Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
S_en_Z schreef:Pff.. Ik ook troubles.
Rijden ging best fijn gister. Heb nu een leenzadel sinds afgelopen week omdat zadelmaker het zadel dat ik had voor geen meter vond liggen (gekocht bij andere zadelmaker vorig jaar)
Zadel bleek overal een maat te groot?
Nu een ander zadel die veel beter blijft liggen!! Bontje er onder omdat ie ietsje klapperde en jeetje wat gebruikt paard haar lichaam n stuk beter!!!!
Komt in galop veeeeeeeel ronder en springt veel beter af. Beetje contra en middengalop meegenomen.
Gisteren na t rijden paardje onder solarium gezet (doe ik wel vaker) en de rug zachtjes betast.. En precies achter t zadel (ong. lendenen) maakt ze zich hol (vooral aan haar rechterkant. Kon geen verdikking voelen maar ze was heel gevoelig vlak naast haar ruggengraat )
Nu is t euvel... Is het t zadel dat toch niet goed ligt..? Of kan het ook spierkwestie zijn? Ze heeft altijd thv lendenen vast gehouden en zich lang gemaakt ipv rond.. Ze is rechtsgebogen dus links langer in de spieren en dat zou imo betekenen dat t goed kan dat ze zich rechts nu meer heeft gerekt en die spieren in de rug zeer doen..
Straks maar weer voelen en voorzichtig aan doen. Hoop dat t niet gevoelig is als k er zo heen ga. Vandeweek ook met dit zadel gereden en toen had ze het nog niet zo.
(ze heeft toen ik haar net had en ze leerde rekken van de hals en rug ong. Vergelijkbare reacties gehad alleen reageerde haar lichaam toen meer dan zij (dag na training bultjes op de ruggengraat die dag daarna weer weg waren, volgens DA kleine spierscheurtjes ontstaan door het stretchen. Blijkbaar altijd met strakke verkrampte rug gelopen. Daarom training heel langzaam opgepakt met ook veel rustmomenten, dat heeft ze nu niet meer)
Iemand die hier wat van weet toevallig?
Konden ze maar praten......
Babootje schreef:Leuke pony Tessieee. Pony mag idd de kaak wel wat losser laten (ik zie wat teveel spanning in de onderhals op de 1e foto. Op de derde foto is dat al beter). Ik zie je wel klemmen met je been (moet je veel drijven?) Kan een momentopname zijn. Misschien kun je met een zwanehals spoortje gaan rijden. Dan hoef je je hakken niet op te trekken als je je spoortje gebruikt. O ja, en laarzen aan. Je hebt zo helemaal geen "kuit" met rijden.
Verder ziet het er netjes uit.
_iDj_ schreef:S_en_Z: Ik denk dat het wel logisch is dat ze na zo'n "strakke" periode wat gevoeliger is. Zou het eerst even in de gaten houden of het beter wordt of niet. Ben benieuwd wat je osteopaat zegt.
Piekosjj: Bij elkaar proberen te rijden met been en tegenhouden tegelijk lijkt me voor je paard erg verwarrend en daarom logisch dat hij in paniek raakt. Moet hij nou sneller of langzamer? Probeer steeds eens stukjes terug in tempo te rijden en schijnovergangen te rijden, als je hem actief genoeg hebt en hij ontspannen blijft (en als gevolg nageeft), zal hij vanzelf meer bij elkaar komen. Zodra je merkt dat hij traag wordt, rij je een klein beetje naar voren totdat hij wel actief is (dat kan heel weinig versnelling of heel veel versnelling zijn. Hoe minder versnelling nodig is, hoe meer hij ruimer zal gaan lopen (bij minimale beenhulpen). Hoe meer jij hem ontspannen kan houden tijdens het been geven, hoe minder versnelling en des te meer verruiming je zal krijgen. Je paard zal op een gegeven moment zijn achterbenen genoeg onder het lichaam gaan plaatsen, waardoor hij ook bij het terugkomen in tempo ontspannen kan blijven en daardoor meer gaat dragen (en dus meer "bij elkaar")).
Wat betreft je kleine pony zou ik zeggen dat je wellicht toch eens kritisch moet kijken of ze wel écht los laat. Achter de loodlijn hoeft volgens mij niet erg te zijn, maar dat gaat wat mij betreft bij een pony met een kortere hals juist minder op. Ik vraag mij af of de verbinding van achter naar voor wel goed is? Loopt ze niet achter de teugel?
bertie schreef:leuke pony, tessieee! Mooi kleurtje ook!
Je moet wel zorgen dat je zelf niet heel veel meer groeit.
Aandachtspuntje misschien is dat het zadel wat ver naar voren ligt.
Het is fijn om te zien dat je de pony energieker bent gaan rijden. Dat mag zij ook wel hebben, het maakt het ook gemakkelijker om haar nageeflijk te krijgen.
Want zo te zien is ze dat nog niet. Voor het plaatje ziet het er nog niet zo raar uit, maar het blijft allemaal wat te recht. Je zegt zelf ook al dat ze zwaar in de hand is. En dat geloof ik ook graag, want haar mond is kurkdroog. Ik zie liever een beetje schuim.
Samen met het niet-voor-de-benen zijn zal het allemaal niet snel soepeler worden.
Om een paard voor de benen te maken is echt héél consequent gedrag van jou nodig. Want zodra ze een béétje voor de benen is, en je let zelf niet zo goed op, dan is het zo weer voorbij. Dit lijkt me echt iets om tijdens les extra veel aandacht aan te geven. Misschien in het begin wel daaraan meer dan aan overgangen en voltes en andere moeilijk dingen. Als je pony goed aan het been is en jij daar heel consequent mee kunt omgaan komen de andere dingen vanzelf wel weer aan de orde! En waarschijnlijk stukken beter ook.
Kantelt ze nou een heel klein beetje op foto 3?
Lizzii schreef:Samsie, een erg leuke haf heb jeIk zie op beide foto's wel een pony die erg op de voorhand loopt
![]()
Op de eerste foto is het ook niet helemaal duidelijk welke gang de pony heeft , stap, galop of iets daartussenin? Er is alleszins te weinig actie![]()
Kijk ook eens naar het achterbeen van je pony, die bengelt er een beetje achteraan.
Op de tweede foto vind ik je houding niet verkeerdje kijkt mooi voor je. Maar je pony loopt toch nog veel te diep. Het stukje nek vlak achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn en dat kan alleen als je veel actiever en meer voorwaarts gaat rijden en zijn neusje er meer uit rijdt. Let niet teveel op de voorkant dat komt vanzelf.
Loopt hij wel makkelijk voorwaarts?
Wat gebeurd er als je je handen naar voren brengt?
Samsie schreef:Lizzii schreef:Samsie, een erg leuke haf heb jeIk zie op beide foto's wel een pony die erg op de voorhand loopt
![]()
Op de eerste foto is het ook niet helemaal duidelijk welke gang de pony heeft , stap, galop of iets daartussenin? Er is alleszins te weinig actie![]()
Kijk ook eens naar het achterbeen van je pony, die bengelt er een beetje achteraan.
Op de tweede foto vind ik je houding niet verkeerdje kijkt mooi voor je. Maar je pony loopt toch nog veel te diep. Het stukje nek vlak achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn en dat kan alleen als je veel actiever en meer voorwaarts gaat rijden en zijn neusje er meer uit rijdt. Let niet teveel op de voorkant dat komt vanzelf.
Loopt hij wel makkelijk voorwaarts?
Wat gebeurd er als je je handen naar voren brengt?
Ze loopt in de eerste foto, in draf.Opzich is ze wel makkelijk voorwaarts, maar wil dan vaak onder me vandaan lopen en lekker haar eigen gang gaan. Ze is ook zo gigantisch sterk en soms een beetje eigenwijs.
Als ik mijn handen naar voren breng, komt ze soms wel eens omhoog met haar hoofd. Maar dat komt dus waarschijnlijk omdat ze teveel op de voorhand loopt en haar achterhand er meer onder moet doen, ook moet ze inderdaad meer actiever lopen.