Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:09

Ik zelf ben ook een stevige ruiter en had ook aardig wat overgewicht.

Ik ben zelf 1.83 lang en woog 106 kilo
Afbeelding

Ik ben toen anders gaan leven en langzaam begonnen met afvallen
Afbeelding

het was er moeilijk maar heb volgehouden en de kilo's gingen er nog steeds af
Afbeelding

en inmiddels ben ik 20 kilo lichter en weeg nu 86 kilo
Afbeelding

Mijn paardje was 1.62 en vrij fors gebouwd. Hij had totaal geen moeite met mij zoals je op de foto's kunt zien maar ik denk wel dat het voor hem fijner is.

Mijn paardje is inmiddels verkocht en op stal rij ik nou een grote e pony, dit is een te klein gebleven kwpner en ik wou er eerst niet op maar op aandringen van de eigenaar van stal ben ik er toch eens op gaan rijden en iedereen vond ons een goede combi en mij er prima op passen. Pony heeft ook totaal geen moeite met mij. Maar met mijn 106 kilo was ik daar nooit op gaan zitten Lachen

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:14

Ik ga volgend jaar ook een eigen paard kopen fjord of haf en ja ik heb ook overgewicht hierbij kan ik niks aan doen ik heb een eetstoornis gehad voor een paar jaar, maar dat paard zou mij veel plezier doen en mij ook doen laten afvallen en ja ik kijk heus wel naar een oud type en zo zijn er nog wel meer factoren waar ik op zou letten als het een stevig paard is

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:15

Zó, je bent echt veel af gevallen! Netjes hoor!
Kun/kon je het met rijden nog merken?

Succes op je "nieuwe" paardje!

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:15

@ breitling dat zou je niet aan je kunnen zien dat je zoveel hebt gewogen, maar vind het knap van je hoor Haha!

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:17

@breitling, netjes hoor! Vind het een verstandige keuze van je, en knap volgehouden! Je hebt duidelijk gekozen voor je paard, wat ik alleen maar goed vind! OK dan!

Ik heb zelf ook een D-pony, waar ik niet op stap omdat ik mezelf te zwaar voor hem vind. Nu heb ik een verzorgster voor hem gevonden, en merk aan mn pony dat dit voor hem veel fijner is. Ik ben van mening dat een buitenritje nog wel gaat, maar als je intensief wilt trainen is het belangrijk dat je paard/pony je gemakkelijk kan dragen!

Wees dus eerlijk tegenover je dier en handel daar ook naar!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:18

Meissie17 schreef:
Ik ga volgend jaar ook een eigen paard kopen fjord of haf en ja ik heb ook overgewicht hierbij kan ik niks aan doen ik heb een eetstoornis gehad voor een paar jaar, maar dat paard zou mij veel plezier doen en mij ook doen laten afvallen en ja ik kijk heus wel naar een oud type en zo zijn er nog wel meer factoren waar ik op zou letten als het een stevig paard is

Laat je goed adviseren door da of iets degelijks.
Natuurlijk laten keuren, beenwerk en de rug na laten kijken. Misschien regelmatig (eens per jaar) een osteopaat erbij.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:20

superwoman schreef:
Meissie17 schreef:

Laat je goed adviseren door da of iets degelijks.
Natuurlijk laten keuren, beenwerk en de rug na laten kijken. Misschien regelmatig (eens per jaar) een osteopaat erbij.

Ja dat ga ik ook zeker doen ik zal dus heel goed voor mijn paardje zorgen, ik kan er nu eenmaal niks aan doen dat ik die eetstoornis had gehad en flink wat ben aangekomen, maar een paardje zou me goed doen dat weet ik zeker dat kan ik al merken als ik weer van de manege af kom Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:22

Kan me goed voorstellen Knipoog

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:28

ik rij al mijn hele leven dus mijn rijden bleef het zelfde. Wel kan ik het nu langer vol houden. Ik geef zelf les op de stal waar ik rij en zomers maken we best veel buiten ritten. Onze manege ligt midden in het bos dus als het 30 graden is rijden wij niet in de bak Haha!
Op zaterdag heb ik van 8 tot 5 lessen en rijd ik dan gemiddeld op een dag rond de 5 uur en dat gaat me wel makkelijker af nu. Maar denk dat het ook komt door mijn lengte dat ik er niet echt last van gehad heb. nu ik 20 kilo kwijt ben durf ik wel te zeggen dat ik 106 heb gewogen maar toen de tijd dacht iedereen dat ik een kilotje of 90 woog door mijn lengte valt het niet zo op.

ik wil nu nog 15 kilo kwijt dan zit ik voor mezelf op een prettig gewicht ik wil tussen de 70 en de 75 kilo wegen

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:32

Amanda schreef:
Nogmaals, soms moeten mensen er wel eens op gewezen worden.
Zeker als het overgewicht er in geslopen is valt het de mensen zelf niet altijd op.
En dan doen ze er (logischerwijs) ook niks aan.
Want op het moment dat jij het constateert en er niks van zegt steek je net zo hard je kop in het zand.

Sorry hoor, maar ik vind dit nogal simpel... denk je nou echt dat iemand serieus gaat afvallen omdat een of ander persoon dat zegt? En wie ben jij dan om iemand op die manier in zijn zelfbeschikkingsrecht te belemmeren?
Pas zodra diegene zelf hinder van begint te ondervinden, kan deze serieus actie ondernemen, niet omdat íemand dat toevallig zegt (als ik bijvoorbeeld tegen jou zeg dat je lelijk bent en anderen daarmee belemmert, dan ga je toch ook je gezicht niet laten verbouwen? niet persoonlijk bedoelt, maar even als voorbeeld!)

Ik vind dus niet dat jij het recht hebt iemand op deze manier te belemmeren in zijn zelfbeschikkingsrecht! Kinderen kunnen er nog op gewezen worden, maar volwassenen moeten dat helemaal zelf beslissen (hoe sneu het soms ook is, jij bent niet degene die het recht heeft een ander daarop te wijzen!)

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:46

jarrah schreef:
hoe sneu het soms ook is, jij bent niet degene die het recht heeft een ander daarop te wijzen!

In zo'n geval zou ik "theoretisch" het geen recht vinden, maar een plicht naar het paard toe. Dat er vervolgens niets mee gedaan wordt, is in te calculeren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 16:51

superwoman schreef:
Snoevie schreef:
ja zeker als het duidelijk is moet je voor je paard kiezen,of dat zou ik(en hopelijk veel meer anderen)doen iig.

ik bedoelde een duidelijk grensgeval.... jij ook?

ja,misschien niet zo handig uitgedrukt.
en feit blijft ook,althans vind ik,dat degene die het paard rijdt en iemand die de combinatie kent dat nog altijd het beste kan beoordelen.

vraagje aan de zadel experts onder ons;
klopt het dat een ijslands zadel,vanwege de vlakke zit,meer geschikt is voor de wat zwaardere ruiter?
en is dat ook goed voor het paard(goed passend natuurlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 17:37

Ik denk dat die vlakke zit wel gewoon fijner zit, maar de inches moeten nog altijd kloppen. Als je een 18 inch dressuurzadel nodig hebt, heb je ook een 18 inch ijslandzadel nodig. Een Ijslandzadel heeft een gebroken boom, dat is niet voor ieder paard geschikt, de schoftruimte is iets minder, dus ik zou er altijd een zadelmaker bijhalen. Een gebroken boom verdeelt de druk wel beter over de rug, dus in die zin is het beter. Maar voor de gemiddelde KWPN is het geen goed zadel. Wel erg fijn voor een Haflinger, Tinker, IJslander(goh Clown ) Fries, paarden met ronde ribben, brede rug en weinig schoft.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:14

ah okee bedankt,maar wat voor zadel het ook word,ik laat zowieso een zadelmaker komen om te passen.
ik vind ze erg lekker zitten,die ijslandzadels,vandaar Lachen
ze zijn idd vlakker en dan zit je niet zo 'gedwongen en opgesloten'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:41

opala schreef:
jarrah schreef:
hoe sneu het soms ook is, jij bent niet degene die het recht heeft een ander daarop te wijzen!

In zo'n geval zou ik "theoretisch" het geen recht vinden, maar een plicht naar het paard toe. Dat er vervolgens niets mee gedaan wordt, is in te calculeren.

Ben het met je eens.
Tuurlijk moet je je best doen om het subtiel te vertellen.

Die persoon kan dan iig niet zeggen dat hij het niet wist. Sigaar

Rianne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:43

ik denk als je echt overgewicht heb.. dat je dan niej eens op een paard kan komen..
xje

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:54

Rianne87 schreef:
ik denk als je echt overgewicht heb.. dat je dan niej eens op een paard kan komen..
xje

reken maar van wel Boos!
Maar mensen kunnen toch ook te zwaar zijn voor en paard/pony, zonder overgewicht te hebben?

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:56

Rianne87 schreef:
xje

Ik heb echt overgewicht....
En ik kom soepel op mijn paardje.....
Hoe verklaar je dat Slapen

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:37

ik ben zelf 90 kilo en 1,67 lang maar rij en breede haf en en fjord en die kunnen dat best hebben maar je hebt overgewicht en overgewicht he wat de ene zwaar vind vind de ander minder maar ja ik zou me zelf ook niet op en rank paardje zien rijden staat niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:57

Snoevie schreef:
ah okee bedankt,maar wat voor zadel het ook word,ik laat zowieso een zadelmaker komen om te passen.
ik vind ze erg lekker zitten,die ijslandzadels,vandaar Lachen
ze zijn idd vlakker en dan zit je niet zo 'gedwongen en opgesloten'
Graag gedaan hoor! Ik heb een tijd op IJslanders gereden, vind het ook erg fijne zadels.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:59

Rianne87 schreef:
xje

Frusty

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:37

jarrah schreef:

Sorry hoor, maar ik vind dit nogal simpel... denk je nou echt dat iemand serieus gaat afvallen omdat een of ander persoon dat zegt? En wie ben jij dan om iemand op die manier in zijn zelfbeschikkingsrecht te belemmeren?
Pas zodra diegene zelf hinder van begint te ondervinden, kan deze serieus actie ondernemen, niet omdat íemand dat toevallig zegt (als ik bijvoorbeeld tegen jou zeg dat je lelijk bent en anderen daarmee belemmert, dan ga je toch ook je gezicht niet laten verbouwen? niet persoonlijk bedoelt, maar even als voorbeeld!)

Ik vind dus niet dat jij het recht hebt iemand op deze manier te belemmeren in zijn zelfbeschikkingsrecht! Kinderen kunnen er nog op gewezen worden, maar volwassenen moeten dat helemaal zelf beslissen (hoe sneu het soms ook is, jij bent niet degene die het recht heeft een ander daarop te wijzen!)

Het gaat mij niet om de mensen met overgewicht.
Of ze wel of niet moeten afvallen, dat is aan hen.

Het gaat erom dat mensen met overgewicht op een paard zitten, zonder dat ze soms doorhebben dat ze in de tussentijd zwaarder zijn geworden.
En daardoor te zwaar voor hun paard.
Geloof me, het sluipt er zo in dat je het zelf echt niet in de gaten kan hebben.

En als niemand dat ooit zegt zal diegene er ook nooit achter komen.
En dan bedoel ik niet op een botte manier, maar op een bespreekbare manier.

Persoonlijk heb ik liever dat mensen mij erop wijzen dat het zo is.
Want ook ik heb het beste met het paard voor.

Het gaat mij niet om de mensen met het overgewicht, maar over de mensen die zo'n grote mond hebben over dat ze andere mensen te zwaar vinden, maar er vervolgens niets meer over zeggen.
Dát vind ik je kop in het zand steken.
Grote mond, maar er verder niks aan doen.
Dáár ging het mij om.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 09:44

Amanda schreef:
Het gaat erom dat mensen met overgewicht op een paard zitten, zonder dat ze soms doorhebben dat ze in de tussentijd zwaarder zijn geworden.
En daardoor te zwaar voor hun paard.

Toch heb ik nog steeds geen sluitende definitie van 'overgewicht' voorbij zien komen. Zoals Kawa al zei: voor haar is 71 kg gezond en 73 kg is overgewicht (volgens de BMI-berekening). Maar voor iemand die 2 cm langer is, is 73 kg nog steeds een gezond gewicht. Het blijft allemaal erg relatief.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:00

Waarom wordt hier alles zo letterlijk genomen?
Lijkt me duidelijk dat ik in mijn berichtje mensen bedoel met duidelijk overgewicht, die dus duidelijk te zwaar zijn t.o.v. hun lengte.
Geen 3 kilo te zwaar, maar 15-20 kilo te zwaar.

Beetje kromme zin, maar het is wel wat ik bedoel Haha!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:23

Rianne87 schreef:
xje

ja jij hebt er duidelijk verstand van Duivel

ik heb echt overgewicht en ik kom er ook nog steeds op hoor,al dan niet soms met een krukje!