Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 19:02

DE STELLING:
Ruiters boven een bepaald gewicht zouden niet op een paard moeten stappen omdat ze door hun gewicht schade kunnen aanbrengen aan het paard.
Ik vind dit er moeilijk om te zeggen, het ene paard kan het wel aan en het andere niet. Je moet naar je paard kijken vind ik...
Ik heb zelf overgewicht... Maar toen ik op een paardje reed toen ik 110 kg woog kon hij dat prima aan... Een ander paard waar ik op reed wist ik daar moet ik niet op gaan zitten want dat kan ze gewoon niet aan....

VERDERE VRAGEN:
- Is er voor jou een grensgewicht, en zo ja, hoeveel is dat? Of als je het per paard bekijkt wat is voor jou de grens voor bijv. een KWPN van 1.60, een KWPN van 1.75, een Belg van 1.65 en een Shire van 1.85.. (als iedereen hetzelfde type/dezelfde grootte voor zich heeft vergelijkt het makkelijker)
Ik zeg bekijk het per paard... maar vind 120 kg echt voor alle paarden oo[i]k voor shire, bels het max.[/i]

- Wat zijn voor jou verder de belangrijke factoren die meespelen om die grens te kiezen? (Denk aan lengte ruiter, bouw ruiter, bouw paard, schofthoogte paard, niveau ruiter, niveau paard, tak van sport, blessuregevoelig, etc etc)
Bouw van het paard, de schofthogte tellen ook echt mee... Ik ben 187 cm maar zou echt niet meer op een D pony stappen hoe zwaar ik ook zou wegen... want lengte speelt ook echt mee hoe ligt je ook weegt.... Als een paard snel blesure heeft zal ik er ook al niet snel opstappen met overgewicht...

- Mogen bijvoorbeeld manege eigenaren een grens aan gewicht stellen en mensen weigeren?
Ik vind dat dat echt wel mag... Alleen vind ik vaak onzin als je maar tot 80 kg mag rijden... Dan mag menig normale man al niet meer rijden

freeride

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:20

@mar_leen:in die laatste zin zeg je dat menig normaal man al niet meer mag rijden als 80 kg de grens is, maar de gemiddelde lengte van een man in nederland is 1.79m, met 80 kilo kom je dan aan een BMI van 25, de absolute bovengrens van wat nog gezond is volgens enorm veel onderzoeken. tuurlijk is de gemiddelde man van nu zwaarder, maar dat is dus geen gezond gewicht, en als we willen sporten, moeten we zelf ook minstens in sportconditie zijn, dus eerst met fietsen of hardlopen tot een gezond gewicht zakken en dan pas op een paard stappen, paardrijden is al moeilijk genoeg met een gezond gewicht, dus kan het alleen maar moeilijker zijn met een ongezond gewicht.Volgens mijn visie is 90 kilo de grens op een getraind sterk gezond paard, en de ruiter moet deftig knnen meegaan in de beweging, en door lengte aan het gewicht van 90 kilo komen, niet bij 1.80m 90 kilo wegen dus.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:41

@freeride, dat is gewoon niet realistisch. Het is gewoonweg niet mogelijk. Een BMI van 25 is prima! Mannen die 1.70 zijn en 80 kilo wegen, zijn gewoon normale lekkere mannen! ;) Wat heb je nou aan zo'n spillebeentje? Wil je dat alle mannen een satéprikkertje op pootjes worden? Ik niet! Maar goed, ik snap wel waar je vandaan komt hoor, maar dan zou je gewoon het hele paardrijden af moeten schaffen. En bovendien elk individu heeft zijn gewicht ook weer op verschillende plekken en ook elk paard is anders. Ik blijf dus van mening dat je alleen maar per individuele combinatie van paard en ruiter kunt kijken of het kan of niet. 90 kilo is gewoon niet realistisch op die manier freeride..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:42

90 kilo is héél realistisch... En wil je alsjeblieft niet zo löllig doen over 'satéprikkers op pootjes'? Ik heb het toch ook niet over 'vieze vette mannen met een BMI van 26'?

Het hele paardrijden afschaffen is ook weer zo'n onzin. Je moet inderdaad naar de combinatie kijken, maar om met meer dan 90 kilo op een paard te stappen, tja, ik sta er niet voor. Natuurlijk heeft ieder individu het gewicht op verschillende plekken, maar gewicht is gewicht.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:30

Naja ik vind het persoonlijk te kort door de bocht om een gewichtsgrens aan te geven. Het is niet gemeen bedoeld ofzo hoor, beetje humor moet kunnen toch;)! Jammer dat je zo reageert!

Ik denk dat ook het soort werk, lengte/gewicht verhouding, bouw/conditie/leeftijd e.d. van het paard, rijkundigheid van de ruiter/amazone. Dat speelt allemaal mee. Daarom vind ik 90 kilo niet realistisch.

Wat denk je van Albert Zoer enzo, die mogen dan niet meer paardrijden? Die wegen echt geen 70 kilo hoor!

Tuurlijk 90 kilo zal in vele combinaties absoluut de max zijn, maar niet altijd denk ik!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 09:01

Het is ook geen humor als er gezegd wordt dat vatsige mannen of michellin mannetjes niet mogen rijden, waarom moet spillebeentje of sate prikker dan wel humor zijn?

Geen idee over Albert Zoer enzo, we zouden ze eens allemaal moeten mailen ;-) Denk alleen niet dat hij (of andere mannelijke topruiters) snel een BMI zouden hebben van 25 of hoger. De meeste (vast niet allemaal) zijn wellicht lang, maar wel erg slank

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 10:39

Al zou de Koningin meer dan 90kg wegen en op mijn paard willen rijden ;). Dat Albert Z. in de top rijdt en meer dan 90kg zou wegen is toch een kulargument? Dat maakt het toch nog niet ok? Ik vind ± 90kg ook de max eigenlijk, ongeacht het niveau van de ruiter :o. En misschien dat ik eenmalig wel iemand van ± 90kg een rondje op een van mijn paarden zou laten stappen maar intensief rijden liever niet...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:50

Dat is geen kul argument. Daaraan kun je zien dat meer gewicht niet altijd schade betekent maar dat andere factoren minstens zo belangrijk zijn.
Wat je ook kunt zien aan het feit dat er nog steeds een hoop (rug) blessures zijn bij lichte ruiters.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:27

Ik vind het jammer dat elke mening die anders is meteen een "poedersuiker" is. Ik probeer gewoon aan te geven dat zelfs in de topsport mensen rijden die meer dan 90 kilo wegen. En misschien hebben sommige mensen geen realistisch beeld van hoe zwaar iemand is. Volgens mij was dit ook al bewezen in dit topic;)

xBellalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:31

Ik vind dat iedereen mag paardrijden zolang het maar "logisch" is dat iemand op zo'n paar rijdt.
Zo ken ik een meisje dat nogal zwaar gebouwd is (ik denk 120kg) en ze fokken zelf friezen, maar het
meisje rijdt op een warmbloedje en die sloft ontzettend over de grond. Dus dat is dan weer jammer

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:43

Nja 120 kilo vind ik ook wel erg veel.. maar ik vindook soms dat het met 90 kilo al niet kan, het ligt aan de factoren die ik al opgenoemd heb.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:08

hoe groter het paard wil niet zeggen dat het paard ook meer gewicht kan dragen. Juist friezen hebben over het algemeen genomen een korte rug. Bij de grotere maten is het ook zo dat het zitgedeelte vaak te groot is voor het zadel dat er nog op een paard, qua lengte zou passen. Dus het is niet alleen het gewicht maar ook de lengte en de grootte van de zitvlakte die meespelen. Dat staat los van rijkwaliteiten.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:14

Leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt.

Ben zelf 1.85 heb in het verleden 72 kilo gewogen maar ook 92 kilo, zit er nu weer tussen in.
Heb een paard van 1.84/1.85 en een paard van 1.60 (wel breder type) maar iedereen zegt jij heb zoveel ervaring dat je je paard niet in de weg zit. Voor mij gevoel is dat ook zo.

Ik ben iemand die naar het paard kijkt en meestal haal je daar voldoen info uit of het kan.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:54

Zodra je door lengte of wat dan ook niet goed in je zadel past zit je je paard in de weg. Wanneer je dus een groter zadel nodig hebt wat qua lengte niet meer op je paard past heb je een probleem. Dit is onafhankelijk van rij kwaliteiten.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:32

dat zijn idd dingen die meespelen dinopino! helemaal mee eens

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:39

Dinopino schreef:
Zodra je door lengte of wat dan ook niet goed in je zadel past zit je je paard in de weg. Wanneer je dus een groter zadel nodig hebt wat qua lengte niet meer op je paard past heb je een probleem. Dit is onafhankelijk van rij kwaliteiten.

Ik denk dat als je vrij lang bent je niet zo snel problemen hebt met niet meer in het zadel passen, het promleem zit dan denk ik meer in het gewicht, en lange benen waar je het paard mee in de weg zit.

Ben het wel met je eens dat als je niet meer in je zadel past je eerst naar jezelf moet kijken en niet een groter zadel moet nemen wat dan te groot is voor het paard.
Als je niet meer in het zadel past wat goed op je paard ligt, dan kun je wel op je klompen aanvoelen dat je zelf ook te zwaar bent voor dat paard........................lijkt mij!!!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:05

Mensen die te lang zijn voor het betreffende paard, moeten dit op een of andere manier compenseren om in balans te blijven en te kunnen drijven. Zij trekken dan hun benen op en de rest van de lengte zorgt dan dat ze het gewicht te veel op de achterzijde van het zadel gooien, waar geen plaats is. Dus ook lengte speelt hierbij een rol.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:31

schrikdraad schreef:
Dat is geen kul argument. Daaraan kun je zien dat meer gewicht niet altijd schade betekent maar dat andere factoren minstens zo belangrijk zijn.
Wat je ook kunt zien aan het feit dat er nog steeds een hoop (rug) blessures zijn bij lichte ruiters.

Het argument: Albert Zoer doet het ook is wel degelijk een kulargument ;). Dat andere factoren (minstens net zo) belangrijk zijn, spreek ik niet tegen ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:37

brenndaa schreef:
Ik vind het jammer dat elke mening die anders is meteen een "poedersuiker" is. Ik probeer gewoon aan te geven dat zelfs in de topsport mensen rijden die meer dan 90 kilo wegen. En misschien hebben sommige mensen geen realistisch beeld van hoe zwaar iemand is. Volgens mij was dit ook al bewezen in dit topic;)

Brenndaa, ik vind de mening van anderen niet slecht, ik doelde nu echt alleen op het Albert Zoer verhaal ;). Natúúrlijk rijden er zwaardere mensen in de top maar daarmee is toch niet meteen bewezen dat een zwaarder gewicht niet slecht is? Ik neem aan dat iedereen het met me eens is dat een ruiter van 30kg minder schade berokkend aan het paard dan een ruiter van 100kg met hetzelfde niveau op hetzelfde paard?

En ook iedereen hier is het er over eens dat een lichtere ruiter die het paard 'tegenwerkt' ook schade kan berokkenen aan een paard.

MIJN mening is: 95kg is de max voor een paard, ongeacht de bouw (een hoge uitzondering daargelaten). Bij rankere paarden of een minder niveau van de ruiter moet dat gewicht IMO zelfs nog veel verder naar beneden. Vergeet niet dat er al gauw nog 2kg aan kleding en 10-15kg aan zadel bijkomt...
Laatst bijgewerkt door Sees op 25-04-12 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:43

En waar baseer je die 95 kg op? Heb jij testen gedaan met krachten van 95 kg uitoefenen op een ruggegraat van een paard.En dat tijdens verschillende snelheden. Gaven paarden een schaal van pijn aan, wanneer dat gewicht werd overschreden?
Hoe geeft een paard aan dat een ruiter te zwaar voor hem is. Gaat hij dan rennen of loopt ie dan met zijn buik op de grond. Zakt ie door zijn benen? Het is je mening die dus bij eventueel bewijs wel bijgesteld zou kunnen worden? :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 12:02

Dinopino schreef:
En waar baseer je die 95 kg op? Heb jij testen gedaan met krachten van 95 kg uitoefenen op een ruggegraat van een paard.En dat tijdens verschillende snelheden. Gaven paarden een schaal van pijn aan, wanneer dat gewicht werd overschreden?
Hoe geeft een paard aan dat een ruiter te zwaar voor hem is. Gaat hij dan rennen of loopt ie dan met zijn buik op de grond. Zakt ie door zijn benen? Het is je mening die dus bij eventueel bewijs wel bijgesteld zou kunnen worden? :)

Dinopino, nee ;). Of iig niet de zwaardere kant op :D.

Een absolute kilogrens is niet bewezen, er zijn echter wel onderzoeken naar de zwaarte van de ruiter en de (negatieve) invloeden op het paard geweest. Verschillende paarden zullen op verschillende manieren laten zien wanneer iets te zwaar is voor ze.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:11

Een westernzadel weegt misschien wel tien kilo, maar het gemiddelde vzh/dressuur/springzadel toch niet..? Ik heb een ponymaat vzh en die weegt zo'n drie kilo. Zadels van kunststof wegen nog minder. Natuurlijk komt er dan ook nog drukverdeling bij kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat een gemiddeld paardenzadel in de Engelse stijl vijftien kilo weegt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:18

Appelmoes_11 schreef:
Een westernzadel weegt misschien wel tien kilo, maar het gemiddelde vzh/dressuur/springzadel toch niet..? Ik heb een ponymaat vzh en die weegt zo'n drie kilo. Zadels van kunststof wegen nog minder. Natuurlijk komt er dan ook nog drukverdeling bij kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat een gemiddeld paardenzadel in de Engelse stijl vijftien kilo weegt.

een westernzadel weegt al snel 15kg
mijn beugels wegen al meer dan 1kg p/st
ik heb een zadel op mijn draver gehad een zadel van 21kg

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:48

Dinopino schreef:

En zolang we dus niet precies weten hoe en wat en er vanuit gaan dat paarden dieren zijn die pas laat problemen aangeven (als ze dus al pijn en blokkades in het lijf hebben) is het zinnig om een paard niet te zwaar te belasten. En ik denk dat iedereen kan bedenken dat je dus beter met 50kg dan met 110kg op een paard kan gaan zitten. Aan de ruiter welke grens hij hanteert, bovengrens of ondergrens

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:07

Appelmoes, ik weet niet precies wat een gemiddeld zadel weegt hoor ;). Een Western zadel kan ook 10 - 25kg wegen. Mijn zadel weegt 'maar' 2.5kg en dat is echt een stuk lichter dan het gemiddelde zadel.