TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:05

Nee zoals ik al uitleg, er zijn mensen, die met bit hun doel niet bereiken of dit doel nu groot of klein is en dan maar overstappen op bitloos, terwijl het niet aan het bit lag maar aan de onkunde en dat ze met het bitloze dan zichzelf het gevoel geven, dat ze het goed doen en het rijden dan op een zijspoor komt, waardoor het paard er bagger bij gaat lopen.

Een tweede vind zichzelf heel goed bezig omdat ie bitloos rijdt en denkt het goed voor het welzijn van het paard te doen, maar laat het paard maar keutelen en op de kop lopen. Dit waren mensen, die om een andere reden overgestapt zijn op bitloos, die niets te maken heeft met hun doel niet bereikt hebben met bit.

En tegen op die twee manieren bitloos rijden, die eigenlijk op hetzelfde neerkomen, heb ik echt wat tegen.

Een derde, kleine groep is wel goed bezig en op die manier van rijden heb ik qua bitloos rijden niets tegen. Heb ik net als voor goede bitruiters echt wel respect voor.

Dat is niet offtopic, want het gaat er hier niet om, dat iemand tegen een bitloos hoofdstel is, maar tegen bitloos rijden. Nou ik ben tegen de eerste 2 beschreven manieren van rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:05

xAnnouk schreef:
Het komt er gewoon op neer dat alles wat we doen eigenlijk, met deren ed. Niet zo "hoort" dan is er wel iets fout ja. Maar maak er iets goeds/moois van. Je kunt wel rijden bitloos en relaxed, je kunt wel rijden met bit en relaxed.

Want als je zou zeggen ik rijd met niks is daar ook iets fouts aan, de botten van je zitbeenknobbels die in je paard zijn rug prikken. Das dan toch ook fout?

Snap je? Ik kies geen kant, ik vind het allebei echt leuk :) maar zo kun je voor alles foute dingen gaan bedenken.
Want als wij mensen niet zo ver waren gekmen om dieren te vangen en zo te zijn geevolueerd in alles om ons heen dan liepen alle dieren nog vrij rond.
(sorry als het een beetje onduidelijk is)

Ik snap je punt hoor opzich en tuurlijk kan er relaxed worden gereden met bit. Ik heb helemaal niks tegen het bit. Wel tegen twee bitten. En overal is wel iets fout aan, maar probeer de schade dan zoveel mogelijk te beperken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:06

MaritAriel schreef:
xAnnouk schreef:
Alles wat wij doen met paarden zou eigenlijk "niet horen" ;) alles wat we doen met de paardjes gaat tegen de "natuur" als we het hebben over wat niet thuishoort.

Maar sommige dingen kunnen niet anders. Een paard hoort al niet in een paddock/stal thuis. Maar je kan ze nu nog moeilijk vrij laten in de natuur. Omdat ze in gevangenschap veel minder bewegen moet er wel gereden/gelongeerd etc. worden om ze toch aan die beweging te laten komen. Maar het zou natuurlijk fijn zijn omdat met zo minmogelijk tuig te doen. Een paarden mond is al niet gebouwd voor 1 bit. Laat staan voor 2

Marit,

ik zie in jouw profiel toch foto's met bit staan? Ben jij van mening veranderd? En waarom? Of doe je het allebei? Soms met bit, soms zonder bit?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:06

MaritAriel schreef:
er is een verschil tussen het probleem niet zien en niet willen zien. Ik vind je voorbeelden echt onzin. En omdat er geen tanden zitten is er meteen geen gevoel en pijn meer?

Een paard met een bit is geen onzin maar dan een hond met een riem wel? Die zijn er toch beiden niet voor gemaakt?
En als je bekijkt hoeveel mensen er dan ook nog eens een slipketting om hebben, wou je zeggen, dat ze dat niet voelen?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:07

MaritAriel schreef:
xAnnouk schreef:
Het komt er gewoon op neer dat alles wat we doen eigenlijk, met deren ed. Niet zo "hoort" dan is er wel iets fout ja. Maar maak er iets goeds/moois van. Je kunt wel rijden bitloos en relaxed, je kunt wel rijden met bit en relaxed.

Want als je zou zeggen ik rijd met niks is daar ook iets fouts aan, de botten van je zitbeenknobbels die in je paard zijn rug prikken. Das dan toch ook fout?

Snap je? Ik kies geen kant, ik vind het allebei echt leuk :) maar zo kun je voor alles foute dingen gaan bedenken.
Want als wij mensen niet zo ver waren gekmen om dieren te vangen en zo te zijn geevolueerd in alles om ons heen dan liepen alle dieren nog vrij rond.
(sorry als het een beetje onduidelijk is)

Ik snap je punt hoor opzich en tuurlijk kan er relaxed worden gereden met bit. Ik heb helemaal niks tegen het bit. Wel tegen twee bitten. En overal is wel iets fout aan, maar probeer de schade dan zoveel mogelijk te beperken.

_/-\o_ daar ben ik het met je eens ;)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:10

Tendance schreef:
Nee zoals ik al uitleg, er zijn mensen, die met bit hun doel niet bereiken of dit doel nu groot of klein is en dan maar overstappen op bitloos, terwijl het niet aan het bit lag maar aan de onkunde en dat ze met het bitloze dan zichzelf het gevoel geven, dat ze het goed doen en het rijden dan op een zijspoor komt, waardoor het paard er bagger bij gaat lopen.

Een tweede vind zichzelf heel goed bezig omdat ie bitloos rijdt en denkt het goed voor het welzijn van het paard te doen, maar laat het paard maar keutelen en op de kop lopen. Dit waren mensen, die om een andere reden overgestapt zijn op bitloos, die niets te maken heeft met hun doel niet bereikt hebben met bit.

En tegen op die twee manieren bitloos rijden, die eigenlijk op hetzelfde neerkomen, heb ik echt wat tegen.

Een derde, kleine groep is wel goed bezig en op die manier van rijden heb ik qua bitloos rijden niets tegen. Heb ik net als voor goede bitruiters echt wel respect voor.

Dat is niet offtopic, want het gaat er hier niet om, dat iemand tegen een bitloos hoofdstel is, maar tegen bitloos rijden. Nou ik ben tegen de eerste 2 beschreven manieren van rijden.

Ik snap je punt. En dat er veel mensen zijn die verkeerd bitloos rijden is ook duidelijk. Maar kijk om je heen. Wat word er allemaal wel niet gedaan met het bit? Ik denk dat je schrikt als er berekend zou kunnen worden hoeveel mensen het bit fout gebruiken. Dan kom je weer bij het punt dat het niet aan het hulpmiddel ligt maar aan de persoon die het gebruikt. Ik ben van mening dat het zonder een stuk ijzer te doen is. Waarom het dan gebruiken? En tuurlijk, jij rijd in de Z, jij moet wel. Maar er zijn genoeg ruiters die de grootste/scherpste stangtrensen met kettingtjes enz er in hangen omdat dat er stoer uit ziet. En hup lekker aan het bit hangen zodat het paard in de krul loopt. Leuk hoor. Als ik zou moeten kiezen heb ik toch liever dat ze op de neus hangen dan in die mond.

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:16

Ik praat het geros, gezaag, te strakke stangen en getrek ook echt niet goed aan het bit, maar als ik dat hier zou bespreken, dan zou ik offtopic gaan en dan weet ik zeker, dat mijn bericht direct door een bepaald iemand getemd wordt en ik binnen no time het bokkie ben!
Het gaat hier om bitloos rijden, dus daar beperk ik me tot.

En een beetje op de neus hangen vind ik geen heel groot probleem bij bitloze paarden, maar het bijna koprolmakende paard is geen hangen op de neus meer en dat zie ik echt ongelooflijk vaak!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:19

Tendance schreef:
MaritAriel schreef:
er is een verschil tussen het probleem niet zien en niet willen zien. Ik vind je voorbeelden echt onzin. En omdat er geen tanden zitten is er meteen geen gevoel en pijn meer?

Een paard met een bit is geen onzin maar dan een hond met een riem wel? Die zijn er toch beiden niet voor gemaakt?
En als je bekijkt hoeveel mensen er dan ook nog eens een slipketting om hebben, wou je zeggen, dat ze dat niet voelen?

ik zou zeggen, open je topic over wie is er tegen slipketting! Die van mij heeft zo'n leuk tuigje als je dat wou weten.....

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:22

Oh nee, ik kijk zo goed als nooit in profielen, dus wist niet dat je een hond had, maar die zit naast me op de bank, maar ook voor een tuigje is een hond niet gemaakt.
Die van ons heeft ook gewoon een halsband om en loopt heel heel heel af en toe aan de lijn, maar het is maar gewoon een vergelijking.
Wij doen een hond ook een riem om en daar zegt niemand iets van, behalve de PVDD.
Maar een bit in de mond van het paard is het grootste drama op deze aardbol......

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:26

Electra63 schreef:
Marit,

ik zie in jouw profiel toch foto's met bit staan? Ben jij van mening veranderd? En waarom? Of doe je het allebei? Soms met bit, soms zonder bit?

Ik heb inderdaad jaren met bit gereden :j . Ik heb verder ook niks tegen de mensen die er mee rijden ondanks dat ik inmiddels geen voorstander meer ben van het bit. Ik rij nu voledig bitloos.

Mijn persoonlijke reden voor de overstap naar bitloos was dat mijn paard altijd overal tegen in ging. bij het kleinste beetje druk op de teugels werd ze woedend, ze vond het moeilijk zich te ontspannen en was niet te houden. Op buitenrit was gewoon levensgevaarlijk omdat ze ineens weg spurten en niet meer te stoppen was. Ze schoot dan zo elk kruispunt over. Ook hing ze erg op mijn handen en reageerde ze amper op verdere hulpen in de bak. Ik heb toen alles geprobeerd. Verschillende lesgevers gehad, tandarts meerdere keren langs laten komen, helemaal na laten kijken door de DA, met overleg van mijn toenmalige lesgever verschillende bitten geprobeerd maar het bleef maar het zelfde. Uiteindelijk was ik er helemaal klaar mee. Ik heb een touwhalster gepakt en ben gewoon gaan rijden. Nooit geen protest meer gehad. Klinkt mischien heel ongeloofwaardig, maar ze heeft geen kik meer gegeven. Sindsdien is ze voledig ontspannen, reageerd goed en gaat er niet meer van door. Ik hoef amper druk te geven en ze staat stil, maakt niet uit waar we zijn. Ongelooflijk. (later kwam dat protest weer terug en toen bleek ze ernstig ziek te zijn waardoor ze niet meer gereden kon worden voor de mensen die dit lezen en mij bitloos hebben zien rijden op een niet luisterend paard := )

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:43

Ok. Ik ben helemaal niet tegen bitloos. Ik ging vroeger met mijn NF-pony, waar ik wedstrijden dressuur en springen mee reed, lekker met een halster zonder zadel naar het strand. Dat was meer om mijn hoofdstel en zadel netjes te houden, want het zout bijt heel erg uit, maar we hadden dan de grootste lol.
Ik stoor mij alleen, als mensen andere ruiters afzeiken of kritiek hebben. Mijn paarden hebben nog nooit uitgescheurde mondhoeken of wondjes in hun mond gehad.
Het ligt natuurlijk ook aan je "doel". Als je graag wedstrijden rijdt "op niveau", dan moet dat nu met bit. Dat betekent niet, dat diegene die wedstrijden met bit rijdt, slecht is voor haar paard of minder goed voor haar paard zorgt of er minder van houdt. Het kan allebei: van je paard houden (penny ;) ) en wedstrijden rijden.
Iedereen zou eens wat minder op elkaar moeten letten, maar dat is in de paardenwereld geloof ik onhaalbaar. :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:47

Ben het helemaal met je eens Electra.
Daarom reageer ik ook bijna nooit op HAW topics en dergelijke, waar het op de man is. Maar alleen in een open discussie zoals deze geef ik dan wel mijn mening.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:48

Electra63 schreef:
Ok. Ik ben helemaal niet tegen bitloos. Ik ging vroeger met mijn NF-pony, waar ik wedstrijden dressuur en springen mee reed, lekker met een halster zonder zadel naar het strand. Dat was meer om mijn hoofdstel en zadel netjes te houden, want het zout bijt heel erg uit, maar we hadden dan de grootste lol.
Ik stoor mij alleen, als mensen andere ruiters afzeiken of kritiek hebben. Mijn paarden hebben nog nooit uitgescheurde mondhoeken of wondjes in hun mond gehad.
Het ligt natuurlijk ook aan je "doel". Als je graag wedstrijden rijdt "op niveau", dan moet dat nu met bit. Dat betekent niet, dat diegene die wedstrijden met bit rijdt, slecht is voor haar paard of minder goed voor haar paard zorgt of er minder van houdt. Het kan allebei: van je paard houden (penny ;) ) en wedstrijden rijden.
Iedereen zou eens wat minder op elkaar moeten letten, maar dat is in de paardenwereld geloof ik onhaalbaar. :D

Ben ik het helemaal mee eens! Mijn reacties die over het wedstrijd gericht rijden gingen net had meer te maken met het rijden op stang en trens. Daar heb ik het niet zo op. Maar goed, dat is natuurlijk mijn mening!
Laatst bijgewerkt door Jellebie op 17-02-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:49

Je hebt het niet zo op stang en trens, dat wist ik, maar wat is er tegen op dubbelgebroken? Die is vriendelijker dan enkelgebroken...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:52

Tendance schreef:
Ben het helemaal met je eens Electra.
Daarom reageer ik ook bijna nooit op HAW topics en dergelijke, waar het op de man is. Maar alleen in een open discussie zoals deze geef ik dan wel mijn mening.

Ik geef ook nooit commentaar, alleen een compliment af en toe, als ik een heel leuk paard/pony zie.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:54

Tendance schreef:
Je hebt het niet zo op stang en trens, dat wist ik, maar wat is er tegen op dubbelgebroken? Die is vriendelijker dan enkelgebroken...

Oke, ik kan niet de voice kids kijken en typen tegelijk _O- er moest natuurlijk staan stang en trens! Sorry :')

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:55

Neemt niet weg, dat ik er wel een mening over heb, maar die ventileer ik gewoon niet zomaar.
Zo heb ik dus ook een mening over vele bitloze ruiters en die durf ik wel te ventileren in een open discussie.
Zonder namen te noemen natuurlijk!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:55

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:

Oke, ik kan niet de voice kids kijken en typen tegelijk _O- er moest natuurlijk staan stang en trens! Sorry :')

Ach ik dacht ik verbeter je even!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:03

Zooo , wat een discussie zeg! :oo
Meningen zijn heel erg verdeelt zo te zien!
Zelf vind ik het verschillen per paard.

Mijn paard heeft zijn 'periodes' dat hij dan lekker bitloos loopt, en dan weer fijner op het bit.
Met beide wordt relaxed gereden.
Heb ik met bitloos rijden de controle? Ja zeker.
Maar heb ik met bitloos rijden precies het zelfde plaatje als met bit? Nee.
Ik vind het lastig uit te leggen.
Ik zelf denk dat ik met bit dit plaatje mooier krijg, omdat ik dan natuurlijk veel meer te vertellen heb in de gevoelige mond. Dus zal er ook veel sneller overgave zijn. Wat dan uiteindelijk wel lijdt tot het ontspannen verzamelde plaatje wat ik wil.
Mag ik dan de dag erna bitloos rijden, wordt het gewoon een stuk lastiger, want mijn paard heeft ook echt wel door dat als ik zonder bit rij, hij meer kan doen en laten wat hij zelf wil. Dus is mijn plaatje ook niet helemaal compleet.
Maar ik denk wel, dat met een hoop training hij ook bitloos goed gereden kan worden.

Lees dit als:
Met bit rijden we zegmaar alles wat we kunnen (basis, buitenrijden, springen, cross, wijken, piaffe en achteruit) en dit ook zonder problemen, alleen met wat meer dwang dus.

En bitloos kunnen we gewoon niet alles precies zo als dat we met bit kunnen. (basis, buitenrijden, springen en stukje cross wil wel, en op geconcerteerde moment wil wijken ook nog wel)

Dus wat ik probeer te zeggen is, dat ik bitloos ook prima weg kan rijden, alleen als dan zwaardere oefeningen worden gevraagd, hij dan niet meer echt meewerkt, omdat hij dondersgoed in de gaten heeft dat hij zo makkelijker er onder uit kan komen.

Dus ik ben zeker niet tegen het bit, zolang er verstandig mee gereden wordt, ik ben ook niet tegen bitloos, zolang daar ook verstandig mee gereden kan worden.. eigenlijk heel simpel toch?

Als je nieuwsgierig bent kun je ook nog wel even in ons topic in mijn onderschrift kijken!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:08

Ik zie trouwens wel dat ik heel slecht genederlandstd heb in mijn vorige bericht, met zo'n grote lap tekst kan ik het slecht overzichtelijk houden voor mezelf. :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:09

Maar het is wel duidelijk hoor.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:10

Gelukkig!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:12

Is inderdaad erg duidelijk en zoals je zelf al zegt, het zal verschillen per paard. Bij mijn paard was het net andersom. Die deed die oefeningen niet op het bit, maar wel bitloos

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:19

Ja, zo heb ik ze ook inderdaad mee gemaakt, soms ook gewoon uit de pure verwondering hoe zacht er eigenlijk ook gereden kon worden. Vond ik iets heel fijn om mee te maken! (Was trouwens niet bij Sinobe)

xCelestee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:54

Als mensen zonder bit willen rijden, dan kan je ze natuurlijk niet tegenhouden. Zelf zou ik het nooit doen want ik denk dat ik dan nooit meer opsta :')
Mensen die bitloos rijden en heel erg tegen een bit zijn, vind ik onzin. Als je zelf niet met bit wilt rijden dan moet jij dat weten, maar niet iedereen vindt een bit zielig voor zijn/haar paard.