duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:59

Esperanza, moet je ivm de KS m niet lager rijden van voren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:07

Kamy schreef:
Yamcha, wat vind jij vooral storend aan mijn foto's op blz 57? Dit waren een van de eerste wedstrijden en we waren allebei erg gespannen. Maar de toon was daarmee gezet en ik ben nog steeds aan het werken aan een los paardelijf (en menselijf natuurlijk...). Jij kan het zo goed vertellen en uitleggen....

Ik zie in die foto's allereerst gewoon een hoop spanning. Paard drukt de rug wat weg, loopt op de voorhand, en is tegen de hand, en geeft niet na op het been. Hij zal aanvoelen als een plank, vermoed ik.
Ik ben blij dat je aan het werken bent aan een los paardenlijf en een los mensenlijf.
Voor een los mensenlijf zou je eigenlijk iedere morgen een goeie warming-up moeten doen... al je spieren losmaken, je armen en benen loswerken (de meeste mensen zijn rechts, en vergeten daarbij de linkerkant, vergeet die dus niet). En voor dat je gaat rijdenn. Ook gewoon even sportschoenen aantrekken en gaan lopen, daarna vooral je hamstrings (die lange spieren aan de binnenkant van je benen, noemen ze ook wel de ruiterspier Pling ) en de atlas, die grote in je nek, die doorloopt tot op je schouders goed loswerken.
Voor een los paardenlijf veel voorwaarts/neerwaarts werken, veel overgangen naar voren en terug, veel voltes en slangenvoltes, (wil je hem echt los hebben is een slangenvolte met overgangen sta'/draf iedere keer bij het omstellen wel een leuke oefening). Blijf ook voelen of ie nageeft op je hand, of ie echt los komt in het lijf... (losse paarden rijden erg lekker en losse mensen ook)... Knipoog

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:20

Afbeelding
Afbeelding
(zit beetje belabberd)
Afbeelding
Afbeelding
wat vinden jullie hier van dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:24

@ Sall; De eerste draffoto ziet er op zich wel fijn uit maar ik heb het idee dat ze wat sloft met de achterhand, ze zet het achterbeen er ook niet ver onder. Verder loopt ze te diep met het hoofd.
De tweede draffoto geeft duidelijk veel spanning weer, de halsspieren zijn niet goed aangespannen en het zwiepen met de staart geeft ook spanning aan. Daarbij valt ze op de voorhand, drukt de rug weg en doet vrijwel niets met haar achterbeen.
De laatste draffoto vind ik er weer beter uitzien, de hoofdhouding is beter, halsspieren worden goed gebruikt, achterbeen treed meer onder en de rug wordt ook beter gebruikt. Hoewel ze daar niet in balans lijkt doordat ze naar binnen valt in de wending.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:25

PintoNatal: Die ene foto waar jij raar zit heb je hem wel lekker aan het sjouwen, hoor!!! Lachen

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:27

Yamcha schreef:
PintoNatal: Die ene foto waar jij raar zit heb je hem wel lekker aan het sjouwen, hoor!!! Lachen

Dankje *LOL* was k aan het losrijden (M1 1ste of 2de keer, ben nu net voor de 4de keer M1 gestart)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:35

@ PintoNatal: Die laatste foto is om van te smullen, geweldig! Heel mooi ruggebruik, paard gebruikt de achterhand heel goed, stijgt heel mooi van voor en heeft een heel nette hoofd-halshouding. Super!
Op foto 1 mag hij van achter een tikje actiever, voor de eerste 3 foto's geldt dat hij bij allemaal wel iets meer oprichting mag (zie het optillen van het diagonale benenpaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:37

Ik vind alleen de eerste foto niet zo... het is wel correct hoor, maar wat "braafjes". De andere foto's zijn gaver... en die laatste... is gewoon... Lovers

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:43

Straalt kracht uit bedoel je Kwijl

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 20:46

wauw op die foto's kan ik het wel heel goed zien!

MyStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:00

@PintoNatal: inderdaad die laatste foto vind ik ook erg mooi! Mooie oprichting en actief achterbeen. De eerste twee foto's heb ik het idee dat ie zijn hoofd kantelt en ik heb het idee dat de impuls wat meer mag (is natuurlijk moeilijk te zien op een foto) De eenna laatste vind ik ook wel netjes maar als ik het goed zie loopt ie daar wat achter de loodlijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:07

Needje schreef:

Wij mogen paard met KS niet dwingen, moet eigenlijk wel naar beneden, maar moet zelf gaan. Maar dat moet je eigk natuurlijk bij elk paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:11

Klopt, moet zeker bij zo'n paard vanuit de ontspanning komen... je wilt niks forceren immers...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:15

Misschien leuke mededeling, wel offtopic: Met ons KS paard (graad 5 dus één na ergst) heb ik gisteren 2 winst in het L1 gereden. 180 en 189 en die 189 was ik 1e mee. Alleen nummer 1 en 2 hadden winst Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:20

KS?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:20

Kissing Spines Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:01

Super!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:22

MyWishMax schreef:
Kissing Spines Knipoog

Ah ok, van gehoord ja maar weet niet precies wat het inhoud.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:24

Yamcha schreef:
Kamy schreef:
Yamcha, wat vind jij vooral storend aan mijn foto's op blz 57? Dit waren een van de eerste wedstrijden en we waren allebei erg gespannen. Maar de toon was daarmee gezet en ik ben nog steeds aan het werken aan een los paardelijf (en menselijf natuurlijk...). Jij kan het zo goed vertellen en uitleggen....

Ik zie in die foto's allereerst gewoon een hoop spanning. Paard drukt de rug wat weg, loopt op de voorhand, en is tegen de hand, en geeft niet na op het been. Hij zal aanvoelen als een plank, vermoed ik.
Ik ben blij dat je aan het werken bent aan een los paardenlijf en een los mensenlijf.
Voor een los mensenlijf zou je eigenlijk iedere morgen een goeie warming-up moeten doen... al je spieren losmaken, je armen en benen loswerken (de meeste mensen zijn rechts, en vergeten daarbij de linkerkant, vergeet die dus niet). En voor dat je gaat rijdenn. Ook gewoon even sportschoenen aantrekken en gaan lopen, daarna vooral je hamstrings (die lange spieren aan de binnenkant van je benen, noemen ze ook wel de ruiterspier Pling ) en de atlas, die grote in je nek, die doorloopt tot op je schouders goed loswerken.
Voor een los paardenlijf veel voorwaarts/neerwaarts werken, veel overgangen naar voren en terug, veel voltes en slangenvoltes, (wil je hem echt los hebben is een slangenvolte met overgangen sta'/draf iedere keer bij het omstellen wel een leuke oefening). Blijf ook voelen of ie nageeft op je hand, of ie echt los komt in het lijf... (losse paarden rijden erg lekker en losse mensen ook)... Knipoog

Ok. Wat je zegt klopt! Ondanks de boel spanning wisten we er beide keren nog iets van te maken (of de jury was slecht of de andere ruiters waren bagger....) Op die buitenfoto was ik eerste met 172 pnt (toen nog 2 winstpunten waard). Jij (en ook een boel andere hoor!) kan zo goed dingen zien op een foto! , en bovenal goed uitleggen! Ik was benieuwd wat je hierin zou zien.
Wat mijn spieren betreft: Ik ben een hardloper! Loop ook recreatief wedstrijdjes van 10 en 15 km.... Maar ik heb wel heel snel een stijve nek en schouder partij. Heel gevoelig voor stress ook, dus ik sla meestal daar "dicht" op wedstrijden...Mijn oom is fysio, en daar ga ik nu regelmatig naar toe en het is nu los.
Voor Kamy heb ik de bodt methode. De spanning die je op die foto's ziet is helaas ook mijn wedstrijdspanning. Daar heb ik nog niks tegen gevonden grrrrr... Huilen

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:50

Citaat:
Wat mijn spieren betreft: Ik ben een hardloper! Loop ook recreatief wedstrijdjes van 10 en 15 km.... Maar ik heb wel heel snel een stijve nek en schouder partij. Heel gevoelig voor stress ook, dus ik sla meestal daar "dicht" op wedstrijden...Mijn oom is fysio, en daar ga ik nu regelmatig naar toe en het is nu los.

Naast heel veel paardrijden heb ik ook heel veel aan duursport gedaan. Dus hardlopen (tot aan marathon) en wielrennen (200-230 km), ook triathlon gedaan (met zwemmen erbij). Als je deze sporten actief beoefent, dan gaat het met paardrijden aanzienlijk slechter. Je hebt misschien wel uithoudingsvermogen (hart, longen) en een goed gewicht, maar coordinatie, soepelheid, balans en losheid in je lijf zal je er niet door krijgen. Ik ben meer dan 2 jaar bezig geweest om hardlopen en wielrennen af te bouwen (op die afstanden) en het paardrijden beter op te bouwen. Inmiddels bouw ik paardrijden na tig jaar wat af en richt ik me meer op duursport. Wat ik ervaren heb, is dat zaken als duursport en paardrijden niet goed te combineren zijn en dat je moet kiezen waar je het accent op legt als je het goed wilt doen. Het een gaat anders ten koste van het ander.

Kijk maar eens of je met vlakke voeten op de grond op je hielen kan zitten, zonder dat je je voeten van de grond haalt en min of meer op de bal van je voet gaat steunen om zo op je hielen te kunnen zitten.

Sommige sporten kan je heel goed met elkaar combineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 22:57

KLopt hoor, Goofy, daarom had ik het er ook over om eerst de spieren goed los te werken. Het is redelijk onzinnig als je, wanneer je als mens vast in je lijf zit, gaat proberen een paard los te werken... Het ging mij eigenlijk ook niet om duursport, maar even een blokje om hardlopen kan een mens fijn los maken... met de bijbehorende warming-up oefeningen of course. Lachen

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 00:07

Het is toch goed "over de rug" en niet "door de rug?"
Zal eens kijken of ik nog wat goeie voorbeelden kan vinden.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 07:14

Yamcha schreef:
KLopt hoor, Goofy, daarom had ik het er ook over om eerst de spieren goed los te werken. Het is redelijk onzinnig als je, wanneer je als mens vast in je lijf zit, gaat proberen een paard los te werken... Het ging mij eigenlijk ook niet om duursport, maar even een blokje om hardlopen kan een mens fijn los maken... met de bijbehorende warming-up oefeningen of course. Lachen

Ehm, heb je ook losmakende oefeningen waar ik niet voor hoef te rennen? Haha! Tong uitsteken
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn paard de laatste tijd zo stug vond. Maar merk ook dat ik zelf best vast zit. Krijg steeds meer last van m'n rug. Dus tsja...
Maar wat was er eerder, de kip of t ei?!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 08:54

Needje schreef:
Ehm, heb je ook losmakende oefeningen waar ik niet voor hoef te rennen? Haha! Tong uitsteken
Moet eerlijk zeggen dat ik mijn paard de laatste tijd zo stug vond. Maar merk ook dat ik zelf best vast zit. Krijg steeds meer last van m'n rug. Dus tsja...
Maar wat was er eerder, de kip of t ei?!

Ik denk dat Pilates oefeningen goed samen gaan met paardrijden, tenminste om thuis te doen, als warm-up in een stal misschien minder geschikt tenzij je graag je stalgenoten wilt laten lachen.

Ze zijn in ieder geval heel goed voor je rug, je krijgt er goede buikspieren van en je wordt er niet zo moe van.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-07 09:19

Needje schreef:

Absoluut niet eigenlijk! Het gekke is dat veel mensen dat denken, maar daar red je zo´n paard niet mee.

De KS is vaak ook niet het enige probleem dat zo´n paard heeft. Er waren meer dingen mis toen ik hem kreeg (ik heb hem zo gekocht nl.) Hij liep op de voorhand, achter de teugel en hij had totaal geen balans. Zodra hij wat dacht te voelen ging hij steigeren, en hoog ook Haha! Bij het lager rijden van voren bleef hij steeds steigeren. Dit hadden ookal meerdere mensen geprobeerd.

Ik heb mijn juf betrokken in de aankoop (want ik had er geen verstand van dat hele KS niet en zij is erg ervaren met dit soort paarden) Van mijn juf moest hij in de normale tot hoge halshouding, met het neusje er uit. Toen was het steigeren eigenlijk met drie weken over. Daarna hebben we eerst gezorgd dat hij weer met plezier en pijnloos vooruit kon, toen de aanleuning gerepareerd, de balans hersteld en het op de voorhand lopen veranderd.

Maar lang en laag gebruik ik bijna nooit eigenlijk (het voorwaarts neerwaarts hebben we een paar weken gebruikt om iets te verbeteren, maar nu eigenlijk niet meer) ik laat hem in de training met regelmaat uitgebreid halsstrekken dat is het enige eigenlijk. Mijn paard is voor nogal zwaar gebouwd ook. Als hij dan zo laag zou moeten lopen vererger je het voorand lopen eigenlijk alleen maar.

Daarbij was mijn paard zo krom als een hoepel en moest hij echt recht gericht worden. Maar het was een erg leerzame periode en mijn paard zijn rug is in de kliniek weer goedgekeurd terwijl hij voor de sport echt afgekeurd was. Dus nu kunnen we beginnen met het echte rijden zeg maar. Dus nu moet die lage rug (het achterste deel) voorzien worden van meer bespiering. En hij moet zijn gewrichten gaan buigen. Meer zitten. Dat heeft hij dus nooit geleerd.

Mijn paard is zo verreden door een dame die nu intermediare II rijdt. Dus dat zegt ook niet alles eigenlijk...