[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:25

driebergen schreef:
Volgens mij is jouw punt meer hoe deze punten bereikt worden.
En de manier waarop Antoine zijn 'reclame' maakt.

en dan zijn we er eindelijk uit :)

Nee Driebergen het is geen verassende uitkomst.

gelukkig zijn we nu eindelijk tot een nuttige discussie gekomen en daar is dit forum voor

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:08

driebergen schreef:
verrassende overeenkomst??? :D

Nee, de Bodt is ook een klassiek rijsysteem, alleen pakt hij er met name het rechtrichten uit :) En werkt hij niet altijd in de exacte volgorde van het skala der ausbildung, maar stelt dat door recht te richten eerdere aspecten van het skala vanzelf in orde komen :)

Overigens, zoals bij elke methode/systeem moet je nog altijd je eigen verstand gebruiken. Als je geleerd hebt dat bij een paard bij de neusriem altijd twee vingers tussen de neusriem en de neus moeten kunnen, maar het paard protesteert heel hevig, ga je het toch ook anders doen? Zo moet je ook altijd je gezonde verstand volgen bij het rijden via AdB (en wie dan ook). Luister naar je paard en je intuïtie, en durf van de geijkte paden af te gaan als dat nodig is.

AdB gelooft niet in het bestaan hoefkatrol, daarom rijdt hij paarden met die diagnose wel. Hij ziet het niet als een paard over zijn pijn heen rijden, omdat hij er simpelweg niet van overtuigd is dat hoefkatrol de oorzaak is. Kwestie van ander referentiekader... Paarden die bewezen en letterlijk door hun pijn heen gereden worden door zenuwsnedes en inspuitingen en dergelijke, daar geeft hij die garantie van no cure no pay ook niet op. Al blijf ik het jammer vinden dat hij die paarden überhaupt in training neemt, op een gegeven moment is het ook klaar...

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:18

Heino schreef:
AdB gelooft niet in het bestaan hoefkatrol, daarom rijdt hij paarden met die diagnose wel. Hij ziet het niet als een paard over zijn pijn heen rijden, omdat hij er simpelweg niet van overtuigd is dat hoefkatrol de oorzaak is. Kwestie van ander referentiekader... Paarden die bewezen en letterlijk door hun pijn heen gereden worden door zenuwsnedes en inspuitingen en dergelijke, daar geeft hij die garantie van no cure no pay ook niet op. Al blijf ik het jammer vinden dat hij die paarden überhaupt in training neemt, op een gegeven moment is het ook klaar...

Als ik ervanuit mag gaan dit waar is, kom ik toch tot de conclusie: er geld uithalen over de rug van het paard en eigenaar. En dan vind ik mijn eerste post: wegblijven, nog niet zo'n slecht advies.

RoodZonnetje

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 12:48

Tja, dat doen dierenartsen dan net zo goed. Die blijven dieren ook maar beter proberen te maken tot het écht niet meer gaat.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:02

Die stelling kan ik begrijpen vanuit dat oogpunt, alleen rijden dierenartsen niet en zullen ze ook niet adviseren om dat nog te proberen.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:13

Whinnylando schreef:
Heino schreef:

Als ik ervanuit mag gaan dit waar is, kom ik toch tot de conclusie: er geld uithalen over de rug van het paard en eigenaar. En dan vind ik mijn eerste post: wegblijven, nog niet zo'n slecht advies.

Ik begrijp het punt dat het klaar is als het klaar is. Maar om dan gelijk te zeggen "weg blijven" vind ik te ver gaan. Mijn paard is helemaal gezond, nog heel jong en beleer haar met deze methode. Het werkt voor ons heel goed. Had ik ook moeten weg blijven? En zo ja, waarom?

Ik heb overigens geen ervaring met meneer de Bodt zelf, dus over hem kan ik niet oordelen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:14

Whinnylando schreef:
Die stelling kan ik begrijpen vanuit dat oogpunt, alleen rijden dierenartsen niet en zullen ze ook niet adviseren om dat nog te proberen.

Niet mee eens, juist door mijn dierenarts ben ik met dit systeem in aanraking gekomen ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:15

Whinnylando, begrijp ik jou goed als je vind dat je ten alle tijde weg moet blijven van AdB? Ook als het om preventie gaat, en niet om "behandeling"?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:18

We hebben het in dit geval niet over gezonde paarden. zie het stukje wat ik geqoute had van Heino. Die trouwens in een paar zinnen tot de kern kwam.

Ik persoonlijk zou er met een gezond paard niet naartoe gaan omdat ik mijn eigen ding heb en daar volledig in vertrouw dat ik juist bezig ben. Jij hebt het jouwe, dus niks mis mee nietwaar?

Laatste wijziging: ik zag dat er ondertussen meer posts kwamen. Met dit stukje reageerde ik op de vraag van W_W

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:24

Whinnylando schreef:
Heino schreef:

Toch ben ik het hier niet mee eens.
Ik denk dat dat komt doordat jij alleen de opvattingen van Antoine, of liever gezegd: hoe ze de wereld in gebracht worden, herhaalt.
Als je erbij bedenkt dat je altijd op je paard moet letten, wordt het verhaal anders toch?

Het is zeker niet nutteloos om les te krijgen op verschillende manieren, zo ook via het systeem van AdB.
Als je een paard zo kan rijden dat het van arthrose of HKO geen last meer heeft, dus als het goed loopt wanneer je zo rijdt, doe je dit om je paard zo te houden.
Zoals ik al eerder zei, je houdt je paard in de gaten. Als het nodig is, doe je een stapje terug.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:26

Whinnylando schreef:
We hebben het in dit geval niet over gezonde paarden. zie het stukje wat ik geqoute had van Heino. Die trouwens in een paar zinnen tot de kern kwam.

Ik persoonlijk zou er met een gezond paard niet naartoe gaan omdat ik mijn eigen ding heb en daar volledig in vertrouw dat ik juist bezig ben. Jij hebt het jouwe, dus niks mis mee nietwaar?

Laatste wijziging: ik zag dat er ondertussen meer posts kwamen. Met dit stukje reageerde ik op de vraag van W_W

Iedereen heeft idd zijn eigen manier, en ik weet ook 100% zeker dat er meer correct rechtgerichte paarden rond lopen die ABD niet eens kennen. Laat dat voorop staan.

Maar ik vind het vreemd dat je bij ADB gelijk zegt weg blijven. Dit is toch voor elk geval anders?

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:35

Whinnylando schreef:

Ieder zijn ding en mening.
Maar ik vindt het toch erg jammer dat je dan niet op de uitnodiging in gaat om eens te gaan kijken wat de methode precies inhoudt.
Stel jou paardje krijgt ook ooit last van HKO of artrose of dergelijk de dierenartsen weten er geen raad meer mee.
Dan is het toch zeker de moeite waard om dan de methode te proberen en kans te hebben dat je paardje toch nog een paar jaar pijnvrij kan bewegen.

Antoine is bij (zeer) ernstige gevallen ook heel eerlijk dat het voor het betreffende paard geen zin meer heeft. Hij is geen wonder dokter die je paard kan genezen van hoefkatrol onsteking of dergelijk.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:40

Kijk ik snap als je zo rijd dat je dat geweldig vind. Is leuk voor jou. Ik heb ook al eerder gezegt probeer me niet van andere dingen te overtuigen dit is gewoon mijn mening. Ik ben geen fan van AdB. Heb ook geen zin om dat te worden. Speculeer dan ook niet over waar ik het vandaan haal dat kan je een aantal bladzijdes terug lezen in mijn posts.

Ik ben heel kort door de bocht wat betreft paarden rijden met HKO of artrose. Gewoon niet doen, maak een stapritje zolang het nog kan en als ze pijnloos van de wei kunnen genieten gun je ze dat nog. Ik ken een paard waar AdB nog heel veel geld aan kan verdienen en hij zal misschien ook nog wel beter kunnen lopen. Maar ik vind het gewoon zielig, dat heeft hij niet verdiend. Daarom dus lekker met pensioen. Voor mijn plezier hoeft hij niet meer gereden te worden. Nu geef ik hem plezier door lekker te wandelen, kan ik ook eens wat terug doen.

Dit is geen aanval op jullie, maar mijn idee/overtuiging van hoe ik met paarden omga.

Zag met posten dat er ondertussen weer geschreven was dus even dit er nog bij.
W_W zegt: Maar ik vind het vreemd dat je bij ADB gelijk zegt weg blijven. Dit is toch voor elk geval anders?
Ik hoop dat je gelezen hebt in de afgelopen bladzijdes waar dat op slaat. Anders val ik in herhaling.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:55

Whinnylando schreef:

Ik les met een kern gezond paard op deze methode. Het maakt niet uit hoe je rechtricht op welke manier of methode als je maar de theorie erachter snapt. Het boek van Dr. Gerd Heuschmann 'Dressuur onder Vuur ' is een zeer duidelijk boek dat ook erg confronterend kan zijn. Hij staat compleet los van de Bodt methode maar vertelt eigenlijk het zelfde.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:57

Mijn paard had ook ernstige HKO en osteoporse in het bot.
Het begon met een lichte kreupelheid en op de eerste foto's werdt er een lichte vorm van HKO geconstateerd.Na allerlei behandelingen, rust en stappen heb ik nooit meer op mijn paard gereden omdat ik ook niet op een kreupel paard ga rijden.
Binnen 3 jaar was het een zeer enstige HKO geworden en had mijn paard zonder pijnstillers geen paardwaardig leven meer.
Wij hebben toen besloten om hem voor eeuwig uit zijn lijden te verlossen.
Nadat mijn aller grootste liefde overleden was zijn wij pas in aanraking gekomen met ADB en zijn leerlingen.

Ik ben er van overtuigd dat als ik toen gelijk via zijn methode was gaan lessen om erger te voorkomen dan had ik nu nog van hem kunnen genieten.
Al zou het maar een stapritje geweest zijn of pijnvrij op de wei.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:58

Nou ik vind dan dat hij verder moet gaan met paarden waar klinische Hoefkatrolonsteking is bij geconstateerd, oke kan ik me wat van indenken maar niet waar zware HKO is geconstateerd. Maar goed dat is mijn mening. Er zullen nog wel paarden zijn die er baat bij hebben en het is misschien ook maar net wat je er nog mee wil gaan doen. Maar om mijn voorbeeld van mijn paard nog even terug te halen, die had zware HKO onsteking en is dus niet te redden geweest, ik heb geprobeerd wat ik kon, ben er ook blij mee maar uiteindelijk heb ik het paard wel heel veel pijn nog bezorgd en dat heeft me zo aangegrepen, dat ik geen afscheid kon nemen van mijn paard toen hij als weidevriend nog mocht dienen. Ik ben daar niet bijgeweest en als ik achteraf nog hoor dat ze geprobeerd hebben ermee te rijden en dat hij zo in verzet kwam van de pijn (wat ook echt gezegd was dat ze dat niet mochten doen) en is afgemaakt, ja dat gaat heel erg aan mijn hart. Zo erg dat ik gewoon een jaar lang geen paard heb gehad. En geloof me ik zat als 4 jarige al op pony. Dus het zit in mijn bloed. Daarna begon het weer te kriebelen gelukkig en heb ik nieuwe paard gekocht. Maar er mag niet gezegd worden dat het niet erfelijk is! Daar blijf ik op hameren. Echt daar kan ik zo kwaad om worden.
Mijn paard ging toch achteruit en begon weer meer pijn te krijgen, dat ik besloten heb om te stoppen met rijden.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:00

Sorry ik kan niet verder kletsen want ik moet douchen en weg dus ik zie wel weer hoe dit verder loopt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:04

Heino schreef:
Whinnylando, begrijp ik jou goed als je vind dat je ten alle tijde weg moet blijven van AdB? Ook als het om preventie gaat, en niet om "behandeling"?

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:09

Jouw verhaal is ook precies wat ik onthoud, Bets.

Leuk, dat je een paard volgens een bepaalde methode toch kan blijven rijden, maar blijf zelf voelen en kijken naar je paard.
Op een clinic van Antoine heb ik ook een paard zien lopen, waarbij ik mijn bedenkingen had. Dat paard zag er echt niet vrolijk uit...
Daarentegen ken ik 2 paarden die volgens dit systeem echt beter lopen dan ze voorheen deden, nummer 1 met arthrose aan de voorbenen en nummer 2 met spad aan een achterbeen. Bij beide paarden is een ostheopaat betrokken en hebben regelmatig les.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:12

Heino, nee dan begrijp je me niet goed. Ik hoop niet dat ik alle antwoorden voor jou apart moet beantwoorden, heb een hekel aan mezelf herhalen.

Zoals ik al antwoorde aan W_W: We hebben het in dit geval niet over gezonde paarden. zie het stukje wat ik geqoute had van Heino. Die trouwens in een paar zinnen tot de kern kwam.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:13

Bets schreef:
Nou ik vind dan dat hij verder moet gaan met paarden waar klinische Hoefkatrolonsteking is bij geconstateerd, oke kan ik me wat van indenken maar niet waar zware HKO is geconstateerd. Maar goed dat is mijn mening. Er zullen nog wel paarden zijn die er baat bij hebben en het is misschien ook maar net wat je er nog mee wil gaan doen. Maar om mijn voorbeeld van mijn paard nog even terug te halen, die had zware HKO onsteking en is dus niet te redden geweest, ik heb geprobeerd wat ik kon, ben er ook blij mee maar uiteindelijk heb ik het paard wel heel veel pijn nog bezorgd en dat heeft me zo aangegrepen, dat ik geen afscheid kon nemen van mijn paard toen hij als weidevriend nog mocht dienen. Ik ben daar niet bijgeweest en als ik achteraf nog hoor dat ze geprobeerd hebben ermee te rijden en dat hij zo in verzet kwam van de pijn (wat ook echt gezegd was dat ze dat niet mochten doen) en is afgemaakt, ja dat gaat heel erg aan mijn hart. Zo erg dat ik gewoon een jaar lang geen paard heb gehad. En geloof me ik zat als 4 jarige al op pony. Dus het zit in mijn bloed. Daarna begon het weer te kriebelen gelukkig en heb ik nieuwe paard gekocht. Maar er mag niet gezegd worden dat het niet erfelijk is! Daar blijf ik op hameren. Echt daar kan ik zo kwaad om worden.
Mijn paard ging toch achteruit en begon weer meer pijn te krijgen, dat ik besloten heb om te stoppen met rijden.

Antoinne heeft alle foto's, verslagen, en scans uit de klinieken van mijn paard bekeken.
Hij kwam tot de conclusie dat bij dat de laatste foto's en scans ( dus dat het een zeer ernstige HKO was geworden) absoluut geen zin meer had gehad om met mijn paard via zijn methode te gaan lessen.
Ik ben het met je eens dat erfelijkheid zeker wel een rol speelt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:15

@Whinnylando: Wat ik dan niet begrijp, is waarom je dan mensen adviseert wég te blijven. Dat je iets anders hebt, oké, dat begrijp ik en dat is ook prima. Maar "wegblijven" heeft voor mij toch wel een negatieve klank, terwijl ik niet kan opmaken uit dit topic waarom dat is als, wat betreft gezonde paarden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:20

Ja is ook een negatieve klank en dat bedoelde ik ook niet anders. Als iemand er graag wil rijden moet hij dat zelf weten. Ik zal het in iedergeval nooit adviseren.

En vraag nou niet weer waarom want dat doen mn kinderen ook al :) alleen hebben die er de leeftijd naar. Het waarom staat al in de afgelopen bladzijdes.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:21

Ik zie het waarom nergens, wil je het quoten? Ik heb alleen gelezen waarom je het afraadt wat betreft paarden met gebreken.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:24

Whinnylando schreef:
Ja is ook een negatieve klank en dat bedoelde ik ook niet anders. Als iemand er graag wil rijden moet hij dat zelf weten. Ik zal het in iedergeval nooit adviseren.

'ik zou het nooit adviseren' is wat anders als 'wegblijven'.