Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:36

Kerry_Tinker schreef:
Ik ben afgelopen woensdag gevallen voor de 1e keer met mijn paard dat ik nu 1 jaar heb. Is nog een jong paard. We hadden het galoppad eerst in stap afgelegd om te controleren of er geen takken of plassen water lagen, het leek veilig maar op de terugweg bleek er een plas water onder een dek van bladeren te liggen. Kerry galoppeerde er door heen een gleed uit. Doordat hij zich herstelde om overeind te blijven werd ik gelanceerd. Daar hou je niks aan. Ik brak mijn staartbeen en nog een botbreuk in mijn bekken. Ik voel me nu geen slechts ruiter, meer een pechvogel

Oef wat vervelend. He gaat het nu?

Kerry_Tinker

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 17:43

@annemiek, hier gaat het redelijk. Gisteren in het ziekenhuis geweest, blijkt nu dat het heiligbeen ook gebroken is. Nu nog tot kerst rust houden en dan zou op de foto te zien zijn dat het geheeld is.
Daarna duurt het zo'n 3 maanden voordat het bot op volle kracht hersteld is. Misschien rond januari weer rijden.. Ik maak me soms wel zorgen dat ik niet meer kan rijden maar arts zei dat het gunstige breuken zijn :j

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:48

Ik vind niet dat je meteen niet meer kan rijden als je valt! Paarden blijven nou eenmaal onvoorspelbaar en nouja die kunnen een keer gek doen. En als ze dan een rare beweging maken die wij als ruiter niet verwachten, tja dan lig je in het zand haha. Ik vind je juist een goede ruiter als je na een (harde) val weer opstapt en wegrijdt en niet opgeeft!

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:46

iedereen valt wel een keer van een paard zelfs de beste mensen. Dus ik vind het dan banketstaaf om iemand gelijk uit te maken dat die slecht is

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 11:45

Wha ha ha hier moet ik echt vreselijk om lachen.
Iedereen valt wel eens van zijn of haar paard.
Zeker als ze een keer flink spatten.
Ik zou dan eerder zeggen dat je geen ster bent in het uitzitten van bokken.
Nee, heeft niets te maken met ervaring of rijkunst.
Heb een poos bij een fokker gestaan en ben nog nooit zo vaak van een paard gevallen als daar.
Waren allemaal jonge beesten.
Dus mijn motto is opstaan en weer doorgaan!

Olympico

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 22:51

dat ligt er maar net aan hoé..

BlackBearX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 17:27

Ik vindt dat je fouten kan maken en dat je daarvan moet leren.
Er is niet voorniks; Je leert met vallen en opstaan.
Je bent echt geen slechte ruiter als je eraf valt hoor.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 22:48

Ik ben laatst van mijn paard gevallen, 3 ruggenwervels en 3 nekwervels gebroken, maar heb er wel ontzettend veel van geleerd.
Helaas kosten de meest leerzame lessen meestal het meest. Maar je kan er van balen en bij de pakken neer gaan zitten, dit vind ik persoonlijk iets voor een "slechte" ruiter. Maar je kan ook opstappen en leren van je fouten.
Het is hoe je het zelf ziet.

pauline183

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:31

Ik vind dat je dan juist veel beter wordt! Ik ben al zoooovaak gevallen, maar na een paar keer weet je precies wanneer en waarom en hoe gaan bokken en dan kan je juist langer blijven zitten

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:42

ook ik ben er vaak genoeg naast gaan liggen maar zolang ik inderdaad niet bij de pakken neer ga zitten is daar niets slechts aan...

er af vallen heeft niet altijd iets te maken met de kwaliteiten van de ruiter... het is meestal een samenloop va omstandigheden en je kan er altijd je leer uit trekken zeg maar...

Als je het lef hebt om inderdaad indien mogelijk weer op te staan en door te gaan ben je sterker dan veel mensen die andere sporten en hobby's doen.

respect voor iedereen die ondanks zware kneuzingen of breuken weer terug opstapt dit getuigd van passie en doorzettingsvermogen

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 12:15

Ik heb niet het hele topic gelezen dus ik als ik in de herhaling val mijn excuus.
Ik vind de vraag "ben je een slechte ruiter als je valt" lastig te beantwoorden. Er zijn beginnende ruiters die aan de ene kant opstappen en aan de andere kant er weer af vallen :-D. Maar ik heb ook zeer ervaren ruiters zien vallen. Zijn die dan per definitie slechte ruiters? Nee, ik denk het niet.

Ik ben zelf ooit gevallen met paard en al, en ja dat was deels mijn eigen schuld. Ik heb mijn paard boven een sprong uit balans gebracht omdat ik zelf ergens van schrok. We zijn over de kop geslagen en hij is op mijn lichaam gevallen. Toch denk ik niet dat ik een slechte ruiter was.

DanonePower

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 11:31

Je bent geen slechte ruiter als je valt wel een beginner ruiter als je valt als die in de galop gaat of alleen aan het draven bent.

Kameleon94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 20:32

Vast enigszins overbodig, maar ik vind ook dat je geen slechte ruiter bent als je valt. Je kunt er juist heel veel van leren. Soms is het beter om te vallen, dan nét op je paard te blijven zitten. Als je valt maakt het vaak meer indruk op je en zul je het beter onthouden (en er dus wat van leren).

paradisex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 10:54

Nee dat vind ik helemaal niet :D ben zelf 4 keer gevallen *2 keer door de nerveuze pony 8)7
* 1 keer tijdens mn eerste les zonder longe ( het paard had zich verschoten )
* en 1 keer door Laura die struikelde
Door te vallen leer je juist heel veel bij :j ik toch :=
Een vriendin van mij , een supergoede ruiter is nog maar 1 keer gevallen , maar het is niet omdat ze gevallen is dat ze een slechte ruiter is hoor ! Integendeel :D

kroontje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 17:05

wow.. 2,5 en nu al onder het zadel.. dat is best heel jong..
Ik vind het onzin dat als je valt je gelijk een slechte ruiter bent, niemand komt in de topsport zonder te vallen.. dat is overal zo denk ik..
Vallen hoort erbij, paarden kunnen soms zo onverwachts zijn dat je een val bijna niet kunt vermeiden.. Natuurlijk is er ook een verschil tussen hoe snel een beginner eraf valt of een ervaren ruiter.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 18:37

Ik wil mezelf zeker geen topruiter noemen, maar ook zeker geen slechte ruiter, en toch heb ik twee dagen terug een paar mooie blauwe plekken en goede spierpijn opgelopen door naast mijn pony te gaan liggen in plaats van er op te blijven zitten. Ik reed een mij onbekende pony, stap en draf gingen bijna perfect voor een eerste ontmoeting, maar toen we een gallopje gingen doen werd ie tot drie keer toe even gek in zijn koppie. Dat soort dingen kunnen gebeuren, het is en blijft een dier. Ik moet wel zeggen dat ik soms ruiters zie die het er erg naar maken, maar niet vaak. De meeste ruiters die van hun paard af vallen hebben gewoon pech, kan gebeuren en zolang je aar weer opstaat en door gaat kan je alleen maar geprezen worden om je moed en doorzettingsvermogen.

Ryomieko

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 22:51

Vind het onzin, of je nou veel valt of niet, blijkt niet uit of je een slechte of goede ruiter bent. Ben zelf eigenlijk
in die 7 jaar amper tot nooit gevallen (denk, 3/4x), maar kan niet zeggen dat ik nou de allerbeste ruiter ben :').

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:55

Nee je bent zeker geen slechte ruiter als je valt want daar kan je alleen van leren en de beste ruiter wil steeds meer leren!

tiffani12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 16:18

Ik vind hoe vaker je valt hoe beter je word ! :D ik ben 1 keer met springen 3 x er afgevallen ;( omdat de pony nog door moest krijgen hóe hij eroverheen moest dus dat werden rare hoge sprongen , elke keer opnieuw erop en de 4e x bleef ik zitten :D en daarna ook nooit meer gevallen met een sprong , ook niet meer als hij 1 x weer zo'n leuke hoge sprong maakt , ik heb dus geleerd hoe ik erop kan blijven

en ja ook ik ben er zo een die het wel leuk vind als de pony lekker gek doet en de voetjes van de grond gooit ( als het maar niet overdreven is en elke les doet , dat het dan echt vervelend word ) maar af en toe even gek doen hoort erbij

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:03

Dat is maar net hoe je het bekijkt!

Bij ons op de manege werd altijd gezegd 'pas als je 100x bent gevallen, kun je rijden'. :+

En daarbij de meeste mensen die zeggen 'dan moet je maar beter leren rijden' durven zelf helemaal niet eens op te stappen. :D

Ik denk dat je beter leert rijden van een paard dat misschien wel heel snel is of wel eens bokt oid dan op een paard waar je de teugels bij wijze van spreken los kunt laten en dan loopt ie toch wel. :o

asdfghjkl06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:30

Zal vast al gezegt zijn maar ik vind dat je absoluut geen slechte ruiter bent als je valt. Ik vind dat je er alleen maar van kan leren, en soms gebeurt het gewoon :Y)

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 17:45

Nee je bent geen slechte ruiter als je valt! Helemaal niet.
Je moet fouten maken om beter te worden. Als je niet 'leert' om te vallen zal je ook niet voorbereid zijn.
Ik vind dat je absoluut GEEN slechte ruiter bent als je van je paardje valt.

asdfghjkl16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:19

Ik vind dit absoluut niet.
Van vallen kun je alleen maar leren. Vaak is het toch een eigen fout waardoor je valt wn soms is het een onhandig ongelukje haha. Niks aan te doen hoort erbij

Sarahhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:14

Als je valt vind ik absoluut niet dat je een slechte ruiter bent, vallen en opstaan dat hoort erbij! :D

Tivioxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 12:48

Sarahhoi schreef:
Als je valt vind ik absoluut niet dat je een slechte ruiter bent, vallen en opstaan dat hoort erbij! :D

Inderdaad. Van je fouten kun je leren, toch