Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:20

Waarschijnlijk is het de moeilijkste oefeningen omdat het de basis is van de dressuur en als je sb niet goed kunt dat je er niet verder op kunt bouwen.
sb en travers is de basis.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:31

kim18a schreef:
Citaat:
niet alle paarden zijn even recht :D

dat zou dus betekenen dat het voor het ene paard contra is en voor de andere niet? :+

en pony kan niet altijd even recht lopen ;) dat kan an geboren zijn of met de marnier van het inrijden te maken hebben ;)
mij verzorg pony heeft er soms ook last van maar ik ben er mee bezig dat het steeds minder word en dat ze gewoon recht zal lopen :)[/quote]

Elk paard heeft wel een makkelijke hand, maar het had te maken met contra en dat heeft niks te maken met de meest gebogenheid van het paard :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:34

Ik denk ook niet dat SB de moeilijkste oefening is. Moeilijker is het om maximale buiging van het paard te vragen zoals travers en appyeren. dit zie ik dan dus ook niet als basisoefening :n het wordt pas in de M2 gevraagd dus lijkt mij ook niet dat dit gezien wordt als basisoefening.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:43

In de hogere dressuur is dit een basisoefening. Voor het rechtrichten wordt dit ook nog gezien als basisoefening. Om het paard te leren zijn achterbenen te gebruiken en naar het zwaartepunt te brengen. Daardoor kun je de achterhand meer laten "veren"

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:47

katia1993 schreef:
In de hogere dressuur is dit een basisoefening. Voor het rechtrichten wordt dit ook nog gezien als basisoefening. Om het paard te leren zijn achterbenen te gebruiken en naar het zwaartepunt te brengen. Daardoor kun je de achterhand meer laten "veren"

Worden die paarden niet gewoon geoefend dmv het naar binnenbrengen van de achterhand? of het naar binnenbrengen van de voorhand (schouder voor etc). Lijkt me wel een hele moeilijke oefeningen om deze correct te rijden voor een basisoefening.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:54

vibabu schreef:
katia1993 schreef:

Worden die paarden niet gewoon geoefend dmv het naar binnenbrengen van de achterhand? of het naar binnenbrengen van de voorhand (schouder voor etc). Lijkt me wel een hele moeilijke oefeningen om deze correct te rijden voor een basisoefening.

Oefenen van het naar binnenbrengen maar bij de travers moet men dan het buitenbeen naar het zwaartepunt brengen. Bij appuyement is het daar ook allemaal op gebaseerd.
Op de sb kan je natuurlijk verschillende varianties rijden waardoor het moeilijk wordt en de sb correct rijden is inderdaad moeilijk.
Volgens Marijke de Jong is dit een basisoefening voor het rechtrichten.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:59

katia1993 schreef:

Worden die paarden niet gewoon geoefend dmv het naar binnenbrengen van de achterhand? of het naar binnenbrengen van de voorhand (schouder voor etc). Lijkt me wel een hele moeilijke oefeningen om deze correct te rijden voor een basisoefening.[/quote]

Oefenen van het naar binnenbrengen maar bij de travers moet men dan het buitenbeen naar het zwaartepunt brengen. Bij appuyement is het daar ook allemaal op gebaseerd.
Op de sb kan je natuurlijk verschillende varianties rijden waardoor het moeilijk wordt en de sb correct rijden is inderdaad moeilijk.
Volgens Marijke de Jong is dit een basisoefening voor het rechtrichten.[/quote]

Ik snap wel wat de bedoeling van travers is, maar ik vind dit nog steeds geen basisoefening wat zomaar "even" uitgevoerd kan worden als basisoefening aangezien een paard hier al best wel getraind voor moet zijn

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 04:06

vibabu schreef:
Als je op de rechterhand rijdt, en je gaat bij A afwenden, welke kant moet je de schouder dan op zetten? :o want hij moet blijkbaar van iemand altijd iets meer naar links of naar rechts gebogen zijn. Waarom hecht iedereen zoveel waarde aan de zijkant.

Op de A-C lijn heb je geen linker of rechterhand,dat is pas wanneer je een figuur in gaat zetten,dan ligt het er nog maar net aan in welke klasse je rijdt,dus moet je in de B -of L1 klasse lichtrijden op de A-C lijn b.v. een volte 10mtr rechts maken dan weet je dat je op de buitenschouder dat is dan in dit geval links lichtrijdt(buitenschouder naar voor,dan staan).
Bij het M1 bijvoorbeeld maakt dat niet uit omdat je doorzit.

Maar rijdt je nou b.v rechtergalop en en wendt bij A naar C over een rechte lijn dan is je paard inderdaad gewoon rechtgesteld naar voorwaarts richting C,moet je dan naar links wordt het dus contragalop en bereidt je je paard daar ongeveer 2 paardlengtes vantevoren op voor want als je dat niet doet zwaait heel de achterhand uit en gaat ie als een plank door de bocht,op de E-B lijn heb je daar krab aan meters voor en moet je snel handelen.

Maar ik zie dat je M1 rijdt,maar dan moet je voor de grap maar eens een M2 proefje rijden dan snap je misschien wel wat ik bedoel,de overgang van M1-M2 is best groot omdat in de M1 weinig verschil is met de L2 alleen de SB komt erbij.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 04:34

Zoals ik al eerder geschreven heb is dat op een bospad niet relevant omdat je dan niet in een dressuurring rijdt en je dan niet op een linker of rechterhand rijdt!Dus is er geen spraken van contra.[/quote]

en als je nou buiten een dressuurbaan aanlegt, met alleen bordjes, wanneer is het dan contra? je heb dan geen bakrand waar hij tegen aan kan vallen. is het dan nog steeds contra als je in de andere galop aanspringt? of is dit dan weer het "bospad" principe :+[/quote]

Ten eerste een bakrand is niet om tegen aan te vallen,die dient alleen als afbakening voor de bak/Piste net als de witte hekjes of alleen kale bordjes.
En ja zodra je een ring uitlegt ben je dus van plan dressuurmatig te gaan rijden en heb je bakregels zoals het rijden op een bepaalde hand,dus de linker of rechterhand,is ook fijn voor je medebakgebruikers als je die weet,anders hadden ze ook de term "van hand veranderen" niet uitgevonden.

En ja rij je dan op bijvoorbeeld de linkerhand en je springt dan bij B aan in de linkergalop is het gewoon linkergalop en spring je rechts aan is het contragalop.

Jammer dat ze dat uit de huidige dressuurboekjes gehaald hebben,want "vroeger" moest je in de M2 dus nog aanspringen in contragalop.

Probeer maar eens een slangevolte met 5 bogen te rijden zonder je paard contra te houden voor de wendingen en dan weet ik zeker dat hij of overspringt of uit de galop valt zonder stelling,lengtebuiging en beenlegging.
De lengtebuiging dient er weer voor dat je paard niet als een plank door de wending gaat,dus je paard loopt met een lichte buiging van oorpuntje naar staartwortel,dus niet kaarsrecht zoals jij zegt,want dan is het geen contra meer.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 04:49

vibabu schreef:
katia1993 schreef:

Volgens Marijke de Jong is dit een basisoefening voor het rechtrichten.Katia1993[/quote]

Ik snap wel wat de bedoeling van travers is, maar ik vind dit nog steeds geen basisoefening wat zomaar "even" uitgevoerd kan worden als basisoefening aangezien een paard hier al best wel getraind voor moet zijn Vivabu[/quote]

T/m Z2 is gewoon basis.
Nouja gewoon,voor de meeste van ons keihard werken om er te komen(als ze er uberhaupt komen),zeker wanneer je met een jong dier begint of als ongevorderde ruiter.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:53

Op de A-C lijn heb je geen linker of rechterhand,dat is pas wanneer je een figuur in gaat zetten,dan ligt het er nog maar net aan in welke klasse je rijdt,dus moet je in de B -of L1 klasse lichtrijden op de A-C lijn b.v. een volte 10mtr rechts maken dan weet je dat je op de buitenschouder dat is dan in dit geval links lichtrijdt(buitenschouder naar voor,dan staan).
Bij het M1 bijvoorbeeld maakt dat niet uit omdat je doorzit.

Maar rijdt je nou b.v rechtergalop en en wendt bij A naar C over een rechte lijn dan is je paard inderdaad gewoon rechtgesteld naar voorwaarts richting C,moet je dan naar links wordt het dus contragalop en bereidt je je paard daar ongeveer 2 paardlengtes vantevoren op voor want als je dat niet doet zwaait heel de achterhand uit en gaat ie als een plank door de bocht,op de E-B lijn heb je daar krab aan meters voor en moet je snel handelen.

Maar ik zie dat je M1 rijdt,maar dan moet je voor de grap maar eens een M2 proefje rijden dan snap je misschien wel wat ik bedoel,de overgang van M1-M2 is best groot omdat in de M1 weinig verschil is met de L2 alleen de SB komt erbij.[/quote]

Dus jij ziet nu ook in dat op het moment dat je pas een bocht maakt het er pas een binnen en buitenschouder komt :) (contra en niet contra)

Het verschil tussen de L2 en de M1 is echt niet alleen de SB. Wel grappig dat je er zo makkelijk over denkt maar het verschil tussen de 2 klasses zijn niet alleen de figuren maar ook de kwaliteit er van. Dus de M1 en M2 zit ook een wereld van verschil in :) net zo goed als de B naar de L1 en de B en de Z2.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:35

vibabu schreef:
Dus jij ziet nu ook in dat op het moment dat je pas een bocht maakt het er pas een binnen en buitenschouder komt :) (contra en niet contra)

Grappig hoe deskundigen zichzelf tegen schrijven, ja nee maar Vibabu u heeft dat goed door.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 20:04

vibabu schreef:

Ik heb altijd geleerd dat een paard op een rechte lijn altijd of links of rechts gesteld is. Recht gesteld ben ik nog niet tegen gekomen.

- C

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:34

FaberSmid schreef:
vibabu schreef:

Grappig hoe deskundigen zichzelf tegen schrijven, ja nee maar Vibabu u heeft dat goed door.

Tja de ene vindt zich deskundig wanneer hij hoefsmid is en nog nooit op een paard gezeten heeft en de ander vindt zich deskundig wanneer ze 21jaar zijn M1 met 1 wp gereden hebben en d'r paard een hoofdkantel probleem heeft,tja waar zou dat nou aan liggen?
Dus tja moet ik daar nog tijd en energie aan wagen om die mensen iets bij te brengen en blijven uitleggen hoe of wat?
En dan hebben ze ook nog het probleem dat ze alles zwart/wit zien en niet kunnen lezen,tenminste niet begrijpend lezen.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:37

clarence schreef:
vibabu schreef:

Ik heb altijd geleerd dat een paard op een rechte lijn altijd of links of rechts gesteld is. Recht gesteld ben ik nog niet tegen gekomen.

- C

Neejohhh Clarence helemaal fout,je rijdt je paard kaarsrecht en net van te voren zwiep je het dier 90 graden links of rechts om. :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:07

Geachte Perenboompje,

Als ik uw laatste bericht goed intepreteer, is het grappig bedoeld, maar ik ben een humorloze ouwe ..... Ik snap het niet |( . Wat bedoeld U ermee te zeggen.
Ik weet dat Clarence veel leest. Ik kan dus niet bevestigen, noch ontkennen dat hij gelijk heeft met zijn/vraag. Komt de term recht stellen inderdaad niet voor in de literatuur? Ik heb er nooit zo op gelet. Maar als ik op mijn 'gevoel' afga, dan zou ik ook eerder zeggen "richt het paard recht" en "stel het naar links of rechts" . Het begrip 'stelling' is voor mij eerder gebonden aan de begrippen 'links of recht'.
Graag uw mening hierover.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 01:33

Geachte Kadankovitch,

U bent niet zo humorloos hoor. Ik moest het ook twee keer lezen.

Stel nou dat je met een paard uit de lucht gedropt wordt op een eindeloos recht bospad. En je rijdt rechtuit. Heb je dan geen stelling links of rechts? Volgens mij heb je ook dan toch altijd stelling links of rechts?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 02:29

Geachte Clarence,
Natuurlijk absoluut recht bestaat niet, maar ik neem niet aaan dat U dat bedoeld.
Ik ken twee opvattingen:
1) Er wordt altijd met 'n stelling gereden, in versterkte vorm in plié (ik hoop dat ik het goed schrijf). Als ik mij niet vergis werd dit o.a. in de Spaanse gedaan.
2) ik durf het al bijna niet meer te schrijven; komt meer Franse of romanistische rijstijl. Slechts in wendingen, of als gewenst, wordt met stelling gereden; voor de rest recht.
Ik tracht meer te rijden naar het laatste beginsel, terwijl ik heel goed besef dat ik op dat lange bospad ook wel een de stelling naar links of rechts zal vragen, ter controle van losheid van kaak- en nekgewricht. Als ik recht richt, merk ik dat het nog niet zo simpel is een paard echt 60m aan eeen stuk, voor het oog absoluut recht te houden. Ik ben tot het inzicht gekomen dat als het lukt, in die tijd, het paard geheel los is. Op een bospad ontbreekt daarvoor de gelijkmatigheid van de bodem en een spiegel }> . En zoals boven al gesteld, ongewild, omdat perfect recht niet bestaat; er is altijd wel een afwijking hoe minimaal ook naar een kant.
Hopelijk heb ik mijn standpunt kunnen verduidelijken.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 03:43

Geachte Kadankovitch,

Dat is heel interessant. Hartelijk dank voor uw antwoord. Helaas zijn er niet zo veel Franse werken vertaald, dus dat ik het nog niet tegen ben gekomen zegt niets. Meestal wordt er zoiezo voorbij gegaan aan dat soort vragen. U heeft waarschijnlijk groot gelijk.

Heel erg bedankt. Altijd goed om nieuwe inzichten te krijgen (meen ik serieus).

- C

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:22

FaberSmid schreef:
vibabu schreef:

Tja de ene vindt zich deskundig wanneer hij hoefsmid is en nog nooit op een paard gezeten heeft en de ander vindt zich deskundig wanneer ze 21jaar zijn M1 met 1 wp gereden hebben en d'r paard een hoofdkantel probleem heeft,tja waar zou dat nou aan liggen?
Dus tja moet ik daar nog tijd en energie aan wagen om die mensen iets bij te brengen en blijven uitleggen hoe of wat?
En dan hebben ze ook nog het probleem dat ze alles zwart/wit zien en niet kunnen lezen,tenminste niet begrijpend lezen.[/quote]

Prachtig dat je het zo ziet! _/-\o_ Dus iemand die ouder is, hoger niveau heeft gereden heeft geen probleem? :) vind het wel grapig dat je me helemaal gaat natrekken om te kijken welk probleem ik heb ;) en er overheen leest wat voor punten ik van jury's krijg wat betreft rechtgericht en de contragalop etc. En dan staat er dat ik 21 jaar ben, M1 rijdt met 1 winstpunt. sommige rijden in 10 jaar naar de M andere in 1 jaar.

anyway, het gaat natuurlijk nog steeds om het topic en over de meningen zijn die hier erg over verdeeld zijn. Maar blijkbaar is het leuker om op de man af te spelen inplaats van inhoudelijk. Dit vind ik toch wel erg kinderachtig en meer iets van een kind van 16 :+

Toch vind ik het jammer dat je nou niet verder in discussie gaat over het topic en je mening argumenteert. Maar wanneer iets tegengesproken wordt meteen begint te schreeuwen en niks meer over de kwestie zelf zegt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:21

Geachte Vibabu,
U haalt een citaat aan van Fabersmid, daaronder een citaat van (ik meen Perenboompje) Op wie slaan nu de drie laatste alinea's van uw bericht van vandaag, 5é min geleden?
Ik speek U hierin niet tegen, alleen is niet duidelijk tegen wie U het hebt?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:22

moet zijn: 52 minuten
en gevolgd door:

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:26

Kadankovitch schreef:
Geachte Vibabu,
U haalt een citaat aan van Fabersmid, daaronder een citaat van (ik meen Perenboompje) Op wie slaan nu de drie laatste alinea's van uw bericht van vandaag, 5é min geleden?
Ik speek U hierin niet tegen, alleen is niet duidelijk tegen wie U het hebt?

De quote was niet zo goed gelukt. Ik reageer op een uitspraak van PEERENBOOMPIE. Overigens vind ik de uitspraak van u erg mooi over het rechtgerichtheid :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:26

In principe moet je zorgen dat de inzet goed is. Bij mij gaat het linksom makkelijker dan rechtsom omdat ik rechtsom heel slecht zit.
Wanneer je inzet goed is en je paard de stelling goed aanneemt, moet je m eigenlijk ongestoord door laten lopen. Wanneer je m hindert, verliest ie impuls. De meeste mensen houden hun eigen blik bericht op de lange zijde, maar wanneer je zelf meedraait in de beweging van het paard, dus zelf ook schuin naar de overkant kijkt, loopt ie een stuk makkelijker met je mee.
Goh, wat klinkt dat makkelijk zeg... Nu de uitvoering nog :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 11:36

PERENBOOMPIE schreef:
En dan hebben ze ook nog het probleem dat ze alles zwart/wit zien en niet kunnen lezen,tenminste niet begrijpend lezen.

Prachtig wederom hoe u zich keer op keer tegen schrijft. 21 jaar m1 een winstpunt, geen flauw idee waar het probleem zal liggen. Wat bedoeld u precies met hoefkantel probleem?
Zwart of wit van dieren bevalt mij beter dan grijs van mensen, dat grijze gebied is te groot en te onduidelijk en is te veranderen en alles van te maken. Begrijpend lezen is geen probleem, mits er begrijpend geschreven. Vaktaal of jip en janneketaal, als het maar begrijpend is.

vibabu schreef:
Prachtig dat je het zo ziet! _/-\o_ Dus iemand die ouder is, hoger niveau heeft gereden heeft geen probleem? :) vind het wel grapig dat je me helemaal gaat natrekken om te kijken welk probleem ik heb ;) en er overheen leest wat voor punten ik van jury's krijg wat betreft rechtgericht en de contragalop etc. En dan staat er dat ik 21 jaar ben, M1 rijdt met 1 winstpunt. sommige rijden in 10 jaar naar de M andere in 1 jaar.

anyway, het gaat natuurlijk nog steeds om het topic en over de meningen zijn die hier erg over verdeeld zijn. Maar blijkbaar is het leuker om op de man af te spelen inplaats van inhoudelijk. Dit vind ik toch wel erg kinderachtig en meer iets van een kind van 16 :+

Toch vind ik het jammer dat je nou niet verder in discussie gaat over het topic en je mening argumenteert. Maar wanneer iets tegengesproken wordt meteen begint te schreeuwen en niks meer over de kwestie zelf zegt.

Ik lees net pas het bericht van vibabu. Perenboompie u heeft met uw voorbeelden uw ware aard van uw beestje getoond. Schrijf nu eens eerlijk wat is uw prestatie, in plaats van anderen een verkeerd beeld te schrijven?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 10-01-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt