Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 22:15

Gini schreef:
Laurie schreef:
Ja klopt, je hebt zeker een punt :) Ik vind persoonlijk dat er in het algemeen snel (of misschien vooral 'hard') geoordeeld wordt over anderen en daar hou ik niet zo van, of het nou om een amateur of een professional gaat. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat er nooit fouten gemaakt worden of dat je niet kritisch mag zijn, maar het maakt het wel lastiger om ergens fatsoenlijk over te praten.

Dat klopt en daar heb ik eerder in dit topic ook al eens iets over geplaatst. Ik denk dat men in de paardensport sneller geneigd is fouten te zien en te oordelen omdat je met een partij zonder echte stem zit, namelijk het paard. Als je als menselijke sporter een fout maakt, zijn de consequenties voor de sporter (een verrekte spier ofzo). Als je als ruiter/amazone een fout maakt, is het toch vaak het paard dat "het gelag betaalt". En dat ligt dan gewoon gevoeliger en mensen gaan sneller geneigd zijn te reageren op die fout.
'Hard zijn' is dan weer iets anders, daar ben ik het mee eens dat dat niet wenselijk is. Kritiek moet opbouwend en liefst zelfs op een educatieve manier gebracht worden. Gewoon iemand of iets afkraken is al te gemakkelijk. :)

Ik heb tegenwoordig wel een beetje het idee dat iedere kritische noot meteen als afbranden wordt ervaren. Als niemand kritiek mag leveren ga je ook nooit iets leren en krijg je nooit een gezonde discussie. Verder is de ene persoon nu eenmaal handiger en genuanceerder met woorden dan de andere, dus het is een beetje aan de ontvanger wat die er mee doet. Beetje eelt op de ziel kan geen kwaad .....Vind ik tenminste.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:42

Ik wordt niet vrolijk van het filmpje wat jij post Babootje, inderdaad scherpe bitten en scherpe inwerking.

Wat betreft de loodlijn (algemeen), dat is bij het vw/ nw rijden natuurlijk niet aan de orde. Belangrijk is dat het paard goed over de rug loopt en de rugspier opbolt en de buikspieren aangetrokken worden zodat het paard de ruiter goed kan dragen. Een holle rug is onwenselijk..bij goed voorwaarts/ neerwaarts rijden zullen de bewegingen ook altijd ruimer en ronder worden. Als het paard van daar uit stukjes verzameld is het helemaal niet erg als het niet perfect op de loodlijn komt. Het is training en juist door dit soort training kan een paard zo sterk gemaakt worden dat deze het uiteindelijk wel kan volhouden zonder dat de ruiter een houding forceert.

Belangrijk is het dat de neus altijd zover mogelijk (anatomisch gezien) naar voren wijst. Het neusje " er uit" is en niet naar de borst wijst. Maar wel met alleen de bovenste halsspier die aangespannen is en de andere twee moeten ontspannen en los zijn. (te zien aan de deining)
Ik zie namelijk ook weleens bij sommige vrnlk klassieke filmpjes dat de nek het hoogste punt is maar de onderste halsspier aangespannen is. Vaak in combi met een holle rug..bij een holle rug komen de doornuitsteeksels eerder bij elkaar waardoor de kans op KS groter wordt naarmate een dier langer zo gereden wordt. Vind ik veel paardonvriendelijker.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:48

lichtheid schreef:
996981 schreef:
Wanneer het over achter de loodlijn gaan gaat, ga jij er altijd vanuit dat het paard daar getrokken is. Dat is niet zo.

Het spijt me, ik heb denk ik niet duidelijk genoeg opgeschreven waar het om gaat.
Of, jij hebt gelezen wat je graag zou willen dat ik zeg zodat ik als onbekwaam afgeschreven kan worden. ;)

Nogmaals, dus er bedoelt te staan: paarden gaan achter de loodlijn omdat ze zich onttrekken (dus niet trekken ;) )aan de gevraagde oefening.
Het is dus niet zinvol om in die houding te trainen omdat ze dan al trainend versterkt worden in het verkeerd doen.
Ze worden sterker in het zich onttrekken.
Wanneer een paard achter de loodlijn getraind wordt dan ontwikkelen we de tuigpaardgangen van een paard, het wordt een schenkelganger. Dat wil zeggen zonder kanteling van het bekken en zonder buiging in de knieën en de sprongen.
Alleen in losgelatenheid kan het paard de rug loslaten, zijn bekken kantelen en buigen in de knieën.
In losgelatenheid is het paard altijd voor de loodlijn. Als het achter de loodlijn gaat dan moet het daarvoor het voorste deel van de rug aanspannen en het bekken naar onderen trekken.
wanneer het bekken naar beneden wordt getrokken kan er geen oprichting meer zijn.

En ja, ik heb nog maar één paard over, ik heb er 25 jaar lang een stuk of 10 gehad.
Ik ben nu namelijk 74 jaar en in de laatste fase van een leven met paarden.
Ik heb een Arabo Fries gekozen zodat, als de arthrosepijn tijdens het rijden niet meer te verdragen valt, ik door kan gaan met mennen.

Waarom nou toch je antwoord beginnen met deze zin??? geen respect voor je mede bokkers?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:12

Elisa2 schreef:
Ik wordt niet vrolijk van het filmpje wat jij post Babootje, inderdaad scherpe bitten en scherpe inwerking.

Ik deel je mening Elisa, ik heb al meerdere filmpjes van Nuno Oliveira gezien maar kan er niet helemaal enthousiast van worden. Het ziet altijd erg strak aan de voorkant uit, beetje de H.P van de klassieke rijkunst. Maar ongetwijfeld een meester in zijn genre.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:02

Janneke2 schreef:
Hmmm, is dit
Citaat:
Schaduwaccounts zijn niet toegestaan. Ik heb getemd :)

... een kwestie van 'de oorlog heeft dezelfde functie als de diplomatie'... ?
(Zoals een cynisch politicus sprak, als ik niet met praten mijn zin krijg, dan met 'andere middelen'.)

Vreemde vergelijking, snap de bedoeling ook niet in deze context.

Anoniem

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:28

BIomechanica, is best wel belangrijk om te weten, zeker in de opleiding van de atleet is het als trainer/coach/instructeur nuttig om enige achtergrond kennis te hebben

het is voor mij belangrijk om te weten dat "met het neusje er iets uit" belangrijk en nuttig/noodzakelijk is voor het paard
zeker dieper gaan kan rekken en strekken zijn en soms ook nodig, als het skelet bij jonge paarden nog niet volgroeit is geef ik de voorkeur aan het neusje eruit houden, stabiliseert het paard makkelijker
(gaan minder makkelijk compenseren of zich onttrekken)

het voorkomt i.m.o veel blessureleed voor de atleet, b.v. de onderhals ontwikkelen
of nog erger KS, doordat het hele skelet is gaan compenseren en de wervels niet meer in de juist houding staan

Afbeelding

Afbeelding

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:34

MCE schreef:
BIomechanica, is best wel belangrijk om te weten, zeker in de opleiding van de atleet is het als trainer/coach/instructeur nuttig om enige achtergrond kennis te hebben

het is voor mij belangrijk om te weten dat "met het neusje er iets uit" belangrijk en nuttig/noodzakelijk is voor het paard
zeker dieper gaan kan rekken en strekken zijn en soms ook nodig, als het skelet bij jonge paarden nog niet volgroeit is geef ik de voorkeur aan het neusje eruit houden, stabiliseert het paard makkelijker

het voorkomt i.m.o veel blessureleed voor de atleet, b.v. de onderhals ontwikkelen
of nog erger KS, doordat het hele skelet is gaan compenseren en de wervels niet meer in de juist houding staan

[ [url=m/npqCO5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dBfrtE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zit iets tussen “best wel belangrijk om te weten, omdat het eventueel blessures zou kúnnen voorkomen” (er is nog steeds weinig bewijs voor) en hele rijmethodes afwijzen omdat ze niet voldoen aan “de neus moet áltijd op of voor de loodlijn”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:45

996981 schreef:
MCE schreef:

[ [url=m/npqCO5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/dBfrtE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Er zit iets tussen “best wel belangrijk om te weten, omdat het eventueel blessures zou kúnnen voorkomen” (er is nog steeds weinig bewijs voor) en hele rijmethodes afwijzen omdat ze niet voldoen aan “de neus moet áltijd op of voor de loodlijn”.

mis, ik reken niet iets fout ik geef voorkeur (en onderbouw dat) en ja, KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending
(humane hernia is ook het eenzijdig teveel belasten van)

los van de gezondheid, ontwikkeling van veulen tot 3 jarige ,erfelijkheid ect. externe invloeden die we niet (altijd) in de hand hebben

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:48

996981 schreef:

Het is wel zo dat hoe verder je een gewricht inbuigt hoe groter de krachten op banden en pezen in dat gewricht. Dus wat mij betreft een gevalletje 'voorzichtigheid geboden'.
Even zo goed geldt volgens de wetten van de biomechanica dat een gestresst paard dat nooit hoeft in te buigen zal ook onevenredig veel slijten en daar hoor ik vrij weinig mensen over.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:49

MCE schreef:
996981 schreef:

mis, ik reken niet iets fout ik geef voorkeur (en onderbouw dat) en ja, KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending
(humane hernia is ook het eenzijdig teveel belasten van)

los van de gezondheid, ontwikkeling van veulen tot 3 jarige ,erfelijkheid ect.

Het was ook een algemene opmerking :).

“KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending” bron? KS en een hernia zijn twee verschillende dingen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:50

MCE schreef:

Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)

MCE schreef:

Dat risico bestaat ook als ze uit elkaar niet gedragen met de neus eruit lopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:50

Citaat:

Inderdaad. Wat we weten is 1 ding,
(... we weten lang niet alles...)
en bescheidenheid siert de mens.

Aan de andere kant: vrijwel nonstop de neus achter de loodlijn,
afbuigen tussen 2e en 3e halswervel,
waarbij gesteld wordt 'dat het goed is' (voor de rug, of om kracht op te bouwen, of omdat het dier 'nog te jong is om te dragen') -
daarvan weten we heus wel dat het niet goed is.

(Accoord: 'wat is wetenschap?'
Ideaal : een placebo gecontroleerde studie onder een groot aantal 'proefkonijnen'.
Maar dat duurt twintig jaar en kost miljoenen.
En de westerse wetenschap na de Middeleeuwen is gebaseerd op waarneming. Niet op 'zo staat het in het boekje' (= de middeleeuwen). En wie oplet, waarneemt en logisch nadenkt komt een heel eind.)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:58

Babootje schreef:
Het achter de LL gaan is geen doel op zich natuurlijk. Het gebeurt soms bij jonge paarden die nog moeite hebben met het zichzelf dragen. Die ga je natuurlijk niet rond en diep rijden, want dat kunnen ze nog helemaal niet in hun lijf verwerken. Maar ook bij jonge paarden moet je eraan werken dat ze zichzelf gaan dragen en hun rug goed te gebruiken. Door die aanspanning te vragen vanuit impuls en met een contact met de hand. Dat gaat natuurlijk met stapjes. Maar als je het niet vraagt gaat het die kracht ook nooit ontwikkelen. Dan blijft het op de voorhand sukkelen.
Alles wat het paard moeilijk vindt, voel je in de mond en dus in de hand terug. Laat het teveel los en kruipt het wat achter het bit, dan herstel je contact en schuift weer uit naar de houding waarbij het neusje eruit is (maar zonder dat het paard uit elkaar valt op de voorhand)

Sorry Babootje, hier ben ik het, eigenlijk fundamenteel, niet met je eens. Een paard draagt normaal gesproken niet met zijn hoofd. Doordat het jonge paard achter de loodlijn komt omdat de rest van het lichaam niet sterk genoeg is laat je hem dat wel doen. Juist een paard dat niet sterk genoeg zou je om die reden niet achter de loodlijn moeten laten komen. Bij een sterk en soepel getraind paard denk ik dat het niet zo'n probleem is omdat dit paard dan de verandering van balans in de rest van het lichaam kan opvangen en je zou kunnen argumenteren dat je daardoor het lichaam meer traint.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 11-01-21 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 14:58

Citaat:
“KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending” bron?

Men neme de logica.
Rugspieren (voelbaar, aan de bovenzijde van de wervelkolom) maken de rug hol;
'buik' spieren (niet voelbaar bij het poetsen etc, aan de onderkant van de dwarsuitsteeksels van de wervels) maken de rug 'relatief bol'. (Echt bol hoeft niet.)

Stevig ontwikkelde rugspieren (die dus de rug hol maken)
trekken de doornuitsteeksels naar elkaar toe.
Gebeurt dit te lang, te vaak raken de doornuitsteeksels geïrriteerd - want het is niet de bedoeling van Moeder Natuur dat doornuitsteeksels 'elkaar kussen' - KS.

(Er zijn wel bronnen, dit was gewoon logica.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:00

Janneke2 schreef:
Citaat:
“KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending” bron?

Men neme de logica.
Rugspieren (voelbaar, aan de bovenzijde van de wervelkolom) maken de rug hol;
'buik' spieren (niet voelbaar bij het poetsen etc, aan de onderkant van de dwarsuitsteeksels van de wervels) maken de rug 'relatief bol'. (Echt bol hoeft niet.)

Stevig ontwikkelde rugspieren (die dus de rug hol maken)
trekken de doornuitsteeksels naar elkaar toe.
Gebeurt dit te lang, te vaak raken de doornuitsteeksels geïrriteerd - want het is niet de bedoeling van Moeder Natuur dat doornuitsteeksels 'elkaar kussen' - KS.

(Er zijn wel bronnen, dit was gewoon logica.)

Dingen die logisch lijken, zijn dat niet altijd :) als je zulke uitspraken doet, is het belangrijk dat je ze kan onderbouwen. Er zweeft al genoeg mis-informatie rond op internet.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:03

Hier wat uitwassen van de "moderne dressuur" voor het voetlicht.
(Modern is een nickname vanuit de klassieke hoek voor dressuur die met voeten de regels en principes van de klassieke dressuur treedt.
Alle regels en voorschriften bij het FEI zijn gebaseerd op de principes van de klassieke dressuur.)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:06

lichtheid schreef:
(Modern is een nickname vanuit de klassieke hoek voor dressuur die met voeten de regels en principes van de klassieke dressuur treedt.
Alle regels en voorschriften bij het FEI zijn gebaseerd op de principes van de klassieke dressuur.)

[ Video ]

Heb je het filmpje wat Babootje (twee keer) heeft geplaatst over klassieke dressuur ook gekeken?

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:11

996981 schreef:
lichtheid schreef:

[ Video ]

Heb je het filmpje way Babootje heeft geplaatst over klassieke dressuur ook gekeken?

Wat heeft dit nu voor zin zo?
Modern is een nickname vanuit de klassieke dressuur voor dressuur die met voeten de regels en principes van de klassieke dressuur treedt.

Mensen zijn geen heiligen, ze overtreden regels, sjoemelen, jatten, enz overal.
Het gaat om de regels en principes die overtreden worden, waar dan ook.
Het gaat dus om het je houden aan regels en principes, zoniet dan krijg je de uitwassen zoals in de video.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:18

lichtheid schreef:
996981 schreef:

Heb je het filmpje way Babootje heeft geplaatst over klassieke dressuur ook gekeken?

Wat heeft dit nu voor zin zo?
Modern is een nickname vanuit de klassieke dressuur voor dressuur die met voeten de regels en principes van de klassieke dressuur treedt.

Mensen zijn geen heiligen, ze overtreden regels, sjoemelen, jatten, enz overal.
Het gaat om de regels en principes die overtreden worden, waar dan ook.
Het gaat dus om het je houden aan regels en principes, zoniet dan krijg je de uitwassen zoals in de video.

Je hoeft niet te schreeuwen. Deze “regels en principes” worden ook in de voor jou heilige klassieke dressuur geschonden. Daar heb je alleen je ogen voor gesloten.

En inderdaad, wat heeft dit voor zin zo? Zodra je geen argumenten meer hebt in een discussie klap je er weer een video of foto in van “moderne dressuur”. Wat is de zin daarvan? Die vraag stel ik mezelf al langer en meerderen hier met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:19

Babootje schreef:
MCE schreef:

MCE schreef:

Dat risico bestaat ook als ze uit elkaar niet gedragen met de neus eruit lopen.

daarom is het denk ik wel belangrijk om te weten, voorkomen is beter dan genezen, lijkt me
alles wat ik op voorhand weet kan in toepassen

neusje eruit op:
boeg hoogte
knie hoogte
kogelhoogte
of horizontalal met b.v. uitstappen, bosritten maken ect.

zijn vier momenten waarop het kan welk: dat kiest het paard n.a.v. de training
en soms staat het in eens stil en moet het even met de neus lans de pijp schuren, ook oke
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-21 15:44, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:22

"KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending” bron? KS en een hernia zijn twee verschillende dingen :)" (quote 996981)

dat zeg ook niet, geef alleen aan dat spieren aan beide kanten even sterk moeten zijn om de wervels steeds weer terug op de juiste plaats moeten kunnen terug brengen
wetenschap of praktijk ervaring ( eigen hernia)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:33

MCE schreef:
"KS komt vaak voort uit eenzijdig meer ontwikkelen van de rugspieren waardoor de wervels niet recht achter elkaar blijven en weer rechtgetrokken kunnen worden na een buiging/wending” bron? KS en een hernia zijn twee verschillende dingen :)" (quote 996981)

dat zeg ook niet, geef alleen aan dat spieren aan beide kanten even sterk moeten zijn om de wervels steeds weer terug op de juiste plaats moeten kunnen terug brengen

De mate waarin de ruggenwervel van een paard in staat is te buigen (zowel in de lengte van links naar rechts, als van boven naar beneden) is nog helemaal niet zeker :) tot daar duidelijkheid over is kun je vermoedens hebben over het ontstaan van KS, maar geen stellige uitspraken doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:40

996981 schreef:
MCE schreef:

De mate waarin de ruggenwervel van een paard in staat is te buigen (zowel in de lengte van links naar rechts, als van boven naar beneden) is nog helemaal niet zeker :) tot daar duidelijkheid over is kun je vermoedens hebben over het ontstaan van KS, maar geen stellige uitspraken doen.

ik geef u graag het gelijk, werk vrolijk verder op een basis die voor ons en de paarden goed voelt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:43

irmaz schreef:
Babootje schreef:

Sorry Babootje, hier ben ik het, eigenlijk fundamenteel, niet met je eens. Een paard draagt normaal gesproken niet met zijn hoofd. Doordat het jonge paard achter de loodlijn komt omdat de rest van het lichaam niet sterk genoeg is laat je hem dat wel doen. Juist een paard dat niet sterk genoeg zou je om die reden niet achter de loodlijn moeten laten komen. Bij een sterk en soepel getraind paard denk ik dat het niet zo'n probleem is omdat dit paard dan de verandering van balans in de rest van het lichaam kan opvangen en je zou kunnen argumenteren dat je daardoor het lichaam meer traint.

Hoe maak jij zo'n paard dan sterker? Ik verbaas me over de loodlijn als heilige graal..ik vind het veel belangrijker dat een paard goed over de rug blijft lopen en van daaruit steeds sterker wordt en stukjes draagkracht ontwikkeld. Perfect op de loodlijn lopen zie ik als een paard verzameld loopt en alle basisvoorwaarden voor elkaar zijn. Maar om daar te komen is die loodlijn helemaal zo belangrijk niet imo. Wel: over de rug, rul bol ipv hol, activiteit van achter uit, schakelen en draagkracht trainen, afwisseling in hoofd/ hals houding (van achter uit, niet geforceerd door de hand) lengtebuiging en rechtrichten, schoudercontrole en een durchlassig paard die nergens "vasthoudt" in het lichaam/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 15:44

Janneke2 schreef:
Citaat:

Inderdaad. Wat we weten is 1 ding,
(... we weten lang niet alles...)
en bescheidenheid siert de mens.

Aan de andere kant: vrijwel nonstop de neus achter de loodlijn,
afbuigen tussen 2e en 3e halswervel,
waarbij gesteld wordt 'dat het goed is' (voor de rug, of om kracht op te bouwen, of omdat het dier 'nog te jong is om te dragen') -
daarvan weten we heus wel dat het niet goed is.

(Accoord: 'wat is wetenschap?'
Ideaal : een placebo gecontroleerde studie onder een groot aantal 'proefkonijnen'.
Maar dat duurt twintig jaar en kost miljoenen.
En de westerse wetenschap na de Middeleeuwen is gebaseerd op waarneming. Niet op 'zo staat het in het boekje' (= de middeleeuwen). En wie oplet, waarneemt en logisch nadenkt komt een heel eind.)

Er zit een groot verschil tussen achter de loodlijn en een valse knik..dat laatste zie ik juist vaak bij paarden die in oprichting geforceerd worden door de ruiterhand.