Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:48

sanne83 schreef:
Rammen en schreeuwen gebeurt naar mijn weten uit onmacht, niet uit gebrek aan gevoel. Meer kennis vergaren (dmv boeken, dvd's en les) zorgt voor minder onmacht.

maarrrrr.... zorgt dat voor meer gevoel........ NOPE Haha! Haha!

je kan heel veel standaard basisdingen uit boeken leren, helaas is er bij paarden geen standaard....... wel doorsnee,

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:54

detour schreef:
En daar heb je geen blauwe plek voor nodig, he randie? Al kleur ik heel snel blauw; als ik paard was geweest dan hadden een hoop penny's op Bokt me mishandeld gevonden. Knipoog

Hahhahahaha hier nog een Lachen volgens mij geen hele rib meer in mijn lijf, knieen kapot, schouder kapot......van beide voeten de middenvoetsbeentjes kapot.... heule lichte hersenbeschadiging, rug kapot....... en dan het aantal gebroken vingers....... kneuzingen, blauwe plekken, en littekens maar niet meerekenen Lachen Lachen Maar best leuk werk hoor andermans ellende opknappen Haha! Haha! Haha!

oja, en door het al dan niet vuil stro verplaatsen toch wel behoorlijk artrites Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:02

KiWiKo schreef:
sanne83 schreef:
Rammen en schreeuwen gebeurt naar mijn weten uit onmacht, niet uit gebrek aan gevoel. Meer kennis vergaren (dmv boeken, dvd's en les) zorgt voor minder onmacht.

maarrrrr.... zorgt dat voor meer gevoel........ NOPE Haha! Haha!

zorgt kennis voor meer gevoel? ja, vind ik wel. Ligt er misschien aan wat je onder gevoel verstaat Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:15

Gevoel voor timing, het lezen van je paard, het voelen wat er nou eigenlijk aan de hand is........ aanvoelen of je het paard gerust moet stellen of een sjesusskup onder de kont moet geven (en alle gradaties die ertussenin zitten)

in een oogopslag kunnen zien of een paard wel of niet lekker in zijn vel zit........ dat soort dingen.....

KAN je niet leren uit boekjes Haha! of DVD's dat kan je alleen in de praktijk leren

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:26

ik heb het wel gedaan (oh nee, ik heb het gewoon van mezelf Clown )
even als voorbeeldje: timing met desensiteren. Je leest het doel van de oefening, hoe je het moet uitvoeren, de timing die je zou moeten hebben, de technieken die je al onder de knie zou moeten hebben. Je ziet op een dvd een voorbeeldje. Men neme een paard aan een halster en je begint gewoon. In het begin heb je een timing van nul, maar hoe vaker je oefent, hoe beter je erin wordt. Het paard geeft je alle feedback die je nodig hebt Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:35

maar dan heb je nog geen gevoel.......... jaaaaa voor dat enigste paardje, en daarmee kan je dan lezen en schrijven......

Maar als je er 10 op stal heb staan, met wekelijkse komers en gaanders......... dan ga je daar niet zo in willen gaan Lachen Lachen

Zo zijn er paarden geweest die tegen me opklommen en waar ik in alle rust hoooozzoooo is goed zo tegen fluisterde En paarden die tegen me opklommen die ik het hele erf van achteren naar voren en terug heb laten bekijken (figure of speech, dan he) Het zelfde vergrijp, twee totaal verschillende paarden met een totaal verschillende aanpak benodigheid, dan heb je ook nog de paarden die je gewoon negeert in dat gedrag Lachen. En HOE ga je dat verschil uit een boekje leren, kan niet......... kan slechts door goede leermeesters, en veel, heel veel op je bek gaan omdat je een verkeerde beslissing hebt gemaakt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:56

KiWiKo schreef:
maar dan heb je nog geen gevoel.......... jaaaaa voor dat enigste paardje, en daarmee kan je dan lezen en schrijven......

Maar als je er 10 op stal heb staan, met wekelijkse komers en gaanders......... dan ga je daar niet zo in willen gaan Lachen Lachen

Als je een paard in een week moet corrigeren, kan je bijna niets anders dan aan symptoombestrijding doen. Ligt natuurlijk wel aan hoe complex het probleem is. Is niet echt vergelijkbaar, ik corrigeer vooral eigenaren Haha! die hebben de tijd Haha!

even nog hetzelfde voorbeeld, timing met desensiteren heb ik op m'n eigen paard mezelf eigen gemaakt, maar werkt precies hetzelfde op andere paarden. Als je geen trucjes leert, maar technieken met het hoe, wanneer en waarom het werkt erbij, kan je die op elk paard toepassen. Je moet alleen zelf beslissen, wat & wanneer op welk paard toe te passen. Dan is er nog steeds trial and error, maar veel minder. Een beetje systematiek zorgt ervoor dat je een stuk sneller leert Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:58

maar dan leer je toch uit de praktijk???

De eigenaren zijn ook de enigste die gecorrigeerd moeten worden......... het paard weet het allemaal wel hoor Haha! Haha! Haha!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:59

KiWiKo schreef:
maar dan leer je toch uit de praktijk???

De eigenaren zijn ook de enigste die gecorrigeerd moeten worden......... het paard weet het allemaal wel hoor Haha! Haha! Haha!

Je hebt gelijk, kiwiko!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:09

wat leer je uit de praktijk?

even als voorbeeld: ik studeer zes jaar, waarvan vier jaar theorie en twee jaar praktijk. De bedoeling is niet dat ik in de praktijk alle gevallen tegenkom die ik ik ooit zou kunnen tegenkomen. Door het leren van de theorie kan je beredeneren waarom je iets doet, zodat je ook bij een onbekend geval weet wat je moet doen.
Zou ik elk afzonderlijk geval in de praktijk moeten meemaken, moet ik eerst 25 jaar ervaring hebben Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:13

ik weet niet wat je studeerd, maar als je statistische gegevens studeert, dan kan je alles van een papiertje afleren Lachen

maar werken met dieren is niet in een boek of dvd of wat dan ook samen te vatten........ leidraden zijn er, maar of het afdoende is........ nope Lachen

Wat je tegenwoordig heel veel ziet zijn superverwende bokken, want ze doen aan NH..... zwaaien te pas en te onpas met een touwtje in de rondte, en hebben verder geen flauw benul met wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn....... maar ze hebben de Dvd gezien, EN....... jaahaa EN het boek gelezen.........

maar gevoel voor het wezen paard......... Forget it Lachen

dat had mijn dochter van nu 9 meer toen ze nog helemaal niet lezen kon Haha! Haha! Haha!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:15

Ik ben er ook tegen, maar omdat ik niet van slaan houd en zeker niet tegen het hoofd...

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:20

KiWiKo schreef:
Wat je tegenwoordig heel veel ziet zijn superverwende bokken, want ze doen aan NH..... zwaaien te pas en te onpas met een touwtje in de rondte, en hebben verder geen flauw benul met wat ze nou eigenlijk aan het doen zijn....... maar ze hebben de Dvd gezien, EN....... jaahaa EN het boek gelezen.........

ben ik helemaal met je eens. Ik zeg ook niet dat iedereen het kan. De meeste mensen hebben absoluut niet het geduld en de motivatie om zich echt te verdiepen in wat ze aan het doen zijn, maar dat zie je precies zo bij alle andere takken Knipoog De mensen waar jij het over hebt, ken ik ook. Dat zijn juist de mensen die iets zien, maar geen idee hebben van hoe en waarom. Degene die beginnen over touwhalsters en bitloos, omdat ze alleen de uiterlijkheden leuk vinden, maar zich er verder niet in verdiepen.
Ik hou erg van leren, lezen, analyseren, voor mij is leren vanuit boeken en dvd's erg nuttig.
Ik studeer trouwens diergeneeskunde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:21

Precies Lachen Lachen

das een mooie studie, ga je ook de richting paarden op?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:21

yep

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:23

heb je ook al stage gelopen met paarden?

Ik kwam wekelijks op Bodegraven (ik vervoerde veel paarden naar de kliniek) en dan zat ik overal met mijn neus bovenop Lachen heel, heel veel geleerd Lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:28

daniella74 schreef:
Ik ben er mee gestopt om mij met deze groep bezig te houden. Ik richt mij liever op mensen die wel open staan voor de ervaringen van andere mensen.

Er komt op de manege een beginner rijden die al snel een 3 jarige merrie koopt die vrijwel niets kan. Zij kan nog niet eens de basis en moet het haar merrie gaan leren. Dat lukt dus niet en gaat echt helemaal mis met de merrie. Ik bied met de instructrice aan dat we 1x per week even ruilen aangezien ik wel de oefeningen als wijken er in kan rijden en zij dan op de merrie die ik rijd kan leren hoe sommige dingen moeten. Antwoord van beginner: nee dank je maar ik laat geen manegeruiters op mijn paard en jij bent een manegeruiter. Prima, paard is helemaal de weg kwijt maar dat is haar probleem. Ik hobbel evengoed wel lekker mijn oefeningen.

Zeer herkenbaar

Citaat:
Probleem is met die Join Up dat die meisjes in de Heartland-boeken er ieder paard mee kunnen temmen, en opeens een fantastsche band met hun paarden hebben... en dat het ook zo beschreven wordt alsof iedereen het zomaar kan.....
Dan krijg je een hoop mensen die de bel wel gehoord hebben, maar niet weten waar de klepel zit, die er maar op los gaan experimenteren.
En of dat nu Pennykindjes zijn of domme volwassenen, maakt voor de schade bij het paard bitter weinig uit...

Volgens mij wordt die groep ook steeds groter

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:29

ja, heb op bodegraven stage gelopen.
Ga toevallig over een maand naar nieuw zeeland, onderzoek doen naar de belasting van race paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:31

gaaf!!! Wanneer heb je op Bodegraven gelopen? mijn enigste eigenste is daar vorig jaar januari 2 weken geweest....... Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:34

vorig jaar februari geloof ik Haha! wat is de wereld toch klein Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:37

joh! Misschien heb je hem nog wel meegemaakt, hij stond in de binnenstal rechts achterin......... koliekoperatie Lachen

een lawaaipappagaai eerste klas met een heule diepe bariton hinnik als je de stal in kwam...... had er een voorbrenghoofstel bij hangen, want hij was iets lastig met stappen (de enige die met hem stapte was de stalruiter Haha! bij de rest maakte hij de boel gek Haha! )

Ik heb hem begin februari opgehaald Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:53

T'is daar zo groot, er lopen de hele tijd paarden in en uit. Ik probeer dan half mee te lopen met alle dierenartsen om zoveel mogelijk te zien. Kan niet helemaal bijhouden welk paard waar stond en wat voor halster hij had enzo Haha!
tsja, kliniek omstandigheden zijn gewoonweg poedersuiker voor een paard, die van mij heeft laatst een maand op de faculteit gestaan, de mensen daar vonden haar een draak Haha! angstig paard en kliniek gaan niet goed samen Scheve mond (even nog over paarden lezen, ze vonden dat ze zo dominant was Haha! )

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:57

sanne83 schreef:
ja, heb op bodegraven stage gelopen.
Ga toevallig over een maand naar nieuw zeeland, onderzoek doen naar de belasting van race paarden

Kijk, dat is nou eens interessant, ben benieuwd wat je gaat ontdekken! heb zelf in ierland in de renpaarden gezeten en kreeg les van HJ Lozeman in Nl die in Nieuw Zeeland renpaarden trainde. Ben heel benieuwd naar de verschillen, of wat je uberhaupt gaat ontdekken! Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:02

hihi, die van mij stond de boel alweer gek te maken 4 uur na zijn operatie Lachen ik vond hem nog suf Haha! Haha!

Hij is gewoon heel hard op zichzelf, en vind zichzelf helemaal geweldig, en dat wil hij de wereld laten weten....... beetje pijn in je pens staat dat echt niet in de weg Haha! Haha! Haha!

Daarnaast moet je hem niet 3 keer 10 minuten van stal willen halen, want dan is hij erg vrolijk Haha! Haha!

Maar heb jij op de kliniek nooit gezien dat er een een optater kreeg omdat ie echt even op DAT moment wat moet laten, of dat er een ander paard voor hetzelfde vergrijp bemoedigend toegesproken wordt?

Ik heb paarden wel levensgevaarlijk zien worden op de kliniek.

Daar komen en gaan dagelijks zo ontzettend veel paarden, ik heb daar wel eens een paar uur op het bankie gezeten en me helemaal gek gelachen om mensen met laden en lossen, of het monsteren Lachen Lachen en dan die kop van Sander Haha! Haha! helemaal boekdelen Lachen

Sander vind ik een van de fijnste artsen daar, heel, heel veel paardenman!

Mijn enigste eigenste vind het een feessie om naar de kliniek te mogen, lekker spannend, heel, heel veel aandacht Lachen Lachen en hij laat zich ook heel makkelijk behandelen...... "ooo wil je me prikken, hier is een mooi plekkie" Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:04

Ik heb paarden wel levensgevaarlijk zien worden op de kliniek.

Dit heb ik ook een paar keer mee gemaakt.
Als paarden door hun sedatie heen gaan zijn ze levensgevaarlijk. Bloos

Ik vind het dan ook goed dat een arts zijn grenzen kent en niet "doormoddert"in zo'n situatie. Er kan personeel maar ook een paard flink beschadigd worden in zo'n situatie. Van die "mannetjes"die het wel ff doen, daar krijg ik enorme jeuk van. Clown