Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:46

1 jaar later, met een leuk gefotoshopped jasje
en net bezig met een meer uitwerken van een goed ontspannen verzameld paard.

Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:52

2007/2008
Afbeelding

zover mijn eigen foto's momenteel
Laatst bijgewerkt door nombrado op 03-04-10 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 12:54

Zoals ik al vaker heb aan gegeven valt of staat alles met hoofd hals houding, als deze niet correct is gebeurt er achter niks,, ja de motos zti achter, maar de sleutel om die aan te zetten zit voor in de hoofd hals houding, ik ben het grotendeels eens met Mindfields, echter ben ik wel erg van het longeren dubbele longe, niet de enkele dat heetf geen meer waarde dan alleen beweging geven, verder ben ik van mening dat eerst de stap goed moet zijn alvoords ik aan de draf beging en de draf goed moet zijn voor dat ik ga galoperen, ik werk veel aan de hand en aan de dubbel, paarden die zoals bijvoorbeeld een fries de hals op het lichaam hebben gaan niet vanzelf met hun hoofd zakken en met hun neus naar de grond lopen als je er op zit, dit soort paarden moet je uitnodegen en de weg wijzen naar beneden, en dat doe ik graag aan de dubbele longe.

mol

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:05

HannahFrouk schreef:
Elco wat jij neerzette is een commerciele advertentie en hoort feitelijk bij E/A (dat weet je zelf waarschijnlijk ook heel goed). Het topic gaat over rechtrichten, natuurlijk kan massage daar ook aan bijdragen maar voor commerciele activiteiten is er in dit topic echt geen plaats (dan zouden anderen waarschijnlijk ook nog wel wat weten) .

Wat je wel kunt doen is de foto's die geplaatst zijn beoordelen en bijvoorbeeld zeggen welke punten jij dan zou masseren bij dat betreffende paard. Dan houd je het concreet en help je ook iemand verder met het rechtrichten van haar paard. Dat zou ook erg interessant zijn. De discussie in dit topic gaat er niet over wie gelijk heeft, dus je methode staat verder niet ter discussie. Het gaat erom dat we elkaar helpen om verder te komen door elkaars foto's te beoordelen.

Wil je dat niet omdat het jou niets oplevert, dan is dit misschien geen topic voor jou.

NB zelf ben ik een groot voorstander (en gebruiker) van massage, zij het gewoon de huis/tuin/en keukenmassage, daar niet van :D

Hoi allemaal, ik kom even Elco redden ;) De advertentie van marktplaats is namelijk van mij en ik vind het natuurlijk erg leuk dat Elco hem plaatste :D ondanks dat mijn website op het moment offline is vanwege een virus. Maar ik kan jullie dus verzekeren dat Elco zelf geen commerciel belang heeft bij het plaatsen van de advertentie. Wel vind ik het een heel interessant topic en ik ga mijn best doen het hele topic door te lezen. Ik train niet specifiek op een klassieke manier mijn paard, maar ben wel altijd erg bezig met rechtrichten en werk veel met het plaatsen van de schouder. Ik ben het ermee eens dat als iedereen goed zou rijden er minder werk voor me zou zijn.

Helaas denken heel veel mensen dat alles (of 90% ;) ) rijtechnisch op te lossen is en daardoor ontstaat naar mijn idee een tunnelvisie. Er zijn heel veel factoren die ervoor zorgen dat een paard zich recht ontwikkeld. Wat denk je van scheefheid in het lichaam van de ruiter? Een slecht passend zadel, Hoefstanden, compenstatie van beenproblemen? En ookal rij je nog zo correct een echt spierprobleem verdwijnt niet met rijden alleen. Ik zie vaak correct gereden paarden langskomen waarvan ik denk: oh wat jammer, dit paard kan nog zoveel beter. Ook heb ik meerder keren bij verschillende instructeurs/ruiters aangeboden hun paard gratis te masseren om het eens te ervaren, te voelen in ruil voor een les als ze positief verschil ervaren. Ik leer namelijk weer van verschillende trainingsmethoden en doe mijn best die te snappen en daar wat uit te halen. Toch willen sommige instucteurs ook dit aanbod niet aan en ik denk dan waarom? lijkt mij win-win.

Maar goed weer terug on topic, ik ga me inlezen!

ps: elco kun je mij pben, ben nu wel heel benieuwd wie jij bent.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:12

@ Nombrado, allereerst kan iedereen 1 momentopname plaatsen van een hengst op een evenement. Evenzo met de andere foto's het geeft geen proces weer, zijn slechts momenten. Ik heb zat foto's waarop mijn paard loopt zoals het de bedoeling is, ook op evenementen maar daar wordt in dit topic niet om gevraagd. De bedoeling van dit topic was het weergeven van een proces. Dus waar zijn je foto's van een paard dat eerst met zn hoofd in de lucht loopt zoals jij ze dat laat doen en vervolgens foto's van dat hij zonder enige hulp vanzelf zakt.

Verder zie ik op je eerste foto een paard dat vanuit de boeg beweegt en dus niet vanuit achter.
Je hand is hier vast en je haalt hem uit zijn balans door zo voorover te zitten. Ik snap niet wat je precies met deze foto wilt zeggen of duidelijk wilt maken.

Op de tweede foto is de horizon niet recht waardoor het lijkt alsof hij meer op de achterhand is dan hij werkelijk is. Daarbij knijp je hier met je knie de schouder dicht waardoor je je hak optrekt omdat de druk van je beugel is.

Op foto drie zie ik een hakkentrekker, been wordt omhoog getrokken ipv ondergeschoven, en het onderbeen van het achterbeen is niet in lijn met het bovenbeen van het voorbeen. Dus paard loopt niet vanuit de achterhand maar vanuit de voorhand.

Op foto 4 is het voorbeen sneller met afwikkelen van de beweging dan het achterbeen(te zien aan de buiging in het kogelgewricht) dus ook hier weer, vanuit de voorhand en niet op de achterhand. Tevens staat het achterbeen hier achter de massa.

Graag zou ik nou eens foto's willen zien van het proces, dus bij een paard wat dit nog niet kan, en hoe jij dat dan aanpakt. Deze foto's zijn slechts momenten, geven geen informatie over jouw trainingsstijl.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:31

Moll schreef:
Zoals ik al vaker heb aan gegeven valt of staat alles met hoofd hals houding, als deze niet correct is gebeurt er achter niks,, ja de motos zti achter, maar de sleutel om die aan te zetten zit voor in de hoofd hals houding, ik ben het grotendeels eens met Mindfields, *knip*

mol

Ik moet Moll even bijvallen, ik ben ook overtuigd dat veel staat of valt met hoofd halshouding. Je kunt dit zien als een soort schietlood voor wat er aan de achterkant gebeurt. Ja, de motor zit achter en nee, je moet niet prutsen aan de voorkant (zagen, trekken ed) maar je kunt aan de voorkant veel betekenen voor de achterhand. Mits het op het juiste moment de juiste hulpen gegeven worden. Je kunt niet een paard laten verzamelen door de voorkant op te tillen, maar je kunt wel (wat Mindfields zo mooi liet zien) ruimte geven voor het achterbeen om door te laten komen. En je kunt een uitzwaaiende achterhand verbeteren door het iets naar buiten plaatsen van het hoofd. Zo kan het lijf recht worden en zo sterker worden en gaat hulp aan de voorkant overbodig worden. (om het even heel simpel te zeggen)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 13:45

pasdedeux schreef:
Helaas denken heel veel mensen dat alles (of 90% ;) ) rijtechnisch op te lossen is en daardoor ontstaat naar mijn idee een tunnelvisie.

Ik denk juist dat te weinig mensen denken dat dingen rijtechnisch is op te lossen. Altijd maar dat geneuzel over zadels, voeten, massages ed. Dingen als zadels, voeten, voeding huisvesting enz. enz. zijn basismanagement zaken die 100% in orde moeten zijn. Pas dan kun je goed gaan trainen. Maar het is nog altijd zo dat de meeste problemen die paarden hebben komen van of door de gene die er op zit. En dan heb ik het over serieuze dingen als overbelasingsproblemen door scheefheid, vast gezette ruggetjes, peesbessures, HKO, Kissing Spines en nog legio problemen die paarden kunnen hebben.

Ik hoor zoveel mensen klagen over wat hun paard niet wil of verkeerd doet. Maar bijna niemand vraagt zich af of het paard het gevraagde wel kan of snapt. Laat veel ruiters eens leren hoe je een paard opleid en africht, en niet hoe je bezig bent een proefje te winnen. Het is net of die kop naar beneden een doel op zich is... Een fijn opgeleid paard dat soepel kan bewegen en de mens goed kan dragen, dat is een doel. Maar de mensen die je dat kunnen leren moet je met een lampje zoeken tegenwoordig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:28

Er staat ineens heeel veel nieuwe informatie, ik ben het in stukjes aan het lezen zodat ik het ook allemaal kan onthouden maar ik wil graag vast reageren op het eerste stukje :)

Ninx: ik heb geen les voor het rechtrichten. Wanneer ik weer een baan heb :Y) wil ik dat graag maar voorlopig zit het er gewoon niet in. Helaas pindakaas. Overigens is Ylvie idd wel eens bij Armet geweest, maar hoe krijg ik mijn paard daar ;)

Mindfields, superbedankt voor de heldere uitleg over de galop bij de foto's van de fries. Dat is dus wat ik verkeerd doe, galop is voor mijn paard joehoe!! en geen oefening, hij heeft geen conditie dus hij mag van mij maar kleine stukjes galopperen, ik ben vooral bezig in stap, ook wel wat in draf en tölt maar met de galop was ik nog niet echt bezig. De afgelopen week merkte ik dat wanneer mijn paard een stukje gegaloppeerd had hij weer wat moeite kreeg met zijn pijnlijke been, hij gaat dat been dan net weer een fractie te laat optillen. Momenteel heb ik alleen linkergalop :Y) , het probleembeen is rechtsachter. Wat kan ik nou het beste doen om hem te laten galopperen zonder dat hij er last van krijgt? (ik merk dat ik je stukje nog maar eens moest gaan lezen :) ) Wanneer ik rijd werk ik dus voornamelijk in stap, paardje lekker laten nageven, wat hij heel moeilijk vindt door zijn bouw (overbouwd, korte voorpootjes, hals begint zowat tussen z'n voorbenen) en bespiering (pracht van een onderhals) De laatste weken merk ik dat hij steeds lekker met z'n neusje omlaag gaat, ik nodig 'm daar ook toe uit, zijn rug schiet dan omhoog en hij briest en zucht er bij. Steeds vaker, en steeds vaker achter elkaar doet hij dat. Het probleem hierbij is dat hij soms voorover stort, dus dat hij te veel met z'n hoofd naar beneden gaat. Of dat komt door onbalans of door wat er op de grond staat (het valt me op dat hij dit alleen op gras doet >;) ) In ieder geval mag hij dit niet van mij, het wordt ook minder maar het is er nog wel. Hoe kan ik hem naar beneden uitnodigen zonder dat hij te ver gaat? Ik rijd zonder zadel, maar mijn paard zit heel stevig, hij heeft model picknicktafel.
Edit: dus eigenlijk: hoe kan ik hem laten zakken zonder dat hij wil gaan hangen?

Verder dank voor de corroboratie over mijn bevindingen wbt ruggebruik en schoudervrijheid. Zeker sinds de laatste behandeling (door sportmasseur) voelt zijn rug bijijijna weer aan zoals je die wil voelen, rechts is nog wel meer één plak spieren maar het verschil tussen de losse (lange) kant en de verkrampte kant (rechterkant) wordt iedere behandeling minder. Na iedere behandeling is het voor hem makkelijker om zijn rug te gebruiken, en tölt hij beter. Voorheen smeet hij tientallen kilos in de teugels, en nog meer wanneer je wat met die teugels wilde doen. Hij racete ver boven zijn tempo (ook in stap trouwens) en kieperde voorover, in draf of in galoprollen. Sinds anderhalve week tölt hij weer min of meer normaal, sinds dinsdag (laatste behandeling) gaat het aardig goed, ik kan het tempo reguleren (terugnemen zonder dat hij voorover dondert, hij wil nog steeds te hard maar stort niet meer voorover) en ik hoef maar heel weinig te doen met mijn zweepje en handen. Voor een vierganger met voorkeur voor draf tölt hij heel makkelijk, momenteel net zo makkelijk als dat hij draaft, en nu snap ik hoe dat komt. Doordat zijn rug losser is kan hij zijn achterbenen met wat hulp van mijn kant makkelijker gebruiken waardoor hij ook niet meer op de teugels valt. Ook in draf merk ik verschil, ik laat 'm naar beneden draven, met zo weinig mogelijk contact zodat hij zelf draaft zonder dat ik z'n hoofd draag. Maar ook in draf wil hij nogal eens voorover kukelen. Met mijn paard is het heel belangrijk om zo weinig mogelijk gewicht in je handen te hebben, nadat hij is ingereden heeft hij 4 jaar op 2 benen en zijn mond gelopen en nu mag hij dat niet meer :(:) Het is ook niet raar dat de combinatie van scheef, verkrampt en vooroverkukelen daar is, ik had al wel de puzzelstukjes (beter ruggebruik + minder vooroverkieperen) gevonden en nu snap ik ook hoe het komt. Dank je wel :)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 14:47

Zou het lukken om hem in deze houding aan het draven te krijgen?(ik gok dat je dit paard bedoelt vanwege de hals die je beschrijft?)
Afbeelding

Dit zou een mooi begin zijn namelijk. Paarden met deze halsvorm(toevallig geef ik momenteel iemand les met een fjord met dito hals) rij je het beste niet te rond, meer op lengte maar wel ietsje afgebogen. Zodra ze te rond komen lijkt het haast alsof ze zowat geen adem meer kunnen halen, omdat de kaak-nekverbinding zo zwaar is. Ga je ze daarvanuit laten zakken dan wordt het indd een vooroverkukel geval. Dus deze zou ik supervoorzichtig laten nageven, en hem dan meteen(supersnel zijn!!) naar voren uitschuiven en niet naar beneden. Stel je hierbij voor dat je teugels stokken zijn waarmee je de neus van je af duwt. Ook echt die beweging maken met je hand.

Dat hij na de galop meer moeite heeft met zijn ene achterbeen snap ik, het wordt hierin meer aangesproken waarna hij dus even iets meer last heeft. Wellicht kun je dit oplossen door hem alleen een paar keer te laten aanspringen en na drie galoppassen weer terug te nemen, en te kijken hoe je draf daarna is. Je merkt vanzelf wanneer hij last krijgt en dan weet je voor de komende week hoe vaak je dit per sessie kunt doen zonder hem in de problemen te brengen maar hem wel sterker te maken langzamerhand. Dus zeker 2 keer minder doen dan het moment waarop hij last begon te krijgen. De week erna kun je kijken wat er gebeurt als je iets langer door blijft galopperen, bijvoorbeeld 5 passen galop en dan weer terug. Klinkt heel systematisch en bijna technisch maar langzamerhand kun je dit steeds ietsje verder uitbouwen zonder dat je bij overbelasten terecht komt.

Gaat het een dagje minder goed, dan even stappie terug twee dagen.

Moll

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:07

zal eens kijken of ik vandaag dubbelelonge fotos kan laten maken waar ik SB enz oefen.

mol

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 15:17

@ Esperanza, dat vind ik wijze woorden en ik ben het roerend met je eens. Goed geformuleerd, daar word je echt steeds beter in ;-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:35

nombrado schreef:
Schoft open? Wat kan er open aan een schoft?

waarom wordt er weer zoveel nadruk gelegt bij de voorkant??

Van de meeste geplaatste plaatjes, loopt het paard op de vh, en is a/h billen in st.jutumus
Hoe ik werk, zou ik de paarden in een langzamer tempo laten draven, zodat ze altijd 1ah en 1 vh aan de grond hebben. verder het neusje er meer uit.
en zo de draagkracht vanachter ontwikkelen.

Als het paard zich voor niet geeft, is die achter ook niet te rijden. Dus niet van achter naar voren te rijden, wat de bedoeling is. Daar zijn mede de wel bekende halve ophoudingen voor.
Wat ik van de schoft begrijp van midfields is met name de anatomie van het paard wat de (voort)beweging aan gaan. Het mooie van dressuur oefeningen is dat je bepaelde lichaamsdelen en zo ook spiergroepen kan trainen. Dat is denk ik waar mindfield op doelt wat betreft de schoft, kan het mis hebben?
Hoe langzaam tempo zal u dan draven? Ik persoonlijk zou met dit soort paarden met balken en cavaletti werken, naast de figuren en oefeningen. Een paar sprongen buiten maken, na het weken aan de dubbele longe, lange teugel en vrij springen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 03-04-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:40

Mindfields schreef:
FaberSmid schreef:
Wat een verschrikkelijk verhaal, zal voor u ten zeerste moeilijk en pijnlijk zijn, dat u dat paard positief met de geleider en ruiter heeft leren kennis maken en dat men dan weer zo dom en gemeen is weer terug naar af verder te gaan. Hopelijk is dat paard sterk genoeg, uw positieve ervaringen nooit te vergeten en zal dat paard de kans krijgen bij een goed tehuis te komen.

Mindfields het beeld van uw lesklant en haar paard geeft een aangenaam beeld, goed te zien is dat als de ruiter het aan doet bieden het paard het maar al te graag aan wil nemen. Wat betreft het longeren als oplossing voor het probleem Jester_LeX beschreven heeft, ben ik het met u eens.

Inderdaad een vreselijk verhaal, en ik weet alleen dat ze hem vrij snel weggedaan hebben, maar waar hij nu is weet ik niet. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat hij ergsn is terechtgekomen waar hij in zijn waarde wordt gelaten want het is een fantastisch paard.

De foto's van het paard van mijn lesklant, daar zit ik er zelf ook op overigens :)

En inderdaad, bied je het vriendelijk aan, dan nemen ze het graag aan.

Dat hoop ik dan met u mee voor de welzijn van dat paard, een nieuw paard zal wel zijn slachtofferrol vervangen? Mijn excuses ik heb de foto's te snel bekeken, vond de ruiter wel erg op u lijken niet zo vreemd dus.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:46

Mindfields schreef:
Zou het lukken om hem in deze houding aan het draven te krijgen?(ik gok dat je dit paard bedoelt vanwege de hals die je beschrijft?)
Afbeelding

Dit zou een mooi begin zijn namelijk. Paarden met deze halsvorm(toevallig geef ik momenteel iemand les met een fjord met dito hals) rij je het beste niet te rond, meer op lengte maar wel ietsje afgebogen. Zodra ze te rond komen lijkt het haast alsof ze zowat geen adem meer kunnen halen, omdat de kaak-nekverbinding zo zwaar is. Ga je ze daarvanuit laten zakken dan wordt het indd een vooroverkukel geval. Dus deze zou ik supervoorzichtig laten nageven, en hem dan meteen(supersnel zijn!!) naar voren uitschuiven en niet naar beneden. Stel je hierbij voor dat je teugels stokken zijn waarmee je de neus van je af duwt. Ook echt die beweging maken met je hand.

Dat hij na de galop meer moeite heeft met zijn ene achterbeen snap ik, het wordt hierin meer aangesproken waarna hij dus even iets meer last heeft. Wellicht kun je dit oplossen door hem alleen een paar keer te laten aanspringen en na drie galoppassen weer terug te nemen, en te kijken hoe je draf daarna is. Je merkt vanzelf wanneer hij last krijgt en dan weet je voor de komende week hoe vaak je dit per sessie kunt doen zonder hem in de problemen te brengen maar hem wel sterker te maken langzamerhand. Dus zeker 2 keer minder doen dan het moment waarop hij last begon te krijgen. De week erna kun je kijken wat er gebeurt als je iets langer door blijft galopperen, bijvoorbeeld 5 passen galop en dan weer terug. Klinkt heel systematisch en bijna technisch maar langzamerhand kun je dit steeds ietsje verder uitbouwen zonder dat je bij overbelasten terecht komt.

Gaat het een dagje minder goed, dan even stappie terug twee dagen.

Superbedankt! Dat is inderdaad mijn paard (de vos), naar voren klinkt logisch, ik ga eens kijken of het lukt! Momenteel rijd ik 3 keer in de week, morgen ga ik er weer op.

Dank je wel ook voor de tips in galop, ik moet eens even nadenken hoe ik die ga toepassen. Galop is momenteel nog een yihaa!-gebeuren, wanneer ik hem terugneem vanuit galop draaft hij keihard :+ Ook lastig dat we geen bak hebben, ik ga er wat op bedenken :)

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:54

hestejente schreef:
Galop is momenteel nog een yihaa!-gebeuren, wanneer ik hem terugneem vanuit galop draaft hij keihard :+ Ook lastig dat we geen bak hebben, ik ga er wat op bedenken :)

Terugnemen op de volte, als je hem gebogen houdt kun je hem ook weer snel laten ontspannen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 16:55

Moll schreef:
Zoals ik al vaker heb aan gegeven valt of staat alles met hoofd hals houding, als deze niet correct is gebeurt er achter niks,, ja de motos zti achter, maar de sleutel om die aan te zetten zit voor in de hoofd hals houding, ik ben het grotendeels eens met Mindfields, echter ben ik wel erg van het longeren dubbele longe, niet de enkele dat heetf geen meer waarde dan alleen beweging geven, verder ben ik van mening dat eerst de stap goed moet zijn alvoords ik aan de draf beging en de draf goed moet zijn voor dat ik ga galoperen, ik werk veel aan de hand en aan de dubbel, paarden die zoals bijvoorbeeld een fries de hals op het lichaam hebben gaan niet vanzelf met hun hoofd zakken en met hun neus naar de grond lopen als je er op zit, dit soort paarden moet je uitnodegen en de weg wijzen naar beneden, en dat doe ik graag aan de dubbele longe.

mol

Dat is een aangename manier van trainen, komt richting hoe ik te werk ga.

nombrado kan het zijn dat ik uw foto's op fokt heb gezien?

Mindfields wat u beschrijft over de foto's, is volgens mij toen ook op fokt besproken.

Wat betreft elco kan ik niet volgen?

Esperanza wat u beschrijft zie ik als van voren naar achteren rijden, zonder nageven dus ook halve ophoudingen. Gewoon het paard voor vast houden en hinderen en dan verwachten dat het paard achter zal (kunnen) gehoorzamen.
Wat betreft dat het rijden te kort komt en te veel met optoming wordt gerommeld ben ik het ook met u eens. Als hoefsmid zijnde krijgt men ook de raarste vragen wat beslag aan gaat, correct passend beslag voor dat betreffende paard is in orde maar ten koste van het paard beslag misbruiken nooit goed.

Moll foto's zijn altijd leuk, het is net of we lekkers krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:00

Woodstock schreef:
hestejente schreef:
Galop is momenteel nog een yihaa!-gebeuren, wanneer ik hem terugneem vanuit galop draaft hij keihard :+ Ook lastig dat we geen bak hebben, ik ga er wat op bedenken :)

Terugnemen op de volte, als je hem gebogen houdt kun je hem ook weer snel laten ontspannen.

Grapje zeker? Kleine situatieschets: als ik mijn paard de volte op zou laten galopperen betekent dat dat ik 'm een akker in stuur. Daar gaat de boer niet blij mee zijn.

Wanneer de paarden weer op gras gaan wil ik een stuk van de winterpaddock afzetten, zodat ik daar kan rijden. Tot die tijd moet ik maar niet galopperen, of gewoon steeds kleine stukjes, zoals Mindfields zei :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:19

Kunt u dan niet in het geval van geen gecontroleerde galop, terug nemen naar stap en indien wel gewenste galop even galopperen blijven? En dat dan uitbreiden naar de gewenste afstand, die u zou willen? Dus negatief negeren door te stoppen met galopperen en positief motiveren met galopperen blijven? Dan straft u niet, maar maakt u wel duidelijk wat wel en niet de bedoeling is. Als de voltes niet mogelijk zijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:34

zat even in al mijn foto's te zoeken.
dit zijn foto's van 2004....hoe ik toen reed. (voordat ik het licht zag :D :+ )

hoe ik het nu zie, is afgedwongen en over de kop gereden en teveel inwerking binnenhand
Afbeelding

je ziet ook dat dankzij de inwerking binnenhand ik hem uit balans trek achter.
wat treed ie mooi onder hé? |(
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 17:40

Bij rafael soto ( nog steeds over de kop )
Afbeelding
beter vanachteruit, met het hoofd geen inwerking op eigen benen dus
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:05

toen ben ik zo gaan werken.
langzaam draven/stappen en voelen of het paard vanachter recht is en wat mijn invloed van mijn lichaam heeft op het paard.
daarbij mag het paard (waar het hoofd ook is) niet met 1 voorbeen aan de grond
hoeken gelijk van de opgaande benen (voor en achter)
neus mag er hier nog meer uit, naar voren, maar mijn teugels waren niet langer :+
als ik in dat geval mijn handen naar voren ga doen, gaat dat ten koste van de ontspanning in mijn lijf en houding
Afbeelding
hieronder een foto , wat er gebeurd, als ik met mijn zit niet in mijn middelpunt zit en mijn rug ga vastzetten (iets hol en blokkeren) daar reageerd het paard meteen op.
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:09

FaberSmid schreef:
Moll schreef:

mol

Dat is een aangename manier van trainen, komt richting hoe ik te werk ga.

Moll foto's zijn altijd leuk, het is net of we lekkers krijgen.

helaas geen fotos, foto toestel is spoorloos verdwenen :n dus die gaat u zeker tegoed houden van mij...

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:26

hestejente schreef:
Superbedankt! Dat is inderdaad mijn paard (de vos), naar voren klinkt logisch, ik ga eens kijken of het lukt! Momenteel rijd ik 3 keer in de week, morgen ga ik er weer op.

Dank je wel ook voor de tips in galop, ik moet eens even nadenken hoe ik die ga toepassen. Galop is momenteel nog een yihaa!-gebeuren, wanneer ik hem terugneem vanuit galop draaft hij keihard :+ Ook lastig dat we geen bak hebben, ik ga er wat op bedenken :)

Ik denk dat als je hem een aantal keer achter elkaar laat aanspringen en direct weer terugneemt, hij ook veel minder rennerig wordt na de overgang terug. Dat is in ieder geval wat ik vaak zie bij deze oefening. Heb nu ook een pony onder mijn lesklanten waar ik dit bij doe, die kon ook alleen maar keihard wegrennen na de overgang terug. Maar omdat je hem nu maar drie passen laat galopperen, valt hij in de galop al niet meer uit elkaar(omdat het achterbeen na de overgang nog een poosje actief blijft dragen) en rij je dus de overgang vanzelf al meer vanuit de achterhand. Ga je dus een lang stuk galopperen, dan is hij in de galop al uit elkaar gevallen en zal de overgang altijd op de voorhand zijn waardoor hij de balans wal compleet kwijt is en ja dan wordt de draf rennerig. Ben benieuwd hoe jij het gaat ervaren.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:10

Esperanza schreef:
pasdedeux schreef:
Helaas denken heel veel mensen dat alles (of 90% ;) ) rijtechnisch op te lossen is en daardoor ontstaat naar mijn idee een tunnelvisie.

Ik denk juist dat te weinig mensen denken dat dingen rijtechnisch is op te lossen. Altijd maar dat geneuzel over zadels, voeten, massages ed. Dingen als zadels, voeten, voeding huisvesting enz. enz. zijn basismanagement zaken die 100% in orde moeten zijn. Pas dan kun je goed gaan trainen. Maar het is nog altijd zo dat de meeste problemen die paarden hebben komen van of door de gene die er op zit. En dan heb ik het over serieuze dingen als overbelasingsproblemen door scheefheid, vast gezette ruggetjes, peesbessures, HKO, Kissing Spines en nog legio problemen die paarden kunnen hebben.

Ik hoor zoveel mensen klagen over wat hun paard niet wil of verkeerd doet. Maar bijna niemand vraagt zich af of het paard het gevraagde wel kan of snapt. Laat veel ruiters eens leren hoe je een paard opleid en africht, en niet hoe je bezig bent een proefje te winnen. Het is net of die kop naar beneden een doel op zich is... Een fijn opgeleid paard dat soepel kan bewegen en de mens goed kan dragen, dat is een doel. Maar de mensen die je dat kunnen leren moet je met een lampje zoeken tegenwoordig.

Dat ben ik ook wel met je eens. Ik kom ook genoeg van die mensen tegen, vooral mensen die niet de fout bij zichzelf willen zoeken en dan is het mooi als je kunt zeggen, tja hij liep niet want zadel, scheve wervels, vast spieren ed. Bij slechte ruiters kun je kraken, masseren en doen tot je een ons weegt maar zo lang ze in mond van het paard blijven trekken om inderdaad het krulletje te voorschijn te toveren tja...

Maar andersom kom ik ze helaas ook genoeg tegen, waar ik zie aan het paard dat die bijvoorbeeld een enorm spierprobleem heeft of een paard dat het hoofd inderdaad kantelt vanwege een atlasprobleem en niet vanwege de balans en waarvan de ruiter dit rijtechnisch probeert op te lossen.

Dan is er ook nog het verschil in mening over wat correct rijtechnisch is. De ene zegt: je kunt dit probleem zo en zo oplossen en de ander doet het weer anders. Het verschil in paardvriendelijkheid en correct resultaat en het idee erover is ook vaak verschillend.

Daarom weer al te goed dat een topic zoals dit weer wat mensen wijzer kan maken. Heb al een stukje ingelezen en vind hier leuke punten langskomen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:12

Zodra ik weer kan rijden kom je toch een keertje mijn Nickje doen he, in ruil voor een lesje? Ik kan alleen nu niet meer rijden vanwege dikke buik en dan is het zonde om het nu te doen.