[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:35

Ik rij een leuk friesje sinds een paar maanden. degene die haar hiervoor heeft gereden is altijd erg met de aanleuning bezig geweest, maar dit kwam vooral van voren dus met handwerk. ik merkte dat ze ging hangen en wilde toch liever die aanleuning van achteruit laten komen. nu zit ik dus niet aan de voorkant toe rommelen, de aanleuning is nog niet constant en af en toe 'duikt' ze best wel, ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet eigenlijk. Heeft iemand daar tips voor?

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:05

Heel veel tempo wisselingen en overgangen rijden.
En dan zo veel mogelijk op je zit rijden.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:23

Pion schreef:
Je ziet het inderdaad niet goed maar merkte het wel aan haar reactie, ze was iets meer terughoudend.

Oew, die binnenhand, echt afhakbaar!

Niet doen hoor, dat rijdt heel lastig :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:29

@Xantha, sorry voor de grove fout, maar desalnietemin, voorbeen gebruik blijft mooi hoor voor een zuiderse dame :)

Zo'n bit heb ik niks op tegen , daarom vroeg ik het ook, ik vind zelf de ongebroken bitjes vriendelijker, pelham is ander verhaal maar heb ik geen rijervaring mee, dus kan ik niks over zeggen.
Ik rijd zelf ook met superdun ongebroken bitje, maar dan wel een snaffletje met billy allen mondstuk, ook zo'n klein bekkie, dikke lange tong en veel verhemelte hier staan.

en nu weer ON-TOPIC, het beeld van de galopfoto laat idd wat spanning zien, maar hij is op een rottig moment genomen, ziet weinig van de afdruk,kan er weinig over zeggen verder, behalve dat ze ineens een heel fris koppie trekt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:32

Pion schreef:
Je ziet het inderdaad niet goed maar merkte het wel aan haar reactie, ze was iets meer terughoudend.

:=

Als je er op gaat kijken gebruik je hem heel vaak en veel he?

Je zet hem vaak vast en geeft te weinig vrijheid.

Ik snap dat jullie beiden spanning hadden, maar tis wel echt een punt om aan te werken :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:34

M_erell schreef:
Ik rij een leuk friesje sinds een paar maanden. degene die haar hiervoor heeft gereden is altijd erg met de aanleuning bezig geweest, maar dit kwam vooral van voren dus met handwerk. ik merkte dat ze ging hangen en wilde toch liever die aanleuning van achteruit laten komen. nu zit ik dus niet aan de voorkant toe rommelen, de aanleuning is nog niet constant en af en toe 'duikt' ze best wel, ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet eigenlijk. Heeft iemand daar tips voor?

Gaat dit over Wietske van in je profiel?
Zo ja, de neus er nog meer uit laten komen, ze loopt behoorlijk ruim en vrij vlak voor een fries(is positief, knieactie is niet zo mooi vind ik),
en dus moet haar hals voorlopig horizontaler om een betere balans op te bouwen, en daaruit kan ze dan weer wat meer richting de LL gaan, nu lekker vooruit rijden, slangevoltes met daarin tempowisselingen, vlot op de wendingen, normaal tempo op de rechte stukken, en op je zit sturen, handen lekker vooruit. komt goed!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:50

mooie uitleg van het kijken naar de benen zeg, bij de lusitano!! zo leerzaam hier meelezen.
probeer b.v. ook dingen uit wat ik lees..binnenbeen er aan om de buiging te krijgen op een volte maar dan óók je hand toestaan... zodat ze die volgen, toch?
Niet de druk op de binnenteugel houden maar juist meegeven?

ik had eens een foto geplaatst van paar weken/maanden terug he.. schimmeltje in wedstrijdoutfit, bitloos.
maar heb ook nog wel oude foto's, van zo'n 4-5 jaar geleden toen we net begonnen in de bak! Voor mij was het ook vooral weer beginnen, aangezien ik als kind wel dressuurles kreeg, maar daarna wat jaartjes alleen buiten gereden heb met allerlei paardjes, en toen werd mijn veulen ineens 4 ;) en gingen we rijden.. dat begon buiten en na een jaar ook eens in de bak. Ik ging gewoon weer zomaar rijden zoals ik dacht het onthouden te hebben. nou dat viel zwaar tegen en was ook helemaal niet goed.. maar vast en zeker leerzame foto dus plaats ik ze hier!:
Afbeelding
extra: het zadel paste dus NIET! dat is er kort hier na ook weer afgegaan en ben ik over gestapt op boomloos.

http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... -05007.jpg
hoefslag was ook nog apart.

Afbeelding

en deze is pijnlijk: http://i59.photobucket.com/albums/g316/ ... -05011.jpg

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:52

freeride schreef:
M_erell schreef:

Gaat dit over Wietske van in je profiel?
Zo ja, de neus er nog meer uit laten komen, ze loopt behoorlijk ruim en vrij vlak voor een fries(is positief, knieactie is niet zo mooi vind ik),
en dus moet haar hals voorlopig horizontaler om een betere balans op te bouwen, en daaruit kan ze dan weer wat meer richting de LL gaan, nu lekker vooruit rijden, slangevoltes met daarin tempowisselingen, vlot op de wendingen, normaal tempo op de rechte stukken, en op je zit sturen, handen lekker vooruit. komt goed!

ik ga mee met freeride

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:55

FahyaFemke schreef:
mooie uitleg van het kijken naar de benen zeg, bij de lusitano!! zo leerzaam hier meelezen.
probeer b.v. ook dingen uit wat ik lees..binnenbeen er aan om de buiging te krijgen op een volte maar dan óók je hand toestaan... zodat ze die volgen, toch?

Klopt, dmv druk van je binnenbeen druk je de buik naar buiten. Door het toestaan van je binnenhand
(opzij zetten stelling vragen, naar voren geven om paard de kans te geven te zoeken) Daarmee komt het binnenachterbeen van het paard meer onder het lichaam.

Als je vast houdt, krijg je geen lengtebuiging en heb je minder tot weinig ruggebruik waardoor het paard juist met het binnenachterbeen minder ondertreed.

Dus altijd stelling vragen door opzij te zetten, dan binnenbeen + binnenhand naast een stukje opzij ook een stukje naar voren en je buitenhand blijft aan de hals om de schouder te begrenzen.

Je hand zet je niet heeel wijd en je hand doe je niet heeel ver naar voren, maar net een stukje meer dan normaal. Zodat het paard gaat zoeken, om je been heen buigt en dan meer lengtebuiging krijgt. Je buitenteugel sluit aan maar zet geen kracht.

Het paard zoekt dan zelf naar gelijke druk op 2 teugels

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:58

S_en_Z schreef:
Pion schreef:

:=

Als je er op gaat kijken gebruik je hem heel vaak en veel he?

Je zet hem vaak vast en geeft te weinig vrijheid.

Ik snap dat jullie beiden spanning hadden, maar tis wel echt een punt om aan te werken :j

In het hier geplaatste filmpje inderdaad. Bij de andere is het iets minder (of ik heb die nog niet kritisch genoeg bekeken). :+
Zoals mn instructeur zegt; je moet richting aangeven, niet remmen (dus opzij, niet naar je toe).
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 03-02-12 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 23:59

;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:03

Aaah! Ik zie het al, op de andere filmpjes soms ook. Met name in de bochten!
Geef mee aan de buitenkant en hou binnenkant vast ipv, buitenkant langs de hals houden en richting aangeven met binnenhand.

Ik ga volgende week nog eens naar de binnenbak.
Zal er dan eens extra op letten. Voor me kijken, handen rechtop, bocht om door richting aangeven.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:07

S_en_Z schreef:
FahyaFemke schreef:

Klopt, dmv druk van je binnenbeen druk je de buik naar buiten. Door het toestaan van je binnenhand
(opzij zetten stelling vragen, naar voren geven om paard de kans te geven te zoeken) Daarmee komt het binnenachterbeen van het paard meer onder het lichaam.

Als je vast houdt, krijg je geen lengtebuiging en heb je minder tot weinig ruggebruik waardoor het paard juist met het binnenachterbeen minder ondertreed.

Dus altijd stelling vragen door opzij te zetten, dan binnenbeen + binnenhand naast een stukje opzij ook een stukje naar voren en je buitenhand blijft aan de hals om de schouder te begrenzen.

Je hand zet je niet heeel wijd en je hand doe je niet heeel ver naar voren, maar net een stukje meer dan normaal. Zodat het paard gaat zoeken, om je been heen buigt en dan meer lengtebuiging krijgt. Je buitenteugel sluit aan maar zet geen kracht.

Het paard zoekt dan zelf naar gelijke druk op 2 teugels

ja en mij is eens geleerd vasthouden die binnenteugel, zodra hij op de goede plaats is met het hoofd dan zorgt het paard er zelf voor dat hij ontspanning heeft, gaat hij weer naar buiten dan krijgt hij dus weer die druk. :=

vind dit zoveel mooier en logischer uitgelegd, en eigenlijk met mijn eigen paard doe ik dit ook wel zo, al pluk ik nog te veel met mn binnenteugel, ik ga dus nu proberen wat meer mee te geven zodat ze het ook zelf op zoekt. vanmiddag probeerde ik dit uit op een ander paard haha, maar dat ging echt super.

heeft iemand nog een mooie uitleg, betreft het rijzen in de schoft? dus dat je niet dat deukje krijgt in overgang schoft-hals, maar een bolling? Hoe te verkrijgen?

ik ben echt van de theorie. en daarna in de praktijk uitvoeren, en tot nu toe krijg ik alles in de praktijk en af en toe wist ik dan niet precies wat ik deed maar dan lukte het wel op aanwijzingen vd instructrice. Ondertussen heb ik een fijne gevonden die ook goed uitleg geeft en op het juiste moment dan ook roept VOEL JE DAT :P jaaa nou snap / voel ik emm! ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:10

S_en_Z schreef:
;)

Zeg dat dan eerder, wijs me er onmiddelijk op! :Y)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:25

Ik geef anderen ook even de kans om mee te denken en te reageren op je vraag fahya, nadenken en proberen op te schrijven wat je voelt en doet is nl een heel goed leerproces. Je gaat daarna meer op jezelf letten. Ik kom er later op terug.

Wbt het uitproberen, ja.. Gek hè hoe logisch paardrijden eigenlijk is. Bij vastzetten van de hand knikt een paard wel door maar altijd vanuit kracht en niet vanuit samenwerken. Door vast te houden dwing je een paard. Uiteindelijk wijken ze voor de druk en geven ze op. Dit os geen samenwerking imo maar een paard "breken"

Vanuit vriendelijkheid en ontspanning bieden ontvang je zoveel meer werkgewilligheid :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:27

Pion schreef:
S_en_Z schreef:
;)

Zeg dat dan eerder, wijs me er onmiddelijk op! :Y)

Oké baas. :=

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:48

S_en_Z schreef:
Ik geef anderen ook even de kans om mee te denken en te reageren op je vraag fahya, nadenken en proberen op te schrijven wat je voelt en doet is nl een heel goed leerproces. Je gaat daarna meer op jezelf letten. Ik kom er later op terug.

Wbt het uitproberen, ja.. Gek hè hoe logisch paardrijden eigenlijk is. Bij vastzetten van de hand knikt een paard wel door maar altijd vanuit kracht en niet vanuit samenwerken. Door vast te houden dwing je een paard. Uiteindelijk wijken ze voor de druk en geven ze op. Dit os geen samenwerking imo maar een paard "breken"

Vanuit vriendelijkheid en ontspanning bieden ontvang je zoveel meer werkgewilligheid :j

Om mn eigen nadenken te noteren:
achterhand dus activeren..dmv van benen, maar opvangen aan de voorkant, maar liefst met je zit terug rijden, eventueel licht op de teugels terugnemen en dan weer loslaten? maar het klinkt of ik nog een stukje mis.

en ben het helemaal met je eens!! ben veel blijer met de manier hoe ik nu rijdt, en dan ook nog eens de duidelijke uitleg en wel de bevestiging te lezen hier.
de instructrice waar ik nu bij les vond trouwens dat ik wel wat in mn handen mocht hebben. Heb hier nu een aantal keer gelest, en de eerste keer waren mijn teugel te los, en was ze erg aan het ja-knikken de hele tijd. Kwam dacht ik omdat ik te harde ophoudingen gaf, volgens haar omdat ze mijn hand aan het opzoeken was. Ik wilde dus zowat niks voelen, en dit hebben we veranderd naar wel wat in de handen hebben. Ik vind het voor mn gevoel nog te veel. Heb over een weekje weer les dus dan ga ik haar t hemd van t lijf vragen +:)+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:53

Wat bedoel je met "opvangen"?

Ten alle tijden meeveren met de mond van je paard. Nooit met kracht oplossen als je been geeft en van voren vastzet zet je je paard op de handrem

Kijk even in mijn Posts er staat een topis "stelling dmv.." of zoiets. Daar heb ik uitvoerig beschreven.

Als je t niet snapt wil ik je morgen wel even pben (pb mij maar als je er niet uitkomt)

Ik ga nog even van m'n vrijdagavond genieten

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 00:57

opvangen, heb k geleerd dus van achter naar voren rijden, wel laten lopen vanaf achter, maar aan de voorkant tegenhouden dmv van het bit. dus tegen je hand aan laten lopen.

ik weet dus zelf nog steeds niet hoe ik dit precies moet zien, want volgens mij zet je het dus nog steeds vast dan aan de voorkant en dat wil ik niet. wat ik wel wil is eigen vering in de benen, en dan rug en vanzelf de hals-hoofdhouding. DUS wil ik beter leren terugnemen op mn zit. zodat ik van achter kan activeren, en de voorkant niet hoef tegen te houden, maar dmv van mn zit een te snelle gang n.a.v. het activeren weer wat kan terugnemen (en daarmee vragen om dus meer te zakken?). Maar ik weet niet zeker of dat op deze manier moet.

ik ga het eens opzoeken. deze bedoel je denk ik: [RT-D] Aan de teugel door stelling?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:13

S_en_Z schreef:
Oké baas. :=

Met die instelling krijg je bij het volgende functioneringsgesprek vast een complimentje :D

Misschien heb ik morgen wel nieuwe filmpjes/foto's ik kan niet tegen die stomme foutjes.
Ga het liefst nu weer op mn paard zitten. }:0

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:19

Ze moet naar de hand toe zakken en dan jouw hand meenemen naar voren.

Als je van voren tegen houd gaat ze krabbelen.

Je moet verbinding hebben, geen druk. Je armen moeten los zijn, als spaghetti.. Dus meeveren met de paardenmond. Niet hinderen.

Eigenlijk zou je het eens moeten voelen..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:21

Dat is het topic ha maar dat gaat meer over voltes en lengtebuiging, jij hebt het nu over nageven en van achteruit leren nageven over de schoft zodat ze meer leert rijzen (en ik nu net ook in m'n post)

Pion ik ben ook zo hahaha

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:22

Je hebt me er expres op gewezen he sam! Nu kan ik niet meer slapen :P

Nee, grapje. Maar heb wel zin om er morgen mee bezig te gaan.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 04-02-12 01:24, in het totaal 1 keer bewerkt

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:23

S_en_Z schreef:
Dat is het topic ha maar dat gaat meer over voltes en lengtebuiging, jij hebt het nu over nageven en van achteruit leren nageven over de schoft zodat ze meer leert rijzen (en ik nu net ook in m'n post)

Pion ik ben ook zo hahaha

ik lees het allemaal ja. dus ben benieuwd naar het rijzen vooral :) ik houd t hier in de gate :')

haha pion :(:)
ik ken het gevoel!

edit: had deze fotos die jaren terug dus ook op bokt gezet..haha dat heb ik geweten. las het pas nog eens terug, mijn reacties ook hihi. maargoed :+
iemand had het volgende plaatje voor me gemaakt, hoe het wel behoorde te zijn qua lijnen in het groen, en rood wat ik deed/hoe ik zat.
Afbeelding

en deze foto is van een jaar (of 2?) later, met een nieuw zadel en nieuwe juf (die ik nu niet meer heb):
Afbeelding
te diep, geen achterhand gebruik. zit wel veel beter, mede door passend zadel en zeker door de goede begeleiding!
gespannen nek-kaakgewricht, klopt he?

nu stop ik met al die foto's haha. ik vond ze ineens dusja. ik zal na reacties, weer nieuwe plaatsen, en dan ook eens nieuwe laten máken zodat we ook zien hoe we nú rijden.
ooeehh ik heb ook een filmpje gevonden, van toen we les hadden met het nieuwe dressuurzadel. Ben het geloof ik niet meer eens met het commentaar := ik hoor het wel of we die ook willen zien. geen geweldige kwaliteit.
Ik las hier ook over het lichtrijden, dat iemand te veel ging zitten zegmaar. ik ben dat uiteraard ook bij mezelf gaan controleren, en ga dat in mn aankomende les ook eens aankaarten hoe zij er over denkt etc!!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 01:52

S_en_Z schreef:
Samsie schreef:
Ik hou eigenlijk niet van foto's plaatsen in een topic zoals dit, maar ik ben toch wel een beetje benieuwd... :o
En mijn houding is echt bagger :j

[img/]http://i44.tinypic.com/30ikxat.jpg[/img]

Waarom zit je zo onderuit gezakt

misschien mede omdat het zadel niet goed ligt? kijk naar mijn beginners-foto met fahya (de schimmel), mijn zadel was te klein dus staken mijn benen naar voren omdat ik naar achter gekanteld werd door het zadel. natúúrlijk ook omdat ik weer opnieuw begon met dressuren, maar zéker ook omdat dat zadel niet goed lag.
ik roep maar wat hoor voor die foto vd haf!