Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pion schreef:Je ziet het inderdaad niet goed maar merkte het wel aan haar reactie, ze was iets meer terughoudend.
Oew, die binnenhand, echt afhakbaar!
M_erell schreef:Ik rij een leuk friesje sinds een paar maanden. degene die haar hiervoor heeft gereden is altijd erg met de aanleuning bezig geweest, maar dit kwam vooral van voren dus met handwerk. ik merkte dat ze ging hangen en wilde toch liever die aanleuning van achteruit laten komen. nu zit ik dus niet aan de voorkant toe rommelen, de aanleuning is nog niet constant en af en toe 'duikt' ze best wel, ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet eigenlijk. Heeft iemand daar tips voor?
freeride schreef:M_erell schreef:Ik rij een leuk friesje sinds een paar maanden. degene die haar hiervoor heeft gereden is altijd erg met de aanleuning bezig geweest, maar dit kwam vooral van voren dus met handwerk. ik merkte dat ze ging hangen en wilde toch liever die aanleuning van achteruit laten komen. nu zit ik dus niet aan de voorkant toe rommelen, de aanleuning is nog niet constant en af en toe 'duikt' ze best wel, ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet eigenlijk. Heeft iemand daar tips voor?
Gaat dit over Wietske van in je profiel?
Zo ja, de neus er nog meer uit laten komen, ze loopt behoorlijk ruim en vrij vlak voor een fries(is positief, knieactie is niet zo mooi vind ik),
en dus moet haar hals voorlopig horizontaler om een betere balans op te bouwen, en daaruit kan ze dan weer wat meer richting de LL gaan, nu lekker vooruit rijden, slangevoltes met daarin tempowisselingen, vlot op de wendingen, normaal tempo op de rechte stukken, en op je zit sturen, handen lekker vooruit. komt goed!
FahyaFemke schreef:mooie uitleg van het kijken naar de benen zeg, bij de lusitano!! zo leerzaam hier meelezen.
probeer b.v. ook dingen uit wat ik lees..binnenbeen er aan om de buiging te krijgen op een volte maar dan óók je hand toestaan... zodat ze die volgen, toch?
Niet de druk op de binnenteugel houden maar juist meegeven?
S_en_Z schreef:Pion schreef:Je ziet het inderdaad niet goed maar merkte het wel aan haar reactie, ze was iets meer terughoudend.
Oew, die binnenhand, echt afhakbaar!
Als je er op gaat kijken gebruik je hem heel vaak en veel he?
Je zet hem vaak vast en geeft te weinig vrijheid.
Ik snap dat jullie beiden spanning hadden, maar tis wel echt een punt om aan te werken
S_en_Z schreef:FahyaFemke schreef:mooie uitleg van het kijken naar de benen zeg, bij de lusitano!! zo leerzaam hier meelezen.
probeer b.v. ook dingen uit wat ik lees..binnenbeen er aan om de buiging te krijgen op een volte maar dan óók je hand toestaan... zodat ze die volgen, toch?
Niet de druk op de binnenteugel houden maar juist meegeven?
Klopt, dmv druk van je binnenbeen druk je de buik naar buiten. Door het toestaan van je binnenhand
(opzij zetten stelling vragen, naar voren geven om paard de kans te geven te zoeken) Daarmee komt het binnenachterbeen van het paard meer onder het lichaam.
Als je vast houdt, krijg je geen lengtebuiging en heb je minder tot weinig ruggebruik waardoor het paard juist met het binnenachterbeen minder ondertreed.
Dus altijd stelling vragen door opzij te zetten, dan binnenbeen + binnenhand naast een stukje opzij ook een stukje naar voren en je buitenhand blijft aan de hals om de schouder te begrenzen.
Je hand zet je niet heeel wijd en je hand doe je niet heeel ver naar voren, maar net een stukje meer dan normaal. Zodat het paard gaat zoeken, om je been heen buigt en dan meer lengtebuiging krijgt. Je buitenteugel sluit aan maar zet geen kracht.
Het paard zoekt dan zelf naar gelijke druk op 2 teugels
S_en_Z schreef:Ik geef anderen ook even de kans om mee te denken en te reageren op je vraag fahya, nadenken en proberen op te schrijven wat je voelt en doet is nl een heel goed leerproces. Je gaat daarna meer op jezelf letten. Ik kom er later op terug.
Wbt het uitproberen, ja.. Gek hè hoe logisch paardrijden eigenlijk is. Bij vastzetten van de hand knikt een paard wel door maar altijd vanuit kracht en niet vanuit samenwerken. Door vast te houden dwing je een paard. Uiteindelijk wijken ze voor de druk en geven ze op. Dit os geen samenwerking imo maar een paard "breken"
Vanuit vriendelijkheid en ontspanning bieden ontvang je zoveel meer werkgewilligheid
S_en_Z schreef:Dat is het topic ha maar dat gaat meer over voltes en lengtebuiging, jij hebt het nu over nageven en van achteruit leren nageven over de schoft zodat ze meer leert rijzen (en ik nu net ook in m'n post)
Pion ik ben ook zo hahaha
S_en_Z schreef:Samsie schreef:Ik hou eigenlijk niet van foto's plaatsen in een topic zoals dit, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd...![]()
En mijn houding is echt bagger![]()
[img/]http://i44.tinypic.com/30ikxat.jpg[/img]
Waarom zit je zo onderuit gezakt