Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:58

Moll schreef:
........ en u put deze ervaring/informatie uit welke methode?

Ik ga ervan uit dat iedere methode het doel zou moeten hebben om een paard te gymnastiseren met respect naar het paard en een vriendelijke en eerlijke rijstijl waarbij je een eenheid wordt met je paard.
Misschien heeft het woord balans voor jou een andere betekenis dan voor mij, daarvoor zijn discussies om je punt toe te lichten en te onderbouwen.

Vind jij een paard dat niet rechtgericht is in balans?

HappyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:02

quadripes schreef:
voorwaarde is wel, dat het paard in eenzelfde tempo en juiste takt loopt, zodat het ontspannen wordt (losgelaten). de volgende fase is dat de ruiter dan kan gaan drijven, waardoor het paard vanzelf in de aanleuning terecht komt. hierdoor komt het ook automatisch in de juiste hoofdhouding terecht.

door een overgang steevast met been en zit te rijden, drukt het paard de rug niet weg, maar valt het vanzelf in een vwnw houding. het is ook zaak om het paard in de overgangen genoeg ruimte naar voren te geven en de tijd om de overgang te maken (progressief dus).

Kun je beschrijven hoe je dit doet?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:29

HappyH schreef:
Moll schreef:
........ en u put deze ervaring/informatie uit welke methode?

Ik ga ervan uit dat iedere methode het doel zou moeten hebben om een paard te gymnastiseren met respect naar het paard en een vriendelijke en eerlijke rijstijl waarbij je een eenheid wordt met je paard.
Misschien heeft het woord balans voor jou een andere betekenis dan voor mij, daarvoor zijn discussies om je punt toe te lichten en te onderbouwen.

Vind jij een paard dat niet rechtgericht is in balans?

wat frapant om een vraag niet te beandwoorden en vervolgens een wedervraag te stellen, alvoorts ik u beantwoord, kunt u mijn vraag dan beantwoorden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:30

HappyH schreef:
quadripes schreef:
voorwaarde is wel, dat het paard in eenzelfde tempo en juiste takt loopt, zodat het ontspannen wordt (losgelaten). de volgende fase is dat de ruiter dan kan gaan drijven, waardoor het paard vanzelf in de aanleuning terecht komt. hierdoor komt het ook automatisch in de juiste hoofdhouding terecht.

door een overgang steevast met been en zit te rijden, drukt het paard de rug niet weg, maar valt het vanzelf in een vwnw houding. het is ook zaak om het paard in de overgangen genoeg ruimte naar voren te geven en de tijd om de overgang te maken (progressief dus).

Kun je beschrijven hoe je dit doet?

een overgang word voorwaards gereden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:10

Een overgang terug, wordt ook altijd voorwaarts gereden :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:14

quadripes schreef:
@Moll: nog een late reactie, want ik had het nog niet zo ver goed teruggelezen.

Maar, in mijn overgangen die ik op de zit en been rijd, blijft het paard wel degelijk voorwaarts gereden, daarom rijd je progressieve overgangen, zodat het paard aanleuning kan behouden. je hoeft dus niet eerst een verzameling te hebben hiervoor. het paard is in balans, want het is in zijn natuurlijke houding.

in de eerste twee jaar van zijn opleiding gaat het paard meer op de voorhand en vindt daarin ook gewoon balans. je moet deze stuwkracht ontwikkelen zodat het paard altijd voorwaarts blijft en vanzelf 'in het bit loopt'.

in de loop van de opleiding kun je deze overgangen steeds minder progressief gaan maken, natuurlijk en dan komt ook de ophouding in beeld. echter, ook daarvan is de basis dat men eerst been geeft en het paard naar voren blijft rijden. bij een paard dat al verder is, kun je natuurlijk al meer met de handen 'regelen' en het frame beter beinvloeden, zodat je langzamerhand naar meer gedragenheid toe kunt werken.

Waarom zouden de handen het frame moeten "regelen"?

Het lijkt me raadzamer om het frame te "regelen" met mijn zit.

Met de rest van je verhaal kan ik het alleen maar eens zijn.
Maar juist als een paard verder in de opleiding is, is met zit, been en kruis genoeg te "regelen"

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:15

Is voorwaards rijden hierbij wel het goede woord? Zou je het niet moeten nuanceren naar "de overgang rijden met behoud van een voorwaardse drang" ? Dat laat naar mijn inziens minder ruimte voor verwarring, en is makkelijker te begrijpen als je het in een zin combineert met verzamelde gangen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:22

Airborn schreef:
Is voorwaards rijden hierbij wel het goede woord? Zou je het niet moeten nuanceren naar "de overgang rijden met behoud van een voorwaardse drang" ? Dat laat naar mijn inziens minder ruimte voor verwarring, en is makkelijker te begrijpen als je het in een zin combineert met verzamelde gangen.

Voorwaarts is inderdaad een verwarrend begrip in dit verband.
Impuls is volgens mij een veel betere omschrijving van het gevoel wat aanwezig moet zijn.

Voorwaarts in de zin van; Gelijk een reactie op een been/zithulp.
Of juist alleen maar het "openen" van de zit, dat kan al voldoende zijn :j

Maar de belangrijkste voorwaarde in het rijden is de concentratie van paard en ruiter op elkaar.
Ik heb het wel eens vergeleken met het lezen van een boek, dan kan ik helemaal "verdiept" zijn in het verhaal en is mijn omgeving er niet meer.

Maar ook die "concentratie" van het paard moet er eigenlijk zijn. De momenten dat hun concentratie op de omgeving is, is ook de éénheid weg.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:25

quadripes schreef:
ik wissel appuyement of andere zijgangen met wijken voor de kuit af omdat het wijken voor de kuit het paard ook weer losmaakt, nageeflijker en voorwaartser maakt omdat het niet verzamelend werkt, waardoor het ook in verzameling voorwaartser blijft denken.

zo kun je zigzag rijden: wijken voor de kuit en dan appuyement bijvoorbeeld.

Dit doe ik ook vaak, deze omschakeling van appuyement naar wijken.

Het paard is ook hetzelfde gesteld en "gebogen" in deze oefeningen :j met dien verstande, voordat er foute conclusie's uit deze opmerking worden getrokken :')
Bij een appuyement is de stelling naar de bewegingsrichting en de stelling bij wijken is niet in de bewegingsrichting.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 17-02-11 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:26

Als men over een volte praat, bedoeld men ALTIJD een volte van 6 m. middellijn, zoals professor ook al zei. Anders praat men over grote volte, volte halve baan of volte 10 m. bij A, C of X. Dus ook de slangevolte met voltes in top zijn altijd voltes met een diameter van 6m.

Ik heb de indruk dat hier en daar het horizontaal evenwicht nogal eens verward wordt met balans, hetgeen het verticale evenwicht betreft. Dus het rechtrichten bevordert juist de balans, dus hiermee wachten tot er balans is, is de omgekeerde wereld. Alle zijgangen en overgangen, kortom alle oefeningen, zijn "gereedschap" om het horizontale evenwicht en de balans te bevorderen; zij dienen dus als doel om dit te bereiken.

Het wijken voor de eenzijdige kuitdruk, oftewel het overschenkelen, is een gehoorzaamheidsoefening die het paard tevens losmaakt. Dit vormt de basis voor de verdere zijgangen.
Bij voorkeur te beginnen met de keertwending om de voorhand, een oefening die helaas tegenwoordig nog maar weinig met de paarden wordt beoefend. Bij deze oefening laat men het paard vanuit stilstand, met de binnenkuit en een lichte stelling (in de nek) de achterhand naar buiten om de voorhand heen stappen. Het binnenvoorbeen is daarbij het spilbeen.
Het grote probleem bij het wijken voor het binnenbeen in de praktijk is dat bij 9 van de 10 ruiters (en in veel L-proeven 10 van de 10 ruiters) de paarden massaal wegvallen over de buitenschouder, door veel teveel verbuiging van de hals en te weinig begrenzing van de buitenteugel.
Om die reden laat ik het liefst de paarden wijken over de hoefslag voor het buitenbeen met een hele lichte stelling (zo zodat de ruiter net het buitenoog kan zien) in een hoek van zo'n 35 graden.
Het grote voordeel hiervan is dat de paarden leren het buitenachterbeen te kruisen over het binnenachterbeen. De achterhand komt daarbij dus op de 2e hoefslag. De ruiter leert zo gemakkelijker te voelen hoe de benen kruisen. Doordat het visueler wordt voor de ruiter (de achterhand wordt immers mee naar binnen genomen), leert de ruiter beter voelen wat hij MOET voelen. Wel moet in de gaten gehouden worden door de instructeur dat het paard hierbij niet te dwars komt (35 graden aanhouden), omdat anders de voorwaartse drang niet behouden kan worden. Dit is een zeer effectieve oefening. In het begin kan een (jong) paard met de schouder wat steun vinden bij het schot, later uitvoeren op de 2e en 3e hoefslag of op de renverseerlijn. Deze oefening kun je weer uitbouwen naar een links- of rechtsomkeert. Dus eerst over de 2e hoefslag wijken voor het buitenbeen; vervolgens links- of rechtsomkeert met behoud van dezelfde hulpvoering en dezelfde lichte stelling.
Voor het meer gevorderde paard kun je vervolgens ook op een 10m-volte in het midden wijken op 2 hoefslagen door de achterhand naar binnen te laten wijken op de 9m volte. Na verloop van tijd kun je deze volte dus steeds meer sluitend maken, indien de ruiter dit uiteraard correct vraagt en uitvoert.
Voorbereidend werk voor het latere "grote" werk. Uiteindelijk moet het paard alle kanten op kunnen gaan in zijwaartse richting op een lichte aanraking van teruggebrachte kuit. Daarbij nooit de voorwaartse drang verwaarlozen. Helaas wordt ook het wijken voor de buitenkuit nog maar nauwelijks beoefend.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:30

Maar dat die concentratie niet bij de ruiter is kan ook komen doordat er spannnig ontstaat in het lijf van het paard doordat deze bijvoorbeeld niet correcht rechtgericht is, of zijn rug vastzet. Dit stoort niet alleen de bewegingen van het paard, maar leid ook af en kan ervoor zorgen dat het paard zijn aandacht op de omgeving gaat vestigen. Naar mijn mening is het niet aanwezig zijn van concentratie bij het paard in de meeste gevallen iets dat de ruiter rijtechnisch zou moeten oplossen.

Het helemaal verdiepen in het rijden en zo geconcentreert zijn herken ik. Is opzich fijn, alleen kom je dan wel afentoe opeens paarden tegen die recht voor je neus staan, en het is wat lastig te combineren met instructeurs die proberen om je iets duidelijk te maken :P

edit: hoe verschilt wijken voor druk van het buitenbeen van appyamenten? (geloof dat ik dat fout heb gespelt, excusses)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:36

Uiteraard bedoel ik dat overgangen en zijgangen het MIDDEL zijn om het doel, het horizontale en verticale evnwicht te bereiken!!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:37

Airborn schreef:
Maar dat die concentratie niet bij de ruiter is kan ook komen doordat er spannnig ontstaat in het lijf van het paard doordat deze bijvoorbeeld niet correcht rechtgericht is, of zijn rug vastzet. Dit stoort niet alleen de bewegingen van het paard, maar leid ook af en kan ervoor zorgen dat het paard zijn aandacht op de omgeving gaat vestigen. Naar mijn mening is het niet aanwezig zijn van concentratie bij het paard in de meeste gevallen iets dat de ruiter rijtechnisch zou moeten oplossen.

Het helemaal verdiepen in het rijden en zo geconcentreert zijn herken ik. Is opzich fijn, alleen kom je dan wel afentoe opeens paarden tegen die recht voor je neus staan, en het is wat lastig te combineren met instructeurs die proberen om je iets duidelijk te maken :P

edit: hoe verschilt wijken voor druk van het buitenbeen van appyamenten? (geloof dat ik dat fout heb gespelt, excusses)

Een les van je instructeur is om te leren, het geleerde is er om later te oefenen.

Volgens mij is wijken voor het buitenbeen en een appuyement hetzelfde.

Dus dat zou ik van Murphy beter uitgelegd graag willen.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:41

Ja, maar om de instructeur te begrijpen moet je dat wat hij/zij zegt wel kunnen rijmen met dat wat je zelf voelt, en daarbij is het best handig als je je op je paard en de instructeur tegelijk kan concentreren ;) Gelukkig hebben ze daar pilletjes voor (A)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:47

Airborn, wijken voor binnenbeen of buitenbeen is een losmakende gehoorzaamheidsoefening. Appuyeren is een buigingsoefening, een zijgang. Een paard dat niet of nog niet goed wijkt voor de eenzijdige kuitdruk is zeker nog niet klaar het "grotere" werk". In een appuyement is het paard gesteld (in rijrichting) en gebogen om het binnenbeen, waarbij het paard zich in zijwaarts, maar vooral voorwaartse richting begeeft.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:57

murphy102 schreef:
Airborn, wijken voor binnenbeen of buitenbeen is een losmakende gehoorzaamheidsoefening. Appuyeren is een buigingsoefening, een zijgang. Een paard dat niet of nog niet goed wijkt voor de eenzijdige kuitdruk is zeker nog niet klaar het "grotere" werk". In een appuyement is het paard gesteld (in rijrichting) en gebogen om het binnenbeen, waarbij het paard zich in zijwaarts, maar vooral voorwaartse richting begeeft.

Bij een appuyement is een paard ook niet gebogen om het binnenbeen.

De zijgangen waarbij een paard wel gebogen is, zijn SB, Travers

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:04

Nou raak ik in de war ...

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:14

cherie78 schreef:

Een appuyement is travers over de diagonaal dus is gebogen om het binnenbeen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:14

cherie78 schreef:
murphy102 schreef:

euh,ik lees al poosje mee ,maar nu kan ik toch mn mond niet houden...bij een appyement is het paard wel gebogen om het been vd rijrichting...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:16

cherie78 schreef:

F.E.I., Steinbrecht, Plunivel en anderen Grootmeesters zeggen:
Zijgangen zijn voorwaarts zijwaarts bewegingen die in verzameling en lengtebuiging gereden worden.
De zijgangen zijn: Schouderbinnenwaarts, Renvers, Travers en Appuyeren, also cherie u bent dus de enige die zegt dat het alleen bij SB en Travers is???????
Renvers dus niet??????? Wat dezelfde zijgang is als Travers alleen tegenovergesteld gereden word????
Appuyeren is in wezen de zelfde beweging als Travers en Renvers alleen op een diogonale lijn.
Wonderlijke uitspraak waaruit blijkt dat u de klok heeft horen luiden maar duidelijk niet weet waar de klepel hangt.
Buiging word opgewekt door het binnenbeen te plaatsen zo dicht mogelijk waar de ribben beginnen.
Also het binnenbeen daar buigt het paard om, alles andere is lariekoek.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:17

MoniqueB schreef:
Een appuyement is travers over de diagonaal dus is gebogen om het binnenbeen.

Juist.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:17

In de normale opleiding komen na de wendingen om de voor- en achterhand indien op de juiste wijze samengevoegd tot appuyeren.

Appuyeren betekent rijkunstig een voorwaarts en zijwaarts evenwijdig aan zichzelf verplaatsen van het gehele paard. De voorhand leid je met de teugels en de achterhand wijkt voor eenzijdige kuitdruk.
De voorhand leidt de beweging in en blijft gedurende de duur van het appuyement, bij het voorwaarts gaan en de zijdelingse verplaatsing van het paard, steeds even vooraf gaan.

De benen kruisen zich, de buitenbenen worden voorlangs de binnenbenen neergezet.
De zijde waarheen het paard tijdens het appuyeren gaat, noemt men de binnenzijde.

Bij het appuyement is het paard licht gesteld in de richting waarin het paard gaat, het paard blijft voor het oog, om te zien, recht gericht. Dit is de oorspronkelijke uitvoering van het appuyement zoals het moet worden uitgevoerd.

Wat we tegenwoordig zien, is vaak een heel ander verhaal.
Als je die indrukken als referentie gebruikt, zonder dat er iets wordt rechtgezet, dan ga je dat als juist beschouwen, zoals met veel andere dingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:18

Airborn schreef:
Nou raak ik in de war ...

en dat hoeft dus niet ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:18

Een Travers of een Tete au Mur, vrij vertaald "met het hoofd of de toet naar de wand", beweegt het paard schuin geplaatst t.o.v. de lange zijde (wand) voorwaarts.

Een Appuyement is een Passade. Hierbij gaat het paard evenwijdig aan de lange zijde voorwaarts, met stelling in de richting, waarin het paard gaat en overstappend met het buitenbenenpaar. Door de passade of het appuyement wordt van hand veranderd.

Er is een grote en een kleine passade.

Traversalen zijn opeenvolgende passades of appuyementen. Dit kunnen ook de afwisselende zig-zag bewegingen vanaf de renverseerlijn zijn. (zig-zag appuyement).

Overschenkelen, lijkt op een passade of een appuyement, alleen gaat het paard niet voorwaarts, niet achterwaarts, maar alleen zijwaarts met lichte stelling in de richting van de beweging. Overschenkelen is dus niet een passade en geen appuyement.

Een Travers is geen Appuyement en een Appuyement is geen Travers.
Rijkunstig gezien is het doel van beide oefeningen verschillend.

Omdat een Travers veel weg heeft van een Appuyment worden beide bewegingen vaak als hetzelfde benoemd. Rijkunstig gezien is dit onjuist, de praktische uitvoering is ook anders als je het doet zoals het hoort.....

Door een Appuyement als Travers te rijden, maak je het jezelf wat gemakkelijker om te punten, de impact op het paard is heel anders dan bedoeld.

Schouder binnenwaarts en schouder buitenwaarts vergelijken met Travers en Renvers heeft weinig zin, het doel van deze oefeningen en de uitwerking op het paard hoort heel anders te zijn.

Bij moderne dressuur worden enkele verschillende oefeningen steeds dichter naar elkaar toe gebracht. Dan leert het paard en de ruiter sneller.

In werkelijkheid is de uitwerking op het paard zoals het oorspronkelijk bedoeld is anders. M.a.w. we maken het onszelf wat gemakkelijker door water in de wijn te doen.....

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 00:19

Moll schreef:
een overgang word voorwaards gereden.

Juist, nog sterker een paard is altijd voorwaarts zelfs in stand.