TEGEN bitloos rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:58

Tendance schreef:
Ik spreek mezelf helemaal niet tegen!

Ik zal het maar zo hard zeggen als ik het bedoel:
Blijkbaar verdwijnt met het bit ook de drive om je paard aan het werk te zetten.
Ze lopen heel vaak gewoon op de kop! Het ziet er gewoon niet uit!
Er zijn er ook bij, die het wel goed doen, maar die zie ik maar sporadisch.
Ik heb wel eens het idee, dat mensen, die er niet uitkwamen met het bit en niet konden scoren zoals ze wilden, toen maar overgestapt zijn op bitloos, want dan wordt er ook niets van je verwacht.
Helaas ziet het er dan vaak nog minder uit.
Nogmaals een ruiter die met bit goed kon rijden en overstapt op bitloos, dan ziet het er vaak wel gewoon heel goed uit.

En bij de meeste mensen die er niet uitkwamen met het bit was de reden dat het paard het bit niet accepteerde. Zodra het bit er uit ging was alle spanning ineens weg en konden ze veel meer bereiken uiteindelijk. Het was dan misschien niet helemaal zoals de meeste mensen 'het mooi' vonden maar wat boeit dat? Waarom moet je het paard altijd lopen op de manier zoals de ruiter het mooi vind? Daar gaat het paardrijden toch niet om?

Wat ik dus wil zeggen is het gaat er niet om hoe het er uitziet en om hoe je presteerd maar het gaat er om hoe je paard zich het confertabelst voelt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:01

Tendance schreef:
Ik zeg niet, dat het mij alleen om de wedstrijden gaat, maar het wedstrijdelement vind ik wel heel belangrijk. En ik zou ook best paarden blijven houden als dat niet meer zou kunnen, maar ik denk dat ik dan over zou gaan op het fokken. Wederom moet wel mijn hele bericht gelezen worden!

Je was nogal tegenstrijdig in je bericht. Aan de ene kant zei je dat wedstrijden niet het belangrijkst was maar aan de andere kant zei je dat je zonder wedstrijd niet eens wist of je wel zou rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:04

MaritAriel schreef:
En bij de meeste mensen die er niet uitkwamen met het bit was de reden dat het paard het bit niet accepteerde. Zodra het bit er uit ging was alle spanning ineens weg en konden ze veel meer bereiken uiteindelijk. Het was dan misschien niet helemaal zoals de meeste mensen 'het mooi' vonden maar wat boeit dat? Waarom moet je het paard altijd lopen op de manier zoals de ruiter het mooi vind? Daar gaat het paardrijden toch niet om?

Wat ik dus wil zeggen is het gaat er niet om hoe het er uitziet en om hoe je presteerd maar het gaat er om hoe je paard zich het confertabelst voelt.

Accepteerden die het bit niet? Of accepteerden ze de ruiter niet, die met zijn handen aan het bit zat?
Maar het gaat er wel om, dat de manier van lopen gezond moet zijn voor het paard en dat zie ik bij een heel aantal echt niet terug! Een paard kan al dat gewicht op de voorhand echt niet hebben. Dat is zwaar ongezond!
Ik kan me niet voorstellen, dat paarden zich er altijd comfortabel bij voelen.
Nogmaals, mensen die gewoon lekker vlot blijven rijden en het paard op de achterhand hebben lopen en dus gezond aan het rijden zijn, moeten zich niet aangesproken voelen, want die zijn er zeker ook!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:07

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:
Ik zeg niet, dat het mij alleen om de wedstrijden gaat, maar het wedstrijdelement vind ik wel heel belangrijk. En ik zou ook best paarden blijven houden als dat niet meer zou kunnen, maar ik denk dat ik dan over zou gaan op het fokken. Wederom moet wel mijn hele bericht gelezen worden!

Je was nogal tegenstrijdig in je bericht. Aan de ene kant zei je dat wedstrijden niet het belangrijkst was maar aan de andere kant zei je dat je zonder wedstrijd niet eens wist of je wel zou rijden.

Ik ben helemaal niet tegenstrijdig, dat lees jij zo!
Ja, de paarden zijn het belangrijkst voor mij, maar voor de 3e keer, ik denk niet dat ik zou rijden als ik geen wedstrijden kon rijden, dan zou ik de fokkerij in gaan!
Volgens mij heb ik dat nu inmiddels 3 keer gezegd.
Ik rijd mede paard om onze prestaties te kunnen laten zien en aan het wedstrijdelement deel te nemen.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 17-02-12 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:07

Tendance schreef:
MaritAriel schreef:

Accepteerden die het bit niet? Of accepteerden ze de ruiter niet, die met zijn handen aan het bit zat?
Maar het gaat er wel om, dat de manier van lopen gezond moet zijn voor het paard en dat zie ik bij een heel aantal echt niet terug! Een paard kan al dat gewicht op de voorhand echt niet hebben. Dat is zwaar ongezond!
Ik kan me niet voorstellen, dat paarden zich er altijd comfortabel bij voelen.
Nogmaals, mensen die gewoon lekker vlot blijven rijden en het paard op de achterhand hebben lopen en dus gezond aan het rijden zijn, moeten zich niet aangesproken voelen, want die zijn er zeker ook!

Ik snap je punt opzich wel maar ik begrijp niet helemaal waarom er met bitloos veel gewicht op de voorhand moet zijn?
(mijn paard accepteerde het bit trouwens niet)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:08

Tendance schreef:
Ja, de paarden zijn het belangrijkst voor mij, maar voor de 3e keer, ik denk niet dat ik zou rijden als ik geen wedstrijden kon rijden, dan zou ik de fokkerij in gaan!
Ik rijd mede paard om onze prestaties te kunnen laten zien en aan het wedstrijdelement deel te nemen.

Ja dat zei je er later pas achteraan. Dat kon ik daarvoor toch niet weten? Maat goed maakt verder ook niet uit!

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:09

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:
Alsof ik het welzijn van mijn paard niet boven de wedstrijden verkies.
Daar kun jij helemaal niet over oordelen, want je kent mij en mijn paarden helemaal niet.
En ja ik rijd wedstrijden. Dat is voor mij mede belangrijk in de paardensport, zonder wedstrijden weet ik niet of ik wel zou rijden.
Dan is het net tuffen door de bak.

Het gaat mij niet om het rijden, het gaat mij op de band die ik met mijn paard heb. Lol maken, dat staat bij mij op nummer 1. Lekker naar het strand, poetsen, spelen en ga zo maar door. Als het jou echt alleen maar om wedstrijden gaat weet ik niet zo goed wat ik moet denken......

En ik oordeel niet over jou situatie met de paarden. Ik vind alleen dat 2 stukken ijzer niet in zo'n mond thuis hoort.

Alles wat wij doen met paarden zou eigenlijk "niet horen" ;) alles wat we doen met de paardjes gaat tegen de "natuur" als we het hebben over wat niet thuishoort.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:11

Ik zeg niet dat dit door bitloos komt, maar dat ik dit wel heel vaak samen zie gaan met bitloos rijden. Ik heb dus niets tegen op bitloos rijden, maar wel op bitloze ruiters, die afgeven op bitruiters, maar ondertussen hun paard op de kop laten lopen en het er afschuwelijk uit laten zien met als gevolg een ongezonde manier van lopen voor het paard!

En wat ik ook al heel vaak heb gezegd: Ruiters, die gewoon op de achterhand blijven rijden, daar heb ik NIETS op tegen!

Ik heb dus wat tegen op die andere groep, die de mond heel groot heeft, maar waarbij het rijden er meer dan bedroevend uitziet!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:12

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:

Ja dat zei je er later pas achteraan. Dat kon ik daarvoor toch niet weten? Maat goed maakt verder ook niet uit!

Nee hoor, dat stond in hetzelfde bericht alleen helemaal achteraan.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:13

xAnnouk schreef:
Alles wat wij doen met paarden zou eigenlijk "niet horen" ;) alles wat we doen met de paardjes gaat tegen de "natuur" als we het hebben over wat niet thuishoort.

Inderdaad, dus als mensen het echt allemaal zo zielig vinden. Stap er dan gewoon helemaal niet op!
Er is geen paard, die het je vraagt om op zn rug te stappen.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:14

Tendance schreef:
xAnnouk schreef:

Inderdaad, dus als mensen het echt allemaal zo zielig vinden. Stap er dan gewoon helemaal niet op!
Er is geen paard, die het je vraagt om op zn rug te stappen.

Jep ;) helemaal met je eens.
Ik rijd zelf ook gewoon, met bit maar soms ook gewoon met halstertje oid. :)

Tendance

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:20

Ach ik ook wel een keer, maar dan voor de gein. Ik ben niet van plan serieus bitloos te rijden, maar ook dan zorg ik, dat mijn paard niet in stand koppeltjeduikelen loopt!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:27

Tendance schreef:
Ik zeg niet dat dit door bitloos komt, maar dat ik dit wel heel vaak samen zie gaan met bitloos rijden. Ik heb dus niets tegen op bitloos rijden, maar wel op bitloze ruiters, die afgeven op bitruiters, maar ondertussen hun paard op de kop laten lopen en het er afschuwelijk uit laten zien met als gevolg een ongezonde manier van lopen voor het paard!

En wat ik ook al heel vaak heb gezegd: Ruiters, die gewoon op de achterhand blijven rijden, daar heb ik NIETS op tegen!

Ik heb dus wat tegen op die andere groep, die de mond heel groot heeft, maar waarbij het rijden er meer dan bedroevend uitziet!

Ho, nu zeg je weer heel wat anders dan de post waar ik op reageerde. Het heeft niks met bitloos te maken. Als er een ruiter is die eerst vriendelijk reed en dan opeens begint met zagen, waar wil je dat dan aan wijten? Je kan moeilijk een object de schuld geven, terwijl de ruiter degene is die anders gaat rijden.

Opzich is het hetzelfde als dat ik zou zeggen dat mensen die met een bit rijden hun paard in de krul zagen. Zo werkt het niet en zo is het ook niet.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:29

xAnnouk schreef:

Maar sommige dingen kunnen niet anders. Een paard hoort al niet in een paddock/stal thuis. Maar je kan ze nu nog moeilijk vrij laten in de natuur. Omdat ze in gevangenschap veel minder bewegen moet er wel gereden/gelongeerd etc. worden om ze toch aan die beweging te laten komen. Maar het zou natuurlijk fijn zijn omdat met zo minmogelijk tuig te doen. Een paarden mond is al niet gebouwd voor 1 bit. Laat staan voor 2

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:37

Air schreef:
Tendance schreef:

Ho, nu zeg je weer heel wat anders dan de post waar ik op reageerde. Het heeft niks met bitloos te maken. Als er een ruiter is die eerst vriendelijk reed en dan opeens begint met zagen, waar wil je dat dan aan wijten? Je kan moeilijk een object de schuld geven, terwijl de ruiter degene is die anders gaat rijden.

Opzich is het hetzelfde als dat ik zou zeggen dat mensen die met een bit rijden hun paard in de krul zagen. Zo werkt het niet en zo is het ook niet.

Lezen!
Ik zeg niet dat het aan bitloos of bit ligt. Ik geef geen object de schuld. Tenzij je de mens onder een object verstaat.Ik zeg, dat ik heel veel samen zie gaan. Het achteruitgaan van het rijden en het zonder bit rijden, maar ik ben ervan overtuigd, dat dit niet door het bitloos komt maar door het nalatige rijden door de ruiter.
Ze doen het toch goed want ze rijden zonder bit? Nou nee dus ze laten op andere punten steken vallen, die ze niet lieten vallen toen ze nog met bit reden.
Mensen worden soms laks omdat ze denken, dat ze het zo veel beter doen dan een ander.

Nogmaals, hiermee doel ik op een grote groep, niet op iedereen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:39

Tendance schreef:

Ik begrijp precies hoe jij het bedoelt. :D
De meeste foto's op bokt zonder bit, zijn van paarden totaal op de voorhand, zonder juiste bespiering, sloffend, niet actief van achteruit. Er zijn wel uitzonderingen, ik kan me nog herinneren die haflinger die geen bit meer in kon, door een tumor. Die liep netjes met en zonder bit.
Ach, iedereen moet zelf weten hoe men rijdt, ik vind het alleen een beetje kortzichtig, dat de bitlozen denken dat zij beter zorgen voor hun paard, of dat hun paard gelukkiger is. Er is maar 1 ding belangrijk in het leven van mijn paard: eten!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:44

MaritAriel schreef:
xAnnouk schreef:

Maar sommige dingen kunnen niet anders. Een paard hoort al niet in een paddock/stal thuis. Maar je kan ze nu nog moeilijk vrij laten in de natuur. Omdat ze in gevangenschap veel minder bewegen moet er wel gereden/gelongeerd etc. worden om ze toch aan die beweging te laten komen. Maar het zou natuurlijk fijn zijn omdat met zo minmogelijk tuig te doen. Een paarden mond is al niet gebouwd voor 1 bit. Laat staan voor 2

Dus ga je er maar opzitten, want het kan niet anders en ze zijn er toch al, dus ach....
Als mensen niet meer rijden, dan worden er ook minder paarden gefokt, dus het zou wel degelijk verschil maken!

Een vagina is niet gemaakt om een spiraaltje in te stoppen, maar gebeurd ook.
Tanden zijn ook niet gemaakt voor een beugel, maar die stoppen we er ook in.
Honden zijn niet gemaakt voor een riem, maar die doen we ook om.
Mensen zijn niet gemaakt om zwaar werk te doen, maar het moet ook gebeuren.
Paarden hebben een mond, die niet gemaakt is voor een bit, maar het kan wel, want op de plek waar het bit ligt zitten geen tanden.

Ik zie het probleem niet...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:44

Electra63 schreef:
Tendance schreef:

Ik begrijp precies hoe jij het bedoelt. :D
De meeste foto's op bokt zonder bit, zijn van paarden totaal op de voorhand, zonder juiste bespiering, sloffend, niet actief van achteruit. Er zijn wel uitzonderingen, ik kan me nog herinneren die haflinger die geen bit meer in kon, door een tumor. Die liep netjes met en zonder bit.
Ach, iedereen moet zelf weten hoe men rijdt, ik vind het alleen een beetje kortzichtig, dat de bitlozen denken dat zij beter zorgen voor hun paard, of dat hun paard gelukkiger is. Er is maar 1 ding belangrijk in het leven van mijn paard: eten!!

Blijkbaar kan een ander mij beter verwoorden, dan ikzelf!
Dank je wel!!!

Maar namen noem ik niet, want dan wordt bokt boos!

jeanine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:47

soms rij ik helemaal zonder :o dus ook zonder zadel, hoofstel etc. alleen dat is natuurlijk op een shetlander, en in een bakk :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:49

Dat hoef ik op mijn kalf van 1.80 niet te proberen. Die denkt dan alleen: Lang leve de lol!!!!!

Maar wel heel leuk! Dat deed ik met mijn pony vroeger ook!
Laatst bijgewerkt door Tendance op 17-02-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:49

jeanine1 schreef:
soms rij ik helemaal zonder :o dus ook zonder zadel, hoofstel etc. alleen dat is natuurlijk op een shetlander, en in een bakk :)

Dat is ook harstikke leuk, daar krijg je een onafhankelijke zit van. Daar heb je later wat aan, als je gaat dressuren of springen. :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:55

Tendance schreef:
Lezen!
Ik zeg niet dat het aan bitloos of bit ligt. Ik geef geen object de schuld. Tenzij je de mens onder een object verstaat.Ik zeg, dat ik heel veel samen zie gaan. Het achteruitgaan van het rijden en het zonder bit rijden, maar ik ben ervan overtuigd, dat dit niet door het bitloos komt maar door het nalatige rijden door de ruiter.
Ze doen het toch goed want ze rijden zonder bit? Nou nee dus ze laten op andere punten steken vallen, die ze niet lieten vallen toen ze nog met bit reden.
Mensen worden soms laks omdat ze denken, dat ze het zo veel beter doen dan een ander.

Als je dat daadwerkelijk vind waarom zet je dat dan in dit topic neer? Dat is dan gewoon offtopic.
Ik zie het met bit rijden vaak samen gaan met in de krul sjorren... zegt alleen wat over de ruiter.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:58

Tendance schreef:
Dus ga je er maar opzitten, want het kan niet anders en ze zijn er toch al, dus ach....
Als mensen niet meer rijden, dan worden er ook minder paarden gefokt, dus het zou wel degelijk verschil maken!

Een vagina is niet gemaakt om een spiraaltje in te stoppen, maar gebeurd ook.
Tanden zijn ook niet gemaakt voor een beugel, maar die stoppen we er ook in.
Honden zijn niet gemaakt voor een riem, maar die doen we ook om.
Mensen zijn niet gemaakt om zwaar werk te doen, maar het moet ook gebeuren.
Paarden hebben een mond, die niet gemaakt is voor een bit, maar het kan wel, want op de plek waar het bit ligt zitten geen tanden.

Ik zie het probleem niet...

er is een verschil tussen het probleem niet zien en niet willen zien. Ik vind je voorbeelden echt onzin. En omdat er geen tanden zitten is er meteen geen gevoel en pijn meer?

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:01

MaritAriel schreef:
xAnnouk schreef:

Het komt er gewoon op neer dat alles wat we doen eigenlijk, met deren ed. Niet zo "hoort" dan is er wel iets fout ja. Maar maak er iets goeds/moois van. Je kunt wel rijden bitloos en relaxed, je kunt wel rijden met bit en relaxed.

Want als je zou zeggen ik rijd met niks is daar ook iets fouts aan, de botten van je zitbeenknobbels die in je paard zijn rug prikken. Das dan toch ook fout?

Snap je? Ik kies geen kant, ik vind het allebei echt leuk :) maar zo kun je voor alles foute dingen gaan bedenken.
Want als wij mensen niet zo ver waren gekmen om dieren te vangen en zo te zijn geevolueerd in alles om ons heen dan liepen alle dieren nog vrij rond.
(sorry als het een beetje onduidelijk is)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:04

Air schreef:
Tendance schreef:
Lezen!

Als je dat daadwerkelijk vind waarom zet je dat dan in dit topic neer? Dat is dan gewoon offtopic.Ik zie het met bit rijden vaak samen gaan met in de krul sjorren... zegt alleen wat over de ruiter.

Wat is hier offtopic aan?