[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:17

De armoede....
Heb mijn slof er weer aan gehangen....
Toobs is "uit" staat elders om beleerd te worden voor de wagen, ging stuurloze giraffe uithangen,
met bakdeur open, dat vond ik nou weer niet zo'n tof idee... Aangezien hij dan ook doodleuk de bak uitwandeld.
Rijden ging ook bagger, hij was helemaal niet voorwaarts, niet los, niets..gewoon soort plank.
(zijn excuus hij heeft van de week natuurlijk wel allemaal dingen gedaan die anders voor hem zijn,
dus zal ie ook wel wat spierpijn hebben, trekken is toch anders dan dragen)
En hij was 2 x stout en wou ervandoor scheuren, kwam niet ver overigens, daar ben ik nu wel handig
in geworden, moet alleen op mezelf leren vertrouwen.
Aan het einde van 3 kwartier (met pauze om slof op te halen), liep hij net weer stukje lekker, toen maar buiten uit gaan stappen.

Morgen weer een dag....

ArGieVai

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:32

Ik hoor van heel veel mensen dat het vandaag niet lekker ging met rijden, apart... Bij mij ging het ook slecht, hij was weer sterk, ene moment volledig op de rem lopen, andere moment ontzettend rennen zonder rem... Lekker hangen in mijn hand, niet willen ontspannen, erg frustrerend maar inderdaad precies hetzelfde afgesloten als jij: klein stukje goed dus hup rondje buiten uitstappen, morgen weer een dag indd :) Zit volle maan er niet aan te komen of zo? Of storm?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:49

hmm apart
mijn paard was heerlijk te rijden vandaag :)

al had hij volgens mij wel wat spierpijn toen we klaar waren :o

hij liep niet zo heel soepel mee na het hoeven uitkrabben :o

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 11:35

Pff.. Ik ook troubles.

Rijden ging best fijn gister. Heb nu een leenzadel sinds afgelopen week omdat zadelmaker het zadel dat ik had voor geen meter vond liggen (gekocht bij andere zadelmaker vorig jaar)

Zadel bleek overal een maat te groot?

Nu een ander zadel die veel beter blijft liggen!! Bontje er onder omdat ie ietsje klapperde en jeetje wat gebruikt paard haar lichaam n stuk beter!!!!

Komt in galop veeeeeeeel ronder en springt veel beter af. Beetje contra en middengalop meegenomen.

Gisteren na t rijden paardje onder solarium gezet (doe ik wel vaker) en de rug zachtjes betast.. En precies achter t zadel (ong. lendenen) maakt ze zich hol (vooral aan haar rechterkant. Kon geen verdikking voelen maar ze was heel gevoelig vlak naast haar ruggengraat )

Nu is t euvel... Is het t zadel dat toch niet goed ligt..? Of kan het ook spierkwestie zijn? Ze heeft altijd thv lendenen vast gehouden en zich lang gemaakt ipv rond.. Ze is rechtsgebogen dus links langer in de spieren en dat zou imo betekenen dat t goed kan dat ze zich rechts nu meer heeft gerekt en die spieren in de rug zeer doen..

Straks maar weer voelen en voorzichtig aan doen. Hoop dat t niet gevoelig is als k er zo heen ga. Vandeweek ook met dit zadel gereden en toen had ze het nog niet zo.

(ze heeft toen ik haar net had en ze leerde rekken van de hals en rug ong. Vergelijkbare reacties gehad alleen reageerde haar lichaam toen meer dan zij (dag na training bultjes op de ruggengraat die dag daarna weer weg waren, volgens DA kleine spierscheurtjes ontstaan door het stretchen. Blijkbaar altijd met strakke verkrampte rug gelopen. Daarom training heel langzaam opgepakt met ook veel rustmomenten, dat heeft ze nu niet meer)

Iemand die hier wat van weet toevallig?

Konden ze maar praten......

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:32

Oei s en Z

Denk dat het verstandig is als je er even iemand na laat kijken.
Kan inderdaad spieren zijn, als dat zo is, word het los gaan trainen zodat ze echt volledig los loopt en spieren aan beide kant gelijkmatig er weer compleet en goed op te zetten. Of eerst een osteopaat erbij, zodat hij/zij met zijn spieren eerst goed op de plek worden geplaatst.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:06

Ja zo naar dr toe. Eens kijken hoe t vandaag is.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:29

sterkte!
lijkt me wel goed om het het even heel goed in de gaten te houden en anders er iemand bij halen
maar op dat idee was je vast zelf ook al gekomen ;)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:35

Hallo allemaal,
ik lees al een aardig tijdje met dit topic mee, en ik heb d'r zelf best wel veel van geleerd, ook al post ik nooit wat.
Maar nu heb ik toch een vraagje, of misschien eigenlijk een paar.

Laat ik beginnen met Pipo. Ze is een pony'tje van +/- 1.23 en met mijn 1.70 rijdt ik haar natuurlijk niet meer! Ik pak d'r zo nu en dan op en dan werk ik meestal met 'r aan de dubbele lijnen. 'Vroeger' was ze altijd heel sterk en trok ze me de halve bak mee, maar tegenwoordig gaat het echt super! Ze stond ivm drukte al een week of 3 stil, en toen ik haar vorige week weer eens pakte was ik erg blij, want ze deed super d'r best! Eerst erg onstabiel d'r rondje, en uiteindelijk steeds wat meer zakken, en uiteindelijk liep ze heerlijk met een bol ruggetje en d'r neusje over de grond, en kon d'r zo 'schakelen' tussen verschillende 'hoogtes'. Alleen nu mijn vraag, want ik laat haar eigenlijk bijna altijd wel wat te diep lopen. Ze kan wel gewoon netjes op de loodlijn lopen, maar dan heb ik het idee dat ze nooit echt lekker loslaat, en als ze net dat stukje dieper loopt wel. Maar is dit nou écht zo slecht als ik altijd overal lees? Of komt 't door d'r korte halsje dat ze wat makkelijker diep loopt? Toen ik haar nog reed [2/3 jaar geleden] liep ze ook altijd lekker nageeflijk, maar er werden nooit rijfoto's gemaakt dus ik heb geen idee hoe ze qua halshouding liep, en als 13-jarig meisje had ik ook nog lange niet de ervaring om dat te voelen.
Heb helaas geen recente longeer-foto's, misschien dat ik binnenkort wat kan proberen te maken, maar ik heb meestal m'n handen al vol aan twee lijnen, laat staan ook nog een camera :+

Oke, nu m'n tweede vraagje. Ik heb naast Pipo ook nog Quintos, 25-jarige ruin van 1.45 die ik nu zo ongeveer 2/3 jaar rijdt, de laatste 1,5 jaar echt actief. Hij is vroeger *zeer waarschijnlijk* mishandeld/slecht behandeld, weet ik wat. Ik kon eerst amper z'n hoofd aanraken en hij was vreselijk gespannen ohz, hij durfde je totaal niet te vertrouwen. Gelukkig vertrouwt hij mij nu, en zijn we een echt team, maargoed dat terzijde.
Natuurlijk longeer ik hem ook zo nu en dan, lekker relaxed aan een touwhalsterje of ook aan de dubbele lijnen. Aan het touwhalster loopt 'ie echt heerlijk, neusje over de grond en helemaal ontspannen, niks op aan te merken. Met de dubbele lijnen is 'ie wel een stuk zenuwachtiger in het begin, bij minimale druk op het bitje kropt 'ie helemaal op en loopt 'ie soms zelfs helemaal met z'n neus op z'n borst, maar na een paar minuutjes loopt 'ie ook lekker met z'n neusje over de grond [mét druk op 't bitje] en kan ik hem ook heel rustig wat 'oppakken' zonder dat 'ie meteen opkropt en loopt 'ie lekker ontspannen. Alleen nu mijn probleem, want bij het rijden is die lekker ontspannen, op goede dagen als ik ook goed ontspannen ben kan die ook zo met z'n neusje over de grond lopen, maar daar houdt het ook bij op. Als ik hem wat bij elkaar probeer te rijden [been + tegenhouden] lijkt 'ie meteen helemaal in de stress te schieten, en dat voornamelijk in draf. In stap loopt 'ie [naar mijn idee] wel lekker & netjes nageeflijk, en in galop kan ik hem soms ook al wel wat korter en meer omhoog laten springen, maar in draf blokkeert 'ie dan helemaal. Ligt het aan mij dat ik iets fout doe, of zou het er aan liggen dat 'ie vroeger dus niet goed is behandeld? Z'n tuig is helemaal goed, ik heb v/d zomer een nieuw zadel gekocht en die is helemaal goed op maat gemaakt door een professionele zadelmaker. Zou iemand kunnen weten wat het is en wat ik er aan zou kunnen doen?
Ook van Q heb ik geen recente foto's, wel nog met m'n oude zadel maar sindsdien zijn we beiden erg verbeterd.

Edit;
Ik maak m'n verhaal nóg maar wat langer, gewoon omdat 't kan. Ik heb met Q helaas geen les, de eigenaar wil geen 'vreemden' op het erf, en ik ga ook nooit op vaste dagen naar de pony ivm school & lang rooster, dat kan ik niet inplannen dus. Ook zijn er geen instructrices met een eigen bak in de buurt. Er geeft wel iemand les in een open plaatsje in het bos, maar het bos wil ik voor m'n pony als ontspanningsplek gebruiken, en niet als trainplaats. Ik heb wel les op de manege, maar daar leer ik eerlijk gezegd niet hoe ik m'n probleem met mijn pony aan moet pakken.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:54

S_en_Z: Ik denk dat het wel logisch is dat ze na zo'n "strakke" periode wat gevoeliger is. Zou het eerst even in de gaten houden of het beter wordt of niet. Ben benieuwd wat je osteopaat zegt. :)

Piekosjj: Bij elkaar proberen te rijden met been en tegenhouden tegelijk lijkt me voor je paard erg verwarrend en daarom logisch dat hij in paniek raakt. Moet hij nou sneller of langzamer? Probeer steeds eens stukjes terug in tempo te rijden en schijnovergangen te rijden, als je hem actief genoeg hebt en hij ontspannen blijft (en als gevolg nageeft), zal hij vanzelf meer bij elkaar komen. Zodra je merkt dat hij traag wordt, rij je een klein beetje naar voren totdat hij wel actief is (dat kan heel weinig versnelling of heel veel versnelling zijn. Hoe minder versnelling nodig is, hoe meer hij ruimer zal gaan lopen (bij minimale beenhulpen). Hoe meer jij hem ontspannen kan houden tijdens het been geven, hoe minder versnelling en des te meer verruiming je zal krijgen. Je paard zal op een gegeven moment zijn achterbenen genoeg onder het lichaam gaan plaatsen, waardoor hij ook bij het terugkomen in tempo ontspannen kan blijven en daardoor meer gaat dragen (en dus meer "bij elkaar")).

Wat betreft je kleine pony zou ik zeggen dat je wellicht toch eens kritisch moet kijken of ze wel écht los laat. Achter de loodlijn hoeft volgens mij niet erg te zijn, maar dat gaat wat mij betreft bij een pony met een kortere hals juist minder op. Ik vraag mij af of de verbinding van achter naar voor wel goed is? Loopt ze niet achter de teugel?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:56

S_en_Z schreef:
Pff.. Ik ook troubles.

Rijden ging best fijn gister. Heb nu een leenzadel sinds afgelopen week omdat zadelmaker het zadel dat ik had voor geen meter vond liggen (gekocht bij andere zadelmaker vorig jaar)

Zadel bleek overal een maat te groot?

Nu een ander zadel die veel beter blijft liggen!! Bontje er onder omdat ie ietsje klapperde en jeetje wat gebruikt paard haar lichaam n stuk beter!!!!

Komt in galop veeeeeeeel ronder en springt veel beter af. Beetje contra en middengalop meegenomen.

Gisteren na t rijden paardje onder solarium gezet (doe ik wel vaker) en de rug zachtjes betast.. En precies achter t zadel (ong. lendenen) maakt ze zich hol (vooral aan haar rechterkant. Kon geen verdikking voelen maar ze was heel gevoelig vlak naast haar ruggengraat )

Nu is t euvel... Is het t zadel dat toch niet goed ligt..? Of kan het ook spierkwestie zijn? Ze heeft altijd thv lendenen vast gehouden en zich lang gemaakt ipv rond.. Ze is rechtsgebogen dus links langer in de spieren en dat zou imo betekenen dat t goed kan dat ze zich rechts nu meer heeft gerekt en die spieren in de rug zeer doen..

Straks maar weer voelen en voorzichtig aan doen. Hoop dat t niet gevoelig is als k er zo heen ga. Vandeweek ook met dit zadel gereden en toen had ze het nog niet zo.

(ze heeft toen ik haar net had en ze leerde rekken van de hals en rug ong. Vergelijkbare reacties gehad alleen reageerde haar lichaam toen meer dan zij (dag na training bultjes op de ruggengraat die dag daarna weer weg waren, volgens DA kleine spierscheurtjes ontstaan door het stretchen. Blijkbaar altijd met strakke verkrampte rug gelopen. Daarom training heel langzaam opgepakt met ook veel rustmomenten, dat heeft ze nu niet meer)

Iemand die hier wat van weet toevallig?

Konden ze maar praten......

Dit heb ik ook gehad met mijn paard, precies de plek die jij beschrijft achter het zadel, kromp ze in bij het borstelen. Na twee weken dit probleem was ik het zat. Ik heb er toen iemand bij gehad die deed aan dry needling. Zij heeft al haar spieren eerst goed nagevoeld en bleek dat de spier achter haar zadel, op dat hoogste punt van de kont zeg maar, teveel op spanning stond. Zij beschreef het als 'net als een mens kramp in zijn kuit heeft'.
Ik vroeg natuurlijk welke oorzaak dit kon hebben. We hebben eerst samen naar het zadel gekeken en bleek dat de vulling wat verschoven was (inmiddels gefixt door zadelmaker). Dit kon volgens haar ook komen doordat je een tijdje je paard te intensief getraind hebt, maar ook doordat je zelf te krampachtig bent geweest met de teugels of zelf een verkrampte houding hebben.. het kon meerdere oorzaken hebben. Zij heeft mijn paard toen twee keer behandeld d.m.v. dry needling. Hierbij wordt er een lange accupunctuurnaald in de pijnlijke spier gestoken, zodat het spierweefsel weer ontspant en de spier zijn afvalstoffen weer goed kan afvoeren. Heel frappant was dat je de spier meteen boller zag worden toen zij de naald eruit haalde. De spier was eerst plat en aan de harde kant, na de behandeling was hij bol en lekker ontspannen. Het is nu een wereld van verschil als ik rij. Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:26

Dit is trouwens een foto waar ik zelf heel tevreden over ben. Mijn paardje loopt hier erg lekker voor mijn gevoel. Ze is op de foto zes jaar en ik rij geen wedstrijden, maar wil wel zoveel mogelijk leren en vooruitgaan met haar.
Genomen in het voorjaar van 2012.
Een puntje is dat ik mijn teugels net iets korter moet nemen. Ben benieuwd wat anderen hierop aan te merken hebben?

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:36

Bedankt allemaal voor het meedenken en de tips en info!

Vandaag voor het rijden reageerde ze niet tot nauwelijks op de rug. We hebben echt heel fijn gereden. Na het rijden reageerde ze weer op dezelfde plek (niet zo erg/heftig als gisteren). Heb haar lekker onder het solarium gezet en toen het solarium afsloeg weer gevoeld en toen reageerde ze helemaal niet meer (ook niet met napoetsen met een harde borstel).

Denk dat het een spierkwestie is door anders bewegen, omdat het ook weer zo snel afneemt dmv warmtelampen wacht ik het nog even af en hou ik het goed in de gaten. Voor ze de deken op kreeg was de hele ruglijn links en rechts ontspannen en alles drilde als ik er op tikte.. Eigenlijk geen plekken te vinden waar de spier "stug" voelde.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:50

S_en_Z, gelukkig!

Piekosj, over je 1.23, allicht is het makkelijker voor haar om net achter de loodlijn te lopen en zich zo aan
een deel van het werk te onttrekken, waarbij je als je haar op de loodlijn laat lopen harder aan het werk zet en ze daar op reageerd.
Wat betreft laag en verschillende hoogtes hoofd houding, kan je in al die houdingen neusje er uit houden?
Of dan ook al niet?
Wat natuurlijk heel moeilijk is voor een paard is toch die draagkracht in de rug houden (ook al loop je erachter) en van achter goed eroder, zodat ze hogere hoofd hals houding kan verwerken.
Het is natuurlijk niet zo, dat je voorkant zomaar hoger kan zetten, dat kost kracht en tijd, want
ze moeten dan eigenlijk vanuit de schoft omhoog gaan, wat overigens makkelijker is naar mijn idee op of net voor de loodlijn dan erachter, want dan krullen ze zich vaak te veel op.

Vandaag buitenrit gemaakt, drijfnat geregend, maar me prima vermaakt. (er was daar menwedstrijd gaande, dus niet veel keus).
We hebben in ieder geval lekker gereden.

tessieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:10

Ook ik ben een van de fanatieke stille meelezers die inmiddels moed heeft verzameld om ook zelf hier wat foto's te plaatsen.
Het is een welsh pony van 1.48 en is hiervoor door een ander meisje tot de L1 gereden. Inmiddels ben ik sinds een paar maanden de gelukkige berijdster van deze pony. Ik merk dat ze nog moeite heeft om haar kaak nog wat meer te ontspannen en ze is/was altijd erg zwaar op de hand. Hiervoor is ze dan ook met een iets sterkere hand bereden, wat ik er graag weer af wil hebben. Ik ben benieuwd wat jullie ervan zeggen en waar ik kan verbeteren. Natuurlijk zie ik ook wel wat dingen, maar ik ben eerst benieuwd naar jullie kijk erop!

Dit was één van de eerste keren dat ik op haar reed
Afbeelding

Dit was van iets van 2 weken geleden
Afbeelding

Deze ook
Afbeelding
(mijn been doet raaar)

maaar, alles voor de lol met je knoll :)
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:17

Leuke pony Tessieee. Pony mag idd de kaak wel wat losser laten (ik zie wat teveel spanning in de onderhals op de 1e foto. Op de derde foto is dat al beter). Ik zie je wel klemmen met je been (moet je veel drijven?) Kan een momentopname zijn. Misschien kun je met een zwanehals spoortje gaan rijden. Dan hoef je je hakken niet op te trekken als je je spoortje gebruikt. O ja, en laarzen aan. Je hebt zo helemaal geen "kuit" met rijden.
Verder ziet het er netjes uit.

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:26

Ik durf het ook een keer aan om foto's te plaatsen van Damarscha en mij.

Damarscha is een 6 jarige merrie. Ze is een HaflingerxFjord met een erg eigenwijs karakter. Ik ben nu vooral bezig om haar lekker voorwaarts te rijden en veel figuren. Ze loopt bij de Fysiotherapeut, want ze heeft heel erg vast gezeten bij haar rechterschouder en bij haar achterhand (Kwam door vorige eigenaren, slecht zadel opgehad en in de krul getrokken). Nu loopt ze al een tijdje bij de Fysio en het gaat al veel beter. Nu kan ze ook veel beter ontspannen en eerst deed ze haar kop gewoon stijf omhoog en was er niks mer haar te beginnen.

De Foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Soms zit ik als een zoutzak, voor me uit kijken, en mag me handen wat meer rechtop.

tessieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 16:36

Babootje schreef:
Leuke pony Tessieee. Pony mag idd de kaak wel wat losser laten (ik zie wat teveel spanning in de onderhals op de 1e foto. Op de derde foto is dat al beter). Ik zie je wel klemmen met je been (moet je veel drijven?) Kan een momentopname zijn. Misschien kun je met een zwanehals spoortje gaan rijden. Dan hoef je je hakken niet op te trekken als je je spoortje gebruikt. O ja, en laarzen aan. Je hebt zo helemaal geen "kuit" met rijden.
Verder ziet het er netjes uit.

Bedankt voor je reactie! Ja, klopt, vooral op het begin was ze erg gespannen in haar hals, maar gelukkig zijn we op de goede weg. Ja, klopt, ik moet erg veel drijven, en dat moet ook echt minder gaan worden. Iets makkelijker gezegd dan gedaan. Hmm, goed punt, zal er eens naar kijken! Ehh, ja, laarzen konden door eh omstandigheden even niet aan, maar ik ga volgende week kijken voor nieuwe! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 12:53

leuke pony, tessieee! Mooi kleurtje ook!

Je moet wel zorgen dat je zelf niet heel veel meer groeit.

Aandachtspuntje misschien is dat het zadel wat ver naar voren ligt.

Het is fijn om te zien dat je de pony energieker bent gaan rijden. Dat mag zij ook wel hebben, het maakt het ook gemakkelijker om haar nageeflijk te krijgen.
Want zo te zien is ze dat nog niet. Voor het plaatje ziet het er nog niet zo raar uit, maar het blijft allemaal wat te recht. Je zegt zelf ook al dat ze zwaar in de hand is. En dat geloof ik ook graag, want haar mond is kurkdroog. Ik zie liever een beetje schuim.
Samen met het niet-voor-de-benen zijn zal het allemaal niet snel soepeler worden.
Om een paard voor de benen te maken is echt héél consequent gedrag van jou nodig. Want zodra ze een béétje voor de benen is, en je let zelf niet zo goed op, dan is het zo weer voorbij. Dit lijkt me echt iets om tijdens les extra veel aandacht aan te geven. Misschien in het begin wel daaraan meer dan aan overgangen en voltes en andere moeilijk dingen. Als je pony goed aan het been is en jij daar heel consequent mee kunt omgaan komen de andere dingen vanzelf wel weer aan de orde! En waarschijnlijk stukken beter ook.

Kantelt ze nou een heel klein beetje op foto 3?

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 13:47

_iDj_ schreef:
S_en_Z: Ik denk dat het wel logisch is dat ze na zo'n "strakke" periode wat gevoeliger is. Zou het eerst even in de gaten houden of het beter wordt of niet. Ben benieuwd wat je osteopaat zegt. :)

Piekosjj: Bij elkaar proberen te rijden met been en tegenhouden tegelijk lijkt me voor je paard erg verwarrend en daarom logisch dat hij in paniek raakt. Moet hij nou sneller of langzamer? Probeer steeds eens stukjes terug in tempo te rijden en schijnovergangen te rijden, als je hem actief genoeg hebt en hij ontspannen blijft (en als gevolg nageeft), zal hij vanzelf meer bij elkaar komen. Zodra je merkt dat hij traag wordt, rij je een klein beetje naar voren totdat hij wel actief is (dat kan heel weinig versnelling of heel veel versnelling zijn. Hoe minder versnelling nodig is, hoe meer hij ruimer zal gaan lopen (bij minimale beenhulpen). Hoe meer jij hem ontspannen kan houden tijdens het been geven, hoe minder versnelling en des te meer verruiming je zal krijgen. Je paard zal op een gegeven moment zijn achterbenen genoeg onder het lichaam gaan plaatsen, waardoor hij ook bij het terugkomen in tempo ontspannen kan blijven en daardoor meer gaat dragen (en dus meer "bij elkaar")).

Wat betreft je kleine pony zou ik zeggen dat je wellicht toch eens kritisch moet kijken of ze wel écht los laat. Achter de loodlijn hoeft volgens mij niet erg te zijn, maar dat gaat wat mij betreft bij een pony met een kortere hals juist minder op. Ik vraag mij af of de verbinding van achter naar voor wel goed is? Loopt ze niet achter de teugel?

Nouja niet helemaal tegelijkertijd natuurlijk, eerst pony actief maken en dan tegenhouden van voor. Dat is in ieder geval de 'manier' die ik altijd geleerd heb. (Schijn)overgangen rijd ik inderdaad erg veel, hij wordt dan inderdaad uiteindelijk erg ontspannen maar hij komt er nooit doorheen. In stap wel, maar in draf niet.
Over Pipo, ikzelf heb wel het idee dat ze echt lekker los laat, je ziet aan d'r hele lichaam dat ze dan lekker loopt te sjouwen. Maargoed ik ben natuurlijk geen expert op dat gebied, en met die belachelijke wintervacht is alles ook iets moeilijker te zien. Ik heb ook niet het idee dat ze achter de teugel komt, ik heb nl gewoon fijn contact met 'r, pak ik de teugels korter komt ze iets omhoog, langer en 't neusje gaat omlaag. Verder bedankt voor je tips voor Q, daar kan ik wat mee! :)

tessieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 15:54

bertie schreef:
leuke pony, tessieee! Mooi kleurtje ook!

Je moet wel zorgen dat je zelf niet heel veel meer groeit.

Aandachtspuntje misschien is dat het zadel wat ver naar voren ligt.

Het is fijn om te zien dat je de pony energieker bent gaan rijden. Dat mag zij ook wel hebben, het maakt het ook gemakkelijker om haar nageeflijk te krijgen.
Want zo te zien is ze dat nog niet. Voor het plaatje ziet het er nog niet zo raar uit, maar het blijft allemaal wat te recht. Je zegt zelf ook al dat ze zwaar in de hand is. En dat geloof ik ook graag, want haar mond is kurkdroog. Ik zie liever een beetje schuim.
Samen met het niet-voor-de-benen zijn zal het allemaal niet snel soepeler worden.
Om een paard voor de benen te maken is echt héél consequent gedrag van jou nodig. Want zodra ze een béétje voor de benen is, en je let zelf niet zo goed op, dan is het zo weer voorbij. Dit lijkt me echt iets om tijdens les extra veel aandacht aan te geven. Misschien in het begin wel daaraan meer dan aan overgangen en voltes en andere moeilijk dingen. Als je pony goed aan het been is en jij daar heel consequent mee kunt omgaan komen de andere dingen vanzelf wel weer aan de orde! En waarschijnlijk stukken beter ook.

Kantelt ze nou een heel klein beetje op foto 3?

Haha, dankje! Jaaaa, ik doe mn best, volgens mij word ik niet meer groter haha :)
Ja, klopt, dat is wel een beetje zo, en dan heeft de pony ook nog eens een beetje lange rug.
Ze hebben volgens mij alle zadels en singels geprobeerd en dit was het enig wat nog een beetje goed lag..
Ja, helemaal gelijk! We hebben inmiddels het hoofdstel wat versteld, alle riempjes iets losser en het gaat steeds beter gelukkig,
ze begint langzaam wat schuim om haar mondje te krijgen.
Voor mij, kantelde ze altijd enorm en deed ze altijd haar tong over het bit, inmiddels betrap ik haar daar bijna
nooit meer op dus daar ben ik erg blij mee! Maar het blijft inderdaad een aandachtspuntje.
Oke, bedankt voor de tip! Zal eens even overleggen hoe ik dat het beste aan kan pakken.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:49

Samsie, een erg leuke haf heb je :) Ik zie op beide foto's wel een pony die erg op de voorhand loopt :(

Op de eerste foto is het ook niet helemaal duidelijk welke gang de pony heeft , stap, galop of iets daartussenin? Er is alleszins te weinig actie :(
Kijk ook eens naar het achterbeen van je pony, die bengelt er een beetje achteraan.

Op de tweede foto vind ik je houding niet verkeerd :) je kijkt mooi voor je. Maar je pony loopt toch nog veel te diep. Het stukje nek vlak achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn en dat kan alleen als je veel actiever en meer voorwaarts gaat rijden en zijn neusje er meer uit rijdt. Let niet teveel op de voorkant dat komt vanzelf.

Loopt hij wel makkelijk voorwaarts?
Wat gebeurd er als je je handen naar voren brengt?

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:58

Lizzii schreef:
Samsie, een erg leuke haf heb je :) Ik zie op beide foto's wel een pony die erg op de voorhand loopt :(

Op de eerste foto is het ook niet helemaal duidelijk welke gang de pony heeft , stap, galop of iets daartussenin? Er is alleszins te weinig actie :(
Kijk ook eens naar het achterbeen van je pony, die bengelt er een beetje achteraan.

Op de tweede foto vind ik je houding niet verkeerd :) je kijkt mooi voor je. Maar je pony loopt toch nog veel te diep. Het stukje nek vlak achter de oren zou het hoogste punt moeten zijn en dat kan alleen als je veel actiever en meer voorwaarts gaat rijden en zijn neusje er meer uit rijdt. Let niet teveel op de voorkant dat komt vanzelf.

Ze loopt in de eerste foto, in draf. :) Opzich is ze wel makkelijk voorwaarts, maar wil dan vaak onder me vandaan lopen en lekker haar eigen gang gaan. Ze is ook zo gigantisch sterk en soms een beetje eigenwijs. :Y) Als ik mijn handen naar voren breng, komt ze soms wel eens omhoog met haar hoofd. Maar dat komt dus waarschijnlijk omdat ze teveel op de voorhand loopt en haar achterhand er meer onder moet doen, ook moet ze inderdaad meer actiever lopen.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:03

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog eens gereageerd heb maar ik blijf het topic toch regelmatig volgen.

De laatste tijd ben ik terug meer gaan rijden en omdat mijn dochter examen heeft heb ik haar pony gereden.
Ik was vergeten hoe het voelde om op een goed geleerde pony te rijden en wat kan ik ervan genieten. Heerlijk! Hij vertrouwd me ook helemaal en loopt zo lekker voorwaarts als ik hem rijd.

Ik zal binnenkort eens proberen om een fotograaf mee te nemen om uit te zoeken of mijn gevoel ook overeenstemd met het beeld :o

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:16

Samsie schreef:
Lizzii schreef:

Ze loopt in de eerste foto, in draf. :) Opzich is ze wel makkelijk voorwaarts, maar wil dan vaak onder me vandaan lopen en lekker haar eigen gang gaan. Ze is ook zo gigantisch sterk en soms een beetje eigenwijs. :Y) Als ik mijn handen naar voren breng, komt ze soms wel eens omhoog met haar hoofd. Maar dat komt dus waarschijnlijk omdat ze teveel op de voorhand loopt en haar achterhand er meer onder moet doen, ook moet ze inderdaad meer actiever lopen.

De draf is een diagonale paardengang. Tijdens de draf worden linksvoor en rechtsachter tegelijk opgetild en neergezet afwisselend met rechtsvoor en linksachter. Wat zie je zelf? Ik zie een pony die RV en RA tegelijk opheft ...???

Je zegt dat ze met haar hoofd wel eens naar omhoog komt ...maar dat hoofd moet omhoog! Daardoor loopt ze op de voorhand omdat ze haar hoofd niet omhoog MAG brengen, omdat ze niet genoeg voorwaarts gaat en omdat je teveel met je handen wil doen.

Wat jij voelt als een pony die onder je vandaan wil lopen en lekker zijn gang wil gaan is misschien net dat wat wij willen zien *\o/* Neem daar eens een foto van wil je?

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:19

Als je heel erg goed kijkt komt rechtsachter en linksvoor van de grond, diagonaal dus, de foto bedriegt :D
Kruipt terug in stille meeleeshoek...