Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:20

Karoliena, het gaat hier om 2,5 jarige paarden inrijden. Vind jij echt dat dat niet met ongeduldig zijn of commerciele belangen te maken hebben??? Ik heb zelf een jong paard, ken veel mensen met jonge paarden en ik heb zelf begeleiding van mensen die veel met jonge paarden of probleempaarden werken. Ik hoor en zie helaas echt minder fijne dingen die met te jonge paarden gebeuren. Veel mensen gaan gelukkig met verstand en rustig beleid met hun jonge dieren om, maar helaas gaan ook veel mensen er niet zo goed mee om. Zie ook diverse topics over jonge paarden op bokt. Op internet schrik ik ook van de vele jonge paarden, die al helemaal ingereden zijn e.d.
Ik scheer heus niet iedereen over 1 kam, als er mensen zijn die het wel met beleid doen. Het gaat mij juist om die mensen die dat niet doen.

En over longeren: Dat doe ik nog helemaal niet met mijn 3-jarige zelfs. Wel los werken, maar niet te lang. En daarbij draagt hij niets, ook geen halster. Zo leert hij te reageren op mijn lichtste aanwijzingen vanaf de grond. En werken met de dubbele lange lijnen in menpositie. Leert 'ie mee sturen en bewegen zonder mij te zien, wat 'ie straks ook gaat meemaken als ik op zijn rug ga zitten.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:25

Nee ik vind dat dat niet altijd met ongeduld of met commercieel belang te maken heeft, vind dat nogal kort door de bocht

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:30

Moet jij weten. Als jij het normaal vindt dat mensen er zo mee omgaan, zegt dat een hoop over jou.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:31

gezellig hier?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:32

IvysToeter schreef:
gezellig hier?

Nou!!! Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:35

Nadya zoekt wel graag de onderwerpen op zeg;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:36

Jij anders ook, Nelleke...
Omdat we met jonge paarden bezig zijn misschien??? Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:38

Nadya schreef:
Moet jij weten. Als jij het normaal vindt dat mensen er zo mee omgaan, zegt dat een hoop over jou.

Dat zeg ik niet maar jij doet net alsof iedereen zn paard verpest door ongeduld. Dit soort reacties bedoel ik dus van jou, als iemand iets doet wat jij niet goed vind is diegenen dus ineens zn paard aan het verpesten

eddie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:43

Echt zo belachelijk!! Ik kreeg vandaag de opmerking dat ik alvast maar op mijn 1,5 jarige hengst moest gaan zitten!! Want dan was hij mooi alvast zadelmak en nu zou hij niet zo vervelend zijn!!!
Ja, duuh!!!!
Heb diegene verteld dat hij zeker niet helemaal lekker was! Ja zegt hij: kan geen kwaad hoor als je er alleen maar even op gaat zitten elke dag en wat rondjes rijdt!!!!

Nou dit is toch te belachelijk voor woorden. Ff voor de duidelijkheid mijn hengstje is echt nog een jaarling, flink overbouwd en ook nog eens erg klein voor een KWPN.

Achja, misschien moet ik hem dan ook gelijk maar piaffe en passage aanleren: kan hij dan ook alvast Cool

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:46

karoliena schreef:
Nadya schreef:

Dat zeg ik niet maar jij doet net alsof iedereen zn paard verpest door ongeduld. Dit soort reacties bedoel ik dus van jou, als iemand iets doet wat jij niet goed vind is diegenen dus ineens zn paard aan het verpesten

Precies, daar ben ik het mee eens.
Sommige paarden zijn sneller 'volwassen' dan anderen.
Ik ken verschillende paarden en pony's die met 2,5 zadelmak gemaakt werden,
en naar mijn mening zijn zij daar niet slechter van geworden.

Ik heb ook eens een 2,5 jarig hengstje zadelmak gemaakt,
en geloof me in het begin was het nog te doen,
maar met 3/3,5 jaar begon hij praatjes te krijgen,
maar omdat ik ondertussen al de overmacht had en een zeker respect voor me gewonnen
scheelde het een stuk met inrijden!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:07

eefangel ik ben het met je eens het ene paard is het ander niet dat is toch ook met mensen het ene mens is sneller volwassen als het ander als een paard snel volwassen is (bv al op 2,5 jarige leeftijd) maakt het niets uit wel vind ik dat je dan spelender wijs moet gaan werken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:08

Ja maar hoe weet jij dat het op dat moment al volwassen is, als je niet in het bezit bent van x ray ogen Haha!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:09

Ja je moet naar mijn mening sowiezo rustig aan doen met jonge paarden of ze nu wel of niet al toe zijn aan werken lichamelijk en geestelijk.

Een paard dat nog erg baby is en/of erg groot word zal meer tijd nodig hebben voordat hij kan werken dan een paard wat kleiner is en al meer uitgegroeid is (lichamelijk)

Letterlijk uitgegroeid zijn ze natuurlijk lang niet voor hun 5de

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:11

Hoe weet je dat een 2,5 jarig paard niet klaar is om zadelmak gemaakt te worden, als je niet in het bezit bent van x-ray ogen Knipoog

nogmaals: het is vooral de ervaring die bij mij spreekt, en een paard die aangeeft dat hij nog te jeugdig is, gaat de wei weer op.

en inderdaad met 2,5 zet je ze nog maar heel licht aan het werk, niet dat je gelijk volop traint.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:12

Foutje ik had neit goed gelezen
Laatst bijgewerkt door LADPR op 20-02-07 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:12

klopt

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:15

Mijn oudste was met drie jaar nog een slungellige ranke pony die heb ik pas beleerd toen hij 4 jaar was. Mijn jongste van bijna drie is niet slungelig meer en is al mooi breed, dus kan best een keer per week aan het werk om zadelmak te maken en dan straks in te rijden. Daar kijk ik dus altijd na wanneer ik een paard ga beleren of nog niet

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:26

karoliena schreef:
Nadya schreef:

Als ik een paar voorbeelden uit mijn dagelijkse praktijk aandraag, waaruit blijkt dat die paarden zowel mentaal als fysiek problemen hebben gekregen door het te vroeg inrijden en overvragen, mag ik daar toch uit concluderen dat ze verpest zijn ? Of in elk geval te vroeg beleerd?
Ik heb het niet over iedereen, je leest echt niet goed. Maar ik geef als eerste toe, dat ik een vrij harde mening heb over mensen die te ongeduldig zijn of commerciele belangen belangrijker vinden, dan het dier zelf. Bij mij gaat het dier voor, hoor. En dat zie ik helaas vaak niet om me heen. Veel mensen vinden hun pleziertje belangrijker dan dat ze zich afvragen of hun paard er wel al klaar voor is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:28

Bij 90 % van de mensen zal het dier voor gaan, dus blijkbaar tref jij steeds de verkeerde mensen, ik tref bijna nooit mensen die zich zo misdragen als uit jou voorbeelden steeds

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:37

Ik vind dat dus een belachelijk argument, dat je een paard alvast gaat beleren, omdat hij anders met 3,5 (of ouder) gaat puberen en dat je dan een probleem hebt???

Jongens, je kunt al zoveel met een 2,5 jarige doen zonder hem te belasten door je gewicht. Doe grondwerk, bouw vertrouwen en respect op (wederzijds) en je hebt die puberproblemen veel minder. Die van mij is 3, oningereden, zo speels als wat en oersterk. Maar hij heeft wel geleerd om mij te vertrouwen en respect te hebben. Hij pubert nu ook af en toe en da's heel normaal, daar maak ik niet zo'n drama van. Bokken kan 'ie geweldig en dat 'ie ook zeker doen, maar ik ben er van overtuigd dat zolang ik het inrijden rustig opbou, hij helemaal niet zo gaat protesteren als hij wat ouder is. Juist door dat grondwerk en doordat hij het verschil weet tussen 'trainen' en 'spelen'. Wij doen dat allebei met elkaar namelijk en hij weet precies wanneer we aan het werk zijn en wanneer we gek mogen doen, dus bokken. Want het is een paard, een jong paard en die mag van mij zoveel spelen als 'ie wil, als hij tijdens het echte werk maar zijn best doet. Juist dat puberen kun je goed gebruiken om een paard te leren, dat hij zich op jou moet richten.

Maar ja, als je al angst hebt voor wat gezond pubergedrag...... nou, sterkte met een jong paard dan. Wil je dat je je paard dingen leert op basis van angst en dwang of wil je dat je je paard dingen leert op basis van vertrouwen en respect??? Nou ja, het is duidelijk waar ikzelf voor gekozen heb.

En Karoliena, wees blij dat jij voornamelijk mensen ziet die goed met hun jonge paard omgaan. Over die mensen heb ik het helemaal niet. Het is vreselijk om aan te moeten zien dat het dus ook anders kan gaan, neem dat maar van me aan. Ik hou van paarden, van hun natuur en verdiep me daar graag in. Als ik zie hoe sommigen maar wat aanrommelen met alle gevolgen van dien, daar word je niet vrolijk van. Echt niet.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:48

Ik vind dat alles speels moet gebeuren en niet met dwang en angst maar als een 2,5 jarige al volwassen is vind ik dat je het op een SPEELSE manier op moet bouwen en vooral heel rustig maar dan kun je best beginnen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:49

Nelleke1 schreef:
Ik vind dat alles speels moet gebeuren en niet met dwang en angst maar als een 2,5 jarige al volwassen is vind ik dat je het op een SPEELSE manier op moet bouwen en vooral heel rustig maar dan kun je best beginnen

Hoe weet jij dat die volwassen is Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:51

Nee daar word je ook niet vrolijk van, heb je helemaal gelijk in, maar jij bent gewoon erg snel met te zeggen dat mensen slecht bezig zijn. Er zijn altijd mensen die paarden onrecht aandoen, of het nou in de dressuursport, in de recreatie, in de NH wereld, kortom overal gebeurd dat. Maar als je dan al zo´n mening hebt opgebouwd dat iedereen die een paard vann 2,5 jaar zadelmak maakt fout is vind ik dat gewoonweg te snel oordelen.

Je blijft steeds zeggen dat er mensen zijn die het zo slecht doen, niemand hier zegt dat dat niet gebeurd, dus het is helemaal niet nodig om dat elke reactie weer te herhalen. Het punt is dat er overal mensen zijn die slecht met dieren of wat dan ook omgaan, als je je mening daarvan af laat hangen is dat niet juist vind ik

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:07

Karoliena; jij wilt niet lezen wat ik al zo vaak duidelijk heb gezegd. Ik blijf het niet herhalen, hoor. Ik ga andere dingen doen. Doei!

En Nelleke1; een paard is met 2,5 jaar NOOIT volwassen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:14

Ja dat bedoel ik dus, ik lees wel maar je zegt steeds hetzelfde dat je zoveel ellende mee maakt met mensen die hun paard onrecht aan doen