Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cherie78 schreef:Een Travers of een Tete au Mur, vrij vertaald "met het hoofd of de toet naar de wand", beweegt het paard schuin geplaatst t.o.v. de lange zijde (wand) voorwaarts.
Een Appuyement is een Passade. Hierbij gaat het paard evenwijdig aan de lange zijde voorwaarts, met stelling in de richting, waarin het paard gaat en overstappend met het buitenbenenpaar. Door de passade of het appuyement wordt van hand veranderd.
Er is een grote en een kleine passade.
Traversalen zijn opeenvolgende passades of appuyementen. Dit kunnen ook de afwisselende zig-zag bewegingen vanaf de renverseerlijn zijn. (zig-zag appuyement).
Overschenkelen, lijkt op een passade of een appuyement, alleen gaat het paard niet voorwaarts, niet achterwaarts, maar alleen zijwaarts met lichte stelling in de richting van de beweging. Overschenkelen is dus niet een passade en geen appuyement.
Een Travers is geen Appuyement en een Appuyement is geen Travers.
Rijkunstig gezien is het doel van beide oefeningen verschillend.
Omdat een Travers veel weg heeft van een Appuyment worden beide bewegingen vaak als hetzelfde benoemd. Rijkunstig gezien is dit onjuist, de praktische uitvoering is ook anders als je het doet zoals het hoort.....
Door een Appuyement als Travers te rijden, maak je het jezelf wat gemakkelijker om te punten, de impact op het paard is heel anders dan bedoeld.
Schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts vergelijken met Travers en Renvers heeft weinig zin, het doel van deze oefeningen en de uitwerking op het paard hoort heel anders te zijn.
Bij moderne dressuur worden enkele verschillende oefeningen steeds dichter naar elkaar toe gebracht. Dan leert het paard en de ruiter sneller.
In werkelijkheid is de uitwerking op het paard zoals het oorspronkelijk bedoeld is anders. M.a.w. we maken het onszelf wat gemakkelijker door water in de wijn te doen.....
knollentuin schreef:ik heb niet geleerd om mn appuyement als een travers te rijden ,maar wel met lichte lengtebuiging. bij een travers zit je op 4 sporen en bij een appyement 3 met schouder vd rijrichting voor
Professor schreef:cherie78 schreef:Een Travers of een Tete au Mur, vrij vertaald "met het hoofd of de toet naar de wand", beweegt het paard schuin geplaatst t.o.v. de lange zijde (wand) voorwaarts.
Een Appuyement is een Passade. Hierbij gaat het paard evenwijdig aan de lange zijde voorwaarts, met stelling in de richting, waarin het paard gaat en overstappend met het buitenbenenpaar. Door de passade of het appuyement wordt van hand veranderd.
Er is een grote en een kleine passade.
Traversalen zijn opeenvolgende passades of appuyementen. Dit kunnen ook de afwisselende zig-zag bewegingen vanaf de renverseerlijn zijn. (zig-zag appuyement).
Overschenkelen, lijkt op een passade of een appuyement, alleen gaat het paard niet voorwaarts, niet achterwaarts, maar alleen zijwaarts met lichte stelling in de richting van de beweging. Overschenkelen is dus niet een passade en geen appuyement.
Een Travers is geen Appuyement en een Appuyement is geen Travers.
Rijkunstig gezien is het doel van beide oefeningen verschillend.
Omdat een Travers veel weg heeft van een Appuyment worden beide bewegingen vaak als hetzelfde benoemd. Rijkunstig gezien is dit onjuist, de praktische uitvoering is ook anders als je het doet zoals het hoort.....
Door een Appuyement als Travers te rijden, maak je het jezelf wat gemakkelijker om te punten, de impact op het paard is heel anders dan bedoeld.
Schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts vergelijken met Travers en Renvers heeft weinig zin, het doel van deze oefeningen en de uitwerking op het paard hoort heel anders te zijn.
Bij moderne dressuur worden enkele verschillende oefeningen steeds dichter naar elkaar toe gebracht. Dan leert het paard en de ruiter sneller.
In werkelijkheid is de uitwerking op het paard zoals het oorspronkelijk bedoeld is anders. M.a.w. we maken het onszelf wat gemakkelijker door water in de wijn te doen.....
Overschenkelen is een zijwaartse beweging waarbij men het paard paralell verplaatst van het punt waar men was.
Bovendien is dit wel leuk wat u hier allemaal schrijft maar ontwijkt de stelling van u dat het paard niet om het binnenbeen gebogen is.
Wij hebben het ook niet over de westrijd rijderij die u moderne dressuur noemt, wij hebben het over de Klassieke Dressuur.
knollentuin schreef:ik heb niet geleerd om mn appuyement als een travers te rijden ,maar wel met lichte lengtebuiging. bij een travers zit je op 4 sporen en bij een appyement 3 met schouder vd rijrichting voor
Citaat:Ik dus ook en de schrijver van dit stuk helemaal
Daarom ook...... past het hier heel goed
De KLASSIEKE RIJKUNST
Professor schreef:cherie78 schreef:[
Compleet fout
Denk zo langzamer hand dat u de enige op de wereld bent die dit standpunt heeft, en dat u geen enkel paard rijdt naar wat de Klassiek Dressuur en de F.E.I. opgeschreven hebben.
Professor schreef:Citaat:Ik dus ook en de schrijver van dit stuk helemaal
Daarom ook...... past het hier heel goed
De KLASSIEKE RIJKUNST
Wie deze onzinnige tekst ook geschreven heeft intresseert mij helemaal niets, omdat deze tekst waarschijnlijk ook nog vertaald is. Daarom de orginele tekst zou ik graag lezen aangezien wanneer dit zo geschreven is diegene totaal de plank misslaat.
cherie78 schreef:Professor schreef:Denk zo langzamer hand dat u de enige op de wereld bent die dit standpunt heeft, en dat u geen enkel paard rijdt naar wat de Klassiek Dressuur en de F.E.I. opgeschreven hebben.
Ik geloof toch eerder een Goofy44 dan jou, prof![]()
Wat Goofy op Bokt geschreven heeft, is toch heel wat Klassieker dan wat jij schrijft.
Lees je geliefde "Handleiding" er maar op na.
Je weet wel, het "rode boekje"![]()
Maar sommige mensen zoals jij prof, zijn zo overtuigt van eigen gelijk dat ik nu echt stop met deze onzinnige discussie met jou![]()
![]()
![]()
xmarliez schreef:cherie78, geen persoonlijk aanval maar volgens mij bent u ook aardig overtuigt van uw gelijk en dat draagt niet mee aan een fijne discussie. Misschien moeten we beter naar elkaar leren luisteren en proberen te ondervinden waarom iemand nou precies dát gene het juiste vindt. Dit topic is bedoeld om van elkaar te kunnen leren want je bent nooit uitgeleerd en niemand heeft de wijsheid in pacht, u niet Cherie78 en Proffessor ook niet, net zoals de rest van de mensen in dit topic.
Ik ben benieuwd Cherie78, waarom heeft de meerderheid in dit topic volgens u ongelijk?
Citaat:Ik geloof toch eerder een Goofy44 dan jou, prof
Wat Goofy op Bokt geschreven heeft, is toch heel wat Klassieker dan wat jij schrijft.
Lees je geliefde "Handleiding" er maar op na.
Je weet wel, het "rode boekje"
Maar sommige mensen zoals jij prof, zijn zo overtuigt van eigen gelijk dat ik nu echt stop met deze onzinnige discussie met jou![]()
![]()
![]()