Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:41

Kwil hier nog wel een foto plaatsen van 1 van de opknapprojectjes (ja, die zijn er net zo goed van de PRE ;) )

Paard waar ik zelf zo blij van wordt, niet betreffende het rijden (zon slappe 9 jarige heb ik nog nooit meegemaakt) maar wel zijn geweldige karakter.
Als er 1 een ster is in het aangeven wat hij (nog) niet aan kon, is hij het wel. :D :+ en met humor
Om het paard al recht te rijden, was best een klus, maar uiteindelijk merk je dat ze hierdoor makkelijker gaan bewegen en weer meer vanachter naar voren kúnnen gaan bewegen.
Bij dit paard, moest ik zeker de aanleuning gaan zoeken, er was totaal géén verbinding tussen achter, midden en voor.
Je moet als ruiter dit zo bewaken en elke keer weer corrigeren. Iets wat voor de eigenaar (nog) onbegonnen werk was. Alleen kon ik de eigenaar wel het verschil leren voelen van ervoor en erna.... waar vervolgens hij ook weer van leert.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 17:44

murphy102 schreef:
Begrijp ik het goed Murphy, dat je dit ook bedoeld over de rug "open"en rug "dicht" verhaal eerder in dit topic?

Ja, Nombrado.[/quote]

Khad die term nog nooit gehoord, maar het is geheel duidelijk

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:13

Hermelientje schreef:
Jasmijn heeft geloof ik zelf ooit de aankoop ervan overwogen, maar vond ze verhoudingsgewijs te duur.

Klopt. Ik heb nergens lacherig gedaan over PRE's. Ik vind ze prachtig.

Hermelientje schreef:
@Jasmijn
Ik ben het geheel eens met je observatie over de dressuur en de motieven van de ruiters. Er heeft nog nooit een paard staan smeken om dressuurmatig aan de slag te gaan, het is gewoon werk voor het paard en als we het eerlijk vragen doet ie mee.

Fijn dat er nog mensen zijn die een iets realistischer en minder geromantiseerd beeld hebben van dressuur. En als we hem netjes trainen dan kun je iig blessures als gevolg van overbelasting voorkomen. De rest is van andere factoren afhankelijk.

Twist1991 schreef:
Een van de uitgangspunten van de klassieke dressuur is wel degelijk een paard te leren zijn ruiter correct te dragen.

Ja, hij moet ons correct dragen om zo beter zijn dressuurwerk uit te kunnen voeren. Dus dan is nog dressuur een doel op zich.

Twist1991 schreef:
Het is misschien niet jouw doel, maar er zijn wel degelijk mensen die 'in hun achtertuin piafferen' voor het welzijn van een paard. Dit is dan hun doel.

Die gaat er bij mij echt niet in, sorry. Ik geloof wel dat veel mensen die reden zichzelf voorhouden omdat dat toch een stuk nobeler klinkt dan te zeggen: ik vind het gewoon leuk als ik mijn paard mooie dingen kan laten doen.

murphy102 schreef:
Met name vind ik het jammer van HF en Jasmijn dat zij graag anderen, die graag willen leren, bekritiseren op zichtbare (uitvoerings-) fouten, maar zodra ze zelf bekritiseerd worden aan de hand van onderbouwingen, kunnen ze dat niet goed verdragen.

Nou, dan ben ik wel heel benieuwd naar wie ik dit heb gedaan? Want ik heb niemand hier bekritiseerd op geplaatste filmpjes (van zichzelf) en ik kan kritiek op mijn eigen rijden heel goed verdragen. Lees anders maar even terug. Alleen Allil heeft een beetje inhoudelijk gereageerd op mijn filmpje, en daar heb ik op gereageerd, maar zeker niet 'als door een bij gestoken' en ik voelde mij daardoor ook helemaal niet aangevallen of zo. Ook niet door de reactie van Burl op mijn filmpje, die het niks vond.

Anoniem

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:58

Nombrado. Op al je foto's zie ik je staan i.p.v. dat je op je billen zit. Is daar een reden voor?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 18:59

Overigens kom ik in de "klassieke" stroming net zo goed dingen tegen, die ik niet graag zie.
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:05

burl schreef:
Nombrado. Op al je foto's zie ik je staan i.p.v. dat je op je billen zit. Is daar een reden voor?

foto hierboven sta ik niet hoor :D
kzit op mijn perineum
perineum:
Het eerste chakra ligt, plat gezegd, tussen ‘poeperd en plasserd’ op ons Perineum. De Sanskriet naam is ‘Muladhara’ en betekent Wortel.
Volgens de yogafilosofie ligt hier de kosmische energie in de vorm van een slapende, opgerolde slang sluimerend te wachten tot het wakker wordt gemaakt. Door middel van yoga kan je deze energie wakker maken en omhoog stuwen langs de wervelkolom tot aan de kruinchakra. Zo voedt je onder andere alle chakra’s en energiebanen langs de wervelkolom waardoor je je energiek en in balans gaat voelen.
De basischakra bevindt zich op de plek van de perineum.

Je hoort dus niet op een paard te zitten, zoals op een stoel , maar eigenlijk zoals je staat
dan krijg je een betere verbinding en contact (gevoel) met de beweging van het paard.

overigens zijn er in mijn profiel wel foto's dat ik sta (lichtrijd)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:12

er hoort 1 rechte lijn te zijn van de ruiter op het paard
waardoor je kunt balanceren zonder enig (bewuste) vasthouden van spieren om mee te gaan in de beweging van het paard.
Bij paarden die "verkeerd" gereden zijn of hun bouw niet mee hebben en hun rug niet mee laten veren, is dat een stuk lastiger.
zoals het paard hieronder, zit ik ook op mijn perineum.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:17

Ik heb hier wat plaatjes van een juiste houding en zit en deze ruiters zitten toch echt meer op hun billen en niet op hun doos.
Voel jij je zitbeenknobbels dan wel?

Juiste houding en zit.

Afbeelding Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:19

Daarbij behoort de stijgbeugelriem recht naar beneden te hangen. Eerlijk gezegd zie ik bij jou de stijgbeugelriem op alle foto's naar achter wijzen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:29

Burl, ze heeft toch juist uitgelegd hoe ze zit? Zullen we nu weer verder ontopic gaan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:32

haha... ik zit niet op mijn doos hoor :+
die zit echt verder naar voren.
Ik heb wel mijn bekken recht, en dat is wat ik mis op de plaatjes die jij postte
daar zie je dat de rug iets naar achter wijst
ik zie dat als het hangen in de lendenen (wat je overigens bij veel mensen ziet die ook zo lopen en bewegen.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:36

burl schreef:
Ik heb hier wat plaatjes van een juiste houding en zit en deze ruiters zitten toch echt meer op hun billen en niet op hun doos.
Voel jij je zitbeenknobbels dan wel?

Juiste houding en zit.

[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Ja , ik voel mijn zitbeenknobbels
maar als ik de plaatjes zie die je post, dan zitten die mensen achter hun zitbeenknobbel.
er zit namelijk een plat stukje in je bekken, die je eigenlijk (hoort) gebruikt bij het op een paard zitten.
als je namelijk recht zit op een paard, hoef je niets krampachtig recht te houden
dan zit je in je "fundament" (daar is ie weer :D )
Je gebruikt dus eigenlijk je skelet, waarvoor het bedoeld is.
die is ontwikkeld om recht en in balans te bewegen.
Kijk naar mensen uit bv derde wereld landen, die bewegen zelf recht en in balans, en kunnen met gemak iets op hun hoofd dragen. Hun fundament is de steunpilaar van het lichaam. (schouders, rug, bekken, benen)
als die recht boven elkaar staan, kost het namelijk absoluut geen moeite dit recht te houden
Anders dan ons geleerd is, buik in, borst vooruit (oei, die mensen hadden dit zo verkeerd.)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:38

horseyfries schreef:
Burl, ze heeft toch juist uitgelegd hoe ze zit? Zullen we nu weer verder ontopic gaan?

Ik vind het niet erg om dit te antwoorden hoor HF.
Juist een heel belangrijk gegeven , die ook alles van doen heeft met de beweging van het paard waar je op zit.
zonder juiste zit, is "goed" rijden bijna onmogelijk en enorm belastend (zowel voor paard als voor ruiter)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:42

Zit is heel belangrijk, maar daar zijn andere topics voor ;)

Als ik trouwens in je profiel zie hoe je op één van de laatste foto's op die zwarte doorzit, dan geeft dat bijna hetzelfde beeld als de plaatjes die Burl hierboven plaatst, en is de stijgbeugel ook recht. De eersten ben je idd aan het lichtrijden.
Laatst bijgewerkt door horseyfries op 14-12-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:42

Afbeelding
Op deze foto zie je (deze man heeft wel zijn beugels korter dan dat ik ze het liefst heb) dat hij zijn bekken recht heeft, en zijn lijf vertikaal staat op de horizontale aarde (je kan zo een lijn trekken door de kruin van zijn hoofd, rug, bekken en hielen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:45

horseyfries schreef:

dat kan
laat nou net ik dit topic begonnen zijn. ;)
en de "zit" is hier al met Vroeguh meerdere keren voorbij gekomen.
Het hangen/surfen wat je nu veelal ziet , zag je echt vroeguh niet.
(ik ben me suf aan het zoeken naar een foto van Anky vroeger , toen ze op een paard zat/ ze had echt toen een geweldige mooie ontspannen zit, heeft iemand anders die foto?)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:45

Nombrado, kun je iets met de term: je paard aan je zit houden?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:46

Maar dit soort dingen is ook een kwestie van je eigen lichaam. Zo kende ik iemand waarvan ik altijd vond dat ze niet mooi zat, tot ik er op een dag achterkwam dat die persoon zware rugproblemen had en na elk paard rijden een uur plat moest liggen. Tsja, wie ben ik dan om daar commentaar op te gaan geven hoe het eigenlijk zou moeten?
Zelf heb ik een dubbele hernia, en de ene dag kan ik prima zitten, de andere dag totaal niet. Daar zal ik dan toch mee moeten leren leven en proberen mijn paard er zo weinig mogelijk mee te hinderen, en dat kan soms betekenen dat ik eerder verlicht ga zitten dan zoals op bovenstaand plaatje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:46

horseyfries schreef:

Als ik trouwens in je profiel zie hoe je op één van de laatste foto's op die zwarte doorzit, dan geeft dat bijna hetzelfde beeld als de plaatjes die Burl hierboven plaatst, en is de stijgbeugel ook recht. De eersten ben je idd aan het lichtrijden.

Die laatste , op die zwarte, is niet een favoriete houding van mij
het voelde niet goed en teveel naar achter
die is overigens van 10 jaar geleden :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:47

Misschien Anky op Prisco googlen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:48

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

Die laatste , op die zwarte, is niet een favoriete houding van mij
het voelde niet goed en teveel naar achter
die is overigens van 10 jaar geleden :D

Dan had Burl toch gelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:50

Bedankt voor je antwoord Nombrado.
Ik zie toch liever de zit van de amazones in de foto's en vind dat jij te veel op je voorkant zit. Maar ik ga er vanuit dat jij zit zoals jij denkt dat goed is. Mijn mening neem ik voor mijn eigen rekening.

Horseyfries, we zijn in dit topic toch om van elkaar te leren en van gedachten te wisselen?
Misschien heeft Nombrado wel in één of ander boek gelezen dat ze moet gaan zitten zoals ze zit. Je ziet dat zij recht zitten heel anders interpreteer dan ik het doe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:51

vur schreef:
Nombrado, kun je iets met de term: je paard aan je zit houden?

hm...nee. (wel ervan gehoord hoor)
wel een paard aan je hulp/signaal, daar is je zit natuurlijk een onderdeel van. Je hulp hoor je niet continue te geven (vind ik), ik geef een signaal/hulp, wat ik verlang/ als het paard het uitvoert ontspan ik mijn lichaam en blijft het paard zelf in die oefening doorgaan, tot ik weer een signaal geef.
de basishouding ontspanning en meegaan is dus belangrijk om een paard niet of af te stompen of als ruiter dubbele signalen af te geven

wat mij wel opvalt, is dat veel mensen teveel willen controleren met hun zit op een paard.
zoals het vooruit duwen, wat je wel eens ziet, bij elke stap been.
Dan zijn voor een paard tegenstrijdige hulpen .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:52

Klopt Burl, maar als jullie nu twintig pagina's over de zit gaan kletsen dan is het niet meer ontopic, of het nu de TS is of niet. Prima hoor, maar dan haak ik af, want dat vind ik geen interessante discussie. Maar dat is dan weer mijn mening ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:53