Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:31

idd karoliena met jou ben ik het eens

Nadya: je kunt ongeveer wel zien of een paard van 2,5 er al aantoe is : als ze al wat breder zijn en dergelijke

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:36

das onzin vind ik sorry. de breedte heeft er volgens mij niets mee te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:37

Vaak toch wel
Paarden groeien vaak eerst flink in de hoogte en later worden ze breder op de schouders ed

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:39

Ik vind van wel, maar niet alleen de breedte hoor ik weet niet hoe ik het uit moet leggen: aan de gehele bouw kun je het wel zien met name de breedte (bespiering endergelijke)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:52

precies... wij benaderen paarden altijd persoonlijk, kijken of ze eraan toezijn, en de mensen om mij heen hebben ook dusdanig veel ervaring dat ze wel kunnen oordelen of het paard er klaar voor is.

en inderdaad een paard is nooit volwassen op 2,5, maar op 3 of 4 ook nog niet, zoals iemand hier eerder al zei... het gaat erom in welke mate het paard al volwassen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:05

@ Nelleke1: Ach, hou toch op! Hoe is hoe dan ook onverstandig om een paard in te rijden voor dat ie 3,5 jaar is. (Van mij mag je heus nog langer wachten, tot ze 4,5 zijn)
Daarvoor mogen ze van mij vreselijk volwassen lijken, maar een mens heeft nog altijd geen röntgenogen. En er is ook nog eens een prachtig spreekwoord: Schijn bedriegt. En dat soort spreekwoorden zijn er niet voor niets.
Ik ken een 2,5 jarige die er vreselijk volwassen uitziet, al heel gespierd en alles. En als je dan goed kijkt, zie je dat die verhoudingen nog lang niet goed zijn, overbouwd nog, maar wel een brede rug en flinke schouders. (ik vraag mij af hoe breed hij wordt, want hij doet nog altijd zijn best of hoger te worden). Ik weet dat er heel veel mensen zijn die zo'n paard allang ingereden zouden hebben, terwijl de eigenaar zegt: "Als ie nog zo overbouwd is, moet hij nog veel groeien, ik wacht liever tot hij 4 is met inrijden, want over een halfjaar is hij nog niet klaar".
Ja tuurlijk zijn er uitschieters, maar zoveel als jullie zeggen dat er zijn, dat geloof ik niet. Wees gewoon verstandig an ga niet zelf zitten beoordelen of het paard klaar is, maar wacht gewoon tot die 3,5 of 4 jaar, ziet ie er dannog slungelig en overbouwd uit, wacht dan nog een tijd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:12

Yamcha, ik ben het weer helemaal met je eens. Ja
Maar ja, sommigen denken hier blijkbaar echt dat een 2,5 jarige 'volwassen' is.
Mijn DA zegt trouwens precies hetzelfde over de groei, zie diverse groeischema's in dit topic, maar maak dat sommigen hier maar eens wijs.
Die zijn zo overtuigd van hun enorme 'kunde' om te zien dat een paard 'volwassen' is met 2,5.
Terwijl dat fysiek en mentaal echt niet aan de orde is bij zo'n jong dier. Tja, niet tegen aan te praten. Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:15

Maar een handelstal die nu met de Z-tjes begint en dan kijkt welke nog slungelig is of nog overbouwd en die laat staan en er de paarden uit pikt die er mooi af uitzien en al breder zijn gegroeid is ook helemaal fout?

Dan kan het zijn dat die misschien een paard met de 2,5 op papier zadelmak maat, omdat die van juli is, maar er volwassen uitziet
En het paard geboren in begin maart en dus echt 3 is laat staan.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:27

runningkawa schreef:
Maar een handelstal die nu met de Z-tjes begint en dan kijkt welke nog slungelig is of nog overbouwd en die laat staan en er de paarden uit pikt die er mooi af uitzien en al breder zijn gegroeid is ook helemaal fout?

Dan kan het zijn dat die misschien een paard met de 2,5 op papier zadelmak maat, omdat die van juli is, maar er volwassen uitziet

Precies. Vanwege de slungeligheid zou je zo'n paard dus nog even moeten laten staan Ja

Dat is precies wat ik ook doe met mijn Z-tje, die staat nog mooi even op de wei, das echt nog een kleuter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:29

Een 2,5 jarige is niet volwassen, nooit geweest ook. Dat zeggen mensen alleen om hun eigen ongeduld en onkunde goed te praten. Het is een dom sprookje van mensen die geld willen verdienen aan jonge paarden. Denk dat de osteopaat en de chiropractor ook best veel verdienen dankzij dit soort sprookjes.
runningkawa schreef:

Denk dat die mensen er heel wat meer verstand van hebben en heel wat minder risico's nemen (zij hebben tenslotte een goede naam en een reputatie hoog te houden) dan sommigen hier die zogenaamd röntgenogen hebben. Die mensen (van de trainingsstal) rijden niet een paard in "omdat ze het kunnen" zoals sommigen maar omdat ze zeker weten dat het paard het aankan. Daar zit imo toch wel een behoorlijk verschil in. Plus dat particulieren meestal niet gehinderd worden door enige kennis, zijn mensen van trainingsstallen toch wel deskundig. Die zijn zeker niet helemaal fout. Neemt niet weg dat ik 2,5 veel te jong vind, blijf ik vinden.

Maar ik hoef het niet met alles wat ze doen eens te zijn, ben ik ook niet. Maar ik prefereer zo'n stal verre boven een particulier met röntgenogen, die klinkklare bullshit verkoopt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-07 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:36

runningkawa schreef:

Zie Jordan stables Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:37

Jordan stables? Die ken ik niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:42

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:54

Ik vind africhtings-, handelsstallen e.d. die paarden op 2,5 jarige leeftijd inrijden, ook verschrikkelijk. Omdat dan de commerciele belangen duidelijk weer voorgaan op het dier. En daar ben ik juist zo op tegen.
Net als ongeduldige particulieren, die denken dat een paard op 2,5 jarige leeftijd volwassen is. Hoe verzinnen ze het? Echt diep- en dieptriest voor die paarden.
En dan mag ik niet zeggen dat ik dolblij ben dat mijn lieve, geweldige paardje Lovers bij mij terecht gekomen is....
Nou, ik ben er WEL blij om!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:00

@ Sammy: Wat jong. Belachelijk. Die paarden zijn nog niet eens 2,5 en nu al ingereden. Ik neem mijn woorden terug over die trainingsstallen. Dit is belachelijk, arme paarden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:03

En dat zie ik dus ook steeds vaker als ik om me heen kijk. En daar val ik over, ik vind dat zo ontzettend fout!!! Dat dat mag in ons land, echt niet te geloven..... Arme, arme paardjes..... En walgelijke mensen, die zo met jonge paarden omgaan. Misselijk Misselijk Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 15:19

Nou idd!!! Zum Kotsen!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:58

Vertel mij dan eens Yamcha wat voor jou de reden is dat met 2.5 jaar slecht is en met 3.5 jaar wel goed is. Niet aanvallend bedoeld maar ben gewoon benieuwd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:01

karoliena schreef:
Vertel mij dan eens Yamcha wat voor jou de reden is dat met 2.5 jaar slecht is en met 3.5 jaar wel goed is. Niet aanvallend bedoeld maar ben gewoon benieuwd

Karoliena; in dit topic staan diverse groeischema's en tussen 2,5 en 3,5 jaar gebeurt er nog zoveel met een paard. Yamcha kan het je zeker uitleggen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:03

Ja de groeischema's ken ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:12

Maar jullie zien de leeftijd van die dieren helemaal niet

Kawa is bijv van Maart, ga je daar opzitten nu het bijna maart is, was die toch echt 3

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:17

runningkawa schreef:
Maar jullie zien de leeftijd van die dieren helemaal niet

Kawa is bijv van Maart, ga je daar opzitten nu het bijna maart is, was die toch echt 3

RK, ik zie wel hoe mijn paardje aan het veranderen is in deze leeftijd.
Heb je op die sites van die stallen gekeken? De geboortedata van die paarden staan erbij. Er zitten ingereden paarden bij met foto en al, die nog veel jonger zijn dan die van mij. Die lopen al aan de teugel e.d.
Verschrikkelijk! Ik vind het niet kunnen, hoor, ik vind het walgelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:18

Wat heeft aan de teugel lopen daar nou weer mee te maken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:20

runningkawa schreef:

Dan had ik Kawa nog zeker een half jaar laten staan.

Maar de geboortedatum's staan er bij hoor Knipoog. En op de tweede site staan die foto's er zeker al een week of 2. Als je een paard begin februari al zo rijdt dan is dat niet van twee weekjes zadelmak en hup d'r op. Op de bovenste link staan genoeg foto's van iemand die al doorzit in draf op een 2,5 jarige.

edit: de letter d
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-02-07 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:21

karoliena schreef:
Wat heeft aan de teugel lopen daar nou weer mee te maken

Sorry hoor, maar jij doet echt onhebbelijk. Wat wil je nou horen? Dat het goed is om een 2,5 jarige in te rijden?
Als ik mijn 3,5 jarige rustig inrij, is het voor mij zaak, dat hij eerst eens op eigen benen leert lopen. De rest komt in de jaren erna wel. En alles met beleid. Dat jij dat niet wil snappen, jouw probleem. Ik heb er veel moeite mee dat zulke jonge paarden al van alles moeten. Terwijl ze nog in de groei zijn. Dat jij daar geen begrip voor kan opbrengen, het zij zo. Niet mijn probleem, wel dat van de paarden die je eventueel zo jong al inrijdt. Jammer. En triest.