Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:28

Kadankovitch schreef:
Heb ik het goed onthouden? Is het uw dochter die het paard uitbrengt op wedstrijden?
En waarom zou u het paard Spaanse pas willen leren?
Ik stel al die vragen omdat ik het gewoon niet weet en ik ook niets wil aannemen en daar conclusies uit trek.

Het is idd mijn dochter die het paard rijdt en uitbrengt op wedstrijden. Ons vorige paard hebben we samen gereden, maar deze is me echt wat te groen nog (ik word er ook niet jonger op :D :D ) en zelfstandig ondernemer dus ik kan me niet zo veroorloven om in het zand te bijten.
Dus ik werk hem voornamelijk vanaf de grond (bij). Dubbele lijnen, etc. Maar ik ben nog niet uitgereden. dus ik stap zeker nog wel eens op.
Waarom ik het paard tzt de Spaanse pas zou willen leren? Ik zie er vanuit gymnastisch oogpunt echt wel de meerwaarde van. Ik ben daar best nieuwsgierig naar.
Net zo als ik vind dat een paard van een rondje springen ook beter wordt. Losser in het lijf. Gewoon even wat anders.

maralyn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:37

Ben ik mee eenshoor babootje.
Niet alleen voor het lijf.
Óók voor het brein.

Afwisselen is motiverend en kan ook belonend werken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:42

maralyn schreef:
Ben ik mee eenshoor babootje.
Niet alleen voor het lijf.
Óók voor het brein.

Afwisselen is motiverend en kan ook belonend werken.

Ik wil je hierin zeker niet tegenspreken hoor, maar puur uit interesse; hoe gebruik jij afwisseling als beloning? Ik zie beloning als iets wat onmiddellijk na het gewenste gedrag komt en dat daardoor bevestigt.

Overigens wil ik even opmerken dat het lijkt of je dochter met haar gat in de boter is gevallen met zo'n paardenmama, babootje :D

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:51

Sommige paarden worden zo blij van naar buiten gaan. Of vrijheidsdressuur. Ik ken veel paarden die niet van het blok af te slaan zijn.
Ik vind dan... en dat zal dan wel een hersenspinsel zijn. Dan als je na het minder leuks wat leuks gaan doen. Dat het een beloning kan zijn.
Waarom: ze onthouden het laatste. Dat was leuk. Wat leuk is. Is beloning.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:56

Ah op die manier! Ja ik ben het er wel mee eens dat een keer in de zoveel tijd iets doen waarvan je weet dat je paard het graag doet (of goed kan!) heel motiverend kan werken.

Ook weer paardafhankelijk natuurlijk, want ik wissel momenteel niet veel af en dat gaat tot nu toe heel goed, maar ik heb een stabiele ruin die van niet veel een probleem maakt. Bij de mijne gebruik ik vooral het principe van: eindig met iets gemakkelijk of na iets moeilijk altijd iets gemakkelijk zodat ik hem daarbij heel uitgebreid kan belonen en je positief kan eindigen of verder gaan met het volgende.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:00

Het is idd zo super paard verschillend.

Zo als mn instructrise zei. "Mooi ehh t zijn net dieren"

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:28

Hier ook even bokt pauze gehad. Wel meegelezen maar niet gereageerd. Niet omdat de discussie niet interessant is, maar omdat ik gewoon ff geen puf had.

Paar pagina's geleden werd er iets geroepen over bugeltritt. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord en kan me er ook niet precies een voorstelling van maken hoe je dat dan doet en wat de inwerking op het paard is. Iemand die dat uit kan leggen?

@Kadankovitch, u meldt ergens dat u altijd met de handen hoog rijdt. Kunt u uitleggen waarom u dat doet? Ik ben zelf nl heel erg van de handen/onderarmen in 1 lijn met de teugels naar het bit. Bij voorkeur ellenbogen voor het lichaam (helaas lukt mij dat niet altijd en heb ik de neiging de ellenbogen naast mijn lichaam en dus de hand te dicht bij mijn lichaam te hebben....maar er wordt hard op geoefend :o ). In mijn ogen is dat nl de enige hand positie waar je geen onnodige extra spanning in de arm mee opwekt. Zodra je de handen gaat tillen gaat dat mijn inziens ten koste van de losheid van de onderarm en schouder. Ik ben dus benieuwd wat uw idee hierachter is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 18:54

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:37

Ik denk dat we als ruiter in meer of mindere mate allemaal wel eens "bugeltritt" gebruiken/gebruikt hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 21:46

Nee dat denk ik niet, in iedergeval niet bewust, want dat moet je wel met de takt mee doen en veel ruiters hebben ook nog nooit van taktmatig drijven gehoord (nee niet elke pas uiteraard voordat die discussie oplaait ;) )

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 22:22

Ik zie het bv eerder als een bewust aangeleerde hulp...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 01:07

Ben erg moe, het horizontale trekt mij zeer, maar ik kom op 'Bügeltrit' terug. Ik ken een totaal andere opvatting van dat begrip.
Mevrouw Oji. vergeving gevraagd. U krijgt ook antwoord op uw vraag.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 18:30

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 14:30

Na een hele tijd van veilig anoniem meelezen en vooral meeLEREN heb ik zojuist besloten uit die anonimiteit te stappen :+

https://www.youtube.com/watch?v=yDlH2J3P8Pc

Dit is een filmpje van de les van vanochtend. Bernice is een tienjarige merrie en we hebben pas de overstap gemaakt naar het Z1. Sinds een weekje rijden we met stang en trens.
Over onze rijtechnische problemen (daarvan zijn er nog genoeg..) vertel ik nu niet al te veel, ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie commentaar en naar de manier hoe jullie bepaalde problemen op zouden lossen. :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 15:18

Leuk Roxanne dat je je "bloot" durft te geven. Heb tot de helft van je filmpje gekeken en nu helaas geen tijd om veel tekst te typen. Als ik deze/volgende week wat meer tijd heb ga ik zeker inhoudelijker reageren op je filmpje!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:11

S_en_Z schreef:
Leuk Roxanne dat je je "bloot" durft te geven. Heb tot de helft van je filmpje gekeken en nu helaas geen tijd om veel tekst te typen. Als ik deze/volgende week wat meer tijd heb ga ik zeker inhoudelijker reageren op je filmpje!

'Veel tekst te typen'? Oh jeetje *wenst dat ze terug kon kruipen onder meeleessteen*

Nee, even zonder gekheid. Ik les iedere week en werk hard aan ons huiswerk, maar ik weet dat we nog (veel) verbeterpunten hebben. Ik ben alleen erg benieuwd met welke punten en oplossingen jullie weten te komen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:14

Haha nouja je vraagt wat ik/we zien en wat ík zou doen (wat sws best lastig is als je een paard niet gevoeld hebt.. := ) dus als je dat dan verteld (wat je denkt dat je zou doen afgaande van wat je ziet) wil je wel dat t zo volledig mogelijk is :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:36

Ik zit nu op mijn telefoon, dus ik kan het niet echt goed zien. Wat me zo op het eerste gezicht opvalt is weliswaar heel braaf en netjes gereden maar wat mij betreft is het t net niet allemaal. Te weinig impuls, te weinig aan het been, te weinig door de kaak. Hij valt soms bijna stil. Dus wat mij betreft dus meer impuls, actiever aan het been en echt opzij in die zijgangen. Verder mag ie wat meer buigen om je been. Het is er wel in de basis, maar het mag allemaal wat meer.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:10

_Roxanne schreef:
Na een hele tijd van veilig anoniem meelezen en vooral meeLEREN heb ik zojuist besloten uit die anonimiteit te stappen :+

Dit is een filmpje van de les van vanochtend. Bernice is een tienjarige merrie en we hebben pas de overstap gemaakt naar het Z1. Sinds een weekje rijden we met stang en trens.
Over onze rijtechnische problemen (daarvan zijn er nog genoeg..) vertel ik nu niet al te veel, ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie commentaar en naar de manier hoe jullie bepaalde problemen op zouden lossen. :Y)

Dapper dat je filmpje plaatst.
Als eerste vind ik dat je teveel achterover zit en te passief in je armen bent, je lijkt stijf in je bovenlichaam.
Dan valt het me in de stap op dat je paard telgangt en behoorlijk stijf is in haar lichaam, niet los, ze swingt niet, wel met haar hals maar dit is naar mijn idee het gevolg van een strak lichaam.
De punten die babootje noemt noem ik ook en meld daarbij dat ik geregeld een pas in de draf zie tegen de onregelmatigheid aan, het is een soort hikje,dat ook voort kan komen uit een blokkade ergens.
Je paard moet meer bewegen, meer reageren aan je been, meer in verbinding komen, meer buigen, meer impuls.
Een hele lijst maar alles puur als opbouwende kritiek.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:32

Leuk een filmpje!

Ik vind het een mooie stille hand en zeer stabiele aanleuning een rustig been. Dat achterover zitten en duwen met de zit is minder optimaal.
Ik zie een ijverig paard dat jong aan doet en gewoon nog niet de kracht en soeplesse heeft om vooral in kleinere wendingen de motor draaiende te houden wat soms een hupje geeft. Wat dat betreft helemaal eens met babootje.
Op lange lijnen is hij echter heel stabiel.

Gezien zijn naam is hij niet meer heel jong, maar ik denk dat hij tot nu toe vooral recreatief gereden is of in iedergeval nog niet heel lang aan het werk is.

Als je zo doorgaat dan zal dat vanzelf beter worden gok ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 05:56

knollentuin schreef:
_Roxanne schreef:

Dapper dat je filmpje plaatst.
Als eerste vind ik dat je teveel achterover zit en te passief in je armen bent, je lijkt stijf in je bovenlichaam.
Dan valt het me in de stap op dat je paard telgangt en behoorlijk stijf is in haar lichaam, niet los, ze swingt niet, wel met haar hals maar dit is naar mijn idee het gevolg van een strak lichaam.
De punten die babootje noemt noem ik ook en meld daarbij dat ik geregeld een pas in de draf zie tegen de onregelmatigheid aan, het is een soort hikje,dat ook voort kan komen uit een blokkade ergens.
Je paard moet meer bewegen, meer reageren aan je been, meer in verbinding komen, meer buigen, meer impuls.
Een hele lijst maar alles puur als opbouwende kritiek.

Dat is grotendeels wat ik ook zag inderdaad. Wat mij ook opvalt is dat het paard vrijwel continu ingesteld is naar links. Lijkt ook niet op 2 handen te zijn. Zou t verband houden met de onregelmatigheden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 06:48

Roxanne dapper!!! Leuke combinatie zijn jullie!
Wat betreft de onregelmatigheid die ik een enkele pas zie ben ik benieuwd of je die ook ziet bij het uitschuiven vd hals en het verruimen vd pas ( vwn)..?
Verder valt idd op dat je bovenlijf iets te ver terugzit.
Maar hè wie zei dat paardrijden makkelijk was! Vind het dapper dat je jezelf blootgeeft!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 08:10

Hallo Roxanne. Leuk en dapper dat je een filmpje plaatst!
Laat ik beginnen te zeggen dat ik het geheel er heel vriendelijk en rustig uit vind zien. Mooie rustige aanleuning. Verder ga ik wel mee met babootje en knollentuin. Paard houd zich in zijn lichaam net iets te strak, net niet voldoende impuls, net niet voldoende swung. Ik vind het een heel vriendelijk beeld, maar als ik heel eerlijk ben, vind ik het geen Z beeld. Voor een Z beeld vind ik het niet genoeg bergop, niet voldoende los (maar dat is geen kritiek aan jou, ik zie dat bij heel veel Z combinaties).

Verder vraag ik me af waarom je met stang en trens aan het oefenen bent? Je hebt de stang er nog niet bijgepakt nu, dat is natuurlijk prima. Maar ik vraag mij af wat jij denkt dat het je op dit moment meer gaat bieden met stang&trens. Ik denk nl zelf dat het je veel meer gaat bieden om te werken aan lossigheid, impuls en kracht. Die aanleuning aan de voorkant is wel prima en volgens mij je minst belangrijke werkpunt op dit moment.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:09

Wat leuk dat je een filmpje plaatst Roxanne. Vind het altijd heel leerzaam.
Ik vind je vriendelijk rijden. Heel veel is al gezegd maar het eerste waar is aan denk is de losgelassenheid zowel bij jou als het paard. De juiste spieren spannen en onjuiste ontspannen.
Probeer je bekken te kantelen en buikspieren spannen en onderrugpiere ontspannen dan ga je vanzelf rechter zitten.
Hoe gaat het losrijden? Pak je dan ook wat nwnw mee?
Misschien is het ook fijn om wat pauzes in te lassen waar je zelf even gaat lichtrijden en het paard je hals laat strekken?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:53

Ik heb nu wat beter naar het filmpje kunnen kijken (op mn telefoon is het allemaal toch wat klein). Ik sluit me verder ook aan bij het commentaar van Knollentuin en Oji.
Je paard wordt wat onregelmatig te zien vanaf het eerste appuyement zo ongeveer. Hij lijkt daar moeite mee te hebben. Kan een blokkade zijn, maar kan ook zijn dat je het met meer impuls al oplost.
Aan de stap moet je zeker werken (je zit bijna tegen telgang aan). Ook hier moet je het zoeken in meer impuls. Verder mijn eerdere bemerktingen: werken aan meer buiging (in het frame) en losheid en meer aan het been. Ik vind het er allemaal wat strak uitzien; het paard is net niet nageeflijk.

Overigens hoef je niet terug onder je meeleessteen hoor. Juist leuk dat je eronder uit bent. En uiteraard is e.e.a. bedoeld als opbouwend.

Wel grappig om even op te merken. We hadden dus afgelopen zaterdag een clinic bij Alex van Silfhout. Daar reden combinaties vanaf L niveau tot ZZL. En bij echt alle combinaties op alle niveaus moest worden begonnen met het paard meer "aan het been" te maken.
Zo gaaf om te zien hoe alle paarden enorm verbeterden met simpelweg consequent aan het been te vragen. Van een simpel pasje opzij in een appuyement waren de Z combi's aan het einde van de 3 kwartier bij wijze van spreken in 3 passen aan de overkant.

Dus Roxanne, misschien voor jou ook leerzaam om eens bij zo'n instructeur een les te nemen om dat beetje meer uit je paard te gaan halen dat je op Z niveau nodig hebt.
Overigens reden alle Z combinaties, ook de ZZL, zonder stang & trens.
Voor die dingen die jij nog aan je paard kan verbeteren, heb je die ook niet nodig.