Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dinopino schreef:Zodra je door lengte of wat dan ook niet goed in je zadel past zit je je paard in de weg. Wanneer je dus een groter zadel nodig hebt wat qua lengte niet meer op je paard past heb je een probleem. Dit is onafhankelijk van rij kwaliteiten.
schrikdraad schreef:Dat is geen kul argument. Daaraan kun je zien dat meer gewicht niet altijd schade betekent maar dat andere factoren minstens zo belangrijk zijn.
Wat je ook kunt zien aan het feit dat er nog steeds een hoop (rug) blessures zijn bij lichte ruiters.
brenndaa schreef:Ik vind het jammer dat elke mening die anders is meteen een "poedersuiker" is. Ik probeer gewoon aan te geven dat zelfs in de topsport mensen rijden die meer dan 90 kilo wegen. En misschien hebben sommige mensen geen realistisch beeld van hoe zwaar iemand is. Volgens mij was dit ook al bewezen in dit topic;)
Dinopino schreef:En waar baseer je die 95 kg op? Heb jij testen gedaan met krachten van 95 kg uitoefenen op een ruggegraat van een paard.En dat tijdens verschillende snelheden. Gaven paarden een schaal van pijn aan, wanneer dat gewicht werd overschreden?
Hoe geeft een paard aan dat een ruiter te zwaar voor hem is. Gaat hij dan rennen of loopt ie dan met zijn buik op de grond. Zakt ie door zijn benen? Het is je mening die dus bij eventueel bewijs wel bijgesteld zou kunnen worden?
Appelmoes_11 schreef:Een westernzadel weegt misschien wel tien kilo, maar het gemiddelde vzh/dressuur/springzadel toch niet..? Ik heb een ponymaat vzh en die weegt zo'n drie kilo. Zadels van kunststof wegen nog minder. Natuurlijk komt er dan ook nog drukverdeling bij kijken, maar ik kan me niet voorstellen dat een gemiddeld paardenzadel in de Engelse stijl vijftien kilo weegt.
Dinopino schreef:En waar baseer je die 95 kg op? Heb jij testen gedaan met krachten van 95 kg uitoefenen op een ruggegraat van een paard.En dat tijdens verschillende snelheden. Gaven paarden een schaal van pijn aan, wanneer dat gewicht werd overschreden?
Hoe geeft een paard aan dat een ruiter te zwaar voor hem is. Gaat hij dan rennen of loopt ie dan met zijn buik op de grond. Zakt ie door zijn benen? Het is je mening die dus bij eventueel bewijs wel bijgesteld zou kunnen worden?