Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:51

Succes met je debuut Samantha! Wel top dat je zo koelbloedig kunt zijn. Dat scheelt een stuk. Als jullie 1 onderdeel verpesten doordat je paard wegspringt o.i,d. kun je dat op een ander onderdeel weer compenseren.
1 Advies: rij geen volte als je paard "ieks" doet, maar gewoon je lijn vervolgen. Als je een volte rijdt heb je (bovenop je verpeste onderdeel) nog eens -2 te pakken. Blijven lachen en gewoon doorrijden alsof er niks is gebeurd :D :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:11

Haha heeft me wel moeite gekost het te leren hoor.. Vandaag 2x gebeurd.. 1e x draafde ik naar een paardetend bankje (staat in een hoek, op 1 van de stoelen ligt een kussentje en er ligt een drafbalk voor het bankje) en toen sprong ze 2m opzij. Na het opnieuw aandoen van mn stijgbeugel en weer recht zitten naar de hoefslag gestuurd en aangedraafd en toen mn EBE grote volte halsstrekken gedaan. Toen was t eigk over. Behalve dan dat ze in 2e helft vd volte met n scheef oor en hoofd naar t bankje keek..

2e x was in t volgende proefje... vanuit galop ineens halt vlak voor de hoek en knorren naar het bankje in de hoek :') (staat er pas al zolang als ze er komt maargoed..) er lag nl. een dekentje op *rolt ogen*. Ik had het nog niet gezien maargoed.. toen zag k de verandering dus pas hahaha. Moest na de hoek van hand veranderen middendraf.

Dus ben door de hoek gestapt toen ze na een paar tellen toch besloot verder te gaan met een scheef oor richting de hoek (veel been geven heeft geen zin dan blokkeert ze gewoon) en in de hoek vlak voor het inwenden aangedraafd en toen alsnog verder gegaan met mn middendraf :P ging prima.

Normaal is dat bankje altijd wel wat "spannend" ondanks dat ik r laat kijken snuffelen enz maargoed. Vandaag was ie blijkbaar op oorlogspad.

Wou haar de 2e x bijna belonen. Was wel een hele mooie overgang galop-halt :') moest wel lachen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:42

Positief rijden sam!! Je lijkt het door te krijgen.
Dan heb je ook lol als het niet goed gaat!!!

Super opgelost, en zo zul je vast wel weer dingen komen, waar je niets meer van snapt.

Wij reden mee in een les.
Laatste x en nu, toch écht gereden.
Niet even stappen, en draven en braaf stoppen, nee echt een half uur a drie kwartier.

Ik kan er geen zak meer op aan zeg.
Sjonge...
Knijtersverbaast.

Twee weken niet kunnen rijden, helemaal niks, gewoon blanco van het land gehaald.
Hoefde eerder niet zonder longeren op te stappen, dan was je gewoon GAAR!

Ook nog een kneiters hengstig als de pest (laatste hengstigheid dit jaar denk ik. ((laatste x was 9 a 10 weken terug, normaal is ze standaard op 6 weken cyclus. En ook niet zo super erg meer)

én als klap op de grote vuurpijl, ook nog een ander zadel (niet mn eigen, maar leen)

Je verwacht het al...
Grote bombarie met al die dingen.

Ik verwachte een enorme bom. Een explosie. Een bok. Een gestoord onstuurbaar paard. Hitsig als de pest, met vele anderen in de bak. LEUK!!!

Ik stap op.
Stap weg.
Kijkt nog 1 x naar die bloembak, nog 1 keer naar de spiegel (ijdele fries :') ) 1 x naar buiten. Bedenkt 1 malig dat die man toch wel een beetje spannend is. Ontspant, en loopt braaf haar rondje.

Ik zat versteld (staan doe maar niet).
Met een grote grijns heb ik de les door gereden.

Eerste tien minuten, vlug, voorwaarts, maar stuurbaar en braaf.
Als stront eigenwijze ik, gewoon over de drafbalken heen gestuurd alsof ik schijt had aan de hele wereld.

Eventjes wilde ze, toen zij vond klaar te zijn met draf, maar ik geen commando had gegeven, mijn been weg bokken. De "EHH LAAT DAT!" met extra been was voldoende om haar weer braaf te laten lopen.
Dat "kreng" wat altijd zo... onwijs voorwaarts was, mij alle bakkabouters wilde laten zien, die scheet van het kleinste blaadje, en dacht dat musjes vampieren zijn, was compleet veranderd in een ongelofelijke luie KNOL!

Ik heb mij bescheurd, begierd, en gewoon bijna in mijn broek geplast van het lachen.

Ik kon er met mijn hoofd NIET bij!

Ja, nukkig naar been, maar zou ik ook zijn in haar situatie.

Op het laatst :') hinnikte er een paard. En tijdens draven, hinnikte ze terug. :') Ik moest zo hard lachen, dat ik er niet naast lag omdat ze idioot deed. Nee, nu deed ik idioot.

AL met al....

Wat een toppaard is het.

Nageeflijkheid momenteel nog ver onder het vriespunt.
Maar zodra ze relaxe aan het lopen is, voorwaarts, komt ze zelf naar mijn hand en zakt ze mee.
Soms Snokt ze er hard in, en dan moet ik haar voorwaarts rijden.

*\o/* HEERLIJK *\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:46

Haha fantastisch geschreven Maralyn

_O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:48

Hmmm ander zadel + braaf en anders niet = ligt je eigen zadel wel goed? (is maar een vraag).

Fijn dat je zo lekker hebt kunnen rijden.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 16:56

Babootje schreef:
Hmmm ander zadel + braaf en anders niet = ligt je eigen zadel wel goed? (is maar een vraag).

Fijn dat je zo lekker hebt kunnen rijden.

Lang verhaal kort.

Niet fijn ingereden.
Elkaar niet snappen.
En dingen door vorige eigenaresse verzwegen en gelogen!

Dit was tot vorig jaar.
Door de medische molen heen gehakt.
Zadel op maat laten zetten (die lag goed, nu dus niet meer, dus die gaat EXIT!)

En opnieuw ingereden.
Stond van 9:30 - 16-30 buiten en snachts binnen.

Nu staat ze 24/7 buiten, waar ze zo vrolijk van wordt!
Het is zo'n blij ei!!

Eerder als ik aan kwam lopen, draaide ze zich om en negeerde mij.
Vandaag kwam ze als het ware aan gestapt, bijna gedraafd (traantje weg pinken, ghighi penny!!!)

Het is alles met elkaar.
En alles is positief veranderd.

Maar ja, dat resulteert wel, dat haar huidige zadel, waar ze overigens NOOIT problemen mee heeft gehad (kan ook niet, ding is een half jaar oud. |( |( ) dat het zadel niet meer ligt.
En zelfs vorige keer (twee weken terug), met eigen zadel, die echt voor een bal gehakt lag, was ze ook OP en TOP braaf..

De eerdere zadels gaven wél wat problemen.
Sommige zadelmakers, blijken zadelprutsers.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:09

Mar: ik wordt altijd blij van jou stijl van berichten en de manier waarop je bezig bent.
Ben een beelddenker, en zie het zo voor me.
Lekker genieten, ook van de streken die ze vertonen, daar gaat het om.
Alleen , laatste keer les ??? , da kunnen ge toch niet make :D

Om ook mee te doen aan de positivo's : eigen paardje samen met zijn buurmeiske van stal geplukt en in de buitenbak losgelaten en zelf gaan rijden op paard van stal genoot.
Durf op mijn leeftijd geen gekke dingen meer aan met eigen paard, al meer dan genoeg meegemaakt met hem.

Stadgenoot haar paard is Braaf dier, voel me op mijn gemak bij hem, zet zich alleen uit zichzelf vast van puntje neus tot staartuiteinde, het strijkplank idee.
Zodra je hem klein beetje oppakt in mond, voel je hem strakker worden.
Je hand durven volgen in de ruimte die je geeft is voor hem al een zware mentale opgave.
Veel actief doorstap werk, af en toe wat aandraven maar steeds met luchtig contact of losse teugel en daar liet hij toch soms nekkie wat vallen *\o/*
Arme beestje is doof geworden van de "braaf" en "goedzo" die volgde, maar hij bleef wel bij me.

Volgende keer wil ik hetzelfde es proberen puur alleen op halster :j , es aanvoelen wat hij doet zonder bit in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:16

NAAAAYY Niet deze les is echt niet de laatste keer hoor!!
Die laatste x... staat voor -- 2 weken terug, was de eerste x les.--

Ik ga nu elke week lessen (waar ik voorheen ook niet echt de mogelijkheid voor had, met bak, weer, omstandigheden, en ga maar door!)
Binnenkort gaat er een zadelmaker, die ik wel de kans DURF te geven, op meten en zadel aanmeten.
Weer een rib uit mijn lijf. Maar ja, ik wil rijden, dan moet het ook GOED.
Halfwerk is geen werk.

Waarom ze uit haar zadel gegroeid is... nouja gegroeid?
Madame is 75 kg afgevallen. (bij die andere stal was ze dan ook eerlijk gezegd, moddervet en had de M van mcdonalds op de reet staan. Stal eigenaar was een schat hoor! Maar dat snachts op stal doet haar op allerlei manieren gewoon alles behalve goed!)

AAAH peetstap! Daar word ik ook echt super super blij van!

Zo'n paard is een hele omschakeling om te rijden.
En dat goed zo en braaf... nee ik ben super blij dat je dat doet!
Kunnen veel mensen van leren!

Elke kleine beetjes, kunnen groeien tot het grote.

Wie klein begint, en blij is met klein, zal beloond worden met groot.
Wie groot begint, zal vallen met teleurstelling.

En met halster. waarom niet? Wie niet probeert, zal geen kennis krijgen over het kunnen van.

Genoeg wijze praat. word onderhand dood moe van mijzelf hahaha

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:25

Ah dat verklaart veel.
Goed bezig dan toch?

maralyn schreef:
Maar ja, dat resulteert wel, dat haar huidige zadel, waar ze overigens NOOIT problemen mee heeft gehad (kan ook niet, ding is een half jaar oud. |( |( ) dat het zadel niet meer ligt.
En zelfs vorige keer (twee weken terug), met eigen zadel, die echt voor een bal gehakt lag, was ze ook OP en TOP braaf..

De eerdere zadels gaven wél wat problemen.
Sommige zadelmakers, blijken zadelprutsers.

Vergis je niet hoe snel paarden in boommaat groeien op het moment dat ze op de goede manier in het werk staan. Die van ons groeit sowieso (want die is 4) maar ik heb dus in 1 jaar tijd 3 x de boom moeten verbreden, waarvan in de laatste 3 maanden 2 x! Echt niet normaal. Het zadel kan volgens de zadelmaker nog wel wat breder, maar ik denk echt dat we over een poosje naar een nieuw zadel moeten. Ik laat nu dus echt iedere 3 a 4 maanden mijn zadel nakijken.

Mijn dochter heeft vandaag een clinic gereden bij Alex van Silfhout. Met een aantal bokkers uit het Johnson topic (dus nagenoeg allemaal Johnsons). Van L niveau t/m ZZ licht. Hele leuke en erg leerzame dag gehad.
Foto's volgen. Filmpje heb ik ook, maar moet alles nog even uploaden.
1 foto heb ik er alvast uitgehaald. Die is wel zo tof.

Meet (Olympic) Arlando (handtekening werd wat moeilijk :+ )

Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:34

Super leuk man babootje!!
Dat geeft ook een xtra glimlach op je gezicht.

Klopt!
Top tip van je, ga ik ook doorspelen naar de zadelmaker hoor!
Super voor het mee denken!

Ze is nu, schrik niet!
Van boommaat 34 (cm met boomtak 21 cm lang) naar 32 gegaan.
Maar ik wil overleggen, eventueel met bontje om die ruimte tijdelijk op te vullen, boom iets breder te laten, zodat ze ook de mogelijkheid heeft tot groeien.

Ben super benieuwd hoe het gegaan is..!! Gave combinatie! :D Vrolijk! Simpel, en een prachtknol! Houd ik van.

En gelukkig is onze tut al uit de groei.
Ze is negen. (en met 5,5 ingereden, bij vorige eigenaren, daarna een jaar stil gezet en door ons gekocht. Anderhalf jaar enkel grondwerk gedaan en sinds een half jaar een beetje aan het rijden en nu dus ECHT rijden) om even een beeld te vormen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 17:43

De zadelmaker heeft ons zadel echt anders opgevuld dan te doen gebruikelijk. Hij heeft hem onder het zadel beoordeeld en echt op basis van ruggebruik opgevuld. Hij had ruimte nodig net achter de schoft om de schoft op te drukken. (Heeft te maken met zijn kracht en leeftijd). Daar wat ruimte gegeven en zag je dat hij er makkelijker onder weg liep en (nog) wat ruimer werd.
Maar hij moest echt wennen. Donderdag is het zadel opgevuld en vrijdag hadden we met het oog op de clinic niet gereden. Het eerste stukje weet je niet wat je ziet, zo raar liep hij te doen. Rare galophuppel bij het aandraven, kop in de lucht etc etc (echt in die trant van, dat doet ie anders noooooit) Omdat het zadel toch anders lang dan hij gewend was.
Na een minuut of 10 was dat klaar en heeft hij heel fijn gelopen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:18

Babootje schreef:
Ik heb weer een heel stuk discussie gemist, maar dit vind ik wel zo'n aardige om toch nog op te reageren.

Kadankovitch schreef:
Omdat dit enorme kracht inspanningen zijn (net als hogeschool sprongen) kun je geen visuele ontspanning creeeren wat voor de beoordeling van een dressuurproef verlangt wordt.
Het hoort dus niet in een proef, maar het hoe dan ook interessant.

Ik vind het wel dressuur in optima forma. UItgaande van de feitelijke betekenis van het woord dresseren (africhten, kunstjes leren, opleren, opvoeden etc.)
Ik snap ook niet wat men zo erg vinden aan een "kunstje", Alles wat we een paard aanleren is dat toch immers? Ik vind het pas erg om "kunstjes" te zien, op het moment dat een paard er de kracht of souplesse nog niet voor heeft.
Ik vind het in het voorbeeld wel leuk om te zien hoe de ruiter op een bepaald moment het "knopje" indrukt.
De overgang kan mooier en dan heb je niet in de gaten dat het een "knopje" is.
Het zou me niet verbazen als Edward Gal Totilas' draf ook op deze manier heeft aangeleerd. En er dus "niets nieuws onder de zon" is.

Ik deel uw mening, MAAR u hebt per abuis de quote geciteerd van Sizzle [maar dat staat er niet bij]. Uiteindelijk verandert dat weinig, want wij zijn het zeker eens.
In het bijzonder deel ik uw opmerking over kunstjes. Al dat gezeur over klassiek tegenover circusdressuur. In principe gaat het om een kunstje, 'n truc. Sommige 'truccen' zijn erover, andere worden als 'truc' niet herkend. Het is geen truc als de voormalige Erster Oberbereiter der Spanische Hofreitschule Arthur Kottas baron Helderberg, een paard op de voorbenen toucheert tijdens de passage. Maar als Etienne Beudant dat adviseert in zijn werk, dan is dat circusdressuur. Ik zie het verschil niet!!! Ik heb jaren geleden hierover een felle discussie gevoerd met Professor. Waarschijnlijk een discussie die een andere 'grootheid' onnodig angst heeft gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 22:22

Zolang de trucjes rijtechnisch correct uitgevoert worden is er niets mis mee.
Maar wat je vaak ziet is een half slappe ongetrainde draver die spaanse pas moet doen.
Dan gebruikt zo'n paard de verkeerde spiergroepen en maakt zich daarmee uiteindelijk kapot.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:10

Precies wat ik bedoel sizzle

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:38

Excuus meneer K. voor mijn verkeerde quote :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 06:54

Maar mevr. Babootje, dat doet toch niets. Het gaat om de inhoud.

Ik weet wel niet of ik u en mevr. Sizzle goed begrepen heb? Vandaar 2 vragen aan u beiden [of anderen]:
1] Hoe moet ik mij een rijkunstig correct gereden Spaanse pas voorstellen, of wat is een rijkunstig incorrecte Spaanse pas?
2] Mag deze beweging pas gevraagd worden als een paard sterk is?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:00

:wave: ik heb lekker herfstvakantie gevierd.heb meegelezen, had geen zin om te posten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:04

Bij spaanse pas is het relatief duidelijk.
Een paard zonder goed ontwikkelde bovenlijn gebruikt geen hefboomwerking vanuit de verzameling maar smijt met holle rug het been enkel vanuit de schouder omhoog. Dat is niet duurzaam.
Zelfde met piaffe waarbij het paard nog niet ontwikkeld is, dan krijg je meer een soort berendans.
Een paard moet een bepaalde mate van ontwikkeling hebben voor je bepaalde zaken begint te vragen. Dat mag dan nog best moeilijk en op de grens zijn in het begin. Maar je springt ook niet gezond een 1.40 parcours met een paard dat nooit verder was dan balkjes lopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:18

Eens met Sizzle. Nr. 2 dus; het paard moet voldoende ontwikkeld zijn om een dergelijke krachtige beweging te kunnen vragen. Anders "breek" je hem in 2-en. Ik vind het trouwens wel moeilijk om te beoordelen. Bij een dergelijke oprichting lijkt het soms dat de rug wat wordt weggedrukt terwijl dat in werkelijkheid niet zo is.
Wat betreft goed uitgevoerd: ik vind het rijkunstig goed uitgevoerd als je de "knop" dus de overgang naar het gevraagde niet ziet, c.q. de overgang dus vloeiend is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 10:38

Een paard dat de spaanse pas goed uitvoert gaat als het ware door de hurken en komt omhoog on de schoft.
Een ongetrained paard zakt daarentegen juist in bij de schoft en doet dit met een recht achterbeen. In het ergste geval smijt hij ook nog het hoofd erbij omhoog omdat de kracht volledig mist om dit vanuit het lichaam te kunnen.

In zware verzameling is het gedeelte onder het zadel altijd wat hol omdat het paard de rugspieren aanspant om zich te kunnen heffen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 13:41

Nou ik vind het prachtig dat jullie erkennen dat bij Spaanse pas sprake is van verzameling. De meeste meer conventionele ruiters [die ook vaak niet verder kijken dan hun neus lang is], vinden dat verzameling er niet mee van doen heeft, wat dus onjuist is. Maar goed er zijn verschillende meningen over dit onderwerp. Ik persoonlijk vind dressuur te moeilijk om al te veel principes te hebben, of anders gezegd omwille van een principe een mogelijk oplossing van een probleem niet te kunnen toepassen. Er is maar één principe dat boven alles geldt : de methode moet moreel verantwoord zijn. Maar ik zeg daar bij een ieder hier aanwezig niets nieuws.
["conventionele" zoals hierboven gebruikt, heeft voor mij in principe GEEN negatieve connotatie, indien men die keuze op rationele argumenten baseert en andere meningen met respect benadert ]

Wel heb ik een iets andere visie met betrekking tot het aanleren van de Spaanse pas. Ik begin ermee als het paard er mentaal klaar voor is, en gebruik het als een middel om te gymnastiseren. Alles natuurlijk rustig aan [ofschoon Faverot mij daar nu geen kans toe geeft], ik ben blij met wat een paard aanbiedt, het dier moet mij eerst begrijpen, de truc leren, dan ga ik het vormen zodat ik er de beste gymnastiek uit krijg. Dat neemt tijd, veel tijd. En daarom begin ik vroeg. Als het dier het op een te heftige manier doet waardoor het niet in de juiste vorm wordt uitgeoefend, maar het rijdier 't nog niet op een 'goede' manier kan [heel vaak worden ze er erg heftig van. Dan doe ik het maar héél kort. Maar vraag het vaker, zodat het dier 't uiteindelijk ook argeloos uit voert. Op dat moment is de manier ook meeste zo dat het in de juiste vorm kan.
hebt u al veel ervaring met het aanleren en uitvoeren van die beweging?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 14:37

O maar dat ben ik wel met u eens. Ik had het in feite over de uitvoering onder het zadel. Het aanleren van het trucje aan de hand kan inderdaad eerder, kan ik me voorstellen.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Het aanleren de benen op te tillen en naar voren te strekken lijkt me niet het grootste probleem. Maar het vervolgens vervolmaken en het verder onder het zadel bevestigen is wel andere koek. Ik zou het ons paard best willen leren, maar ik begin er niet aan zonder begeleiding.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 15:44

Mag ik vragen welk doel u precies nastreeft met uw paard?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 16:52

Op dit ogenblik kan het alle kanten uit :D :D
D.w.z. dressuur of springen. Ons paard heeft voor beide aanleg. Maar hij is pas 4 dus is het dressuur voornamelijk. De basis. Over de rug, los, voorwaarts neerwaarts, wijken, wat hij aankan. Hij is nu L1 + 13.
Er wordt voornamelijk gewerkt aan gehoorzaamheid en souplesse/losheid.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 17:17

Heb ik het goed onthouden? Is het uw dochter die het paard uitbrengt op wedstrijden?
En waarom zou u het paard Spaanse pas willen leren?
Ik stel al die vragen omdat ik het gewoon niet weet en ik ook niets wil aannemen en daar conclusies uit trek.