[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:31

Mijn zadel is er Jotoma! Hij ligt top op Zya, moet nu even wennen aan de zit. (was net gewend aan t leenzadel) Maarre heb goede hoop (eindelijk)!!!

Zya wikkelde in galop veel makkelijker af (woohoo!) was alleen heel druk in de bak dus heb rustig aan gedaan. Vandeweek genoeg rij-tijd om te voelen <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:34

S_en_Z, dat klinkt goed! Als ze met 1 x zadel erop al lekkerder loopt, nu duimen dat dat ook zo blijft!
Wachten heeft zich voor nu in ieder geval geloond.

Zwemmen is altijd lastig om daar locatie voor te vinden..
Even iedereen lekker maken.

Dit is ca 15 km van stal af. (hier waren we met de tailer, de haflinger kon niet zo'n eind heen en terug,
maar stalgenootje wou graag een keer zwemmen)
Afbeelding

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:09

jep heerlijk.
toen ik nog thuis woonde (zeeuwsch vlaanderen) was t zomers elke avond vaste prik

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 08:44

S_en_Z schreef:
Mijn zadel is er Jotoma! Hij ligt top op Zya, moet nu even wennen aan de zit. (was net gewend aan t leenzadel) Maarre heb goede hoop (eindelijk)!!!

Zya wikkelde in galop veel makkelijker af (woohoo!) was alleen heel druk in de bak dus heb rustig aan gedaan. Vandeweek genoeg rij-tijd om te voelen <3

Ik ben BLIJ voor jou! Wat grappig dat het bij jou in de galop ook zo merkbaar is! Dat had ik afgelopen maandag in de les en tijdens het testen van het zadel vooral heel erg met de draf.

ENJOY het rijden de komende dagen *\o/*

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:34

S_en_Z schreef:

Fijn zeg :D Ben benieuwd hoe ze dat verder oppakt..

Ik heb de Fairfax singel besteld, kijken of dat wat voor zn balans en schoudervrijheid kan doen.. :j Ik hoor erg veel goede verhalen dus ben benieuwd.

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:11

Ik heb ook Fairfax en hij bevalt me super. Hij is echt makkelijker gaan lopen!

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:12

DaisyB94 schreef:
Ik heb ook Fairfax en hij bevalt me super. Hij is echt makkelijker gaan lopen!

:D .. ik ben echt zo benieuwd!

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:15

Ik zou alleen geen wonderen verwachten, een deel blijft natuurlijk ook training XD

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:19

haha dat snap ik ook wel, een singel lost heus je problemen niet op :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:14

Heb bij mijn zadel een mooie anatomische leder singel gekocht.

Altijd neopreen gehad.. Maar ik dacht ach.. Doe eens gek. Hij bleef wel heel mooi op zijn plek! (neopreen schoof altijd wat omdat ze rondgeribt is)

Poeee.. Nog de halve dag (verder) werken.. Ik wil NU op mijn paard zitten :o

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:17

Ik kruip even uit de meeleesmodus met een vraagje:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen stuwen en dragen?
Ik weet dat het te maken heeft met verzameling (pas wanneer je paard verzameld loopt, krijg je een dragend achterbeen,toch?) maar het fijne weet ik er niet van. :o
En ik weet ook niet hoe je dat dan kan zien op een foto. Iemand tips?

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:24

Ja als dit niet bevalt komt er ook een mooie anatomische lederen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:25

Eigenlijk is het meer, pas wanneer je paard kan dragen kun je hem verzamelen, dacht ik toch :P

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:31

Juist.. wanneer hij gaat dragen kan hij verzamelen. Bij stuwen loopt hij van het achterbeen af en op de voorhand zeg maar terwjil als het achterbreen draagt het juist onder het lichaam komt en kan gaan "zitten".

AfbeeldingDragen

Afbeelding
Rechts stuwend

Moeilijk uitteleggen dit vind ik :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:32

Babootje schreef:
Chaos schreef:
Ik had wel het idee dat het paard nageeflijk was Babootje. Ik probeer er erg op te letten dat ze niet te diep gaat of een valse knik heeft, vind jij het niet nageeflijk (genoeg)? Ze trok er voor mijn gevoel wel fijn aan, aanleuning leek me ook goed. Oprollen doet ze sowieso makkelijk, voor de kar ook. Dus ik probeer bewust naar de hand toe te rijden, maar het moet wel gedoseerd blijven idd. Ook met het voorwaartse. Ik heb evt. een filmpje maar ik schaam mezelf voor hoe rommelig dat eruit ziet. Ik had geen commentaar dat het te voorwaarts was overigens, maar ik zal er zeker opletten dat we niet te hard gaan zodat het lijf kan blijven werken. :j

En op mijn billen zitten, tja. Dat vind ik lastig in de proef. In het voorrijden zit ik altijd een stuk makkelijker/rustiger maar in de proef wil ik heel graag dat het paard fijn gaat dus ga ik -onbewust want ik weet dat het niet werkt- heel erg zitten werken waardoor ik er soms een rommeltje van maak.

Dankjulliewel allemaal! :D

Nee op zich is ze niet nageeflijk. Dat zie je omdat ze op de voorhand is. De verbinding is er dan niet van achter naar voren (hoewel ze lijkt los te laten door zich op te rollen).
Er is pas sprake van nageeflijkheid als er verbinding is van achteren naar voren. Dat is best lastig te voelen, als ze schijnbaar los laten. Omdat ze groot beweegt en in principe voorwaarts is, is het goed om "terug" te rijden, klein te rijden, om te proberen haar meer op de achterhand te krijgen.

Ik wilde hier even een toevoeging op doen, het oogt alsof de aanleuning goed is, maar omdat het paard op de voorhand is en als het ware de grond in loopt waardoor hij van de achterhand af komt, is hij niet nageeflijk in het hele lijf. Voornamelijk de rug word vastgehouden. Als de rug los wordt gelaten kan het paard zakken aan de voorkant maar ook aan de achterkant. Je krijgt dit beeld bij jouw paard met de rode lijn:

Afbeelding

Je wilt naar het tweede plaatje, en het derde deel is het vervolg daarop.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:35

Het verschil tussen stuwen en dragen... daarvan staan op blz.54 mooie plaatjes bij die iDj heeft gepost.
Stuwen... duwt paard zichzelf van het achterbeen af... bij dragen... draagt het achterbeen.
Het zien... is vooral het achterbeen en dan het spronggewricht... als dat richting staart gaat dus omhoog en eruit is het stuwen.... gaat het spronggewricht meer richting bil/heup dan is het dragend
(verbeter me als ik het fout heb!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:37

Rochlie_ schreef:
Ik kruip even uit de meeleesmodus met een vraagje:
Kan iemand me het verschil uitleggen tussen stuwen en dragen?
Ik weet dat het te maken heeft met verzameling (pas wanneer je paard verzameld loopt, krijg je een dragend achterbeen,toch?) maar het fijne weet ik er niet van. :o
En ik weet ook niet hoe je dat dan kan zien op een foto. Iemand tips?

Stuwen is voorwaarts, dragen is opwaarts. Elk paard stuwt uit de achterhand/achterbeen, en draagt op de voorhand/voorbeen. Simpelweg omdat er meer gewicht boven het voorbeen aanwezig is.
Wij zijn alleen van die rare wezens die deze anatomie anders willen hebben. Het voorbeen zal altijd dragend blijven, maar we willen ook meer draging op het achterbeen(verzamelen) zodat het paard minder draging krijgt op het voorbeen en zo meer ruimte krijgt om het voorbeen te gebruiken. Pas in de piaffe is het paard in ultieme draging al zal het altijd ook ligt stuwend blijven want zelfs piaffe is een voorwaartse beweging. Rengalop is bijv ultieme stuwing maar ook daar is altijd draging aanwezig want anders lig je op de grond :+

Rochlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:38

Oh, die plaatjes op pg 54 had ik even over het hoofd gezien. Bedankt allemaal, het is me al veel duidelijker nu!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:42

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:45

rare wezens hihi 8)7

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:08

soeraya schreef:
rare wezens hihi 8)7

Wees eens eerlijk is toch ook zo, als je op een fiets of in auto zit is al gevaarlijk genoeg,
maar nee....wij moeten voor de fun op een wezen gaan zitten dat voor je maar ook tegen je kan werken

spatiestukblijfthangen, sorry.

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:25

Ok, ik ga me eraan wagen. Mijn paard is zowat 4 maanden onder het zadel. het rechtrichten gaat goed en hij pakt een hoop snel op. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van Jitze zijn houding. Ik weet dat ik iets ver naar achter zit op deze foto en naar beneden kijk, haha. maar hoe zit het met jitze? (foto is op een volte gemaakt)
http://i61.photobucket.com/albums/h46/r ... bd2d64.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:33

Marleen_vA schreef:
Ok, ik ga me eraan wagen. Mijn paard is zowat 4 maanden onder het zadel. het rechtrichten gaat goed en hij pakt een hoop snel op. Nu ben ik benieuwd wat jullie vinden van Jitze zijn houding. Ik weet dat ik iets ver naar achter zit op deze foto en naar beneden kijk, haha. maar hoe zit het met jitze? (foto is op een volte gemaakt)
http://i61.photobucket.com/albums/h46/r ... bd2d64.jpg

Ik zie een ruiter die in alle opzichten aan de voorkant aan het terugwerken is en een paard die daar op zijn manier ook op reageert. Doordat je terugwerkt met je binnenhand doet het paard zijn hoofd wel omlaag maar verder gebeurd er niks in het lijf. Hij is op de voorhand, heel duidelijk te zien aan het voorbeen wat nog op de grond staan en het achterbeen wat er al af is en hij oogt niet actief.
Mijn tips, ga eerst lekker zitten en voorwaarts rijden, nog niet denken aan rechtrichten of dat soort maar eerst activeren en dan pas met nageeflijkheid aan de gang gaan :)
Wat voor ras is het trouwens? Hij oogt wel heel leuk!!

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:41

Bedankt voor de tip! Kan ik wat mee. Hij is een kruising fries x belgisch trekpaard. ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:47

@Marleen... gelukkig geef je zelf al aan dat er wel wat aan jouw houding mag veranderd worden... en dat is dan ook de sleutel tot het beter laten lopen van Jitze. Jitze kan niet vrij over de rug bewegen als jij daarboven niet netjes in balans zit... en hem tegenwerkt. Alleen naar Jitze kijken heeft dus geen enkele zin... het is een samenspel.

Andere vraag waar ik al tijdje mee rond loop. We zijn hier op weg naar het perfecte plaatje... een ruiter en paard in perfecte balans... maar in hoeverre mag je dat van een jonge combinatie verwachten. Als we naar de 'scala van africhting' kijken is dat eigenlijk iets wat je door de jaren heen in je training opbouwt.
Van de zes criteria... zijn de eerste drie belangrijk voor B-en L-klasse (takt, souplesse/ontspanning, aanleuning) maar hoelang moet je gericht trainen wil een doorsnee paard dit kunnen?
En hoe lang moet een gemiddelde ruiter serieus trainen voor een onafhankelijke zit? Ik snap wel dat de een meer aanleg heeft voor dan de ander maar zijn daar ideeën over?