Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) Froukje1993 schreef:En als ie wel zou springen, wat dan?
een paard kan 23uur per dag doen wat hij zelf wil , en in dat ene uurtje kan hij best even doen wat er gevraagt word
Gini schreef:Ik ga nu wel de volle lading krijgen maar ik plaats het toch.
Als je een paard niet uit (een jolige/gekke) galop terugkrijgt zonder het bit tot aan de oren te trekken en wanneer het zomaar over hagen zou springen wanneer je die wilt gebruiken als rem, hoor je niet op een drukke autobaan.
Ik heb het over een jolige, gekke galop, niet over een galop uit paniek/angst.
Lamar schreef:ik heb er 1 die overal gewoon dwars doorheen knalt, dat zegt niets over de veiligheid van het paard.
Citaat:De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers
Citaat:Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten.
Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewegingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben.
Yviertje schreef:DIt soort situaties zijn niet te verkomen, eenpaard is een levend wezen met een eigen wil.
Als mensen hun paard beter zouden kennen, zouden de dingen die jij beschrijft liljebo niet voorkomen. Maar veel mensen zien hun paard ook nog eens als een machine die 'dat 1 uurtje' gewoon moet luisteren. Paardrijden is samenwerken en luisteren naar elkaar.
Mijn paard heeft ook rugklachten gekregen door slecht liggend zadel. Bij de eerste tekenen dat het probleem het zadel was, is het zadel 'de prullenbak' in gegaan. Half jaar gestapt, daarna met angst en beven weer voorzichtig gaan rijden met een ander zadel.
Yviertje schreef:liljebo, op zo'n paard zou ik niet eens naar buiten durven. Ben daar een te grote schijterd voor.
Yviertje schreef:Geef mij maar m'n eigen knollie, die schrikt alleen van "harley's" en bloempjes.
Yviertje schreef:Zoals ik al zei vind ik dat ik goed moet luisteren naar wat mijn paard me wilt vertellen, aangezien ze niet praten is dat alleen maar lastiger. Ben liever wat te snel met een conclusie trekken als iets niet lekker loopt, dan dat ik blijf ploeteren.
)
die van mij zou de oren van mn hoofd kletsen... (hij zou echt zeker weten homo zijn
)
Gini schreef:Dat zegt dus wel heel veel over de veiligheid van een paard. Een paard dat letterlijk door alles heen knalt (dus ook door fietsers, wandelaars, spelende kinderen, een stenen muur van 1m, bos, een gracht, een heg, auto's,....) is heel onveilig op de weg, een gevaar zelfs. Zo lang ik dat probleem niet opgelost zou hebben, zou ik geen lange buitenritten maken met het paard.
Buiten rijden wordt precies gezien als een recht. Ik mag naar buiten met mijn paard en ik doe dat dus ook, punt. Voor mij is naar buiten gaan een voorrecht.
Lamar schreef:Ik heb het zelf meegemaakt en een hele tijd niet ingezien. Als mijn fjord van joligheid keihard aan de kletter ging trok ik uit reflex meteen aan de teugels. Binnen twee seconden werd die joligheid dan omgezet in vluchtgedrag en ging hij er nog harder vandoor, al vechtend tegen mijn ophoudingen. En ik maar denken dat hij nog steeds jolig was en gewoon niet wilde stoppen.
Toen ik het inzag heb ik mijn 'aan de teugels trekken-reflex' bij mezelf eruit getraind (wat best lastig was), daarna bleek het paard veel makkelijker te stoppen.
michaelally schreef:Je moet inderdaad soms eens doortrekken, spijtig genoeg heeft het paard waar ik op rijd af en toe wandjes aan zijn mond. volgens mij door te klein bit, volgens eigenaars mijn fout.
maar het is niet het zachtste paard dat er is en je moet hem af en toen eens rustig laten worden. dan trek ik rustig maar tog stevig door. in het begin trok hij dan hard terug. maar dat is hij afgeleerd. en de wondjes zijn altijd minder en minder. xp
Ik hou niet van dat getouwtrek in de mond..