Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:38

spokie79 schreef:
nombrado schreef:
kijk, en daar ga je de fout al in
je kan in klassiek niet in je hand voelen of je paard scheef is
dan is dus je basis africhting (recht) niet juist geweest.

En of ik in mijn hand kan voelen of mijn paard scheef is. Ik voel heel veel in mijn hand, mijn paard heeft veel informatie door veel de teugels. Dit kan je niet voelen met losse teugels of met teveel druk. Teugels zijn ook om te communiceren met je paard.

Mijn oordeel is aan de hand van de informatie die je geeft in dit topic. Hier heb ik nog geen gedegen onderbouwing kunnen vinden over klassieke rijkunst van jouw kant. Je zal zeker goed zijn in jouw manier van lesgeven. Maar dat is niet volgens de klassieke rijkunst. En je zult vast en zeker stukjes gebruiken van de klassieke rijkunst. Maar dat doen als het goed is de meeste instructeurs. Het gaat hier alleen om de klassieke rijkunst als geheel. En ik begrijp best wat je bedoelt met het intuitieve. Dit neem ik ook mee in mijn rijden, gewoon omdat dat een deel van mij is. Dat is alleen niet een deel van de klassieke rijkunst, waar we het hier over hebben. Dus laten we ons beperken tot dat deel. Anders kunnen we net zo goed een topic openen....Rijkunst.

alles komt voort uit het klassiek....
Je kan daarin star de methode aanhouden in boeken, maar ook eens zelf voelen of die waarheid voor jou wel klopt.
iemand heeft jou toch ook nooit verteld hoe je moet leren lopen?

Overigens communiceer ik absoluut niet met de teugels..
dat is ook echt de bedoeling niet van de klassieke dressuur
uit welk boek heb je dat?

spokie79

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:40

Dat heb ik niet uit een boek. Dat heb ik van mijn paard (en klassiek instructeurs).

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:41

spokie79 schreef:
En of ik in mijn hand kan voelen of mijn paard scheef is. Ik voel heel veel in mijn hand, mijn paard heeft veel informatie door veel de teugels. Dit kan je niet voelen met losse teugels of met teveel druk. Teugels zijn ook om te communiceren met je paard.

Mijn oordeel is aan de hand van de informatie die je geeft in dit topic. Hier heb ik nog geen gedegen onderbouwing kunnen vinden over klassieke rijkunst van jouw kant. Je zal zeker goed zijn in jouw manier van lesgeven. Maar dat is niet volgens de klassieke rijkunst. En je zult vast en zeker stukjes gebruiken van de klassieke rijkunst. Maar dat doen als het goed is de meeste instructeurs. Het gaat hier alleen om de klassieke rijkunst als geheel. En ik begrijp best wat je bedoelt met het intuitieve. Dit neem ik ook mee in mijn rijden, gewoon omdat dat een deel van mij is. Dat is alleen niet een deel van de klassieke rijkunst, waar we het hier over hebben. Dus laten we ons beperken tot dat deel. Anders kunnen we net zo goed een topic openen....Rijkunst.

Ik mag toch hopen dat je zonder teugels ook wel kan voelen of je paard scheef is of niet..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:43

spokie79 schreef:
Dat heb ik niet uit een boek. Dat heb ik van mijn paard (en klassiek instructeurs).

Dus je paard geeft in jou hand aan....ik ben scheef? laten we leuk via de teugels communiceren want mijn hoofd-mond geeft scheefheid aan?
Snap er niks van....scheefheid komt altijd vanachteruit....nooit van voor.

o leuk, heb je les van professor :D

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:44

Ja, dat kan ik ook. Maar ik kan het ook in mijn teugels voelen. Is een samenspel van voelen in mijn zit en in mijn teugels. Met rijden vooral in zit, maar ook teugels. Maar aan de hand en aan de dubbele longe in mijn teugels. Als ik met halsring rijd, alleen met mijn zit.

nombrado

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:46

maar waarom is een paard dan niet geboren met teugels? om te communiceren?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:47

nombrado schreef:
spokie79 schreef:

Dus je paard geeft in jou hand aan....ik ben scheef? laten we leuk via de teugels communiceren want mijn hoofd-mond geeft scheefheid aan?
Snap er niks van....scheefheid komt altijd vanachteruit....nooit van voor.

o leuk, heb je les van professor :D

Een paard bestaat volgens jou dus uit meerdere delen. De achterhand is bij mijn paard via de rug verbonden met hals en hoofd. Bewegen is een samenspel van alle spieren in het lijf. Wat er achter gebeurt, kan ik dus voelen in mijn teugels.

En wat voor obsessie heb je toch met professor?! Ben je verliefd op hem? Nee, ik heb geen les van hem, weet niet wie de beste man is.

MaartPaard

Ik denk dat daar ook het grote verschil tussen AR en KR ligt. Ze rijden in de AR niet voor niets met 1 hand, puur om aan te tonen dat je met je gevoel en zit rijdt. Bij AR draait het daar toch blijkbaar veel meer om..

spokie79

nombrado schreef:
maar waarom is een paard dan niet geboren met teugels? om te communiceren?

Waarom is een paard dan niet geboren met ruiter op zijn rug?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:48

MaartPaard schreef:
Ik denk dat daar ook het grote verschil tussen AR en KR ligt. Ze rijden in de AR niet voor niets met 1 hand, puur om aan te tonen dat je met je gevoel en zit rijdt. Bij AR draait het daar toch blijkbaar veel meer om..

Als je denkt dat je met de kandare geen inwerking hebt, heb je het zo mis! Jij voelt dan misschien niets, je paard wel.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:49

spokie79 schreef:
En wat voor obsessie heb je toch met professor?! Ben je verliefd op hem? Nee, ik heb geen les van hem, weet niet wie de beste man is.

Nombrado werd helemaal wild na het beruchte filmpje *\o/* <3 :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:50

orienta schreef:
spokie79 schreef:

Nombrado werd helemaal wild na het beruchte filmpje *\o/* <3 :D

:+

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:51

Berucht filmpje....ik heb natuurlijk weer niets meegekregen....hahaha.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:52

spokie79 schreef:
Als je denkt dat je met de kandare geen inwerking hebt, heb je het zo mis! Jij voelt dan misschien niets, je paard wel.

Dan ligt het maar net aan de uitvoering ervan. Inderdaad, er wordt regelmatig aan die kandare getrokken en weeti k al niet wat. Dat is toch echter niet de bedoeling. Mijn mening is dan ook dat je hem op een trensje met 1 hand zou moeten kunnen rijden, of sterker nog, de kaptoom.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:53

spokie79 schreef:
Berucht filmpje....ik heb natuurlijk weer niets meegekregen....hahaha.

Waarop meneer professor schijnt les te geven.
Filmpje zal inmiddels wel verwijderd zijn

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:54

spokie79 schreef:
Een paard bestaat volgens jou dus uit meerdere delen. De achterhand is bij mijn paard via de rug verbonden met hals en hoofd. Bewegen is een samenspel van alle spieren in het lijf. Wat er achter gebeurt, kan ik dus voelen in mijn teugels.

.

wat er achter gebeurd hoor je te voelen in je zit-bekken-heup.
als je het in je handen voelt, ben je al veel te laat.
ja hoor, alles is idd verbonden...alleen is het hoofd voor balans.
en de scheefheid komt altijd vanachteruit.
het kan namelijk ook zijn dat de ruiter scheef zit, waardoor het paard aan 1 kant scheef gaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 14:58

spokie79 schreef:
MaartPaard schreef:

uh, dit kan ook prima bitloos uitgevoerd hoor
daar heb je geen kandare voor nodig

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:02

In de AR wordt toch heel vaak met een flinke Kandare gereden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:02

MaartPaard schreef:
spokie79 schreef:

Ik mag toch hopen dat je zonder teugels ook wel kan voelen of je paard scheef is of niet..

Ga alsjeblieft je huiswerk makeb, voor dat je dit soort vragen stelt, je teugelvoering en dus je hand is het belangrijkste communicatie onderdeel tussen ruiter en paard zonder dat kan je niks in de hand voel je welke kant het paard pakt of lost, dus ook of het paard scheef is, wat elk paard altijd van nature is, de hand verteld wat je wil van het paard, dat daar zit en been hulpen bij komen kijken klopt, deze hebben echter geen meer waarde als de hand niet mee doet. Dus schoenmaker blijf bij je lees, en in Jou geval de Ar, hang er een kandare in en ga in 4 takt de ban door galoperen, nombrado ook jij móet doen waar je goed in ben , en dat is in geen geval Kr.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:04

MaartPaard schreef:

Het is makkelijker op 1 hand te rijden dan op 2 met name met een kandare

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:08

Toch blijft het zo dat ik absoluut geen teugels nodig heb om te moeten voelen aan welke kant het paard vast of los is. Ik werk veel aan de hand, daar heb je naast je gevoel nou eenmaal alleen een teugel en ja daar voel je iets aan, maar voor mij ligt de basis toch echt bij het gehele gevoel (vooral de zit) je teugels zijn slechts een klein hulpmiddel maar als we het over telepathie hebben laat ik mijn paard liever een oefening uitvoeren middels mijn gevoel, daar heb ik niet of nauwelijks teugel voor nodig. Het grote verschil kr en ar. Kandare gebruik ik (nog) niet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:10

spokie79 schreef:
In de AR wordt toch heel vaak met een flinke Kandare gereden.

zo ben ik absoluut geen voorstander van Bent en zijn enorme heftige inwerking op de kandare (als je goed naar de filmpjes kijkt)
echter is een stang wel voor een ruiter, die heel veel met handen rijd een hele confronterende oefening, omdat je dan meer gedwongen wordt met zit te rijden. (dan bedoel ik meer de portugese stang, die nog het minst heftige inwerking hebben)
met je teugels sturen gaat dan echt niet werken.
Ik ben het met je eens, dat er vaak in de KR veel met zware bitten onnodig gereden wordt
evenals het recht richten door zijwaartse oefeningen wat niet kan.
maar ze hebben ook goede dingen in de KR.
Vooral de ontspanning vind ik altijd prettig naar te kijken, maar mis wel weer het stukje zit
en teveel paarden die in 4 takt galopperen. Dat klopt dus gewoon niet. Daar wordt te weinig op gelet.

Als men nu eens alle goede dingen in de training van een paard bij elkaar legt.
klassiek, ar, modern, en pakt daar de goede dingen uit.
moet je eens kijken hoe mooi het word
(moeten we wel weer een nieuw naampie verzinnen :o )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:13

Moll schreef:
Ga alsjeblieft je huiswerk makeb, voor dat je dit soort vragen stelt, je teugelvoering en dus je hand is het belangrijkste communicatie onderdeel tussen ruiter en paard zonder dat kan je niks in de hand voel je welke kant het paard pakt of lost, dus ook of het paard scheef is, wat elk paard altijd van nature is, de hand verteld wat je wil van het paard, dat daar zit en been hulpen bij komen kijken klopt, deze hebben echter geen meer waarde als de hand niet mee doet. Dus schoenmaker blijf bij je lees, en in Jou geval de Ar, hang er een kandare in en ga in 4 takt de ban door galoperen, nombrado ook jij móet doen waar je goed in ben , en dat is in geen geval Kr.

wie ben jij moll?
toch niet haar vader, die zegt wat ze moet doen?
Zonder teugels kan je prima voelen of je paard scheef is
als je zelf gevoel in je lijf hebt.
Jammer, ik zal alle klassiek instructeurs (en geen onbekende) deze mededeling even melden, dat Moll vind dat het geen klassiek is hahahahahaha :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:14

MaartPaard schreef:
Toch blijft het zo dat ik absoluut geen teugels nodig heb om te moeten voelen aan welke kant het paard vast of los is. Ik werk veel aan de hand, daar heb je naast je gevoel nou eenmaal alleen een teugel en ja daar voel je iets aan, maar voor mij ligt de basis toch echt bij het gehele gevoel (vooral de zit) je teugels zijn slechts een klein hulpmiddel maar als we het over telepathie hebben laat ik mijn paard liever een oefening uitvoeren middels mijn gevoel, daar heb ik niet of nauwelijks teugel voor nodig. Het grote verschil kr en ar. Kandare gebruik ik (nog) niet
zolang ze in de Ar er overtuigt van zijn,ze lengte buiging kunnen vragen aan de hand zonder binnen been neem ik de rest van het geen wat je hier schrijft niet echt serieus.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:14

nombrado schreef:
Moll schreef:

wie ben jij moll?
toch niet haar vader, die zegt wat ze moet doen?
Zonder teugels kan je prima voelen of je paard scheef is
als je zelf gevoel in je lijf hebt.
Jammer, ik zal alle klassiek instructeurs (en geen onbekende) deze mededeling even melden, dat Moll vind dat het geen klassiek is hahahahahaha :+

Erop ja
niet ernaast