en net bezig met een meer uitwerken van een goed ontspannen verzameld paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HannahFrouk schreef:Elco wat jij neerzette is een commerciele advertentie en hoort feitelijk bij E/A (dat weet je zelf waarschijnlijk ook heel goed). Het topic gaat over rechtrichten, natuurlijk kan massage daar ook aan bijdragen maar voor commerciele activiteiten is er in dit topic echt geen plaats (dan zouden anderen waarschijnlijk ook nog wel wat weten) .
Wat je wel kunt doen is de foto's die geplaatst zijn beoordelen en bijvoorbeeld zeggen welke punten jij dan zou masseren bij dat betreffende paard. Dan houd je het concreet en help je ook iemand verder met het rechtrichten van haar paard. Dat zou ook erg interessant zijn. De discussie in dit topic gaat er niet over wie gelijk heeft, dus je methode staat verder niet ter discussie. Het gaat erom dat we elkaar helpen om verder te komen door elkaars foto's te beoordelen.
Wil je dat niet omdat het jou niets oplevert, dan is dit misschien geen topic voor jou.
NB zelf ben ik een groot voorstander (en gebruiker) van massage, zij het gewoon de huis/tuin/en keukenmassage, daar niet van
Moll schreef:Zoals ik al vaker heb aan gegeven valt of staat alles met hoofd hals houding, als deze niet correct is gebeurt er achter niks,, ja de motos zti achter, maar de sleutel om die aan te zetten zit voor in de hoofd hals houding, ik ben het grotendeels eens met Mindfields, *knip*
mol
pasdedeux schreef:Helaas denken heel veel mensen dat alles (of 90%) rijtechnisch op te lossen is en daardoor ontstaat naar mijn idee een tunnelvisie.
nombrado schreef:Schoft open? Wat kan er open aan een schoft?
waarom wordt er weer zoveel nadruk gelegt bij de voorkant??
Van de meeste geplaatste plaatjes, loopt het paard op de vh, en is a/h billen in st.jutumus
Hoe ik werk, zou ik de paarden in een langzamer tempo laten draven, zodat ze altijd 1ah en 1 vh aan de grond hebben. verder het neusje er meer uit.
en zo de draagkracht vanachter ontwikkelen.
Mindfields schreef:FaberSmid schreef:Wat een verschrikkelijk verhaal, zal voor u ten zeerste moeilijk en pijnlijk zijn, dat u dat paard positief met de geleider en ruiter heeft leren kennis maken en dat men dan weer zo dom en gemeen is weer terug naar af verder te gaan. Hopelijk is dat paard sterk genoeg, uw positieve ervaringen nooit te vergeten en zal dat paard de kans krijgen bij een goed tehuis te komen.
Mindfields het beeld van uw lesklant en haar paard geeft een aangenaam beeld, goed te zien is dat als de ruiter het aan doet bieden het paard het maar al te graag aan wil nemen. Wat betreft het longeren als oplossing voor het probleem Jester_LeX beschreven heeft, ben ik het met u eens.
Inderdaad een vreselijk verhaal, en ik weet alleen dat ze hem vrij snel weggedaan hebben, maar waar hij nu is weet ik niet. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat hij ergsn is terechtgekomen waar hij in zijn waarde wordt gelaten want het is een fantastisch paard.
De foto's van het paard van mijn lesklant, daar zit ik er zelf ook op overigens
En inderdaad, bied je het vriendelijk aan, dan nemen ze het graag aan.
Mindfields schreef:Zou het lukken om hem in deze houding aan het draven te krijgen?(ik gok dat je dit paard bedoelt vanwege de hals die je beschrijft?)
Dit zou een mooi begin zijn namelijk. Paarden met deze halsvorm(toevallig geef ik momenteel iemand les met een fjord met dito hals) rij je het beste niet te rond, meer op lengte maar wel ietsje afgebogen. Zodra ze te rond komen lijkt het haast alsof ze zowat geen adem meer kunnen halen, omdat de kaak-nekverbinding zo zwaar is. Ga je ze daarvanuit laten zakken dan wordt het indd een vooroverkukel geval. Dus deze zou ik supervoorzichtig laten nageven, en hem dan meteen(supersnel zijn!!) naar voren uitschuiven en niet naar beneden. Stel je hierbij voor dat je teugels stokken zijn waarmee je de neus van je af duwt. Ook echt die beweging maken met je hand.
Dat hij na de galop meer moeite heeft met zijn ene achterbeen snap ik, het wordt hierin meer aangesproken waarna hij dus even iets meer last heeft. Wellicht kun je dit oplossen door hem alleen een paar keer te laten aanspringen en na drie galoppassen weer terug te nemen, en te kijken hoe je draf daarna is. Je merkt vanzelf wanneer hij last krijgt en dan weet je voor de komende week hoe vaak je dit per sessie kunt doen zonder hem in de problemen te brengen maar hem wel sterker te maken langzamerhand. Dus zeker 2 keer minder doen dan het moment waarop hij last begon te krijgen. De week erna kun je kijken wat er gebeurt als je iets langer door blijft galopperen, bijvoorbeeld 5 passen galop en dan weer terug. Klinkt heel systematisch en bijna technisch maar langzamerhand kun je dit steeds ietsje verder uitbouwen zonder dat je bij overbelasten terecht komt.
Gaat het een dagje minder goed, dan even stappie terug twee dagen.
Moll schreef:Zoals ik al vaker heb aan gegeven valt of staat alles met hoofd hals houding, als deze niet correct is gebeurt er achter niks,, ja de motos zti achter, maar de sleutel om die aan te zetten zit voor in de hoofd hals houding, ik ben het grotendeels eens met Mindfields, echter ben ik wel erg van het longeren dubbele longe, niet de enkele dat heetf geen meer waarde dan alleen beweging geven, verder ben ik van mening dat eerst de stap goed moet zijn alvoords ik aan de draf beging en de draf goed moet zijn voor dat ik ga galoperen, ik werk veel aan de hand en aan de dubbel, paarden die zoals bijvoorbeeld een fries de hals op het lichaam hebben gaan niet vanzelf met hun hoofd zakken en met hun neus naar de grond lopen als je er op zit, dit soort paarden moet je uitnodegen en de weg wijzen naar beneden, en dat doe ik graag aan de dubbele longe.
mol
Woodstock schreef:hestejente schreef:Galop is momenteel nog een yihaa!-gebeuren, wanneer ik hem terugneem vanuit galop draaft hij keihardOok lastig dat we geen bak hebben, ik ga er wat op bedenken
Terugnemen op de volte, als je hem gebogen houdt kun je hem ook weer snel laten ontspannen.
FaberSmid schreef:Moll schreef:Zoals ik al vaker heb aan gegeven valt of staat alles met hoofd hals houding, als deze niet correct is gebeurt er achter niks,, ja de motos zti achter, maar de sleutel om die aan te zetten zit voor in de hoofd hals houding, ik ben het grotendeels eens met Mindfields, echter ben ik wel erg van het longeren dubbele longe, niet de enkele dat heetf geen meer waarde dan alleen beweging geven, verder ben ik van mening dat eerst de stap goed moet zijn alvoords ik aan de draf beging en de draf goed moet zijn voor dat ik ga galoperen, ik werk veel aan de hand en aan de dubbel, paarden die zoals bijvoorbeeld een fries de hals op het lichaam hebben gaan niet vanzelf met hun hoofd zakken en met hun neus naar de grond lopen als je er op zit, dit soort paarden moet je uitnodegen en de weg wijzen naar beneden, en dat doe ik graag aan de dubbele longe.
mol
Dat is een aangename manier van trainen, komt richting hoe ik te werk ga.
Moll foto's zijn altijd leuk, het is net of we lekkers krijgen.
hestejente schreef:Superbedankt! Dat is inderdaad mijn paard (de vos), naar voren klinkt logisch, ik ga eens kijken of het lukt! Momenteel rijd ik 3 keer in de week, morgen ga ik er weer op.
Dank je wel ook voor de tips in galop, ik moet eens even nadenken hoe ik die ga toepassen. Galop is momenteel nog een yihaa!-gebeuren, wanneer ik hem terugneem vanuit galop draaft hij keihardOok lastig dat we geen bak hebben, ik ga er wat op bedenken
Esperanza schreef:pasdedeux schreef:Helaas denken heel veel mensen dat alles (of 90%) rijtechnisch op te lossen is en daardoor ontstaat naar mijn idee een tunnelvisie.
Ik denk juist dat te weinig mensen denken dat dingen rijtechnisch is op te lossen. Altijd maar dat geneuzel over zadels, voeten, massages ed. Dingen als zadels, voeten, voeding huisvesting enz. enz. zijn basismanagement zaken die 100% in orde moeten zijn. Pas dan kun je goed gaan trainen. Maar het is nog altijd zo dat de meeste problemen die paarden hebben komen van of door de gene die er op zit. En dan heb ik het over serieuze dingen als overbelasingsproblemen door scheefheid, vast gezette ruggetjes, peesbessures, HKO, Kissing Spines en nog legio problemen die paarden kunnen hebben.
Ik hoor zoveel mensen klagen over wat hun paard niet wil of verkeerd doet. Maar bijna niemand vraagt zich af of het paard het gevraagde wel kan of snapt. Laat veel ruiters eens leren hoe je een paard opleid en africht, en niet hoe je bezig bent een proefje te winnen. Het is net of die kop naar beneden een doel op zich is... Een fijn opgeleid paard dat soepel kan bewegen en de mens goed kan dragen, dat is een doel. Maar de mensen die je dat kunnen leren moet je met een lampje zoeken tegenwoordig.