[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:40

Sorry nog even of topic, Bets je hebt PB terug maar zie mijn onderschrift.....hij staat weer in postvak uit en gaat niet weg GRRRRRRRRRRR

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:44

Mijn paard had al HKO toen ik al Z2 was dus ik heb al die jaren scheef gereden inderdaad en les van iemand die ook Prix St George reed. Helaas nooit het woord rechtrichten gehoord. Nou wil ik daar niet helemaal de schuld aan geven want ik kan er ook zelf wat over lezen natuurlijk maar goed ik was ook een leek daarin. Mijn paard had nooit verzet getoond ik heb dat paard als 2,5 jr hengst gekocht zelf zadelmak gemaakt en ingeredne en dat paard had nog nooit gebokt of verzet getoond. Echt nog nooit. Toen deze dus ook in verzet kwam, kwam het door pijn na diverse bezoeken ben ik toendertijd naar dierenkliniek Bosch en Duin gegaan en daar werd conclusie HKO geconstateerd. Toen heb ik TIldren laten toedienen als eerste hier in nederland, waren goeie verhalen over in frankrijk maar was hier in nederland nog niet in behandeling dus paard was gelijk proefkonijn en heb daar 10 dgn laten staan omdat paard koliekerig vna kon worden.
Op dat moment toen mijn paard daar stond kwam ik in aanraking met artikel in Hoefslag van Antoine en ben naar lessen gaan kijken en toen ook zelf gaan lessen. Heb daar aantal jaren intensief gelest. Nu word namelijk beweerd dat HKO niet erfelijk is, althans het word door Antoine zelf gezegd maar het is dus wel zo, want vele nakomelingen van Uniform hebben HKO gekregen. Oke bij die van mij is het ook geweest van scheef rijden, dat geef ik toe, maar mijn paard bleef eerst stabiel en verslechterde daarna weer. Ik heb tussentijds nog geprobeerd te starten want ja zoals je weet word er makkelijk gezegd, Grand Prix Grand Prix enz... dus ja toch maar gestart en de ring uitgefloten omdat paard niet rad was. Wat natuurlijk erg vervelend is voor je zelf vertrouwen op dat moment.

Ik richt ook recht maar meer door middel van werking van binnenbeen naar buitenteugel toe, ik laat paard meer buigingswerkzaamheden doen zodat paard dus gaat buigen in achterbeen, gesloten blijft, niet uit zwaait en daardoor meer gymnastischer word in lichaam en geslotener blijft. Ik controleer mijn paard of deze aan blijft sluiten, ik doe veel tempowisselingen en maak mijn paard actief van achteren zonder dat hij van voren snel word of harder van gaat draven. Ik ben dus wel met rechtrichten bezig en dat vind ik ook noodzakelijk maar ik werk dus niet met contrastelling en ik rij juist wel met benen, in die zin, dat ik mijn paard erg scherp maak aan been zodat ik daarna niet veel hoef te doen als hier en daar klein beetje ondersteunen in tempo en om in ritme te blijven in moeilijkere oefeningen.
Mijn paard moet buigen om mijn binnenbeen zowel in voltes als in oefeningen als sb en travers.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:54

Das ook een heel verhaal bets, ik ben zelf geen DA maar naar mijn idee kan HKO dus echt wel erfelijk zijn. Maar daar heb je gelijk het van de hoge toren schreeuwen punt van Antoine, nu hij zoveel heeft bereikt denkt hij dat hij overal gelijk over heeft. Ik heb genoten van zijn les toen ik een keer les van hem had en dat arrogante was er op dat moment niet bij, maar kan wel begrijpen dat veel mensen zo over hem denken.
Daarom ben ik altijd zo ontzettend blij met Mier, die is zo anders..

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:56

Bets: ik vroeg me wel eens af waarop je mening was gebaseerd en dat is nu duidelijk. Herken een beetje je verhaal. Ook ik had werkelijk nog nooit van rechtrichten gehoord. Mijn paard heeft gelukkig verder geen problemen als HKO en ben blij dat ik nu wel snap hoe het paard recht te kunnen richten. Ik zie nog altijd vooruitgang, les heel graag bij Mireille maar blijf wel altijd om mij heen kijken.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 16:59

Als jullie je goed bji voelen vind ik prima. Ik heb er ook wel dingen van geleerd. Dingen waar ik ook mee geleerd heb wat ik dus niet meer wil uitvoeren. En ik ben ook verder gaan kijken als mijn neus lang is zeg maar.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:03

En blijf nog steeds rond kijken of ik dingen kan leren. En ik ga ook veel kijken gewoon naar lessen van anderen. Ook ben ik onlangs in bodegraven geweest en moest iemand voorrijden en luisterde ik naar wat de dierenarts zei en waar hij naar keek en ook daar leer je weer van. Ook heb ik zelf wat dingen geleerd wat ik van Steffi v.d. Laarse als advies meekreeg voor dingen om te doen. Zij is ook dierenarts. Ik vind belangrijk dat jeweet waar je mee bezig bent en wat voor inwerking een bepaalde hulp heeft op lichaam van paard en op de spieren en banden van het paard. Natuurlijk ben ik geen dierenarts maar weet wel aardig hoe paard in elkaar zit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:07

Inderdaad een heel verhaal :j Maar wel duidelijk.
Ik denk ook inderdaad dat je ook naar andere rijmethode's moet blijven kijken om te kijken wat het beste bij jou en je paard past, maar ik weet nu iig wel dat rechtrichten toch wel HEEL belangrijk is.
En inderdaad, hiervoor had ik daar nooit van gehoord!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 17:58

x_Marr schreef:

En daarvoor dank ik AdB heel hard, ondanks dat ik het niet overal mee eens ben in zijn theorie :)

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:44

@ Bets, Steffi is idd ook een super kundig en fijn persoon!
heb van haar ook dingen geleerd die Q echt goed hebben gedaan, naast haar behandelingen die Q van haar kreeg, en die deden ook echt heel veel goed!!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 19:41

Renske_ schreef:
@ Bets, Steffi is idd ook een super kundig en fijn persoon!
heb van haar ook dingen geleerd die Q echt goed hebben gedaan, naast haar behandelingen die Q van haar kreeg, en die deden ook echt heel veel goed!!

Ja daar ben ik echt voor te spreken, ik laat haar jaarlijks bij mijn paard komen gewoon voor controle en bespreken we dat ik zoal doe en hoe ik train en wat ik geleerd heb en opgepakt heb. Nu scheelt het ook ik vrij makkelijk uit kan leggen wat ik doe en wat ik voel en wat ik ermee doe, dus dat werkt ook wel fijn samen eigenlijk.

Ik ben dus begonnen met warming up om echt aan de spieren te komen maar deze wel lekker op te rekken, zowel bovenlijn als de zijkanten en constant leren het paard te laten knabbelen (nageefelijk houden) op de teugels. Dat is goed voor de kaken en dat hij achter de kaak ook loslaat. Ook juist paard blijven controleren dat hij niet te lang vast kan houden aan 1 kant, en er allert op zijn dat hij dus op die zwaardere kant dus los blijft laten en nageefelijk blijft. Dat doe ik in alle gangen en dan pak ik paard op en voel ik gelijk soort van deining in de rug waarmee ik verder kan werken. Door die deininig is bevestiging voor mij dat paard lekker los is in de rug.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:25

x_Marr schreef:
Inderdaad een heel verhaal :j Maar wel duidelijk.
Ik denk ook inderdaad dat je ook naar andere rijmethode's moet blijven kijken om te kijken wat het beste bij jou en je paard past, maar ik weet nu iig wel dat rechtrichten toch wel HEEL belangrijk is.

Rechtrichten is een belangrijk onderdeel tijdens het rijden inderdaad.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 22:57

Bets schreef:
Ik richt ook recht maar meer door middel van werking van binnenbeen naar buitenteugel toe, ik laat paard meer buigingswerkzaamheden doen zodat paard dus gaat buigen in achterbeen, gesloten blijft, niet uit zwaait en daardoor meer gymnastischer word in lichaam en geslotener blijft. Ik controleer mijn paard of deze aan blijft sluiten, ik doe veel tempowisselingen en maak mijn paard actief van achteren zonder dat hij van voren snel word of harder van gaat draven. Ik ben dus wel met rechtrichten bezig en dat vind ik ook noodzakelijk maar ik werk dus niet met contrastelling en ik rij juist wel met benen, in die zin, dat ik mijn paard erg scherp maak aan been zodat ik daarna niet veel hoef te doen als hier en daar klein beetje ondersteunen in tempo en om in ritme te blijven in moeilijkere oefeningen.
Mijn paard moet buigen om mijn binnenbeen zowel in voltes als in oefeningen als sb en travers.

Sorry Bet ik doe het weer :) Ik vind het niet nodig om bovenstaande allemaal te herhalen dus daarom qoute ik even. Anders lijkt het net of ik jou na zit te praten.

Zo heb ik dus geleerd te rijden en daarom snap ik AdB niet.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:10

Lees al even mee en ben nu toch wel benieuwd Whinnylando wat je dan precies niet snapt van de Bodt. Is het heel zijn manier of zijn het onderdelen/accentverschillen waar je moeite mee hebt? En geldt dit dat voor zijn werk met probleempaarden of in het algemeen?

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:17

Same question als LoesjeVis :j Ik heb nu nog steeds nergens gelezen wat je eigen ervaringen zijn over deze rij'methode'. Je hebt dingen gezien en gehoord, maar wàt dan precies? Je bent het er duidelijk niet mee eens, dan moet er ook een duidelijk voorbeeld zijn lijkt mij :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 08:43

Als ik even mijn berichtje hierboven, waar ik Bet qoute in gedachten neem dan denk ik dat AdB het tegenovergestelde doet. Ik ben geen jarenlange leerling van hem geweest dus weet niet hoe de lessen in elkaar steken. Dat mogen jullie me haarfijn uit leggen.

Hetgeen waar ik de moeite mee heb is dat hij pretendeerd, of beter gezegd, mensen de indruk geeft dat hij paarden met hoefkatrol beter rijd. Met dat soort dingen moet je wel heel erg opletten. Er zijn een hele berg onwetende mensen met paarden die makkelijk te beïnvloeden zijn en waar je natuurlijk ook makkelijk je geld uit kan kloppen. Daar maakt hij handig gebruik van.

Ik had gisteren een heel verantwoord lange uitleg geschreven maar helaas toen ik hem ging verzenden bleek bokt overbelast te zijn. Ik kan nu geen uitgebreide uitleg geven en hoop dus op een beetje begrip en niet zoals gisteren.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:33

Rukaro gefeliciteerd.

Whinnylando. Dat AdB de indruk geeft dat hij paarden met hoefkatrol beter kan laten lopen dat is idd waar. Die hele berg onwetenden mensen waar jij het over heb, die komen vaak via via of googlen op het net ( hoefkatrol.com ) na dat er hoefkatrol onsteking is vastgesteld bij deze man terecht. Voor deze mensen is het vaak een laatste optie na een tijd van dokteren voordat je over de dood gaat nadenken, je wil toch alles proberen voordat...
Die onwetende mensen gaan ineens heel anders kijken naar hun paard omdat hun informatie wordt gegeven die ze waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben! Vervolgens wordt er met het paard gewerkt wat in de de meeste gevallen een verbluffend resultaat geeft. En even voor de duidelijkheid AdB doet het op no cure no pay basis, dus geldklopperij nee..

Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaring met hem of de methode. Heb je les gehad erin of alles van horen en zeggen omdat je schrijft dat je geen jarenlange leerling bent geweest.
Graag zou ik je uit willen nodigen bij ons op stal te komen kijken naar de methode waar je meteen al je vragen in kwijt kunt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:43

heb geen vragen, die worden hier iedere keer aan mij gesteld

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:08

Alabaster schreef:
Rukaro gefeliciteerd.

Whinnylando. Dat AdB de indruk geeft dat hij paarden met hoefkatrol beter kan laten lopen dat is idd waar. Die hele berg onwetenden mensen waar jij het over heb, die komen vaak via via of googlen op het net ( hoefkatrol.com ) na dat er hoefkatrol onsteking is vastgesteld bij deze man terecht. Voor deze mensen is het vaak een laatste optie na een tijd van dokteren voordat je over de dood gaat nadenken, je wil toch alles proberen voordat...
Die onwetende mensen gaan ineens heel anders kijken naar hun paard omdat hun informatie wordt gegeven die ze waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben! Vervolgens wordt er met het paard gewerkt wat in de de meeste gevallen een verbluffend resultaat geeft. En even voor de duidelijkheid AdB doet het op no cure no pay basis, dus geldklopperij nee..

Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaring met hem of de methode. Heb je les gehad erin of alles van horen en zeggen omdat je schrijft dat je geen jarenlange leerling bent geweest.
Graag zou ik je uit willen nodigen bij ons op stal te komen kijken naar de methode waar je meteen al je vragen in kwijt kunt.

Mag ik vragen waar je dat vandaan haalt????

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:23

Ik wil even kwijt dat er echt heel veel paarden zijn die goed komen (spreek uit eigen ervaring), maar je hebt er natuurlijk ook die al zo kapot zijn waarvoor de methode alleen nog een vorm van fysiotherapie kan zijn of dat het gewoon te laat is. Er is natuurlijk wel een eind aan het zelfherstellend vermogen van een paard.

Ik vind niet dat je mag verwachten, dat je na heel veel jaren van verkeerde training, overbelasting oid, dat in 1 keer even recht brijt (wat een raar woord?!) of dat het altijd nog goed komt. Als het nog wel kan heb je gewoon ongelofelijke mazzel!! Antoine spreekt ook altijd over klinisch hoefkatrol.

Als je een paard bij Antoine in training zet, hoef je niet te betalen als hij na die trainingsweek niet rad loopt.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:32

Even een vraagje tussendoor.

Als je hoefkatrol op een rontgenfoto ziet, wat naar mijn mening toch een aardige beschadiging is, kan je er toch geen dingen meer aan rijden die al kapot zijn? Ik krijg dan het idee van een paard over zijn pijn heenrijden.

Of ben ik nu een complete onbenul in hoefkatrol?

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:36

Whinnylando schreef:
heb geen vragen, die worden hier iedere keer aan mij gesteld

nee dit is lekker volwassen :D :D . Geen vragen, maar wel brallen.

Maar ja wil, best toegeven dat mijn reactie iet wat overdreven was, mijn welgemeende excuses daarvoor. :o :o

Neemt niet weg dat ik nog steeds vind, dat jij niet met concrete antwoorden komt.

PS en wat is het Duitse systeem?

@Bets, bijzonder arrogant ben je :D :D , en dat van no cure no pay is echt waar, staat ook op zijn site, maar ja daar hoeft hij geen gebruik van te maken, want al die knollen gaan weer beter/goed lopen.

We hebben het hier over klinisch hoefkatrolontsteking, paard is kreupl/onregelmatig, maar er is niets op de foto te zien. Ja zeker weten dat ik daar mee ga rijden, daar zet ik ook mijn no cure no pay op, want geheid dat ze beter gaan lopen.

Wat kapot is, is kapot ja, dat rijdt je er niet meer aan.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:03

Stel ik een vraag is het nog niet goed :)

Spot, ga nog een keertje begrijpend lezen en mijn antwoorden blijken concreet te zijn, je slaat wat stukjes over. Daarentegen kan ik jouw antwoord op hoefkatrol wel waarderen. Ik denk dat we nog niet zo verschillend denken, al heb ik misschien een voor jouw minder begrijpelijke manier van schrijven.

Duitse systeem: scala der ausbilding. Het bestaat simpelweg uit:
-taktmatigheid
-ontspanning
-aanleuning
-schwung
-recht richten
-verzameling
-durchlässigkeit

Even googlen en je leest genoeg. Of koop een boek van Reiner Klimke die kan het heel duidelijk uitleggen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:18

Wat wordt er met Schwung en durchlassigkeit bedoeld?

overigens zijn bij ons de punten:

ontspanning
aanleuning
rechtrichten
verzameling
oprichting

verrassende overeenkomst??? :D

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:20

Whinnylando schreef:
Stel ik een vraag is het nog niet goed :)

Spot, ga nog een keertje begrijpend lezen en mijn antwoorden blijken concreet te zijn, je slaat wat stukjes over. Daarentegen kan ik jouw antwoord op hoefkatrol wel waarderen. Ik denk dat we nog niet zo verschillend denken, al heb ik misschien een voor jouw minder begrijpelijke manier van schrijven.

Duitse systeem: scala der ausbilding. Het bestaat simpelweg uit:
-taktmatigheid
-ontspanning
-aanleuning
-schwung
-recht richten
-verzameling
-durchlässigkeit

Even googlen en je leest genoeg. Of koop een boek van Reiner Klimke die kan het heel duidelijk uitleggen.

Begrijpend lezen, nooit mijn sterke kant geweest :D

Als jij misschien de moeite had genomen om even op de site te kijken van Antoine, dan had je ook gelezen dat Antoine doet, wat Reiner Klimke roept.

Ik hoef dus geen boek te kopen, ik luister gewoon naar Antoine :D :D :D :D
[size=7nou ja niet altijd :D :D :D ][/size]

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 11:22

Volgens mij is jouw punt meer hoe deze punten bereikt worden.
En de manier waarop Antoine zijn 'reclame' maakt.

Ik geloof dat deze manier je paard kan helpen, dat heb ik bij 3 paarden zelf ervaren. Maar als een paard kreupel loopt, is het als eerste belangrijk te onderzoeken wat er aan de hand is.
Als je deze manier gaat proberen, moet je zeker goed in de gaten houden of het paard inderdaad goed blijft lopen. Zo niet, stop er dan mee.
Dat is ook waar andere instructeurs, zoals Karmie en Mireille, op hameren.