Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:40

En even ter aanvulling, ik ben dus zeker geen tegenstander van vwnw. Ik denk dat het heel erg goed is voor een paard. Ik denk alleen niet dat het goed is om het langdurig achter elkaar te doen. Too much of a good thing ....zeg maar. Het is ook niet voor niets dat het halsstrekken in de B slechts een volte is. Als het als startpunt van de dressuur de ideale houding was om daarin alle arbeid te doen, zou het wel in de B de gehele proef door gevraagd worden. De B is immers het begin van de basis. Maar ze vragen 1 volte ergens in het midden van de proef (start of einde proef). Even dat stretch moment tussendoor dus om de spieren even op te rekken en los weer verder te gaan in de arbeidshouding voor het vervolg van de proef.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:54

Ik ben benieuwd naar een combinatie van dit topic die zijn paard in verzameling kan rijden (dus zeg maar Z2 niveau oid) en dan dezelfde ontspanning in de bovenlijn kan vasthouden. Want daar beneden is niet zo moeilijk (sorry als ik iemand tegen zijn schenen aan schop), maar bovenin in verzameling, dat is weer een ander ding. En dat leer je niet alleen door te stretchen. Ik laat me graag verrassen. ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:00

vur schreef:
Ik ben benieuwd naar een combinatie van dit topic die zijn paard in verzameling kan rijden (dus zeg maar Z2 niveau oid) en dan dezelfde ontspanning in de bovenlijn kan vasthouden. Want daar beneden is niet zo moeilijk (sorry als ik iemand tegen zijn schenen aan schop), maar bovenin in verzameling, dat is weer een ander ding. En dat leer je niet alleen door te stretchen. Ik laat me graag verrassen. ;)

Eens. Wat ik eerder in dit topic gezien heb in een filmpje, lukt dat ook WF niet. Op het moment dat hij een paard dat in een verder stadium van zijn africhting is na de stretch oppakt naar verzameling, zie je de ontspanning en zelfs de takt verloren gaan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:03

oji schreef:
vur schreef:

Eens. Wat ik eerder in dit topic gezien heb in een filmpje, lukt dat ook WF niet. Op het moment dat hij een paard dat in een verder stadium van zijn africhting is na de stretch oppakt naar verzameling, zie je de ontspanning en zelfs de takt verloren gaan.

En de impuls zag ik. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:09

@oji, vwnw is een manier van rijden. Je kunt niet stap 1 (volledig in de stretch) overslaan. Van volledig in de stretch rijden wordt je paard sterk en bereid je hem voor op wat komen gaat. Wanneer dat bevestigd is, pak je van daaruit steeds iets meer op tot je merkt dat de ontspanning en/of ritme verdwijnt, dan ben je te ver gegaan, dat kan een paard niet aan. Hij moet getraind zijn om zichzelf te dragen.

Dit gaat allemaal vooraf aan een B proef kunnen rijden. Daarom wordt er ook werktempo (en houding) gevraagd in de B. In iedere klasse zou het paard meer verzameld moeten raken bij correcte training.

Afbeelding

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:17

Mooi plaatje Starbreeze en het laat heel goed de verschillende stadia zien :j Ik ben nu bezig met plaatje 2 bevestigen; een mooi voorbeeldplaatje van wat ik wil (al laat ik die van mij in het begin liever nog heel iets verder naar mijn hand reiken en voor de loodlijn, puur omdat hij zo lang teruggewerkt is)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:19

Ik heb overigens nog geen paard gezien wat verzuurd raakte van de stretch. Integendeel: ze zijn de volgende dag juist nog losser en soepeler dan de dag ervoor iedere keer :) Ze lopen ook allemaal graag in de stretch

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:20

Het leuke daarvan(longeren zonder hulpteugels) is dat ze het ook zelf sneller gaan opzoeken bij bijv. het losgooien in de bak.

Oji: De arbeidshouding is voor paarden die eerder verkeerd getraind zijn een struikelblok, ze vallen dan heel snel terug in de oude gewoontes, en gebruiken hun lijf dus niet op de juiste manier. Ontspanning opzoeken is dan toch echt nr. 1 om überhaupt verder te kunnen komen.
Ik denk dat je even vergeet dat een paard grazend ook in de 'stretch' staat en dat dat het grootste deel van de dag is. Dat is wat anders dan dat wij onze spieren even gaan oprekken, in een houding die we het grootste deel van de dag niet aannemen.

Daarnaast spreek je jezelf tegen: ''Startpunt is op eigen benen verkrijgen van horizontaal evenwicht en ontspanning, met het hoofd op de hoogte waarin het paard het verkiest.''
Je eigen quote, maar waarom mag een paard dan volgens jou niet lang 'stretchen'?

Ik geloof trouwens ook niet dat het paard direct veel meer gewicht op de achterhand hoeft aan te nemen, heb het idee dat jij wel die mening hebt en ook dat iedereen dat wil in de 'stretch'?

Vur: heb het idee dat je nu erg op de zaken vooruit loopt, de combi's die ik hier zie zijn pas net begonnen om op een andere manier te gaan rijden, dan kan je dat sowieso nog niet verwachten.
Andersom daarintegen..... :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:23

Ik dacht dat er Z-ruiters tussen zaten. Horseware is toch ook een Z-ruiter? En ik heb best geduld om even te wachten hoor.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:26

Een aardig voorbeeldje van iemand die vanuit het vwnw hier aangekomen is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:31

Ja hoor ik ben ook een Z ruiter maar mijn paard is nog lang niet klaar voor de oprichting die in het Z gevraagd wordt. Maar ik laat het jullie volgend jaar met alle plezier zien :)

Hij laat nu soms al een klein stukje zien van een hogere hoofd/halshouding dus ik ben ervan overtuigd dat dit helemaal goed gaat komen.

Het is precies wat Air zegt, juist die arbeidshouding is hetgeen waar mijn paard het moeilijk kreeg. Dat is nu ik (pas!!) 4 weken in de stretch rij al veel minder.
Laatst bijgewerkt door Starbreeze op 18-07-15 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:31

Klopt, ik reed Z1 met mijn paard. Op de verkeerde manier. Nu ga ik het op een andere manier doen (in mijn ogen de beste manier), en dan kan je natuurlijk niet meteen op Z niveau beginnen. We zijn dus begonnen bij stap 1 en dat is de stretch. nu gaan we door naar stap 2: een wat hoger frame. Maar voordat we weer op Z1 niveau beland zijn zijn we zeker 1,5 jaar verder. Die tijd kost het om de juiste spieren op te bouwen. Dit kan je niet bespoedigen of overhaasten. Als je 1,5 jaar geduld hebt ga je hopelijk ons in verzameling zien :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:34

Maar natuurlijk. Maar niet alleen maar met vwnw, want dan had Biotop dat niveau nooit gehaald. Dus op enig moment moet je wel wat gaan toevoegen, want vanzelf gaat het in ieder geval niet.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:38

Daarom zegt iedereen ook: stretch is de basis. Van daaruit ga je steeds meer oppakken. Helemaal tot aan piaffe en passage aan toe. Maar pas als de stretch bevestigd is. Niemand rijdt een half uur in de stretch als deze bevestigd is.

vur

Dat zou ik fantastisch vinden Horseware. Jammer dat veel mensen niet de juiste instructie hebben (gehad) en het niet meteen op een goede manier geleerd hebben. Dat zelfde geldt trouwens voor mij. Maar ik heb het geleerd uiteindelijk, maar niet met alleen maar vwnw zoals het hier wordt getoond. Wel met vwnw in een meer "opgerichte" houding. Het stofzuigen is voor mij alleen in de opwarming iets wat ik meeneem en ter ontspanning tussendoor.
1,5 jaar voor spieropbouw lijkt mij wel erg lang. Spieren zijn toch wel sneller op te bouwen?

Starbreeze

smurvaas schreef:
Hallo :D

Leuk topic! Naar aanleiding van dit topic heb ik is geprobeerd mijn paard te laten stretchen aan de longe. Vandaag voor t eerst gedaan en een stukje gefilmd.

Zouden jullie m helemaal laten zaken tor neus over de grond of meer op knie hoogte?

Doe het voor t eerst dus is nieuw voor hem. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Longeren 18-07: https://youtu.be/mW6GDGzfx9o

Ziet er goed uit!!

Air

vur schreef:
Ik dacht dat er Z-ruiters tussen zaten. Horseware is toch ook een Z-ruiter? En ik heb best geduld om even te wachten hoor.

Uh, jij weet toch net zo goed dat je prima een Z-ruiter kan zijn met een paard wat niet (volledig) correct loopt. ;)
Imo valt er van het KNHS niveau in ieder geval niet af te lezen of een paard wel of niet correct wordt gereden.

Wanneer je altijd 'fout' hebt gereden heb je niet alleen te maken met een paard wat een omschakeling moet maken maar ook vooral de ruiter. Ik snap dan ook helemaal wanneer iemand liever wat langer binnen een veilige omgeving blijft hangen dan meteen weer het perfecte wedstrijdplaatje te willen.
Is naar mijn idee ook iets wat juist toegejuicht moet worden ipv. afgekraakt. De omschakeling is gemaakt met het welzijn van het paard in oogpunt, kunnen heel wat mensen van leren. :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:40

Ik kraak niemand af. Dat is zeker niet mijn bedoeling. Ik zet kanttekeningen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:41

Air schreef:
vur schreef:

Uh, jij weet toch net zo goed dat je prima een Z-ruiter kan zijn met een paard wat niet (volledig) correct loopt. ;)
Imo valt er van het KNHS niveau in ieder geval niet af te lezen of een paard wel of niet correct wordt gereden.

Maakt dat maar: je kunt Z-ruiter zijn met een paard dat niet correct loopt. Laat dat prima maar weg. Soms is het werkelijk waar bedroevend. .

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:44

Will Faerber zijn idee is dat het ongeveer 2 jaar duurt om een paard de juiste bespiering te laten ontwikkelen voor correcte verzameling. Gezien we nu 3 à 4 maanden bezig zijn zal het nog wel anderhalf jaar duren. Ik blijf regelmatig filmpjes naar hem sturen. Als hij denkt dat we er eerder klaar voor zijn is dat mooi meegenomen. Zo niet, dan neem ik die tijd. De startkaart voor dit jaar ligt sowieso in de prullenbak in ieder geval!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:44

Dat is helaas maar al te waar Vur...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:46

De tijd nemen is altijd goed. Bij een jong paard (3 a 4 jarige) duurt het nog wel langer dan 1,5 jaar om echt goede verzameling te kunnen rijden. Dus wat dat betreft is 1,5 wel weer kort. Maar voor een gereden paard leek mij 1,5 gewoon erg veel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:48

Ik heb die omschakeling ook gemaakt/moeten maken, niet dat ik al "heel ver"in de dressuur was, maar dat er iets mis ging in het gewoonlijke bewegingspatroon met mij paard. Toen ben ik gaan zoeken naar een oplossing. dacht ik altijd klassiek les te hebben gehad...nou... de ogen gingen mij wel even open... gewoon verkéérd (op de verkeerde manier) les gehad, en dus op de verkeerde manier aan het rijden geweest.

Het is een behoorlijke shock als je daar achter komt en dat blijkt dat je dus geheel anders moet leren rijden en heel anders met je paard -met name OHZ - moet omgaan.

Maar je bent al gauw "om" als blijkt dat je paard er veel fijner en gelukkiger mee is en navenant beweegt. Het is echter een hele klus om je voorheen rijstijltje af te leren, want dat is natuurlijk ook zo een gewoonte geworden. Het paard leert het sneller dan jij zelf als ruiter, want het paard voelt als het ware de verademing, en die weet echt wel wat "fijner" beweegt.

Je vervalt nog wel es in je oude trucjes, maar daaar is dan dit topic ook weer voor... om jezelf te ondervangen en er van te leren. En je "beeld" van hoe het in het algemeen gaat, los te laten.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:50

Bedroevende Z ruiter met niet correct lopend paard meldt zich :D :+

Ik moest altijd alle zeilen bijzetten om de proef door te komen en ik mocht in mijn handjes knijpen als mijn paard zijn mond dicht hield en zijn tong binnen. Bij het appuyeren naar rechts kon ik er bijna de donder op zeggen dat hij de spoor van mijn linkerbeen zou proberen eraf te trappen. Verder was het plaatje wel oke maar het voelde nooit goed. Ik werd al ongelukkig als ik moest gaan doorzitten omdat hij dan terugviel in tempo en ik er aardig aan moest rijden.

Nu in de stretch houdt hij zijn mond dicht, zijn tong binnen, slaat hij nooit meer naar mijn been en blijven tempo en ritme hetzelfde als ik ga doorzitten. Nu zijn we voorzichtig aan het oppakken en ook dat heeft geen invloed op tempo en ritme, ook niet tijdens het doorzitten. De energie blijft als het ware stromen van achter uit. Een heel gaaf gevoel :j Als ik dan 1,5 jaar moet uittrekken voor de juiste spierontwikkeling vind ik dat geen straf.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:51

@air: paarden die eerder verkeerd getraind zijn, hebben dus eerder een verkeerd startpunt gehad. Dat is ook een beetje wat ik proef in dit topic. Mensen zijn vastgelopen in het te gespannen blijven van het paard doordat het eerder op andere (strakkere?) wijze gereden is. Willen een nieuwe start maken en dat is een loffelijk streven, gaan voor ultieme ontspanning, maar slaan daar in mijn ogen dus een beetje in door.
Ik spreek mijzelf niet tegen. De paarden verkiezen nl niet zelf deze houding. Zoals je in de filmpjes ziet en ook van de deelnemers aan dit topic leest, moeten ze worden uitgenodigd naar deze houding, desnoods middels een chambon. Het paard dat uitsluitend aan halster wordt gelongeerd, zoekt deze houding wel op, zij het voor korte stukjes en daarnaast is evenwicht zonder ruitergewicht een ander evenwicht dan onder ruitergewicht.
Ik wil niet meer gewicht op de achterhand nemen, ik wil horizontaal evenwicht. Een voorwaarde voor uitschuiven naar beneden in mijn ogen. Anders dondert je paard op de voorhand, weg ruggebruik en weg alle positieve functie die het vwnw heeft voor een paard. Een paard dat op de voorhand loopt vwnw laten gaan is in mijn ogen heel verkeerd, want in deze houding kan een paard nooit de kanteling terug naar horizontaal evenwicht maken.

@horseware. Nee, spieren verzuren niet van stretch. Spieren verzuren door te lang aanspannen/krachttraining. Ik zeg niet dat het schadelijk is, het voegt alleen volgens mij niets toe om langdurig eentonig in die houding te werken. Voor een paard dat even in een totaal andere mindset moet komen, snap ik het. Maar dat maakt het voor mij niet tot een standaard trainingsmethode, dat toegepast moet worden op elk paard, zoals in dit topic gepropageerd wordt.

Van de 4 plaatjes. Mijn uitgangsituatie zou dus zijn plaatje 2, waarbij je afwisselt naar plaatje 1 (beide zonder die vreemde en totaal contraproductieve ruiterhouding aan te nemen) en in een later stadium van de africhting evt naar plaatje 3 en door naar 4. Maar ik vind persoonlijk plaatje 3 geen schoolvoorbeeld. Paard loopt van het achterbeen af en drukt de rug weg.

Zo...en nu ga ik weer andere dingen doen als bokken :-)