Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Chaos schreef:Thanx Jolien!
Het probleem is dat ik het in theorie wel weet. Maar het is soms zo lastig te voelen als je erop zit.
Evelijn schreef:Andere vraag waar ik al tijdje mee rond loop. We zijn hier op weg naar het perfecte plaatje... een ruiter en paard in perfecte balans... maar in hoeverre mag je dat van een jonge combinatie verwachten. Als we naar de 'scala van africhting' kijken is dat eigenlijk iets wat je door de jaren heen in je training opbouwt.
Van de zes criteria... zijn de eerste drie belangrijk voor B-en L-klasse (takt, souplesse/ontspanning, aanleuning) maar hoelang moet je gericht trainen wil een doorsnee paard dit kunnen?
En hoe lang moet een gemiddelde ruiter serieus trainen voor een onafhankelijke zit? Ik snap wel dat de een meer aanleg heeft voor dan de ander maar zijn daar ideeën over?
S_en_Z schreef:Heb bij mijn zadel een mooie anatomische leder singel gekocht.
Altijd neopreen gehad.. Maar ik dacht ach.. Doe eens gek. Hij bleef wel heel mooi op zijn plek! (neopreen schoof altijd wat omdat ze rondgeribt is)
Poeee.. Nog de halve dag (verder) werken.. Ik wil NU op mijn paard zitten
Jotoma schreef:Ik zou dat liever andersom doen. 's ochtends fris te paard en 's avonds nog ff werken
Agossie schreef:Waarom doe je dat niet dan? Vriendin van mij heeft een tijd voor het werk paard gereden. Ze was dan om 7:00 op stal, ging rijden, naar huis douchen en was tussen 8:30 en 9:00 op het werk. Na het werk even mesten, maar rijden was al lekker klaar!
Jotoma schreef:S_en_Z schreef:Heb bij mijn zadel een mooie anatomische leder singel gekocht.
Altijd neopreen gehad.. Maar ik dacht ach.. Doe eens gek. Hij bleef wel heel mooi op zijn plek! (neopreen schoof altijd wat omdat ze rondgeribt is)
Poeee.. Nog de halve dag (verder) werken.. Ik wil NU op mijn paard zitten
Jaaa, ik wil ook NU op mijn paard zitten. Zo jammer als je dan moe bent van een lange dag werken om dan je 's avonds nog naar stal te slepen. Ik zou dat liever andersom doen. 's ochtends fris te paard en 's avonds nog ff werken
Ik had ook altijd neopreen en heb nu ook anatomsiche singel van Ninon erbij gekocht. Ook een rondgeribt paard een singel die nu wel blijft liggen![]()
Nog 1 uur en 50 minuten werken, dan even eten koken en om half 6 naar paardje toe en daarna lekker eten
_Marinke_ schreef:Wat je instructrice zegt over dat je paard te veel stuwt en je hem meer terug moet rijden kan ik volgen (correct me if i'm wrong, jolien, sam, bertie, idj.. etc). Als een paard namelijk stuwt dan gaat ie vooral erg voorwaarts, lekker hard zegma. Ze gebruiken hun lichaam op een manier waarop ze best een snelheid kunnen maken. Kijk naar de dravers op de drafbaan bv, dat zijn echte stuwers. Zetten we daar een plaatje naast van bijvoorbeeld 1 van de Spaanse rijschool paarden zie je een heel ander beeld. Die zakken veel meer door hun kont als het ware, en houden de achterbenen onder het lichaam. Ze zetten die onder hun massa, terwijl de dravers hem volledig uitzwaaien naar achteren. Stuwen is snelheid maken en met dragen vraag je meer verzameling.
![]()
Nu is jou paard natuurlijk geen draver of al dusdanig hoog opgeleid en zou het verschil denk ik voor leken minimaal zijn om te zien. Jou instructrice wil denk ik dat jij je paard meer gaat opvangen op je zit en buitenteugel maar hem tegelijkertijd wel actief houd van achteren (dus eraan blijven rijden).
_Marinke_ schreef:Als je hem alleen maar opvangt en langzamer laat lopen krijg je hem niet meer op de achterhand -> meer gedragen. Wat je dan krijgt is een paard die van voor op de rem gaat lopen en een achterhand die ergens in tokio is.
Evelijn schreef:@flooredking... gewoon vragen aan je instructrice ... daar leer je alleen maar meer van... en hoe beter ze het kan uitleggen... hoe meer jij er mee kan... dan zie je ook makkelijker verbanden ... en kan je in je eigen training dingen ook makkelijker oplossen.
Ik zie in je profiel dat je ook echt nog maar een guppie hebt... nog maar 4 jaar... dan is beetje schakelen in tempo volgens mij voldoende... ik zou met teveel proberen te laten dragen juist bang zijn voor overbelasting. De spieren moeten wel getraind er voor worden. Als je paard niet vanuit zichzelf echt makkelijk dragend loopt... en nog niet volgroeid is... ik ben echt benieuwd wat je daar nu echt aan zou moeten willen doen (zonder dingen te forceren). (Verzameling is niet voor niets de laatste van de 6 criteria van Skala der Ausbildung)
Oh... lees nu net wat je gepost hebt... misschien dat je wat hebt aan dit filmpje. Ze zeggen dat het losrijden is... maar ik gebruik het vaak ook gewoon als training... (paard is dan wel geen 4 jaar meer...maar veel verder dan B niveau ben ik niet) http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4
Sjolvir schreef:Floor.
Het net stukje Ed gekeken in je filmpje van je onderschrift, die tijdens je les (andere was wat klein).
Wat een leuk paard heb je aan Ed, denk dat jullie hele leuke combinatie kunnen worden!
Jij hebt het steeds over rustig houden, als ik het filmpje zie, denk ik steeds rij eens BLIJ! iets meer naar voren, dan is het ook makkelijker om hem aan te laten springen, nu zit hij onder zijn tempo tegen de galop aan te hikken.
Ik snap dat dit lage tempo voortkomt uit dat hij eerst allicht het tempo van je overnam, maar nu de tussenweg nog even terug zoeken.
Instructie focust zich op een bepaald onderdeel, maar er zijn nog wel wat dingetjes om op te letten.
Als je het filmpje hier plaatst met je eigen commentaar erbij wat je er van vind.
(we geven hier doorgaans alleen commentaar op foto's en flimpjes als ruiter dat zelf ook al gedaan heeft, dus commentaar op wat er beter kan met paard of juist goed is en commentaar wat ruiter vind van ruiter en de invloed daarvan op he paard).
Is namelijk best een leuk filmpje met aandachtspuntjes en goede dingen, die voor veel mensen hier leerzaam kunnen zijn.
Zeker om samen te bediscuseren wat nou wel of niet goed is en wat een mogelijke oplossing zou zijn in hoe te rijden om het NOG beter te doen.