Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:54

nombrado schreef:
vur schreef:
Nombrado, kun je iets met de term: je paard aan je zit houden?

hm...nee. (wel ervan gehoord hoor)
wel een paard aan je hulp/signaal, daar is je zit natuurlijk een onderdeel van. Je hulp hoor je niet continue te geven (vind ik), ik geef een signaal/hulp, wat ik verlang/ als het paard het uitvoert ontspan ik mijn lichaam en blijft het paard zelf in die oefening doorgaan, tot ik weer een signaal geef.
de basishouding ontspanning en meegaan is dus belangrijk om een paard niet of af te stompen of als ruiter dubbele signalen af te geven

wat mij wel opvalt, is dat veel mensen teveel willen controleren met hun zit op een paard.
zoals het vooruit duwen, wat je wel eens ziet, bij elke stap been.
Dan zijn voor een paard tegenstrijdige hulpen .

Je kunt toch als het goed is je paard met je zit in een bepaald ritme houden of brengen? Dan is je paard toch aan je zit? Dan hoef je toch juist geen beenhulpen bij te geven en blijven je "dubbele signalen" juist weg?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:55

burl schreef:
Bedankt voor je antwoord Nombrado.
Ik zie toch liever de zit van de amazones in de foto's en vind dat jij te veel op je voorkant zit. Maar ik ga er vanuit dat jij zit zoals jij denkt dat goed is. Mijn mening neem ik voor mijn eigen rekening.

kzit gewoon tussen me muts en me poeperd ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:58

horseyfries schreef:
Je kunt toch als het goed is je paard met je zit in een bepaald ritme houden of brengen? Dan is je paard toch aan je zit? Dan hoef je toch juist geen beenhulpen bij te geven en blijven je "dubbele signalen" juist weg?

Zelf ga ik altijd , na het aangeven van een signaal, terug naar mijn basishouding, waarin alles los mee veert in de beweging die het paard maakt
dat is dan ontspanning van het bekken.
Ik houd zelf het paard niet in een ritme met zit. dat geeft vaak een verkramping in het lijf, terwijl een los lichaam prima het paard kan volgen in de beweging.
Voorkomt overigens ook, dat je er snel aflazerd als een paard in eens een vreemde beweging maakt
dan veer je als het ware mee, omdat alles los en ontspannen meebeweegt.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 14-12-12 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:58

Ik gebruik het paard aan mijn zit houden wel. Dat lukt me niet om te doen als ik zo ga zitten zoals jij doet. Daar heb ik een deel van mijn achterwerk bij nodig. Ik kantel mijn bekken dan telkens mee met de beweging van de rug van het paard om zo als schokbreker te dienen en dus als het ware vastgeplakt te zitten aan het zadel, lees rug, van het paard. Het geeft me de gelegenheid om inderdaad soepel mee te gaan met de beweging. Maar ik gebruik het ook om met mijn zit mijn paard te beinvloeden. Als hij wat gespannen is in de rug, voorkom ik dat ik kom te stuiteren en heb ik het gevoel dat ik mijn paard naar ontspanning "masseer" met mijn zit. Ook kan ik hem dan makkelijker terug rijden naar een meer gesloten tempo zonder hand te hoeven gebruiken. Het lijkt met lastig om dat alles voor elkaar te krijgen met jou manier van zitten. Het lijkt me dat je er dan meer bovenop zit? Klopt dat? Ik heb namelijk als ik zit zoals ik omschreven heb, meer het gevoel dat ik 1 ben met mijn paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:03

vur schreef:
Ik gebruik het paard aan mijn zit houden wel. Dat lukt me niet om te doen als ik zo ga zitten zoals jij doet. Daar heb ik een deel van mijn achterwerk bij nodig. Ik kantel mijn bekken dan telkens mee met de beweging van de rug van het paard om zo als schokbreker te dienen en dus als het ware vastgeplakt te zitten aan het zadel, lees rug, van het paard. Het geeft me de gelegenheid om inderdaad soepel mee te gaan met de beweging. Maar ik gebruik het ook om met mijn zit mijn paard te beinvloeden. Als hij wat gespannen is in de rug, voorkom ik dat ik kom te stuiteren en heb ik het gevoel dat ik mijn paard naar ontspanning "masseer" met mijn zit. Ook kan ik hem dan makkelijker terug rijden naar een meer gesloten tempo zonder hand te hoeven gebruiken. Het lijkt met lastig om dat alles voor elkaar te krijgen met jou manier van zitten. Het lijkt me dat je er dan meer bovenop zit? Klopt dat? Ik heb namelijk als ik zit zoals ik omschreven heb, meer 1 ben met mijn paard.

Vergelijk het met als je fietst zonder handen.
dan gebruik je niet je billen, maar je bekken om je fiets te sturen, en je benen om voorwaarts te gaan.
Ik veer ook mee, maar vanuit een basis positie. Hoef er nauwelijks moeite voor te doen (wordt ook nooit moe tijdens rijden :D )
Het terugrijden doe ik veelal uit een bovenbeenhulp, aanspannen
dit in samenwerking met been/kuitdruk zorgt weer voor verzameling (met navel iets naar voren) als het paard in die verzameling gaat zoals ik verlang, ga ik naar de basispositie terug, tot ik een signaal geef aan het paard anders te willen. Het meeveren gaat als vanzelf en voelt als één. Ik gebruik dus niet extreem mijn buik of rugspier om mee te 'veren'

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:13

En ik maar denken dat je zelf klassiek zou rijden in de zin van Duits klassiek, maar dat zie ik toch in je zit niet terug. Ik wil geloven dat het voor jou werkt. Ik zie eerder het staan van sommige Nederlanders terug (maar dan zonder het achterover hangen). Jij werkt dus wel in met je zit als ik het goed begrijp.
Hoe zit dat met jou Horseyfries. Als het goed is ben jij ook niet uitgesproken van de rollkur/ extreem LDR. Daarvan heb ik begrepen dat je absoluut niks met je zit mag doen en alleen doodstil mag zitten. Gebruik jij je zit wel?

nombrado

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:30

Nee, ik denk ook niet dat het duits klassiek is hoor, mijn zit
helemaal als je het vergelijkt met het filmpje in het start topic.
Ik heb 6 jaar geleden, bewust 2 jaar lang, zonder zadel gereden (op mijn eigen paarden), om me in zit te verdiepen en wat de invloed daarbij is op een paard. Dat is een eye-opener voor mij geweest. Vooral , hoeveel invloed de zit op de beweging van het paard heeft. Ze reageren echt meer dan je denkt op de minimale scheefheid of tegenstrijdige hulpen van een ruiter.
Het houd dus ook in, als je als ruiter iets maar vastzet in je lijf (bekken, rug, schouders) je paard dit zelf gaat overnemen.
Maar goed, om niet teveel off topic te gaan , is de zit van de ruiter van essentieel belang voor een goed bewegend paard.
Houd dus ook in, dat het hangen in de lendenen, wat je veelal de GP ruiters veel ziet doen, veroorzaakt dat het paard dit ook doet. Mede door het gewicht dat "erachteraankomt" en de ruiter niet meer geheel boven het middelpunt van het paard zit.
je ziet als het ware, een soort knik bij de lendenen van de paarden (en de ruiters.) het is niet meer 1 lijn...

Ik ben ervan overtuigt, als de ruiters recht boven het middelpunt van de paarden gaan zitten, dat je een heel andere beweging krijgt te zien. Meer harmonieus.

Vandaar dat ik het filmpje ook poste van die ruiter op die pre en hanoveraan.
zij zat namelijk goed boven het middelpunt en ontspannen.
ook op die bruine pre...die ook door een man gereden werd. Daar zie je echt verschil bij het paard in de beweging.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:42

Tegenwoordig is rompstabiliteit het toverwoord. Was daar vroeger in de meer Duits klassieke zit ook sprake van, maar noemde men het anders? Ik denk zelf dat het voor een deel nodig is, maar niet de stijfheid zoals dit door Adelinde bijvoorbeeld wordt gepredikt. Zij kan zich zo strak houden als een plank. Dat lijkt mij overdreven. Wel denk ik dat je een bepaalde mate van aanspanning nodig hebt, ook al is het minimaal, om recht en in balans te kunnen zitten. Ik ben het met je eens dat de zin heel veel invloed heeft op een paard. Helemaal ontspannen en slappe spieren werkt volgens mij niet, maar de strakke "plank" van Adelinde ook niet. Hoe denken jullie hierover?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:56

Ik kan mij herinneren dat ik zo'n 25 jaar geleden op een internationaal concours in Belgie smorgens vroeg een ruiter zijn paard zag loswerken. Ik weet nog goed dat ik dacht met een B ruiter te maken had want wat zat hij beroerd op zijn paard. Toch zat hij het paard niet in de weg maar het zag er gewoon heel knullig uit.
In de middag was de Grand-Prix Special en tot mijn grote verbazing kwam diezelfde combinatie naar binnen rijden. En het was een wereld van verschil. De ruiter zat heel keurig als of alles vanzelf ging.
Deze ruiter was Reiner Klimke, ik had hem s'ochtends niet eens herkent.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:57

Ik denk zelf, als je recht en in balans beweegt, en zit. is er een (onbewuste) aanspanning van spieren als rug en buik, alsmede ontspanning.
Het "toverwoord" rompstabiliteit geloof ik niet in.
stabiliteit is weer "afgedwongen" ik bedoel het zelf mee, als vanzelf (je hoeftergeenmoeitevoortedoen)
om recht te zitten , lopen en staan.
Mijn ervaring is wel, sinds ik hier mee bezig ben, ik rechter sta, loop en beweeg, vanuit mijn bovenbeenspier loop, zoals het hoort, en de rest zoals bekken en rug, los mee veert in de beweging.
hoef er ook geen moeite voor te doen recht te zitten, als je in je fundament zit.
je kan dan alles ontspannen....je skelet houd zichzelf recht (zo is het volgens mij ook bedoeld.)

dat is de rede waarom ik de paarden ook zo wil laten bewegen.
ik kan met mijn lichaam prima stappen groter of kleiner maken, "verzamelen"zonder dat het me enig moeite kost of ik er me best voor moet doen.
als het voor mij mogelijk is, moet dat voor paarden ook zo zijn.
je hebt natuurlijk met spieren te maken, en ik realiseer me zeker, als een paard , zonder dat de juiste spieren ontwikkeld zijn, meer moeite met de extreme verzameling heeft, maar het is niet onmogelijk.
1 pasje verzamelen is prima....
maar wel altijd vanuit de rechtheid (evenwicht en balans) van het fundament/lichaam.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:26

Er is te paard maar 1 wenselijke "zit" en dat is die, waarop je loodrecht op en boven je beide zitbeentjes "zit".
Niet op je "kont", dan zit je op je vlees.
Alleen het voelen van je beide zitbeenknobbels en van daar af meegaan met de beweging van het paard in diens beweging is echt zitten, hopenlijk gepaard gaande met lange stijgbeugels, zo lang/of kort dat je je been kan laten afhangen (ik heb het nog steeds over in het zadel gezeten) en met de neus van je laars de beugel kan oppakken.
Dan geef je jezelf de kans om werkelijk te voelen wat "de zit" voorstelt.
Vanuit bovenstaande is het niet heel moeilijk om, uitgaande van het doorgevene en meebewegende gevoel/ritme, aan het (gevoelige) paard door te geven als je je bekken enigzins naar links of rechts draait dat die meteen in de gaten heeft wat er door jou bedoeld wordt.

Natuurlijk zijn er vrij vlezige ruiters, die wellicht niet meteen hun zitbeenderen te paard voelen. Maar op hun reet gaan zitten met het idee" nu ZIT ik toch?" Ja, maar dan eerst maar eens afstappen en eens met je hand voelen waar die zitbeentjes nou eigenlijk in je kontvlees zitten dat heet: "awareness" ,iedereen kan dat bij zichzelf voelen. Dat moet je ook voelen te paard/in het zadel.
Zo iemand als Anky heeft natuurlijk amper zitvlees, dus makkelijk te voelen en al 100 jaar weet zij wat een zit is.
Daarom voor mij des te meer onbegrijpelijk dat ze zo is gaan achterover hangen in latere jaren, achter de loodlijn, achter het middelpunt van het paard. Niet alleen ziet het er onvoorstelbaar afgewongen en geforceerd uit, maar dit heeft ook ten gevolge dat moderne ruiters dit gaan "nadoen".
Overigens zie je heel veel ruiters in de hogere klassementen eerst netjes boven het middelpunt rijden, en naarmate zij hoger komen, achterover gaan hangen.

Als iemand mij de meerwaarde van de tegenwoordig in zwang zijnde "hang-zit" kan uitleggen, dan graag.
Dit kan niet bedoeld worden met "in harmonie met de beweging van je paard".
De allereerste dressuur-regel.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:31

Iemand zei ooit tegen mij: Je moet zo op je paard zitten dat mocht hij als het ware verdwijnen je stabiel en met beide voeten tegelijk neer komt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:42

Ailill schreef:
Iemand zei ooit tegen mij: Je moet zo op je paard zitten dat mocht hij als het ware verdwijnen je stabiel en met beide voeten tegelijk neer komt.

jep, dus zoals je staat, zit je ook op een paard .

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:51

Ben bezig met een lange post, met hoe het wel moet en hoe het niet moet. . . wil er even de tijd voor nemen, kom hier zeker op terug. De zit is zo ontzettend belangrijk!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:53

vur schreef:
Tegenwoordig is rompstabiliteit het toverwoord. Was daar vroeger in de meer Duits klassieke zit ook sprake van, maar noemde men het anders? Ik denk zelf dat het voor een deel nodig is, maar niet de stijfheid zoals dit door Adelinde bijvoorbeeld wordt gepredikt. Zij kan zich zo strak houden als een plank. Dat lijkt mij overdreven. Wel denk ik dat je een bepaalde mate van aanspanning nodig hebt, ook al is het minimaal, om recht en in balans te kunnen zitten. Ik ben het met je eens dat de zin heel veel invloed heeft op een paard. Helemaal ontspannen en slappe spieren werkt volgens mij niet, maar de strakke "plank" van Adelinde ook niet. Hoe denken jullie hierover?

Ik heb twee kinderen gekregen in de afgelopen 3 jaar. De tweede afgelopen maart. Dan krijgt het gedeelte waarmee je de beweging van het paard op moet vangen een flinke opdonder (je bekken en je romp). Dan pas merk je hoeveel inspanning en kracht je eigenlijk nodig hebt om soepel mee te kunnen bewegen (helemaal zoals in mijn geval met een paard van het gelderse type inclusief plat kruis die heel hoog opgeeft).

Ik ervaarde dit dus ondanks het feit dat ik hele sterke buikspieren en rugspieren heb (de grote spieren) (ongeveer 4 weken na mijn bevalling had ik al weer een hele strakke platte buik, mijn buikspieren schoten zo weer op hun plek, ook na de tweede). Om goed en soepel met de bewegingen mee te kunnen gaan, moet je juist je dieperliggende/kleinere spieren sterker maken. Je grote (buik, been en rug)spieren houden je namelijk rechtop, maar als je kleine/dieper liggende spieren slap zijn, dan moeten die grote spieren harder werken en dan raak je sneller verkrampt, en kun je dus minder soepel meebewegen. De kleine/dieper liggende spieren zorgen juist voor coordinatie en balans, daarom moet je die trainen.

Toen ik na mijn tweede weer te paard zat na een paar weken, lag ik er door een schrikreactie ineens zomaar bijna naast. Terwijl mij dat normaal nooit zo snel uit balans brengt. Dat was een raar moment, want mijn hoofd gaf de juiste signalen naar mijn lichaam, maar mijn lichaam kon het gewoon niet opvangen omdat het nog te slap was. Dan besef je dat hoeveel invloed een gezond/fit getraind ruiterlichaam heeft. (ik heb mijn licht geregeld bij een fysiotherapeut en een sportinstructeur, die zelf ook paardrijden, en dus goed de vertaling konden maken naar mijn houding op het paard, opgestoken om mijn lichaam zsm weer in vorm te krijgen. Dat levert echt veel zinvolle info op en dat zal ik ook echt iedereen die zich serieus met dressuur bezig houdt aanraden.)

Verder kan ik mij bij adelinde wel voorstellen dat ze soms zo zit, als ik kijk naar de bouw van Parzival. Hij ziet er namelijk ook uit alsof hij heel hoog opgeeft en heel veel power heeft. Dat is soms echt niet uit te zitten. helemaal niet als ze dan de bovenlijn ook nog een tikje strak houden. Dus ik kan mij dan voorstellen dat zij dan iets achterover en iets staat in de beugels om die megabeweging dat op te vangen. Ik vraag mij ook af hoeveel hinder Parzival daar daadwerkelijk van heeft. Ik denk niet zo veel, anders zou hij niet zo goed lopen en dit werk niet zo lang volhouden

terpentijn schreef:
Er is te paard maar 1 wenselijke "zit" en dat is die, waarop je loodrecht op en boven je beide zitbeentjes "zit".

Voor mij is er maar een wenselijke zit en dat is er eentje die met de beweging mee is. Hoe het er dan verder uitziet, of welke lijnen je al dan niet kan trekken vind ik daar ondergeschikt aan. Het moet functioneel zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:56

Nou dat is precies zo wat ik bedoel: je moet in een BALANS op je paard zitten, niet in een bepaalde houding, en ieder mens en ieder paard is anders gebouwd, jij als ruiter hebt te allen tijde als middenbalans je zitbeenknobbels. Op welk paard dan ook.

Het begin en voorwaarde voor een onafhankelijke zit (NIET: onafhankelijk van je paard, maar onafhankelijk van je zelf... want op ieder paard zit je gewoon in eerste instantie op die twee zitbeenknobbels).

Dat hou je altijd aan, wat er ook wel of niet gebeurt.
Dan gebeurt er overigens ook in gevallen van gekkigheden, vrij weinig doen, gewoon je diepe rustige ademhaling aanhouden en (het lijkt wel een mantra: "ik voel mijn zitbeenknobbels"). Ieder weet, als je paard of een jong paard ineens de renkolder krijgt het geruk en getrek aan dat bit niet helpt, integendeel, soms ook niet op een volte proberen te zetten. Wat WEL helpt is het vervelende deuntje: rustig blijven ademen (voor mijn part gaan briesen, en op je ECHTE zit blijven zitten, de ECHTE zit is die, die meegaat met je paard, dus in een wegrennerij ga je ook mee naar voren (JUIST NIET TERUG HANGEN!), met je bovenlichaam, maar je HOL/REET/ZITBEENTJES BLIJVEN DAN OOK WAAR ZE HOREN:IN HET MIDDELPUNT VAN JE ZADEL).
Als je niet al te korte beugels hebt, en verder meegaat met de beweging, zit je het wel uit. waarom zou je ook korte beugels op buitenrit of bij een moeilijk/jong paard willen (?) het geeft helemaal geen zekerheid maar je drukt jezelf er alleen maar mee uit het zadel) zit je de meeste paardenfratsen, niet alleen makkelijker uit, maar kun je ook veel beter a. meegaan met de beweging en b. zonder "FORCE" met je zit en benen inwerken.

Het korter stellen van de stijgbeugels geeft als je geen springruiter bent, een vals gevoel van veiligheid.

En hoe korter de beugels, hoe minder je je natuurlijke zit kunt ontdekken.

"Ja maar dan kan ik mijn hakken beter naar beneden houden" heb ik wel eens gehoord.
Wat een gelul, die hakken moeten niet zo zeer naar beneden, je been als geheel moet naar beneden, langs het paard.

Met het fenomeen "doorzitten" hetzelfde: "Ja maar als ik achterover ga zitten zit ik hem makkelijker uit"
Excuse me? Anders stuiter je blijkbaar?
Dat is de omgekeerde wereld. Dan zit je dus te veren op je bilvlees-kussens, en zit je niet op je zitbeentjes. En dus per defenitie achter het middelpunt. Met nog wat gehang/gestang en getrek krijg je dan dus het hedendaags bejubelde en kennelijk ook nagestreefde plaatje, dat model staat voor de moderne dressuur. Zo als helaas al te veel "top-dressurruiters" laten zien, tegenwoordig.
Ik vind het triest dat dit het nastreefwaardige beeld van "dressuur" heden ten dage schijnt, alleen maar omdat men dit juist zo vaak voorgeschoteld krijgt.
Kan dan niemand onafhankelijk nadenken?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-12-12 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:58

jasmijn78 schreef:
terpentijn schreef:

Voor mij is er maar een wenselijke zit en dat is er eentje die met de beweging mee is. Hoe het er dan verder uitziet, of welke lijnen je al dan niet kan trekken vind ik daar ondergeschikt aan. Het moet functioneel zijn.

Mag ik hier iets aan toevoegen? Ik ben het deels met je eens, een zit moet vooral functioneel en volgend zijn. Maar er zijn bepaalde richtlijnen waaraan je kunt peilen of iemand op de juiste manier aan het trainen is, zowel zijn eigen lichaam als dat van het paard. Die richtlijnen/wensen voor de zit eisen een bepaalde houding, daarbinnen is inderdaad een hele hoop mogelijk.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:22

Ailill schreef:
Mag ik hier iets aan toevoegen? Ik ben het deels met je eens, een zit moet vooral functioneel en volgend zijn. Maar er zijn bepaalde richtlijnen waaraan je kunt peilen of iemand op de juiste manier aan het trainen is, zowel zijn eigen lichaam als dat van het paard. Die richtlijnen/wensen voor de zit eisen een bepaalde houding, daarbinnen is inderdaad een hele hoop mogelijk.

Richtlijnen zijn wel altijd gebaseerd op de 'grote gemene deler', dus in sommige gevallen kan daar heel goed vanaf geweken worden zonder dat het fout is. Mij zegt dat geneuzel over al die loodlijntjes etc. niet zoveel, en ik heb het gevoel dat sommigen zich daar wel eens blind op staren. Alleen in beweging kun je het enigzins beoordelen, en ook dan blijven het momentopnamen. Hermelientje haalde een paar pagina's terug het artikel uit de paard en sport aan, over de jurering. En dan lees je dat jury's ook alles tegen elkaar afwegen voordat ze een oordeel vormen. Dat zij van het 'fouten-kijken' af willen. Je moet naar het totaalplaatje kijken. Als iemand hele mooie dingen doet met een paard, dan boeit het mij vrij weinig wanneer iemand een pietsie achterover hangt (omdat die bijvoorbeeld heel lang van postuur is, of als je een paard hebt wat heel hoog opgeeft)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:27

Er zijn mensen die in amazonezit prachtige dressuur tonen of mensen met 1 arm of 1been die hun paard beter voor elkaar hebben dan iemand anders die een prachtige onafhankelijke zit heeft. Dat zou dan niet kunnen volgens wat hier gezegd werd. Toch zie ik dat dit in de praktijk gewoon zo is

Vur ik probeer denk hetzelfde te bereiken als wat jij wilt. Dat gevoel alsof je "in je paard zit". Verder zegt Anky (ik spreek hier dus niet namens de moderne ruiterij maar rapporteer alleen maar wat zij zegt) "kleiner op je zit, de feitelijke overgang terug met hand".

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:34

terpentijn schreef:
Het begin en voorwaarde voor een onafhankelijke zit (NIET: onafhankelijk van je paard, maar onafhankelijk van je zelf... want op ieder paard zit je gewoon in eerste instantie op die twee zitbeenknobbels).

Onafhankelijk zitten heeft meer te maken met balans en je bovenlichaam onafhankelijk van je onderlichaam kunnen bewegen. Je bekken kunnen kantelen om mee te veren als schokdemper. Je kunt je zitbeenknobbels in het zadel planten, maar daarmee ben je er nog niet. Met 2 zitbeenknobbels in het zadel kun je evengoed nog zitten als een hark. Verder kun je in verlichte zit ook heel goed in balans zitten en dan heb je helemaal geen kont in het zadel. Kijk maar eens naar van die handige springruiters die jonge paarden zadelmakmaken en heel relaxt de meest idiote capriolen uitzitten. Over balans, coordinatie en snelle reflexen gesproken.....

Maak jij wel eens een sprongetje Terpetijn? Dat is ontzettend goed voor je zit en balans. Zouden meer dressuurruiters wat vaker moeten doen.

terpentijn schreef:
Dan gebeurt er overigens ook in gevallen van gekkigheden, vrij weinig doen, gewoon je diepe rustige ademhaling aanhouden en (het lijkt wel een mantra: "ik voel mijn zitbeenknobbels").

Je kan ademhalen tot je een ons weegt; als je lichaam onvoldoende in conditie is om de beweging van het paard op te vangen... dan wordt het altijd zeuren. :)

terpentijn schreef:
eder weet, als je paard of een jong paard ineens de renkolder krijgt het geruk en getrek aan dat bit niet helpt, integendeel, soms ook niet op een volte proberen te zetten. Wat WEL helpt is het vervelende deuntje: rustig blijven ademen (voor mijn part gaan briesen, en op je ECHTE zit blijven zitten, de ECHTE zit is die, die meegaat met je paard, dus in een wegrennerij ga je ook mee naar voren (JUIST NIET TERUG HANGEN!), met je bovenlichaam, maar je HOL/REET/ZITBEENTJES BLIJVEN DAN OOK WAAR ZE HOREN:IN HET MIDDELPUNT VAN JE ZADEL).

Als mijn paard de renkolder krijgt, dan gaat gewoon even heel snel en kortstondig de handrem er op. Om daarna weer heel rustig, maar WEL op MIJN tempo door te hobbelen. Je denkt toch niet dat ik mij 6 rondjes de bak aan laat vegen door een paard en dan gewoon lekker passief rustig ademend mee blijf bewegen? :) Dan is het paard bij mij iig wel aan te verkeerde adres. Renkolderen doet ie maar in zijn eigen tijd ;)

terpentijn schreef:
Kan dan niemand onafhankelijk nadenken?

Ik versta onder onafhankelijk denken: ieder geval op zich bekijken en niet generaliseren en je niet blind staren op richtlijnen en regels :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:41

jasmijn78 schreef:
Als mijn paard de renkolder krijgt, dan gaat gewoon even heel snel en kortstondig de handrem er op. Om daarna weer heel rustig, maar WEL op MIJN tempo door te hobbelen. Je denkt toch niet dat ik mij 6 rondjes de bak aan laat vegen door een paard en dan gewoon lekker passief rustig ademend mee blijf bewegen? :) Dan is het paard bij mij iig wel aan te verkeerde adres. Renkolderen doet ie maar in zijn eigen tijd ;)

haha, ik vind dit voorbeeld wel grappig...kzag het al helemaal voor me. :+
Maar wat je zegt, idd wel jou tempo en dan kan je prima met je ademhaling werken.

Sommige zijn daar juist nog te voorzichtig in, en laten ze rustig 6 rondjes doorrennen hahahahahahaa

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:49

nombrado schreef:
Sommige zijn daar juist nog te voorzichtig in, en laten ze rustig 6 rondjes doorrennen hahahahahahaa

Nou, dan zijn we het teminste ergens een keer over eens :+ :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:58

Ja, kan in zoverre met bovenstaande in mee (en ik ga van nature zelden ergens in mee, behalve als het mijn paard betreft, hahaha) : dat hokjes/lijntjes denken is toch echt niet waar het in paardrijden om gaat: je moet inderdaad het gevoel hebben dat je IN je paard zit, niet er OP.
Zodra dat het geval is, weet je/voel je ogenblikkelijk het verschil.

Dat is goed te voelen als je als medium ruiter opeens een goed doorgetraind paard onder je krijgt: het is een golf/zweef beweging.
Ipv inspanning word je opeens meegenomen door de beweging, dan moet je als ruiter "slechts" nog bijsturen, mits je dat kunt, zo je mag verder leren.

Maar dat vergeet je nooit meer, hoe dat kan voelen, en dat probeer je zelf ook "na te rijden' zo het heet. Maar je hebt er natuurlijk niet altijd het paard voor, of de instructeur niet, of een miljoen smoesjes.

Als je les mag krijgen op een echt goed opgeleid paard ben je echt spekkoper.
Dan weet je hoe het zou moeten voelen.
En weet je wat je allemaal nog te leren hebt.

Ook op je eigen beperkte paard en met je eigen beperkte rijkunstigheden kun je enorme vooruitgang boeken.
Dat je niet volgens de boekjes/lijntjes/grafieken hoeft te rijden lijkt me evident.... die mensen met een handicap en amazone-zit rijders, hebben WEL DEGELIJK een onafhankelijke zit, anders waren ze er al af gelazerd.
Ze hebben tov van het paard hun balans bepaald, dus voor het paard is het hetzelfde: een ruiter die in BALANS op mij zit.Met of zonder arm, been, aan een kant, het paard zal alles doen om die ruiter SAMEN met diens eigen viervoetig evenwicht precies in balans te houden.

Dat nu, is precies wat ik bedoel met harmonie, en samenspel.

Niet dat ouderwetse plaatje van " een bepaalde houding" Met die lijn tussen hoofd-hak, er is niet "een bepaalde houding" er is slechts een zit, je bent in of uit balans, een paard zal echt altijd proberen diens viervoetig evenwicht te bewaren, ook bij mensen die dameszit rijden of in meer of mindere mate gehandicapt zijn. Maar dat lijkt mij voor de genoemde ruiters evenzo gelden.

Balans en onafhankelijk kunnen zitten en aanvoelen is (het begin van) alles.

Overigens zeer grappige reacties op mijn eerdere posts, o.a. "6 rondjes doorademend rond laten rennen" ik moet er zelf ook om lachen, eigenlijk. Whahahaa. Ik zag het al helemaal voor me. Zo kun je het ook bekijken, natuurlijk.

Ik had eigenlijk een andere invalshoek bedoeld,maar maakt niets uit.

Was weer leuk, ik blijf wel volgen, voortaan, hahaha.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 14-12-12 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:08

jasmijn78 schreef:
nombrado schreef:

Nou, dan zijn we het teminste ergens een keer over eens :+ :D

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 23:13

Ik ben het ook helemaal met de laatste post van Terpentijn eens. Het wordt nog gezellig hier!