ArGieVai schreef:Manouk; ik snap inderdaad dat de eerste keer heeeeeel erg spannend kan zijn, helemaal op een jong paard, geloof me ik ken het! (maar, ik vind het ook 1 van de allerleukste dingenGeniet er van hoor!) Toch wil ik even een opmerking maken over tijdelijke zadels; ligt een zadel niet goed dan ook niet 1 keer er op leggen, het kan zo veel schade aanrichten, helemaal aan zo'n jonge rug! Dan is haar eerste ervaring met zadels ook gelijk slecht, want het zit niet fijn, niet lekker, en kan zelfs pijn doen. Pas daar dus heel erg mee op. Sowieso met elk paard hoor
Ik ben heel erg benieuwd naar recente foto's, want dit is echt niet het beste plaatje, schrok er eerlijkgezegd een beetje van, vind het er namelijk echt wel heel vervelend uitzien.
Daarom wil ik toch nog even wat meer reageren, puur op deze foto. Hierbij hou ik ook geen rekening met dat het nu beter kan gaan, maar reageer ik echt op wat ik hier zie. Toch zou ik echt heel graag een andere, meer recente foto zien!
Zal het stukje "wat ik in jou geval zal doen" nog even iets uitgebreider neerzetten;
Ten eerste; elke keer dat je er op stapt, besef dan ook dat je op een jong paard zit. Een "schoon blad" om het zo maar te zeggen, alles kan nog veranderen en elk kleine dingetje wat je doet met been, zit, hand, houding, gewicht etc. kan echt hele heftige effecten hebben op paard, en ook op de toekomst van het paard. Probeer je been lang te houden, en op een jong paard altijd wat naar voren te zitten zodat de rug wat meer ontlast word. Je zit nu namelijk veel naar achter, en drukt daarbij het zadel nog meer in de achterkant van haar rug dan dat het zadel zelf al doet door de verkeerde ligging. Dit zie je ook terug in het stukje rug achter het zadel, en aan haar achterhand. Naar mijn idee maakt ze haar rug heel erg hol op de foto om haar rug te ontlasten, achterbeen blijft daardoor enorm achter. Ik zie dus echt veel spanning!
Voor de rest; de hoofdhalshouding waar ze op de foto in loopt is echt een houdingkje, ze loopt niet door haar lijf, komt niet van achter naar voren.
Voor de rest, is het misschien een idee om haar met zo'n duits touw te gaan longeren, ik denk dat dit een zeer leergierig beestje is, en daar kan je heel erg je geluk mee opdoen. Waar dat duitse touw uiteindelijk toe leid is dat ze zich bol gaan maken, en de hals af laten zaken, met eigenlijk vrijwel geen druk maar wel een duidelijke begrenzing.
Ik bedoel zo'n ding:
[ Afbeelding ]
Wat ik met rijden veel meer zou willen zien is dat zij haar hals langer maakt en laat vallen. Dit is nog niet zo makkelijk als het klinkt, hier gaat namelijk veel werk en tijd in zitten. Maar! Uiteindelijk heb je er echt zo veel meer aan! Vanaf die lagere halshouding kan je uiteindelijk, over een heel aantal jaartjes, een veel mooiere oprichting creeëren, waarbij paardlief geheel haar lijf gebruikt, achterbeen netjes onderplaatst, en echt nageeft.
Heb even een plaatje van een fries opgezocht, omdat deze met dezelfde lichamelijke moeilijkheden zitten als waar jouw kruising mee zit. Dit zou ik meer willen zien:
http://94.100.123.176/1208100001-120815 ... _dMat.jpeg
Dan nog even een stukje reactie op het "gewend aan sterke paarden" stukje. Mijn paard is echt een tanker, enorm sterk, vreselijk hangen en trekken, echt echt heel sterk. Wat deed ik altijd? Teugels kort en terugtrekken maar, of tenminste; armen flink aanspannen om mij niet uit het zadel te laten trekken. Dit is nog wel redelijk te zien in de filmpjes die ik hierboven heb geplaatst. Nu ben ik sinds kort gaan loslaten, armen ontspannen, ander en beter zadel er op, en gewoon vanuit zit en been naar de hand toe gaan rijden. Ik ben hier nu een maand of 4 mee bezig, hij snapte er op het begin geen ene drol van, viel op zijn snufferd, kon benen niet meer plaatsen, ik heb hem eigenlijk jaren lang "gedragen" in plaats van hem zichzelf laten dragen. En daardoor kwam ook hij in een houding in plaats van vanuit heel zijn lichaam los te zijn. Nu, 4 maanden verder, hebben we tuurlijk nog miljoenen dingen om aan te werken, maar hij is niet meer sterk!! (heb hem ook zelf ingereden)
Wat ik hier mee probeer te zeggen; het paard is sterk omdat jij sterk bent, het paard is sterk omdat hij in zijn lijf niet lekker doorkomt, het paard is sterk omdat hij de kracht niet heeft, er zijn veel redenen voor een paard om sterk te zijn; maar als je zelf dan niet sterk bent, en loslaat, dan kan het paard nergens meer sterk tegen zijn. Probeer echt vanuit been en zit naar een dynamische verbinding te werken. Ja dit is heel lastig, en kost veel tijd, maar het voorkomt later heel veel problemen.
Wil niet gelijk teveel met zo'n jonkie, neem de tijd en het is echt niet erg als zo'n jong paard nog niet helemaal nagevelijk loopt of nog niet alles snapt, daar is het paard jong voor! Gewoon lekker voorwaarts rijden, en proberen vanuit been, voltes, grote slangenvoltes (niet gelijk teveel bochtjes willen) haar ontspannen en nagevelijk te krijgen. Door de ronde vormen en het voorwaarts zal ze steeds iets meer balans krijgen, waardoor ze ook dus sterker word en jou en zichzelf beter kan dragen. Geniet van het feit dat alles nog naar je hand te zetten is, dat paard nog alles kan leren, maar denk daarbij ook heel duidelijk aan wat jij niet wilt dat ze leert (zoals bijvoorbeeld sterk zijn) en wat je juist wel wilt dat ze leert, en probeer vanuit dat plan, dat beeld dat je hebt van wat je wilt dat zij wordt, te handelen. (niet al te ver vooruit denken, ik zelf had dan altijd dat ik teveel ging vragen, gewoon zeg een tijdsbestek van een jaar. Wat wil jij dat zij over een jaar kan? Hoe zij over een jaar loopt?)
Een jong paard is echt niet makkelijk, maar het is echt zo ontzettend leuk! Geniet er van, en neem lekker de tijd voor alles. Dan komt het echt wel goed!
Sorry als het soms iets heftig over kan komen, het is echt puur bedoeld om je te helpen!!
Komt niet heftig over hoor en ik vind het hartstikke fijn dat je me helpt