Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:11

Simpelman schreef:
vur schreef:
Leuk plaatje. Maar als die van mij in de wei draven en galopperen gaat dat niet met de neus over de grond. :D

Ongeveer 11 Uur per dag staan paarden in deze houding, de rest van de dag in verschillende andere.
Het is de houding van een paard in veiligheid, in welzijn.

Ja...te eten....Paarden op de vlucht lopen met hun hoofd in de lucht.Endurance paarden trouwens ook.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:13

Dus hoofd omhoog is vluchten, hoofd omlaag is?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:20

Inderdaad.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:23

Trouwens, ik heb niet eens meer 'bewijs' nodig, mijn vluchterige paard is van het ene op het andere moment super relaxt geworden door het rijden in de stretch.

Stalgenoten geven ongevraagd complimenten over hoe ontspannen hij ineens is nu.

Vandaag was de buurman aan het smijten met pallets, normaal rent hij al weg als de buurman überhaubt ineens opduikt naast de bak. Nu keek hij niet of nauwelijks.

I'll rest my case.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:26

Simpelman schreef:
Dus hoofd omhoog is vluchten, hoofd omlaag is?

o.k...omlaag is ontspanning,daar zit wat in :j
Dus endurance paarden zijn niet echt ontspannen?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:33

Nee... als je het zo bekijkt niet. Als ze hun halshouding laten vallen vanuit de schoft wel.

Ik kon vandaag even niets met dr.
Ze is aan de einde van dr hengstigheid en dit x helemaal niet normaal hengstig geweest. Normaal mag de ruin één a twee dagen zijn ding doen. Maar deze week dus niet...
Resultaat: chagrijnig! Nou... zou ik ook zijn.

Op sommige stukken wauw! Maar met de wind erbij was alles even te veel.
Dús maar lekker aan de hand wandelen door de bak tot ze daarbij ging halsstrekken.
Ja hoor! Duurde maae even en ze was kalm. Gewoon gestopt en direct samen naar het gras! Leuke dingen doen! Ofwel grazen.
Hierbij ook eerst heel wantrouwend tot ze door had dat t ok was.
Duidelijk haar dagje niet! Maar dat hebben wij ook wel eens!
Het zou de derde x met chambon zijn dus ze ia ook nog láng niet bevestigd.
Komt vanzelf...

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:46

Hallo :D

Leuk topic! Naar aanleiding van dit topic heb ik is geprobeerd mijn paard te laten stretchen aan de longe. Vandaag voor t eerst gedaan en een stukje gefilmd.

Zouden jullie m helemaal laten zaken tor neus over de grond of meer op knie hoogte?

Doe het voor t eerst dus is nieuw voor hem. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Longeren 18-07: https://youtu.be/mW6GDGzfx9o

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:54

Hier had ik ook weer een leuke ervaring gisteren. Normaal rij ik door het bos naar de binnenbak. Dat deed ik gisteren op de heenweg ook, maar er zaten wel 30 dazen tegelijk (!) op en rond m'n paard (ik heb het nog nooit zo erg gezien), dus op de terugweg besloot ik buitenom te gaan over de weg. Nu moest ik langs een kudde schapen en laat mijn paard nou als de dood zijn voor schapen. En wat is er nog enger dan een kudde schapen? Juist, een kudde liggende schapen helemaal voorin de wei direct langs de weg. Ik vroeg hem te stretchen, hij gaf een zucht, ik voelde de spanning letterlijk van hem af glijden en hij liep er zo langs *\o/*

De dressuur gaat ook super. De stretch is zo bevestigd bij hem dat hij dit iedere dag meteen oppakt zodra ik erop zit en mijn teugels aanneem. Hij is zo constant, iedere dag is hierin hetzelfde. We zijn nu vooral bezig om hem weer hoger in te stellen, oftewel: de working trot te vinden zoals Will Faerber het noemt. Hij doet dit met de dag beter. De eerste keren ging hij netjes op de loodlijn lopen. Dat zag er heel niet verkeerd uit en als ik hem ruimte gaf zakte hij netjes mee naar beneden. Maar ik wilde dat hij echt naar mijn hand bleef reiken in het hogere frame. Dat doet hij nu eigenlijk al heel goed en dat voelt super fijn :j

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:55

Ik durf te beweren dat ik mijn paard ook in de houding ontspannen kan hebben. Een half uur met de neus over de grond (wel zorgen dat je de baan gesproeid hebt, anders krijgen ze het nog aan hun longen) is volgens mij niet nodig. Ik doe het juist alleen om te checken of ik ze in de houding echt voor elkaar heb. Maar ik snap dat het voor veel mensen een eyeopener is. Vooral als ik kijk hoeveel mensen hun paarden op spanning rijden/hebben. Dan kun je beter de hele tijd je paard met het hoofd naar de grond laten en vooral niet aan de mond zitten. Dan lijden ze tenminste niets van het rijden.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:03

Misschien ook leuk om te weten: het superbrave paard dat jullie in m'n filmpjes zien trapte een half jaartje geleden nog regelmatig letterlijk de sporen van je benen af met z'n achterbenen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:07

Je rijdt alleen constant in de stretch totdat deze bevestigd is heh, daarna ga je weer aan een hoger frame werken. Je blijft dus echt niet jarenlang constant in de stretch rijden. Het is de basis. Van daaruit weer langzaamaan omhoog.

Voor mij persoonlijk zegt het nog niet alles als hij te allen tijde mijn hand naar beneden wil volgen. Slecht loopt hij dan niet, dat niet, maar dat echte gevoel van naar mijn hand reiken in een hoger frame begin ik nu pas te krijgen, nu de stretch bevestigd is.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:10

Dat laatste merk ik inderdaad ook. Mijn paard heeft eigenlijk altijd wel mijn hand willen volgen, maar dat was van voornamelijk omlaag en te weinig naar voren. Ook in het lage kunnen ze zich heel makkelijk aan het contact onttrekken, dus dat je paard wil zakken zegt niet altijd dat ie ook echt mooi over zijn rug is.

Longeerfilmpje op de vorige pagina ziet er al goed uit. Zitten mooie stukken bij, zeker voor een eerste keer!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:10

smurvaas schreef:

Leuk topic! Naar aanleiding van dit topic heb ik is geprobeerd mijn paard te laten stretchen aan de longe. Vandaag voor t eerst gedaan en een stukje gefilmd.

Zouden jullie m helemaal laten zaken tor neus over de grond of meer op knie hoogte?

Doe het voor t eerst dus is nieuw voor hem. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Prima!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:15

Paarden lopen niet alleen met hun hoofd omhoog om te vluchten. Ze lopen ook met hun hoofd omhoog heel onstpannen met hun makkers in de wei te spelen of lekker te dollen! Ze staan vooral met hun hoofd omlaag om te vreten. En ja, vreten doen ze alleen als ze zich veilig voelen, maar om te zeggen dat hoofd omlaag een voorwaarde voor ontspanning is, is in mijn ogen de wereld omkeren. Mijn paarden staan 's avonds als ze op stal gaan heel ontspannen met het hoofd omhoog uit het luik soezebollend over de akkers heen te staren. Het is onzin dat een paard alleen met het hoofd omlaag zou kunnen ontspannen. Het is de makkelijkste houding om de ontspanning te verkrijgen ja. Waarom, omdat het is de houding waarin je zeker weet dat het paard de rugspieren los moet laten omdat zakken met een aangespannen rug nou eenmaal niet lukt. Maar de kunst van het geheel is juist om in ELKE hoofd halshouding die ontspanning te verkrijgen en/of te behouden.

In mijn ogen is vwnw ook zeker niet het startpunt voor de opbouw van het jonge of ongetrainde paard. Startpunt is op eigen benen verkrijgen van horizontaal evenwicht en ontspanning, met het hoofd op de hoogte waarin het paard het verkiest. Correct vwnw, en met correct bedoel ik in horizontaal evenwicht, kost nl voor een paard behoorlijk wat kracht omdat met het hoofd omlaag het nog moeilijker voor een paard is om het horizontaal evenwicht te behouden en niet op de voorhand te vallen. Voor een jong ongetraind paard is dit in mijn ogen het eindpunt van een trainingsessie, even heel kort, daarna belonen en klaar. Missie geslaagd. In een later stadium wanneer het paard voldoende kracht heeft om deze houding ontspannen vol te houden, is het een beloning en een punt om steeds op terug te kunnen vallen om de spieren weer even op te rekken en de ontspanning in de training te behouden. Het eindeloos in deze houding door een hele training je paard te laten lopen, daar zie ik echt de toegevoegde waarde niet van. Je moet altijd in elke houding controleren of je paard los in het lijf blijft. Je moet altijd controleren of je paard ten alle tijden je hand weer naar beneden wil volgen. Maar jullie noemen het zelf al stretchen, en dat is ook wat je doet in het vwnw. Ga eens na bij je eigen lichaam als je een half uur achter elkaar dezelfde spieren gaat stretchen...daar wordt je lichaam niet blij en niet beter van. De hele bedoeling achter stretchen is dat je het een korte tijd doet (ik houd voor mijn eigen lichaam altijd max 15 seconden aan) als afsluiting van een training om de moe getrainde spieren weer even op te rekken zodat ze de volgende dag goed los zijn, of tijdens een training tussendoor om de spierspanning even eruit te stretchen en de spier weer volledig los te maken. Waarom zou je dat voor een paard anders doen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:16

smurvaas schreef:

heel netjes hoor!Hier is het bewijs dat het ook zonder bijzet/pesoa/elastiek e.d kan!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:19

Even over endurancepaarden.
Als endurance paarden met een weggedrukte rug 60 km moeten draven. Worden ze echt wel afgekeurd hoor. Ik rij zelf endurance en heel veel buiten. Voor een endurancepaard is het net zo belangrijk, misschien nog wel belangrijker, om een ruiter goed te kunnen dragen.
Ik zie in de klasse 1 en 2 tot nu toe meer ontspannen paarden dan in de b en l dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:20

Dat is de gewennigsfase @oji.
De instap naar het stretchen-vwnw is de aanvang van de dressuurtraining.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:21

geerke schreef:
smurvaas schreef:

heel netjes hoor!Hier is het bewijs dat het ook zonder bijzet/pesoa/elastiek e.d kan!

dank je!
Ik ben niet zo van de hulpteugels
Probeer zoveel mogelijk zonder

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:22

Is veel beter. ;)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:27

Simpelman schreef:
Dat is de gewennigsfase @oji.
De instap naar het stretchen-vwnw is de aanvang van de dressuurtraining.

Ik geef aan dat ook na de gewenningsfase het in mijn ogen niet wenselijk is een half uur lang (of hoe lang een training ook duurt) continue dezelfde spieren te stretchen. Wat ik al aangaf, stretching is voor mij iets voor het begin van een training tussendoor en aan het eind van een training, kortdurend de spieren oprekken. De losheid bewaren in alle houdingen die het paard aankan (dus echte oprichting pas in een latere fase, maar in een normale werkhouding in eerdere fasen) dat is voor mij het startpunt van de dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:29

Oprekken is LDR, stretchen is loslaten.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:30

Simpelman schreef:
Is veel beter. ;)

Maar wel lastiger uitleggen wat je wil. Maar we komen er wel. Hij begrijpt me wel :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 18:31

Echte communicatie opbouwen.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:34

Ziet er goed uit. Knap dat hij zakt op stemcommando, hoe heb je dat gedaan? En is er een reden voor dat de longeerlijn grotendeels over de grond sleept?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 18:34

Simpelman schreef:
Oprekken is LDR, stretchen is loslaten.

Daar ben ik het dus niet mee eens. Stretchen = oprekken van spieren. In het geval van vwnw de lange rugspier en de halsspieren. Je wilt dat het paard het hoofd laat vallen, de schoft omhoog houdt en de achterhand eronder. Oftewel je wil dat het paard zich maximaal uitrekt en opbolt over zijn gehele lichaamslengte. LDR is een ander vorm van stretchen, hiermee pak je een kleiner deel van de spieren en stretch je extremer. Maar ook met vwnw, zeker zoals het hier getoond wordt met de neus zowat over de grond (ben zelf meer voorstander van hoofd laten zakken tot kniehoogte) rek je spieren op.