duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Goofy44

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 22:37

Even over de grijze pony met amazone.

Ik vind dit een hele leuke pony om te zien.

- wat ik zie is:
een onervaren paard en een onervaren ruiter.

Onervaren ruiter:
- zit, handen en kuiten niet effectief en efficient
- de pony wordt beperkt in de bewegingsafwikkeling (kuit, handen en zit)
- uitstrekken van de hals verkeerd
- verbinding van de handen met paardenmond niet juist
- de zit werkt nauwelijks in
- de kuiten kunnen niet goed inwerken

Onervaren paard:
- de pony is niet los en soepel
- de rug wordt nauwelijks gebruikt
- de pony gaat niet in balans

In het totaal plaatje (kwestie van smaak) vind ik de ruiter bijna aan de te grote kant.
Ik zou de pony door een betere ruiter laten rijden. Vooral voorwaartse drang, aan de
kuit, ontspannen, losmaken en soepelmaken. Daarna pas werken aan contact met de mond,
daarna pas verder ....

De diskussie of de pony op de voorhand of achterhand gaat is nog niet belangrijk.
In dit africhtingsstadium van ppny en/of ruiter zal de pony ook als alles los en soepel is
en de pony in balans gaat, de pony nog op de voorhand gaan.

Als het contact met de mond goed is en het paard rechtgericht (ontspannen, los, soepel), kan je de pony sterker maken en daarbij los en soepel houden. Het evenwicht op de voorhand dat je hebt, zal dan langzaam veranderen naar een horizontaal rijkunstig evenwicht. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je al een redelijk goede ruiter. Verzameling volgt daarna.....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 00:11

Ik ben het grotendeels met je eens, ik vind alleen de opmerking dat de pony door een beter ruiter gereden moet worden misplaatst. Ze rijd pony voor de lol en niet als proffesional, de pony is er dus voor haar plezier en niet andersom.

Zoals ik al zei rijd inmiddels mijn andere, nog jongere zusje erop, zij heeft meer talent en een beter zit. Ze is alleen (nog niet) serieus genoeg om eruit te halen wat erin zit.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 08:29

Het topic is het laten zien van een paard dat goed door de rug loopt. Ik vind het een hele leuke pony en een pony die het beter kan. De pony krijg je alleen beter, door de pony anders rijden. Dat los je niet van het ene op het andere moment op. Onervarenheid is geen schande en het kost tijd om ervaring op te bouwen. Natuurlijk kan je een pony voor de lol en je plezier hebben en dat hoeft niet per se te betekenen dat je goed paardrijdt of goed moet kunnen paardrijden. Er werd om commentaar op de foto's gevraagd, het was niet de bedoeling om iemand op z'n nummer te zetten. De bedoeling van de opmerking was om oorzaak en gevolg aan te geven en als je dat zou willen, hoe je iets kan oplossen. gezien vanuit het paard. Het topic gaat immers over "een goed door de rug lopend paard". Nogmaals: het was niet de bedoeling om iemand te kwetsen.

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:23

ponyzotje schreef:
net topic van mensen die er ook echt mee bezig blijven in het topic, dat vind ik wel positief. Vaker worden meningen gegeven, discussie en een eindeloos topic, hier wordt echt gewerkt, heel leerrijk! OK dan!

Mee eens Ja !!

dizziness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:25

Heb net pagina 4 bekeken, maar snap nog steeds het principe van 'het deukje achter het zadel' niet..
Kan iemand het mss aangeven met paint ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 10:36

Zelfde vraag als Vio0n!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:07

Goofy44 schreef:
De diskussie of de pony op de voorhand of achterhand gaat is nog niet belangrijk.
In dit africhtingsstadium van ppny en/of ruiter zal de pony ook als alles los en soepel is
en de pony in balans gaat, de pony nog op de voorhand gaan.

Ik vind dit stukje op heel veel van de laatst geplaatste foto's slaat.
Dus NIET alle (laatst geplaatste) foto's!
Het is meer een HAW topic geworden, das jammer want die hebben we al Haha!

Ik hoop weer op betere foto's die echt over het onderwerp kunnen gaan Go jij! Go jij!

Nu lees ik veel mee, om wat van te leren. Zeker het verwoorden vind ik érg moeilijk en kan ik dus veel van leren.
Bedankt hé Knipoog

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:11

[img]Afbeelding

Hoop dat de foto er staat?? Shoot me! Dit is Kamy nog in haar stugge periode. Lelijk de open mond.. [/img]

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:15

[img]Afbeelding
[/img]

Hier nog eentje... Dit was nog in de B, een jaar of drie geleden. Ik heb helaas geen recente wedstrijdfoto's... (heb dit jaar ook nog weinig gereden). Zal proberen eens foto's tijdens bodt les te laten maken, voor het verschil. Ik heb het zelf ook nog niet gezien, alleen gevoeld..

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:51

Hallo iedereen . Ik lees al even mee en ga nu een paar foto's van Thor en mezelf posten.
Even wat achtergrond info: Thor is een tuiger en is ook erg tuigtypisch gebouwd.
Brand maar los met actiepunten, werkpunten, complimenten....hihi
Afbeelding

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

[img][/img]

Heel verschillende foto's... brand maar los...

Greetz

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:54

Hallo iedereen . Ik lees al even mee en ga nu een paar foto's van Thor en mezelf posten.
Even wat achtergrond info: Thor is een tuiger en is ook erg tuigtypisch gebouwd.
Brand maar los met actiepunten, werkpunten, complimenten....hihi
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel verschillende foto's op erg uiteenlopende momenten: de 2 laatste op dezelfde dag een jaar geleden
De drie eerste de laatste maanden...
brand maar los...

Greetz
Laatst bijgewerkt door Thorrie op 17-09-07 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 13:58

sorry voor de dubbelpost... ben niet zo'n held in computertoestanden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 14:59

Afbeelding
Op deze foto drukt het paard de rug weg.
Je kunt duidelijk een deukje achter het zadel zien. Je kunt, als je goed kijkt een holle lijn in de rug tekenen.

Afbeelding
Hier heeft het paard een rondere bovenlijn, je kunt geen deukje zien...

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:02

Thorrie: Inderdaad heel verschillende foto's! Die laatste foto's, was dat op een show of zo?
Daar zag je echt duidelijk de tuiger! Op de eerste foto's viel dat niet eens op.
Bij die laatste foto's, is dat voor een paardenrug niet lastig, met een mens op de rug, ipv achter in het karretje??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:04

Ja Volgens mij snap ik dat 'deukje' !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:06

Goed zo!! Dat was ook de bedoeling. Nu zijn dit overduidelijke foto's, maar ik denk dat je de subtielere foto's ook wel beter kunt beoordelen nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:14

Heeft die tuiger dan goed ruggebruik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:24

Wat denk je zelf? Knipoog
(niet om je te pesten hoor, maar je weet nu iets meer, ik ben even benieuwd of je het ook helemaal begrepen hebt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:48

Ik denk het wel Ja
Alhoewel ik altijd dacht dat goed ruggebruik kwam vanuit ontspanning, goed beenwerk & een goede halshouding (halshouding & ontspanning op de laatste foto's komt op mij niet echt zo over..) kan ik geen deukje zien!

dus mijn gevoel; geen goed ruggebruik
kijkend naar dat deukje; wel goed ruggebruik Clown

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 15:51

inderdaad echt een heel leerzaam topic dit!

haha Lauss ik dacht er precies zo over Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:07

Mijn gevoel zegt in de eerste instantie ook: geen goed ruggebruik.
Kijkend naar het deukje zie ik op foto 1, 3 en 4 geen goed ruggebruik; daar zie ik namelijk wel een deukje.
Op foto 4 kun je ook zien dat het achterbeen niet goed onder de massa komt; het paard is dus wat uit elkaar gevallen.
Zou de rug wel gebruikt worden, dan zou die boller zijn en de achterhand dus dieper onder de massa komen.
Foto 5 vertekent omdat je in de eerste instantie kijkt naar dat hoofd. Maar het paard is te diep ingebogen in de nek, daardoor is goed ruggebruik al niet mogelijk. Verder zou je verwachten bij die oprichting dat het bekken gekanteld is, waardoor de rug boller wordt, en het paard vanuit de achterhand echt omhoog komt. Maar is dat het geval, dan is deze buiging niet mogelijk...

Op foto 5 zie je wel een heel fijn achterhand gebruik; het achterbeen plaatst zich goed onder de massa en is ook het dragende been. Ik denk dat als Thorrie iets meer lucht op de binnenteugel zou geven, het paard zich ronder zou maken in de rug, het neusje zou er iets meer uitkomen, en de hele foto zou een fijner beeld geven...

Kijk even naar de galopfoto die ik eerder plaatste, daar zie je een paard wat het bekken kantelt, de rug echt bol maakt, de buikspieren en de broekspier en de dijspier aanspant.
Dit paard heeft duidelijk een bolle rug, en het neusje komt duidelijk voor de loodlijn. De nek is ook afgebogen vanuit de schoft, ipv de 3e nekwervel. Zie je het verschil?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-09-07 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:09

@Kamy: De laatste foto's zijn idd op een show getrokken om de tuigpaarden in belgië te promoten en wat meer bekendheid te geven. Normaalgezien rij ik Meer dressur met Thor maar in het begin dat we reden liep hij dus eigenlijk altijd zo. Ondertussen zijn we al een hele tijd onderweg en zijn de drie eerste foto's meer zijn werkhouding geworden. Maar het moment dat hij op een show komt, komt de kap erop en zijn we weer vertrokken(met of tegen mijn zin, het is echt zijn natuur)... hihi
Toch is er nog een enorm verschil tussen foto 4 en 5.... van de ene ben ik tevreden, van de andere helemaal niet... Dit verschil is ook voor de paardenrug van enorm belang...Wie lost het raadseltje op?

Greetz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:13

Thorrie: kijk even naar mijn vorige post, daar heb ik ook het een en ander uitgelegd...

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:22

dat maakt het een stuk duidelijker Yamcha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 16:25

Ja inderdaad!

Tips om ruggebruik te stimuleren Nagelbijten / Gniffelen ?