Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

muc

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 14:46

Ik vindt het niet slecht om een 2.5 jarige zadelmak te maken en een paar maanden door te rijden MAAR dan moeten ze daarna nog wel lekker een zomer de wei op. Dus dan komen ze er als 3.5 jarige uit en kan je rustig verder trainen. Perfect toch!

isis_karel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 18:28

tegen
dan is hij nog niet ''helemaal'' uitgegroeid qau spieren

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 08:29

Ja en? Eigenlijk alle sportpaarden / grote stallen maken de paarden op 2.5/3 jarige leeftijd zadelmak. Je moet dit natuurlijk met beleid en gevoel doen. Maar als je echt zou moeten wachten totdat ze uitgegroeid zijn, waarom lopen die paarden dan in de internationale sport??

Ik vindt het prima als mensen hun paard zadelmak maken als ze 5, 6 + zijn maar overdreven is het wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 09:46

muc schreef:
Ja en? Eigenlijk alle sportpaarden / grote stallen maken de paarden op 2.5/3 jarige leeftijd zadelmak. Je moet dit natuurlijk met beleid en gevoel doen. Maar als je echt zou moeten wachten totdat ze uitgegroeid zijn, waarom lopen die paarden dan in de internationale sport??

Ik vindt het prima als mensen hun paard zadelmak maken als ze 5, 6 + zijn maar overdreven is het wel.

En is dit wel waar? Want hoeveel paarden van die leeftijd zijn echt nog groen? Ik denk een kleiner percentage dan wat men hier probeert te laten zien.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 11:58

Ik snap je niet germie... :o? Wat bedoel je precies? :o

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:01

muc schreef:

Hoeveel mensen zeggen hier wel dat ze tot 5 of 6 jaar wachten, maar stappen er ondertussen ook gewoon op als het paard net 3 is? Meer dan je denkt. Want als je hier de reacties leest, dan zou meer dan de helft van de paarden van die leeftijd nog niet ingereden meoten zijn. Maar de praktijk is echt anders.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:45

germie schreef:
muc schreef:

Hoeveel mensen zeggen hier wel dat ze tot 5 of 6 jaar wachten, maar stappen er ondertussen ook gewoon op als het paard net 3 is? Meer dan je denkt. Want als je hier de reacties leest, dan zou meer dan de helft van de paarden van die leeftijd nog niet ingereden meoten zijn. Maar de praktijk is echt anders.

Dat denk ik ook wel dat de praktijk anders is. Dan is nog 2/3 jaar wachten toch vrij lang. Of je moet een onbeleerde 5 jarige kopen maarja waar ga je die vinden. Die zie je ook niet zo gek veel. Een onbeleerde 3 jarige zie je al niet gek veel meer zeker degene met goede papieren.
Dus dat is ook wel een beetje combinatie van. Denk dat er weinig zijn die een veulen kopen en hem 5 jaar in de opfok zetten en 5 jaar betalen en dan pas aan de slag gaan en zien wat ze 5 jaar geleden gekocht hebben. Buiten dat er in 5 jaar heel veel kan gebeuren duurt het wachten dan wel erg lang denk ik. En tuurlijk kun je 101 andere dingen doen met zo'n paard. Maarja rijden gaat vroeg of laat toch een keer kriebelen.
Heb nu zelf een 3 jarige en kriebelt nu echt wel hoor niet dat ik er nu gelijk opspring ofzo. En dan al die "zeurende" mensen dat het een tijd wordt dat je erop springt. Dat is toch onbewust ook best wel een druk omdat ze er elke keer op terug komen en heb je er onderhand al eens opgezetten? Bah. Ik trek me er dan wel niet veel van aan maar kan er wel pissig om worden.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 14:51

Mijn verzorgpony is 6 en ik ben nou bezig met inrijden. Dit is echter niet bewust gekozen.
Ze kochten haar op 5,5 jarige leeftijd helemaal groen uit een weitje. :=
Ik ben tegen beleren op 2,5 jarige leeftijd.
Ik zou langzaam aan beginnen op 3,5 jarige leeftijd, en met 4 jaar echt beginnen. ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:49

Dat ben ik met je eens germie!

En kijk naar het kwpn, de hengsten voor de hengstenkeuring worden als 2.5 jarige voor het eerst aangeboden. Deze zijn dan nog niet gereden maar wel volop getrained/longeerd voor een paar maanden. Als ze dan door komen naar de 60 dagen (? weet niet meer hoeveel dagen het nu zijn) test zijn ze drie jaar en worden ze ´volop´gereden. En deze hengsten zie je bijna allemaal hoog in de sport terug. Als het zo slecht/ ongezond is om met de 3 jarige paarden aan de gang te gaan. Hoe kan dat dan?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 21:37

Wat ik wel zeeer apart vindt is dat de meeste mensen hier lopen tr zeuren over het op vroege leeftijd inrijden, maar vervolgens zeggen longeren kan wel.
Hebben die mensen dan wel enig idee hoe zwaar longeren is!!
Ze zeggen niet voor niets een half uurtje longeren staat gelijk aan een uur rijden.
Daarnaast is het voor de gewrichten ook veel zwaarder om op een rondje te lopen dan met iemand er op rechtuit.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 00:12

Ben ik helemaal met je eens Kyrkelover.... Ik geef er persoonlijk ook de voorkeur aan om eerst lekker naar buiten te gaan, paardje haar balans op het gemak te laten vinden en daarna pas dressuurmatig aan de slag te gaan.... Dan heb ik het natuurlijk over het doorrijden hè, niet het zadelmak maken ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 09:49

Ben het ook helemaal eens met de bovenstaande 2 berichten. :j Volgens mij zijn het ook veel ´pony meisjes :Y) ´die zeggen pas op 4+ leeftijd aan de gang te gaan.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 10:41

Nou ik zou dus zelf echt wachten tot ze 3 1/2 was. Ze is van Mei en ik had in de planning dat ik haar in September zou gaan inrijden ook vanwege dr e.v.t groei. Maar mijn instructrice verzocht me vriendelijk doch dringend om dat toch nu (maandje geleden) te gaan doen. Waarom? Mijn meisje is nogal compact, dus ze zou zich alleen nog maar ronder en ronder eten, terwijl ik haar niet aan t werk zette vanwege e.v.t groei naar boven i.p.v de breedte.
Ik heb nog geen spijt ervan gehad dat ik toch tegen mn principes eerder ben begonnen. Ze pikt alles heel goed op, en staat b.w.v.s. te trappelen aan de poetsplek. Ze heeft er echt schik in! Maar alles met beleid hoor.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:03

Het is ook te bekijken per paard.

mijn friese merrie ben ik met 3 jaar gaan beleren zij is 03-04-10 5 jaar geworden en pas een half jaar serieus aan het werk. nou dat is toch een prachtige leeftijd maar vooral omdat zij er toen pas klaar voor was.

mijn new forest pony daar in tegen die heb ik met 3,5 ingereden en toen was hij er gewoon klaar voor. je merkt over het algemeen wel wanneer een paard er klaar voor is en wanneer niet.

zo stond ik op een in en verkoop stal en daar reden wij paarden in sommige waren 3 sommige 4 maar er waren er ook bij die al 5 waren ofzo. Ieder paard is anders net als kinderen de ene is jonger ergens aan toe dan de ander. En qua type bouw zijn alle paarden verschillend. denk dat dat veel dingen zijn die je moet onthouden.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:22

absoluut! wat zijn we het allemaal met elkaar eens de laatste pagina´s :-)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:39

ik heb niet alles doorgelezen. Maar wel even de laatste 2 en ik ben hetzelfde als jullienongeveer. Inrijden wanneer het kan. We hebben nu een 3 jarige werd niets mee gedaan en die mag nu aan het werk. Lekker mee naar buiten en ook beginnen met rustig beleren. Je ziet haar opbloeien en ze vindt het heerlijk lekker draven.

Maar soms zie je ook 3 jarige waarvan je denkt laat nog maar even staan.

Wat ze al zeiden als ze redelijk recht en goed in het koppie zijn dan is als je rustig aan doet het geen probleem.

3 jarige in mijn ogen nog niet klaar aan het lichaam te zien dat er iemand opstapt.
Afbeelding

3 jarige die redelijk klaar is om te gaan werken zo aan het lichaam te zien.
Afbeelding

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:43

Wat mij meestal opvalt is dat pony's /paarden die je met 2,5/3 inrijdt na een tijdje er veeeel volwassener uit zien.
Ze beginnen dan in een keer kwa lijf uit elkaar te komen van veulen naar paard.
En dat is hier bij alle paarden nog zo geweest.
Wij zetten de jonge paarden in de winter periode helemaal stil en dan krijgen ze in een keer weer een giga groeispurt.
Overigens de paarden waar ik het over heb doen het op latere leeftijd nog ontzettend goed en dan praat ik natuurlijk over 17/18 jaar.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 14:21

Bij mijn verzorgpony hebben ze geen vaste leeftijd.
Gewoon met de 3e kijken hoe het kan longeren aan het halster. Gaat het niet. Dan wacht je, als je het paard tijd geeft dan denk ik dat het hetzelfde effect heeft als je dat je 2 weken van tevoren voor een proefwerk gaat leren.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 22:17

Als ik mijn veulen nu nog had , was hij 2 , en op zijn 2,5 jaar zou ze aan de longe komen ( zondel zadel) en als ze goed weet was stap,draf,galop aan de stem kan gingen we een zadeltje zoeken en daarmee aan de longe steeds een beetje meer met haar gaan doen..

Alleen was dit zo een mak beest dat ik haar deken van mij andere pony omdeed en bandages , en heb bij haar ook al een x een zadeltje op gelegt , toen was ze 1,5 maar toen had ik het zelf vast en niet met de singel vast..Ze vond het een beetje spannend maar vond het al gauw 'gewoon'.

Het paard van mijn ma hebben we ingereden toen hij 3,5/4 was , nouja toen zijn we begonnen met met zadel aan de longe enzo en we zaten er pas op toen hij 4,5 was...

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 22:37

mijn paard is ingereden toen ze 2,5 was als 3 jarige gingen ze er op en is ze gedekt.
ze is dus maar 1 of 2 keer per week bereden en 24/7 buiten tot ze der veulen had en daarna is ze bij mij gekomen
ze is nu 5 en word vrij intensief gereden 4 tot 5 keer per week en 1 keer longeeren nog nooit problemen mee gehad ook niet met haar gewrichten de da kon zelf geen een opmerking vinden in de rongtenfoto`s die pas nog zijn gemaakt.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:31

[quote="muc"]Ja en? Eigenlijk alle sportpaarden / grote stallen maken de paarden op 2.5/3 jarige leeftijd zadelmak. Je moet dit natuurlijk met beleid en gevoel doen. Maar als je echt zou moeten wachten totdat ze uitgegroeid zijn, waarom lopen die paarden dan in de internationale sport??

Maar moet iedereen dit dan maar gelijk doen?
Veel paarden die 8 zijn en op hoog niveau lopen worden echt niet oud.
Ik vind 3,5 jaar een goede leeftijd om te beginnen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 23:49

eridinges schreef:
Maar moet iedereen dit dan maar gelijk doen?
Veel paarden die 8 zijn en op hoog niveau lopen worden echt niet oud.
Ik vind 3,5 jaar een goede leeftijd om te beginnen

Niet?
Ga eens kijken bij de ruiters die op echt hoog nivo rijden hoe oud hun paarden worden of zijn geworden en welke staat van verdienste ze hebben. Kijk de diverse hengsten na van nu en het verleden.

De meeste paarden worden juist verpest door de mensen die het lagere nivo rijden... Waarom? omdat daar allereerst veel meer paarden lopen, minder begeleiding is.

Je kunt niet zeggen 3 is de beste leeftijd of 6 is de beste leeftijd.
Het ligt aan het dier, we hebben er nu eentje staan, volgens papier nu net of net niet 3 jaar. Die had je moeten zien 3 maand geleden, absoluut een puppy, in bouw, gedrag en alles. Kent wel beenbescherming, dekens, hoofdstel. Begint nu model aan te komen, wordt volwassener, kent dan inmiddels ook zadel. Heeft een ruiter opgehangen, maar longeren? nope.
Hij krijgt iets meer tijd voor er iemand daadwerkelijk opgaat.
Maar heb er ook eentje staan, 8 jaar, kent niets, maar betwijfel of dat wat wordt. Qua gedrag etc, zo eentje had ik ingereden met 2.5 jaar....

en verkijk je niet op de 3 jarige paarden die naar de keuring gaan, daar gaat een heel ander taject aan vooraf dan van de weide en hupsakee naar de keuring.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 08:38

ik ben blij dat we met 2,5 zijn begonnen. daardoor zijn we er achter gekomen dat hij een afwijking in zijn rug en hals heeft. nu kunnen ze hem misschien nog daar aan helpen als hij ouder was geweest niet meer.

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:29

En om bovenstaande reden heb ik haar eerst röntgenlogisch laten keuren. Met alle foto's van dien. Rug (kissing spines) Hals (e.v.t verklevingen) en PROK.

Gelukkig was alles goed en heeft ze nu het PROK certificaat.

Mijn stalgenootje verklaarde me voor gek. Wat niet weet wat niet deert zei ze nog een jaar geleden. Maar ik wilde graag weten met wat voor vlees ik in de kuip temaken had.

Datzelfde stalgenootje is nu op zoek naar een ander paard die wel röngen Oké is. Haar paard bleek achteraf hals en rug klachten te hebben die niet te genezen zijn.
Ze kan er wel recreatief mee rijden, maar ze wil heel graag de sport in.

Tja en als ze dat nou al eerder had gedaan voordat ze met dit paard aan de slag ging,
had ze niet zoveel tijd en geld erin hoeven te steken.

Maargoed wat ik wil zeggen. Als je je paard jonger op de foto laat zetten kun je e.v.t
je verwachtingen bijstellen of is t misschien voor het nog jonge paard de tekortkoming
nog te herstellen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:48

Voordeel van jong beleren is mss dat ze t snel oppakken en zich vaak iets makkelijker laten opvoeden en je t karakter nog iets kan vormen.

Nadelen: sneller kans op artrose, peesblessures, spierblessures, overbelasting (ook geestelijk want t zijn nog kleuters op 2,5 jarige leeftijd).

Het scheelt wel een beetje per paard maar het jongste paard wat ik ooit heb gekend was 2 jaar en 5 maanden toen ie beleerd werd gekocht... niet door mij overigens en daar werd ondanks alle waarschuwingen van verschillende mensen ook meteen behoorlijk fanatiek op gereden. Als die persoon plezier van het paard wil hebben tot z'n 25ste had ze beter veeeel rustiger aan kunnen doen. En als ie nou goed en recht gereden werd...

Zadelmak maken ok, maar een aantal keer per week flink rijden... nee dat vind ik zo vreselijk fout. Naar mijn mening is dat vragen om problemen over een paar jaar.

Mijn merrie is 1.70 en nu 3 jaar en 2 maanden, heb haar zadelmak gekocht maar laat haar de eerste maanden lekker bijgroeien. Ik longeer 1 of 2 keer per week en wandel met haar op de weg. Ook doen we schriktraining en beetje vrijheidsdressuur. Tegen de tijd dat ik er eens op hoop te gaan is ze 3,5, dat is iets heel anders dan 2,5 en dan hangt t er nog vanaf of ik haar volwassen genoeg vind. Want ik wil lang van mijn paardje kunnen genieten en haar gezondheid gaat voor mijn plezier! Er is genoeg wat je met een paard kunt doen zonder echt te moeten werken. En ik wil ook met haar naar de keuring maar kwpn merries kunnen ook als ze iets ouder zijn, ze hoeven niet met 3 naar de keuring en datzelfde jaar allerlei proeven af te leggen, dat kan ook met 5, 6 of 7. Bij veel rassen kan t op latere leeftijd maar vaak bij hengsten dan weer niet, erg jammer...