Gini schreef:Laurie schreef:Ja klopt, je hebt zeker een puntIk vind persoonlijk dat er in het algemeen snel (of misschien vooral 'hard') geoordeeld wordt over anderen en daar hou ik niet zo van, of het nou om een amateur of een professional gaat. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er nooit fouten gemaakt worden of dat je niet kritisch mag zijn, maar het maakt het wel lastiger om ergens fatsoenlijk over te praten.
Dat klopt en daar heb ik eerder in dit topic ook al eens iets over geplaatst. Ik denk dat men in de paardensport sneller geneigd is fouten te zien en te oordelen omdat je met een partij zonder echte stem zit, namelijk het paard. Als je als menselijke sporter een fout maakt, zijn de consequenties voor de sporter (een verrekte spier ofzo). Als je als ruiter/amazone een fout maakt, is het toch vaak het paard dat "het gelag betaalt". En dat ligt dan gewoon gevoeliger en mensen gaan sneller geneigd zijn te reageren op die fout.
'Hard zijn' is dan weer iets anders, daar ben ik het mee eens dat dat niet wenselijk is. Kritiek moet opbouwend en liefst zelfs op een educatieve manier gebracht worden. Gewoon iemand of iets afkraken is al te gemakkelijk.
Ik heb tegenwoordig wel een beetje het idee dat iedere kritische noot meteen als afbranden wordt ervaren. Als niemand kritiek mag leveren ga je ook nooit iets leren en krijg je nooit een gezonde discussie. Verder is de ene persoon nu eenmaal handiger en genuanceerder met woorden dan de andere, dus het is een beetje aan de ontvanger wat die er mee doet. Beetje eelt op de ziel kan geen kwaad .....Vind ik tenminste.