[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:17

ArGieVai schreef:
Manouk; ik snap inderdaad dat de eerste keer heeeeeel erg spannend kan zijn, helemaal op een jong paard, geloof me ik ken het! (maar, ik vind het ook 1 van de allerleukste dingen :) Geniet er van hoor!) Toch wil ik even een opmerking maken over tijdelijke zadels; ligt een zadel niet goed dan ook niet 1 keer er op leggen, het kan zo veel schade aanrichten, helemaal aan zo'n jonge rug! Dan is haar eerste ervaring met zadels ook gelijk slecht, want het zit niet fijn, niet lekker, en kan zelfs pijn doen. Pas daar dus heel erg mee op. Sowieso met elk paard hoor :) Ik ben heel erg benieuwd naar recente foto's, want dit is echt niet het beste plaatje, schrok er eerlijkgezegd een beetje van, vind het er namelijk echt wel heel vervelend uitzien.

Daarom wil ik toch nog even wat meer reageren, puur op deze foto. Hierbij hou ik ook geen rekening met dat het nu beter kan gaan, maar reageer ik echt op wat ik hier zie. Toch zou ik echt heel graag een andere, meer recente foto zien!

Zal het stukje "wat ik in jou geval zal doen" nog even iets uitgebreider neerzetten;

Ten eerste; elke keer dat je er op stapt, besef dan ook dat je op een jong paard zit. Een "schoon blad" om het zo maar te zeggen, alles kan nog veranderen en elk kleine dingetje wat je doet met been, zit, hand, houding, gewicht etc. kan echt hele heftige effecten hebben op paard, en ook op de toekomst van het paard. Probeer je been lang te houden, en op een jong paard altijd wat naar voren te zitten zodat de rug wat meer ontlast word. Je zit nu namelijk veel naar achter, en drukt daarbij het zadel nog meer in de achterkant van haar rug dan dat het zadel zelf al doet door de verkeerde ligging. Dit zie je ook terug in het stukje rug achter het zadel, en aan haar achterhand. Naar mijn idee maakt ze haar rug heel erg hol op de foto om haar rug te ontlasten, achterbeen blijft daardoor enorm achter. Ik zie dus echt veel spanning!
Voor de rest; de hoofdhalshouding waar ze op de foto in loopt is echt een houdingkje, ze loopt niet door haar lijf, komt niet van achter naar voren.

Voor de rest, is het misschien een idee om haar met zo'n duits touw te gaan longeren, ik denk dat dit een zeer leergierig beestje is, en daar kan je heel erg je geluk mee opdoen. Waar dat duitse touw uiteindelijk toe leid is dat ze zich bol gaan maken, en de hals af laten zaken, met eigenlijk vrijwel geen druk maar wel een duidelijke begrenzing.

Ik bedoel zo'n ding:
[ Afbeelding ]

Wat ik met rijden veel meer zou willen zien is dat zij haar hals langer maakt en laat vallen. Dit is nog niet zo makkelijk als het klinkt, hier gaat namelijk veel werk en tijd in zitten. Maar! Uiteindelijk heb je er echt zo veel meer aan! Vanaf die lagere halshouding kan je uiteindelijk, over een heel aantal jaartjes, een veel mooiere oprichting creeëren, waarbij paardlief geheel haar lijf gebruikt, achterbeen netjes onderplaatst, en echt nageeft.

Heb even een plaatje van een fries opgezocht, omdat deze met dezelfde lichamelijke moeilijkheden zitten als waar jouw kruising mee zit. Dit zou ik meer willen zien:
http://94.100.123.176/1208100001-120815 ... _dMat.jpeg

Dan nog even een stukje reactie op het "gewend aan sterke paarden" stukje. Mijn paard is echt een tanker, enorm sterk, vreselijk hangen en trekken, echt echt heel sterk. Wat deed ik altijd? Teugels kort en terugtrekken maar, of tenminste; armen flink aanspannen om mij niet uit het zadel te laten trekken. Dit is nog wel redelijk te zien in de filmpjes die ik hierboven heb geplaatst. Nu ben ik sinds kort gaan loslaten, armen ontspannen, ander en beter zadel er op, en gewoon vanuit zit en been naar de hand toe gaan rijden. Ik ben hier nu een maand of 4 mee bezig, hij snapte er op het begin geen ene drol van, viel op zijn snufferd, kon benen niet meer plaatsen, ik heb hem eigenlijk jaren lang "gedragen" in plaats van hem zichzelf laten dragen. En daardoor kwam ook hij in een houding in plaats van vanuit heel zijn lichaam los te zijn. Nu, 4 maanden verder, hebben we tuurlijk nog miljoenen dingen om aan te werken, maar hij is niet meer sterk!! (heb hem ook zelf ingereden)

Wat ik hier mee probeer te zeggen; het paard is sterk omdat jij sterk bent, het paard is sterk omdat hij in zijn lijf niet lekker doorkomt, het paard is sterk omdat hij de kracht niet heeft, er zijn veel redenen voor een paard om sterk te zijn; maar als je zelf dan niet sterk bent, en loslaat, dan kan het paard nergens meer sterk tegen zijn. Probeer echt vanuit been en zit naar een dynamische verbinding te werken. Ja dit is heel lastig, en kost veel tijd, maar het voorkomt later heel veel problemen.

Wil niet gelijk teveel met zo'n jonkie, neem de tijd en het is echt niet erg als zo'n jong paard nog niet helemaal nagevelijk loopt of nog niet alles snapt, daar is het paard jong voor! Gewoon lekker voorwaarts rijden, en proberen vanuit been, voltes, grote slangenvoltes (niet gelijk teveel bochtjes willen) haar ontspannen en nagevelijk te krijgen. Door de ronde vormen en het voorwaarts zal ze steeds iets meer balans krijgen, waardoor ze ook dus sterker word en jou en zichzelf beter kan dragen. Geniet van het feit dat alles nog naar je hand te zetten is, dat paard nog alles kan leren, maar denk daarbij ook heel duidelijk aan wat jij niet wilt dat ze leert (zoals bijvoorbeeld sterk zijn) en wat je juist wel wilt dat ze leert, en probeer vanuit dat plan, dat beeld dat je hebt van wat je wilt dat zij wordt, te handelen. (niet al te ver vooruit denken, ik zelf had dan altijd dat ik teveel ging vragen, gewoon zeg een tijdsbestek van een jaar. Wat wil jij dat zij over een jaar kan? Hoe zij over een jaar loopt?)

Een jong paard is echt niet makkelijk, maar het is echt zo ontzettend leuk! Geniet er van, en neem lekker de tijd voor alles. Dan komt het echt wel goed!

Sorry als het soms iets heftig over kan komen, het is echt puur bedoeld om je te helpen!!

Komt niet heftig over hoor en ik vind het hartstikke fijn dat je me helpt :D Ik snap wat je bedoelt met het tijdelijke zadel. En geen zorgen hoor, ze krijgt alle tijd die ze nodig heeft. Ik rijd haar ongeveer 2x in de week ong. 20 minuutjes. Voor de rest is het veel longeren en stemcommando. Ze liep eerst ook uit zichzelf zo en toen is het eindelijk gelukt om haar wat losser te rijden en die nek wat meer naar beneden gericht te krijgen. Dit gaat nu goed, maar wel valt ze af en toe nog terug. Sinds een paar weken loopt ze ook echt veel meer ontspannen en ook een stuk fijner voor ons beiden. Ik zal eens kijken of ik dit weekend een wat meer recente foto kan maken. En precies omdat ze nu nog lekker naar mijne eigen hand te zetten is en ze nu nog veel kan leren, vraag ik ook om tips. En het heeft ons ook nu al geholpen. Nogmaals heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg en met dat duitse touw ga ik ook zeker proberen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:17

Nynke_Mandy schreef:
:wave:

Ik lees hier al een tijdje mee, sinds deel 2 of 3 geloof ik, en ik vind dat er hele leerzame reacties op de foto's worden gegeven. Daarom zou ik nu ook graag een paar foto's en een filmpje willen plaatsen van mijn bijrijdpony en mij.

De pony, Sylvester, is 16 jaar en hij heeft M-dressuur gelopen. Hij kan dus ook wel wat. :) Ik rijd hem nu bijna een maand, en het gaat al goed. We hebben al een onderlinge wedstrijd in de L1 gedaan waarbij we 211 punten behaalden. :))

We zijn ook van plan om in 2013 wedstrijden te gaan rijden. :)

Als eerste, het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=DKtvncPBdDo
Het filmpje was tijdens de wedstrijd in de L1. In de draf loopt hij soms wat te diep, dit doet hij vaak als ik het niet door heb. Als ik het wel door heb rijd ik hem altijd voorwaartser, is dat een goede oplossing?

Ik vind ook dat ik een onrustig been heb in de draf. Voor mijn gevoel is hij dan gewoon veel te langzaam. Vooral bij de draf na de laatste galop, verschrikkelijk! Maar ik doe het onbewust. Als ik er probeer op te letten ga ik helemaal beroerd zitten, als iemand daar tips voor heeft hoor ik het ook graag :)

Foto's:

[ Afbeelding ]
Hier vind ik hem lekker lopen :) Ik vraag met mijn binnenhand wat stelling, waardoor hij dus ook iets is gebogen met zijn hoofd. Het binnenachterbeen is ook actief zoals ik zo zie, daar ben ik blij mee.

[ Afbeelding ]
In de galop. Hier vind ik hem minder goed lopen dan op de vorige foto hierboven. Ik vind deze foto wel moeilijk te beoordelen...

[ Afbeelding ]
Hier vind ik mijn houding goed. Hij was lekker actief op dat punt, en ik vind het een fijn beeld geven :)

Ik hoop dat jullie met deze foto's en het filmpje mij wat tips kunnen geven over het rijden :)

Volgens mij had je ook elders een topic, vond je witte pony zo'n leukerd!
En netjes hoe je erop zat op die foto's, aangezien je hem nog maar net rijdt.
Je pony is wel 16, maar jij was stuk jonger toch?

Heb het filmpje even gekeken, feest van herkenning, je probeert hem netzoals ik het probeer met mijn paard zijn proef door te helpen,
gevolg, hij wordt alleen maar trager.
En het is heel zonde van je nette houding, want eigenlijk zit je heel netjes, maar naarmate je harder gaat werken, trek je je knieen en
dus je benen op, is zo zonde, want jullie zijn verder net een plaatje.

Verder wordt ik tikje dronken van het filmpje, want het beweegt nogal, maar vind hem niet helemaal correct lopen, maar elke keer
als ik denkt het te zien, schudt de camera :o .

Als je rechtsom gaat galloperen, vergeet dan niet contact te houden met je buiten teugel, nu kantelt hij iets met zijn hoofd.
Is wel weer genoeg commentaar denk ik, vind jullie leuke jonge combinatie, want zolang rijdt je hem nog niet.

Tips qua drijven, oef zo moeilijk.. denk benen lang en stil, niet duwen, niet klemmen, gewoon stil en lang... als je dan een keer been
geeft dan komt dat veel duidelijker over, dan de hele tijd elke pas duwen. Waar je zelf nog moe van wordt ook.
Vind het zelf ook heel moeilijk en stink er ook elke keer weer in, beken ik meteen.
Gaat ook niet in 1 x over, gaat tijdje duren, maar jij bent jong en zo te zien handig zat, dus met jou komt het veel sneller goed.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 11-12-12 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:42

ArGieVai schreef:
Hi Iedereen :)
Nou. Maan. Ik heb vaker hier wat geplaatst, waar ik zeer veel aan heb gehad. Maan is eigenlijk altijd heel erg sterk in de hand geweest. Hij loopt erg graag lang en laag, maakt zich graag erg lang, en als ik hem dan probeerde iets meer op te richten en iets korter in zijn lijf te krijgen maakte ik de fout om mijn armen veel te veel te gaan spannen, waardoor hij eigenlijk alleen maar sterker werd.
Toen kwam het moment dat ik geen zadel meer had, genoodzaakt was om veel te longeren en zonder zadel te rijden. Als resultaat heeft dit gehad dat mijn houding met sprongen vooruit is gegaan, en ik ben gaan proberen Maan op een andere manier te gaan rijden. Met resultaat overigens! Ik houd mijn armen inmiddels volledig ontspannen, en heb een veel betere en lossere verbinding. Zit netjes rechtop met goede beenhouding, geen spanning meer, en dus ook vrijwel geen spanning meer in de hand.
Inmiddels hebben wij weer een zadel. Hij kan weer vrij bewegen vanuit schoft en schouder, wat ervoor heeft gezorgd dat meneer ineens enorme gangen heeft (even wennen, maar gaat erg goed met zitten). Hij kan zichzelf weer dragen, en wat is dit fijn!

Nu zitten we met het volgende stukje wat nog niet helemaal goed gaat; voornamelijk in stap heeft hij dat hij nu redelijk veel schommelt met zijn hoofd in de aanleuning. Ik heb mijn hand stil (beweeg wel mee met zijn stapbeweging) en zit erg stil. Ik heb wel gewoon een constant contact, maar hij kan gewoon ineens opkijken, of ineens heel erg inbuigen naar 1 kant (doet hij beide kanten evenveel). Ik merk in draf heel erg dat hij niet zo goed meer weet hoe hij bochtjes moet draaien, tenminste zo voelt het, hij buigt enorm om mijn binnenbeen beide kanten op, eigenlijk voor mijn gevoel iets te veel, en door de vrijheid die hij heeft met het nieuwe zadel voelt alles voor mij heel los, flexibel, en eigenlijk een beetje onstabiel. Is dit gewoon een nog gebrek aan kracht door de spierverlies die hij heeft gehad door een tijd stil te staan? Of is het gewoon zijn "werkelijke" losheid in zijn lijf, die ik eerder niet heb kunnen voelen door een slecht zadel? Of een combinatie van beiden? Of zou het kunnen komen omdat ik eindelijk heb leren los te laten, en hij nog niet zo goed weet wat hij hiermee moet? Hij is overigens wel 10 keer zo vrolijk met rijden, een soort van hyperactief, heel erg voorwaarts, en komt van achter echt beter eronder dan dat hij ooit heeft gedaan. Hij wordt ook echt enorm veel korter in zijn lijf, maakt zich niet meer zo lang. (overigens was de dag dat ik dit voelde de tweede dag dat ik met het zadel reed, heb het zadel ook pas 3 dagen en 2 keer mee gereden nu)

Dus de vraag: hebben jullie tips of bepaalde ideeën over dit "probleem" (probleem is het niet echt, vraag me meer af wat normaal is, en hoe ik hem evt. weer iets stabieler kan krijgen in stap en in het buigen) :)

@ Bertie; grappig wat je zegt over spiertonus... Volgens mijn Fysio is mijn spiertonus extreem hoog, zo hoog dat mijn spieren niks meer aankunnen zeg maar, maar wordt elke dag beter. Heb jij hier misschien nog tips voor dit beter te krijgen?

Wat fijn dat je houding er zo op vooruit is gegaan, toen je tijdelijk zadelloos was en genoodzaakt was andere dingen met Maan te gaan doen.
Soms is een time-out best fijn, ook al lijkt het dat in eerste instantie niet te zijn.
En je hebt fijn zadl nu waar hij vrij onder kan bewegen.

Vele schommelen met zijn hoofd in stap, althans wat ik denk dat jij met schommelen bedoelt, kan best zijn dat hij het gevraagde tempo in
de gevraagde houding nog best lastig vind en dan in een net wel/net niet stukje zit.
Welk tempo stap je dan, vlot door, of probeer je hem bij elkaar te rijden?

Wat betreft opeens opkijken of omkijken, denk dat dat toch een concentratie issue is van zijn en jouw kant.
Iets meer bezig houden en zelf allerter zijn (zei diegene die ook altijd te laat is :o ), zodat je hem kan corrigeren voordat hij gezellig de tourist uit hangt.
Voordat dit gebeurt, voel je dan wat aan hem? Spanning? Of mijpart een oor dat iets beweegt wat je ziet?
Dat kan soms al waarschuwing zijn voor iets dat komen gaat.
En hoe sneller je bent, hoe minder groot en extreem je in hoeft te grijpen.

Hij had toch niet zo lang stil gestaan? en stilgestaan was in jullie geval toch relatief? Aangezien je hem wel hebt gelongeerd en gereden zonder zadel?
Spierverlies zou ik dus vreemd vinden, kan eigenlijk niet, als je hem netjes gelongeerd hebt.
Klinkt een beetje als dat hij iets groter is gaan bewegen en meer lossigheid heeft, iets wat jij niet van hem kent,
waardoor jij verrast wordt (blij verrast weliswaar) en hij ook een beetje, want anders bewegen betekend voor een paard ook
dat hij net iets anders door de bochten zal gaan en moeten en allicht ook nog wat zoekende is in zijn balans.
Als je een wending rijdt schrijf je, dan buigt hij te goed om je binnenbeen, eigenlijk zou je hem dus wat rechter willen houden?
Kan je hem rechter houden in de wending als je dat wilt, of desnoods stelling/buiging naar buiten vragen?
Want als hij dat ook kan en makkelijk kan, zal het toegenomen souplesse zijn, zeker als hij ook nog eens in dezelfde cadans door kan lopen
en met longeren kan hij buiten soupeler ook sterker zijn geworden.
Als het slapte zou zijn, zou je dat anders verwachten.

Denk dat hij even moet wennen, netzoals jij aan zijn veranderde manier van lopen, dus overnieuw afstemmen.
Maar zonder beeldmateriaal wel zwaar koffiedik kijken hoor (en ik ben nog wel een theedrinker).

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:51

ArGieVai schreef:
Ik heb momenteel geen recente foto's en filmpjes, wel een filmpje van mei dit jaar met oude zadel. Hier was hij echt enorm sterk in de hand, wat bij mij resulteert in schouders naar voren, en zelf naar achter hangen. Of juist heel extreem naar voren gaan zitten (over hem heen buigen). Inmiddels is houding echt zo enorm verbeterd, kan mijn schouders normaal af laten hangen en rug kan ik mooi recht houden. Ook benen liggen nu mooi stil, en hak-heup-schouder is in 1 lijn. Ontzettend fijn dus! Ik hoop ergens deze week nieuwe filmpjes/foto's te hebben, deze zal ik dan ook gelijk hier plaatsen (heb ik vele malen meer aan dan HAW eerlijk gezegd!) Ook loopt Maan zelf nu veel fijner, ook al heeft hij veel minder bespiering door het stilstaan de halve zomer. Hij komt veel beter door zijn lijf en is niet sterk meer van voor, echt heel veel vooruitgang voor mijn gevoel dus! Maar goed dat komt dus later :) De spiertonus problemen zaten volgens fysio voornamelijk in onderarmen, bovenbenen (voorkant dus niet hamstrings) en in de twee lange spieren langs mijn ruggengraat zeg maar :)

http://www.youtube.com/watch?v=vAGa92p_Mrk

edit; wat mij trouwens nu ineens opvalt in het filmpje is hoe slecht hij doorkomt met zijn rechter achterbeen in de travers, was me eerder niet opgevallen... Ook is duidelijk te zien dat hij zijn staart ligt naar links draagt, en dat hij mij regelrecht het zadel uittrekt (schudt daardoor nog extremer heen en weer in het zadel...) Ik lijk er echt wel in te gaan hangen zeg maar, ook bij het remmen bijvoorbeeld... Die dag tijdens het losrijden aan het begin van de les (http://www.youtube.com/watch?v=gD7Ye_GKSJM) is heel duidelijk te zien dat hij mij er gewoon letterlijk uittrekt daar, snap niet dat ik nooit eerder heb bedacht om gewoon los te laten :') Jeetje... is voor het eerst sinds een paar maanden dat ik deze filmpjes weer zie (denk in april voor de laatste keer), en kijk er nu al heel anders tegenaan dan toen ik net de clinic had gereden..

Heb het net even gekeken, inderdaad, ook wel leuk dat je de filmpjes nu heel anders ziet dan toen.
Vind ik overigens ook vaak wel het leuke aan filmpjes, dat je hetzelfde filmpje uiteindelijk heel anders gaat beoordelen,
zegt volgens mij ook wat over de ontwikkeling van de ruiter.
Nooit te oud om bij te leren, toch?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:56

Bedankt voor je reactie! Heb even dikgedrukt mijn reactie er onder gezet :)
Sjolvir schreef:
Wat fijn dat je houding er zo op vooruit is gegaan, toen je tijdelijk zadelloos was en genoodzaakt was andere dingen met Maan te gaan doen.
Soms is een time-out best fijn, ook al lijkt het dat in eerste instantie niet te zijn. is inderdaad zo, was eigenlijk best wel nodig gezien afgelopen jaar ook wel even wat downs had!
En je hebt fijn zadl nu waar hij vrij onder kan bewegen.

Vele schommelen met zijn hoofd in stap, althans wat ik denk dat jij met schommelen bedoelt, kan best zijn dat hij het gevraagde tempo in
de gevraagde houding nog best lastig vind en dan in een net wel/net niet stukje zit.
Welk tempo stap je dan, vlot door, of probeer je hem bij elkaar te rijden? Hij heeft het vooral als hij zich gaat "overstappen" en zijn tempo iets te hoog ligt. Ik probeer hem momenteel niet per se bij elkaar te rijden in stap, meer eerst de ontspanning zoeken die hij af en toe mist. Wanneer hij echt lekker losgereden is en ik ga dan weer stappen, heeft hij alsnog vaak de neiging zijn tempo te boven te gaan, tegen die tijd rijd ik hem wel iets meer op het achterbeen, en is het meestal al een stuk minder. Het zijn echt de stukken op hoger tempo, en de stukken dat ik redelijk laag losrijd. Dan laat ik hem van voor ook echt "zijn eigen benen zoeken" zeg maar, zowel in draf als stap, gezien dat iets is wat hij echt heel moeilijk vind. Ik probeer met mijn hand dus vrijwel niet te ondersteunen, alleen een heel licht en dynamisch contact te houden.

Wat betreft opeens opkijken of omkijken, denk dat dat toch een concentratie issue is van zijn en jouw kant.
Iets meer bezig houden en zelf allerter zijn (zei diegene die ook altijd te laat is :o ), zodat je hem kan corrigeren voordat hij gezellig de tourist uit hangt.
Voordat dit gebeurt, voel je dan wat aan hem? Spanning? Of mijpart een oor dat iets beweegt wat je ziet?
Dat kan soms al waarschuwing zijn voor iets dat komen gaat.
En hoe sneller je bent, hoe minder groot en extreem je in hoeft te grijpen.
Snel zijn is indd best lastig, ik probeer eigenlijk nooit heel heftig in te komen, ook al maakt hij een grote "dit mag je echt niet doen" fout. Hij raakt daarvan nogal over de rel, kan bij hem beter gewoon doorrijden, been bij en opnieuw. Het is inderdaad zo dat ik vaak gewoon net iets te laat ben, ik geloof dat hij wel een oor naar voren doet, maar probeer juist meer naar voren te kijken, en minder naar zijn hals :') Dilemma!

Hij had toch niet zo lang stil gestaan? en stilgestaan was in jullie geval toch relatief? Aangezien je hem wel hebt gelongeerd en gereden zonder zadel? In het begin heeft hij ongeveer 2 maanden stilgestaan door een overleden paard in het land, waar meneer helemaal van overstuur was en resulteerde in een fikse koliek aanval. Daardoor is hij ook enorm afgevallen, en vond ik het verstandig even een periode heel weinig te doen. Hooguit een stukje wandelen. En huppa; weg spieren :) Na 1,5 maand ongeveer ben ik er af en toe weer op gaan zitten, en nu sinds iets meer dan 2 maanden (denk ik) zijn we echt weer aan de gang, en heb nu ook eindelijk weer een beetje het gevoel "op oud niveau" te komen.
Spierverlies zou ik dus vreemd vinden, kan eigenlijk niet, als je hem netjes gelongeerd hebt.
Klinkt een beetje als dat hij iets groter is gaan bewegen en meer lossigheid heeft, iets wat jij niet van hem kent,
waardoor jij verrast wordt (blij verrast weliswaar dat zeker, blij verast! en hij ook een beetje, want anders bewegen betekend voor een paard ook
dat hij net iets anders door de bochten zal gaan en moeten en allicht ook nog wat zoekende is in zijn balans.
Als je een wending rijdt schrijf je, dan buigt hij te goed om je binnenbeen, eigenlijk zou je hem dus wat rechter willen houden?
Kan je hem rechter houden in de wending als je dat wilt, of desnoods stelling/buiging naar buiten vragen? Ik rij regelmatig ook met contrastelling/buiging, dit kan hij ook erg goed en doet hij ook goed, maar ook dan pakt hij het net even extremer aan dan wat ik bedoel eigenlijk. Dit doet hij ook pas sinds het nieuwe zadel overigens.
Want als hij dat ook kan en makkelijk kan, zal het toegenomen souplesse zijn, zeker als hij ook nog eens in dezelfde cadans door kan lopen
en met longeren kan hij buiten soupeler ook sterker zijn geworden.
Als het slapte zou zijn, zou je dat anders verwachten.

Denk dat hij even moet wennen, netzoals jij aan zijn veranderde manier van lopen, dus overnieuw afstemmen.
Maar zonder beeldmateriaal wel zwaar koffiedik kijken hoor (en ik ben nog wel een theedrinker). Lastig he, zonder foto's :) Ik hoop dat donderdag de bak goed genoeg is, dan worden er foto's gemaakt van het rijden! Ik denk dat het ook vooral wennen is, zadel heeft ook een flexibele boom en losse panelen (al weet ik niet precies wat met losse panelen wordt bedoeld), wat misschien ook wel voor mij heel anders zit?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:18

[quote="S_en_Z"De namen die genoemd worden interesseren me niet zo.. het ging mij even om het technische aspect.[/quote]
Leuk dat je dit zegt!
Ik erger me ook altijd dood aan mensen die zich achter <naam> verschuilen. -:(-
Denk ZELF na, bepaal je EIGEN weg, denk ik dan. *\%/*

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:45

Sjolvir schreef:
Nynke_Mandy schreef:
:wave:

Ik lees hier al een tijdje mee, sinds deel 2 of 3 geloof ik, en ik vind dat er hele leerzame reacties op de foto's worden gegeven. Daarom zou ik nu ook graag een paar foto's en een filmpje willen plaatsen van mijn bijrijdpony en mij.

De pony, Sylvester, is 16 jaar en hij heeft M-dressuur gelopen. Hij kan dus ook wel wat. :) Ik rijd hem nu bijna een maand, en het gaat al goed. We hebben al een onderlinge wedstrijd in de L1 gedaan waarbij we 211 punten behaalden. :))

We zijn ook van plan om in 2013 wedstrijden te gaan rijden. :)

Als eerste, het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=DKtvncPBdDo
Het filmpje was tijdens de wedstrijd in de L1. In de draf loopt hij soms wat te diep, dit doet hij vaak als ik het niet door heb. Als ik het wel door heb rijd ik hem altijd voorwaartser, is dat een goede oplossing?

Ik vind ook dat ik een onrustig been heb in de draf. Voor mijn gevoel is hij dan gewoon veel te langzaam. Vooral bij de draf na de laatste galop, verschrikkelijk! Maar ik doe het onbewust. Als ik er probeer op te letten ga ik helemaal beroerd zitten, als iemand daar tips voor heeft hoor ik het ook graag :)

Foto's:

[ Afbeelding ]
Hier vind ik hem lekker lopen :) Ik vraag met mijn binnenhand wat stelling, waardoor hij dus ook iets is gebogen met zijn hoofd. Het binnenachterbeen is ook actief zoals ik zo zie, daar ben ik blij mee.

[ Afbeelding ]
In de galop. Hier vind ik hem minder goed lopen dan op de vorige foto hierboven. Ik vind deze foto wel moeilijk te beoordelen...

[ Afbeelding ]
Hier vind ik mijn houding goed. Hij was lekker actief op dat punt, en ik vind het een fijn beeld geven :)

Ik hoop dat jullie met deze foto's en het filmpje mij wat tips kunnen geven over het rijden :)

Volgens mij had je ook elders een topic, vond je witte pony zo'n leukerd!
En netjes hoe je erop zat op die foto's, aangezien je hem nog maar net rijdt.
Je pony is wel 16, maar jij was stuk jonger toch?

Heb het filmpje even gekeken, feest van herkenning, je probeert hem netzoals ik het probeer met mijn paard zijn proef door te helpen,
gevolg, hij wordt alleen maar trager.
En het is heel zonde van je nette houding, want eigenlijk zit je heel netjes, maar naarmate je harder gaat werken, trek je je knieen en
dus je benen op, is zo zonde, want jullie zijn verder net een plaatje.

Verder wordt ik tikje dronken van het filmpje, want het beweegt nogal, maar vind hem niet helemaal correct lopen, maar elke keer
als ik denkt het te zien, schudt de camera :o .

Als je rechtsom gaat galloperen, vergeet dan niet contact te houden met je buiten teugel, nu kantelt hij iets met zijn hoofd.
Is wel weer genoeg commentaar denk ik, vind jullie leuke jonge combinatie, want zolang rijdt je hem nog niet.

Tips qua drijven, oef zo moeilijk.. denk benen lang en stil, niet duwen, niet klemmen, gewoon stil en lang... als je dan een keer been
geeft dan komt dat veel duidelijker over, dan de hele tijd elke pas duwen. Waar je zelf nog moe van wordt ook.
Vind het zelf ook heel moeilijk en stink er ook elke keer weer in, beken ik meteen.
Gaat ook niet in 1 x over, gaat tijdje duren, maar jij bent jong en zo te zien handig zat, dus met jou komt het veel sneller goed.

Dank je wel :) Ja ik heb laatst ook nog 2 topics geopend :)
Ja, hij is 16 en ik ben 13. :)

Ja, ik merk ook wel dat ik in het begin veel netter zit dan op het einde... Ik ga idd meer optrekken met mijn benen. Syl krijgt nu ook een eigen dressuurzadel dus ik hoop dat dat werkt met mijn been ook langer te maken en minder op te trekken.

Ja, sorry. Mijn zusje kan niet zo goed filmen :o

Bedankt voor de galop tip! Ik moet er sowieso om denken dat ik mijn buitenhand er beter aan houd want hij loopt wat over de buitenschouder weg...
'
Dank je wel :) Over een tijdje zal ik weer eens een foto of foto's plaatsen :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:01

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
De namen die genoemd worden interesseren me niet zo.. het ging mij even om het technische aspect.

Leuk dat je dit zegt!
Ik erger me ook altijd dood aan mensen die zich achter <naam> verschuilen. -:(-
Denk ZELF na, bepaal je EIGEN weg, denk ik dan. *\%/*

Precies. :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:32

manouk113 schreef:
Wow Bertie, ik heb nu een paar pagina´s mee gelezen en ik vind het echt heel knap hoeveel jij kan halen uit alleen een foto! En je geeft ook nog eens hele handige tips waar men wat mee kan. Toppie :D

Laat ik eerst maar eens mijn pony introduceren
Imke is een 3,5 jarige kruising haflinger met fries. We zijn bezig met beleren en dit gaat ook best goed. Natuurlijk heeft ze haar puberstreken en lopen we wel eens tegen wat problemen op. We volgen nu 1 keer in de week een les en af en toe krijgen we ´thuis´ ook nog eens een lesje. Dit vindt ze echt geweldig en we leren er allebei echt super veel van. Hieronder een foto van de eerste keer bij de les. We hebben eigenlijk alleen maar gestapt om haar lekker te laten wennen aan de nieuwe omgeving. Ze was behoorlijk gespannen en voorwaarts. Ik kan zo even geen andere foto vinden waar we samen aan het rijden zijn, aangezien ik meestal de gene ben achter de camera ;) Deze foto is, denk ik ongeveer een half jaar geleden genomen en we zijn intussen flink gegroeid.
[ Afbeelding ]
Nu ik de foto zo terug zie, zie ik idd dat mijn handen echt helemaal verkeerd staan. Dit probleem is gelukkig nu verholpen. Wel heeft ze af en toe de neiging om te diep te lopen, iemand tips? Ik heb al van meerdere mensen dingen gehoord, maar heb liever zo veel mogelijk opties zodat we daaruit kunnen kiezen wat het beste bij ons past. Alvast bedankt voor de tips,

Hoi Manouk,

ik heb het steeds maar weer proberen uit te stellen. Loop er steeds maar mee in mijn hoofd.
Het helpt niet, dat uitstelgedrag..
Ik moet het nu toch maar zeggen..
Ik ben enorm geschrokken van je foto!
Pff, dat is eruit!

Het wordt tijd dat ik probeer uit te leggen waarom ik zo geschrokken ben!
Ik weet niet of dat in één keer gaat lukken.
Laten we daarom vooral in gesprek blijven. :j

Ten eerste: ik vind het dapper en fantastisch dat je deze foto laat zien! <3

Links op de foto is een hand te zien. Kennelijk van iemand waar je les van hebt.
Ik ben blij dat je les hebt! :j

Maar er zijn wel wat dingen, waardoor ik dus schrok..

Je paard is nu 3,5 jaar oud.
Ik vind dat jong, té jong.
En al hélemaal als ik de foto zie.
Je bent geen professional, en dan moet je gewoon niet zo'n jong paard rijden. Moet je paard vanwege problemen naar de slacht op z'n vijfde?
Ik zeg het maar zo recht-voor-de-raap .. ik kan niet anders.. ik zeg het ook niet voor m'n lol .. het doet me pijn..
Of wil je dat je paard 25 wordt? Dan moet je NU keuzes maken!

De foto laat een paard zien dat veel te diep loopt, en een achterbeen dat achter de massa wordt opgetild.
Dat is een plaatje verkeerd-om, zeg maar. Een paard hoort van achter naar voren gereden te worden. Ik zie dat bij dit paard niet, het wordt 'verkeerd-om' gereden. Voor een driejarige is dit héél slecht, ik zeg het maar ronduit, want ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen ..
Jouw paard wordt klaargestoomd om rugproblemen te ontwikkelen. Of aanleuningsproblemen..
De rug van dit paard IS al zo week van nature ..

En dan moet dit paard al, zo jong het al is, in een houding lopen die NIET helpt om de rug sterker te maken ..

Dan .. ja, ik kan niet anders, dan moeten we het over de houding jou hebben, Manouk..
Zelden heb ik een meer uitgesproken vorm van stoelzit gezien.
Op een ouder paard is het effect van zo'n zit al dramatisch. En als we ons dan realiseren dat dit nog maar een veel te jong paard is kan ik wel huilen.

ZO zwaar in de rug zitten. Zo weinig faciliteren (een paard hélpen om sterker te worden).

Manouk, google eens naar Vai Bruntink. Een amazone met een zit waar we alleen maar van kunnen dromen, nauurlijk. Maar toch .. Kijk eens naar het verschil, en probeer te bedenken wat je kunt doen om je eigen zit te verbeteren.
Heb je misschien een zadel dat niet past? Een zadel dat je te ver naar achteren laat zitten?
Zit je zelf misschien wat te weinig aangespannen? Eh .. te 'gemakkelijk'?

Een naar bericht om te lezen, misschien.

Maar Manouk, ik vind het echt gewéldig dat je je foto hier gepost hebt! :j
Ik hoop dat je geschrokken bent. :(:)
Ik hoop OOK dat je op een andere manier naar je rijden kunt gaan kijken! +:)+
Blijf je hier reageren? <3
Ik hoop dat we binnenkort weer nieuwe foto's zien! :):)
Niet om van te schrikken, maar om blij te kunnen zijn met álle kleine verbeteringen. *\%/*
En .. één ding is al zeker: ik ben héél blij over de voerconditie van je paard! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:08

oh-oh..

Ben ik te scherp geweest?

Manouk, ben je er nog? :(:)
Ik zag je zojuist nog in de gebruikerslijst staan. <3

Ik vind het belangrijk dat je er nog bent!
Het was vast geen fijn nieuws, mijn bijdrage.. :o

Als je wat langer hebt meegelezen weet je dat ik altijd kies voor het paard.
Kiezen voor een paard .. dat gaat via de ruiter.

Soms kan ik niet anders kiezen vóór een paard, dan door een ruiter een beroerd bericht te sturen.

Ik heb je een heel beroerd bericht gestuurd.
Gaat het nog een beetje, met je? :(:)

Het woord 'altijd' is zo definitief.
dat is het voor mij ook. Ik ga voor het paard. Punt.
En om het paard te bereiken moet ik de ruiter bereiken.

Manouk, er is nóg een 'altijd'-ding. :j
En dat is: niet-weten is niet verwijtbaar. *\%/*
Wél-weten, en niets doen, dát is verwijtbaar. -:(-

Ik denk dat je in de eerste categorie zit. :j

Eerste categorie: je doet je best, je hebt ook les! *\o/*
Het resultaat op dit moment lijkt echt niet goed. |o

Ik hoop dat je naar je eigen foto kunt kijken en het kunt vergelijken met een plaatje van bijvoorbeeld Vai Bruntink.
Je hoeft van mij echt geen kloon van Vai te worden hoor. :)

Wees daarbij vooral niet te streng naar jezelf. Gun jezelf een ontwikkeling in rijden die jaren kan duren.
Dat is PRIMA! <3

Ik hoop alleen dat ik door m'n (te?) scherpe mail je aan het denken heb gezet!

Liefs
bertie

bertie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:23

PB naar Manouk. :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:24

Bertie, wat een ongelovelijke lieverd ben je toch <3 . Zelf werd ik ook niet blij van de foto, maar ik kan dat niet zo positief en duidelijk overbrengen. Maar ik wil niet negatief zijn, want het feit dat de foto geplaatst wordt, toont meestal toch ook aan dat je bereid bent te leren. En persoonlijk heb ik liever dat iemand dit glashard maar duidelijk kan vertellen, want daar kun je ook echt wat mee. Tuurlijk zal het hard aankomen als je zelf misschien dacht op de goede weg te zijn? Maar omdat zo duidelijk wordt gewezen wáár het niet goed is, en waarom, kun je hier ook zoveel van leren. EN dat is wat we willen toch? Bewust worden..

Kentiapalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:32

Bedankt voor de tip om even naar video's van Vai te lijken. Dat is inderdaad een aanrader. Ik heb nog zoveel te leren... Ik vind het nog zo moeilijk om tegelijk om mijn zit te denken en om de teugels en dan ook nog te letten of mijn hulpen doorkomen. (Ze negeert graag mijn been).

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:01

Marocje schreef:
Bertie, wat een ongelovelijke lieverd ben je toch <3 . Zelf werd ik ook niet blij van de foto, maar ik kan dat niet zo positief en duidelijk overbrengen. Maar ik wil niet negatief zijn, want het feit dat de foto geplaatst wordt, toont meestal toch ook aan dat je bereid bent te leren. En persoonlijk heb ik liever dat iemand dit glashard maar duidelijk kan vertellen, want daar kun je ook echt wat mee. Tuurlijk zal het hard aankomen als je zelf misschien dacht op de goede weg te zijn? Maar omdat zo duidelijk wordt gewezen wáár het niet goed is, en waarom, kun je hier ook zoveel van leren. EN dat is wat we willen toch? Bewust worden..

Dank je wel! <3
Ik ben geschrokken van een dag oorverdovende stilte, toen ik vanavond weer mijn mail las..

Je zegt dat je niet negatief wilt zijn. Dat wil ik ook niet.
'Negatief' - wat betekent dat? Misschien: iemand afkraken zonder perspectief te bieden.
Ik denk het brengen van een slechte boodschap niet altijd 'negatief' hoeft te zijn.
Wie weet is het brengen van een slechte boodschap juist positief, als een perspectief geboden wordt.

Negatief: afkraken zonder perspectief.
Positief: slechte boodschap mét perspectief.

Je zei dat je niet negatief wilt zijn.
Als je je realiseert dat je een slechte boodschap kunt brengen mét lonkend perspectief, zou je je bijdrage dan nog steeds 'negatief' willen noemen?
Lijkt me niet! *\o/*

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:56

Klopt, het brengen van een slechte boodschap hoeft niet negatief te zijn. Maar als je niet zo goed bent in het brengen van die boodschap, kan die wel negatief overkomen. Bovendien wist ik zeker dat mijn boodschap ook niet volledig zou zijn. Helaas heb ik nog lang niet zo'n goede kijk erop, en zal dat toch juist alleen maar verwarring veroorzaken?

Dat is namelijk wat ik zelf ook ervaar. Er schrijven steeds meer mensen in dit topic mee, en die beoordelen dus ook de foto's (terecht, dat is de vraag ook :j ) Maar zelf vind ik dat ook verwarrend, want dan denk ik iets heel anders gezien te hebben, wat dus schijnbaar niet klopt? Tot je dus ergens twee pagina's verder leest dat iemand er weer wat anders inziet, waar ik mij dus wel weer in kon vinden..

Maar je hebt ook gelijk, en het hoeft niet altijd meteen goed te gaan (als in een volledige fotoanalyse willen geven), als je het maar met de beste intenties wil overbrengen. Enne, aanvullen kan altijd toch?

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:26

bertie schreef:
manouk113 schreef:
Wow Bertie, ik heb nu een paar pagina´s mee gelezen en ik vind het echt heel knap hoeveel jij kan halen uit alleen een foto! En je geeft ook nog eens hele handige tips waar men wat mee kan. Toppie :D

Laat ik eerst maar eens mijn pony introduceren
Imke is een 3,5 jarige kruising haflinger met fries. We zijn bezig met beleren en dit gaat ook best goed. Natuurlijk heeft ze haar puberstreken en lopen we wel eens tegen wat problemen op. We volgen nu 1 keer in de week een les en af en toe krijgen we ´thuis´ ook nog eens een lesje. Dit vindt ze echt geweldig en we leren er allebei echt super veel van. Hieronder een foto van de eerste keer bij de les. We hebben eigenlijk alleen maar gestapt om haar lekker te laten wennen aan de nieuwe omgeving. Ze was behoorlijk gespannen en voorwaarts. Ik kan zo even geen andere foto vinden waar we samen aan het rijden zijn, aangezien ik meestal de gene ben achter de camera ;) Deze foto is, denk ik ongeveer een half jaar geleden genomen en we zijn intussen flink gegroeid.
[ Afbeelding ]
Nu ik de foto zo terug zie, zie ik idd dat mijn handen echt helemaal verkeerd staan. Dit probleem is gelukkig nu verholpen. Wel heeft ze af en toe de neiging om te diep te lopen, iemand tips? Ik heb al van meerdere mensen dingen gehoord, maar heb liever zo veel mogelijk opties zodat we daaruit kunnen kiezen wat het beste bij ons past. Alvast bedankt voor de tips,

Hoi Manouk,

ik heb het steeds maar weer proberen uit te stellen. Loop er steeds maar mee in mijn hoofd.
Het helpt niet, dat uitstelgedrag..
Ik moet het nu toch maar zeggen..
Ik ben enorm geschrokken van je foto!
Pff, dat is eruit!

Het wordt tijd dat ik probeer uit te leggen waarom ik zo geschrokken ben!
Ik weet niet of dat in één keer gaat lukken.
Laten we daarom vooral in gesprek blijven. :j

Ten eerste: ik vind het dapper en fantastisch dat je deze foto laat zien! <3

Links op de foto is een hand te zien. Kennelijk van iemand waar je les van hebt.
Ik ben blij dat je les hebt! :j

Maar er zijn wel wat dingen, waardoor ik dus schrok..

Je paard is nu 3,5 jaar oud.
Ik vind dat jong, té jong.
En al hélemaal als ik de foto zie.
Je bent geen professional, en dan moet je gewoon niet zo'n jong paard rijden. Moet je paard vanwege problemen naar de slacht op z'n vijfde?
Ik zeg het maar zo recht-voor-de-raap .. ik kan niet anders.. ik zeg het ook niet voor m'n lol .. het doet me pijn..
Of wil je dat je paard 25 wordt? Dan moet je NU keuzes maken!

De foto laat een paard zien dat veel te diep loopt, en een achterbeen dat achter de massa wordt opgetild.
Dat is een plaatje verkeerd-om, zeg maar. Een paard hoort van achter naar voren gereden te worden. Ik zie dat bij dit paard niet, het wordt 'verkeerd-om' gereden. Voor een driejarige is dit héél slecht, ik zeg het maar ronduit, want ik weet niet hoe ik het anders kan zeggen ..
Jouw paard wordt klaargestoomd om rugproblemen te ontwikkelen. Of aanleuningsproblemen..
De rug van dit paard IS al zo week van nature ..

En dan moet dit paard al, zo jong het al is, in een houding lopen die NIET helpt om de rug sterker te maken ..

Dan .. ja, ik kan niet anders, dan moeten we het over de houding jou hebben, Manouk..
Zelden heb ik een meer uitgesproken vorm van stoelzit gezien.
Op een ouder paard is het effect van zo'n zit al dramatisch. En als we ons dan realiseren dat dit nog maar een veel te jong paard is kan ik wel huilen.

ZO zwaar in de rug zitten. Zo weinig faciliteren (een paard hélpen om sterker te worden).

Manouk, google eens naar Vai Bruntink. Een amazone met een zit waar we alleen maar van kunnen dromen, nauurlijk. Maar toch .. Kijk eens naar het verschil, en probeer te bedenken wat je kunt doen om je eigen zit te verbeteren.
Heb je misschien een zadel dat niet past? Een zadel dat je te ver naar achteren laat zitten?
Zit je zelf misschien wat te weinig aangespannen? Eh .. te 'gemakkelijk'?

Een naar bericht om te lezen, misschien.

Maar Manouk, ik vind het echt gewéldig dat je je foto hier gepost hebt! :j
Ik hoop dat je geschrokken bent. :(:)
Ik hoop OOK dat je op een andere manier naar je rijden kunt gaan kijken! +:)+
Blijf je hier reageren? <3
Ik hoop dat we binnenkort weer nieuwe foto's zien! :):)
Niet om van te schrikken, maar om blij te kunnen zijn met álle kleine verbeteringen. *\%/*
En .. één ding is al zeker: ik ben héél blij over de voerconditie van je paard! :j

Geen zorgen, we doen het echt heel rustig aan met haar. Vooral lekker met haar spelen, maar aangezien ze in een groep stond met oudere paarden (20-30) en mijn eigen paard met een rug blessure kon ze zelf haar energie niet kwijt en werd ze vervelend maar vooral chagerijnig. Toen werd ons aangeraden dat als we het voorzichtig aandoen, we dan rustig aan konden beginnen. Maar ik snap wat je bedoelt. We moesten toen ook nog echt aan elkaar wennen en dat gaat beter. Ik zal eens kijken of ik dit weekend al foto's kan maken. Ze heeft idd de neiging om te diep te gaan lopen en dit is er nu redelijk uit, maar af en toe valt ze nog terug. Heb jij misschien nog manieren om dat eruit te krijgen?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:38

@ Marocje; Ik ben redelijk nieuw in het tips en commentaar geven, vind het wel heel leuk om te doen en zeg ook echt wat ik zie / denk te zien. Maar mocht je het ergens niet mee eens zijn, tips hebben voor mij, of iets anders ziet dan ik: Alsjeblieft gewoon zeggen! Daar heb ik alleen maar super veel aan, en leer ik heel veel van!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:50

manouk113 schreef:
Geen zorgen, we doen het echt heel rustig aan met haar. Vooral lekker met haar spelen, maar aangezien ze in een groep stond met oudere paarden (20-30) en mijn eigen paard met een rug blessure kon ze zelf haar energie niet kwijt en werd ze vervelend maar vooral chagerijnig. Toen werd ons aangeraden dat als we het voorzichtig aandoen, we dan rustig aan konden beginnen. Maar ik snap wat je bedoelt. We moesten toen ook nog echt aan elkaar wennen en dat gaat beter. Ik zal eens kijken of ik dit weekend al foto's kan maken. Ze heeft idd de neiging om te diep te gaan lopen en dit is er nu redelijk uit, maar af en toe valt ze nog terug. Heb jij misschien nog manieren om dat eruit te krijgen?

Je bent er nog! <3

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 23:58

bertie schreef:
manouk113 schreef:

Je bent er nog! <3

Tuurlijk, ik ben hier voor de tips :)
Heel erg bedankt voor je reactie. En ja, ik was best wel geschrokken maar ik wist ook dat ik nog veel met haar moest werken. We moeten gewoon samen nog veel leren, maar dat komt allemaal goed. De band wordt steeds beter en we hebben meer lol samen dan ooit. Ik ben ook al op zoek gegaan naar plaatjes van hoe het dan wel moet en daar gaan we ook aan beginnen. We gaan samen ons best doen en ik weet zeker dat het wel goed komt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:59

Dat 'duitse' ding gebruik ik inderdaad ook voor longeren.

Ik heb een heel vervelend, terugwerkend, rechterhandje.
Ben op dit moment heel erg bezig met LOSlaten maar wel contact houden.
Probleem is alleen dat paard er nog wel eens tussenuit wil knijpen.
Duurt dan weer even voordat ik weer los durf te laten.
Ben hier sinds zondag echt heel bewust mee bezig dus zal binnenkort eens foto's of een filmpje plaatsen.
Je ziet de deining in de draf gewoon verbeteren, rug meer bollen (althans volgens instructrische en toeschouwers, zelf zag ik het niet :+ ).

Ook ben ik begonnen met opdrukken. Klinkt heel stom, maar zo train je ook die kant die niet je eigen voorkeurskant is. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:58

Pion schreef:
Dat 'duitse' ding gebruik ik inderdaad ook voor longeren.

Ik heb een heel vervelend, terugwerkend, rechterhandje.
Ben op dit moment heel erg bezig met LOSlaten maar wel contact houden.
Probleem is alleen dat paard er nog wel eens tussenuit wil knijpen.
Duurt dan weer even voordat ik weer los durf te laten.
Ben hier sinds zondag echt heel bewust mee bezig dus zal binnenkort eens foto's of een filmpje plaatsen.
Je ziet de deining in de draf gewoon verbeteren, rug meer bollen (althans volgens instructrische en toeschouwers, zelf zag ik het niet :+ ).

Ook ben ik begonnen met opdrukken. Klinkt heel stom, maar zo train je ook die kant die niet je eigen voorkeurskant is. :j

Gefeliciteerd ik ben in het bezit van identieke manco.
Heb dan ook nog eens de rotgewoonte een alles of niets mens te zijn, dus als ik dan los laat,
heeft hij ook meteen alle ruimte.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:02

Daar heb ik ook last van, maar dan zelfs dubbelop := Teveel loslaten met m'n buitenhand, teveel vasthouden met m'n binnenhand. Maar sinds 't dramatische verloop van m'n wedstrijd zijn mijn ogen weer heropend en gaat het stukken beter :D Scheelt zó veel, als ik gewoon die buitenteugel erbij houd.
Wat ik ook wel eens doe (trucje van m'n instructrice), is even een aaitje over de hals geven als het goed gaat, met de hand die ik ze strak vast houd. (voor mij dus mijn binnenhand)
Moet zeggen, dat dat wel goed helpt. :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:09

Ik had ook last van een stom linkerhandje.

Had het zelf niet door, tot ik het op m'n protocol kreeg te lezen.
Filmpje erbij kijken en ja hoor, op de AC lijn had Ponymans stelling naar links.

Wat bij mij enorm heeft geholpen is constant bewust zijn van wat mijn lijf doet op het paard. Constant controleren, zit ik recht, is het paard recht onder me, waar zijn mijn handen. Ook doe ik sinds kort Flex chair
oefeningen bij de Fysio, helpt ook heel goed van het bewustzijn van wat voor invloed je zit heeft. Heel leuk om op zo'n manier steeds bezig te zijn met hoe kan het beter, subtieler.
Wat betreft hulpteugels; momenteel gebruik ik een martingaal voor m'n Fries. We zijn al twee jaar aan het revalideren en hij laat duidelijk merken dat hij nu wel meer kan :D
Het fijne van de martingaal is dat hij alleen inwerkt als Fries ervandoor schiet.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:57

Weer verhelderende berichten hier.

Eerder heb ik wat foto's geplaatst van mijn nieuwe vriend en mij. Nu, zo'n maand verder is hij al veel beter aan de hulpen. Hij begint te begrijpen wat ik van hem wil. Been=reactie. We rijden lekker voorwaarts.
De aanleuning word hiermee ook makkelijker. Soms wil hij links niet goed aannemen.

Wat wel een lastig punt blijft is de galop. Hij lijkt "bang" om aan te springen en maakt zich ontzettend scheef. Eenmaal in de galop springt hij met reuze sprongen, totdat hij in de problemen komt met zijn achterhand en kruist hij achter.
Heeft iemand tips of ervaringen hiermee?

Bij beter weer zal ik weer wat foto's laten maken. Ben benieuwd wat jullie er dan van vinden.

miszbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 00:33

Ik rijd nu een paard bij welk helaas met slof misbruikt is. Paard haar nek zit volledig vast, voelt verkrampt aan, ook rug is straf en ze heeft heel veel moeite met op de achterhand komen en inbuigen . Beetje stelling is al teveel. Ze loopt als een plank door de bak, hele lijf gespannen, zodra je teugel zachtjes aan oppakt gaat ze trekken en spant haar hele lichaam. Dit is wat een slof je paard aan kan doen... train haar nu door voorzichtig aan op de vriendelijke manier haar naar beneden te vragen en stelling vragen. Gelukkig wordt ze langzaamaan al beter, ze stelt zich nieuwsgierig op naar deze nieuwe methode van rijden en ontspant al stukken, met zelfs een beginnetje van buiging en nageeflijkheid!

De slof is een hulpteugel dus hoort niet regelmatig aan je paard te hangen. Als je m wel gebruikt hoort de slof enkel strak te komen wanneer het paard de neus eruit drukt. Grootste deel van de tijd hangt deze los!

Kortom slof kan een paard maken ( bij goed gebruik) of kraken (helaas vaker het geval). Ik vind dat wanneer iemand goed kan rijden, heb je vaak geen slof nodig. Het is vaak onmacht wat naar een slof doet grijpen. Waar rijvaardigheid tekort schiet, grijpt men vaak de slof...

Bij eenmalig juist gebruik kan t een zetje in de goede richting zijn, verder ben ik geen fan...