Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sjolvir schreef:Boo, heeft jouw paard een rugblessure gehad of zo? Vind hem zo strak blijven in zijn rug en achterbenen
niet echt onderbrengen. Misschien als je er meer aan rijdt, dat het dan losser wordt, als je probeert hem
echt los te werken, maar dan moet je meer durven rijden, blijer rijden...
Pizzazz schreef:Een vraag aan jullie: ik ben op zoek naar een paard en heb de afgelopen tijd dus op een aantal vreemde paarden gezeten. Een deel daarvan was al fijn licht aan de hulpen, dus dan is er geen probleem. Maar het gros is toch op (héél) veel teugeldruk gereden. Dat wil ik niet dus dat doe ik ook niet. Alleen maakt dat zo'n eerste rit wel lastig.
Eigenaren die je meewarig aan zitten te kijken want "Ze kan dat paard niet eens in de krul trekken" Een paard dat niet snapt wat je nou precies wil en ik die dan dus niet kan voelen hoe fijn verzameld het paard kan lopen, bijvoorbeeld.
Tot nu toe probeer ik lak aan de meewarige blikken te hebben en eerst te investeren in het paard ontspannen te laten lopen zonder teugeldruk, wel contact uiteraard, en van daaruit kijken of ik iets meer kan vragen met dezelfde lichte druk, dus voornamelijk op zit. Maar ja, een paard omscholen doe je niet in een half uurtje, dus stel ik mijn verwachtingen van zo'n eerste rit bij naar kijken in hoeverre het paard snel oppikt wat ik nou eigenlijk bedoel en wil.
Die krul vind ik niet belangrijk, wel dat ik controle heb over het tempo en de richting en (wat) ontspanning kan bewerkstelligen. De richting is al moeilijk genoeg, want ik merk dat ik het op een nieuw paard vaak best lastig vind een rechte lijn te rijden (van de hoefslag af)Maar dat zal wel mijn gebrek zijn.
Hoe zouden jullie dat aanpakken?
KarinvdM schreef:S_en_Z schreef:Zou het in het ras zitten?
Ja, arabieren hebben nu eenmaal een wat hoog kruis en een lang achterbeen.