Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:09

weet je dat ik een keer een twee jarige MET hele sedalinspuit EN 8!!! verdovingen van de VA heb gezien, die nog niet eens knipperde met zijn ogen???

Ding moest uit de kudde voor een OCD operatie........ en maar blijven gaan he Lachen

Ik zou de brengen naar de kliniek, en was daar vlakvoor naar naast een paard gegaan en gruwelijk last van mijn rug, en dan ga ik niet een kudde jonge hengsten in Lachen blijf ik lekker bij het hekje staan...... na 8 spuiten lukte het ze nog niet om gewoon dat dier te pakken........ ben ik toch het land ingegaan, en binnen 3 minuten had ie zn halstertje om.....

Maar echt he, niet knipperen met zijn ogen, echt ongelovelijk....... krijg je een olifant mee plat...... en die VA maar mikken met die spuit iedere keer als hij langs liep, we moesten de spuiten eruit trekken toen hij weer in de hand was Lachen Lachen dom ding Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:11

KiWiKo schreef:
maar dan leer je toch uit de praktijk???

De eigenaren zijn ook de enigste die gecorrigeerd moeten worden......... het paard weet het allemaal wel hoor Haha! Haha! Haha!

Ik ben een groot voorstander van slaan tussen de oren. Het werkt nl altijd!
Bij de eigenaren dan hè Vork Die hebben af en toe zo'n wakkerschudder nodig om weer even met beide beentjes om de grond te komen van waar ze nu helemaal mee bezig zijn.

Meppen dus, gericht tussen de oren van de mens die het niet boeit hoe zij hun paard fatsoenlijk en eerlijk zouden moeten opvoeden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:16

Ongelofelijk he, hoe ze zich kunnen weren met die lijfjes tegen een mega dosis aan sedatie! Clown

Heb hier een casco veulen uit een gribaldimerrie gehad op stal, een hengst wat zand at. het was van een vriendin en ze vertrouwde me om bepaalde redenen dit diertje toe om op te passen ahw. Ze was er gelukkig zelf ook veel, wat een ongelofelijke boef, had al veel mee gemaakt.

Als 5 maanden oud veulen gingen we met hem naar Utrecht, stieflief mee, ik mee, hji sloeg baasje al met voorbenen op weg naar de wei en denk maar neit dat hij zich liet spuiten in de kliniek, meneer was ongeveer 200 kg denk ik, stokmaat 1.42 ofzo..tenger ding.. Volwassen mannen die aan hem hingen, hij greep ze om de beurt met zijn maaiende benen, rode koppen, die artsen.. Toen hij intraveneus eindelijk was ingespoten werd hij kalm. Daarna moest er een sonde in de neus. Hij is uiteindelijk voor 500 kg gesedeerd maar allemachtig, rammen met die voorbenen, 4 kerels hebben zich er aan gewaagd en ze hebben het opgegeven. met de vraag of ze hem in de gaten wilde houden, voor als hij nog ouder werd en groter...

het was echt bizar. En mama stond er zo heerlijk rustig bij..
Hij is echt een plaatje vind ik en ik kon prima met hem uit de voeten. Knipoog
Sommige artsen zijn praktisch gewoon niet handig hoor.. Bloos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:17

Ik vind ook dat bij een diergeneeskundige handeling je niet te kieskeurig moet zijn, het moet gewoon gebeuren Knipoog
Mijn paard heeft in zo'n opvoelbox, met locaal, epiduraal en enorme sedatie het nog gepresteerd om bijna de co-schapper te raken, door het hek heen, die stond net niet helemaal achter het schot Bloos
als ze vast staat, gaat ze vechten, lijkt dominant, maar beest is zo zo bang, dat is echt niet normaal. Door de adrenaline werkt de sedatie minder ofzo, want zodra ze klaar waren viel ze bijna om. Praam werkt ook niet bij haar, beest gaat helemaal uit d'r plaat (elke dierenarts wil dat ook altijd erg graag zelf opnieuw uitvinden Clown ).

De dierenarts wilde niet aan huis komen om de hechtingen eruit te halen, want ze moest in een box met sedatie. Ik heb dus aangeboden het zelf te doen. Heb haar gewoon losgezet, met één hand de staart omhoog gehouden, met de andere de hechtingen uit d'r vagina losknippen en eruit trekken Haha! Haha! Op dat moment dacht ik: goh, heb toch echt wat bereikt met d'r Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:19

Pensionnetje schreef:
KiWiKo schreef:
maar dan leer je toch uit de praktijk???

De eigenaren zijn ook de enigste die gecorrigeerd moeten worden......... het paard weet het allemaal wel hoor Haha! Haha! Haha!

Ik ben een groot voorstander van slaan tussen de oren. Het werkt nl altijd!
Bij de eigenaren dan hè Vork Die hebben af en toe zo'n wakkerschudder nodig om weer even met beide beentjes om de grond te komen van waar ze nu helemaal mee bezig zijn.

Meppen dus, gericht tussen de oren van de mens die het niet boeit hoe zij hun paard fatsoenlijk en eerlijk zouden moeten opvoeden.

heb je momenteel nog leuke gevallen lopen, pensionnetje? Knipoog

heb zelf bijzondere puberhonden mee gemaakt toen ik training gaf en serieus: je begeleidt de eigenaren, niet de honden. Bloos

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:20

@ Sanne ....oooo dat zeker Haha! Haha! Haha! ik ben ook vrij kritisch wie ik wel en niet behandelend aan mijn paard wil Lachen niet qua kennis en kunde hoor (naja natuurlijk ook wel, maar bij de basisdingen kan niet zoveel verkeerd gaan) maar meer voor de daadwerkelijke behandeling.....

Hij laat zich echt super behandelen, laat zich makkelijk spuiten, geeft nog net niet het meest geschikte plekje zelf aan....... laat in zijn poten knijpen, zich opvoelen.... maakt allemaal niets uit, laat hij allemaal gelaten over zich heenkomen......

totdat er een onzekere dierenarts hem slechts vast wil houden Lachen Lachen dan gaat het verkeerd Lachen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-05-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:22

sanne83 schreef:
Ik vind ook dat bij een diergeneeskundige handeling je niet te kieskeurig moet zijn, het moet gewoon gebeuren Knipoog
Mijn paard heeft in zo'n opvoelbox, met locaal, epiduraal en enorme sedatie het nog gepresteerd om bijna de co-schapper te raken, door het hek heen, die stond net niet helemaal achter het schot Bloos
als ze vast staat, gaat ze vechten, lijkt dominant, maar beest is zo zo bang, dat is echt niet normaal. Door de adrenaline werkt de sedatie minder ofzo, want zodra ze klaar waren viel ze bijna om. Praam werkt ook niet bij haar, beest gaat helemaal uit d'r plaat (elke dierenarts wil dat ook altijd erg graag zelf opnieuw uitvinden Clown ).

De dierenarts wilde niet aan huis komen om de hechtingen eruit te halen, want ze moest in een box met sedatie. Ik heb dus aangeboden het zelf te doen. Heb haar gewoon losgezet, met één hand de staart omhoog gehouden, met de andere de hechtingen uit d'r vagina losknippen en eruit trekken Haha! Haha! Op dat moment dacht ik: goh, heb toch echt wat bereikt met d'r Haha!

hahaha geweldig Lachen Lachen het is ook heel vaak gewoon de benadering Lachen Lachen

als je het gewoon doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan is er ook heel vaak niks aan de hand Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:23

@ Detour Haha! Haha! ook honden weten het allemaal wel Lachen en ook bij honden zijn het ALWEER de baasjes Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:23

KiWiKo schreef:
oooo dat zeker Haha! Haha! Haha! ik ben ook vrij kritisch wie ik wel en niet behandelend aan mijn paard wil Lachen niet qua kennis en kunde hoor (naja natuurlijk ook wel, maar bij de basisdingen kan niet zoveel verkeerd gaan) maar meer voor de daadwerkelijke behandeling.....

Hij laat zich echt super behandelen, laat zich makkelijk spuiten, geeft nog net niet het meest geschikte plekje zelf aan....... laat in zijn poten knijpen, zich opvoelen.... maakt allemaal niets uit, laat hij allemaal gelaten over zich heenkomen......

totdat er een onzekere dierenarts hem slechts vast wil houden Lachen Lachen dan gaat het verkeerd Lachen

En bij dat laatste geef ik jouw dier groot gelijk!

net als bij honden is het belangrijk dat je met een bepaalde vanzelfsprekendheid zo'n dier benaderd, kalm en zelfverzekerd. Die dieren voelen feilloos je aarzeling en onzekerheid aan en dat doet iets met ze, een paard kan nerveus en geirriteerd raken, een hond zelfs aanvallend.

Zulke types had ik ook wel eens bij mijn eerste merrie die geen vlieg kwaad deed. Als ze bewoog was er eentje bang dat hij een lel kreeg!

Pfff.. Kies dan een ander vak. Bloos

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:29

Dit paard is uit zichzelf zo'n enorme wantrouwende, defensieve angsthaas, daar heb ik echt zo ontzettend veel tijd ingestoken, dat ik gewoon zeker weet dat op het moment dat ze mij vertrouwd en ontspannen is, ze niet zal trappen. Op het moment dat er ook maar enige spanning in haar zit, ga ik dit soort dingen ook echt niet doen Haha!
Ze is nu zover dat ik dit soort dingen kan doen. Ik, als vertrouwd persoon in vertrouwde omgeving. Ik in andere omgeving, of bekende omgeving met niet vertrouwd persoon, zou ik het niet aanraden Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:30

detour schreef:

heb zelf bijzondere puberhonden mee gemaakt toen ik training gaf en serieus: je begeleidt de eigenaren, niet de honden. Bloos

Deze week komt er weer een speciaal geval (met ballen) van een bokker die zich niet nader bekend wenst te maken. Schijnt nogal een heftige te zijn, ik ben benieuwd en heb er zin in. Haha!

Vorige week een onopgevoede shettenhengst gehaald die zich niet liet vangen en sloeg naar ieder paard.Naar hartelust beet als ie zn zin niet kreeg en niet te bekappen was. Staat nu een weekje bij mijn ballen meneer en heeft uiteindelijk het onderspit moeten delven.
Ik heb 2 uur naast een waterbak gezeten alvoren meneertje naar mij toe wenste te komen, hij moest wel, hij had zo'n dorst. Haha! Bij de smid voorbeeldig braaf en na mij in mijn oorlel te hebben gebeten (een hele knappe prestatie op zich Bloos ) is ook dat verleden tijd. Nu staat hij keurig voor het hek te wachten als ik hem roep, bijten doet ie alleen nog in een wortel, geeft braaf voetjes etc etc..
In 4 dagen tijd kende hij diverse kunstjes, van voetballen, tot door een hoepel lopen, op een verhoging staan, chambette en de eerste beginselen van de lange teugel. Een wondershet!!!
Dat maakt opvoeden zo verschrikkelijk leuk!
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 26-05-08 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:30

Het klinkt als onze herdershond. Ik vind dan ook dat er idd geen risico's genomen moeten worden, zeker als je je er bewust van bent.

Niet rot bedoeld, maar wetenschappers worden niet meteen "paardenmensen"..

ik heb rare dingen gezien. idem dito met honden. Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:32

Pensionnetje schreef:
detour schreef:

Deze week komt er weer een speciaal geval (met ballen) van een bokker die zich niet nader bekend wenst te maken. Schijnt nogal een heftige te zijn, ik ben benieuwd en heb er zin in. Haha!

Vorige week een onopgevoede shettenhengst gehaald die zich niet liet vangen en sloeg naar ieder paard.Naar hartelust beet als ie zn zin niet kreeg en niet te bekappen was. Staat nu een weekje bij mijn ballen meneer en heeft uiteindelijk het onderspit moeten delven.
Ik heb 2 uur naast een waterbak gezeten alvoren meneertje naar mij toe wenste te komen, hij moest wel, hij had zo'n dorst. Haha! Bij de smid voorbeeldig braaf en na mij in mijn oorlel te hebben gebeten (een hele knappe prestatie op zich Bloos ) is ook dat verleden tijd. Nu staat hij keurig voor het hek te wachten als ik hem roep, bijten doet ie alleen nog in een wortel, geeft braaf voetjes etc etc..
In 4 dagen tijd kende hij diverse kunstjes, van voetballen, tot door een hoepel lopen, op een verhoging staan, chambette en de eerste beginselen van de lange teugel. Een wondershet!!!
Dat maakt opvoeden zo verschrikkelijk leuk!

Wat een geweldige verhalen weer, moet altijd smakelijk om jouw verhalen lachen hoor! je vertelt het zo droog.. Haha!

Toch heb je dus weer iets bereikt, gaaf! Heb je er nu een oorbelletje bij?.. Knipoog
Enneh.. Hoe heb je dit gedrag gecorrigeerd?..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:33

sanne83 schreef:
Dit paard is uit zichzelf zo'n enorme wantrouwende, defensieve angsthaas, daar heb ik echt zo ontzettend veel tijd ingestoken, dat ik gewoon zeker weet dat op het moment dat ze mij vertrouwd en ontspannen is, ze niet zal trappen. Op het moment dat er ook maar enige spanning in haar zit, ga ik dit soort dingen ook echt niet doen Haha!
Ze is nu zover dat ik dit soort dingen kan doen. Ik, als vertrouwd persoon in vertrouwde omgeving. Ik in andere omgeving, of bekende omgeving met niet vertrouwd persoon, zou ik het niet aanraden Haha!

toch fijn als je van zo een paard een leuk dier kan maken waar jij fijn mee om kan gaan Haha!

Ik heb ze ook wel eens zo binnengehad, de aanval de beste verdediging........ en dan pel je de shil er vanaf en dan komt er een heel onzeker, onbegrepen, angdat is stig paard onder vandaan........ en eerlijk gezegd zijn dat altijd de grootste "victory" verhalen.... Je krijgt het er nooit 100% uit, maar het geeft je bijna een goddelijk gevoel om zo een dier te zien groeien in zijn zelfstandigheid, zijn zelfverzekerdheid...... en het vertrouwen in het wezen mens Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:36

detour schreef:
Wat een geweldige verhalen weer, moet altijd smakelijk om jouw verhalen lachen hoor! je vertelt het zo droog.. Haha!

Toch heb je dus weer iets bereikt, gaaf! Heb je er nu een oorbelletje bij?.. Knipoog
Enneh.. Hoe heb je dit gedrag gecorrigeerd?..

Ik heb nu een extra dikke oorlel in alle kleuren van de regnboog Boos!

Door heel simpel duidelijk NEE te zeggen wanneer het mij niet aanstaat en belachelijk veel te belonen voor al het goede. Voor de rest moet je slimmer zijn dan het paard en vooral niet sterker willen zijn. Verder denkt hij nog steeds dat hij mijn grote merrie kan dekken, daar moet ie zelf maar achter komen!! Mannen...zucht! Clown
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 26-05-08 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:37

Kiwiko, dat vind ik ook een mooi voorbeeld wat je daar vertelt; is neit hetzelfde maar ik werkte met een Volbloed, een fantastische ruin die leed aan claustrofobie. Het was een zeer intelligente ruin (ook enorm goed renpaard) en zeer sensibel, alsof al zijn zintuigen op volle toeren werkten, elke seconde van de dag.
OP een gegeven moment was de klusjesman bezig op het dak van de stal, hij ging compleet over de zeik (duwen tegen de deur, hupsen, zweten dribbelen, helemaal leip).. Als je dan toch probeerde dit gedrag te negeren, hem suste en trachtte het halster omt e doen, deken af deed (moest je lenig en vlug voor zijn) Clown dan kon je hem al stuiterend in zijn blootje naar de wei krijgen en dan kwam hij geheel tot rust.
Wij gaven hem uiteraard zijn zin zo, maar het voorkwam verwondingen en meer stress.. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:37

Ik ga ff dames in de dop kieke. Haha!
Pensionnetje, dat zijn ook een soort onopgevoede hengsten, alleen hangen de ballen elders. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:39

precies........... laat hem dan maar, en breng hem naar een rustige plek Lachen wat heb je eraan om hem op die stal te moeten houden.......

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:40

detour schreef:
Kiwiko, dat vind ik ook een mooi voorbeeld wat je daar vertelt; is neit hetzelfde maar ik werkte met een Volbloed, een fantastische ruin die leed aan claustrofobie. Het was een zeer intelligente ruin (ook enorm goed renpaard) en zeer sensibel, alsof al zijn zintuigen op volle toeren werkten, elke seconde van de dag.
OP een gegeven moment was de klusjesman bezig op het dak van de stal, hij ging compleet over de zeik (duwen tegen de deur, hupsen, zweten dribbelen, helemaal leip).. Als je dan toch probeerde dit gedrag te negeren, hem suste en trachtte het halster omt e doen, deken af deed (moest je lenig en vlug voor zijn) Clown dan kon je hem al stuiterend in zijn blootje naar de wei krijgen en dan kwam hij geheel tot rust.
Wij gaven hem uiteraard zijn zin zo, maar het voorkwam verwondingen en meer stress.. Knipoog

Voor dit soort problemen is ook een goede oplossing maar niet simpel in tekst uit te leggen.
In het kort komt het er op neer dat je een paard leert in stal op een vaste plaats te gaan staan.
In geval van stress, ongehoorzaamheid etc stuur je het paard naar deze plaats. Daar MOET hij blijven staan koste wat kost. Gek genoeg worden ze daar heel erg rustig van omdat het een duidelijk en vaste situatie in hun leven is, daar putten ze zekerheid uit.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:41

detour schreef:
Ik ga ff dames in de dop kieke. Haha!
Pensionnetje, dat zijn ook een soort onopgevoede hengsten, alleen hangen de ballen elders. Knipoog

Hahahah, en véél moeilijker te heropvoeden. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:42

hahahahhahaha (ik zeg niks, nada .......... noppe) Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:43

KiWiKo schreef:
hahahahhahaha (ik zeg niks, nada .......... noppe) Lachen

Je onderschrift zegt genoeg...... Ach gut

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:44

hahahhahaha stond op een sleutelhanger van een vriendin van me, vond hem helemaal goed Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:49

KiWiKo schreef:
toch fijn als je van zo een paard een leuk dier kan maken waar jij fijn mee om kan gaan Haha!

Ik heb ze ook wel eens zo binnengehad, de aanval de beste verdediging........ en dan pel je de shil er vanaf en dan komt er een heel onzeker, onbegrepen, angdat is stig paard onder vandaan........ en eerlijk gezegd zijn dat altijd de grootste "victory" verhalen.... Je krijgt het er nooit 100% uit, maar het geeft je bijna een goddelijk gevoel om zo een dier te zien groeien in zijn zelfstandigheid, zijn zelfverzekerdheid...... en het vertrouwen in het wezen mens Lachen

misschien ben ik daarom wel zo lyrisch over leren met dvd's. Die hebben mij de handvaten gegeven om van dit paard te leren.
Ik heb echt zoveel van haar geleerd, heb letterlijk alles wat je kan doen met een bang paard nodig gehad om dit paard een beetje op de rails te krijgen.
Ik heb heel vaak dat ik bij een paard kom die qua gedrag hetzelfde doet als zij ooit, ben ik al helemaal aan het bedenken wat ik het beste eerst kan doen enzo.. en dan na een paar simpele oefeningen laat het paard het schilletje angst vallen en blijkt het een heel normaal paard blijkt te zijn Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:01

is zo Haha! Haha! als ik er een binnenkreeg dan ging ik dat dier en zijn gedrag tot in mijn diepe remslaap analyseren Lachen en ik heb echt wel fouten gemaakt hoor, absoluut........ maar die fouten had ik ook gemaakt zou ik elk boek ooit geschreven, en elke cvc ooit gemaakt gezien of gelezen hebben......... gewoonweg omdat het paard "geleerd" had mixed signals uit te zenden, daarom zeg ik altijd blijf kijken, blijf leren, blijf luisteren.........

Ik heb een jaar of 5 geleden het boek "het probleempaard" aangeschaft....... zonde van mijn geld geweest

Door de jaren heen heb ik geleerd om bij het lossen al te zien wat voor een paard het is......... in grote lijnen dan he Lachen en dan moet je gaan finetunen....... waarom is deze anders hierin of waarom reageert het zo, en wat kan ik doen om het dier anders te laten reageren......... ik stel ook een heel stappenplan op, wat natuurlijk elk uur bijgeschaafd wordt Lachen Lachen maar ik heb altijd wel een heel duidelijk doel Lachen

en ik wil dat doel bereiken door vertrouwen, rust en regelmaat...... maar eerst moet het dier wel veilig zijn om mee te werken, en dat gaat helaas niet altijd zonder slag of stoot, en een zenuwachtig, angstig paard pak je natuurlijk niet aan...... maar dat is in de regel ook niet nodig...... die zijn van een octaafje stemverlaging al helemaal de kluts kwijt