[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 16:56

Joolien schreef:
Ik zie de haflinger van Fry lekker ronddraven maar verder niet heel veel doen. Hij houd zich helemaal vast in de rug, drukt ook de hals erg recht naar voren en houd de kaak vast. Hij drukt echt zijn neus naar voren en komt zo van de achterhand af. Hij is dus wel op de voorhand. Hij is ook heel stuwend(voorwaarts) en nauwelijks dragend(opwaarts, actief).
Met zo'n paard zou ik gaan werken aan stelling en buiging om hem in de bovenlijn wat losser en bewerkelijker te krijgen en veel schakelen zodat hij die achterhand gaat gebruiken. Actief rijden is ook belangrijk maar pas op dat hij dan niet teveel activiteit laat wegvloeien in het voorwaartse. Je mag zo'n paard wat meer tegen de hand aanrijden.

Bedankt :j
Het is wel een erg lastig paardje omdat ze heel sensibel is. Na deze foto's is mijn instructrice er zelfs op gestapt omdat ze zo dominant was, en zelfs zij gaf toe dat zij het amper voor elkaar kreeg om haar langs de hoefslag te krijgen (ze ging meteen uit haar dak) ook kan ze maar 3 seconden op iets focussen en dan ziet ze bijv een kip lopen en gaat ze meteen er weer van door. Ze was erg gespannen omdat ze 2 weken niet had bewogen (dit wist ik eerst niet).
Ik heb ook momenten (zal ze vanavond/morgen plaatsen) waar ze ronder loopt.
Alleen die zijn wat van verder weg genomen.

Oja en niet onbelangrijk:
Haar baasje rijdt haar niet dressuuematig (niet rond, niet aan de teugel, niet actief, etc) het is voor de 2e keer dat ze dat wel moet gaan doen, dus misschien dat ze het daarom ook lastig vindt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:00

Fry, je hebt een leuk verzorgpaardje!
Ik vind dat je er ondanks je angst/gespannenheid toch nog vrij netjes op zit. Paardje heeft ruime passen, maar ik vroeg me bij de eerste foto wel af of hij niet onder je vandaan rent? Hij komt zo vanaf de foto vrij rennerig over.
Hij houdt in ieder geval nog wel vast in de kaak/nek.

Amiigo, heel erg leuk paard heb je!
Ik vind het er goed uit zien, maar wel gespannen. Ik denk ook dat je vrij veel druk op de teugels zet? Volgt het paard je hand wel?
Ik zou als ik jou was eens kijken of je hem lang en laag kunt rijden en wat meer ontspannen :j

Ik ben blij! :D
Sinds 1,5 week rijd ik zonder zweep en dat doet paard en mij enorm goed. Ik zat er altijd mee te modderen, want ik kon mijn hand niet goed recht op houden als ik de zweep vast moest houden. Nu dus zonder zweep en daardoor rijden we op de een of andere manier een stuk meer ontspannen rond.
Vandaag heeft mijn vriend ons gefilmd. Als iemand het filmpje wil zien, dan kan ik hem per pb sturen :)

Fry

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 18:05

@destino dit is mijn lespaardje :)
Ze is van nature super rennerig dus moet haar altijd inhouden. Het is een echte sporthaflinger, schrik van het minste geringste, etc.
Dat vast houden kan misschien ook verbijten zijn want ze vond het niet leuk dat ik haar heen stuurde waar ik wilde.
Ze is wel enorm lastig. Ze ging zoveel rennen en wegracen dat we tijdens de les eigenlijk niet konden werken. Werd er soms wel wat bang van want ze kan enorm hard racen. En daarbij ben ik al is van haar af gekletterd. Het voordeel is wel dat omdat ik eerst op zo'n dikzak heb gereden kan ik nu goed het racen uitzitten :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 18:57

Hmmm, omdat ik deze foto's ERG lastig te beoordelen vind houd ik wijs mijn mond dicht :+

Wel wil ik mede delen dat ik miss toch ga bloggen, dus voor de gene die mij daar dan willen volgen zou ik dan nog wel een linkje geven. Bedankt voor deze tip :+

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 19:03

Ik zou het wel leuk vinden om je te volgen LU!
Heb je trouwens net nog het nieuwe filmpje gestuurd :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:17

LoveUggs schreef:
Hmmm, omdat ik deze foto's ERG lastig te beoordelen vind houd ik wijs mijn mond dicht :+

Wel wil ik mede delen dat ik miss toch ga bloggen, dus voor de gene die mij daar dan willen volgen zou ik dan nog wel een linkje geven. Bedankt voor deze tip :+

Nu maak je me wel nieuwschierig :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:18

Fry schreef:
LoveUggs schreef:

Nu maak je me wel nieuwschierig :j

Op mijn profiel heb ik het linkje neer gezet!
Zowel achter website als in mijn profiel zelf! :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 21:54

Hmm, ik zei laatst toch dat Gas niet fijn liep... Vermoeden klopt dus, krijg net te horen dat hij een dik spronggewricht heeft, en hij er echt last van heeft.. :( Gaat ook steeds op rust staan, dus maar even afwachten hoe dit verloopt..

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:26

Ik kom me ook melden!
Aangezien ik op mijn Ipad zit en de pc ingepikt is plaats ik even een link van mijn ITP topic:
[RIJ-ITP] Na veel oefenen, resultaat!
Eigen commentaar staat erbij.
Wat merken jullie op?
Je mag ook in topic reageren!

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:50

Afbeelding

Afbeelding

Hoe vinden jullie dat Unique loopt?
Ik vind het goed, ze werkt goed met haar achterhand en haar hoofd is ook mooi rond.
alleen bij de laatste foto misschien net iets te hoog in haar hoofd, maar haar achterhand werkt wel goed.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 22:54

Tuiger? :D
Vind haar leuk hoor, maar foto's van (schuin) voor zijn erg lastig te beoordelen..
Volgens mij treed de achterhand idd al wel mooi onder, maar het is (vind ik) te lastig om dat goed te kunnen zien.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:59

Nee het is geen tuiger :)
Heb helaas geen foto's van deze wedstrijd alleen maar een filmpje.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-13 23:01

Ohh, lijkt er op.
Filmpje hebben we graag! Dan hebben we een goed beeld van hoe alles er uit ziet. Een foto is en blijft namelijk maar een moment opname.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:07

Ze is een BWP :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:11

Pfoe, wat zijn jullie hard gegaan in de tijd dat ik dit topic eventjes niet gevolgd heb. Zo een hele rits pagina's erbij.

Een poos terug heb ik hier eerder een post geplaatst waarin ik eens foto's van mezelf plaatste. Het waren foto's van mij op manegepaard Noa, een merrie met tuigersbloed. Ze had in die tijd altijd ontzettend de neiging om haar rug weg te drukken. Zie bijv dit:
Afbeelding
Dat deed ze vooral in het begin van de les, en na een kwartiertje tot een half uurtje wilde ze dan wel iets meer ontspannen en zakken:
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... b78056.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b113/ ... 66044f.jpg

De foto's waren echter vrij onduidelijk en ik had daarom beloofd nog eens terug langs te komen wanneer ik beter beeldmateriaal had. Dat is nu het geval: ik heb een tweetal filmpjes van toen ik gisteren aan het uitdraven was na mijn wedstrijd (F7). Inmiddels krijg ik haar een stuk fijner aan het lopen dan in die tijd; ze is heel attent op mijn been en een stuk lichter en veel meer ontspannen in de hand.

De dingen die wellicht handig zijn om te weten:
- Ze is een manegepaard en ik rij haar dus maar max 1x per week.
- Ze heeft sinds afgelopen week een elastiek om, die alleen maar echt inwerkt wanneer ze haar hoofd ver omhoog gooit. Dit omdat ze bij beginnende ruiters nog steeds die gespannen houding aanneemt. Dit is de eerste keer dat ik haar ermee heb gereden.
- Noa wordt heel snel heel gespannen door bakkabouters. Ze heeft altijd een paar hoeken die doodeng zijn, en daar vertikt ze het dan om langs te gaan tenzij je haar er echt streng doorheen rijdt. Op een punt in een van de filmpjes zie je dat ik iets te streng ben met mijn hand en gaat ze met haar hoofd iets schudden. Dat is niet goed van mij, maar dat is een poging om haar daar op te vangen omdat ik haar weer aan voelde spannen bij die hoek. Beter had ik daar 1 keer wat duidelijker stelling gevraagd en mijn binnenbeen eraan gelegd.
- Ik moet weer beter op mijn houding gaan letten, die is de laatste tijd flink verslechterd ;x Ik zet mijn handen makkelijk te breed en te hoog, en ik zag zojuist in dat filmpje ook een knik in mijn pols, dus daar ga ik weer aan werken. Ook mijn beenligging kan netter en rustiger, en ik moet een stuk beter vooruit kijken - dan zal ik weer fijner in balans zitten. Dat zijn mijn aandachtspuntjes voor de komende tijd.

Filmpjes (het gaat om de bruine met het rode dekje):

Wat ik zelf zie: een paard dat fijn nageeflijk is, maar op sommige momenten nog ietwat sloom in de beweging. Dat had er denk ik mee te maken dat ze al wat moe begon te worden zo na de proef. Ze reageert alert op minimale beenhulpen en, helaas niet te zien op deze filmpjes, volgt de hand zonder aarzeling naar beneden. Ze valt nog iets op de voorhand, wellicht omdat ik haar stoor omdat ik zelf ook niet helemaal rechtop zit, en ik meen dat dat ook in de takt terug te zien is; voorbeen raakt de grond een fractie eerder. Ze maakt wel mooie ruime passen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie analyse.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:21

Omdat ik ooit ook beloofd had te reageren kruip ik even onder mijn steen vandaan en als geboren en getogen blauwvinger kan ik het niet laten, oh en lest best, op die manege heb ik ooit in stenen tijdperk leren rijden.

Dus komt ie.. moet hem nog keer bekijken hoor, maar 1e analyse.

Handen, open deur, heb je zelf ook al gezien.
Probeer in de wendingen ook je buitenhand niet van de hals af te halen, zo verlies je de mogelijkheid om met je buiten teugel de schouder te begrenzen.
Paard reageert niet echt zichtbaar op je been hulpen, dan een keer doorpakken, 100 x vragen en geen reactie betekend 101ste keer vragen wederom geen reactie. Paard uitdagen uit haar comfort zone te komen, nu loopt ze haar manege loopje gok ik zo. (die knop zit ook op mijn fjord, spaarstand noem ik dat)
Nu was je aan het inrijden voor je proefje, dus zal je ook wel zenuwachtig zijn geweest wat niet helpt,
maar probeer dit paard allerter te krijgen voor je hulpen door overgangen te rijden en tempo wisselingen,
let daarbij wel op dat je dat doet zonder terug te werken met je hand, dus voorwaarts denkend, met name
als je van draf bv naar stap gaat.

(gaat filmpjes nog een keer bekijken)
aha, aaifone filmpje vandaar dat ik dacht nieuwe bril nodig te hebben. :D ;) :o
Blijf bij voorgaande, voeg daar nog aan toe wat commentaar over je handen, je hebt ze breed, ongelijk met knikpolsen en
je ziet het paard meebewegen met zijn hoofd (nu beeld groter gezet).
Dus in verhouding stiller houden tov zijn hoofd (dat is dus niet statisch stil he!?).
Paard meer laten buigen om binnenbeen, maar denk dat het paard ook hier in soort spaarstand staat en zich er niet te
druk om maakt, dat is natuurlijk het lastige met manege paarden, maar heel hard proberen hem wel te corrigeren
zie ik je ook nog niet, dus je kan hem meer attenderen.

Heb zelf ook een ca 13 jaar lang manegepaarden verleden voordat ik 10.5 jaar geleden mijn eigen paardje kreeg,
weet dat het niet altijd makkelijk is om ze aan de praat te krijgen, maar ze zijn echt niet gek.
Als je het op de juiste manier vraagt doen ze het voor je, alleen weet ik ook dat je elke week weer overnieuw kan
beginnen.
Elastiek kan jij niets aan doen is het manege beleid.

Verder zit je er best netjes op en het paard niet in de weg, mijn pony zou je mogen rijden (en daar mag niet iedereen op),
zou je dan wel terroristeren over je handen }> , denk dat dat nu even je grootste aandachtspunt is.

Samengevat, handhouding van jou (alle aspecten) en probeer proactiever te rijden (tempowisselingen, laten reageren op je been),
dus hou je paard bezig en gericht op jou.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 18:58

Ik lees al meerdere topic's mee en ik ga hier toch ook eens foto's plaatsen. Ik vind het een beetje spannend, maar jullie bijten hopelijk niet! :=
Ik heb twee foto's van mijn bijrijpaard. Het is voor mij een moeilijk paard om te rijden. Ben zelf namelijk vrij anstig aangelegt en daardoor rijden we soms met veel spanning. Al moet ik wel zeggen dat het heel erg verbeterd is de afgelopen tijd! Aan het begin was gewoon normaal een rondje door de bak rijden op een normaal tempo al niet mogelijk en nu kan ik gewoon alle hoeken door :D Al best trots dus! De afgelopen tijd begint ze ook aardig te zakken. Maar ik weet niet of ik nu op de goede weg zit, dus vandaar dat ik jullie hulp vraag. De foto's zijn stills uit een filmpje en duf lekker pixelig. Ik hoop dat jullie er wel wat mee kunnen! Ik kan door mijn spanning en haar onverwachte acties soms best streng in de hand zijn, dat is zeker iets wat ik wil afleren!

Foto 1:
Afbeelding
Het eerste wat mij opvalt aan deze foto is dat ze erg de grond in loopt. Komt dat omdat ze op de voorhand loopt? Veder loopt ze wel op de loodlijn en ik kijk zelf wel goed naar voren. Wel heb ik onwijze pianohanden, echt een punt waar ik aan moet werken! We rijden dus wel eens met wat spanning, zien jullie dat hier terug?

Foto 2:
Afbeelding
Voor mij idee is deze wat beter wat de achterhand betreft. Klopt dat? Ik vind het zelf nogal moeilijk om te beoordelen. Neusje net wat buiten de loodlijn. Ik kijk voor me maar weer die pianohandjes.... Grrrrrr....

Deze foto's zijn van vandaag en we hadden vandaag een wat mindere dag wat de spanning betreft. Dus vindt het moeilijk om deze foto's te plaatsen. Maar ik hoop dat jullie wat tips voor mij hebben!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:02

Als je een filmpje hebt is het misschien beter om die te plaatsen, dat is makkelijker en nauwkeuriger kijken en geeft dus een beter totaalbeeld dan 2 momentopnames in de vorm van foto's.. :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:06

Het filmpje is mega lang en ik beschik helaas niet over een goede internetverbinding die dat deze eeuw nog wil uploaden := Heb het al geprobeerd, maar na 1 uur nog steeds maar op 2%....

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 19:11

@ Sjolvir: Integendeel, ze reageert eigenlijk echt ontzéttend goed op mijn beenhulpen. Ik hoef maar licht aan te drukken en ze draaft al, dat gaat nu beter dan ooit. Wat je ziet is niet een paard dat niet reageert, maar ik die zwabber met mijn benen :') Zoals ik zei, ik moet ze weer wat stiller aan leren leggen, dat deed ik vroeger prima maar ben ik weer verleerd ofzo, niet genoeg aandacht aan besteed. Ze is echt heel alert op de hulpen, dat viel me gisteren juist op. :)

In het begin van het rijden was ze wat minder op de spaarstand :Y) Ik denk dat ze moe was. Dit was uitdraven na mijn proefje btw, niet het inrijden, en ik zat er toen al 3 kwartier op. Dit was haar eerste keer wedstrijd in lange tijd, dus het was voor haar ook een hele ervaring.
Ik heb met inrijden wel heel veel overgangen met haar gedaan. Ik merkte toen dat ik iets meer moet opletten met overgangen naar stap dat ik mijn been er goed bij hou zodat ze niet stilvalt, maar wanneer ik dat wel goed doe is de overgang erg vloeiend. Overgangen naar draf daarentegen doet ze heel netjes. Daarnaast ook stukjes wijken en schouderbinnenwaarts om haar bezig te houden, en die pakt ze ook heel netjes op.

De reden dat ze niet fijn inbuigt is gedeeltelijk dat ze zich zo star houdt omdat de hoek zo eng is. Zij wil dan naar buiten kijken en naar binnen vallen, en ik probeer om dat tegen te gaan, zowel door binnenbeen te geven als door haar door te vragen met mijn binnenhand. Ik denk dat dat misschien de beenhulpen waren die je zag... en die waren wel effectief, anders had ze al een paar meter verder naar binnen gestaan, achteruit lopend :') M'n hulpen waren in dit geval om te voorkomen (zodra ik haar voelde aanspannen) ipv genezen - kan ik beter wachten tot ze echt al wegspringt, vind je? Daar twijfel ik nog wel eens over.

Met je opmerkingen over mijn handen ben ik het heel heel heel erg eens! Ik doe het onbewust (ik voel het niet van mezelf), en dat maakt het zo lastig om te corrigeren. Dus dat terroriseren zou ik alleen maar verwelkomen :Y)

Hartstikke bedankt voor je reactie, daar kan ik echt wat mee! En ook thnx voor het complimentje!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:16

Even snel een reactie van mij... (Heb wat andere dingen aan mijn hoofd op het moment...
Voorlopig geen foto's hier... Gas zijn rechter achterbeen is 2x zo dik als zijn linker. Zijn sprong gewricht (raar woord) is echt ENORM... Op dit moment en ik bang dat het einde in zicht is.. :( De eerste paar passen loopt hij stok keupel.. :'( Dit trekt daarna weer bij, en de paar passen draf die ik gezien heb waren ook goed, maar voorlopig stap ik er niet op. :n
Dit is miss heel erg offtopic maar vind wel dat jullie het recht hebben dit te weten. :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:20

LoveUggs schreef:
Even snel een reactie van mij... (Heb wat andere dingen aan mijn hoofd op het moment...
Voorlopig geen foto's hier... Gas zijn rechter achterbeen is 2x zo dik als zijn linker. Zijn sprong gewricht (raar woord) is echt ENORM... Op dit moment en ik bang dat het einde in zicht is.. :( De eerste paar passen loopt hij stok keupel.. :'( Dit trekt daarna weer bij, en de paar passen draf die ik gezien heb waren ook goed, maar voorlopig stap ik er niet op. :n
Dit is miss heel erg offtopic maar vind wel dat jullie het recht hebben dit te weten. :j

:(:) :(:) :(:) :(:)
Sterkte voor Gas!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-13 21:24

Dankje Fry, zijn eigenaresse zei gister al dat het dik was, en nu ik zeg dat het 2x zo dik is is ze er meteen heen.. (GELUKKIG!)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:31

Aleeneh schreef:
@ Sjolvir: Integendeel, ze reageert eigenlijk echt ontzéttend goed op mijn beenhulpen. Ik hoef maar licht aan te drukken en ze draaft al, dat gaat nu beter dan ooit. Wat je ziet is niet een paard dat niet reageert, maar ik die zwabber met mijn benen :') Zoals ik zei, ik moet ze weer wat stiller aan leren leggen, dat deed ik vroeger prima maar ben ik weer verleerd ofzo, niet genoeg aandacht aan besteed. Ze is echt heel alert op de hulpen, dat viel me gisteren juist op. :)

In het begin van het rijden was ze wat minder op de spaarstand :Y) Ik denk dat ze moe was. Dit was uitdraven na mijn proefje btw, niet het inrijden, en ik zat er toen al 3 kwartier op. Dit was haar eerste keer wedstrijd in lange tijd, dus het was voor haar ook een hele ervaring.
Ik heb met inrijden wel heel veel overgangen met haar gedaan. Ik merkte toen dat ik iets meer moet opletten met overgangen naar stap dat ik mijn been er goed bij hou zodat ze niet stilvalt, maar wanneer ik dat wel goed doe is de overgang erg vloeiend. Overgangen naar draf daarentegen doet ze heel netjes. Daarnaast ook stukjes wijken en schouderbinnenwaarts om haar bezig te houden, en die pakt ze ook heel netjes op.

De reden dat ze niet fijn inbuigt is gedeeltelijk dat ze zich zo star houdt omdat de hoek zo eng is. Zij wil dan naar buiten kijken en naar binnen vallen, en ik probeer om dat tegen te gaan, zowel door binnenbeen te geven als door haar door te vragen met mijn binnenhand. Ik denk dat dat misschien de beenhulpen waren die je zag... en die waren wel effectief, anders had ze al een paar meter verder naar binnen gestaan, achteruit lopend :') M'n hulpen waren in dit geval om te voorkomen (zodra ik haar voelde aanspannen) ipv genezen - kan ik beter wachten tot ze echt al wegspringt, vind je? Daar twijfel ik nog wel eens over.

Met je opmerkingen over mijn handen ben ik het heel heel heel erg eens! Ik doe het onbewust (ik voel het niet van mezelf), en dat maakt het zo lastig om te corrigeren. Dus dat terroriseren zou ik alleen maar verwelkomen :Y)

Hartstikke bedankt voor je reactie, daar kan ik echt wat mee! En ook thnx voor het complimentje!

Dan maar oefenen op een stiller been, die van mij zwabberen ook te veel, zucht..
Met je binnenhand proberen paard beter door de bocht te krijgen werkt vaak niet zo heel goed, omdat je dan trekspelletje aan het starten bent.
Let dus op je buitenteugel.
En voor je de gewraakte hoek met foezels en woezels inrijdt al correcte stelling en buiging hebben.
Je zegt dat ze goed kan wijken etc. dus zorgen dat ze goed weg te zetten is voor je binnenbeen, dan kan je met je buiten teugel
begrenzend de voorhand voor houden in de hoek en hem zo doorrijden.
(oke, in theorie makkelijker gezegd dan gedaan weet ik van mijn zwarte die nog rietjes verkeerd om in blikjes ziet staan op de bakrand, zucht)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:45

Hihi ja ik weet het van die binnenhand... Ik moet sowieso niet elke pas opnieuw vragen, daar krijg je dat zagende effect van. :j Thanks voor de feedback en voor de tips waar ik aan kan werken! Much appreciated <3