DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:01

Paardentango, inhoudelijk reageren zou wel net zo fijn zijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:23

Grapje Karl, grapje... Knipoog

Ben vereerd dat mijn mening van belang schijnt te zijn. Vooruit, ik kan er wel wat over melden, al is het off topic.

(was even de paardenbiefstukje van de barbecue aan het oppeuzelen, handig he paarden,. als ze niet bevallen kun je ze altijd nog opeten ook, kan je van voetballen niet zeggen)

Circuskunstjes en/of dressuur. We hadden het over Roll kur en DVD, en LDR dacht ik, dit gaat off topic.

Wat zou ik hierover moeten zeggen Karl66, ik rijd zelf ook erg graag de Spaanse pas en denk dat het een uitstekende oefening is voor de schoudervrijheid en de stimulering van de voorwaartse drang. In principe is het geen gang maar iedere pas is aangezet. Het aanleren kan bij sommige paarden prima onder het zadel, ik heb er ervaring mee Lachen
Een correct gereden of uitgevoerde Spaanse stap zegt ook iets over de verzameling en de graad van africhting. Veel paarden vinden het leuk om te doen en lijke te groeien, persoonlijk zie ik dat graag, een gelukkig, trots en blij paard met dito ruiter. Pling

Een Spaanse pas kan ook de energie van een druk paard te reduceren in een... kunstje.. ? Whoosh!
Sommige dressuur wedstrijdruiters trekken een voorbeen omhoog om de singel op de juiste plek te krijgen. Misschien komt dat ook wel doordat de paarden ingesnoerd worden in de sport met de singel, ik weet het niet, maar ik ziet het vaak.
Kan.
Ik vind het leuker om dat b.v. met een Spaanse stap te doen. Ook is het een leuke oefening omdat het paard zijn/haar ego wat versterkt wordt.

Zo goed? Zal ik maar geen flauwe grapjes maken, ik dacht kom een beetje humor kan geen kwaad in de verhitte discussie, het is 29 graden en in de rest van het land?

Wat er mis is met kunstjes, wat mij betreft helemaal niets. De paarden die ik ken die wat 'kunstjes' kunnen, zijn gek genoeg erg gelukkige en trotse paarden.
De paarden die ik ken die slechts in de bak rondgejaagd worden met of zonder sporen omdat ze nauwelijks meer uit zichzelf lopen zijn over het algemeen minder prettig in het leven staande dieren. Bij hen voel ik een triestheid en een klein hulpgeroep.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:32

Kleine tip, als je iets grappig bedoeld verduidelijk dat dan met smileys. Het kwam nu eerder als een klaagzang over Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:35

ja chef.... Nagelbijten / Gniffelen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:02

Het maakt Barón niks uit of het nou dressuur heet of circus, hij lijkt er in elk geval plezier in te hebben, zoals je kunt zien op deze foto met Heidi. Lekker buiten op het stand je kunstjes vertonen. Heerlijk toch?

Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:15

Paardentango schreef:
Ben benieuwd hoe hoog Salinero een Spaanse stap gan geven, de passage lukt hem wonderbaarlijk nog ook.
Misschien wel handig ook als je in de roll kur niet kan zien waar je heen gaat, als paard, totale overgave.

http://communities.zeelandnet.nl/data/b ... hpaard.gif

Nou dat kan hij vast niet op commando, maar qua elasticiteit...... en daarbij: who cares! Knipoog

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:16

Kan iemand mij uitleggen waarom we het over de spaanse pas hebben hier??????????? Knipoog

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:21

Mireille1970 schreef:
Kan iemand mij uitleggen waarom we het over de spaanse pas hebben hier??????????? Knipoog

omdat we een beetje zijn afgewaald.. Schijnheilig

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:25

Don_Marcello schreef:
Mireille1970 schreef:

omdat we een beetje zijn afgewaald.. Schijnheilig

Hahahaha prachtige foto van je beessie, dat wel!! Echt gaaf.

Maar inderdaad van LDR naar spaanse pas....... oke. Bloos Pling

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:31

Ahum... Verward ik heb zo maar het idee dat ik daar iets mee te maken heb doordat ik begon over een piaffe.... Bloos hoort hier helemaal niet thuis, en was bedoeld om Karl te laten zien dat hij het verkeerde plaatje had geplaatst.
Gunst, zo zie je maar he snel je afdwaalt.

Alleen Mireille noemde het woord kunstje en... en toen... Hamer reageerde de een na de ander.

Moderator vragen of ze een topic Spaanse pas mag starten, umme... voor de liefhebbers?

jjs schreef:
Mireille, het antwoord was dan wel niet voor mij bestemd, maar ik was ook nieuwsgierig naar je uitleg. Dit is me echter niet helemaal duidelijk.
Gaat het er dan niet om dat het lichaamsgebruik correct is, en dat is toch niet exclusief voorbehouden aan een gereden piaffe?

Stel dat je paard enkel op het woordje piaffe, spontaan de prachtigste en aller correctst uitgevoerde piaffe ooit laat zien, met een perfecte lichaamsbeheersing en lichamelijk voortreffelijk uitgevoerd. Vind jij het dan een kunstje of vind je het dressuur?

Dan is het een kunstje... Want als je het dan niet zegt kan je het dan rijtechnisch ook rijden. En uiteraard was het niet mijn bedoeling alleen de piaffe te benoemen, maar gaf een voorbeeldje.

De verantwoordelijkheid neem ik op me o.k. ?

Umme, eens met Mireille Haha! jawel, een GEWELDIGE foto. Marcel weet alle barokke paarden wel te vinden he, tsjonge jonge. Ben je op de keuring in september met hem? Showtje... showtje...

Nou ja, terug naar de topic, kan iemand mij vertellen waarom het roll kur heet? Bloos en waar die puntjes staan....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:42

Puntjes?

En ehm rollkur wordt het ook wel genoemd... ik blijf bij LDR. Laag Diep en Rond. Waar Rollkur voor staat kan ik alleen raden: opgerold losrijden en dan de kur winnen?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:51

Mooi verwoord !

Maar daar ging de topic toch eigenlijk over..dat dacht ik over de DVD van Ulrike Thiel, waarop het inrijd terrein getoond wprdt met onze nationale trotsen, Anky, Edward en helaas... Imke ook een beetje schijnt, die heb ik niet gezien.

Maar dacht dat kur hoort met twee .. maar dan bovenop de u..?

roll kur of rollkur ? Of LDR ? Of is het eigenlijk hetzelfde, ik snap de doelstelling niet helemaal, ik snap wel het effect ervan.

Ook snap ik inmiddels de werking en na het drogen van mijn tranen, ik heb er echt om gehuild, ben ik gaan snuffelen, maar een antwoord waar het paard er voordelig afkomt heb ik niet gevonden.

Zal mogelijk aan mij liggen hoor?

Of het gaat 'slechts' om het verkregen effect. Maar dan ben ik benieuwd wie het uberhaupt (weer puntjes... maar waar?) heeft bekritiseerd, waar dat was en wat de argumenten waren om Anky aan te spreken. Was dat in Duitsland of was het in Amerika?

Je raakt gewoon nooit uitgeleerd in paarden, en dat fascineert zo. Paardenethiek en uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde.

Onze liefde voor de paarden uiten en denken we allemaal dat we het goed doen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-07-06 22:56, in het totaal 4 keer bewerkt

ZKD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 07:21

Paardentango schreef:
Nou ja, terug naar de topic, kan iemand mij vertellen waarom het roll kur heet? Bloos en waar die puntjes staan....

Rollkur (geen puntjes) is een natuurlijk medicijn tegen buikpijn, wat je inneemt en over de maagwand verdeeld door over de grond te rollen. Het duitse blad St Georg gebruikte deze term al ten tijde van Nicole Uphoff en Rembrand.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:53

Mireille1970 schreef:

Omdat we nu een dicussie hebben over wat dressuur is en wat een 'kunstje' Haha! Daarbij hebben we als voorbeeld de spaanse pas erbij gehaald Knipoog We hebben een discussie over LDR...en tegenstanders daarvan willen dmv andere rijmethoden laten zie nwaarom ze het niet goed vinden Haha!

Is toch ook leuk om te kunnen discusieren met elkaar over de verschillende onderdelen. Wie weer leer je er nog van..of ga jezelf het nut ervan inzien om een goeie spaanse pas te rijden...zien we je volgende keer met een mooie foto op je paard met een keurige spaanse pas Clown

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:55

Mireille1970 schreef:
Puntjes?

En ehm rollkur wordt het ook wel genoemd... ik blijf bij LDR. Laag Diep en Rond. Waar Rollkur voor staat kan ik alleen raden: opgerold losrijden en dan de kur winnen?

Of hyperflection...term van de FEI Haha!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:58

Don_Marcello schreef:
Het maakt Barón niks uit of het nou dressuur heet of circus, hij lijkt er in elk geval plezier in te hebben, zoals je kunt zien op deze foto met Heidi. Lekker buiten op het stand je kunstjes vertonen. Heerlijk toch?

Afbeelding

Afbeelding

Haha! Haha! Haha! Mijn pony doet het ook met plezier Knipoog ze moet alleen haar achterbeen naar voren neer zetten en niet alleen optillen zoals je ziet op deze foto, maar ja..dat is weer iets rijtechnisch of is dat een kunstje?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:53

Paardentango schreef:
Mooi verwoord !

Maar daar ging de topic toch eigenlijk over..dat dacht ik over de DVD van Ulrike Thiel, waarop het inrijd terrein getoond wprdt met onze nationale trotsen, Anky, Edward en helaas... Imke ook een beetje schijnt, die heb ik niet gezien.

Maar dacht dat kur hoort met twee .. maar dan bovenop de u..?

roll kur of rollkur ? Of LDR ? Of is het eigenlijk hetzelfde, ik snap de doelstelling niet helemaal, ik snap wel het effect ervan.

Ook snap ik inmiddels de werking en na het drogen van mijn tranen, ik heb er echt om gehuild, ben ik gaan snuffelen, maar een antwoord waar het paard er voordelig afkomt heb ik niet gevonden.

Zal mogelijk aan mij liggen hoor?

Of het gaat 'slechts' om het verkregen effect. Maar dan ben ik benieuwd wie het uberhaupt (weer puntjes... maar waar?) heeft bekritiseerd, waar dat was en wat de argumenten waren om Anky aan te spreken. Was dat in Duitsland of was het in Amerika?

Je raakt gewoon nooit uitgeleerd in paarden, en dat fascineert zo. Paardenethiek en uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde.

Onze liefde voor de paarden uiten en denken we allemaal dat we het goed doen.

Er zijn er zoveel meer. (ruiters in springen en dressuur)

De bekritisering kwam uit duitsland (logisch toch?)... En jammer dat je moest huilen... De ervaring leert dat het zoveel fijner kan zijn voor een paard. Knipoog De lossigheid, het met rust gelaten worden, zonder druk, in alle eenvoud rond, blokkades sneller voelend en dus sneller kunnen ingrijpen indien er zich een blokkade opdoet etc etc...

Maar zoals met alle takken van paardensport: alleen uitgevoerd met respect en rijtechnisch verantwoord is het goed. Slecht rijden vinden we in alle disciplines. Ook met een buitenritje of sport.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:04

Paardentango schreef:

Een Spaanse pas kan ook de energie van een druk paard te reduceren in een... kunstje.. ? Whoosh!
Sommige dressuur wedstrijdruiters trekken een voorbeen omhoog om de singel op de juiste plek te krijgen. Misschien komt dat ook wel doordat de paarden ingesnoerd worden in de sport met de singel, ik weet het niet, maar ik ziet het vaak.
Kan.
Ik vind het leuker om dat b.v. met een Spaanse stap te doen. Ook is het een leuke oefening omdat het paard zijn/haar ego wat versterkt wordt.

Ik heb een paard gereden waar ik altijd het been naar voren trok na het opzadelen. Dat was niet om de singel op de goede plaats te krijgen. Dat deed ik bij haar omdat ze daar wat lossere huid had (zo leek het altans). Dat rimpelde dan onder de singel en daar kreeg ze dan weer een drukking van. Ik snoerde de singel niet loeistrak aan.
Als ik dan even haar voor been strekte kon ik de huid onder de singel mooi glad krijgen en kreeg ze geen drukking. Bij mijn huidige paard doe ik het nooit, niet nodig.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:08

Tolstoj schreef:
Paardentango schreef:

Kan.

Ik heb een paard gereden waar ik altijd het been naar voren trok na het opzadelen. Dat was niet om de singel op de goede plaats te krijgen. Dat deed ik bij haar omdat ze daar wat lossere huid had (zo leek het altans). Dat rimpelde dan onder de singel en daar kreeg ze dan weer een drukking van. Ik snoerde de singel niet loeistrak aan.
Als ik dan even haar voor been strekte kon ik de huid onder de singel mooi glad krijgen en kreeg ze geen drukking. Bij mijn huidige paard doe ik het nooit, niet nodig.

Eigenlijk moet je dat gewoon altijd doen. Onder het mom baadt het niet dan schaadt het niet... Niet om de singel aan te snoeren (onzin) maar om de huid onder je singel glad te trekken en de huid voor je singel losser te houden, zodat je geen drukkingen krijgt of vuil zich er ophoopt etc etc

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:46

Toch overal en altijd tegenwoordig het echte ruk en plukwerk, Whoosh! zelfs aan de benen trekken de sportmensen tegenwoordig om de velletjes recht te trekken voor de druk van de singel, insnoeren ook al iets van deze tijd, was vroeg niet nodig. Men kon toen namelijk op een paard ZITTEN en trokken het zadel niet zo muurvast om te blijven zitten.

Eerst ontdekte men aan de mond trekken, ook wel genoemd 'in de krul', dat was lastig want de paarden liepen niet meer zo voorwaarts, wel netjes, maar niet voorwaarts. Dus zweep en sporen erbij om ze vooruit te branden, te schoppen en te slaan.

Nu kunnen we meer, enorme keuze aan bitten en hulpteugels, halsvelengers (anatomisch? ) Wat een giller Haha! . Ja, sorry hoor (geintje... Knipoog Ach gut

Nee, er is niet zoveel veranderd, mensen willen nog steeds HEERSEN, en vergeten dat een paard een edel dier is, meer dan een machine waarvan de V snaar gespannen moet worden....

Ik vind het werkelijk een enorme beledigimng voor het paardm en voor de mensheid, om dieren op deze manier te dwingen om in een bepaalde, onconfortabele, houding te lopene zodat de 'proef' goed gaat. Goed... Misselijk Misselijk word ik ervan.

Salinero is een gouden knol, braaf, werklustig en goudeerlijk en wat voor trainer krijgt hij... Sjef... de bofferd.

Ach. laat maar, het zijn hoogstens minder gevoelige mensen die het anders bekijken, feitjes, velletjes trekken, ruk- en plukwerk en een collectie ribbenkwellers waar je U tegen zegt. Veel paardenplezier gewenst, en veel warmte

Nicole

Iemand de Amzaone ontvangen... en wat vond je ervan... ? Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 27-07-06 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:50

Ruk en plukwerk was al voor Chr. uitgevonden, vooral mannen hebben er baat bij (grapje hihi)...

Maar ehm de Amzaone? Wat is dat?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:05

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:22

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 14:24

even terugkomend op een piaffe, rekening houdend met de tijd, het paard ....

Voorbeeld: 01

Afbeelding

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 15:12

Oeps...