[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:55

Thanx Jolien!

Het probleem is dat ik het in theorie wel weet. Maar het is soms zo lastig te voelen als je erop zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:57

Chaos schreef:
Thanx Jolien!

Het probleem is dat ik het in theorie wel weet. Maar het is soms zo lastig te voelen als je erop zit.

Heb ik ook last van hoor, maar het is misschien interessant om het proberen goed te gaan voelen. Dat is zo belangrijk. Als je weet hoe lossigheid voelt kan dat zoveel helpen. De bewustwoording daarvan is vaak te behalen met een goede instructie die je ook uitlegt wat er gebeurd etc zodat je dat gaat linken aan het gevoel. Dat is zelf een belangrijk onderwerp in mijn lessen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:04

Oh het is ook niet dat ik het nooit voel hoor. En ik heb echt heel goede instructie. Die is met niks anders bezig dan mij bewust te laten rijden. :P We trainen vrolijk verder. :)

Maar het duurt allemaal wat langer dan met mijn eigen merrie bijv. Omdat er telkens min. 7 dagen tussen een rit zit en het gewoon een heel ander type paard is dan ik gewoon ben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:05

Evelijn schreef:
Andere vraag waar ik al tijdje mee rond loop. We zijn hier op weg naar het perfecte plaatje... een ruiter en paard in perfecte balans... maar in hoeverre mag je dat van een jonge combinatie verwachten. Als we naar de 'scala van africhting' kijken is dat eigenlijk iets wat je door de jaren heen in je training opbouwt.
Van de zes criteria... zijn de eerste drie belangrijk voor B-en L-klasse (takt, souplesse/ontspanning, aanleuning) maar hoelang moet je gericht trainen wil een doorsnee paard dit kunnen?
En hoe lang moet een gemiddelde ruiter serieus trainen voor een onafhankelijke zit? Ik snap wel dat de een meer aanleg heeft voor dan de ander maar zijn daar ideeën over?

Ik heb er geen antwoord op, maar dit is ook een punt waar ik over na denk.
Ik zie veel combinaties in M/Z die aan deze 3 voorwaarden toch niet voldoen, maar ik heb ook het idee dat ik jaren kan werken aan die punten voordat ik echt tevreden ben (perfectionist).
Is het zo dat je naar een bepaalde mate van takt en ontspanning (waaruit aanleuning moet ontstaan) werkt en je dit nog verbetert terwijl je verder gaat in het scala? Dat is namelijk hoe ik het op het moment in mijn hoofd heb.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:10

S_en_Z schreef:
Heb bij mijn zadel een mooie anatomische leder singel gekocht.

Altijd neopreen gehad.. Maar ik dacht ach.. Doe eens gek. Hij bleef wel heel mooi op zijn plek! (neopreen schoof altijd wat omdat ze rondgeribt is)

Poeee.. Nog de halve dag (verder) werken.. Ik wil NU op mijn paard zitten :o

Jaaa, ik wil ook NU op mijn paard zitten. Zo jammer als je dan moe bent van een lange dag werken om dan je 's avonds nog naar stal te slepen. Ik zou dat liever andersom doen. 's ochtends fris te paard en 's avonds nog ff werken :)

Ik had ook altijd neopreen en heb nu ook anatomsiche singel van Ninon erbij gekocht. Ook een rondgeribt paard een singel die nu wel blijft liggen *\o/*

Nog 1 uur en 50 minuten werken, dan even eten koken en om half 6 naar paardje toe en daarna lekker eten :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 15:13

Jotoma schreef:
Ik zou dat liever andersom doen. 's ochtends fris te paard en 's avonds nog ff werken :)

Waarom doe je dat niet dan? Vriendin van mij heeft een tijd voor het werk paard gereden. Ze was dan om 7:00 op stal, ging rijden, naar huis douchen en was tussen 8:30 en 9:00 op het werk. Na het werk even mesten, maar rijden was al lekker klaar!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 15:42

Het klinkt niet slecht zo, maar zou je dan niet altijd zitten denken "oh nee, binnen zoveel minuten moet ik met een goed gevoel kunnen afsluiten", op rijden wordt bij mij geen uur geplakt, ik zou echt niet weten hoelang ik rij..

Ik heb er vandaag al 2 gereden en het verschil kan niet groter zijn. Van zadelmakke merrie naar Z2 ruin :D

Madeira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:21

Hier ook een stille meelezer.. ik vind dit topic zo interessant!

Ik zelf ben zeer slechtziend, rij puur op gevoel en heb 1x per week les. We hebben bijvoorbeeld ook spiegels hangen in de bak maar daar heb ik niets aan haha..

Van mijn les leer ik veel dingen op gevoel, maar nu zie ik ook door plaatjes hoe het er nou uit ziet. En wat kunnen jullie goed uitleggen! Ga gauw verder lezen :D

Wie weet durf ik ook ooit een foto te plaatsen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 16:51

Agossie schreef:
Waarom doe je dat niet dan? Vriendin van mij heeft een tijd voor het werk paard gereden. Ze was dan om 7:00 op stal, ging rijden, naar huis douchen en was tussen 8:30 en 9:00 op het werk. Na het werk even mesten, maar rijden was al lekker klaar!

Toen ik onregelmatig werkte deed ik dat wel, maar ik ben echt minimaal 2 uur op stal en dan moet ik nog douchen (half uur) en naar werk. Dus dat neemt 3 uur in beslag..
Ik werk nu van 7.30 uur tot 16 uur. Dan zou ik anders beginnen om 10.30-19.00 uur, dat gaat met mijn kantoorbaan niet.. (denk aan overleg waar je bij aanwezig moet zijn).
Voor mij niet haalbaar en idd, ik zou heel gehaast rijden omdat je op tijd zit. Daarnaast krijgen ze op dat tijdstip hun krachtvoer en ruwvoer voordat ze om 9 uur het land op gaan, dat mist hij dan ook.
nee, dat gaat hem niet worden :(

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:39

Jotoma schreef:
S_en_Z schreef:
Heb bij mijn zadel een mooie anatomische leder singel gekocht.

Altijd neopreen gehad.. Maar ik dacht ach.. Doe eens gek. Hij bleef wel heel mooi op zijn plek! (neopreen schoof altijd wat omdat ze rondgeribt is)

Poeee.. Nog de halve dag (verder) werken.. Ik wil NU op mijn paard zitten :o

Jaaa, ik wil ook NU op mijn paard zitten. Zo jammer als je dan moe bent van een lange dag werken om dan je 's avonds nog naar stal te slepen. Ik zou dat liever andersom doen. 's ochtends fris te paard en 's avonds nog ff werken :)

Ik had ook altijd neopreen en heb nu ook anatomsiche singel van Ninon erbij gekocht. Ook een rondgeribt paard een singel die nu wel blijft liggen *\o/*

Nog 1 uur en 50 minuten werken, dan even eten koken en om half 6 naar paardje toe en daarna lekker eten :)

Dan hebben we dezelfde :)

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 17:47

Net uit school en nu snel paardje uit het land halen, poetsen, trailer aan de auto maken, eten,
paard opzadelen en op naar de les! Nu denk ik ook bah, weer die kou in maar vanavond ben ik zielsgelukkig en lig ik moe maar (hoop ik) voldaan op het bankje! :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:35

Hier ook een stille meelezer, ik probeer goed mee te lezen en alles een beetje te begrijpen maar is nog best lastig! Zo zie je maar weer hoe veel je van iedereen weer kan lezen.
Ik las ook een stukje over stuwen, nu zegt mijn instructrice (zij heeft mijn paard ingereden en geeft mij nu ook les) dat mijn paard heel erg stuwt en meer moet gaan dragen. Dus moet ik van haar hem meer terug rijden om hem meer op de achterhand te krijgen zodat hij minder gaat stuwen. Zeg ik dit nu allemaal goed? Ik zou trouwens wel een foto willen plaatsen alleen heb ik niet echt hele duidelijke draf foto's.
Is er iemand hier die mij iets meer kan vertellen over het stuwen van een paard?
Heb natuurlijk wel een paar pagina's terug gelezen van Joolien (Dacht ik?) maar dit begreep ik niet helemaal. :o

Ik ga het volgende week als ik les heb ook me nog echt een keer goed laten uitleggen door mijn instructrice. Het is misschien een beetje gek, ze verteld me wat ik moet doen, maar ik begrijp niet altijd even goed hoe het zit. Moet ik me nu diep schamen?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 20:56

Nee je hoeft je absoluut niet te schamen als je het niet helemaal begrijpt! Het is allemaal ook super moeilijk en ingewikkeld en ze zeggen niet voor niets dat je met paardrijden nooit uitgeleerd bent. Absoluut niet schamen om vragen te stellen aan je instructrice, dat is juist heel goed! En ik vind het ook super dat je zelf zo verder denkt over HOE het dan precies werkt en WAAROM je bepaalde dingen zo moet doen van je instructrice. Daar komen uiteraard ook weer vragen uit voort, dus helemaal toppie!!! +:)+ :D

Wat je instructrice zegt over dat je paard te veel stuwt en je hem meer terug moet rijden kan ik volgen (correct me if i'm wrong, jolien, sam, bertie, idj.. etc :P ). Als een paard namelijk stuwt dan gaat ie vooral erg voorwaarts, lekker hard zegma. Ze gebruiken hun lichaam op een manier waarop ze best een snelheid kunnen maken. Kijk naar de dravers op de drafbaan bv, dat zijn echte stuwers. Zetten we daar een plaatje naast van bijvoorbeeld 1 van de Spaanse rijschool paarden zie je een heel ander beeld. Die zakken veel meer door hun kont als het ware, en houden de achterbenen onder het lichaam. Ze zetten die onder hun massa, terwijl de dravers hem volledig uitzwaaien naar achteren. Stuwen is snelheid maken (en van de achterhand aflopen) en met dragen vraag je meer verzameling (en juist op de achterhand komen). ;)

Nu is jou paard natuurlijk geen draver of al dusdanig hoog opgeleid en zou het verschil denk ik voor leken minimaal zijn om te zien. Jou instructrice wil denk ik dat jij je paard meer gaat opvangen op je zit en buitenteugel maar hem tegelijkertijd wel actief houd van achteren (dus eraan blijven rijden). Als je hem alleen maar opvangt en langzamer laat lopen krijg je hem niet meer op de achterhand -> meer gedragen. Wat je dan krijgt is een paard die van voor op de rem gaat lopen en een achterhand die ergens in tokio is. ;)

Het is niet iets wat je van de 1 op de andere dag voor elkaar gaat krijgen, je paard moet leren de juiste spieren aan te spannen en moet er sterker voor worden. Geduld, en blijf vooral vragen aan je instructrice! :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:08

Wauuwie! Super bedankt voor je uitleg!!!

_Marinke_ schreef:
Wat je instructrice zegt over dat je paard te veel stuwt en je hem meer terug moet rijden kan ik volgen (correct me if i'm wrong, jolien, sam, bertie, idj.. etc :P ). Als een paard namelijk stuwt dan gaat ie vooral erg voorwaarts, lekker hard zegma. Ze gebruiken hun lichaam op een manier waarop ze best een snelheid kunnen maken. Kijk naar de dravers op de drafbaan bv, dat zijn echte stuwers. Zetten we daar een plaatje naast van bijvoorbeeld 1 van de Spaanse rijschool paarden zie je een heel ander beeld. Die zakken veel meer door hun kont als het ware, en houden de achterbenen onder het lichaam. Ze zetten die onder hun massa, terwijl de dravers hem volledig uitzwaaien naar achteren. Stuwen is snelheid maken en met dragen vraag je meer verzameling. ;)

Nu is jou paard natuurlijk geen draver of al dusdanig hoog opgeleid en zou het verschil denk ik voor leken minimaal zijn om te zien. Jou instructrice wil denk ik dat jij je paard meer gaat opvangen op je zit en buitenteugel maar hem tegelijkertijd wel actief houd van achteren (dus eraan blijven rijden).

Dit begrijp ik nu goed, en je hebt helemaal gelijk!

_Marinke_ schreef:
Als je hem alleen maar opvangt en langzamer laat lopen krijg je hem niet meer op de achterhand -> meer gedragen. Wat je dan krijgt is een paard die van voor op de rem gaat lopen en een achterhand die ergens in tokio is. ;)

Dit begrijp ik denk ik niet helemaal. Je bedoeld hier dus dat als ik hem alleen maar terug rijd ik hem ook niet meer gedragen krijg?

Hij ging inderdaad in het begin (hij is nu ongeveer 5 maand onder het zadel) erg hard en moest ik hem vaak inhouden en heel veel terug rijden. Nu is een maand geleden de tandarts geweest en eigenlijk sinds toen kan ik hem veel beter bij me houden. Nu zijn we inderdaad al weer bezig met het meer naar voren rijden. Omdat nu het tempo wat meer van mij is kan ik dat makkelijker doen. Ik vind het namelijk niet fijn vooral omdat hij nog jong is hem alleen maar in zijn mond te zitten om hem terug in het tempo te krijgen. Zo zie ik het zelf een beetje, we zijn pas net begonnen en hebben nog zeeën van tijd dus het komt allemaal goed!

Ik moet denk ik ook inderdaad wat meer gaan vragen. Ik ben helemaal niet zo'n vrager, met niks. Moet ik maar is wat aan doen. :+ Leer je ook veel meer van! Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie! :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:14

@flooredking... gewoon vragen aan je instructrice ... daar leer je alleen maar meer van... en hoe beter ze het kan uitleggen... hoe meer jij er mee kan... dan zie je ook makkelijker verbanden ... en kan je in je eigen training dingen ook makkelijker oplossen.
Ik zie in je profiel dat je ook echt nog maar een guppie hebt... nog maar 4 jaar... dan is beetje schakelen in tempo volgens mij voldoende... ik zou met teveel proberen te laten dragen juist bang zijn voor overbelasting. De spieren moeten wel getraind er voor worden. Als je paard niet vanuit zichzelf echt makkelijk dragend loopt... en nog niet volgroeid is... ik ben echt benieuwd wat je daar nu echt aan zou moeten willen doen (zonder dingen te forceren). (Verzameling is niet voor niets de laatste van de 6 criteria van Skala der Ausbildung)

Oh... lees nu net wat je gepost hebt... misschien dat je wat hebt aan dit filmpje. Ze zeggen dat het losrijden is... maar ik gebruik het vaak ook gewoon als training... (paard is dan wel geen 4 jaar meer...maar veel verder dan B niveau ben ik niet :D ) http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:20

@Evelijn; Ook bedankt voor je reactie! Ik ga vanaf nu proberen om meer te vragen en vooral vragen naar wat meer uitleg hoe of wat. Ik heb inderdaad nog een jonkie. Ik probeer veel af te wisselen en inderdaad ook veel schakelen, veel overgangen rijden en wat schakelen in de draf.
En nu jij zegt met dat oppassen voor overbelasting. Ja klopt, als ik les heb doe ik eigenlijk gewoon wat mijn instructrice zegt. Elke les leer ik wel weer wat anders en heb ik weer een ander huiswerk opdrachtje mee, als ik zelf rijd ben ik ook niet alleen maar bezig met het laten dragen. Maar ook gewoon nog steeds met het goed reageren op mijn hulpen en veel figuren rijden.

Dat filmpje heb ik al een keer gezien! Erg mooi en fijn om te zien!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:21

Als jij een paard die graag stuwt alleen maar terug rijd, zonder eraan te rijden om zijn achterhand actief te houden dan krijg je dat hij van voor op de rem komt en achter de teugel gaat kruipen waarschijnlijk en de achterhand blijft er vervolgens nog ergens achter lopen. Die blijft nog steeds stuwen en wil nog steeds snelheid maken, gevolg is dan dat je paard uit elkaar gaat vallen.

Het moment dat jij terug rijd maar wel blijft vragen aan je paard om die achterhand actief te houden (te gebruiken dus) dan ga je het paard bij elkaar rijden en zet je de achterhand eronder. Dan gaat ie dragen. :)

Ik lees dat je paardje nog erg groen is en ik kan heel goed snappen dat je in het begin (na 1 maand onder het zadel) nog niet bezig bent met het op de achterhand zetten e.d. Het is niet de bedoeling dat ze onder je vandaan gaan lopen en dat is denk ik een beetje wat je paard deed in het begin? Maakte zoveel tempo dat hij eigenlijk min of meer onder je vandaan liep en het tempo van je over nam. Je instructrice heeft naar mijn mening groot gelijk dat ze eerst werkt aan dat het tempo meer van jou (en constanter) word en de gehoorzaamheid aan de (zit)hulp terug zodat jij hem kan opvangen als hij onder je vandaan wilt lopen. Zo gauw dat goed gaat kun je er ook aan gaan werken om de achterhand actief en eronder te krijgen. Je moet dat vooral bij zo'n jonkie die nog maar kort onder het zadel is niet direct willen, die kracht en balans hebben ze nog niet en vooral in het begin houd het maar lekker simpel! :D

Ik lees dat je paard ondertussen er dus wel aan toe is om op de achterhand te komen, vandaar dat je instructrice daar ook over begint denk ik. Maar je snapt nu een beetje wat ze bedoelt met stuwen en dragen en waar je naar toe wilt werken eigenlijk? Schaam je vooral niet om dingen aan je instructrice te vragen, vooral doen, vraag haar maar de oren van de kop af! *D

Heel goed dat je hem niet teveel in de mond wil zitten overigens!! En wat ik zo lees heb je een hele fijne instructrice die héééél goed weet waar zij mee bezig is en hoe de opleiding van een paard in zijn werk gaat. Dat gaat vast helemaal goed komen!

Enne je ook niet schamen om foto's te laten zien van jullie hoor, ben nu wel erg benieuwd eigenlijk! Vooral nu ik gelezen heb hoe je begeleiding is en dat jullie eigenlijk van het begin af aan al op de goede weg zitten! Die groei om in een combinatie te zien is heel leerzaam, maar ook het feit dat jullie nog een erg 'jonge' combinatie zijn. Dus als je beeldmateriaal hebt..? :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:30

Evelijn schreef:
@flooredking... gewoon vragen aan je instructrice ... daar leer je alleen maar meer van... en hoe beter ze het kan uitleggen... hoe meer jij er mee kan... dan zie je ook makkelijker verbanden ... en kan je in je eigen training dingen ook makkelijker oplossen.
Ik zie in je profiel dat je ook echt nog maar een guppie hebt... nog maar 4 jaar... dan is beetje schakelen in tempo volgens mij voldoende... ik zou met teveel proberen te laten dragen juist bang zijn voor overbelasting. De spieren moeten wel getraind er voor worden. Als je paard niet vanuit zichzelf echt makkelijk dragend loopt... en nog niet volgroeid is... ik ben echt benieuwd wat je daar nu echt aan zou moeten willen doen (zonder dingen te forceren). (Verzameling is niet voor niets de laatste van de 6 criteria van Skala der Ausbildung)

Oh... lees nu net wat je gepost hebt... misschien dat je wat hebt aan dit filmpje. Ze zeggen dat het losrijden is... maar ik gebruik het vaak ook gewoon als training... (paard is dan wel geen 4 jaar meer...maar veel verder dan B niveau ben ik niet :D ) http://youtu.be/OaMyU5uJ3H4

Je moet ook niet naar de verzameling willen van een hoog opgeleid paard.. :n
Waar je wel naartoe werkt is dat je die gedragenheid krijgt, naar mijn mening is het dus zeker niet verkeerd om zo'n jonkie toch te prikkelen om te gaan dragen i.p.v. te stuwen. Ookal zou je het verschil minimaal kunnen zien (je kunt het wel heel goed voelen overigens!). Het is juist goed om de juiste spieren te gaan trainen toch? Natuurlijk vraag je niet absolute verzameling en oprichting en alles. Je werkt altijd vanuit de ontspanning daarvanuit vraag je aanspanning van de juiste spiergroepen en prikkel je het paard om meer op de achterhand te komen waaruit je uiteindelijk die verzameling gaat krijgen zodra het paard goed kan dragen. Waarom pas beginnen bij 6 jaar bij wijze van? En tot die tijd lang leven de lol rijden met een paard wat misschien wel uit elkaar valt? :)

Tuurlijk gaat het niet lukken om het allemaal direct voor elkaar te krijgen, die spieren moeten sterker worden en daarvoor train je dus! Maar door die spieren te trainen maak je het voor het paard ook makkelijker om ons op de rug te dragen. Het werkt namelijk door het hele lichaam door.

Ik heb ooit van Bertie een keer een filmpje gekregen, ging over de opleiding van een jong paard v.a. het zadelmak maken tot een goed gaand rijpaard eigenlijk. Het hele skala kwam aan bod, wat mij vooral opviel was dat ze eigenlijk zodra er een stuur, gas, rem opzit ze al beginnen aan het skala. Met 3,5 zo'n beetje ingereden en met 4 a 5 jaar zijn ze toch al serieus bezig om de achterhand actief en gedragen te krijgen. Natuurlijk pas je je training aan op het paard zijn kunnen en verwacht je ook niet dat hij als een Z paard door de ring heen gaat bij wijze van maar ze waren er toch al serieus mee bezig.

Maar onthoud, vanuit ONTSPANNING werk je naar de AANSPANNING.

Edit, ben nu je filmpje aan het kijken. Maar wil je toch even vragen wat je ziet zodra hij die overgangen draf-stap-draf etc. gaat maken. Wat gebeurt er in het lichaam? ;) Goed filmpje overigens!
Laatst bijgewerkt door _Marinke_ op 27-02-13 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:38

Ik ben daar ook eigenlijk pas sinds 2/3 weken een beetje mee bezig. Pas nadat ik écht het idee had dat ik het tempo onder controle had. Hij ging inderdaad in het begin te hard, dus wilde wij dat graag eerst voor elkaar hebben. Ook gaat de galop steeds beter, dat ging in het begin ook veul te hard, plat door de bochten := . Voor het aanspringen heeft hij nog wel tempo nodig, hij heeft nog niet genoeg kracht om vanuit een fijne (dan constante draf) aan te springen. Ook gaat nu ik het tempo in de draf veel beter voor elkaar heb de galop beter en vooral de draf ná de galop. Hij bouwt dan zo veel spanning op dat ik zelfs een tijd heb gehad dat ik maar een keer kon aaspringen en de rest van de les bezig was met het terug rijden en hem rustig te houden. Dus ben al erg blij dat nu in ieder geval het tempo van MIJ is, en ik nu kan bepalen of we harder of zachter gaan!

Ik wil best foto's plaatsen maar heb niet echt duidelijke foto's heb. Ik zal even zoeken! :) Ben stiekem ook wel benieuwd wat jullie er van vinden.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:43

Zo te lezen ben je op de goede weg bezig hoor Floor! :)
Je werkt bij zo'n jonkie eerst aan het fatsoenlijk aan de hulpen gehoorzamen, het tempo wat van jou is en constant is, ontspanning & balans (het onder je vandaan rennen kan ook komen omdat het paard zijn balans nog moet vinden met een ruiter).

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:50

Ik snap je verhaal wel Marinke... ik begrijp ook dat het training kost... (ben alleen zo benieuwd wat je mag verwachten in wat voor tijdsbestek) maar misschien moet ik dat ook eens aan mijn instructrice vragen ;)
Ik ben van mening dat paard het ook deels moet gaan aanbieden... als in... je moet het wel vragen maar afhankelijk van het antwoord van je paard moet je zelf voelen hoever je kan gaan. Daar kan je instructrice dus dan je bij helpen. Alleen zie ik soms wel dingen waarvan ik denk... moet dat nou echt nu al? Maar goed... ik heb zelf een 21-jarige met weinig basis (als in ik ben waarschijnlijk de eerste die serieus met hem aan het trainen is) misschien kunnen die guppies wel meer aan dan ik denk ;)

edit: Ik denk dat ik vooral bang ben voor het beeld van jonge guppen die van voren in elkaar worden getrokken en dan met sporen blijven prikken zodat ze nog enigszins hun benen optrekken. En dat is niet BLIJ :Y)
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 27-02-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:55

Floor.
Het net stukje Ed gekeken in je filmpje van je onderschrift, die tijdens je les (andere was wat klein).
Wat een leuk paard heb je aan Ed, denk dat jullie hele leuke combinatie kunnen worden!
Jij hebt het steeds over rustig houden, als ik het filmpje zie, denk ik steeds rij eens BLIJ! iets meer naar voren, dan is het ook makkelijker om hem aan te laten springen, nu zit hij onder zijn tempo tegen de galop aan te hikken.
Ik snap dat dit lage tempo voortkomt uit dat hij eerst allicht het tempo van je overnam, maar nu de tussenweg nog even terug zoeken.

Instructie focust zich op een bepaald onderdeel, maar er zijn nog wel wat dingetjes om op te letten.
Als je het filmpje hier plaatst met je eigen commentaar erbij wat je er van vind.
(we geven hier doorgaans alleen commentaar op foto's en flimpjes als ruiter dat zelf ook al gedaan heeft, dus commentaar op wat er beter kan met paard of juist goed is en commentaar wat ruiter vind van ruiter en de invloed daarvan op he paard).
Is namelijk best een leuk filmpje met aandachtspuntjes en goede dingen, die voor veel mensen hier leerzaam kunnen zijn.
Zeker om samen te bediscuseren wat nou wel of niet goed is en wat een mogelijke oplossing zou zijn in hoe te rijden om het NOG beter te doen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:58

@ Evelijn gewoon lekker de tijd er voor nemen. Beter iets te langzaam dan het te snel te willen. Rijd op dit moment ook op een jong paard. Al is die van mij straks 5 jaar. Maar die is vorig jaar nog zoveel gegroeid. Dat ze ook nog redelijk slap van achteren is. Ik neem hiervoor lekker de tijd. Laat haar op eigen benen lopen. En probeer haar er zo veel mogelijk bij te steunen als ze weer wat sterker wordt in de bewegingen.
Hoe vaak ik wel niet commentaar kreeg afgelopen jaar, toen ze er steeds vandoor ging in de rechtergalop op wedstrijd. Iedereen zei zorg nu eerst dat dat goed is en ga dan op pad. Maar er hing voor mij niks af en ook de eigenaar had hetzelfde idee als mij. Lekker ervaring op doen op vreemde terreinen en als ze haar best doet zijn we tevreden. En zo zijn we nog steeds bezig. We hebben plezier in het rijden. En dat is voor mij het belangrijkste. De rest komt vanzelf wel.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:58

Hoe veel foto's mag je hier plaatsen? Eentje maar toch?

Bedankt Marinke! Ben in inder geval al erg trots op waar we nu zijn. Ook al is meneer zo af en toe nog wel eigenwijs. :Y)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:00

Sjolvir schreef:
Floor.
Het net stukje Ed gekeken in je filmpje van je onderschrift, die tijdens je les (andere was wat klein).
Wat een leuk paard heb je aan Ed, denk dat jullie hele leuke combinatie kunnen worden!
Jij hebt het steeds over rustig houden, als ik het filmpje zie, denk ik steeds rij eens BLIJ! iets meer naar voren, dan is het ook makkelijker om hem aan te laten springen, nu zit hij onder zijn tempo tegen de galop aan te hikken.
Ik snap dat dit lage tempo voortkomt uit dat hij eerst allicht het tempo van je overnam, maar nu de tussenweg nog even terug zoeken.

Instructie focust zich op een bepaald onderdeel, maar er zijn nog wel wat dingetjes om op te letten.
Als je het filmpje hier plaatst met je eigen commentaar erbij wat je er van vind.
(we geven hier doorgaans alleen commentaar op foto's en flimpjes als ruiter dat zelf ook al gedaan heeft, dus commentaar op wat er beter kan met paard of juist goed is en commentaar wat ruiter vind van ruiter en de invloed daarvan op he paard).
Is namelijk best een leuk filmpje met aandachtspuntjes en goede dingen, die voor veel mensen hier leerzaam kunnen zijn.
Zeker om samen te bediscuseren wat nou wel of niet goed is en wat een mogelijke oplossing zou zijn in hoe te rijden om het NOG beter te doen.

Bedankt! Vind ik fijn/leuk om te horen! :o
Zal ik anders wat andere filmpjes van mijn les van vorige week hier plaatsen? Ipv foto's? Ik dacht dat je alleen foto's hier mocht plaatsen. :)