Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:15

MaartPaard schreef:
Toch blijft het zo dat ik absoluut geen teugels nodig heb om te moeten voelen aan welke kant het paard vast of los is. Ik werk veel aan de hand, daar heb je naast je gevoel nou eenmaal alleen een teugel en ja daar voel je iets aan, maar voor mij ligt de basis toch echt bij het gehele gevoel (vooral de zit) je teugels zijn slechts een klein hulpmiddel maar als we het over telepathie hebben laat ik mijn paard liever een oefening uitvoeren middels mijn gevoel, daar heb ik niet of nauwelijks teugel voor nodig. Het grote verschil kr en ar. Kandare gebruik ik (nog) niet

je hebt gelijk hoor, dit heb ik precies zo
je leert op deze wijze het paard zelf in balans zijn oefeningen uit te voeren
(tenslotte kan hij ook prima zonder bit in vrijheid een paar passen passage of piaffe uitvoeren) alleen durven de mensen de (bit) controle nog niet los te laten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:16

nombrado schreef:
Moll schreef:
Ga alsjeblieft je huiswerk makeb, voor dat je dit soort vragen stelt, je teugelvoering en dus je hand is het belangrijkste communicatie onderdeel tussen ruiter en paard zonder dat kan je niks in de hand voel je welke kant het paard pakt of lost, dus ook of het paard scheef is, wat elk paard altijd van nature is, de hand verteld wat je wil van het paard, dat daar zit en been hulpen bij komen kijken klopt, deze hebben echter geen meer waarde als de hand niet mee doet. Dus schoenmaker blijf bij je lees, en in Jou geval de Ar, hang er een kandare in en ga in 4 takt de ban door galoperen, nombrado ook jij móet doen waar je goed in ben , en dat is in geen geval Kr.

wie ben jij moll?
toch niet haar vader, die zegt wat ze moet doen?
Zonder teugels kan je prima voelen of je paard scheef is
als je zelf gevoel in je lijf hebt.
Jammer, ik zal alle klassiek instructeurs (en geen onbekende) deze mededeling even melden, dat Moll vind dat het geen klassiek is hahahahahaha :+

Doe dat maar, en dan klassieke instructie, en geen Ar instructie want dat is onder geen beding klassiek.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:16

Wie zegt dat ze daar overtuigd van zijn? Ik vraag lengtebuiging door te wijzen naar de oksel/ribben van mijn paard, gebruik mijn teugels amper alleen om hem een beetje omhoog te hijsen als hij naar voren duikt, je wilt niet weten hoe goed hij dan instapt en wat voor correctel lengtebuiging ik dan krijg

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:17

Moll schreef:
Erop ja
niet ernaast

Het ging ook om erop, het ging om spokie

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:18

Moll schreef:
Doe dat maar, en dan klassieke instructie, en geen Ar instructie want dat is onder geen beding klassiek.

kweet nu hun antwoord al
who the f* is Moll? :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:18

Nombrado, nu kan ik weer met je praten ;). Alleen denk ik dat je Ar bedoelt en niet KR. Ik ben ook zeker van mening dat je ook met je zit moet rijden en je beenhulpen. Maar ook teugels hebben hun functie. Nou worden die dingen ook heel vaak misbruikt, dus ik snap je antipathie. Maar als je ze zou gebruiken waar ze bedoelt voor zijn, dan zijn ze echt wel heel waardevol. Volgens mij staat het in Steinbrecht dat het bit neutraal terrein is. Daar mogen zowel paard als jij niet aan trekken. Als je paard vertrouwen heeft in je hand, kan je via hele kleine signaaltjes communiceren. Ondersteund door zit en beenhulpen.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:19

MaartPaard schreef:
Wie zegt dat ze daar overtuigd van zijn? Ik vraag lengtebuiging door te wijzen naar de oksel/ribben van mijn paard, gebruik mijn teugels amper alleen om hem een beetje omhoog te hijsen als hij naar voren duikt, je wilt niet weten hoe goed hij dan instapt en wat voor correctel lengtebuiging ik dan krijg

Hoe bedoel je dat wijzen naar de oksel/ribben?
Omhoog hijsen :7

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:20

MaartPaard schreef:

Ook dit is uitvoerig besproken, met fotos, en er is geen lengte buiging terug te zien, als jij dat wel hebt, ben je de eerste Ar beoefenaar die het voor elkaar krijgt .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:22

spokie79 schreef:
Nombrado, nu kan ik weer met je praten ;). Alleen denk ik dat je Ar bedoelt en niet KR. Ik ben ook zeker van mening dat je ook met je zit moet rijden en je beenhulpen. Maar ook teugels hebben hun functie. Nou worden die dingen ook heel vaak misbruikt, dus ik snap je antipathie. Maar als je ze zou gebruiken waar ze bedoelt voor zijn, dan zijn ze echt wel heel waardevol. Volgens mij staat het in Steinbrecht dat het bit neutraal terrein is. Daar mogen zowel paard als jij niet aan trekken. Als je paard vertrouwen heeft in je hand, kan je via hele kleine signaaltjes communiceren. Ondersteund door zit en beenhulpen.

ik bedoel ar idd.
als je echt ver bent, heb je de teugels zeker niet meer nodig om tot hetzelfde doel te komen.
zonder hand, alleen met zit
zo kan je prima met je zit een oefening als verzameling, passage , renvers en travers met je handen aan het gespje van je teugels rijden.

spokie79

MaartPaard schreef:

Dan werk je met je energie, niet je telepathie. En waarschijnlijk heb je daarvoor wel een keer aangeraakt (dit is volgens de principes van Parelli, dus ook niet klassiek ;)).

MaartPaard

Nou dan zou ik wel de eerste zijn ja. Er zijn gewoon verschillende uitvoeringen, de bedoeling blijft echter dat er wel sprake is van lengtebuiging. de bedoeling, de uitvoering is een ander verhaal.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:24

Nombrado, maar dan heb jij er waarschijnlijk een portugese stang inhangen. Daarmee kan je inderdaad met doorhangende teugel rijden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:25

orienta schreef:

Ja even kort gezegd, ik bedoel dan doe ik even mijn hand omhoog als hij naar voren duikt.

Met wijzen bedoel ik, ik loop naast hem op de volte, paard loopt in 2 spoortjes, vervolgens wijs ik naar zijn binnenoksel en daar reageert hij echter op door dan te gaan buigen en krult hij om mij heen. Soms heb ik wel wat meer nodig dan wijzen, dan druk ik licht tegen zijn binnenkant.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:28

spokie79 schreef:
MaartPaard schreef:

Dan werk je met je energie, niet je telepathie. En waarschijnlijk heb je daarvoor wel een keer aangeraakt (dit is volgens de principes van Parelli, dus ook niet klassiek ;)).

Nee dat heet gewoon wijken voor druk en dat is niet door Parelli uitgevonden maar nog ouder dan de weg naar Rome, Parelli heeft er een systeem op gebaseerd

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:28

spokie79 schreef:
Nombrado, maar dan heb jij er waarschijnlijk een portugese stang inhangen. Daarmee kan je inderdaad met doorhangende teugel rijden.

nee hoor, ook bitloos, dubbel gebroken bit , maakt niet uit.
het is altijd een onderdeel van mijn loswerken om met 1 hand te rijden en me meer te focussen op mijn zit en balans....en de rechtheid van het paard.
ik gooi ook wel eens beide handen los.. :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:29

Maar is wel heel mooi opgeschreven voor mijnheer Parelli ;).

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:35

MaartPaard schreef:
orienta schreef:

Ja even kort gezegd, ik bedoel dan doe ik even mijn hand omhoog als hij naar voren duikt.

Met wijzen bedoel ik, ik loop naast hem op de volte, paard loopt in 2 spoortjes, vervolgens wijs ik naar zijn binnenoksel en daar reageert hij echter op door dan te gaan buigen en krult hij om mij heen. Soms heb ik wel wat meer nodig dan wijzen, dan druk ik licht tegen zijn binnenkant.

Ow ik had het even verkeerd begrepen ik dacht dat je het deed als je erop zat :')

piepenfiets

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:53

Er zijn vast topics voor spiritualiteit occultisme en aanverwanten waar telepathie onder valt.Voor diegene hier die daar in gelooft en er wat mee kan;geweldig.Echter dit hoort niet in een rijtechnisch topic thuis.
Back to klassieke rijkunst a.u.b?

MaartPaard

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:03

AR valt toch ook onder KR? En in hoeverre is AR rijtechnisch?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:06

MaartPaard schreef:
AR valt toch ook onder KR? En in hoeverre is AR rijtechnisch?

Nee Ar valt niet onder Kr, dat had je kunnen lezen in het topic wat ik je doorgegeven heb, er word niet gewerkt volgens het skala der ausblidung.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:09

AR valt niet onder KR, zoals eerder aangeraden:lees het vorige topic.Het telepathische aspect van AR heb ik overigens van jou voor het eerst gehoord,volgens mij is dat geen onderdeel van de AR.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:22

piepenfiets schreef:
AR valt niet onder KR, zoals eerder aangeraden:lees het vorige topic.Het telepathische aspect van AR heb ik overigens van jou voor het eerst gehoord,volgens mij is dat geen onderdeel van de AR.

dus moet iemand maar weg?
wat een rare redenatie
hokjes geest :o
belang is de paarden, en alles is afgeleid van klassieke dressuur
zelfs alle klassieke boeken bevatten heel veel verschillen onderling
dus WIE bepaald wat wel of niet klassiek is?
piepenfiets?

misschien kan je alle boeken noemen, die je aanhangt om hier op dit topic te mogen meepraten.
dan kan je meer selectief te werk gaan. toch? ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:38

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:

dus moet iemand maar weg?
wat een rare redenatie
hokjes geest :o
belang is de paarden, en alles is afgeleid van klassieke dressuur
zelfs alle klassieke boeken bevatten heel veel verschillen onderling
dus WIE bepaald wat wel of niet klassiek is?
piepenfiets?

misschien kan je alle boeken noemen, die je aanhangt om hier op dit topic te mogen meepraten.
dan kan je meer selectief te werk gaan. toch? ;)

Ik roep niet dat iemand weg moet,zijn jouw woorden,ik zeg alleen dat zweefkezerij in de daarvoor bestemde topics thuishoort en niet in rijtechnisch.
Noem mij dan het klassieke boek of klassieker die ergens occultisme beschrijft Nombrado,spaans,frans duits welke klassieker?
Ik ben blij dat je je schaamt om iemand van hokjesgeest te betichten.
Now if you'll excuse me,ga even mn ouija-bord om raad vragen :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:18

piepenfiets schreef:
Ik roep niet dat iemand weg moet,zijn jouw woorden,ik zeg alleen dat zweefkezerij in de daarvoor bestemde topics thuishoort en niet in rijtechnisch.
Noem mij dan het klassieke boek of klassieker die ergens occultisme beschrijft Nombrado,spaans,frans duits welke klassieker?

Je kan even hieronder de verschillende betekenissen lezen , van wat je allemaal als zweverig of occultisme bestempeld.

Intuìtie
onlosmakelijk verbonden met kunst
en als dus klassiek rijKUNST genoemd wordt, gebruikt met dat ook zeker
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AF ... _onderzoek

Occultisme
heel wat anders.
ook interessant maar nooit in mijn texten gebruikt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Occultisme

gevoel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoel

telepathie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Telepathie

spiritualiteit
hier een klein voorbeeld±
Psychologisch duidde het het terrein van het innerlijk aan: “…zuiverheid van motieven, affecties, wilsintenties, innerlijke disposities, de psychologie van het geestelijk leven, de analyse van de gevoelens.
bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Duidelijk ook een belangrijk onderdeel van de rijkunst..... eigenlijk van ieders leven.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:38

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:

Je kan even hieronder de verschillende betekenissen lezen , van wat je allemaal als zweverig of occultisme bestempeld.

Intuìtie
onlosmakelijk verbonden met kunst
en als dus klassiek rijKUNST genoemd wordt, gebruikt met dat ook zeker
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intu%C3%AF ... Occultisme
heel wat anders.
ook interessant maar nooit in mijn texten gebruikt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Occultisme

gevoel
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevoel

telepathie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Telepathie

spiritualiteit
hier een klein voorbeeld±
Psychologisch duidde het het terrein van het innerlijk aan: “…zuiverheid van motieven, affecties, wilsintenties, innerlijke disposities, de psychologie van het geestelijk leven, de analyse van de gevoelens.
bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Duidelijk ook een belangrijk onderdeel van de rijkunst..... eigenlijk van ieders leven.

Vriendelijk dank voor het verduidelijken van mijn punt.
Back on topic?
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 05-10-11 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt