duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:26

Van mijn paard nog wat deukjes voorbeeldfoto´s. Goed ruggebruik is iets waar we nu hard aan werken. Mijn paard had KS op de 18e t/m de 23e wervel. Precies op de plek van het deukje dus...

Afbeelding
Duidelijke deuk

Afbeelding
Enige verbetering verder op in de les.

Jamcha, ik hoor graag hoe jij er tegenaan kijkt. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:31

Afbeelding

Wel of geen deukje?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:34

geen deuk
maar verschillende fases

stap

Afbeelding
Afbeelding

draf wat langer en lager

Afbeelding
hier wat ronder

Afbeelding

en hier wat meer opgericht
Afbeelding

moet eerlijkheids halve toegeven, dat deze rit niet echt heel ontspannen was.
kuiken heeft erg mooie foto's gemaakt.
hoop dat ze binnenkort weer een keer langskomt om weer te geven waar we nu mee bezig zijn (merrie en ik zijn net M2 startgerechtigd)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:35

vind het zelf erg gevaarlijk om op je op losse onderdelen 'blind te staren'
of het nu een deuk is of dat het paard achter de loodlijn loopt.
Elk paard zit toch anders in elkaar.
Neemt niet weg, dat kijken en vergelijken heel leerzaam is

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:36

esperanza, die deuk op de eerste foto komt toch ook dat het heupbeen aan de binnenzijde (de kant van de fotograaf) het hoogste punt is. Omdat het andere been is opgetild

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:40

@Yamcha:Ik had je uitleg al volledig doorgenomen en ben het er volledig mee eens maar ik denk dat je je hier op foto 1-3 toch een beetje miskijkt.

Even mijn mening dus. Spreek me gerust tegen als je niet akkoord bent.
Thor is zoals gezegd een tuiger. Die heeft een veel hogere staartinplant en dat is soms wat tricky op de foto's.
Op foto 1-3 kantelt hij zijn bekken wel degelijk, brengt zijn achterbeen goed onder de massa en landt het voorbeen na het achterbeen. Het achterbeen draagt en stuwt dus meer. Voor zijn bouw rondt hij de bovenlijn terwijl hij zijn buikspieren aantrekt. Op foto 2 kruipt hij wel te diep.

Foto 4 en 5 :
Foto4 Hij maakt een enorme onderhals om toch maar front te maken. Zijn nek-rug lijn is op 2 punten onderbroken. De rug is volledig weggedrukt. Hier zie je een serieuze deuk achter het zadel. Spanning op en top, overal waar je kijkt.
Foto 5: kantelt hij zijn bekken erg hard. en inderdaad hij mag daar wat meet lucht krijgen. Die binnenteugel is te hard aangenomen (maar op dat moment was het houden wat ik had om te kunnen blijven zitten Knipoog Hij is nl allesbehalve een doetje...)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:13

@ Sall; Ik vind toch de foto's tegenvallen. De foto's van de stap zijn erg mooi maar die van de draf vind ik een stuk minder, vooral de eerste 2, de laatste is al weer beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:14

Esperanza: ik zie idd wat je bedoelt.
Ik zie ook een duidelijke verbetering verder in de les. Super!! Het lijkt me met dit paard heel belangrijk om steeds van achter naar voren te rijden, dat is het sowieso, maar bij dit paard kun je niet anders da n correct rijden, omdat de blessure anders heel snel weer terug komt, ben ik bang. Ik zie ook dat je voldoende "lucht" geeft met je binnenteugel; het paard krijgt de mogelijkheid om na te geven als ze dat wil, en ze doet het ook...
Neusje voor de loodlijn is niet erg. Ik zie op de tweede foto een paard wat fijn door de rug loopt, ah gebruik is netjes, voldoende lengte in hals...
Ik ben te spreken over je!!!

Sall schreef:
vind het zelf erg gevaarlijk om op je op losse onderdelen 'blind te staren'
of het nu een deuk is of dat het paard achter de loodlijn loopt.
Elk paard zit toch anders in elkaar.
Neemt niet weg, dat kijken en vergelijken heel leerzaam is

Dat is ook niet de bedoeling in dit topic. Het begon met een vraag van iemand die een duidelijke foto van een paard dat "over de rug" liep wilde zien, waarop er allerlei foto's werden geplaatst met bijbehorende uitleg.
Toen bleek dat er bij goed ruggebruik veel meer kwam kijken, dat achterhand gebruik en de positie van het paard voor of achter de loodlijn heel veel invloed hadden op de rug.
Dan komt vervolgens de vraag: maar hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Met al die uitleg die we gaven aan de hand van de foto's hoe een goedlopend paard er eigenlijk hoort uit te zien, was paardrijden, correct rijden dan, opeens vrij wat moeilijker geworden.
Dan ga je dus wat rijtechnische dingen uitleggen, hoe verschillende hulpen zich met elkaar verhouden.

Want er komen allerlei dingen bij: niet alleen het ruggebruik, maar ook de tact, rechtrichten is vrij uitgebreid aan de orde geweest, het van-achter-naar voren rijden; kortom, ontzettend veel.
Dus kijken naar een los onderdeel doen we niet, omdat alle onderdelen van het paardrijden invloed hebben met elkaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:28

Thorrie schreef:
@Yamcha:Ik had je uitleg al volledig doorgenomen en ben het er volledig mee eens maar ik denk dat je je hier op foto 1-3 toch een beetje miskijkt.

Even mijn mening dus. Spreek me gerust tegen als je niet akkoord bent.
Thor is zoals gezegd een tuiger. Die heeft een veel hogere staartinplant en dat is soms wat tricky op de foto's.
Op foto 1-3 kantelt hij zijn bekken wel degelijk, brengt zijn achterbeen goed onder de massa en landt het voorbeen na het achterbeen. Het achterbeen draagt en stuwt dus meer. Voor zijn bouw rondt hij de bovenlijn terwijl hij zijn buikspieren aantrekt. Op foto 2 kruipt hij wel te diep.

Foto 1-3 zijn tactmatig wel correct, maar ik vindt hem wat vlak in zijn bewegingen, er zou meer impuls in kunnen, denk dat je dan een wat sprekender resultaat krijgt. Ik vind het geen vervelende beelden, maar er zit zó veel meer in jouw paard...
Je hebt een schitterend paard, dat meen ik echt, ik vind zijn verhoudingen heel fijn om naar te kijken, heel evenwichtig beeld krijg ik erbij... je kunt daar meer uit halen dan je nu doet. Mss had ik moeten zeggen... hij mag meer door de rug... had je een iets duidelijker beeld gehad, denk ik.
Ik denk als je er meer impuls in zou rijden, dat de rug dan iets meer welft....

Thorrie schreef:
Foto 4 en 5 :
Foto4 Hij maakt een enorme onderhals om toch maar front te maken. Zijn nek-rug lijn is op 2 punten onderbroken. De rug is volledig weggedrukt. Hier zie je een serieuze deuk achter het zadel. Spanning op en top, overal waar je kijkt.
Foto 5: kantelt hij zijn bekken erg hard. en inderdaad hij mag daar wat meet lucht krijgen. Die binnenteugel is te hard aangenomen (maar op dat moment was het houden wat ik had om te kunnen blijven zitten Knipoog Hij is nl allesbehalve een doetje...)
Foto4: 100% met je eens, vond ik ook een en al spanning...
Foto 5 is min of meer wat ik ook al zei Knipoog
Ik geloof zeker dat het geen doetje is, zo ziet hij er ook niet uit, en daarom denk ik dat je hier echt heel veel moois uit kunt halen. Hij heeft het temperament en de bouw ervoor.
Hoe recht is hij? Ik zou je willen adviseren om veel voltewerk met hem te doen, wordt hij losser van, en wat ontspannener, en overgangen, en dan werken aan het terugrijden op de zit. Als hij daar nl. meer en meer naar luistert, zit jij lekkerder, en kun je ook die binnenhand wat laten ademen...
Ik blijf het een mooi paard vinden... (wil snel nieuwe foto's)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:36

anneliesdj schreef:
@ Sall; Ik vind toch de foto's tegenvallen. De foto's van de stap zijn erg mooi maar die van de draf vind ik een stuk minder, vooral de eerste 2, de laatste is al weer beter.

En ik vind juist de eerste 2 draffoto's er prima uitzien. Haha! Mooi over de rug gereden. Op die foto waar je hem ronder instelt zie je gelijk dat het achterbeengebruik minder wordt.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:36

anneliesdj schreef:

ik pretenteer ook niet dat ze hier constant heel fijn over de rug loopt hoor!
het zijn allemaal verschillende fase's in 1 rit.

wat valt je tegen?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:40

Betteke schreef:
anneliesdj schreef:

En ik vind juist de eerste 2 draffoto's er prima uitzien. Haha! Mooi over de rug gereden. Op die foto waar je hem ronder instelt zie je gelijk dat het achterbeengebruik minder wordt.

daar heb je volgens mij een heel goed punt.
Wat de merrie heel moeilijk vond is werkelijk nageeflijk zijn.
Dat houdt in, dat als ik haar ronder reed, ze niet helemaal nagaf. en dus ook niet mooi van achter mee kwam. En ipv haar bekken te kantelen, bleef dat een hoog punt.
Ze kan het wel, maar moest ook weten hoe (en nog belangrijker ik moest en moet leren hoe dat voor elkaar te krijgen en te houden)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:42

Vind t trouwens "gevaarlijk" om een draffoto met een galopfoto te vergelijken. Ik heb nl t idee dat een paard in galop nl minder snel dat befaamde deukje heeft. Oa door de beenzetting.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:46

Neem deze foto:
Afbeelding
Ik zie geen deukje. En dat terwijl mijn paard een enorm weke rug heeft. Maar hij is hier werkelijk alles behalve fijn. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:50

Klopt, de galop is een gang waarbij het paard zich door de beenzetting al ronder moet maken. Daarom zie je in de galop soms wel een 'iets' weggedrukte rug, maar niet zover als in de stap of de draf... Nagelbijten / Gniffelen
Het bleek alleen dat er bar weinig foto's te vinden zijn waarop er gewoon goed gereden wordt... zegt wel iets, vind ik dan.

Vandaar dus een draf- en een galopfoto... pure armoe mijn schat, pure armoe... Huilen
En dan ben ik gewoon blij dat er ook topics als dit zijn.

Wat als je alleen maar beelden ziet van paarden die met weggedrukte ruggen, en de achterhand nog op stal en de hofden vèr achter de loodlijn hun rondjes lopen, ga je denken dat dat normaal is... Nagelbijten / Gniffelen en dat werkt slecht rijden in de hand.
Door dit soort topic leer je ook dat het anders kan...

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:52

Citaat:
Foto 1-3 zijn tactmatig wel correct, maar ik vindt hem wat vlak in zijn bewegingen, er zou meer impuls in kunnen, denk dat je dan een wat sprekender resultaat krijgt.

Hier geef ik je weer 100% gelijk in. Maar op dit moment is hij er nog niet aan toe. Hij verandert danheel snel terug in een brokje spanning. Dus hou ik hem voorlopig nog even wat flauwer. Ik test regelmatig of het ietsje meer kan. De ene dag gaat dat de andere dag moet ik een stapje terug...

Citaat:
Hoe recht is hij?

Daar is nog wel veel werk aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:53

@ Needje: Toch heeft ie daar een prima ruggebruik, en hij gebruikt zijn buikspieren perfect. Klopt dus dat je geen deukje ziet. Haha!
Maar hij hangt hier op je hand, en volgens mij (zo te zien aan hem) is hij niet van plan om naar je been te luisteren...

Ik wil best geloven dat ie daar niet fijn aanvoelde...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:58

Vraagje aan Sall, waarom moet je merrie ronder gereden worden? Je ziet op de foto goed dat ze daar niet beter van gaat bewegen. Nageven is volgens mij geen kwestie van ronder instellen, maar de kaak openlaten en goed over de rug lopen. Ik kan het natuurlijk helemaal verkeerd zien hoor. Knipoog

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 17:59

Hij wil voornamelijk van het achterbeen wegrennen. Want stel je voor dat je moet gaan zitten. Nagelbijten / Gniffelen Rolleyes Heeft ie zooo'n ass, en dan nog niet willen gebruiken. Haha!
Niet aan t been is wel vaker een probleem ja. Hij kan ook lekker opkrullen en achter de ll gaan lopen en dan kan ik doen wat ik wil, maar zolang ie daar loopt is er niets aan te rijden. Zolang hij maar in een fijn en constant tempo blijft lopen kom je wel een proefje door, maar het is alles behalve hoe t moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:01

Thorrie schreef:
Yamcha schreef:
Foto 1-3 zijn tactmatig wel correct, maar ik vindt hem wat vlak in zijn bewegingen, er zou meer impuls in kunnen, denk dat je dan een wat sprekender resultaat krijgt.

Hier geef ik je weer 100% gelijk in. Maar op dit moment is hij er nog niet aan toe. Hij verandert danheel snel terug in een brokje spanning. Dus hou ik hem voorlopig nog even wat flauwer. Ik test regelmatig of het ietsje meer kan. De ene dag gaat dat de andere dag moet ik een stapje terug...

Thorrie schreef:
Yamcha schreef:
Hoe recht is hij?

Daar is nog wel veel werk aan...

Laat hem dan wat meer stuwen als je wilt, lang en laag rijden... dan krijg je een sterkere achterhand, als je het combineert met veel overgangen (waarbij je op de zit terugrijdt) . Echt voorwaarts, neerwaarts, neusje eruit, goed aan het been maken, achterhand actief, en werken! Laat hem maar sjouwen, voel je dat ie wat op de voorhand gaat vallen, terugrijden, en opnieuw een voorwaartse overgang naar een snellere gang... Geen reactie op been = tik, hij moet echt aan het werk.
Bij spanning mag je hem weer terugrijden, eindeloze rondjes in de bak op een gespannen paard hebben geen nut...
En ga samen met goede instructie (moet iedereen altijd hebben) bezig met rechtrichten, het is daarbij belangrijk dat je op het juiste moment de juiste oefiningen krijgt, dat kan ik hier vanaf de computer niet zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:03

Needje schreef:
Hij wil voornamelijk van het achterbeen wegrennen. Want stel je voor dat je moet gaan zitten. Nagelbijten / Gniffelen Rolleyes Heeft ie zooo'n ass, en dan nog niet willen gebruiken. Haha!
Niet aan t been is wel vaker een probleem ja. Hij kan ook lekker opkrullen en achter de ll gaan lopen en dan kan ik doen wat ik wil, maar zolang ie daar loopt is er niets aan te rijden. Zolang hij maar in een fijn en constant tempo blijft lopen kom je wel een proefje door, maar het is alles behalve hoe t moet.

Hahaha Need weer!!! Haha! Blijft een super paard... Ja joh, stel je toch eens voor dat je moet werken oh, en gaan zitten ook nog... maar daar word je moe van Nagelbijten / Gniffelen
Dat hoofd van hem ook, schitterend... Haha, ik moet altijd om hem lachen....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:10

Ik niet altijd hoor. Nagelbijten / Gniffelen Haha!
Maar goed, als alles snel goed gaat heb ik zo niets meer om voor te rijden. Tong uitsteken Clown
Spoiler:
al zou t best relaxed zijn om gewoon op te kunnen stappen en m heerlijk helemaal voor elkaar weg te rijden.... *droomt verder*

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 18:50

Yamcha, wat vind jij vooral storend aan mijn foto's op blz 57? Dit waren een van de eerste wedstrijden en we waren allebei erg gespannen. Maar de toon was daarmee gezet en ik ben nog steeds aan het werken aan een los paardelijf (en menselijf natuurlijk...). Jij kan het zo goed vertellen en uitleggen....

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:28

Sall schreef:
esperanza, die deuk op de eerste foto komt toch ook dat het heupbeen aan de binnenzijde (de kant van de fotograaf) het hoogste punt is. Omdat het andere been is opgetild

Het verergert de deuk wel heel erg, dat klopt hoor. Maar het ruggebruik is een "hot issue" nu in onze taining. We hebben eerst en tijd gerevalideerd van de KS, nu dus bezig met de volledige nieuwe opbouw van alles, balans, aanleuing, echt alles.

Nu dus proberen van het stuwen meer naar het dragen te gaan. En dan krijg je (net als bij Needje Haha! ) een paard dat het liefste van het achterbeen af rent, want oh, hij voelt hele rare dingen in zijn lijf....achterbenen noemen wij die Haha!

Maar ik heb idd nu da mijn paard in mijn hand gaat hangen om maar niet zelf die benen te hoeven dragen. En dat is wel een lastig stukje. Dat los ik dan weer voorwaarts op, maar dan gaat hij ook weer van zijn achterbeen (en ruggebruik?) af. En dat net nu mijn juf op vakantie is Boos!

Fennaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 19:46

Ten eerste, echt een leuk toppic! Ook heel leerzaam Lachen
Maar toch lukt het me echt niet om te zien wanneer een paard nou goed 'door de rug' loopt. Dat deukje zie ik gewoon niet. En áls ik hem dan eens zie, en ik denk dat ik het snap, heb ik het bij de volgende foto alweer verkeerd Clown Zelfs bij die duidelijke foto's kan ik het niet zien. Bloos