[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:48

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-03-12 14:54, in het totaal 3 keer bewerkt

Calimero_

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:52

Bedankt voor je uitleg. In stap heb je inderdaad gelijk dat hij iets actiever moet. Maar omdat hij dat erg moelijk vind draaft hij eigenlijk meteen weg als je iets been geeft en hem iets meer lucht geeft voor.
Hier werken we veel aan, maar gaat nog moeilijk.

Ik zal de volgende keren meer bezig gaan met het actiever en voorwaartser rijden. Hier merk ik zelf dat ik dit wel met mate moet doen want zoals ik zei fokt hij zich snel op en dan kan het ook zijn dat hij juist erg korte maar snelle pasjes begint te maken.

Erg bedankt voor je uitleg, heb er erg veel aan!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:54

sneller is niet actiever he.. tempootje terug en dan paar pasjes weg. Hij mag niet rennerig worden, hij moet ruimer worden. Dan zal hij achter in de koten meer doorzakken en horizontaler komen.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 14:55

Nee klopt. Maar ik merk dat ik het erg moeilijk vind om hem inderdaad alleen meer actiever te krijgen zonder dat hij korte pasjes begint te maken. Daarom ben ik ook van mening dat ik nu wel eens weer les zou willen hebben. Maar elke instructeur die ik tot nu toe geprobeerd heb beviel niet echt. Ze zeiden stuk voor stuk diep en rond instellen. En daar ben ik het niet mee eens, haha.

Edit: He, je post is weg..
Laatst bijgewerkt door Calimero_ op 07-03-12 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 14:55

post is weg??

Oke, filmpje nogmaals bekeken.

In stap zie ik snelle pasjes, maar weinig ruim: Hij zet zichzelf een beetje vast en wil zijn achterkant niet echt kantelen. Hij blijft een beetje strak en "stijf"(krabbelig). Daardoor gaat hij ook een beetje hikken met zijn hoofd. Iets lengte en iets actiever van achteruit moet te doen zijn.. waarschijnlijk wordt hij dan ook wat ruimer.

In draf zie ik een poown die zich compenseert. Door zich meer op de voorhand te duwen en een beetje strak in zijn hals te blijven kan hij zijn kruis hoog blijven dragen. Zijn voorbeen treed meer onder dan zijn achterbeen. Hoe hoger hij zijn hals tilt, hoe meer gewicht hij brengt op zijn voorbeen.

Toch heb je pasjes (zoals wanneer je hem iets voorwaarts wegrijd na het wijken dat hij meer door zijn achterkoot zakt. In het begin drukt hij zich op, want dat wil hij liever niet.

Toch krijg je hem daar wel :j

voorbeeldje:

Afbeelding
Links duwt hij zich het voorbeen op en blijft achter "stijfjes" Recht is hij veel gelijkmatiger in de buiging en beweging van zijn benen.

Op het rechterplaatje lijkt hij zijn buikspieren ook wat meer aan te spannen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:03

Ik vermoed eigenlijk dat het gebrek aan veerkracht meer te maken heeft met het doorbewegen in z'n lijf. Hij loopt erg in een totaal balans voor hem. Maar denk dat zodra ze hem gaat doorvragen hij niet meer gaat veren, maar wel instabieler word. Struikeliger. Hij komt mij echt over als een paard dat moeite heeft om z'n rug los te laten (vroeger aangeleerd waarschijnlijk) en dat nu haast niet meer kan. Terwijl hij het eigenlijk wel wil.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 15:05

Dat kan, maar volgens mij is Belarus nog best jong?

Afbeelding

Misschien qua bespiering/vetjes niet de meest charmante foto van belarus die ik kon vinden. Maar hier zie je wel veerkracht.. hij komt alleen niet veel verder dan herterig zijn.

Toch ook als je zoekt naar Arabs in vrije beweging op google zie je heel veel met een achterblijvend achterbeen en een hoog opgetild voorbeen, niet allemaal.. wel veel..

Zou het in het ras zitten?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 07-03-12 15:19, in het totaal 5 keer bewerkt

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:07

Belarus word bijna 6..

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:11

Is jong maar niet hartstikke jong natuurlijk :). Calimero, heb je ook een foto van jou en je paard waarop die lage en ronde halshouding te zien is (en dan het hele paard natuurlijk)? Ik heb de filmpjes nog niet gezien, zal kijken of dat later nog lukt :).

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:14

Afbeelding

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:12

En is dit de houding waarbij hij dan nog wel eens struikelt?

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:15

Ja dat is deze houding, maar ook zo en iets korter en de hals.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:35

Pfoe, griezelig hoor!
Vind je 2e filmpje er goed uitzien, alle technische dingen en commentaren laat ik aan de rest over maar vergelijken met het 1e filmpje lijk je vriendelijker in je hand! Wel denk ik dat je iets meer ingezakt zit maar dat kan ook vertekenen natuurlijk! :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:41

Moet nog stuk bijlezen.
Calimero, maar als dit zijn houding is en ook zo, maar korter in zijn hals,
snap ik het struikelen wel weer, hij loopt te veel op de voorhand en als ik je teugels doorknip (ala deel 1)
dan valt hij op zijn neus.
Overigens wel toevallig dat er net een foto werd gemaakt in je proef toen hij de grond letterlijk in dook.
Ga je filmpjes nog bekijken.
Edit: filmpjes gezien...
Hmmmm, paard al na laten kijken? Buiten de mok om.
En variatie in hoofd hals houding, kan zonder dat je hem over de kop laat lopen, dus met neusje eruit en ontspannen.
Stomme vraag misschien maar als je met hem naar het bos gaat of zo, hoe loopt hij dan, ontspannener?

Boo, heeft jouw paard een rugblessure gehad of zo? Vind hem zo strak blijven in zijn rug en achterbenen
niet echt onderbrengen. Misschien als je er meer aan rijdt, dat het dan losser wordt, als je probeert hem
echt los te werken, maar dan moet je meer durven rijden, blijer rijden...

Ook ik moest blijer.... lopen, dat heet rennen.. vanaf 45 seconden kunnen jullie je lol op.
Aangezien ik dat 1. conditioneel niet volhoud. 2. probeer maar eens rennend achter je paard niet aan de leidsels
te sjorren en trekken, als tempo iets omhoog gaat. 3. Als hij echt blij zou worden, kan ik skieen. (staat natuurlijk
behalve dit als til sinds zaterdag.)
Nou ja, have fun.

Hoofd hals houding blijft een probleem, van mijn stofzuigertje.
Echter denk dat er ook een deel van het probleem zit in dat ik de leidsels door de lichtogen heb.
(daar heb je normaal je lamoen ehhh, stokken door, waar je kar aan zit :D )
Als je ment heb je normaal gesproken je leidsels hoger zitten, maar als beginnend menpaard is het
ideaal om ze langs zij te hebben omdat je dan net als met longeren met dubbele longe,
zijn achterhand ook nog kan begrenzen etc.

Het halthouden op 2 minuten was ik wel weer blij mee, ook dat hij zijn aandacht bij mij houdt,
met zijn ernstig roterende oortjes die zo iets hebben van en nu en nu en nu? Zeg het dan?

Hij moet dus nog blijer, maar wel gecontroleerd blijer! Anders moet ik skieend over het asfalt erachteraan!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:06

Het eerste filmpje was een jaar geleden.. die andere foto ook. Nu laat ik hem niet meer zo op de kop lopen.
Maar ik vond het zo vreemd dat 4 verschillende instructeur hem daar wel willen.
Ik rijd hem ook zeker wel langer en met meer ruimte. Dit waren alleen een paar kleine stukjes.
Ik rijd nooit buiten met hem want we hebben hier weinig uitrijmogelijkheden..

Dat hij gespannener is komt ook omdat ze niet naar buiten mogen en dus erg lang op stal staan. Ook waren ze buiten de bak erg bezig met dingen die geluid maakten en ook eng waren. Zo gespannen loopt hij dus niet altijd..
Maar het blijft helaas een super gevoelige arabier.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:41

Sjolvir schreef:
Boo, heeft jouw paard een rugblessure gehad of zo? Vind hem zo strak blijven in zijn rug en achterbenen
niet echt onderbrengen. Misschien als je er meer aan rijdt, dat het dan losser wordt, als je probeert hem
echt los te werken, maar dan moet je meer durven rijden, blijer rijden...

Niet dat ik weet..
Is een tijdje terug ook nagekeken door en osteo en een masseur en heb hier ook niks over gehoord toen.
Ja, dat gaan we maar gewoon proberen. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:45

Booo. Dan wordt het gewoon blijer rijden en iets meer vragen, je bent klein ietsepietsje te lief.

^) (ipv je naam :D ) Tja dat hij alles hoort geloof ik meteen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:49

S_en_Z schreef:

Ja, arabieren hebben nu eenmaal een wat hoog kruis en een lang achterbeen.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 21:52

EGO EGO EGO Post!!!

Mijn les was ...... *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_

Heb in het begin van de les besproken wat ik wil en waar ik tegen aanloop.
En het eerste wat gebeurde was dat meneer stuurloos werd en ik bijna mijn juf omver reed en haar hond. :+ (heeft ze gelijk gezien waar ik ook tegen aanloop :+ )

Heb gewoon duidelijk gezegdt waar ik aan wil werken en ze was het volledig met me eens _/-\o_

Het eerste wat ze zei was ook 'Het is belangrijk dat hij goed op lengte komt en op de loodlijn of zelfs er wat voor maar er niet achter, ik heb hem liever als een giraf dan achter de teugel.'
Ze zei ook 'als hij achter de teugel komt kan je er gewoon niet aan rijden en heb je niks te vertellen en gaat hij gek doen'

Het was belangrijk dat ik hem eerst recht kreeg, ook als ik de bocht om ging moest ik er opletten dat hij niet aan het schot ging hangen(heb veel op de binnen hoefslag gereden).

Daarna zijn we bezig geweest op de volte dat hij ging buigen om mijn binnenbeen ook in de hoeken en tegelijkertijd niet over de buitenhand weg loopt.(moet er op letten dat ik mijn binnenhand van me af haal inplaats van naar me toe)

Als hij wat te diep kwam even een ophouding en been. zodat hij weer op de loodlijn kwam.

toen ik hem naar een halfuurtje fijn had lopen kon ik ook heel makkelijk schakkelen in draf voorwaarts maar ook weer mooi terug.

Toen de galop het was wat up tempo maar dat was niet erg ze heeft hem liever los in zijn lijf met wat tempo dan helemaal strak. Ze zag hem duidelijk wat losser worden na een paar rondjes.(dat komt later wel goed).

En dan de overgang galop/draf, niks geen hand *\o/* maar je lang maken en uitademen.( ik heb wel 6x diep uitgeademd voor dat hij terug kwam) Meteen uit de galop heeft hij even een giraf momentje moest gewoon been geven om weer naar de hand toe te rijden. Paar keer de overgang gemaakt en er zat duidelijk verbetering in.

En ik moest hem niet proberen te dragen met mijn handen als hij te diep kwam.

Al met al heerlijk gereden.

Volgende week weer

Mijn neus is weer op een paar feiten gedrukt.

1. Mijn binnenhand niet naar me toehalen maar van me af
2. Hij moet echt gaan buigen om het binnen been. (is niet zo makkelijk)
3. Je moet blijven ontspannen.
4. Diep uitademen
5. Hem niet willen dragen.

Het filmpje heeft mijn zus niet gemaakt had de camera mee maar ze was het vergeten -O-
Had hem graag willen plaatsen. Het ging vere van perfect maar vond wel dat er verbetering in zat.

Stapte met een big smile van me paard af.

Volgende week sleep ik mijn moeder mee en die gaat wel filmen of druk ik hem in de handen van mijn nieuwe juffie.

Ik heb mijn instructeur gevonden ben helemaal blij.

ga nu bijlezen

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 00:13

Klinkt super, R_ali_R :) Top +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 08:38

Klinkt goed RaliR! En nu jezelf stimuleren hè, zeggen wat je moet doen bijv.op een volte en controleren of je het doet enz.

En als hij het stukje goed doet belonen op stem en evt aaitje met binnenhand en weer verder rijden/iets anders doen.

Je mag best hardop tegen jezelf zeggen waar je op moet letten (dus het commentaar van je juf overnemen)

Fijn dat je zo lekker gereden hebt!

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:05

Wat fijn, R_ali_R!

Een vraag aan jullie: ik ben op zoek naar een paard en heb de afgelopen tijd dus op een aantal vreemde paarden gezeten. Een deel daarvan was al fijn licht aan de hulpen, dus dan is er geen probleem. Maar het gros is toch op (héél) veel teugeldruk gereden. Dat wil ik niet dus dat doe ik ook niet. Alleen maakt dat zo'n eerste rit wel lastig.
Eigenaren die je meewarig aan zitten te kijken want "Ze kan dat paard niet eens in de krul trekken :roll: " Een paard dat niet snapt wat je nou precies wil en ik die dan dus niet kan voelen hoe fijn verzameld het paard kan lopen, bijvoorbeeld.

Tot nu toe probeer ik lak aan de meewarige blikken te hebben en eerst te investeren in het paard ontspannen te laten lopen zonder teugeldruk, wel contact uiteraard, en van daaruit kijken of ik iets meer kan vragen met dezelfde lichte druk, dus voornamelijk op zit. Maar ja, een paard omscholen doe je niet in een half uurtje, dus stel ik mijn verwachtingen van zo'n eerste rit bij naar kijken in hoeverre het paard snel oppikt wat ik nou eigenlijk bedoel en wil.
Die krul vind ik niet belangrijk, wel dat ik controle heb over het tempo en de richting en (wat) ontspanning kan bewerkstelligen. De richting is al moeilijk genoeg, want ik merk dat ik het op een nieuw paard vaak best lastig vind een rechte lijn te rijden (van de hoefslag af) :+ Maar dat zal wel mijn gebrek zijn.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:18

hoi hoi, ik kom zomaar even binnenvallen. Ik heb veel mooie foto's gezien en mooie verhalen en goed commentaar gelezen.
Nu ben ik benieuwd wat jullie van mijn 2 filmpjes vinden.

De eerste is mijn eigen friesje een maandje of anderhalf terug, pasje verruimen. Helaas vind ik mijn eigen houding een storend beeld geven (ik denk dat de echte kenner wel ziet wat ik bedoel ;) )
En het huppeltje op het eind is onbalans.

dit is een merrie welke ik sinds oktober rijd. Dit is de 3e of 4e keer dat ik erop zit. Zoals je ziet kon ze toen nog niet op de juiste hulp aangaloperen.
In december ben ik met haar B gestart, meteen 1e en 2e geworden met punten in de 190.
Inmiddels B+11 in 10 proefjes. En 8x prijs :))

Edit: filmpjes werkend gemaakt

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:27

@ R_ali_R: wat een fijne les! En goed dat je kennelijk een instructrice hebt gevonden die jouw begrijpt, en jij haar ook. EN dat jullie op één lijn zitten!
Wat een bijzonder gevoel he, dat er zo snel een begin van verbetering te bespeuren is! *\o/*

@ Pizzazz: heel herkenbaar! Heb ik ook een keer gehad, dat ik het paard 'niet aan de teugel' 'kon' rijden. Ik voelde me, net als jij, merkwaardig bekeken. Heb me later nog afgevraagd of ik dat paard niet toch naar beneden had moeten raggen, zoals hij dat kennelijk gewend was. Verder was het ook een stug dier. Maar ja, dan heb je wel een paar uur in de auto gezeten, moet je wéér verder om een paard te zoeken. Toch niet gedaan, omdat ook ik geen zin had in een paard dat zo stug was.

Een ander paard: vertelde de eigenaar ons trots dat die merrie zó fijn ging lopen na twee uur.. Ook maar vertrokken, wel even opgezeten, maar dat werkte niet.

Hetzelfde dilemma als jij, ben ik bang. _O-

Zelf hebben wat 'fijn' rijden betreft bij een nieuw paard in die zin eigenlijk geen water in de wijn meer willen doen. Als je een paar omscholingsprojecten achter de rug hebt heb je daarmee je leergeld wel betaald. (EN veel geleerd natuurlijk, daar niet van ..)

We zaten een keer bij een (was het PAVO?)-cup te rijden. Gastruiter 1 deed nogal moeilijk, wilde paard echt wat doortesten. Gastruiter 2 was Jean Bemelmans. Die deed juist vrijwel NIETS. Zag er dus érrug saai uit. "Ik wilde het paard vóelen", zei hij. En zo gek was dat eigenlijk nog niet. +:)+
(zag trouwens laatst een filmpje waar hij er ook nogal grof in ging, en daar werd ik dan weer minder blij van)

Gewoon op je eigen gevoel afgaan, dus. :j

Pizzazz schreef:
Een vraag aan jullie: ik ben op zoek naar een paard en heb de afgelopen tijd dus op een aantal vreemde paarden gezeten. Een deel daarvan was al fijn licht aan de hulpen, dus dan is er geen probleem. Maar het gros is toch op (héél) veel teugeldruk gereden. Dat wil ik niet dus dat doe ik ook niet. Alleen maakt dat zo'n eerste rit wel lastig.
Eigenaren die je meewarig aan zitten te kijken want "Ze kan dat paard niet eens in de krul trekken :roll: " Een paard dat niet snapt wat je nou precies wil en ik die dan dus niet kan voelen hoe fijn verzameld het paard kan lopen, bijvoorbeeld.

Tot nu toe probeer ik lak aan de meewarige blikken te hebben en eerst te investeren in het paard ontspannen te laten lopen zonder teugeldruk, wel contact uiteraard, en van daaruit kijken of ik iets meer kan vragen met dezelfde lichte druk, dus voornamelijk op zit. Maar ja, een paard omscholen doe je niet in een half uurtje, dus stel ik mijn verwachtingen van zo'n eerste rit bij naar kijken in hoeverre het paard snel oppikt wat ik nou eigenlijk bedoel en wil.
Die krul vind ik niet belangrijk, wel dat ik controle heb over het tempo en de richting en (wat) ontspanning kan bewerkstelligen. De richting is al moeilijk genoeg, want ik merk dat ik het op een nieuw paard vaak best lastig vind een rechte lijn te rijden (van de hoefslag af) :+ Maar dat zal wel mijn gebrek zijn.

Hoe zouden jullie dat aanpakken?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:41

KarinvdM schreef:
S_en_Z schreef:

Ja, arabieren hebben nu eenmaal een wat hoog kruis en een lang achterbeen.

Ik ben ook een hele stille meelezer.
Ik vind dat hier goede tips worden neergezet:)
En dat het een topic is waar je elkaar help in plaats van afzeiken *\o/*

Even inhaken op dat arabieren gebeuren...
Sorry kan het niet nalaten... :o

Mijn arabieren zijn juist fijn te rijden in het voorwaarts neerwaarts....
Als ze even spanning opbouwde kon ik daar op terug vallen.

Het is belangrijk om met weinig druk te rijden en het neusje er uit te rijden.
Door de hoofd hals houding heb je de kans dat als ze te kort worden gereden weinig adem krijgen...

Ik heb zelf op dit moment een av merrie waar de basis niet bevestigt is.
Ik merk dat ze veel op de binnen teugel is gereden.
Ook is ze erg terug gereden...Dit zie je namelijk veel voorkomen als men een av rijd.
Het uitschuiven naar het neerwaartse snapte ze al helemaal niet...

En dan krijg je de struikel tafrelen;)
Omdat ze altijd op de hand zijn gereden en dan opeens op eigen benen moet lopen...

De eerste weken heb ik geen eens aan de voorkant gezeten.
Alleen maar voorwaarts om de achter hand te activeren..

Het gaat nu al 60% Beter.
Van alle kanten op stuiven wordt ze nu werk willig.

Ik probeer met haar korte stukjes te rijden met het neerwaartse als dat goed gaat geef ik haar in stap even lucht.

Ze moeten het in het koppie ook kunnen bolwerken.

wat ik van de week voelde was een actief paard..ik voelde duidelijk gebruik van de achterhand

Met me handen moet ik razensnel zijn.
Vooral als ze lekker loopt meteen toestaan (ruimte geven).
En voornamelijk met me binnenhand.

Door dat ze geen bespiering heeft vind ze aan galoperen erg moeilijk.
Dit compenseert zij door op snelheid aan te springen.
Dus dit laat ik even achterwegen en zorg dat eerst de draf bevestigt is.
De stap gaat al goed:)

Zelf ben ik mijn 4 jarige Arabische hengst aan het inrijden.
Ik rijd hem alleen voorwaarts en gebruik me zit om te sturen en halt te houden.
Ik zit verder nog niet aan zijn mond...
Hij begint me handen zelf op te zoeken.
Sterren kijken wat je vaak ziet heeft hij dus nog niet gedaan.
Zijn hoofd staat met rijden in het verlengde met zijn rug...

Ik heb wel wat foto s van me merrie dat ik er net had...
Alleen kan je daarop nog niks zien kwa rijstijl want daar was ik haar alleen voorwaarts aan het rijden:)