Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:21

wat jij neerzette is een commerciele advertentie en hoort feitelijk bij E/A (dat weet je zelf waarschijnlijk ook heel goed). Het topic gaat over rechtrichten, natuurlijk kan massage daar ook aan bijdragen maar voor commerciele activiteiten is er in dit topic echt geen plaats (dan zouden anderen waarschijnlijk ook nog wel wat weten) .

Wat je wel kunt doen is de foto's die geplaatst zijn beoordelen en bijvoorbeeld zeggen welke punten jij dan zou masseren bij dat betreffende paard. Dan houd je het concreet en help je ook iemand verder met het rechtrichten van haar paard. Dat zou ook erg interessant zijn. De discussie in dit topic gaat er niet over wie gelijk heeft, dus je methode staat verder niet ter discussie. Het gaat erom dat we elkaar helpen om verder te komen door elkaars foto's te beoordelen.

Wil je dat niet omdat het jou niets oplevert, dan is dit misschien geen topic voor jou.

NB zelf ben ik een groot voorstander (en gebruiker) van massage, zij het gewoon de huis/tuin/en keukenmassage, daar niet van :D
[/quote]

HannaFrouk Ik geloof dat je niet echt goed leest.!!!
Die site is niet van mij en ik verdien er dus niets aan , ik probeer alleen mensen zoals jij de achterliggende gedachte bij te brengen..Maar dat lukt dus niet bij jouw jammer voor je zelf en je paardje..Je zou er een stuk wijzer van worden en veel problemen van je paard gaan snappen..Maar misschien is dat wel iets te veel gevraagd..En de huis/tuin en keukenmassage zullen je niet echt de gewenste resultaat opleveren dan diepte massage..

Maar volgens mij liep jij een paar blz terug nog te schreeuwen dat er niet gequote mocht worden..Maar alleen als het jou uit komt zeker..Maar geniet van je geneuzel..Ik zal hier geen tijd meer aan besteden..

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:55

Elco dit draagt totaal niets bij aan dit topic en je manier van reageren is ook niet echt heel beschaaft.

Bovendien vraagt de persoon van de advertenties of je haar een pbtje wilt sturen, want ze wil wel graag weten wie je bent...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:56

Moll schreef:
helaas geen fotos, foto toestel is spoorloos verdwenen :n dus die gaat u zeker tegoed houden van mij...

mol

Is toch geen late 1 april (32 maart) grap?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:21

Een 32 maart grap op 34 maart, nee dat zou ongepast zijn :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 21:38

Elco schreef:
Maar volgens mij liep jij een paar blz terug nog te schreeuwen dat er niet gequote mocht worden..Maar alleen als het jou uit komt zeker..Maar geniet van je geneuzel..Ik zal hier geen tijd meer aan besteden..

Er mogen geen FOTO's gequot worden. Tekst wel. Van wie de advertentie ook was, commercieel bedoeld was hij wel, dat leek me duidelijk. En daar is E/A voor. Voor de rest alles prima, bedankt, dan neuzelen we nu maar gewoon weer door.

Allemaal bedankt voor de foto's. Nombrado ik denk dat ik een beetje begin te begrijpen wat je bedoelt, maar ik vraag me af of die techniek werkt bij mijn paard. Ik verwacht eigenlijk dat dat pas gaat werken nadat hij wat losser is geworden.

Nog even een verslagje van vandaag: ik ben voor de eerste keer met het Westernpaardje bezig geweest. Dat ging voor een eerste keer zeker niet slecht. Heb daar nog geen foto's van en van de rest ook niet, want het was te nat buiten voor de fotocamera.

Daarna met het pepertje bezig geweest en die had er weer zin in. Of eigenlijk ... NIET. Een en al gehap in het touw, ontzettend irritant, dribbelend door de bochten, totaal niet van plan om ook maar 1 spier te ontspannen. Nadat we elkaar een aantal rondjes lekker hadden lopen tegenwerken, even "een oog" (iemand anders) erbij gehaald, dat hielp om even te begrijpen wat ik verkeerd deed (te weinig uitnodigen naar beneden). Het happen in het touw heb ik nu echt een half jaar genegeerd (advies van lesgeefmens: geen aandacht aan besteden) maar dat werkt dus gewoon niet om dat eruit te krijgen, integendeel het wordt voor hem nu gewoon een maniertje om zijn frustratie duidelijk te maken en het wordt dus juist nu heel erg omdat hij stijf is en vast zit. En het werkt de oefening vreselijk tegen als hij om de 3 passen een flinke hap in het touw geeft. Vandaag was voor mij de maat vol en heb ik hem op dat happen eens een flinke veeg uit de pan gegeven (dwz niet boos, heb al m'n emoties erbuiten gelaten maar wel heel duidelijk telkens weer als hij een hap gaf). Dat resulteerde natuurlijk eerst in een blazend, snorkend, beledigd paard. Onverstoorbaar telkens direct verder gegaan met de oefening.

Na een flink aantal correcties en consequent doorgaan begon het hem duidelijk te worden dat hij het echt moest laten en zich zonder verder geneuzel op de oefening moest concentreren. Toen ging het gelukkig ook meteen de goede kant op, heb natuurlijk elke kans om hem te belonen aangegrepen en toen viel het kwartje eindelijk weer en kwam er weer samenwerking. En zakte dat hoofd steeds verder. Uiteindelijk dik een uur bezig geweest om de gewenste ontspanning te bereiken (aan de hand dus, niet op z'n rug). Maar toen was ik er ook erg tevreden over, ik denk dat we vandaag weer een goede stap de goede kant op hebben gemaakt.

Wat wel vreselijk opvalt is dat hij echt met een 'kippekont' blijft lopen, heel stijf van achter. Dat baart me wel zorgen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:26

HannahFrouk schreef:
[Nombrado ik denk dat ik een beetje begin te begrijpen wat je bedoelt, maar ik vraag me af of die techniek werkt bij mijn paard. Ik verwacht eigenlijk dat dat pas gaat werken nadat hij wat losser is geworden.

.

als je goed kijkt naar mijn laaste 2 geplaatste foto's, zal je begrijpen wat ik bedoel.
dit geldt voor elk paard...., dat is basis, helemaal voor een gespannen paardje die jij rijd.
daarbij is het belangrijk als ruiter te voelen, wanneer het paard recht beweegt , in het bekken vanachteruit...., vandaaruit komt ontspanning.
het heeft niets met techniek te maken, het heeft te maken met recht, in balans en harmonie /ontspanning. Vanuit die ontspanning kan je pas wat gaan doen.

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:31

HF: Wat fijn dat je het gevoel hebt een stap in de goede richting te hebben gedaan vandaag! Die zorgen om die achterhand zijn niet fijn, ik hoop dat je toch nog verbetering gaat zien als je de oefeningen veelvuldig herhaalt :j Hoe vaak train jij nu met haar?
En petje af voor je geduld met het happen negeren, ik doe het je niet na een half jaar lang :o

Verder veel geschreven hier vandaag zeg! %) Enorm leerzaam maar echt te veel voor mij om nog specifiek te reageren hoor...
Ik merk wel op na bepaalde discussies hier te lezen dat in elke 'methode' wel iets bruikbaars en logisch zit maar het er maar net aan ligt met welk type paard men werkt en welk type mens je erop zet en welke doelen er gesteld worden...
Tot welke groep ik behoor of me het meeste aangetrokken voel ben ik nog niet achter want dat wisselde sterk hier op het moment dat ik alles las maar dat is ook prima denk ik :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:38

HannaFrouk: klinkt als een doorbraak, ben benieuwd of hij nou volgende keer van het touw afblijft := Wat voor paard is het (karakter), ik zou al lang klaar zijn geweest met zulk geklooi :o

Mindfields, het is zó logisch dat ik het zelf had moeten kunnen bedenken :o Ik heb echt geen flauw idee hoe hij zal reageren wanneer ik hem na een paar passen terugneem naar draf, galop is eigenlijk momenteel de beloning voor zijn inspanning onderweg, op de terugweg mag hij een galopje als hij zijn werk netjes heeft gedaan. En hoe fijn het ook voor hem is om even uit te kunnen razen, ik vind het toch wel erg belangrijk dat hij niet uit elkaar dondert, of hij nou galoppeert of niet. Ik ga wat anders bedenken waarmee hij zijn energie kwijt kan, en met de galop aan de slag :)

MissPK: tja, ik heb ook geen idee wat vos en ik nou voor combi zijn, ik houd het maar op lief, stoer tankje met malle griet aan boord :P Qua "methode": die ben ik aan het ontwikkelen, door veel te lezen, te luisteren naar mijn lesjuf en achteraf, nadat ik met mijn paard heb gewerkt, na te denken over wat hij doet. Daaruit distilleer ik dan wat ik kan gebruiken, en wanneer ik rijd of anderszins met hem werk ben ik vooral bezig met voelen en met reageren op mijn paard. Tijdens de "evaluatie" pas ik daar dan dingen in in, het aha-effect zeg maar, want voelen en denken moet je niet tegelijkertijd doen :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 07:36

Hestejente, "afstraffen" (op laten we het "pittig corrigeren" noemen) ben ik zelf nooit zo voor, omdat de ontspanning daarna een hele tijd ver te zoeken is natuurlijk. Mijn paard (Arabier) kan heel rustig zijn maar op het moment is het een hittepetit. Snel beledigd en op het moment een tikje arrogant (dat heeft hij van tijd tot tijd). Ik heb - al zeg ik het zelf - een erg goede band met m'n paard, ik wil die absoluut niet schaden, dus ik probeer het altijd met rust en consequent doorzetten op te lossen. Normaal, bij problemen, werkt het dus ook het beste om een beetje z'n gevoel aan te spreken zeg maar, want hij wil't altijd wel graag heel goed doen en complimentjes krijgen. Jammer genoeg valt dit daar blijkbaar niet onder, dit viel voor hem duidelijk meer in de categorie "spelletje doen om onder de oefening uit te komen".

Ik vind het bij hem weleens moeilijk om de balans te vinden tussen corrigeren en rust in de oefening brengen. Ik ben dus ook een tijdje met het andere paardje bezig geweest, die voelt heel anders aan. Af en toe is 't een lastig beest hahaha

Heb eerlijk gezegd ook wel geexperimenteerd met telkens achteruit zetten (passen achterwaarts laten lopen) als hij het deed, maar dan krijg je zo'n oefening van: naar-voor-naar-achter-naar-links-naar-rehechts ... lijkt ook nergens op. ;( . En ik ben het nu gewoon ZAT, dus ben van plan om dit even heel consequent door te zetten, ik accepteer geen enkele hap meer, want zo komen we nooit aan een goeie oefening toe. :(

Vandaag ga ik er weer mee aan de slag, ik vrees wel dat hij wat spierpijn zal hebben, 'k ga eerst maar even lekker longeren.

Hopelijk foto's.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:30

je zou je eens kunnen afvragen , waarom hij hapt.
het lijkt mij eerder een signaal naar jou toe.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:18

Tuurlijk heb ik me dat afgevraagd. Dat lijkt me nogal logisch.
Hij hapt ook als iemand anders "aan het roer" staat. Het gaat om de oefening. Hij hapt rechtsom ook meer als linksom.

Je mag het feit dat ik het nu na een half jaar op deze manier ga corrigeren beschouwen als een eindconclusie. Het wordt duidelijk een ingesleten patroon zo. Ik wil nu dat hij energie gaat steken in de oefening en niet in dat gehap.

Oh by the way, antwoord op miss PK vergeten. We zijn vorige zomer begonnen met RR. In de winter heb ik het bijgehouden maar ivm weer en persoonlijke situatie (solliciteren, omscholen etc) weinig tijd gehad. Maar ik was er echt tevreden over, normaal is het in de winter helemaal niks (stijf sacherijnig paard dat duidelijk geen plezier heeft), nu viel het heel erg mee. Alleen een week of wat geleden is er opnieuw de klad in gekomen (werd opeens stijver, last van z'n spieren), de oorzaak daarvan is me niet helemaal duidelijk, mogelijk dat ik een paar keer een kwartiertje een ander zadel heb uitgeprobeerd. Nu oefen ik eigenlijk alleen in het weekend, omdat ik doordeweeks noodgedwongen allerlei andere afspraken heb (is te weinig weet ik).

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:27

spierspanning aan beide zijde van de nek, daar doet het zeer.
niet zo extreem inbuigen daar , recht houden en die plek masseren

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:35

Ik heb wat dat betreft een half jaar lang alles al geprobeerd (ook massage ja, zie aantal pagina's terug, dit heb ik ook tijdens de oefening geprobeerd), maar het is gewoon klaar nu. Er wordt gewoon niet meer gehapt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:44

het komt gewoonweg door het extreem naar binnenbuigen vh hoofd in je hand oefeningen.
wel of niet klaar, ik zou er ook bloedchagerijnig van worden. ;)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 10:54

HannahFrouk schreef:
Ik heb wat dat betreft een half jaar lang alles al geprobeerd (ook massage ja, zie aantal pagina's terug, dit heb ik ook tijdens de oefening geprobeerd), maar het is gewoon klaar nu. Er wordt gewoon niet meer gehapt.

je kent je eigen paard het beste en de beste stuurlui staan aan wal gewoon doen wat jij denkt dat correct is in deze en laat de rest maar tegen je kont praten want je koppie zou het niet belangrijk moeten vinden ;)

mol

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 10:57

Ik ga het ook gewoon even op m'n eigen manier doen, er zit even niets anders op. Gisteren heeft het in elk geval geresulteerd in een goede afsluiting van de oefening en ik ga er vanuit dat dat vandaag ook het geval zal zijn. Ik krijg hem gewoon ook niet geconcentreerd voor de oefening zo, hij is alleen maar met dat gehap bezig.

Wie weet foto's vandaag, zou leuk zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:01

wat je kan proberen is de binnen teugel bij het hoofdstel beet houden zo kan hij minder bijten en als hij het probeerd kan je hem sneller tegen houden, en veel plezier vandaag met trainen

mol

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:05

@ Hannah, Zjief hapt ook in zijn teugels, echt om de haverklap. Ik heb het ook echt heel lang genegeerd en geprobeerd sneller te zijn dan hij, maar dat is best moeilijk. Een teugel heb ik altijd al door zijn keelriem (als ik grondoefeningen doe) en in de andere wil hij dus happen en bijten.In het begin deed hij het niet en toen vond hij de oefeningen nog veel moeilijker.

Ik merk wel dat wanneer ik de oefening goed doe en hij ook hij opeens geconcentreerd is en ermee stopt voor eventjes.
Hij is ook veel meer op het bitje aan het kouwen als ik grondoefeningen doe. Zodra ik erop zit is het over, ook als ik dezelfde oefeningen uitvoer als wanneer ik ernaast loop.

Sinds de vorige les hebben we ook besloten dat het nu maar even over moet zijn en kijken of het helpt als ik hem er op wijs dat hij het gewoon niet mag doen.
Zjief is ook snel van de rel als je hard optreedt, maar dat doe ik gelukkig bijna nooit, maar ben benieuwd of het zo beter gaat.

Hij heeft trouwens al een paar dagen een dikke knie. Hij loopt niet kreupel, dus ben alleen lekker aan het stappen.

Hij begint de hulpen van de travers te snappen, echt zo goeg.
Alleen rechtom valt hij op binnen en moet ik het goed voorbereiden, maar gisteren ging het goed met heel weinig druk.

Een vraag nog! Linksom valt hij over zijn buitenschouder. Welke hulpen geven jullie om ervoor te zorgen dat dat niet gebeurd.
Ik vind het nog lastiger om te corrigeren dan wanneer hij op zijn binnenschouder valt, dat kan ik nu redelijk goed controleren, mits ik snel ben en vooruit denk :-)

Sowieso neem ik mijn buitenteugel iets meer aan en breng mijn hand tegen zijn hals. Ik probeer zijn schouderpartij naar binnen te brengen en leg hierbij ook iets mijn buitenbeen aan.
Ik probeer mijn schouders naar binnen te draaien en mijn linkerzitbeen knobbel iets in hem te laten zakken en vooral weinig druk op mijn binnenteugel te houden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 11:07

Moll, ook dat heb ik al geprobeerd maar dit resulteert erin dat hij dan juist probeert "verder terug" te happen om toch maar dat touw te pakken te krijgen. Hij doet het trouwens met rijden ook, normaal niet, maar wel als ik bv met een teugel rijd die met clipjes aan een bit bevestigt is. Dat nodigt blijkbaar erg uit tot happen en dan word ik er ook helemaal crazy van. Met clipteugeltjes rijd ik dus maar niet meer, dat is niet te doen.

We gaan het gewoon weer proberen ;-)

Jeannine ik ben benieuwd of jij door dat happen heen kunt komen. Wat je probleem betreft: helpt begrenzen van de schouder niet?

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:09

Ik begrens zijn schouder al, maar het lijkt vaak of het mij gewoon niet lukt.
Als ik op de hoefslag loop en een volte in wil zitten, moet ik mijn best doen om hem van de hoefslag te krijgen. Dat zien de meeste mensen niet, maar ik voel het wel zo.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:13

HannahFrouk schreef:
Moll, ook dat heb ik al geprobeerd maar dit resulteert erin dat hij dan juist probeert "verder terug" te happen om toch maar dat touw te pakken te krijgen. Hij doet het trouwens met rijden ook, normaal niet, maar wel als ik bv met een teugel rijd die met clipjes aan een bit bevestigt is. Dat nodigt blijkbaar erg uit tot happen en dan word ik er ook helemaal crazy van. Met clipteugeltjes rijd ik dus maar niet meer, dat is niet te doen.

We gaan het gewoon weer proberen ;-)

Jeannine ik ben benieuwd of jij door dat happen heen kunt komen. Wat je probleem betreft: helpt begrenzen van de schouder niet?

als je met bit rijd, heb je dan ook een sperriempje bij hem om?

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:15

Jeannine schreef:
Ik begrens zijn schouder al, maar het lijkt vaak of het mij gewoon niet lukt.
Als ik op de hoefslag loop en een volte in wil zitten, moet ik mijn best doen om hem van de hoefslag te krijgen. Dat zien de meeste mensen niet, maar ik voel het wel zo.

vermoedelijk is dit naar 1 kant het geval.
dat betekend dat óf je paard scheef is, óf jij scheef zit in te werken.
geval 1, even op binnenkant zitten, daarna weer recht en dan iets naar buitenkant zitten om de volte in te zetten.
geval 2, zit op buitenkant (niet knikken in heup) buitenbeen langer maken wil wel helpen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:23

@ Nombrado dat hij scheef is dat wist ik al :-)
Ik zal eens wat gaan proberen.
Op de buitenkant zitten is nieuw voor mij.

Als je gelezen hebt, dan schrijf ik al pagina's lang dat hij rechtsom naar binnen valt en linksom naar buiten ;-)
Maakt niet uit hoor...

Maar ik ga ervan door, moet me alweer haasten.
Fijne pasen allemaal!!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:26

HannahFrouk schreef:
Nog even een verslagje van vandaag: ik ben voor de eerste keer met het Westernpaardje bezig geweest. Dat ging voor een eerste keer zeker niet slecht. Heb daar nog geen foto's van en van de rest ook niet, want het was te nat buiten voor de fotocamera.

"Klinkt" interessant, mag ik u vragen wat voor oefeningen u hoe gedaan heeft? Aan de hand of onder de ruiter?

Daarna met het pepertje bezig geweest en die had er weer zin in. Of eigenlijk ... NIET. Een en al gehap in het touw, ontzettend irritant, dribbelend door de bochten, totaal niet van plan om ook maar 1 spier te ontspannen. Nadat we elkaar een aantal rondjes lekker hadden lopen tegenwerken, even "een oog" (iemand anders) erbij gehaald, dat hielp om even te begrijpen wat ik verkeerd deed (te weinig uitnodigen naar beneden). Het happen in het touw heb ik nu echt een half jaar genegeerd (advies van lesgeefmens: geen aandacht aan besteden) maar dat werkt dus gewoon niet om dat eruit te krijgen, integendeel het wordt voor hem nu gewoon een maniertje om zijn frustratie duidelijk te maken en het wordt dus juist nu heel erg omdat hij stijf is en vast zit. En het werkt de oefening vreselijk tegen als hij om de 3 passen een flinke hap in het touw geeft. Vandaag was voor mij de maat vol en heb ik hem op dat happen eens een flinke veeg uit de pan gegeven (dwz niet boos, heb al m'n emoties erbuiten gelaten maar wel heel duidelijk telkens weer als hij een hap gaf). Dat resulteerde natuurlijk eerst in een blazend, snorkend, beledigd paard. Onverstoorbaar telkens direct verder gegaan met de oefening.

Na een flink aantal correcties en consequent doorgaan begon het hem duidelijk te worden dat hij het echt moest laten en zich zonder verder geneuzel op de oefening moest concentreren. Toen ging het gelukkig ook meteen de goede kant op, heb natuurlijk elke kans om hem te belonen aangegrepen en toen viel het kwartje eindelijk weer en kwam er weer samenwerking. En zakte dat hoofd steeds verder. Uiteindelijk dik een uur bezig geweest om de gewenste ontspanning te bereiken (aan de hand dus, niet op z'n rug). Maar toen was ik er ook erg tevreden over, ik denk dat we vandaag weer een goede stap de goede kant op hebben gemaakt.

Wat wel vreselijk opvalt is dat hij echt met een 'kippekont' blijft lopen, heel stijf van achter. Dat baart me wel zorgen.

Wat u omschrijft is eigenlijk nog basisopvoeding, door verkeerd advies (wat ik trouwens wel kan begrijpen) heeft u en uw paard er een spelletje ongehoorzaamheid van gemaakt. Negeren is vriendelijker dan gericht bestraffen. Maar in zulke situaties is gericht bestraffen toch beter kort maar krachtig terecht is dan beter, dan gelange tijd door laten sudderen zoals u beschrijft.
Kunt u eens een film plaatsen, van de "kippenachterhand" die u beschrijft?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 11:29

nombrado schreef:
je zou je eens kunnen afvragen , waarom hij hapt.
het lijkt mij eerder een signaal naar jou toe.

Is het niet ongehoorzaam protest spelen? Of denkt u aan wat anders?