Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:14

denk dat de mijne ainsley dressuur iets van 8kilo compleet weegt? Misschien wel 10 zelfs

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:15

Mijn god, 10 tot 25 kilo? Vraag me af of iedereen daar rekening mee houdt die western rijdt...Ik kan mijn zadel met 1 arm tillen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:30

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:00

25 kilo zadel? Die zou ik niet eens op mijn pony krijgen... :') Er zijn vast wel lichtere westernzadels dan 10 kilo toch?!

Als ik mijn beugels van het zadel afhaal (regelmatig), dan blijft er niet veel meer van over.

En ik geloof nog steeds dat goed doorzitten beter is dan lichtrijden, maar dat de meeste mensen niet goed kunnen doorzitten en dat niet alle paarden daar een hele fijne draf voor hebben. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:59

Ik denk sowieso dat je met veel dood gewicht aan je lijf, je paard altijd in de weg zit. Of je nu goed kunt rijden of niet. Ik zou iemand van 90 kilo opgebouwd uit veel spier 1000 maalliever op mijn hebben dan een zelfde gewicht wat voor een groot gedeelte uit vet bestaat.
Het aangehaalde onderzoek laat maar weer zien dat een paardenrug niet zo allesverdragend is, als maar wordt aangenomen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:53

de lichte zadels zijn de boomloos of een wintec of die goedkope zadelmarkt zadels
maar een beetje goed westernzadel begint bij 14kg

mijn zadel kaal is ong 15kg daar komen mijn beugels nog bij.

en het is een handigheidje om het op je paard te krijgen
je gooit het zeg maar omhoog en laat het zachtjes op de rug neerkomen :j

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 11:00

Ik weet dat de 'oude' westernzadels van een aantal ruiters bij mij op stal zo tegen de 20kg zaten...25kg is dan misschien inclusief ruiterkleding?

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 12:48

:wow: 25 kilo aan zadel en kleding? Ik denk dat ik inclusief zadel, kleding en voedsel in de maag nog niet eens aan de 60 kilo kom, meer zou ik ook echt niet op mijn pony willen hebben.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:11

Appelmoes, maar jij hebt een licht zadel, een pony ipv een paard en je weegt dus blijkbaar minder/weinig ;). Ik weeg 70kg, heb een zadel van 2.5 kg en met kleding komt er nog ca. 2kg bij dus da's ± 75kg.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 15:56

Maar Sees, stel jij je dan eens voor dat je een zadel van 25kg had? Dan zit je op bijna 100 kilo, een flink verschil met 75...

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 17:47

Appelmoes, ja dan wordt het (naar mijn maatstaven) dus al snel te zwaar :D. Dat is gelukkig nu niet het geval.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 20:38

Precies, dat bedoel ik :') als ik een zadel van 25 kilo had... ik denk dat het totaalgewicht dan ook rond de 80 zou zitten, toch niet helemaal de bedoeling op een pony van 1.45 :=

Nou vraag ik me af, is het nou echt nodig om zo'n zwaar zadel te hebben..? Zijn er geen zadels die goed passen én mooi zijn (het oog wil ook wat, snap ik) die zo'n twintig kilo minder wegen? :+

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 23:05

Vanwege gezondheids redenen rij ik de laatste tijd niet meer.
Hierdoor ben ik ook minder gaan bewegen, dus weer wat aangekomen.
ik zal dan ook zeker, stel het zou qua gezondheid weer kunnen,een paar kilo kwijt willen raken voor ik weer een echte bosrit zou maken.
Ik heb een D pony van 1.48, stevig gebouwd, maar als ik teveel boven de 70 kilo kom stap ik er gewoon niet op.
Ik vind het paarden kwelling en idd, voor de dikkere onder ons die het niet zo nauw nemen en met een zwaar lijf wel op paard/pony stappen, zie boven genoemd topic.
Een juiste combinatie paard/gewicht ruiter kan al schadelijk zijn als je niet netjes je paard/pony kan rijden, dus laat staan met overgewicht.
Nee, zo egoistisch steek ik niet in elkaar.
Eerst dan aan mezelf werken om het mijn dier niet extra moeilijk te maken met op langere termijn alle gevolgen van dien.
Maar ik zie wel eens "combinaties"....dan denk ik echt ohh ohhh...en dat durft dan te beweren een paarden liefhebber te zijn?? |(

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:00

pfff, waarom moet ik steeds te horen krijgen dat 90 kilo als grens niet realistisch is? waarom is meer dan 90 kilogram wegen de realiteit dan tegenwoordig, omdat mensen geen realistische grenzen kunnen stellen? en moeten daarom paarden daaronder lijden? soms begrijp ik niks meer van de wereld en de mensen die erop wonen hoor, waarom wordt dit soort grenzenvervaging toch zomaar geaccepteerd, komt dat omdat het zo moeilijk is om een duidelijke grens aan te houden voor wat gezond is en wat niet, of omdat het gemakkelijker is om geen grenzen te stellen aan zoiets als toelaatbaar ruitergewicht, omdat je op die manier niks hoeft te zeggen dat kan kwetsen, en je zelf op die manier ook geen grenzen voor jezelf moet aanhouden.

Op momenten als deze, als ik lees wat er op pagina 58 wordt gezegd, denk ik echt: 't is vergeefse moeite om oprecht te "strijden" voor een maximaal ruitergewicht, en sowiezo een gezonder gewicht voor alle mensen, want steeds opnieuw loop ik tegen dooddoeners aan die met allerlei argumenten komen om het goed te praten, dus bij deze nog maar eens een poging om tot denken aan te zetten:

Stelling is dat een gezond gewicht en een zwaar overgewicht verschillend zijn van elkaar.
Ik daag een ieder uit om te beargumenteren waarom een gezond gewicht slechter is dan zwaar overgewicht.
Als blijkt dat een gezond gewicht niet slechter is dan zwaar overgewicht, dan kunnen we stellen dat het dus andersom is, en zie ik echt geen enkele reden meer waarom er dus nog altijd te zware mensen zijn die beweren dat dat niet ongezond is, en die dus gewoon doodleuk op een paard stappen met +90 kilo.
Want leven is al een vorm van het slijten van je lichaam, dus leven met zwaar overgewicht is dan nog wat harder slijten voor mens en dus dier.en voor de pietlutten, voor mij is zwaar overgewicht, meer dan 20 kilo boven het gewicht waarop je rond de 24 a 25 zit qua BMI, en een half puntje meer of minder boeit me niet, maar kom niet met argumenten als: als mijn bmi 28 is heb ik een gezond gewicht en maatje...blablabla.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:02

Zoals wel vaker in dit topic ben ik het met freeride eens.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:00

Ben het ook helemaal met Freeride eens, heb dit hele topic niet door gelezen maar zijn er echt mensen die 90+ wegen en durven te beweren dat het dan niet schadelijk voor de paarden rug (zichzelf en eigen gezondheid dan even buiten beschouwing gelaten want dat doen ze zichzelf aan als het mis gaat).
Ik kan echt geen argument bedenken om zwaarlijvigheid en dan vooral om dan ook nog eens op een paard te stappen, goed te praten valt.
Een paarden rug is gewoon erg gevoelig, maar veel mensen snappen dat blijkbaar nog steeds niet maar vinden het dan wel raar dat hun dier last van zijn voorbenen krijg met allerhande problemen want paard draagt toch zijn grootste gewicht (en dan nog eens een ruiter erbij) op zijn voor benen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:43

Freeride, same here. Als ik zeg dat ik een max stal aan het gewicht op mijn paarden van 90kg wordt hier gevraagd waarom 90kg. Of er wordt gesteld dat iemand van 70kg meer schade berokkend aan mijn paard als die minder goed rijdt dan iemand van 90kg. Dat zou best kunnen maar tóch wil ik een maximum gewicht op mijn paarden. Iig als het voor langdurig ´gebruik´ is.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:54

90 Kilo is geen absolute grens die je een ander kunt opleggen. Wat ieder persoonlijk hanteert moet die zelf weten al is het 20 kilo.
Om een ander dit op te leggen moet je veel meer dingen bekijken voordat je een oordeel kunt vellen.
Maar dat word steeds niet gedaan en wordt men zelfs een beetje kribbig als die 90 kilo niet nagevolgd word.
Wat voor een paard heeft de ruiter? Hoe rijd de ruiter? Hoe is het paard getraind? Is het intensief rijden of een stukje stappen?

Zolang er nog paarden zijn die bij slanke ruiters blessures oplopen is het verstandiger eerst naar jezelf te kijken dan wijzen met de vinger.

En nee ik ben niet boven de 90 kilo dus dat is niet de reden van mijn reactie. Maar dat vingertje wijzen is zo kort door de bocht.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 12:59

Schrikdraad, ik word niet kribbig als anderen de 90 grens (of welke grans dan ook) niet hanteren, dan heb je mijn posts denk ik niet goed geïnterpreteerd ;). Ik vind het raar dat ik steeds uit moet leggen waarom IK een 90kg max aanhoud. Als anderen mensen wel op hun paard, ongeacht niveau, leeftijd, conditie of whatever gaan zitten, zal ik dat wellicht niet begrijpen maar dat is niet aan mij ;). Ik gaf in een eerdere post al aan dat 90kg voor mij eigenlijk de max is ongeacht het niveau, de spieropbouw, conditie, trainingsduur etc etc etc.

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:04

Een paard is niet gebouwd om iemand te dragen, zelf de kleine maatjes onder ons niet. Zelf rijd ik door mijn overgewicht niet, heel bewust ook om het paard niet te belasten. Maar als we heel eerlijk moeten zijn moet niemand paardrijden want deze dieren zijn er niet gemaakt om ons te dragen. Maar goed deze edele dieren zijn een droom. Maar als je dan wilt paardrijden kijk goed naar het paard en vraag de mening van iemand die er verstand van heeft. Iederen hier heeft een mening en dat zal altijd (gelukkig) zo blijven.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:44

Vindt de opmerking "kijk goed naar je paard" altijd wel een leuke. Wanneer ik op een paard zou gaan zitten en het drukt de rug weg, zodra ik erop stap en rent onder mij vandaan. Komt dat dan door mijn gewicht of dat hij niet goed bereden wordt. Laat ik hem dan laag lopen zodat hij zijn rug beter draagt en daardoor mijn gewicht ook beter draagt, betekent dat dan automatisch dat ik niet te zwaar ben voor hem. Of ik ga er op zitten en hoe gaat gelijk met zijn hoofd naar beneden om mijn gewicht zo goed mogelijk te kunnen dragen. Betekent dit dan dat mijn paard lekker loopt?

Hoe zegt een paard dat hij jouw te zwaar vindt? Loopt ie dan met zijn buik op de grond?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 18:54

Ik zou graag zien dat er wel vanuit een organisatie of desnoods een wet gesteld word dat 90 kilo de max is.
Zo loop ik niet het risico een paard te kopen waarop altijd een te zware ruiter heeft geren en daardoor misschien een jaar na aankopp al rugproblemen krijgt, domweg omdat hij altijd overbelast is geweest en dus sneller slijt.
Daar komt bij dat veel mensen niet kunnen horen wat een paard zegt, of het niet willen horen.
En ik vind persoonlijk dat veel mensen( en sorry idd vaak de zwaardere ruiters) niet willen inzien dat het niet meer reeel is wat ze doen, gelukkig zijn er wel een paar, zoals bijvoorbeeld wat mensen in dit topic die het wel kunnen inschatten, maar dat zijn echt uitzonderingen, ik zou nog veel verder willen gaan qua lichaamsgewicht bij mens en dier, maar da's een ander onderwerp.
Schrikdraad, vertel mij eens waarom er geen definitieve grens van 90 kilo zou kunnen bestaan?

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:02

freeride schreef:
Ik zou graag zien dat er wel vanuit een organisatie of desnoods een wet gesteld word dat 90 kilo de max is.
Zo loop ik niet het risico een paard te kopen waarop altijd een te zware ruiter heeft geren en daardoor misschien een jaar na aankopp al rugproblemen krijgt, domweg omdat hij altijd overbelast is geweest en dus sneller slijt.
Daar komt bij dat veel mensen niet kunnen horen wat een paard zegt, of het niet willen horen.
En ik vind persoonlijk dat veel mensen( en sorry idd vaak de zwaardere ruiters) niet willen inzien dat het niet meer reeel is wat ze doen, gelukkig zijn er wel een paar, zoals bijvoorbeeld wat mensen in dit topic die het wel kunnen inschatten, maar dat zijn echt uitzonderingen, ik zou nog veel verder willen gaan qua lichaamsgewicht bij mens en dier, maar da's een ander onderwerp.
Schrikdraad, vertel mij eens waarom er geen definitieve grens van 90 kilo zou kunnen bestaan?

_/-\o_ Helemaal met je eens!
Daarom zou ik nu met mijn huidige gewicht van 76 kilo (al hoop ik dat het inmiddels al iets minder is) niet met mijn paardje rijden.
Hij is goed getraind, heb ervoor gezorgd dat hij een sterkte rug heeft maar dan nog wil ik niet ver boven de 70 kilo wegen eer ik erop stap.
Hij is de afgelopen half jaar door een licht gewichtje gereden dus dan is de overgang ook veels te groot.
Ik betaal dus nu gewoon voor een paardje waar ik zelf niet op zal stappen (daarnaast heb ik er nog een met kissing spines dus weet hoe het kan gaan met een paardenrug) maar laat er lekker iemand op rijden die wel voor mijn gevoel het juiste gewicht voor heeft...voor mij heet dat, liefde en gevoel voor je dieren hebben.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 15:58

marjootje schreef:
Ja ik weet het nog heel goed, beugels over het zadel, knoop in je teugels, en zie maar dat je erop blijft zitten.
Daar leer je wel van rijden, met je zit, en niet met handen en voeten.

Precies zo heb ik het 35 jaar geleden ook geleerd en we kregen toen zelfs ook nog les in val breken.
Dat waren tijden waarin je écht leerde rijden en ook geregeld eraf donderde.
Maar tegenwoordig zie ik om me heen dat ze veels te snel die paarden koppen naar beneden willen trekken, maakt niet uit hoe, als dat hoofd maar zakt want "dat staat zo mooi".
En kunnen ze het niet met eigen kracht dan komen er gewoon hulpstukken aan te pas.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:18

Waarom ik vind dat je niet zomaar een gewicht kunt nemen?
Omdat dat eerst goed onderbouwd moet zijn. Niet zomaar naar wat mensen hun gevoel.
Waarom 90? Waarom niet 60 of 100?
Voor welk paard?
De ene kwpner van 1.65 is de ander niet.
De ene fjord is de ander niet.
Allemaal andere bouw.
De ene ruiter is de ander niet.

Ik denk dat elke combinatie afzonderlijk bekeken moer worden. Eerlijk objectief. Dierenarts fysio instructeur die eerlijk advies moeten geven.
En er zullen domoren bij zijn maar ik denk dat de meeste wel luisteren als een deskundig persoon rijden afraad.