Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 09:07

Ik heb beide paarden van mij op 5 jarige leeftijd zadelmak gemaakt, ik doe het zelf liever allemaal lekker rustig aan. :)

Maar ik ben er echt niet altijd op tegen als mensen hun paard op 2½/3 jarige leeftijd inrijden, maar sommigen paarden zien er nog zo uhm.. "pups" uit! Dat vind ik een raar beeld geven. Voor de rest denk ik altijd maar zo, dat de mensen die het doen, waarschijnlijk zelf weten waar ze mee bezig zijn :) !

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:46

Mijn paard (AV) is zadelmak gemaakt op 7jarige leeftijd en wordt nu ze net 8 is pas echt ingereden.
Is een beetje laat, maar aangezien ze nu echt helemaal uitgegroeid is zie ik het alleen maar als een enorm voordeel.

Ik heb foto's gezien van haar op 3,5 jarige leeftijd en ben heel blij dat er toen nog niemand op is gestapt, echt nog een baby vergeleken met nu, ook qua bouw.

Ik heb makkelijk praten, want ik heb haar pas op haar 7e gekocht en weet niet of ik anders ook zo lang had kunnen wachten.. maar 3 vind ik echt te vroeg, 2,5 dus helemaal. Zo rond 4,5 vind ik een mooie leeftijd om te beginnen.

paulien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 18:49

laaat ze lekker jong zijn ;) ze moeten hun hele leven nog werken :+

Noortje_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:43

Ik denk dat het per paard verschillend is, qua bouw en qua gedrag.
ik vind dat je met 2.5jaar bezig kan gaan met longeren enzo.
met 3jaar inrijden, en dan tot zen 4.5jaar 2x in de week blijfen rijden dus niet elke dag!
het is heel normaal dat ze ze vroeg inrijden en dan elke dag rijden, alleen daar is een jong paard niet voor gemaakt.

wendyy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:36

Wudo schreef:

Helemaal mee eens ! 2.5 zijn ze nog zo jong.. zou lekker wachten tot minimaal 3.5 :)

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:25

ik zou zelf wachten met echt gaan rijden tot 3,5/ 4 jaar.
met 3 jaar wat wnnen aan het zadel enzo en wat longeren maar meer niet.

het is gewoon niet goed voor je paard, hij is nog niet voldoende ontwikkeld op een 2,5 jarige leeftijd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 21:31

Je kunt best op een jong paard stappen, maar je moet niet echt wat vragen.

Mijn 2.5 jarige heeft net vorige week eens een zadel opgehad, en de week daarvoor eens een borststuk met staartriem. Verder wandel ik met hem. Longeren heb ik een paar keer gedaan zonder bijzet aan het halster. Bitje krijgt hij zo nu en dan eens in met borstelen.
De komende maanden wil ik het wandelen uitbreiden, langs de weg, kan ik ondertussen stukjes hardlopen, sukkelt hij mee. Wordt hij verkeersmak en mijn conditie gaat vooruit.
En dan stap ik er straks zo op tegen de tijd dat hij 3 is, gewoon als ik terugkom van een wandeling. Mag hij me de laatste meters dragen. En dat breid je dan uit en zo heb je ze zonder stress zadelmak, en zonder dat je ze overvraagt.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:50

kwam er van de week achter ..door rond te vragen en bellen voor meer info van mijn jonge ruin ..

hij is al met 1,5 - 2 jaar ingereden !! schrok hier gigantisch van !
hij is zeer nuchter en koel in het koppie maar vond dit echt te ver gaan .

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:54

dat is wel belachelijk jong!!!
ik kreeg pas geleden een mail van iemand of ik hun paard zadelmak wilde maken die was 2 dus ik zei o dit jaar 3 dus..
nee dit jaar 2 zei ze , dus in principe 1.5 ! uiteraard heb ik ze verteld dat dit absoluut niet verstandig is en ze echt zeker nog een jaar moeten wachten en heb ik uiteraard het aanbod afgeslagen

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:51

2,5.. hmm ja dit vind ik veel te vroeg voor inrijden
tot 2,5 kan toch zeker wel gewacht worden?!
Dingen zoals zadeltje erop, longeren e.d. vind ik wel vroeger kunnen ;)

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:03

Ik vind (afhankelijk van welk paard) dat je vanaf z'n 2e met longeren mag beginnen. Zo krijg je ook een betere band met je paard en sommige vinden het nog leuk ook. Vanaf ruim 2,5 een zadeltje erop en een bitje in doen, de longeerlijn vastmaken aan een halster. Als het paard aan het bit is gewend kan je de longeerlijn aan het bit vastmaken en zo longeren. Hangen vind ik vanaf ruim 2,5 ook nog wel kunnen. Maar erop gaan pas echt vanaf z'n 3e! Sommige paarden, bijvoorbeeld friezen, groeien langer door, dus daarbij vind ik dat ze minstens 4 moeten zijn. maar dat hangt dus heel erg van het paard af. Maar voordat het paard 3 is mag er naar mijn mening nog geen ruiter op!

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:18

wendyy1988 schreef:
Wudo schreef:

Helemaal mee eens ! 2.5 zijn ze nog zo jong.. zou lekker wachten tot minimaal 3.5 :)

Helemaal niet mee eens.
Mijn paarden zijn geen werk paarden.

Ik heb een kruising fries 2,5 en een andalusier 2 jaar. Kijkt naar wat het paard aan kan en hoe hij geestelijk is.
Bijv. Andalusier geestelijk totaal niet volwassen lichaamlijk Nog lang niet aan toe laat bloeiers
Kruising geestelijk: Nieuwschierig volwassen in de groep. Lichaamelijk Stevige bouw.

Mijn kruising fries kent het zadel een hoodstel en longeren doe ik 1x in de maand zo'n 5 a 10 min.
Rijden doen we nog niet maar ik vind wel dat je lekker rustig aan wat leuke dingetjes en wat weg wijs kunt gaan maken.

Ik heb een mijn paarden voor zo nu en dan een ritje hij zou ook nooit elke dag bereden worden.

En idd het is niet goed voor je paard als je zegt ik laat mijn paard met 2,5 beleren en dat je daarna intensief met het paard aan de gang gaat.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 13:20

essiesilly schreef:
ik kreeg pas geleden een mail van iemand of ik hun paard zadelmak wilde maken die was 2 dus ik zei o dit jaar 3 dus..
nee dit jaar 2 zei ze , dus in principe 1.5 ! uiteraard heb ik ze verteld dat dit absoluut niet verstandig is en ze echt zeker nog een jaar moeten wachten en heb ik uiteraard het aanbod afgeslagen

Zinds wanneer is zadelmak hetzelfde als inrijden?
En als jij dit niet als hetzelfde ziet zinds wanneer moet het allemaal achter elkaar?
Je kan toch een 2 jarige rustig aan een zadel laten wennen afentoe met zadel op aan de hand wandelen.
En dan met 3,5 pas inrijden.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:10

met 2 jaar zadelmak maken oke niets op tegen ( gewoon zadel erop en aan de hand wandelen ) hoofdstelletje in en op spelende wijs dingen leren vind ik wel kunnen

maar wat er met mijn paard is gebeurd is heel iets anders.
daar zijn ze echt met 1,5- 2 jaar erop gaan rijden stap draf hebben niet veel gevraagt maar toch is het veelste jong

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 00:41

Eigenlijk zou niemand op een paard moeten gaan zitten dat jonger is dan 4 jaar. En als ze het dan doen, dan zouden ze nog heel rustig aan moeten doen. Een paard is pas helemaal volgroeid op zijn zesde, dus dan is het ook pas in staat om volledig belast te worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:13

Moontje1991 schreef:
essiesilly schreef:

En als jij dit niet als hetzelfde ziet zinds wanneer moet het allemaal achter elkaar?
Je kan toch een 2 jarige rustig aan een zadel laten wennen afentoe met zadel op aan de hand wandelen.

En wat doe je als die 2 jarige na 3 of 4 keer een zadel gedragen te hebben eigenlijk al zo ver is om erop te stappen? Kun je je dan inhouden?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:27

germie schreef:
Moontje1991 schreef:

En wat doe je als die 2 jarige na 3 of 4 keer een zadel gedragen te hebben eigenlijk al zo ver is om erop te stappen? Kun je je dan inhouden?

Ja want ik vindt niet dat een paard daar na 4 keer klaar voor is.
Ik vindt minstenss een jaar voorbereiding noodzakelijk.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:31

Mijn merrie is nu 2 jaar en bijna 3 maanden O:) Echt een droppie!
Wat ik doe: pluk haar 3x in de week even van haar weide af om in de paddock wat oefeningetjes te doen. Vindt ze geweldig! Onder oefeningetjes versta ik: voetje geven (ze geeft haar voetjes omhoog, dus het ziet eruit als de spaanse pas/ jambette echt heel grappig), rennen naar de ene kant en weer terug achter het baasje, lekker in het zand rollen, fleemen (lachen), achterwaarts lopen (kan ze erg goed :)) en verder bokken, heel veel bokken ze kan er geen genoeg van krijgen :P.

Daarnaast poets ik haar te weinig :o maar als ze eenmaal gepoetst wordt (ongeveer 1x per week) gaat ze er uitgebreid voor staan en lekker wegdoezelen.

Verder maken we af en toe een wandeling van 1 km en weer 1km terug. De ene week 2x, de andere week niet en de andere week 1x etc. net wanneer ik er zin in heb.

Ze heeft al 1x het zadel op haar rug gehad, daarna niet meer. Verder heeft ze al 1x peesbeschermers omgehad en een dekje, deken en een dekensingel (om de deken op zijn plek te houden). Geeft ze geen drol om en ik was daar erg blij mee. Dit zijn gewoon oefeningetjes en niet omdat ze een zadel op moet of peesbeschermers om moet. Ik had dit puur gedaan omdat ik vondt dat ze dat wel een keertje mocht voelen. Nu verwacht ik half bokt in de aanval :+

Voor de rest staat de dus lekker op de wei en mag ze totdat ze 3 is op de wei blijven. Ik begin met longeren als ze 3 jaar is, omdat ik weet dat de aanhechtingen nog niet allemaal dichtgegroeit zijn en het wordt te belastend in haar koppie zou ik nu beginnen. Als ze dan het longeren onder de knie heeft, ga ik een cursus longeren met dubbele lijnen volgen. Daarna wordt ze zadelmak gemaakt (+- bij 3,5jaar) en mag ze de rest van de zomer op de wei staan. Hierna wordt ze langzaamaan ingereden. Dit is het plan, of het ooit afwijkt geen idee maar dan zal het een reden hebben. Eerder zal het niet worden maar later zou kunnen. Ik rijdt zelf nu op IJslanders dus het rijden mis ik niet, het troetelen en verzorgen en genieten hoe zij aan het ravotten is met vriendjes in de wei vindt ik heerlijk! :D Dromen dat ik op haar rug zit deed ik al vanaf dat ik haar had, maar het uitvoeren moet nog even op zich laten wachten.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:28

Moontje1991 schreef:
germie schreef:

Ja want ik vindt niet dat een paard daar na 4 keer klaar voor is.
Ik vindt minstenss een jaar voorbereiding noodzakelijk.

Had even geen tijd voor een lange reactie dus bij deze als nog.
Ik vindt zelf ook dat als een paard zadelmak is het paard nog lang niet klaar is om bereden te worden.
Ik Vindt dat als het paard eenmaal zadelmak is eerst alles van de grond moet worden geleerd doormiddel van lange lijnen. (nee niet longeren maar er achter lopen met 2 lange teugels)
En dat heeft naar mijn mening toch zeker wel een jaar nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:44

Moontje, ik ben nu wel heel benieuwd hoe veel keer per week jij dan bezig bent. En wat voor criteria jij dan stelt aan het 'er klaar voor zijn'.
Want ik ben ong. 1 keer per week bezig met m'n jonge paard. Die wil ik nu eerst in het tuig beleren. Of althans zo ver dat hij een bandje kan trekken. DAarna maak ik de keuze of ik er eerst opga, of eerst de wagen erachter hang.
Ik heb met dit dier ook beslist geen haast.
Maar na 4 keer loopt hij toch in het tuig met mij erachter netjes in stap en draf, links en rechts zit er op, alleen met halthouden is hij wat ongeduldig. Hij heeft al een stukje over de weg gelopen, en ook dat ging goed.
Wilde ik echt gaan rijden, dan was hij nu beslist al ver genoeg klaar om erop te stappen. Maar ik heb de tijd en ik vind hem nog te jong. Ik hou me dus in.
Maar dit alles kost dus geen jaar.
Meelopen, voetjes geven en dat soort dingen kende hij al.
Kijk, hij kent het natuurlijk nog niet perfect. ZEker het halthouden moet beter. Want als hij achterwaarts loopt met een wagen erachter, dan drukken ze alles omver. Maar hij doet het wel, en zeker genoeg om bij wijze van nu weer een stapje verder te gaan (strengen tussen de benen, bandje erachter).

Dus wat leer jij ze in dat jaar en hoe vaak ben je er mee bezig?
Ik denk dat we namelijk een heel andere manier van inrijden hanteren, die beide niet fout of beter zijn dan een andere methode. Ga ik alleen inrijden, dan wil ik wel dat het zadel goed geaccepteerd wordt. Dat is vaak na een paar keer longeren met zadel al het geval. Daarna ga ik er het liefst op in een bak (dus afgesloten ruimte). En leer ik het sturen e.d. vanaf de rug van het dier aan. Jij doet dat door erachter te lopen.
Maar zelfs als ik het rustigaan doe, dan heb ik een paard binnen 3-4 maanden B klaar, en dat alles met vertrouwen. 3 keer in de week ong.
Maar ik kan dit alles natuurlijk ook rekken door minder vaak met iets bezig te zijn. DAn kan ik dat best naar een jaar rekken.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 17:58

germie schreef:
Moontje, ik ben nu wel heel benieuwd hoe veel keer per week jij dan bezig bent. En wat voor criteria jij dan stelt aan het 'er klaar voor zijn'.
Want ik ben ong. 1 keer per week bezig met m'n jonge paard. Die wil ik nu eerst in het tuig beleren. Of althans zo ver dat hij een bandje kan trekken. DAarna maak ik de keuze of ik er eerst opga, of eerst de wagen erachter hang.
Ik heb met dit dier ook beslist geen haast.
Maar na 4 keer loopt hij toch in het tuig met mij erachter netjes in stap en draf, links en rechts zit er op, alleen met halthouden is hij wat ongeduldig. Hij heeft al een stukje over de weg gelopen, en ook dat ging goed.
Wilde ik echt gaan rijden, dan was hij nu beslist al ver genoeg klaar om erop te stappen. Maar ik heb de tijd en ik vind hem nog te jong. Ik hou me dus in.
Maar dit alles kost dus geen jaar.
Meelopen, voetjes geven en dat soort dingen kende hij al.
Kijk, hij kent het natuurlijk nog niet perfect. ZEker het halthouden moet beter. Want als hij achterwaarts loopt met een wagen erachter, dan drukken ze alles omver. Maar hij doet het wel, en zeker genoeg om bij wijze van nu weer een stapje verder te gaan (strengen tussen de benen, bandje erachter).

Dus wat leer jij ze in dat jaar en hoe vaak ben je er mee bezig?
Ik denk dat we namelijk een heel andere manier van inrijden hanteren, die beide niet fout of beter zijn dan een andere methode. Ga ik alleen inrijden, dan wil ik wel dat het zadel goed geaccepteerd wordt. Dat is vaak na een paar keer longeren met zadel al het geval. Daarna ga ik er het liefst op in een bak (dus afgesloten ruimte). En leer ik het sturen e.d. vanaf de rug van het dier aan. Jij doet dat door erachter te lopen.
Maar zelfs als ik het rustigaan doe, dan heb ik een paard binnen 3-4 maanden B klaar, en dat alles met vertrouwen. 3 keer in de week ong.
Maar ik kan dit alles natuurlijk ook rekken door minder vaak met iets bezig te zijn. DAn kan ik dat best naar een jaar rekken.

Op het moment ben ik 4 keer per week bezig met haar.
Ik wil dat een paard kan stappen, sturen, stilstaan, achterwaarts, schouderbinnenwaarts aan de lange lijnen voor ik erop stap.
Natuurlijk duurt het geen jaar om dat allemaal aan te leren maar ik wil graag dat het gewoon wordt voor het paard.
Mijn paard kan al voetjes geven maar toch doe ik het elke keer weer ook als het niet nodig is.
Ik moet er dan wel bij zeggen dat dit voor mijzelf is.
Ik vindt het zelf ook leuk om met haar bezig te zijn en heb ook totaal niet de insteek van het in een jaarling daar heb je niks aan als ze 3 is begin ik.
Ik vindt het leuk om met haar bezig te zijn en denk ook zeker dat het voordeel geeft voor de toekomst en ze zal er ook echt niet slechter van worden.
Natuurlijk kan het ook in korte tijd als het niet voor mezelf zou zijn maar voor een ander.
Maar dit geeft mij voor mijn eigen paard een goed gevoel.
En dat vindt ik het belangrijkst dat je een goed gevoel hebt bij wat je doet.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:16

ook krom, je vind het niet kunnen om ze zadelmak te maken, maar je begint wel met 3 jaar aan de lange lijnen en dan moeten ze voor je erop gaat nog schouderbinnenwaarts kunnen ook 8)7

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:19

essiesilly schreef:
ook krom, je vind het niet kunnen om ze zadelmak te maken, maar je begint wel met 3 jaar aan de lange lijnen en dan moeten ze voor je erop gaat nog schouderbinnenwaarts kunnen ook 8)7

Volgens mij lees je het verkeerd
Waar zeg ik dat zadelmak maken niet kan?
Ik zeg juist dat ik dat met 2 a 2,5 al vindt kunnen.
En dan met 2,5 lange lijnen en waarom vindt jij schouderbinnenwaart voor je erop stapt raar?
Vanaf de grond aanleren is veel duidelijker voor een paard.
En in 1 jaar tijd schouderbinnenwaarts leren is echt niet kort hoor.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 18:27

Moontje1991 schreef:
[
Ik wil dat een paard kan stappen, sturen, stilstaan, achterwaarts, schouderbinnenwaarts aan de lange lijnen voor ik erop stap.
Natuurlijk duurt het geen jaar om dat allemaal aan te leren maar ik wil graag dat het gewoon wordt voor het paard..

jij verstaat waarschijnlijk iets anders onder zadelmak maken als ik want je zegt:
"je kan toch een 2 jarige rustig aan een zadel laten wennen en af en toe zadel op aan de HAND wandelen.
en dan met 3.5 pas inrijden"
zadelmak maken is niet aan de hand wandelen met je paard, tuurlijk rij je hem niet door maar aan de hand wandelen met een zadel erop is appeltje eitje.

en ja ik vind het raar dat je in minder dan een jaar aan de lange lijnen ipv erop sch. binnenw. aanleerd.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 19:49

essiesilly schreef:
Moontje1991 schreef:
[
Natuurlijk duurt het geen jaar om dat allemaal aan te leren maar ik wil graag dat het gewoon wordt voor het paard..

jij verstaat waarschijnlijk iets anders onder zadelmak maken als ik want je zegt:
"je kan toch een 2 jarige rustig aan een zadel laten wennen en af en toe zadel op aan de HAND wandelen.
en dan met 3.5 pas inrijden"
zadelmak maken is niet aan de hand wandelen met je paard, tuurlijk rij je hem niet door maar aan de hand wandelen met een zadel erop is appeltje eitje.

en ja ik vind het raar dat je in minder dan een jaar aan de lange lijnen ipv erop sch. binnenw. aanleerd.

Oke nouja ieder zijn mening toch.
Jij vindt vanaf het zadel leren beter en ik vanaf de grond geen probleem.
Zolang je maar goede redenen hebt is bijna elke methode goed en zowiesoo elke methode heeft voor en nadelen.