terpentijn schreef:Het begin en voorwaarde voor een onafhankelijke zit (NIET: onafhankelijk van je paard, maar onafhankelijk van je zelf... want op ieder paard zit je gewoon in eerste instantie op die twee zitbeenknobbels).
Onafhankelijk zitten heeft meer te maken met balans en je bovenlichaam onafhankelijk van je onderlichaam kunnen bewegen. Je bekken kunnen kantelen om mee te veren als schokdemper. Je kunt je zitbeenknobbels in het zadel planten, maar daarmee ben je er nog niet. Met 2 zitbeenknobbels in het zadel kun je evengoed nog zitten als een hark. Verder kun je in verlichte zit ook heel goed in balans zitten en dan heb je helemaal geen kont in het zadel. Kijk maar eens naar van die handige springruiters die jonge paarden zadelmakmaken en heel relaxt de meest idiote capriolen uitzitten. Over balans, coordinatie en snelle reflexen gesproken.....
Maak jij wel eens een sprongetje Terpetijn? Dat is ontzettend goed voor je zit en balans. Zouden meer dressuurruiters wat vaker moeten doen.
terpentijn schreef:Dan gebeurt er overigens ook in gevallen van gekkigheden, vrij weinig doen, gewoon je diepe rustige ademhaling aanhouden en (het lijkt wel een mantra: "ik voel mijn zitbeenknobbels").
Je kan ademhalen tot je een ons weegt; als je lichaam onvoldoende in conditie is om de beweging van het paard op te vangen... dan wordt het altijd zeuren.
terpentijn schreef:eder weet, als je paard of een jong paard ineens de renkolder krijgt het geruk en getrek aan dat bit niet helpt, integendeel, soms ook niet op een volte proberen te zetten. Wat WEL helpt is het vervelende deuntje: rustig blijven ademen (voor mijn part gaan briesen, en op je ECHTE zit blijven zitten, de ECHTE zit is die, die meegaat met je paard, dus in een wegrennerij ga je ook mee naar voren (JUIST NIET TERUG HANGEN!), met je bovenlichaam, maar je HOL/REET/ZITBEENTJES BLIJVEN DAN OOK WAAR ZE HOREN:IN HET MIDDELPUNT VAN JE ZADEL).
Als mijn paard de renkolder krijgt, dan gaat gewoon even heel snel en kortstondig de handrem er op. Om daarna weer heel rustig, maar WEL op MIJN tempo door te hobbelen. Je denkt toch niet dat ik mij 6 rondjes de bak aan laat vegen door een paard en dan gewoon lekker passief rustig ademend mee blijf bewegen?
Dan is het paard bij mij iig wel aan te verkeerde adres. Renkolderen doet ie maar in zijn eigen tijd
terpentijn schreef:Kan dan niemand onafhankelijk nadenken?
Ik versta onder onafhankelijk denken: ieder geval op zich bekijken en niet generaliseren en je niet blind staren op richtlijnen en regels