Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LinsxDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:27

Ik ben ook niet aangekomen door het eten maar door dat ik vocht vast hou.
Vroeger at ik slechter dan nu hoor :')

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:30

Cerize schreef:
Een dik persoon op een paard in de wedstrijdsport vind ik er persoonlijk niet uitzien. Hoogst zelden zie je ruiters die één zijn met hun paard, meestal zit men te bonken in het zadel, wat natuurlijk niet zo gek is want de conditie van de spieren en het uithoudingsvermogen is door het overgewicht ver te zoeken.
Recreatieve ruiters heb ik geen probleem mee als zij een paard uitgezocht hebben in overeenstemming met hun gewicht. Prima!!!

Wat mij verbaast in dit topic is dat zoveel mensen zich aangevallen voelen.... Beseft men wel dat overgewicht een toenemende kans op ziekten als hart- en vaatziekten, diabetes, kanker en gewrichtsklachten kan veroorzaken? Dit zijn ziekten die de gezondheidszorg veel geld kosten vanwege de langdurige behandeling ervan, de nodige medicijnen en de vele complicaties die op kunnen treden. Uit onderzoek is gebleken dat door overgewicht te voorkomen, jaarlijks een miljard euro op de gezondheidskosten bespaard kan worden. Geld dat minister Schippers erg goed zou kunnen gebruiken voor andere zaken binnen haar ministerie van volksgezondheid, welzijn en sport.

Het wordt tegenwoordig normaal gevonden om mensen er op aan te spreken als ze roken en/of drinken, maar op overgewicht rust nog steeds een taboe.
En feit blijft... ieder pondje gaat door het mondje....

Dus dikke mensen mogen geen wedstrijd meer rijden omdat het er niet uitziet ? Sorry mischien vat ik hem iets te hard op , maar ik vind wat jij geschreven hebt niet redelijk . Ik voel me totaal niet aangevallen , maar vind het harteloos tegen over de mensen met overgewicht . ;)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:31

bij mij ging het wel door het mondje, maar niet vrijwillig. Een eetstoornis waardoor ik heel dwangmatig met eten omga, van het ene uiterste naar het andere.
De laatste jaren gaat het redelijk goed, maar durf niet meer op dieet omdat ik bang ben om weer heel dwangmatig af te vallen, met als gevolg dat ik daarna weer dwangmatig overeet (boulimia zonder kotsen)en nog meer aankom dan dat ik ben afgevallen.

Ik ben in balans en dat wil ik graag zo houden, ben ook niet zo met mijn gewicht bezig nu.

Blue_Eyes

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:34

Cerize heeft het in het tweede deel van haar bericht ook niet meer over het paard, maar oordeelt daar knap hard over stevigere mensen in het algemeen. En dat is wel erg kort door de bocht ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:35

Blue_Eyes schreef:
Cerize heeft het in het tweede deel van haar bericht ook niet meer over het paard, maar oordeelt daar knap hard over stevigere mensen in het algemeen. En dat is wel erg kort door de bocht ;)

:j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:35

Daar gaat dit niet over, het gaat over de rot opmerking dat ieder pondje door het mondje gaat...

Ik zorg er wel voor dat ik niet op een paard ga zitten waar ik te zwaar voor ben. :j

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:36

tiwi1969 schreef:
Daar gaat dit niet over, het gaat over de rot opmerking dat ieder pondje door het mondje gaat...

Ik zorg er wel voor dat ik niet op een paard ga zitten waar ik te zwaar voor ben. :j

ik denk dat de meeste mensen daar wel rekening mee houden :)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:36

Sabine_Duco schreef:
Maar nogmaals, voor het paard maakt het niet uit waarom je zwaar bent, het gaat erom dat je zwaar bent! Dus of het nou komt door een stoornis, ziekte of weet ik wat, dat is voor het paard niet van belang.

Voor het paard niet nee maar had mij het rijden ontzegd en ik was geen millimeter afgevallen.
Nu kwam daar de motivatie uit, als ik zoveel afgevallen was dan mocht ik van mezelf 1 keer meer rijden in de week.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:37

coydog schreef:
Sabine_Duco schreef:
Maar nogmaals, voor het paard maakt het niet uit waarom je zwaar bent, het gaat erom dat je zwaar bent! Dus of het nou komt door een stoornis, ziekte of weet ik wat, dat is voor het paard niet van belang.

Voor het paard niet nee maar had mij het rijden ontzegd en ik was geen millimeter afgevallen.
Nu kwam daar de motivatie uit, als ik zoveel afgevallen was dan mocht ik van mezelf 1 keer meer rijden in de week.

dat vind ik heel knap van je _/-\o_

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:39

Ik heb met zwaar overgewicht gewoon z2 dressuur gereden op mijn e pony. Vaak complimenten gehad over onze fijne samenwerking,stille beenhouding enz. Ik had wel veel rompstabiliteit.
Volgend jaar koop ik weer een fijne pony al zal ik geen wedstrijden meer rijden.
Nogmaals leven en laten leven.
En vooral voor de 12+ meiden hier....ik hoop voor je dat je als je volwassen bent zo slank blijft als een den want dieeten is een hel.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:41

Sabine_Duco schreef:
Leven en laten leven vind ik hier wel een rare uitspraak hoor. Als iets te ver gaat, dan zeg je daar toch wat van?

wat heb jij met een ander en zijn/haar paard te maken? precies , jij hebt niet het recht om daar iets van te zeggen . ;)

Edit; is mijn mening :)

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:42

Sabine_Duco schreef:

Inderdaad! Het meerendeel van wat ik hier lees gaat over dat sommige mensen er niets aan kunnen doen etc. Maar daar gaat het helemaal niet om! Daar heeft het paard toch niets aan?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:43

Sabine_Duco schreef:
Je mag er toch wat van zeggen? Je kunt iemand niet dwingen je advies op te volgen maar je mening geven mag gewoon.

Ik vind dat je niet op iemand af mag lopen om even te vertellen dat die gene te zwaar is voor zijn/haar paard . Hun kennen hun paard het best en weten dus ook als besten wat hun paard aan kan . :)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:44

Heb jij er last van dat een dikker persoon rijd? Ik niet. Je hoeft ze echt niet te zeggen hoor dat ze te dik zijn, dat doet de rest van de wereld wel.
Wat geeft iemand het recht om het iemand te melden?
Snap niet waarom mensen zich er zo druk over maken. Er zal echt een enkeling zijn die echt te zwaar is voor een paard maar dat zijn dan vaak ook nog mensen die zelf geen paard hebben .
Ook dikke mensen kunnen gewoon conditie hebben en goed op hun paard zitten.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:45

@Wilawander: natuurlijk kan je ook aankomen door het gebruik van geneesmiddelen. Dat lijkt me echt heel frusterend... In mijn post heb ik het niet over zieke mensen maar over te dikke mensen in het algemeen.
Ik ben zeker op de hoogte van het feit dat geneesmiddelen onder andere voor psychosen, antidepressivia en prednison zorgen voor overgewicht. Meestal kom je in een vicieuze cirkel terecht als je één van deze medicijnen slikt. Met zo'n ziekte heb je meestal geen puf meer om te sporten/bewegen en vaak wekken deze medicijnen de eetlust ook nog eens op. Het is dus zaak wel goed op je dieet te letten eventueel met behulp van een dietiste.
Voel je dus vooral niet aangesproken.. En veel sterkte!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:45

Ik vind wel dat er behoorlijk hard op de TS gereageerd wordt hoor !

Wees eerlijk , hij heeft toch gewoon gelijk eigenlijk ;)

Natuurlijk klinkt het niet leuk en zegt hij het wat kwetsend , dat is niet leuk om te horen als je (wat) dik(ker) bent.

Maar als je dik bent ben je volgens mij niet meteen dom :P en besef je zelf toch ook wel dat het voor zowel je eigen lichaam als voor het paard inderdaad beter en fijner is als je slanker bent.

En tja wees eerlijk , het ZIET er toch ook niet uit als er borsten en vetrollen en onderkinnen heen en weer blubberen tijdens het rijden , en iemand over zijn spekkige billen heen en weer rolt in het zadel.... het ideaalbeeld is toch een ruiter die mooi stil en in balans zit , zonder geschud en gedoe :)

Of je nu (wat) dik(ker) bent doordat je aan de medicijnen zit , een handicap hebt , een bourgondiër bent die geniet van lekker eten of dat je gewoon te veel snoept , dat maakt voor het effect verder niet uit.
Of het paard nu iemand van 120 kilo op zijn rug heeft die door reden A of reden B zo waar geworden is , daar heeft dat dier verder geen boodschap aan :)

Ik ben 1m60 en heb op mijn zwaarst rond de 75 kg gezeten. Niet dramatisch , maar ook dat je al van die spekrollen krijgt en dat is gewoon niet fijn , niet gezond en niet mooi. En dat werkt al tegen bij het rustig in het zadel zitten..... Slank zal ik nooit worden maar met 10 kilo minder merk je toch echt al veel verschil hoor :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:46

Cerize schreef:
@Wilawander: natuurlijk kan je ook aankomen door het gebruik van geneesmiddelen. Dat lijkt me echt heel frusterend... In mijn post heb ik het niet over zieke mensen maar over te dikke mensen in het algemeen.
Ik ben zeker op de hoogte van het feit dat geneesmiddelen onder andere voor psychosen, antidepressivia en prednison zorgen voor overgewicht. Meestal kom je in een vicieuze cirkel terecht als je één van deze medicijnen slikt. Met zo'n ziekte heb je meestal geen puf meer om te sporten/bewegen en vaak wekken deze medicijnen de eetlust ook nog eens op. Het is dus zaak wel goed op je dieet te letten eventueel met behulp van een dietiste.
Voel je dus vooral niet aangesproken.. En veel sterkte!

en toch vind ik je verhaaltje niet erg aardig . Het komt een beetje over alsof mensen met overgewicht niet op wedstrijd mogen omdat ' het er niet uitziet'

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:47

Heb voor de leut een foto van mij op mijn pony in het centraal topic ben ik te zwaar, te lang voor mijn paard gezet.
Kreeg een reactie dat het nog net ging, ik reageerde trots te zeggen dat ik al 9 kilo was afgevallen sinds januari. Krijg ik een reactie dat dat niet veel is. Dan doe je moeite om af te vallen en gezond te eten en dan krijg je zo'n reactie, niet bepaald motiverend
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 13-07-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:48

pmarena schreef:
Ik vind wel dat er behoorlijk hard op de TS gereageerd wordt hoor !

Wees eerlijk , hij heeft toch gewoon gelijk eigenlijk ;)

Natuurlijk klinkt het niet leuk en zegt hij het wat kwetsend , dat is niet leuk om te horen als je (wat) dik(ker) bent.

Maar als je dik bent ben je volgens mij niet meteen dom :P en besef je zelf toch ook wel dat het voor zowel je eigen lichaam als voor het paard inderdaad beter en fijner is als je slanker bent.

En tja wees eerlijk , het ZIET er toch ook niet uit als er borsten en vetrollen en onderkinnen heen en weer blubberen tijdens het rijden , en iemand over zijn spekkige billen heen en weer rolt in het zadel.... het ideaalbeeld is toch een ruiter die mooi stil en in balans zit , zonder geschud en gedoe :)

Of je nu (wat) dik(ker) bent doordat je aan de medicijnen zit , een handicap hebt , een bourgondiër bent die geniet van lekker eten of dat je gewoon te veel snoept , dat maakt voor het effect verder niet uit.
Of het paard nu iemand van 120 kilo op zijn rug heeft die door reden A of reden B zo waar geworden is , daar heeft dat dier verder geen boodschap aan :)

Ik ben 1m60 en heb op mijn zwaarst rond de 75 kg gezeten. Niet dramatisch , maar ook dat je al van die spekrollen krijgt en dat is gewoon niet fijn , niet gezond en niet mooi. En dat werkt al tegen bij het rustig in het zadel zitten..... Slank zal ik nooit worden maar met 10 kilo minder merk je toch echt al veel verschil hoor :)

'
waarom heeft iedereen het toch steeds over het ideale beeld ?? wat maakt het ingodsnaam uit hoe het eruit ziet . Als jij en je paard het maar fijn hebben samen . dat staat bij mij toch echt op nummer 1 !

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:49

Sabine_Duco schreef:
Wat dan nog? Er zijn zat mensen die op een paard zitten omdat ZIJ dat leuk vinden, en daarbij de gezondheid van het paard uit het oog verliezen. Als je iemand ziet die het paard in de mond trekt dan zeg je daar toch ook wat van? Ik wel tenminste. En dan ga ik er voor het gemak niet even vanuit dat die persoon het paard het beste kent en weet hoe hard hij kan trekken voor de hele mond aan gort gaat.

Edit: reactie op MaritAriel

ik ga net verder in discussie met jou :) , we hebben allebei een ijzersterke mening en dat komt uit op niks .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:50

MaritAriel schreef:
waarom heeft iedereen het toch steeds over het ideale beeld ?? wat maakt het ingodsnaam uit hoe het eruit ziet . Als jij en je paard het maar fijn hebben samen . dat staat bij mij toch echt op nummer 1 !

Hoor ik een kwartje vallen? *spitst oren* >;)

Anoniem

Een persoon van 90+ kilo, inclusief zadel, wil ik niet op mijn paard hebben. Ongeacht ze klein/groot, dik of gezond gewicht hebben. Meer dan 90 kilo gewicht komt niet op mijn paard. Dat is mijn grens.

Hoe het er uit ziet maakt me ook niet uit, het plaatje boeit me niet zo. Als iemand van zichzelf een oerlelijk gezicht heeft, met een paardengebit en onder depukkels maar wel slank, maakt het plaatje er ook niet mooier op. Iemand in een vergeelde witte rijbroek met klotsende okselplekken op het jasje, maakt het ook niet mooier.

Puur het gewicht let ik op verder niet.

Jellebie

Quellian schreef:
MaritAriel schreef:

Hoor ik een kwartje vallen? *spitst oren* >;)

hoor ik een kwartje valen :P? ik snap hem niet helemaal :P

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:51

chanel1985 schreef:
Heb voor de leut een foto van mij op mijn pony in het centraal topic ben ik te zwaar, te lang voor mijn paard gezet.
Kreeg een reactie dat het nog net ging, ik reageerde trots te zeggen dat ik al 9 kilo was afgevallen sinds januari. Krijg ik een reactie dat dat niet veel is. Dan doe je moeite om af te vallen en gezond te eten en dan krijg je zo'n reactie, niet bepaald motiverend

:wave:

Motivatie hoor je toch niet te krijgen via mensen die je niet kent op een forum? Motivatie moet je krijgen van jouw eigen familie of mensen die jij kent, vind ik.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 14:52

Mindim schreef:
Een persoon van 90+ kilo, inclusief zadel, wil ik niet op mijn paard hebben. Ongeacht ze klein/groot, dik of gezond gewicht hebben. Meer dan 90 kilo gewicht komt niet op mijn paard. Dat is mijn grens.

Hoe het er uit ziet maakt me ook niet uit, het plaatje boeit me niet zo. Als iemand van zichzelf een oerlelijk gezicht heeft, met een paardengebit en onder depukkels maar wel slank, maakt het plaatje er ook niet mooier op. Iemand in een vergeelde witte rijbroek met klotsende okselplekken op het jasje, maakt het ook niet mooier.

Puur het gewicht let ik op verder niet.

JIJ weet wat je paard aan kan en wat niet . Daarom kan alleen jij zeggen wat je op je paard wil hebben en wat niet . dus ik vind het goed dat je voor je paard een grens trekt . :)