[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:10

Yelly schreef:
Bedankt :)

R_ali_R: Natuurlijk mag dat :) M'n paard liep ineens niet goed, twee keer de dierenarts en de hoefsmid laten komen. De dierenarts hield het op een hoefzweer, maar de hoefsmid kon niks vinden. Eerst nog een week boxrust op Quadrisol geprobeerd op hun advies, maar daarna was er nog geen verbetering zichtbaar, dus op naar de kliniek. Daar is ze uitgebreid klinisch onderzocht en zijn er foto's gemaakt van het rechterachterbeen (hoef, kogel en spronggewricht). Ook werd er een echo van de pees gemaakt. Hieruit bleek dat het spronggewricht op de röntgenfoto's niet goed was en ze heeft tevens een peesblessure en een probleem bij de aanhechting van het spronggewricht.. Flink balen dus -O- Sowieso zijn we voorlopig nog wel even uit de running denk ik en het is nog maar afwachten of ze überhaupt nog als 'sportpaard' kan dienen :( We begonnen net weer vooruitgang te boeken onder het zadel.. Ik ben zo gek op dat paard! Ik hoop dus maar heel hard dat de scan over zes weken verbetering laat zien :)

Ik heb haar inderdaad nog niet zo heel lang, nog geen jaar.

Bedankt, Bertie :) Ik mis het rijden wel al hoor :( Maar het belangrijkste is natuurlijk dat het goed komt met Unique :)

Ik zal eens kijken of ik nog wat 'oude' filmpjes voor in dit topic heb :)

Oei, mijn paard is een half jaar ernstig kreupel geweest door een beschadigde aanhechting bij het spronggewricht na verstappen tijdens het longeren... Bij mij linksachter. echt acuut. Zag haar zich verstappen en 1 rondje trekken en hinken en toen kon ze er bijna niet meer op steunen!
Toen ze eindelijk weer hersteld was ging ze rennen en springen in de paddock en kreeg ze voor een peesblessure erbij, en elke keer als het een tijdje goed is en ze gaat weer te keer in land of paddock speelt het achterbeen weer op en gaat ze er weer wat hakkelend/trekkerig mee lopen.

Volgens de dierenarts zou het altijd en zwakke plek blijven en steeds terugkomen als je weer meer gaat belasten. Hoop voor je dat het in jouw geval meevalt! Mijn paard kan al 2 jaar alleen nog maar stappen...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:45

Bedankt voor je reactie, Joyce :) Ik heb je even een PB gestuurd, anders ga ik zo off-topic :)

Om nog even een on-topic reactie toe te voegen:

Afbeelding

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:00

dan doe ik ook maar een poging ;)
let maar niet op mijn houding, want ik moest op een springzadel dresuurrijden omdat mijn andere zadel naar de maak was :D
paard is 5 jaar

mijn houding >;)
Afbeelding
sta momentje
Afbeelding

graag heb ik tips! over wat beter kan.

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 20:45

Zo, eventjes weer wat pagina's doorgelezen. Heel interessant topic wat ik ervan gelezen heb. Over het
tweede filmpje van Vicky_88 denk ik te zien dat je nogal druk met je handen/armen bent.
Ik zie je armen af en toe zo heftig op en neer gaan, een beetje een zaagbeweging.
Hier zou ik goed op letten in het vervolg! :)

Ik ben zelf ook geen topruiter maar ik kon het niet laten hier even op te reageren

Vicky_88 schreef:
hoi hoi, ik kom zomaar even binnenvallen. Ik heb veel mooie foto's gezien en mooie verhalen en goed commentaar gelezen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie van mijn 2 filmpjes vinden.

De eerste is mijn eigen friesje een maandje of anderhalf terug, pasje verruimen. Helaas vind ik mijn eigen houding een storend beeld geven (ik denk dat de echte kenner wel ziet wat ik bedoel ;) )
En het huppeltje op het eind is onbalans.

dit is een merrie welke ik sinds oktober rijd. Dit is de 3e of 4e keer dat ik erop zit. Zoals je ziet kon ze toen nog niet op de juiste hulp aangaloperen.
In december ben ik met haar B gestart, meteen 1e en 2e geworden met punten in de 190.
Inmiddels B+11 in 10 proefjes. En 8x prijs :))

Edit: filmpjes werkend gemaakt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 21:59

Nou, ik kijk natuurlijk liever naar die tweede foto dan naar de eerste. *\o/*
Mooie open aanleuning, nek (bijna) hoogste punt.

De achterhand nog wat hoog voor 'horizontaal evenwicht' - maar het begint er echt op te lijken! :j

Nét een klein beetje meer impuls kan wonderen verrichten!

Maar met al die paarden op de voorhand is dit een heel fijn plaatje richting 'op eigen benen'! *\o/* +:)+

(en ik denk dat het er met een dressuurzadel wéér een beetje mooier uitziet, omdat je dan toch fijner in het midden kunt zitten! :j )

palousa88 schreef:
let maar niet op mijn houding, want ik moest op een springzadel dresuurrijden omdat mijn andere zadel naar de maak was :D
paard is 5 jaar

mijn houding >;)
Afbeelding
sta momentje
Afbeelding

Lon83

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:30

Even een egopostje :) ben namelijk helemaal blij, merk echt dat het nu al veel beter gaat met rijden! Ik had al een poosje dat ik wat bleef hangen (kunnen nu we ook letterlijk nemen :') ). Alsmaar geen vooruitgang, en als we wat meer gingen vragen in de les dat werd het alleen maar strakker en meer blokkering.
Ik heb net met totale boogjes in de teugels prima slangenvoltes en gebroken lijntjes e.d. Kunnen rijden :) Een stalgenoot die instructrice is heeft ook even gekeken, en ze zag echt al een groot verschil. Veel meer ontspanning vooral *\o/* Dat was doel nummer 1. Ze vertelde me ook dat ik de neiging heb mijn bovenbenen te veel aan te spannen, dat ik die nog meer zou mogen loslaten. Ben ik gelijk mee bezig gegaan, en dat was weer een stapje verder richting ontspanning! Zij is niet mijn vaste instructrice, maar aangezien nu onze stal dicht is ivm rhino-dreiging kan mijn instr. niet komen, dus ik heb zaterdag les van deze stalgenoot :)

Lang verhaal, en ik ga binnenkort ook weer mijn best doen op filmpjes enzo, maar het is nu een keer een avondje voor t vriendje :) Zit op t moment elke avond alleen maar hier te lezen en filmpjes te bekijken. Haha! Mijn fanatisme is weer op zijn oude niveau!! :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:49

R_ali_R, lekker dat je nu gevonden hebt wat je zocht!

Pizzazz schreef:
Wat fijn, R_ali_R!

Een vraag aan jullie: ik ben op zoek naar een paard en heb de afgelopen tijd dus op een aantal vreemde paarden gezeten. Een deel daarvan was al fijn licht aan de hulpen, dus dan is er geen probleem. Maar het gros is toch op (héél) veel teugeldruk gereden. Dat wil ik niet dus dat doe ik ook niet. Alleen maakt dat zo'n eerste rit wel lastig.
Eigenaren die je meewarig aan zitten te kijken want "Ze kan dat paard niet eens in de krul trekken :roll: " Een paard dat niet snapt wat je nou precies wil en ik die dan dus niet kan voelen hoe fijn verzameld het paard kan lopen, bijvoorbeeld.

Tot nu toe probeer ik lak aan de meewarige blikken te hebben en eerst te investeren in het paard ontspannen te laten lopen zonder teugeldruk, wel contact uiteraard, en van daaruit kijken of ik iets meer kan vragen met dezelfde lichte druk, dus voornamelijk op zit. Maar ja, een paard omscholen doe je niet in een half uurtje, dus stel ik mijn verwachtingen van zo'n eerste rit bij naar kijken in hoeverre het paard snel oppikt wat ik nou eigenlijk bedoel en wil.
Die krul vind ik niet belangrijk, wel dat ik controle heb over het tempo en de richting en (wat) ontspanning kan bewerkstelligen. De richting is al moeilijk genoeg, want ik merk dat ik het op een nieuw paard vaak best lastig vind een rechte lijn te rijden (van de hoefslag af) :+ Maar dat zal wel mijn gebrek zijn.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Het vervelende van ooit een fijn paard gevoeld hebben is dat je dat weer wilt en meer ervan!
Probleem had ik ook toen ik op paarden koop tocht was. Heb er meer dan 20 gereden.
(ondertussen had ik er 2 die ik wel wou, 1 kwamen ze niet met de oude foto's op de proppen, de ander
werd rontgenologisch afgekeurd |( :( ).
Daar zaten paarden bij die aan lange teugel met instappen al knarsetandend rondliepen, tot hele stugge
en hele vlugge, te sensiebele en te dooie.... Maar doorgaans niet fijn licht op de hand te rijden.
Omdat ik fijner gevoeld had, wou ik dat! Ik heb niet de kunde een verreden paard om te scholen en
al had ik het gekund, ik had er ook geen zin in.
Wou mezelf iets fijns cadeau doen! Hij moest licht op de hand zijn en lekker zitten en vriendelijk zijn in de omgang.
(en nog een hele waslijst, waar mijn huidige echt niet allemaal aan voldoet, maar wel aan de belangrijkste punten)
Heb er overigens stuk of 40 gezien, vele ben ik dus niet eens op gaan zitten, heb ik los/aan de longe/of stappend
op het gangpad al afgekeurd :o .

Wat kocht ik?
Tja, iets vreemds...Heeft hij ook negatieve punten, ja hoor zat! Maar die vielen weg in de afweging,
want de postieve punten wonnen het!
MAAR! nou kijk zelf.. ik de eerste keer erop, dit zocht ik, paard wat ik snapte en wat mij snapte! *\o/*
Kreeg halster in handen gedrukt en mocht paard pakken, op trailer zetten, poetsen, zelf longeren en erop.
En ahum.. op het filmpje is te horen dat ik echte paadenkenners bij me had _O- :'), maar ze waren wel zo
lief om mee te gaan om te filmen en te chauffeuren met winterbanden.
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 0807158674
galopje..
https://picasaweb.google.com/kuiper15j/ ... 7590205602

Lang gezocht en uiteindelijk gevonden.
Moraal van het verhaal, zoek tot je echt dat gevonden hebt wat je wilt voelen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:51

Lon83, geniet! en in dit geval niet met mate. Heerlijk he?! Als het lekker gaat.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:15

Hm .. met een slap teugeltje zijn we niet blij in een 'Aan de teugel' topic.. _O-

Je beschrijft DAT er een fijn gevoel is.
En daar zijn we natuurlijk super blij mee! <3

Nu vraag ik me wel af WAT dat verschil uitgemaakt heeft.
Alleen dat bovenbeen?
Of was er meer?

Weet je, ik kan natuurlijk wel in de wow-mode schieten, maar kan het WAAROM nog niet goed uit je post destilleren. Daarom vraag ik even door, om je uit te nodigen WAT nou het verschil maakte, deze keer. :j

Lon83 schreef:
Even een egopostje :) ben namelijk helemaal blij, merk echt dat het nu al veel beter gaat met rijden! Ik had al een poosje dat ik wat bleef hangen (kunnen nu we ook letterlijk nemen :') ). Alsmaar geen vooruitgang, en als we wat meer gingen vragen in de les dat werd het alleen maar strakker en meer blokkering.
Ik heb net met totale boogjes in de teugels prima slangenvoltes en gebroken lijntjes e.d. Kunnen rijden :) Een stalgenoot die instructrice is heeft ook even gekeken, en ze zag echt al een groot verschil. Veel meer ontspanning vooral *\o/* Dat was doel nummer 1. Ze vertelde me ook dat ik de neiging heb mijn bovenbenen te veel aan te spannen, dat ik die nog meer zou mogen loslaten. Ben ik gelijk mee bezig gegaan, en dat was weer een stapje verder richting ontspanning! Zij is niet mijn vaste instructrice, maar aangezien nu onze stal dicht is ivm rhino-dreiging kan mijn instr. niet komen, dus ik heb zaterdag les van deze stalgenoot :)

Lang verhaal, en ik ga binnenkort ook weer mijn best doen op filmpjes enzo, maar het is nu een keer een avondje voor t vriendje :) Zit op t moment elke avond alleen maar hier te lezen en filmpjes te bekijken. Haha! Mijn fanatisme is weer op zijn oude niveau!! :D

Maureen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:28

bertie schreef:
Nou, ik kijk natuurlijk liever naar die tweede foto dan naar de eerste. *\o/*
Mooie open aanleuning, nek (bijna) hoogste punt.

De achterhand nog wat hoog voor 'horizontaal evenwicht' - maar het begint er echt op te lijken! :j

Nét een klein beetje meer impuls kan wonderen verrichten!

Maar met al die paarden op de voorhand is dit een heel fijn plaatje richting 'op eigen benen'! *\o/* +:)+

(en ik denk dat het er met een dressuurzadel wéér een beetje mooier uitziet, omdat je dan toch fijner in het midden kunt zitten! :j )

palousa88 schreef:
paard is 5 jaar

mijn houding >;)
Afbeelding
sta momentje
Afbeelding

Dankjewel! Zal de tips zeker meenemen!

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:49

Bedankt Bertie en Sjolvir!
Bertie: ik ben blij dat je het gevoel herkent. Ik voel me af en toe zo'n kluns als ik zo zit te stuntelen op een vreemd paard :o
Op zich vind ik het geen probleem te investeren in wat omscholen. Met een nieuw paard moet je sowieso bij de basis beginnen, maar dan moet er wel echt een klik zijn.
Wat een leuke filmpjes Sjolvir! Jij bent al net zo'n kletskous als ik op het paard :D

Ik vind het trouwens heel leuk steeds de positieve berichten van iedereen hier te lezen. Zoveel verbetering met kleine veranderingen en vooral meer begrip. Ik kan echt niet wachten ook aan de slag te gaan *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 23:52

Moet toch eens leren mijn kop te houden :o
(hoewel, nu met lange leidselen, kwam ik erachter dat omdat ik zo'n kwek
ben de stemcommando's er gewoon al ingeprogrammerd zitten,
da's dan wel weer handig. Inclusief mijn PRrrrr voor langzamer en prRRRR voor harder :') )

boku

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 00:00

oke, mezelf ook even laten omlaag halen :D
ik ben een rasechte springruiter dus wees een beetje lief over mijn zielige dressuurvaardigheden :p
een woordje uitleg:
nu het paard dat ik rij drachtig is, doe ik het liever rustig aan, en gaan we dus niet meer springen. ik kan haar niet volledig op rust zetten want dan wordt ze heel knorrig :p
dus besloten dressuurmatig te gaan rijden, zodat ze zichzelf goed blijft voelen, en ik wat aan mijn dressuurkunsten kan verbeteren.
nu komen we dus van
dit:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 8301_n.jpg

en hebben we op 3 weken dit bereikt:
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 4178_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 0956_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 3416_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 9943_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hp ... 1407_n.jpg

de punten die ik weet:
* ik span m'n bovenbenen te veel op
* stoelzit
* span m'n schouders te veel op waardoor m'n handen nogal gespannen lijken
* ja, ze heeft al een nieuw hoofdstel intussentijd, nee, ik heb geen dressuurzadel :p
* ja, ik heb een rijbroek en lederen laarzen xD

nu vroeg ik mij af, is dit een goede ontspanning? is dit een goed achterhand gebruik? loopt ze niet te veel op de voorhand? die laatste foto is naar mijn mening nogal gespannen, ben ik verkeerd?

oke, vuur maar af :D

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 10:11

bertie schreef:
Hm .. met een slap teugeltje zijn we niet blij in een 'Aan de teugel' topic.. _O-

Je beschrijft DAT er een fijn gevoel is.
En daar zijn we natuurlijk super blij mee! <3

Nu vraag ik me wel af WAT dat verschil uitgemaakt heeft.
Alleen dat bovenbeen?
Of was er meer?

Weet je, ik kan natuurlijk wel in de wow-mode schieten, maar kan het WAAROM nog niet goed uit je post destilleren. Daarom vraag ik even door, om je uit te nodigen WAT nou het verschil maakte, deze keer. :j

Lon83 schreef:
*knip blij bericht*

Er was meer dan dat bovenbeen, dat kreeg ik pas halverwege te horen :)
Door dat slappe teugeltje kon ik zien dat ik ook prima 'zonder handjes' kan sturen ('t is ook net fietsen... aan het begin nog krampachtig aan t stuur, en na een paar jaar ontdek je dat het ook prima zonder handen kan, als je maar netjes rechtop blijft zitten...). Zelfs even de teugels los gelaten en handen opzij gestoken, maar dat was toch een gewichtsverstoring denk ik, dat werkte minder.

Wat verder het verschil maakte: het loslaten aan de voorkant. Jullie hadden echt helemaal gelijk dat ik met teveel druk reed, ook al had ik het gevoel dat ik soms op 2 vingers kon rijden. Nu kan ik het zonder die vingers zullen we maar zeggen :) Nu heb ik natuurlijk ook een super fantastisch geweldig paard, die gelijk alles spiegelt. We zijn nu echt op de goede weg. De overgangen van galop naar draf zijn wel opnieuw erg moeilijk, hij valt meer naar draf dan dat hij een nette overgang maakt, maar ook dat zal wel goed komen. Ik had wel het idee dat zijn verticale balans in de galop een stuk minder was, hij viel veel meer naar binnen dan dat hij eerder deed. Is dat het opnieuw leren 'op eigen benen lopen'?

MayMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:12

Barcelano schreef:
Ik rijd hem alleen voorwaarts en gebruik me zit om te sturen en halt te houden.

Daar ben ik dus nieuwsgierig naar. Ik hoor dat zo vaak, dat mensen alleen op hun zit rijden. Maar zo'n groen paard, dat moet je toch een keer stoppen? Wat doe je dan? Je zit sluiten en gewoon wachten tot hij ophoudt met stappen? Wat doe je als hij niet stopt maar altijd nog eerst 10 meter loopt? Hoe leert hij dat hij nu direct moet stoppen?
Ik besef dat dit niet rechtsreeks over "aan de teugel" gaat maar hoe leer je een paard nageeflijk stoppen als je helemaal uit z'n mond blijft? Moet je nageven niet uitleggen dan? Aanleuning komt, maar nageeflijkheid toch niet? Dat moet je toch vragen?

Sorry als ik verward overkom. Ik was zo'n kind dat rondstuiterde over jumpingparcours op een superpony en begin nu pas iets te leren over rijden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:23

MayMay schreef:
Barcelano schreef:

Daar ben ik dus nieuwsgierig naar. Ik hoor dat zo vaak, dat mensen alleen op hun zit rijden. Maar zo'n groen paard, dat moet je toch een keer stoppen? Wat doe je dan? Je zit sluiten en gewoon wachten tot hij ophoudt met stappen? Wat doe je als hij niet stopt maar altijd nog eerst 10 meter loopt? Hoe leert hij dat hij nu direct moet stoppen?
Ik besef dat dit niet rechtsreeks over "aan de teugel" gaat maar hoe leer je een paard nageeflijk stoppen als je helemaal uit z'n mond blijft? Moet je nageven niet uitleggen dan? Aanleuning komt, maar nageeflijkheid toch niet? Dat moet je toch vragen?

Sorry als ik verward overkom. Ik was zo'n kind dat rondstuiterde over jumpingparcours op een superpony en begin nu pas iets te leren over rijden.

Geeft helemaal niets.

Die van mij begreep niets van zithulpen toen ze kwam. Maar ik mocht ook niet aan haar mond zitten (liep hard onder me vandaan) Nu was ze al wat ouder.. wat ik deed was doorzitten, met 1 hand zadel pakken en me zwaar maken en hoooooooooooooooooooooooooooooooo ruuuuuuuuuuuustig blijven herhalen. Kwam ze terug in tempo kreeg ze een aaitje. Zocht ze daarbij naar de hand werd ze de hemel in geprezen.

Ga maar eens sneller lichtrijden als je harder wil en laaaangzamer zitten als je zachter wil. (desnoods met 1 hand zadel vastpakken vooraan en je vooral concentreren op "langzamer" staan en zitten zonder hard in het zadel neer te komen)

Je zult merken dat ze de eerste 2 rondjes zoiets hebben van "huh?" maar als je op het juiste moment beloond valt het kwartje heel snel.

Die van mij deed een jaar geleden op een gegeven moment vanuit draf zo snel halthouden op zit dat het leek alsof ik de handrem er op zette (terwijl ze het zelf deed alleen ze reageerde zo grappig. Ik voelde het altijd aankomen als ze dat deed dus dan maakte ik een piepende banden geluidje en moest dan hard lachen.)

Later ging ze het beter begrijpen en ging het halthouden en naar de hand toe zakken steeds beter.. tot ik een keer "vroem vroem" op haar rug zat en toen een "IIEEEEEHHHH" geluidje maakte.. toen ging ze op de handrem _O- (paarden leren gewoon heel erg snel aan "gewoontes")

Je verfijnt je hulpen, je maakt ze kleiner. Zoals met achterwaarts. Eerst ging ik naar voren zitten en "terug terug" zeggen. Nu trek ik mn bil iets omhoog en leg mijn been terug en stapt ze net zolang achterwaarts tot ik zeg dat we naar voren gaan (door billen weer omlaag en naar voren te "duwen")

Je begint met "grote" hulpen en gaat die steeeds meer verfijnen.. en als je daar heel consequent in bent.. dan kun je op een gegeven moment met je zit al vertellen of je wil dat paard terugkomt in tempo of naar voren of opzij moet gaan.

Als je halthouden op je handen vraagt leer je niet nageven, maar dan leer je een paard achter je hand te kruipen. Ze gaan dan met hun hoofd achter de loodlijn en knikken "door" of krullen "op" om de druk te ontwijken. Leuk dat koppie in de krul maar dat is geen nageeflijkheid.

Nageeflijk zijn in de overgangen betekent dat als jij op je zit rijd dat je voelt dat het paardje in de overgang haar neus tegen de teugel/je hand aanduwt. Heeeeeel zachtjes.. dat is nageven. En dan staan ze ook met hun hoofd op de loodlijn als ze de overgang gemaakt hebben en de halsvorm wordt ronder en mooier :)

Dit is een voorbeeld van een "grote" hulp zonder handen(en met zo min mogelijk aanleuning). Door het "terug" zitten en wat aanspannen bovenbenen komt Zya terug in tempo en gaat ze halthouden. (het gaat bij mij zo bewust.. als ik me focus lukt het minder makkelijk heel stom _O-

Was hier gewoon een dagje met haar aan het tutten ipv trainen :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 13:44

MayMay schreef:
Barcelano schreef:

Hij kent de stemcommando s :+
En ik trek niet aan de teugels maar maak wel licht iets meer contact.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik uitleggen altijd moeilijk vind omdat ik voornamelijk een ruiter bent die voelt.
Daar handel ik dan naar...

En hij mag best de eerste paar keer er lang over doen...
Staat hij stil dan flink belonen.

En naar mij idee hoef je nagevelijkheid niet te vragen die kan je ook krijgen door correct te rijden alleen is dat weer een breed woord :+

Ik heb wel geleerd dat een paard namelijk niet uitzijn eigen vast houd......Of het is verkeerd gereden of er zit iets ergens dwars.

Montoyo loopt nu al onder het zadel best nagevelijk naar mijn idee....

Maar wat is de definitie van nagevelijk....dat vinden veel mensen weer anders.....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:05

ik heb even een vraagje, ik hoorde laatst dat mijn paard zijn kaak nog vast/stijf houd? weet iemand wat hiermee word bedoelt en wat ik eraan kan doen(plaatjes zijn ook welkom :D )? Ik doe echt mijn best om hem zo ontspannen mogelijk te laten lopen, maar te ontspannen is gelijk hangend op de voorhand (hij is overbouwd) en te gespannen moet natuurlijk ook niet.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:37

Barcelano schreef:
Maar wat is de definitie van nagevelijk....dat vinden veel mensen weer anders.....

Nageeflijkheid is "losgelatenheid" in nek en kaakgericht, ontstaan vanuit een vermeerderd ondertredende achterhand.
Zo leer je het op de ORUN en de jurycursussen en zo staat het ook voorin je proevenboekje.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 16:39

KarinvdM schreef:
Barcelano schreef:

Nageeflijkheid is "losgelatenheid" in nek en kaakgericht, ontstaan vanuit een vermeerderd ondertredende achterhand.
Zo leer je het op de ORUN en de jurycursussen en zo staat het ook voorin je proevenboekje.

Dan had ik het toch goed in me hoofd:)
Mijn instructeur zegt altijd als je wilt weten hoe het er moet uitzien....lees het proeven boekje eens door :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:15

Lon83 schreef:
Er was meer dan dat bovenbeen, dat kreeg ik pas halverwege te horen :)
Door dat slappe teugeltje kon ik zien dat ik ook prima 'zonder handjes' kan sturen ('t is ook net fietsen... aan het begin nog krampachtig aan t stuur, en na een paar jaar ontdek je dat het ook prima zonder handen kan, als je maar netjes rechtop blijft zitten...). Zelfs even de teugels los gelaten en handen opzij gestoken, maar dat was toch een gewichtsverstoring denk ik, dat werkte minder.

Wat verder het verschil maakte: het loslaten aan de voorkant. Jullie hadden echt helemaal gelijk dat ik met teveel druk reed, ook al had ik het gevoel dat ik soms op 2 vingers kon rijden. Nu kan ik het zonder die vingers zullen we maar zeggen :) Nu heb ik natuurlijk ook een super fantastisch geweldig paard, die gelijk alles spiegelt. We zijn nu echt op de goede weg. De overgangen van galop naar draf zijn wel opnieuw erg moeilijk, hij valt meer naar draf dan dat hij een nette overgang maakt, maar ook dat zal wel goed komen. Ik had wel het idee dat zijn verticale balans in de galop een stuk minder was, hij viel veel meer naar binnen dan dat hij eerder deed. Is dat het opnieuw leren 'op eigen benen lopen'?

Krijg nu vermoedelijk wat mensen over me heen dat het niet correct is, maar het werkt wel :o
Als je in galop zit, altijd zorgen dat je paard weet welke galop hij zit en waarom.
Kan dus als je je buitenbeen fractie naar achteren houdt, bij veel paarden is het eraf halen van dat been.
(niet het eraanhouden en naar achteren houden overdrijven, dat bedoel ik niet)
Maar voor veel paarden is het dus genoeg als je dat been weer op zijn normale plaats legt,
vaak maken ze dan een hele nette overgang, in tegenstelling tot als je probeert hem er met je handen uit te halen.
(waarom we hier al over op de zit terug rijden hebben gesproken).
Ze rollen er dan meer uit dan dat ze eruit vallen.

Dat veel meer naar binnen vallen en minder verticale balans, kan met wat je zegt te maken hebben, maar ook
dat je hem niet genoeg ondersteund met je zit en je hulpen, want lossigheid aan de voorkant, zegt niet dat je
elders er niet energie in moet stoppen.
Maar heb uiteraard geen idee, want ik kan het niet zien.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:20

Die tip ga ik uitproberen :) dank je.

Wat betreft het naar binnen vallen zou je zomaar gelijk kunnen hebben, ik moet zoeken naar een nieuw 'evenwicht'. Morgen les, leuk! Zo nog even hem binnen halen en longeren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:25

Lon83 schreef:
Die tip ga ik uitproberen :) dank je.

Wat betreft het naar binnen vallen zou je zomaar gelijk kunnen hebben, ik moet zoeken naar een nieuw 'evenwicht'. Morgen les, leuk! Zo nog even hem binnen halen en longeren.

Wacht even met proberen tot commentaar van Bertie, misschien veegt die de vloer wel aan met mijn tactiek.
(die bij mijn paarden wel werkt overigens)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:30

Ik adem uit met terugnemen := Dan ga je automatisch wat zwaarder zitten. Hij is altijd vrij gevoelig geweest voor zithulpen, maar nu kan ik echt met been eraan blijven rijden tot ik diep uitadem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 20:36

MyWishMax schreef:
Ik adem uit met terugnemen := Dan ga je automatisch wat zwaarder zitten. Hij is altijd vrij gevoelig geweest voor zithulpen, maar nu kan ik echt met been eraan blijven rijden tot ik diep uitadem.

Uiteraard is been terug leggen niet het enigste wat je doet, je werkt inderdaad ook met je zit.