Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yviertje

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:34

Idd moet er altijd wel om lachen totdat ik een galopje maak.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:38

Als ze een keer verspringen is het nog wel grappig idd.. Als ze het op een lopen zetten wat minder, want dan heeft een bak toch wel heel veel hoeken. :=

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 21:39

Mijn paard mag best kloten hoor als mevrouw daar zin i heeft, de overige 23 uren dat ik niet op haar rug in die bak zit. Het ene uurtje dat ze even in dezzelfde bak aan de gang moet heeft ze maar even te doen wat ík wil. Haar voedsel, water, spullen worden tenslotte ook door mij betaald. (nja, vvooruit. Papa :D )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:50

Froukje1993 schreef:
En als ie wel zou springen, wat dan?

Ik ga nu wel de volle lading krijgen maar ik plaats het toch.
Als je een paard niet uit (een jolige/gekke) galop terugkrijgt zonder het bit tot aan de oren te trekken en wanneer het zomaar over hagen zou springen wanneer je die wilt gebruiken als rem, hoor je niet op een drukke autobaan.
Ik heb het over een jolige, gekke galop, niet over een galop uit paniek/angst.

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 22:56

Denk inderdaad dat je de volle lading gaat krijgen ;)

Maar als een beest wat 400/500 kilo weegt even gek en jolig wil doen , wat soms nogal naar kan uit pakken aangezien een gemiddeld mens rond de 75 kilo weegt en dus bij lange na niet zo sterk is als een paard , en als jij hem niet even goed verteld dat het niet mag. ga je dat gedrag niet afleren ;) een paard kan 23uur per dag doen wat hij zelf wil , en in dat ene uurtje kan hij best even doen wat er gevraagt word :j

Als mijn paard dit grapje uit had gehaald uit joligheid , had hij ook gewoon op zijn sodemieter gehad. En pas als hij rustig dat pad nog een keer had gelopen... dan zou ik hem belonen. Niet direct nadat je hem stil heb gekregen. Daarin tegen als het vanuit angst was geweest , jaa dan zou ik hem belonen zodra hij stil zou staan en verder niet op zijn kop geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 23:07

Als ik de foto's van dat fietspad bekijk en dan de reakties hier lees dan krijg ik het idee dat er mensen tussen zitten die niet echt beseffen in wat voor situatie een ruiter zich dan bevind. Dan vind ik zo'n beetje alles geoorloofd om het veilig te beëindigen.
Daarbij is en blijft een paard een dier en kan ieder paard zijn ruiter een keer in zo'n situatie brengen, hoe braaf het normaal gesproken ook is.
Je hebt paarden die altijd springen en paarden die stoppen en ik heb er 1 die overal gewoon dwars doorheen knalt, dat zegt niets over de veiligheid van het paard. Dan zou je dus met alle springende paarden niet meer de straat op kunnen?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 05:34

Gini schreef:
Ik ga nu wel de volle lading krijgen maar ik plaats het toch.
Als je een paard niet uit (een jolige/gekke) galop terugkrijgt zonder het bit tot aan de oren te trekken en wanneer het zomaar over hagen zou springen wanneer je die wilt gebruiken als rem, hoor je niet op een drukke autobaan.
Ik heb het over een jolige, gekke galop, niet over een galop uit paniek/angst.

Dikgedrukte ben ik het mee eens, maar zelfs mijn fries zou over die heg heen proberen te komen. Desnoods gaat ze er DOOR heen. En ook al was het een jolige/gekke galop, het is toch zo'n 500kg dat je moet stoppen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 05:48

Ik denk dat in een noodsituatie ieder doet wat hem of haar op dat moment invalt om de situatie te stoppen. Dat zou ik ook doen. Je denkt op dat moment niet na, maar handelt. Denk ik. Een instinct uit levensbehoud.
En de ene keer zul je in een noodsituatie (al of niet met paard) exact het goede doen en de andere keer doe je iets waar je misschien niet voor had gekozen als je erover had nagedacht.
Maar je hebt op dat moment geen tijd om na te denken, dus je handelt.
En je reactie daarna kan best een gevolg zijn van de adrenaline. Ook al niet onmenselijk.

Waar het mij om gaat is het ' op zijn plaats zetten/stevig doorpakken, als het paard tijdens het gewone rijden iets niet doet zoals de ruiter dat wil. En volgens mij is dat waar de TS op doelt.
Het topic wijkt steeds af naar noodsituaties, bijtende en schoppende paarden, maar daar gaat het m.i. hier helemaal niet om.
Het gaat om een dagelijkse rijsituatie, het trainen, en het paard doet niet wat je wil; wil niet nageven, niet wijken voor het been, reageert slecht op het been etc.
Dat er in een dergelijke situatie nogal eens stevig wordt doorgepakt, heb ik al talloze keren gezien. Ruiters die vloekend en zagend of schoppend door de bak gaan omdat paard niet doet wat ze willen; ruiters die op een wedstrijd kwaad worden omdat paardlief de oefening niet correct uitvoert etc etc.
En in die situatie heb ik daar moeite mee. Omdat het niet correct uitvoeren van de situatie in de regel een trainingsfout is (dus nooit correct aangeleer), de ruiter de verkeerde vraag stelt (onbewust, kan al iets subtiels zijn als iets verkeerde houding) of de vraag verkeerd wordt gesteld, waardoor verwarring bij het paard ontstaat. Het is ook mogelijk dat het paard het lichamelijk niet goed kan (de merrie die hier liep was daar een voorbeeld van. Ze deed haar best, maar kon de oefening niet altijd uitvoeren zoals gewenst, waarop de eigenaresse haar 'doorpakte' omdat ze wist dat het paard het kon. Ze wist echter niet -en stond nooit bij die mogelijkheid stil omdat ze dacht dat het paard gewoon eigenwijs was- dat het dier een vergroeiing in de sprong had, dat met het hele lijf compenseerde, even goed haar best deed, maar de pijn er vaak voor zorgde dat ze in verzet kwam). En wat dacht je van vluchtgedrag onder het zadel omdat de zadel niet goed ligt? Of vanwege rugproblemen. (Op zoek naar een paard zag ik verschillende paarden voorgereden met weggedrukte rug, die met een zeer scherp bit werden gereden om hen in toom te houden. Niemand scheen in de gaten te hebben dat het paard rugpijn had en dat het scherpe bit/bit eens stevig in de mond trekken, symptoom bestrijding was)
Dat zijn situaties waarbij ik denk dat de ruiter eens kritisch naar zichzelf zou moeten kijken en dat zie ik maar heeeeeeeel zelden gebeuren. Het is zoveel makkelijker om het paard de schuld te geven.

Maar laten we wel wezen. Voor het paard is het gedrag het enige communicatiemiddel. Het heeft geen andere mogelijkheid om aan te geven dat het iets niet begrijpt of pijn heeft. Het kwispelt niet, het gromt niet, het piept niet en het jankt niet.

Kijk voor de aardigheid eens kritisch rond in een bak waar een aantal ruiters oefenen, het inrijterrein van concours en concours zelf. Stel je voor dat de honden exact hetzelfde werden behandeld bij een wedstrijd, inclusief bit, zweep sporen etc. Ik denk dat het gegrom, gepiep en gejank niet om aan te horen was.

Nog even een speciale noot... mbt vluchtgedrag buiten. Zelf zou ik eerlijk gezegd niet alleen buiten rijden met een paard wat dergelijk gedrag vertoont. Ik vind het nogal gevaarlijk. Het kan altijd en bij iedereen gebeuren, maar bij een paard waarbij dit 'gewoon' gedrag is/die dit vaak doet, zou ik toch echt niet alleen op stap gaan, maar hierop trainen totdat het wel veilig kan. Je brengt anders niet alleen jezelf en je paard in gevaar, maar ook andere weggebruikers.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 05:56

DIt soort situaties zijn niet te verkomen, eenpaard is een levend wezen met een eigen wil.

Als mensen hun paard beter zouden kennen, zouden de dingen die jij beschrijft liljebo niet voorkomen. Maar veel mensen zien hun paard ook nog eens als een machine die 'dat 1 uurtje' gewoon moet luisteren. Paardrijden is samenwerken en luisteren naar elkaar.
Mijn paard heeft ook rugklachten gekregen door slecht liggend zadel. Bij de eerste tekenen dat het probleem het zadel was, is het zadel 'de prullenbak' in gegaan. Half jaar gestapt, daarna met angst en beven weer voorzichtig gaan rijden met een ander zadel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 06:20

Lamar schreef:
ik heb er 1 die overal gewoon dwars doorheen knalt, dat zegt niets over de veiligheid van het paard.

Dat zegt dus wel heel veel over de veiligheid van een paard. Een paard dat letterlijk door alles heen knalt (dus ook door fietsers, wandelaars, spelende kinderen, een stenen muur van 1m, bos, een gracht, een heg, auto's,....) is heel onveilig op de weg, een gevaar zelfs. Zo lang ik dat probleem niet opgelost zou hebben, zou ik geen lange buitenritten maken met het paard.
Buiten rijden wordt precies gezien als een recht. Ik mag naar buiten met mijn paard en ik doe dat dus ook, punt. Voor mij is naar buiten gaan een voorrecht.

Enkele quotes uit de Belgische wet:
Citaat:
De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers

Citaat:
Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.

Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.

Dat is de wet he, de grondwet!! Niet enkele regeltjes die ik van een pennysite heb gehaald.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:01

Yviertje schreef:
DIt soort situaties zijn niet te verkomen, eenpaard is een levend wezen met een eigen wil.

Als mensen hun paard beter zouden kennen, zouden de dingen die jij beschrijft liljebo niet voorkomen. Maar veel mensen zien hun paard ook nog eens als een machine die 'dat 1 uurtje' gewoon moet luisteren. Paardrijden is samenwerken en luisteren naar elkaar.
Mijn paard heeft ook rugklachten gekregen door slecht liggend zadel. Bij de eerste tekenen dat het probleem het zadel was, is het zadel 'de prullenbak' in gegaan. Half jaar gestapt, daarna met angst en beven weer voorzichtig gaan rijden met een ander zadel.

Klopt dat je noodsituaties niet altijd kunt voorkomen. Daarom schrijf ik ook dat je op dat moment doet wat nodig is. Maar een paard wat buiten standaard moeilijk te controleren is, zou ik dus niet buiten rijden.

Je hebt verder helemaal gelijk en het spreekt ook voor je dat je alert bent geweest op het zadelprobleem van je paard en daarop hebt gereageerd. Dat doet lang niet iedereen.
Petje af.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:10

liljebo, op zo'n paard zou ik niet eens naar buiten durven. Ben daar een te grote schijterd voor. Geef mij maar m'n eigen knollie, die schrikt alleen van "harley's" en bloempjes.

Zoals ik al zei vind ik dat ik goed moet luisteren naar wat mijn paard me wilt vertellen, aangezien ze niet praten is dat alleen maar lastiger. Ben liever wat te snel met een conclusie trekken als iets niet lekker loopt, dan dat ik blijf ploeteren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:23

Yviertje schreef:
liljebo, op zo'n paard zou ik niet eens naar buiten durven. Ben daar een te grote schijterd voor.

ik ook

Maar goed, dat buiten beschouwing, is dat ook verstandig. Een waarschuwingsmechanisme van je eigen lijf om jezelf (en anderen) niet onnodig in gevaar te brengen.

Yviertje schreef:
Geef mij maar m'n eigen knollie, die schrikt alleen van "harley's" en bloempjes.

_O-

Yviertje schreef:
Zoals ik al zei vind ik dat ik goed moet luisteren naar wat mijn paard me wilt vertellen, aangezien ze niet praten is dat alleen maar lastiger. Ben liever wat te snel met een conclusie trekken als iets niet lekker loopt, dan dat ik blijf ploeteren.

Heel lastig. Soms zou ik willen dat ze konden praten
(soms ook niet :o :+ )

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:34

Nee ik ook niet hoor, dan krijg je bij alles een heftige discussie :=

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:40

_O- die van mij zou de oren van mn hoofd kletsen... (hij zou echt zeker weten homo zijn :P )

En mijn haffie is eigenlijk altijd braaf... en we hoeven maar een heeeeeeeel klein stukje langs de weg, de rest is bos met weinig verkeer, dus zou t dan nog overwegen... Gelukkig is die van mij 99 van de 100x braaf :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 11:44

Gini schreef:
Dat zegt dus wel heel veel over de veiligheid van een paard. Een paard dat letterlijk door alles heen knalt (dus ook door fietsers, wandelaars, spelende kinderen, een stenen muur van 1m, bos, een gracht, een heg, auto's,....) is heel onveilig op de weg, een gevaar zelfs. Zo lang ik dat probleem niet opgelost zou hebben, zou ik geen lange buitenritten maken met het paard.
Buiten rijden wordt precies gezien als een recht. Ik mag naar buiten met mijn paard en ik doe dat dus ook, punt. Voor mij is naar buiten gaan een voorrecht.

Ik had het over paardentypes. Je hebt types die altijd springen als ze voor een hindernis komen te staan en je hebt types die dan vol op de rem gaan. Dan heb je nog het type dat ik heb dat zo groot en sterk is en zoveel brute kracht heeft dat hij als een stoomwals overal doorheen gaat.
Ik heb niet gezegd dat ik dat niet onder controle heb... dat is weer heel wat anders. Als ik dat niet onder controle zou hebben dan zou ik idd niet met hem de weg op gaan.
Het is hoe het paard in elkaar steekt van zichzelf uit. Dat wil nog niet zeggen dat een bepaald type paard automatisch een gevaar zou zijn op de weg.

Je kunt je ook flink verkijken op de joligheid van een galop. Wat kan beginnen als joligheid kan binnen 2 seconden omslaan naar vluchtgedrag.
Ik heb het zelf meegemaakt en een hele tijd niet ingezien. Als mijn fjord van joligheid keihard aan de kletter ging trok ik uit reflex meteen aan de teugels. Binnen twee seconden werd die joligheid dan omgezet in vluchtgedrag en ging hij er nog harder vandoor, al vechtend tegen mijn ophoudingen. En ik maar denken dat hij nog steeds jolig was en gewoon niet wilde stoppen.
Toen ik het inzag heb ik mijn 'aan de teugels trekken-reflex' bij mezelf eruit getraind (wat best lastig was), daarna bleek het paard veel makkelijker te stoppen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:11

Lamar schreef:
Ik heb het zelf meegemaakt en een hele tijd niet ingezien. Als mijn fjord van joligheid keihard aan de kletter ging trok ik uit reflex meteen aan de teugels. Binnen twee seconden werd die joligheid dan omgezet in vluchtgedrag en ging hij er nog harder vandoor, al vechtend tegen mijn ophoudingen. En ik maar denken dat hij nog steeds jolig was en gewoon niet wilde stoppen.
Toen ik het inzag heb ik mijn 'aan de teugels trekken-reflex' bij mezelf eruit getraind (wat best lastig was), daarna bleek het paard veel makkelijker te stoppen.

_/-\o_

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:12

Je moet inderdaad soms eens doortrekken, spijtig genoeg heeft het paard waar ik op rijd af en toe wandjes aan zijn mond. volgens mij door te klein bit, volgens eigenaars mijn fout.
maar het is niet het zachtste paard dat er is en je moet hem af en toen eens rustig laten worden. dan trek ik rustig maar tog stevig door. in het begin trok hij dan hard terug. maar dat is hij afgeleerd. en de wondjes zijn altijd minder en minder. xp

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:19

michaelally schreef:
Je moet inderdaad soms eens doortrekken, spijtig genoeg heeft het paard waar ik op rijd af en toe wandjes aan zijn mond. volgens mij door te klein bit, volgens eigenaars mijn fout.
maar het is niet het zachtste paard dat er is en je moet hem af en toen eens rustig laten worden. dan trek ik rustig maar tog stevig door. in het begin trok hij dan hard terug. maar dat is hij afgeleerd. en de wondjes zijn altijd minder en minder. xp

Je hebt mensen met paarden en je hebt paardenmensen.....

Dat jij het normaal vind dat je je paard gewoon net zo hard in zn mond rukt dat zn mond openligt. Vind dit echt ontzettend sneu..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 14:32

Dat ben ik met je eens Bellissima_

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:38

michaelally schreef:
volgens eigenaars mijn fout.

De eigenaars hebben gelijk. Het IS jouw fout.
Er is geen enkel excuus om dusdanig met het bit om te gaan dat wondjes in de mond van je paard standaard zijn.
Triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 17:53

Ik vraag me echt af wat je moet doen om de mondhoeken van een paard kapot te krijgen. Op de manege waar ik vroeger reed stonden ook een paar pony's met littekenweefsel in de mondhoeken.
Komt dat door zagen met een bit met losse ringen of hoe gaat dat? :?

Love_4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:05

Ik pak mijn paarden zo nu en dan ook een keertje door als ze niet luisteren..
Maar ik doe dit wel rechtvaardig ;) Ik hou niet van dat getouwtrek in de mond..
Daar krijg je naar mijn mening alleen maar meer stress van...

Als ik ze doorpak is het met meer druk op me benen en teugel..
Ik zal nooit een zweep pakken/gebruiken om ermee te gaan slaan als ze neit luisteren
Dit geld voor mij ook voor sporen..

Het zijn beide hulpmiddelen om je hulpen te verfijnen, meer niet..

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:12

Ik heb niet alle berichten gelezen maar wel even het eerste bericht..... Ik vind dat je je paard best wel eens mag aan pakken. Inderdaad zoals veel mesen zeggen de fout ligt bij de ruiter hier ben ik het mee eens maar niet altijd. Ook paarden hebben soms hun dag niet of het waaid hard of het weer gaat veranderen of ze hebben gewoon geen zin. Dus ik vind dat je je paard best wel eens mag aan pakken maar nooit onterecht en zeker nooit in de mond! Ook dit is voor iedereen anders bitloos rijden voel ik persoonlijk niks voor (ik vind het wel erg knap en goed) maar ik vind dat je je paard nooit in zijn mond mag trekken. Sommige mensen willen hun paard mooi 'aan de teugel' hebben en beginnen met zagen. Mij lukt dit gewoon alleen met me benen de teugels gebruik ik als aanleunig steun voor me paarden maar verder lukt alles met benen en stem. En ik ben echt niet de beste ruiter en maak ook fouten en heb ook gewoon les nodig. Maar als ik het kan dan kan een ander dit ook...

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 18:14

omg die reactie van die wondjes :oo
hoe kun je leven met jezelf? ookal denk je dat het door het bit komt, dan nog ga je toch niet in de mond van een paard lopen rukken terwijl hij ook nog een te klein bit in heeft?
sorry maar daar snap ik nou echt helemaal niks van.

zelf heb ik ook wel eens situaties waarin ik harder aan de teugels trek dan mijn bedoeling is, puur om mezelf te beschermen. en ja, het helpt. maar er zijn talloze manieren om hiermee te oefenen wat betreft jezelf én wat betreft je paard, en als je weet dat je een paard hebt dat snel aan de kletter gaat, dan train je er toch op om hem snel terug te krijgen? in plaats van te rukken en te zagen tot het paard stopt?