Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:05

Het is ook per paard verschillend en als je eerlijk genoeg bent om daar ook naar te kijken moet het geen probleem zijn. Kijk eens naar de quarters, best kleine paarden, grote volwassen kerels zitten erop en die beestjes hebben daar echt geen last van. Zet diezelfde vent op mijn paard en hij kan het niet, heeft te maken met zijn bouw en zijn manier van lopen/spierbeheersing/gebruik van zijn lijf, wat dus inhoudt dat hij een slecht ruggebruik heeft en het gewicht op zijn ruggegraad te zwaar is. Een leuk paard maar niet geschikt voor een zware ruiter. Zo zijn er zat paarden die daar totaal geen last van hebben, goed kijken, eerlijk zijn en dan kan je een juiste keuze maken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:11

Karl66 schreef:
Wat mij altijd opvalt is dat er niet over gewicht maar over overgewicht wordt gesproken. Wat is qua belasting het verschil tussen een man met een normaal gewicht van bijvoorbeeld 95kg en een kleinere vrouw met overgewicht van 95kg? (Er vanuit gaande dat ze allebei even goed rijden)

.

Dat heeft met de verdeling van het gewicht te maken. Een lang iemand van 95 kilo gaat heel anders met zijn lichaam en gewicht om dan iemand van pakembeet 1.50 en 95 kilo.

Zolang mensen weten waar ze mee bezig zijn en goed mee proberen te gaan met de beweging zie ik er niet zo veel problemen in.
Maar ja wat moet je dan met mensen die (te) zwaar zijn en willen beginnen te rijden, Moeilike situatie

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 11:24

Citaat:
Maar ja wat moet je dan met mensen die (te) zwaar zijn en willen beginnen te rijden, Moeilike situatie

Dat is denk ik iets wat maar weinig voorkomt in verhouding. De meeste mensen hebben vaak als kind of puber leren rijden en zijn vaak in de kilo's gegroeid door de jaren heen. Af en toe lees ik hier reacties waardoor ik denk dat veel mensen er maar vanuit gaan dat zware mensen altijd zwaar zijn geweest van baby af aan, maar dat is gewoon meestal niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 14:42

Het komt wel voor. En dus is het wel iets om over na te denken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 15:16

maar gelukkig is het zelden.
als je het ziet,kan je er altijd iets aan proberen te doen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:01

magriet schreef:

Persoonlijk vind ik dat dat echt per "geval" bekeken moet worden.
Iemand die het "gevoel", het ritme snel door heeft, wat je meestal al kunt zien bij het stappen,
die zou ik een kans willen geven. Té zware mensen overgens niet (op mijn paard)
Als je wil beginnen moet je niet het max wegen wat een paard veilig kan dragen.... dan moet je lichter zijn.
De gezondheid van de/mijn paarden gaat voor "het plezier" van een ander.
(mijn mening)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:38

Ik ben het met jou eens. Ik zou er ook geen lol aan kunnen hebben als het paard dat niet heeft, of als het de gezondheid van het paard kan kosten.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:11

Dela schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DGP8JOYW

ook ik hoor bij de groep mensen met overgewicht en dan betekent dus volgens als die tabelletjes dat ik niet mag rijden, maar goed, ik weet zelf wat goed en slecht is en ik ben hard bezig mijn best te doen om af te vallen, maar als je een ziekte hebt wil het allemaal net iets moeilijker. wil je dan van deze mensen hun plezier afpakken?

IK lees al vanaf het begin mee in dit topic en wil nu toch even reageren. Ten eerste Dela, dit is niet tegen jou persoonlijk gericht, maar tegen een opmerking die ik veel hoor, ook om me heen.

Nu mijn punt. De antwoord op het dikgedrukte stukje is in mijn ogen: Ja, als je paard eronder lijdt dat jij erop zit, ja dan moet je niet rijden. Als je dat wel zou doen, puur voor je eigen plezier, dan vind ik dat je handelt vanuit eigen belang, en geen rekening houdt met je paard. Ook als je geen ziekte hebt, maar gewoon simpel weg dik bent, EN je belast daarmee je paard op de verkeerde manier die schadelijk is, JA dan wil ik die persoon inderdaad het plezier van paardrijden ontnemen omdat hij of zij het paard zeer doet. Ik hoop dat jullie me begrijpen. Het heeft niets te maken met dat ik iets tegen dikke mensen zou hebben (want dat is absoluut niet waar), maar wel met het belang van je paard en of die op latere leeftijd pijn krijgt.

Ik weet niet of er daadwerkelijk ook onderzoeken zijn die wetenschappelijk bewezen zijn, maar ik studeer diergeneeskunde en ik zal er, als ik de mogelijkheid zie, eens aan een aantal professoren vragen wat zij er van vinden en of zij soms weten of zo'n dergelijk onderzoek bestaat.

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:41

Een paard is natuurlijk een hoop gewicht, op 4 dunne benen.
je moet wel een beetje rekening houden met je paard als je
overgewicht hebt. neem dan liever een steviger paard, die jou beter kan dragen.
of ga mennen. maar sloop je paard niet.
het is natuurlijk heel vervelend als je overgewicht hebt. en heel
vervelend dat je dan misschien niet kan springen ofzo. maar denk
ook aan je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 22:53

sweetheart schreef:
Dela schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=DGP8JOYW

ook ik hoor bij de groep mensen met overgewicht en dan betekent dus volgens als die tabelletjes dat ik niet mag rijden, maar goed, ik weet zelf wat goed en slecht is en ik ben hard bezig mijn best te doen om af te vallen, maar als je een ziekte hebt wil het allemaal net iets moeilijker. wil je dan van deze mensen hun plezier afpakken?

IK lees al vanaf het begin mee in dit topic en wil nu toch even reageren. Ten eerste Dela, dit is niet tegen jou persoonlijk gericht, maar tegen een opmerking die ik veel hoor, ook om me heen.

Nu mijn punt. De antwoord op het dikgedrukte stukje is in mijn ogen: Ja, als je paard eronder lijdt dat jij erop zit, ja dan moet je niet rijden. Als je dat wel zou doen, puur voor je eigen plezier, dan vind ik dat je handelt vanuit eigen belang, en geen rekening houdt met je paard. Ook als je geen ziekte hebt, maar gewoon simpel weg dik bent, EN je belast daarmee je paard op de verkeerde manier die schadelijk is, JA dan wil ik die persoon inderdaad het plezier van paardrijden ontnemen omdat hij of zij het paard zeer doet. Ik hoop dat jullie me begrijpen. Het heeft niets te maken met dat ik iets tegen dikke mensen zou hebben (want dat is absoluut niet waar), maar wel met het belang van je paard en of die op latere leeftijd pijn krijgt.

Ik weet niet of er daadwerkelijk ook onderzoeken zijn die wetenschappelijk bewezen zijn, maar ik studeer diergeneeskunde en ik zal er, als ik de mogelijkheid zie, eens aan een aantal professoren vragen wat zij er van vinden en of zij soms weten of zo'n dergelijk onderzoek bestaat.

@ Dela: Ik denk dat je je dan ook moet gaan afvragen wat belangrijker is: jouw plezier of de gezondheid van je paard. Het punt is dit: wat je hebt, brengt gewoon beperkingen met zich mee. Voorbeeldje: ik heb ADHD, wat met zich meebrengt dat ik snel het overzicht over iets verlies. Ik kan dus wel manager willen worden van een groot bedrijf, en er zelf een hoop plezier mee hebben, ik kan je verzekeren dat het bedrijf er geen plezier van heeft. Er zijn voor mij een aantal beroepen, die gewoon afvallen, omdat ik een handicap heb. Dat is een realiteit. Dan kan ik wel roepen: wil je mij mijn plezier ontnemen, ik vind management zo leuk. Maar misschien moet ik mijn ambities en pleziertjes dan veranderen. Ik kan niet verwachten dat de rest van de wereld zich op mij aanpast.
De paardenwereld past zich ook niet op jou aan, net zo min als de zakenwereld zich op mij aanpast. En net zo als ik passend werk moet vinden, moet jij een passend paard vinden. Dat is realiteit. Wat ook realiteit is: als ik geen passend werk vind, zit ik zonder baan, als jij geen passend paard zoekt, zit je zonder paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:52

best een goede omschrijving,Yamcha.
het paard moet ten aller tijde het belangrijkst zijn.

alleen blijft nog steeds dat ieder mens er anders naar kijkt(gewichtgrens)en dat het van buitenaf altijd moeilijk oordelen is.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:59

Ik denk dat je je dan ook moet gaan afvragen wat belangrijker is: jouw plezier of de gezondheid van je paard. Het punt is dit: wat je hebt, brengt gewoon beperkingen met zich mee. Voorbeeldje: ik heb ADHD, wat met zich meebrengt dat ik snel het overzicht over iets verlies. Ik kan dus wel manager willen worden van een groot bedrijf, en er zelf een hoop plezier mee hebben, ik kan je verzekeren dat het bedrijf er geen plezier van heeft. Er zijn voor mij een aantal beroepen, die gewoon afvallen, omdat ik een handicap heb. Dat is een realiteit. Dan kan ik wel roepen: wil je mij mijn plezier ontnemen, ik vind management zo leuk. Maar misschien moet ik mijn ambities en pleziertjes dan veranderen. Ik kan niet verwachten dat de rest van de wereld zich op mij aanpast.
De paardenwereld past zich ook niet op jou aan, net zo min als de zakenwereld zich op mij aanpast. En net zo als ik passend werk moet vinden, moet jij een passend paard vinden. Dat is realiteit. Wat ook realiteit is: als ik geen passend werk vind, zit ik zonder baan, als jij geen passend paard zoekt, zit je zonder paard.[/quote]

Volkomen mee eens! Dit benadrukt nogmaals dat het niet gaat om wie of hoe je ben of eruit ziet maar hoe je daar zelf mee om gaat!
En er zullen echt een heleboel mensen zijn die rekening houden met de handicap of wat dan ook die ze hebben maar er zijn er ook genoeg die het negeren. Dat negeren is ook niet volstrekt raar want soms doet het heel veel pijn om te moeten te geven dat je iets niet kunt door wie je bent. Maar als mensen daar dan "commentaar" op geven probeer dan niet in de aanval te gaan maar probeer daar iets mee te doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:22

klopt,Aikepeer.
maar het is best wel moeilijk als mensen je steeds wijzen op hetgene wat je 'handicap' is,terwijl je het zelf weet en er wel mee bezig bent.
ik spreek uit ervaring Knipoog
maar ik kan wel zeggen dat ik een paard voor mijn plezier zet.
als ik te zwaar ben voor een paard ga ik er absoluut niet op.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:45

Inderdaad dat snap ik ook!
Misschien goed om te weten dat mensen zich wel bekommeren om je paard en zodat zo mensen die niet het beste voor hebben zich aangesproken voelen en er iets mee doen.
Maar inderdaad voor de mensen die met verbeteren bezig zijn is het vervelend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 12:48

Nogmaals, soms moeten mensen er wel eens op gewezen worden.
Zeker als het overgewicht er in geslopen is valt het de mensen zelf niet altijd op.
En dan doen ze er (logischerwijs) ook niks aan.
Want op het moment dat jij het constateert en er niks van zegt steek je net zo hard je kop in het zand.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:07

AikePeer schreef:
Inderdaad dat snap ik ook!
Misschien goed om te weten dat mensen zich wel bekommeren om je paard en zodat zo mensen die niet het beste voor hebben zich aangesproken voelen en er iets mee doen.
Maar inderdaad voor de mensen die met verbeteren bezig zijn is het vervelend.

dat kan me ook voorstellen Snoevie...

Helaas zie je toch om je heen bijv dat mensen nóg op een te klein zadel rijden.
Dan ben je er toch echt te weinig mee bezig.... terwijl ze best zullen weten dat ze wat zijn aangekomen.
En ik geloof ook, dat die mensen dat echt niet express doen.

(nogmaals, ik heb niks tegen zware mensen)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:11

nee hoor ik proef ook helemaal geen rottigheid in je post,maar je ziet zeker mensen die op een te klein zadel rijden,verkeerd voor kont en paard.

ik heb ook weleens op een te klein zadel gereden,maar eens en noooooit weer,het paard paste overigens wel goed bij me,qua bouw.

ik vind niet dat iedereen er wat aan hoeft te doen,alleen wel als je je met het rijden wil bezighouden natuurlijk

tamara_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:16

Mijn moeder is stevig en mijn paard is ook stevig dus ik vint het nix zielig aan.
als je nou een stevig iemand op z'n iel paardje zet oke ben ik het er mee eens maar niet zo als het bij ons is Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:25

Snoevie schreef:
ik vind niet dat iedereen er wat aan hoeft te doen,alleen wel als je je met het rijden wil bezighouden natuurlijk

Idd!

Of aanpassingen maken - ander zadel óf zelfs een ander paard (of een rijpaard erbij Knipoog ) of een andere disipline, bijv mennen

Wanneer mensen zwaarder zijn door hun lengte bouw of door het eten óf door een ziekte, dat verschil maakt mij en het paard niet uit, je moet alleen wel zorgen dat je het paard niet over belast.

Met paardrijden, als ruiter ben je/moet je toch ook bezig zijn met het juist trainen van je paard
en zeker niet overvragen. Iedereen weet dat dat op langer termijn niet goed is. Ookal is die grens ook moeilijk zichtbaar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:27

ja dat is waar.

maar dan komen we toch op het punt;wanneer overbelast je je paard?
oke sommige gevallen zijn heel duidelijk,maar je hebt ook de grensgevallen,en het feit dat ieder er anders tegenaan kijkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 13:31

Snoevie schreef:
ja dat is waar.

maar dan komen we toch op het punt;wanneer overbelast je je paard?
oke sommige gevallen zijn heel duidelijk,maar je hebt ook de grensgevallen,en het feit dat ieder er anders tegenaan kijkt

idd. Zou zó fijn zijn als dat eens wordt onderzocht.

Toch vind ik dat je als duidelijk! grensgeval ook voor de gezondheid van je paard moet kiezen
en niet te veel risico moet nemen.

Maar het blijft zo dat iedereen daar anders over denkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:31

ja zeker als het duidelijk is moet je voor je paard kiezen,of dat zou ik(en hopelijk veel meer anderen)doen iig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 14:32

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij de grenzen weg probeer te blijven. Op een D-pony vind ik mijzelf een grensgeval. (1.60m en 50 kg) Dat doe ik dus niet, gewoon omdat ik het niet zeker weet. Ik zou het vreselijk vinden als ik er op een dag toch achter zou komen dat ik het paard overbelast heb, ook al wist ik ht op dat moment niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:51

Snoevie schreef:
ja zeker als het duidelijk is moet je voor je paard kiezen,of dat zou ik(en hopelijk veel meer anderen)doen iig.

ik bedoelde een duidelijk grensgeval.... jij ook?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:57

Men zegt ook wel eens dat "het plaatje" niet uit maakt.
Zelf vind ik dat als het er niet uit ziet, dat het er dan meestal ook niet vriendelijk meer uit ziet.

Bij pony's vooral, als iemand té lang is, dan vind ik dat er niet vriendelijk uit zien.
Die pony moet harder werken om z'n evenwicht te bewaren, hoe stil je ook zit.

Heel het dressuur vind ik er ook niet zo vriendelijk uitzien trouwens Haha!
bit, sporen, zweep....
Ja, zelf rij ik ook dressuur Bloos
Wanneer je alles goed gebruikt, is het geen dierenkwelling, maar vriendelijk is anders.... Koe
Toch raar dat mijn paarden het leuk vinden...Blond en raar dat ze mij leuk vinden Ach gut oh ja, ik breng eten Haha!