germie schreef:Moontje, ik ben nu wel heel benieuwd hoe veel keer per week jij dan bezig bent. En wat voor criteria jij dan stelt aan het 'er klaar voor zijn'.
Want ik ben ong. 1 keer per week bezig met m'n jonge paard. Die wil ik nu eerst in het tuig beleren. Of althans zo ver dat hij een bandje kan trekken. DAarna maak ik de keuze of ik er eerst opga, of eerst de wagen erachter hang.
Ik heb met dit dier ook beslist geen haast.
Maar na 4 keer loopt hij toch in het tuig met mij erachter netjes in stap en draf, links en rechts zit er op, alleen met halthouden is hij wat ongeduldig. Hij heeft al een stukje over de weg gelopen, en ook dat ging goed.
Wilde ik echt gaan rijden, dan was hij nu beslist al ver genoeg klaar om erop te stappen. Maar ik heb de tijd en ik vind hem nog te jong. Ik hou me dus in.
Maar dit alles kost dus geen jaar.
Meelopen, voetjes geven en dat soort dingen kende hij al.
Kijk, hij kent het natuurlijk nog niet perfect. ZEker het halthouden moet beter. Want als hij achterwaarts loopt met een wagen erachter, dan drukken ze alles omver. Maar hij doet het wel, en zeker genoeg om bij wijze van nu weer een stapje verder te gaan (strengen tussen de benen, bandje erachter).
Dus wat leer jij ze in dat jaar en hoe vaak ben je er mee bezig?
Ik denk dat we namelijk een heel andere manier van inrijden hanteren, die beide niet fout of beter zijn dan een andere methode. Ga ik alleen inrijden, dan wil ik wel dat het zadel goed geaccepteerd wordt. Dat is vaak na een paar keer longeren met zadel al het geval. Daarna ga ik er het liefst op in een bak (dus afgesloten ruimte). En leer ik het sturen e.d. vanaf de rug van het dier aan. Jij doet dat door erachter te lopen.
Maar zelfs als ik het rustigaan doe, dan heb ik een paard binnen 3-4 maanden B klaar, en dat alles met vertrouwen. 3 keer in de week ong.
Maar ik kan dit alles natuurlijk ook rekken door minder vaak met iets bezig te zijn. DAn kan ik dat best naar een jaar rekken.
Op het moment ben ik 4 keer per week bezig met haar.
Ik wil dat een paard kan stappen, sturen, stilstaan, achterwaarts, schouderbinnenwaarts aan de lange lijnen voor ik erop stap.
Natuurlijk duurt het geen jaar om dat allemaal aan te leren maar ik wil graag dat het gewoon wordt voor het paard.
Mijn paard kan al voetjes geven maar toch doe ik het elke keer weer ook als het niet nodig is.
Ik moet er dan wel bij zeggen dat dit voor mijzelf is.
Ik vindt het zelf ook leuk om met haar bezig te zijn en heb ook totaal niet de insteek van het in een jaarling daar heb je niks aan als ze 3 is begin ik.
Ik vindt het leuk om met haar bezig te zijn en denk ook zeker dat het voordeel geeft voor de toekomst en ze zal er ook echt niet slechter van worden.
Natuurlijk kan het ook in korte tijd als het niet voor mezelf zou zijn maar voor een ander.
Maar dit geeft mij voor mijn eigen paard een goed gevoel.
En dat vindt ik het belangrijkst dat je een goed gevoel hebt bij wat je doet.