[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:09

Zo ben weer helemaal bijgelezen!

Vervelend LoveUggs van Gas. Hopen dat hij snel weer opknapt!!

Ik heb gisteren een shoot gehad met mijn kanjer:

Hier vindt ik hem fijn over de benen, maar vindt hem net niet genoeg loslaten in het lijf waardoor hij voor de schoft wat afknapt.
Afbeelding

Vindt dit voor ons al een fijn beeld. Voorheen viel hij heel erg uit elkaar in de galop.
Afbeelding

Dit is iets wat ons snel gebeurd als we het tempo even wat opvoeren. Ik ga dan zitten als een zoutzak en zit niet meer met de beweging mee. Ben hier hard mee aan het werk, maar vindt dit een heel moeilijk stukje.
Afbeelding

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:44

@Zanshiro, ik vind dat je je paard erg strak in de hand hebt. Dat zie je op alle foto's maar blijkt ook uit je verhaal van de galop. Je paard is nog niet nageeflijk (van achteren naar voren) en laat de kaak nog niet los.
Vind dat je wel een heel leuk paard hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:55

Kimberly520 schreef:
Ze is een BWP :)

[ Video ]

Paard is nog wat teveel "uit elkaar" en op de voorhand. Dat zie dan ook meteen bij het hals strekken, waar hij onvoldoende de hals laat vallen (omdat hij zich lang maakt).
Middendraf moet meer verruimen. In zijn algemeenheid met meer impuls rijden.
En daarbij (vind ik altijd vervelend om te moeten zeggen) loopt hij niet rad (rechtsvoor). Hij valt op linksvoor (zelfs het hoofd doet mee). Daar zou ik toch eens naar laten kijken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:56

LoveUggs schreef:
Hmm, ik zei laatst toch dat Gas niet fijn liep... Vermoeden klopt dus, krijg net te horen dat hij een dik spronggewricht heeft, en hij er echt last van heeft.. :( Gaat ook steeds op rust staan, dus maar even afwachten hoe dit verloopt..

He bah, ik hoop echt voor je dat het meevalt.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:57

@Babootje: Dit klopt helemaal. Normaal is hij ook losser en ik ook. Dit was de eerste keer in deze bak. En het was meteen een 20x60 bak. Dus was voor ons beide errug spannend. Ik hou dan zelf teveel vast waardoor hij niet meer kan ontspannen. Ik zag het zelf ook op de foto's en baalde enorm.
Bedankt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:23

Aleeneh schreef:
I
De reden dat ze niet fijn inbuigt is gedeeltelijk dat ze zich zo star houdt omdat de hoek zo eng is. Zij wil dan naar buiten kijken en naar binnen vallen, en ik probeer om dat tegen te gaan, zowel door binnenbeen te geven als door haar door te vragen met mijn binnenhand. Ik denk dat dat misschien de beenhulpen waren die je zag... en die waren wel effectief, anders had ze al een paar meter verder naar binnen gestaan, achteruit lopend :') M'n hulpen waren in dit geval om te voorkomen (zodra ik haar voelde aanspannen) ipv genezen - kan ik beter wachten tot ze echt al wegspringt, vind je? Daar twijfel ik nog wel eens over.

k denk dat Sjolvir gelijk heeft v.w.b. het niet aan het been staan en op de spaarstand. Ik kan me niet voorstellen dat een paard dat normaliter 3 uur in een manege loopt na 3 kwartier al moe is. Zoveel hoeven ze niet te doen in een F proefje. Je kunt je paard alert houden aan je been, door af en toe te schakelen (naar voren en terug) om te kijken of hij nog wakker is. Nu rij je wat te monotoon je rondjes en het paard neemt er duidelijk zijn gemak van.

Verder zie ik een paard dat niet gemakkelijk buigt op de rechterhand. Dat is overigens bij de meeste paarden de "moeilijke" kant. Ik zie ook niet een paard lopen dat schrikkerig is in de hoek. (Lijkt me ook niet logisch want hij loopt meer malen per dag in die bak.) Ik zie wel een paard dat doordat hij scheef is in de wending door je been valt. Voor een paard dat zo door je been valt kun je beter iets andere hulpen geven. Binnenbeen is goed, maar door alleen te vragen met je binnen hand zal het paard alleen maar meer op de binnenschouder vallen. Je moet dus zijn gewicht verplaatsen naar de buitenschouder en dat kun je doen door -net voordat je de hoek in rijdt - beide handen wat naar buiten te brengen je buitenteugel wat van de hals af richting bakwand en je binnenteugel tegen de hals (niet over de manenkam heen). Zonodig kun je ook (alleen) je binnenhand wat hoger plaatsen, daarbij ook goed je binnenbeen eraan houden. Zo zet je het paard op de buitenschouder en kan hij in de wending mooi om je been heen draaien. Heb je toch het idee dat je paard bakkabouters in de hoek ziet zitten, dan kun je beter initiatief nemen en hem voor zijn dan af te wachten. Goed de buitenteugel eraan houden en even streng schoudervoor erlangs rijden. Zo laat je ook zien dat jij het niet eng vind.

Verder vind ik dat je er netjes op zit hoor. Een elastiek ben ik niet tegen in het manegewerk. Een manegepaard heeft heel wat uren verschillende ruiters op zijn rug en zo kun je ervoor zorgen dat de rug ontzien wordt doordat de ruiters beter kunnen zitten, omdat het paard zijn rug gebruikt. Maar van nageeflijkheid is natuurlijk nog geen sprake.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:02

@Babootje, Noa loopt geen 3 uur op een dag, eerder 1 a 2 :) Ze loopt normaal ook nooit in die bak - onze normale rijbak is de bak waar ik mijn proef in reed, hier komt ze eigenlijk nooit. Die hoek was de ingang waar alle mensen stonden en waar kinderen langs kwamen rennen enzo, en dat vond ze niet zo tof. Daar schrok ze dus telkens van.
Je hebt gelijk dat mijn hulpen niet correct waren in die hoek en daar zal ik zeker op gaan letten. Omdat ze snel haar hoofd naar buiten draait daar heb ik de neiging om juist mijn binnenteugel er strenger aan te houden, maar dat moet ik echt afleren. Bedankt voor de tips. Ik ben blij te horen dat je in elk geval vindt dat ik er goed aan doe door haar voor te zijn als ze schrikt, dan weet ik dat ik daar inderdaad op deze manier mee om moet gaan.

Verder was dit dus de tweede dag ofzo dat ze een elastiek om had, ik heb haar altijd zonder gereden en normaal geeft ze ook na, dus ik kan moeilijk inschatten of dat hier van het elastiek kwam of niet. Waar zie jij dat aan? Kun je dat beschrijven?

Ik snap verder je punten inderdaad. Ik zal wat meer gaan opletten dat ik wat meer ga schakelen en zo, ik denk dat ik hier onbewust een beetje stopte met eraan rijden met het idee van de proef is voorbij, het is wel goed zo. Wellicht binnenkort nog een filmpje van in de les ofzo, als ik het idee heb dat we wat vooruitgang boeken (of ik wat vooruitgang boek, tenminste), met haar goed actief houden.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:24

Ik ben nog steeds een trouwe meelezer :D
En ik mag nu sinds 2 weken het rijden weer oppakken en hem weer aan het werk zetten :(:)

LoveUggs ik hoop dat het goed komt met gas!

Ik wil graag een keer een filmpje plaatsen of foto's. Er zijn genoeg dingen waar in tegen aan loop, maar ik kan ze echt niet goed verwoorden.. Wellicht kunnen jullie dat voor me doen ~~}>

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:43

Bedankt voor jullie lieve berichtjes! :j
Ik zal dalijk thuis weer even gaan zitten om wat foto's te beoordelen. :j
Ook zal ik dan mijn eerste echte Blog berichtje plaatsen. (Link staat in mijn profiel) hierin komen ook foto's van Gas dus ook op dit moment met zijn been..
Mijn arme oude opa'tje heeft er echt last van..

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 12:46

LoveUggs, hoop ook echt voor je dat het goed komt met Gaspard!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 12:49

Bedankt! K word er altijd zo bang van.. O.a omdat hij al op leeftijd is natuurlijk, en ik hoor zijn eigenaresse nu voor het eerst zeggen dat ze bezorgd om hem is, met dat been.. =(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:46

Goed, het punt is bereikt dat er een DA gebelt gaat worden.. We moeten alleen even een oplossing verzinnen zodat hij de DA niet in elkaar trapt..

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:13

praam,
en als de DA niks kan beginnen spuit ie m wel in denk ik :o
vervelend zeg. Heb je je blogsite al voor elkaar? Ik ben wel nieuwschierig :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:48

Ik duim dat het allemaal mee gaat vallen en hij braaf is met de arts!
Heb net even je blog bekeken, maar ziet er echt dik uit.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:13

Inderdaad praam of ze spuiten hem gewoon... Maar is hij zo moeilijk met de DA dan?

Ik duim heel hard mee LU dat het mee valt!! T is toch snel echt een zorgenkindje wat zijn benen betreft....

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:17

Zanshiro schreef:
Zo ben weer helemaal bijgelezen!

Vervelend LoveUggs van Gas. Hopen dat hij snel weer opknapt!!

Ik heb gisteren een shoot gehad met mijn kanjer:

Hier vindt ik hem fijn over de benen, maar vindt hem net niet genoeg loslaten in het lijf waardoor hij voor de schoft wat afknapt.
[ Afbeelding ]

Vindt dit voor ons al een fijn beeld. Voorheen viel hij heel erg uit elkaar in de galop.
[ Afbeelding ]

Dit is iets wat ons snel gebeurd als we het tempo even wat opvoeren. Ik ga dan zitten als een zoutzak en zit niet meer met de beweging mee. Ben hier hard mee aan het werk, maar vindt dit een heel moeilijk stukje.
[ Afbeelding ]

Heb jij toevallig behoorlijk wat in je hand?? Het toont namelijk alsof jullie beide erg sterk zijn imo (wie trekt er aan wie? ;) ).
Ik zou liever wat ruimte van voor zien, hij word nu een beetje in elkaar getrokken lijkt het waardoor die ook nog meer op de voorhand gaat vallen.

Maar is lastig hoor, als ik die van mij langer heb van voren dan vind ik het knap lastig om die achterhand erbij te rijden (heb je echt een kluit aan), maar dan zie ik wel weer dat hij dan wel die spier vlak voor de schoft OOK gebruikt. Heb ik hem wat korter (schuif ik hem eigenlijk als het ware in) dan krijg ik ineens veel meer controle over de achterhand, terwijl ik weet dat het korter pakken en wat sluiten eigenlijk nog helemaal niet voor ons aan de orde is (eerst op eigen benen, balans en hals durven te strekken en ontspannen), plus dat hij dan ook heel snel afbreekt vlak voor die schoft (die spier doet niets meer dan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:24

Je moet zien dat als je paard langer wordt hij evengoed opwaarts blijft lopen en niet teveel energie van voren weg laat stromen. Dus wat meer tegen de hand aan rijden, terug zitten en zo impuls erin rijden. Dat vinden paarden moeilijk maar als ze dat kunnen leren ze wel heel goed hun lijf gebruiken en gaan ze echt sjouwen. Doet die van mij nu ook, gaat ineens een stuk beter sinds er een dressuurzadel op ligt en ze begint echt te lopen. Lekker actief op lengte, kan stelling en buiging vragen waar en wanneer ik wil, lange zijde buitenstelling, recht zetten, binnenstelling, contrastelling in de hoeken etc. Zonder verlies van activiteit. Als dat gebeurd voelt dat echt fijn onder je kont :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:29

Ja we waren hier niet helemaal lekker ontspannen. (Wil het niet als excuus gebruiken, maar is gewoon de waarheid.) Was vreemd terrein en 20x60 bak. En dan ga ik vasthouden (spijtig maar waar). Normaal ziet het er een stuk ontspannender uit. Als ik gewoon thuis in de bak rij kan ik hem op licht contact fijn bij elkaar rijden en ook het stuk voor de schoft komt dan mooi mee. Maar hebben nog niet veel ervaring in buitenbakken of buiten op vreemd terrein. En ik rij pas weer een half jaar en de eerste keren dat ik weer op een paard zat heb ik enkel zitten huilen van angst. Dus ik vind het zelf nog vrij moeilijk om op ander terrein net zo ontspannen te rijden als thuis. En zeker omdat we nu zonder bodyprotector reden. (rij normaal altijd met behalve wedstrijden)

_marinke_ het punt wat je aanhaalt vwb het eraan toe zijn om wat hoger in te stellen daar zijn we nu erg mee bezig. Hebben het laatste half jaar wat langer en laag gereden en vooral bezig geweest aan het been te maken. En nu zijn we bezig om soms wat proberen wat meer bij elkaar te rijden. En voor de shoot wilde ik dat proberen en is helaas niet helemaal zo uitgepakt als ik wilde. Kreeg teveel druk van voren en kon dit door mijn spanning niet eruit rijden.

Dit is een beetje het beeld van hoe we thuis rijden: (helaas erg kleine foto's)
Afbeelding

Afbeelding

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:44

Joolien schreef:
Je moet zien dat als je paard langer wordt hij evengoed opwaarts blijft lopen en niet teveel energie van voren weg laat stromen. Dus wat meer tegen de hand aan rijden, terug zitten en zo impuls erin rijden. Dat vinden paarden moeilijk maar als ze dat kunnen leren ze wel heel goed hun lijf gebruiken en gaan ze echt sjouwen. Doet die van mij nu ook, gaat ineens een stuk beter sinds er een dressuurzadel op ligt en ze begint echt te lopen. Lekker actief op lengte, kan stelling en buiging vragen waar en wanneer ik wil, lange zijde buitenstelling, recht zetten, binnenstelling, contrastelling in de hoeken etc. Zonder verlies van activiteit. Als dat gebeurd voelt dat echt fijn onder je kont :D

Paarden? Ruiters vinden dat ook moeilijk, misschien vinden ze het zelf nog wel moeilijker dan dat het paard het zelf vind. :')
Dat idee krijg ik tenminste soms wel.. XD

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:48

Vind het beeld op de laatste foto's inderdaad al heel anders ogen! Ik zie veel meer ontspannen (kun je nagaan wat een beetje spanning al kan doen.. ;) ).

Ik doelde meer op dat ik het bij die van mij merk dat als ik hem meer bij elkaar pak ik ook ineens veel makkelijker de achterhand erbij kan rijden, iets wat moeilijker word als ik hem op lengte rijd zeg maar. Terwijl wij nog niet klaar zijn om al echt op te pakken, ik weet niet hoever jullie daar zijn. Net mee begonnen lees ik nu, maar ik pakte echt even een stukje eigen ervaring mee, vind het dan wel leuk om te lezen dat je het ook wel iets herkent/ziet en jullie er net mee bezig zijn! :)

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:49

Ik denk dat ze het beide moeilijk vinden: ruiter en paard. En hiermee bedoel ik dan dat het voor beide partijen niet helemaal duidelijk is. Voor de ruiter is het niet helemaal duidelijk hoe je dit rijtechnisch voor elkaar krijgt en voor het paard is het niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt (wellicht ook door tegenstrijdige of niet consequente hulpen van de ruiter). Het is dan de taak van de ruiter om een manier te vinden om aan het paard duidelijk te maken wat precies de bedoeling is. Ik ben van mening dat een paard het altijd goed bedoeld, maar door mis-communicatie ons niet altijd begrijpt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:51

Heel mooi gezegd Zanshiro!! Kan ik het alleen maar mee eens zijn!! _O_

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:51

Thanx

Ja spanning is bij ons funest! Ik schiet met spanning helemaal op slot. laatst op wedstrijd had ik de eerste proef veel spanning. En dit bracht ik meteen over op mijn paard. Hierdoor waren we laatste van de 24 met 164 punten. Tweede proef had ik zoiets van: heb niets te verliezen! En heb toen heerlijk ontspannen gereden. Toen waren we 6e van de 24 met 192 punten!! hahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:54

Ik ben ook altijd met rijden aan het voelen-reageren. En daar ben je verdomde druk mee. Soms merk ik dat iets niet lukt en dan ga ik meteen bij mezelf te raden. Valt het paard bijv naar binnen, kijk ik meteen of ik niet per ongeluk naar binnen hang. Elke keer als ik wat van het paard vraag kijk ik hoe het paard reageert, aan de hand daarvan reageer ik weer. Maar dat is echt lastig en vergt veel concentratie.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:57

Ja dat vergt erg veel concentratie. Is ook precies waarmee ik heel veel bezig ben. Over elke hulp nadenken. Als mijn paard daar anders op reageert dan verwacht, stapje terug en nadenken welke hulp er onduidelijk of verkeerd was. En heel veel basis: voorwaarts is voorwaarts, halt is halt.

Daarom baalde ik wel van de rijtechnische kant van de foto's van de shoot. Ik merkte ter plekke al met rijden dat het helemaal niet zo ging als ik wilde. Ik was gewoon niet meer aan het voelen, maar reed op een automatische piloot.