Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
xAnnouk schreef:Het komt er gewoon op neer dat alles wat we doen eigenlijk, met deren ed. Niet zo "hoort" dan is er wel iets fout ja. Maar maak er iets goeds/moois van. Je kunt wel rijden bitloos en relaxed, je kunt wel rijden met bit en relaxed.
Want als je zou zeggen ik rijd met niks is daar ook iets fouts aan, de botten van je zitbeenknobbels die in je paard zijn rug prikken. Das dan toch ook fout?
Snap je? Ik kies geen kant, ik vind het allebei echt leukmaar zo kun je voor alles foute dingen gaan bedenken.
Want als wij mensen niet zo ver waren gekmen om dieren te vangen en zo te zijn geevolueerd in alles om ons heen dan liepen alle dieren nog vrij rond.
(sorry als het een beetje onduidelijk is)
MaritAriel schreef:xAnnouk schreef:Alles wat wij doen met paarden zou eigenlijk "niet horen"alles wat we doen met de paardjes gaat tegen de "natuur" als we het hebben over wat niet thuishoort.
Maar sommige dingen kunnen niet anders. Een paard hoort al niet in een paddock/stal thuis. Maar je kan ze nu nog moeilijk vrij laten in de natuur. Omdat ze in gevangenschap veel minder bewegen moet er wel gereden/gelongeerd etc. worden om ze toch aan die beweging te laten komen. Maar het zou natuurlijk fijn zijn omdat met zo minmogelijk tuig te doen. Een paarden mond is al niet gebouwd voor 1 bit. Laat staan voor 2
MaritAriel schreef:er is een verschil tussen het probleem niet zien en niet willen zien. Ik vind je voorbeelden echt onzin. En omdat er geen tanden zitten is er meteen geen gevoel en pijn meer?
MaritAriel schreef:xAnnouk schreef:Het komt er gewoon op neer dat alles wat we doen eigenlijk, met deren ed. Niet zo "hoort" dan is er wel iets fout ja. Maar maak er iets goeds/moois van. Je kunt wel rijden bitloos en relaxed, je kunt wel rijden met bit en relaxed.
Want als je zou zeggen ik rijd met niks is daar ook iets fouts aan, de botten van je zitbeenknobbels die in je paard zijn rug prikken. Das dan toch ook fout?
Snap je? Ik kies geen kant, ik vind het allebei echt leukmaar zo kun je voor alles foute dingen gaan bedenken.
Want als wij mensen niet zo ver waren gekmen om dieren te vangen en zo te zijn geevolueerd in alles om ons heen dan liepen alle dieren nog vrij rond.
(sorry als het een beetje onduidelijk is)
Ik snap je punt hoor opzich en tuurlijk kan er relaxed worden gereden met bit. Ik heb helemaal niks tegen het bit. Wel tegen twee bitten. En overal is wel iets fout aan, maar probeer de schade dan zoveel mogelijk te beperken.
Tendance schreef:Nee zoals ik al uitleg, er zijn mensen, die met bit hun doel niet bereiken of dit doel nu groot of klein is en dan maar overstappen op bitloos, terwijl het niet aan het bit lag maar aan de onkunde en dat ze met het bitloze dan zichzelf het gevoel geven, dat ze het goed doen en het rijden dan op een zijspoor komt, waardoor het paard er bagger bij gaat lopen.
Een tweede vind zichzelf heel goed bezig omdat ie bitloos rijdt en denkt het goed voor het welzijn van het paard te doen, maar laat het paard maar keutelen en op de kop lopen. Dit waren mensen, die om een andere reden overgestapt zijn op bitloos, die niets te maken heeft met hun doel niet bereikt hebben met bit.
En tegen op die twee manieren bitloos rijden, die eigenlijk op hetzelfde neerkomen, heb ik echt wat tegen.
Een derde, kleine groep is wel goed bezig en op die manier van rijden heb ik qua bitloos rijden niets tegen. Heb ik net als voor goede bitruiters echt wel respect voor.
Dat is niet offtopic, want het gaat er hier niet om, dat iemand tegen een bitloos hoofdstel is, maar tegen bitloos rijden. Nou ik ben tegen de eerste 2 beschreven manieren van rijden.
Tendance schreef:MaritAriel schreef:er is een verschil tussen het probleem niet zien en niet willen zien. Ik vind je voorbeelden echt onzin. En omdat er geen tanden zitten is er meteen geen gevoel en pijn meer?
Een paard met een bit is geen onzin maar dan een hond met een riem wel? Die zijn er toch beiden niet voor gemaakt?
En als je bekijkt hoeveel mensen er dan ook nog eens een slipketting om hebben, wou je zeggen, dat ze dat niet voelen?
Electra63 schreef:Marit,
ik zie in jouw profiel toch foto's met bit staan? Ben jij van mening veranderd? En waarom? Of doe je het allebei? Soms met bit, soms zonder bit?
Electra63 schreef:Ok. Ik ben helemaal niet tegen bitloos. Ik ging vroeger met mijn NF-pony, waar ik wedstrijden dressuur en springen mee reed, lekker met een halster zonder zadel naar het strand. Dat was meer om mijn hoofdstel en zadel netjes te houden, want het zout bijt heel erg uit, maar we hadden dan de grootste lol.
Ik stoor mij alleen, als mensen andere ruiters afzeiken of kritiek hebben. Mijn paarden hebben nog nooit uitgescheurde mondhoeken of wondjes in hun mond gehad.
Het ligt natuurlijk ook aan je "doel". Als je graag wedstrijden rijdt "op niveau", dan moet dat nu met bit. Dat betekent niet, dat diegene die wedstrijden met bit rijdt, slecht is voor haar paard of minder goed voor haar paard zorgt of er minder van houdt. Het kan allebei: van je paard houden (penny) en wedstrijden rijden.
Iedereen zou eens wat minder op elkaar moeten letten, maar dat is in de paardenwereld geloof ik onhaalbaar.
Tendance schreef:Ben het helemaal met je eens Electra.
Daarom reageer ik ook bijna nooit op HAW topics en dergelijke, waar het op de man is. Maar alleen in een open discussie zoals deze geef ik dan wel mijn mening.
MaritAriel schreef:Tendance schreef:Je hebt het niet zo op stang en trens, dat wist ik, maar wat is er tegen op dubbelgebroken? Die is vriendelijker dan enkelgebroken...
Oke, ik kan niet de voice kids kijken en typen tegelijker moest natuurlijk staan stang en trens! Sorry