Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 00:16

Ik ga hier geen preek geven aan de cap-loze rijders, het heeft werkelijk geen zin en ze moeten het zelf maar weten ook.

Maar ik sta toch echt met mijn oren te klapperen als ik op HAW een topic voorbij zie komen met een combinatie die een glijder hebben gemaakt: hersenschudding en in de war, vervolgens foto's van het weer oppakken met rijden: en ja hoor, weer zonder cap...ik snap dat gewoon écht niet, waar zit je verstand?

Ik heb vanavond een vreselijk verhaal gehoord van een oud dorpsgenoot, die meerdere schedelbreuken had, waarbij je op zijn hersenen kon kijken. Deze man heeft zonder helm op een trail-motor gereden.....nou ging dat waarschijnlijk wel iets harder dan met een paard, maar je weet nooit hoe naar je terecht kan komen!

Ik blijf bij een cap...... Vork Ik loop al genoeg risico's in mijn leven...laat ik er zelf een paar wegnemen!
Net zoals ik mijn gordel draag in de auto, mijn licht opdoe op de fiets als de schemer komt, ect...

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 00:23

Inderdaad!
Vallen is toch al geen hobby van me, dus dan nog het liefste met cap Knipoog

Ik krijg er de kriebels van als ik mensen rond zie sjeesen zonder cap. Je ziet de ambulance al voor rijden
(wat uiteraard ook kan gebeuren ondanks het dragen van een cap, maargoed risico verkleining)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:29

Ga ook met je mee rijoyce Ja of mensen die paarden inrijden zonder cap..
Vind het wel lef hebben hoor Lachen Maar ben zelf ook met me neus op de feiten gedrukt.. ookal reed ik met een cap..
Ze zeggen altijd dat het mensen wakker schud een ongeluk of je leven voorbij zien flitsen maar helaas zie ik vaak genoeg op bokt en om me heen dat het lijkt of er niks van geleerd is

mij ook zeker een cap zoals ik op de vorige pagina al vermelde

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:49

Wij rijden normaal zonder helm maar met hoed vanwege de hitte. Alleen ruigritten met, doch dan in de regel ook gelijk met kinbeugel en motorcross lichaamsbescherming.

Deze week zijn we bezig met een sessie haasritten; op tempo achter de motorfiets aan over onverharde paden. Mijn vrouw kan daarbij beter een helm op omdat ze zich dan nét wat veiliger voelt, dus meer ontspannen rijdt, dus het paard meer ontspannen is, dus veiliger loopt.
In dit geval werkt de relativiveiligheidstheorie zowaar positief en gaat de helm dáárom op.

Ik rij daarbij trouwens zónder helm op de motorfiets; de toename van risico bij val is veel geringer dan de toename van de veiligheid van de rit doordat ik meer hoor en zie dus alerter kan begeleiden.

hc

Simone_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:57

Ik rijd eigenlijk altijd met cap, zelf vind ik dit veiliger

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:17

rijoyco schreef:
Ik heb vanavond een vreselijk verhaal gehoord van een oud dorpsgenoot, die meerdere schedelbreuken had, waarbij je op zijn hersenen kon kijken. Deze man heeft zonder helm op een trail-motor gereden.....nou ging dat waarschijnlijk wel iets harder dan met een paard, maar je weet nooit hoe naar je terecht kan komen!

Je bedoelt waarschijnlijk een trial-motor. Trialrijden gaat meestal niet hard, maar juist erg langzaam. Je rijdt dan met je motor over hindernissen waarvan je niet zou verwachten dat je dat met een motor zou kunnen doen en meestal gaat dat centimeter voor centimeter, dus langzamer dan de meeste paarden gewoonlijk gaan Knipoog
Neemt niet weg dat je, juist vanwege die rare hindernissen, hele akelige klappers kunt maken..... Verdrietig

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:05

Waratje schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk een trial-motor. (

Wellicht maar ´trail´ kan ook.
Dé britse offroad motorfiets organisatie voor groen rijden is al 30 jaar de Trail Riders Fellowship. Dat betreft over onverharde paden, trails, rijden. Dat is totáál anders dan trial waarbij de kern het over zo moeilijk mogelijk hindernissen rijden is.
Bij trial rijden is door de hoge techische moeilijkheidsgraad het risco op val HEEL hoog. De grootte van de gevolgschade is beperkt door de geringe snelheid.

Trail rijden gaat ook niet om snelheid, maar om het genieten van de paden en vergezichten. Juist dáárbij zijn de overeenkomsten met paardrijden haast volledig.
Omdat een motorfiets zelf geen gat, rotsblok of greppel zal ontwijken is het daarop iets verstandiger een helm te dragen Knipoog

Maar goed, ´trail´ zou kunnen kloppen en ik rij de sessies nu ook helmloos op een trailmotorfiets.

hc

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:10

Raudkas schreef:
voor mij is de reden dat k niet met cap rijd
ik krijg heel erg veel hoofdpijn en dan is rijden geen pretje meer

Zit je cap dan niet gewoon te strak? Anders kan je toch niet zomaar hoofdpijn krijgen:S

Ik rij altijd met omdat het op de manege altijd verplicht is. M'n paard staat nu niet meer op de manege maar ben het gewoon gewend en het is veiliger (ook al denk ik dat ik niet snel van m'n betrouwbare paardje zal vallen).

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:19

idinn schreef:
sflj schreef:
Jij hebt ook geen medelijden met kankerpatienten die gerookt hebben? Mensen met Aids, jij stopt ook altijd netjes voor het rode licht, rijdt nooit te hard, hebt altijd je gordel om, eet nooit bij Mac Donalds of ander ongezond voer, drinkt geen alcohol en ga zo maar door?

Even zien:

Kankerpatienten die gerookt hebben.. nee geen medelijden mee
Mensen met AIDS... als het mensen in Afrika zijn die geen condooms kunnen krijgen omdat de paus een fabeltje roept.. dan heb ik medelijden.. een drugsverslaafde die vervuilde naalden gebruikte.. geen medelijden. Iemand door verkeerd gebruik naalden ziekenhuis.. wel medelijden. Iemand die ondanks dat die aan condooms kan komen onveilige sex heeft ... geen medelijden.

Ik rijdt nooit te hard, heb geen auto en zou het ook niet doen, zie het nut er niet van in. Die 2 minuten winst totdat je bij het volgende stoplicht weer allemaal samen staat. Autogordel heb ik altijd om ja, die dingen zitten er niet voor niks. Ik eet weleens bij de Mac, maar niet elke week, ik eet verder ook gezond, wat heef eten hier uberhaubt mee te maken? Van eten ga je niet echt bepaald dood en een voedselvergiftiging sja kan gebeuren... in Nl behoren restaurant en zeker de Mac zich aan de regels te houden en zal dat geen vaart lopen en anders, jammer dan maar even ziek. Maar goed ik eet eigenlijk bijna altijd thuis. Ik drink soms alcohol, heel soms teveel.. maar dat soms is 1 of 2x per jaar (en dat is niet eens stomdronken maar aangeschoten) en dat gewoon alcohol drinken (1 of 2 glazen) misschien 8x want ik ga niet vaak stappen en als ik wel ga drink ik meestal water of cola.

Daarbij.. er zijn ook mensen die zeggen ik vertrouw mijn paard ik doe geen cap op.
Ik vertrouw mijn paard ook en zet hem wel op. Why? Simpel omdat mijn paard ook weleens over zijn eigen benen kan struikelen of kan uitglijden op een gladde ondergrond en als ik dan geen cap op heb kan ik mijn schedel van voor tot achter opensplijten en sorry daar zit ik niet op te wachten, want dan ga je dood. En dan was mijn paard heel braaf op het moment, maar viel die gewoon om..
En dat kan ook tig x goed gaan, voor mij geen reden hem dan maar af te doen.
Net als de autogordel, hoe vaak heb je hem nou ECHT nodig?? Maar wel gewoon omdoen.

Paardrijden is geen modeshow, ik vind met cap mooier staan, dan zonder cap.. omdat de mensen met cap zichzelf beschermen voor een eventueel ernstig letsel, ookal is het haast nooit nodig te gebruiken, net als de autogordel. En stel ik zou het zelf stom vinden, dan zou ik het doen voor mijn ouders, broer, familie en vrienden, omdat hun er niet om vragen dat ik op een paard klim zonder cap en dan hersenletsel oploop als het eens mis gaat. Ik vind het gewoon lichtelijk egoïstisch om er geen op te zetten.. doe het dan voor andere als je het niet voor jezelf wilt doen.

JIJ HEBT GROOT GELIJK!!!!!!! Laat Idinn maar kletsen, komt er nog wel achter als ze in t ziekenhuis ligt.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 13:22

Ik zeg altijd tegen mensen die claimen hoofdpijn te hebben van het rijden met cap: moet je eens weten hoeveel hoofdpijn je krijgt als je valt zonder cap Haha!

Overigens heb ik 24/7 hoofdpijn er aan overgehouden, is ook niet leuk hoor Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:34

Ik rij ook ALTIJD met cap, en dat is niet omdat het verplicht is op onze vereniging Haha!

Ik heb er totaal geen last van om zo'n ding op mn hoofd te zetten (en tegenwoordig zijn er best "leuke" verkrijgbaar. Het is zo veel veiliger, ik bergijp niet waarom het niet gewoon overal verplicht is.

Het hoeft nog niet eens zo te zijn dat je van je paard af valt, je paard kan zelf ook vallen (ik heb dat 2x meegemaakt). Als ik hoger ga springen doe ik ook nog een bodyproctor aan.

_Maflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:48

Altijd met cap. Nog nooit zonder. En dat ben ik ook niet van plan. Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:51

met cap en bodyprotector. Veiligheid staat voorop.

charlot611

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:53

Altijd met cap, ook op mijn pony die ik 200% vertrouw. Je weet nooit en kunt maar beter voorzichtig zijn!

InHetZadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 17:03

idinn schreef:
sflj schreef:
Jij hebt ook geen medelijden met kankerpatienten die gerookt hebben? Mensen met Aids, jij stopt ook altijd netjes voor het rode licht, rijdt nooit te hard, hebt altijd je gordel om, eet nooit bij Mac Donalds of ander ongezond voer, drinkt geen alcohol en ga zo maar door?

Even zien:

Mensen met AIDS... als het mensen in Afrika zijn die geen condooms kunnen krijgen omdat de paus een fabeltje roept.. dan heb ik medelijden.. een drugsverslaafde die vervuilde naalden gebruikte.. geen medelijden. Iemand door verkeerd gebruik naalden ziekenhuis.. wel medelijden. Iemand die ondanks dat die aan condooms kan komen onveilige sex heeft ... geen medelijden.

Ik rijdt nooit te hard, heb geen auto en zou het ook niet doen, zie het nut er niet van in. Die 2 minuten winst totdat je bij het volgende stoplicht weer allemaal samen staat. Autogordel heb ik altijd om ja, die dingen zitten er niet voor niks. Ik eet weleens bij de Mac, maar niet elke week, ik eet verder ook gezond, wat heef eten hier uberhaubt mee te maken? Van eten ga je niet echt bepaald dood en een voedselvergiftiging sja kan gebeuren... in Nl behoren restaurant en zeker de Mac zich aan de regels te houden en zal dat geen vaart lopen en anders, jammer dan maar even ziek. Maar goed ik eet eigenlijk bijna altijd thuis. Ik drink soms alcohol, heel soms teveel.. maar dat soms is 1 of 2x per jaar (en dat is niet eens stomdronken maar aangeschoten) en dat gewoon alcohol drinken (1 of 2 glazen) misschien 8x want ik ga niet vaak stappen en als ik wel ga drink ik meestal water of cola.

Daarbij.. er zijn ook mensen die zeggen ik vertrouw mijn paard ik doe geen cap op.
Ik vertrouw mijn paard ook en zet hem wel op. Why? Simpel omdat mijn paard ook weleens over zijn eigen benen kan struikelen of kan uitglijden op een gladde ondergrond en als ik dan geen cap op heb kan ik mijn schedel van voor tot achter opensplijten en sorry daar zit ik niet op te wachten, want dan ga je dood. En dan was mijn paard heel braaf op het moment, maar viel die gewoon om..
Net als de autogordel, hoe vaak heb je hem nou ECHT nodig?? Maar wel gewoon omdoen.

Paardrijden is geen modeshow, ik vind met cap mooier staan, dan zonder cap.. omdat de mensen met cap zichzelf beschermen voor een eventueel ernstig letsel, ookal is het haast nooit nodig te gebruiken, net als de autogordel. En stel ik zou het zelf stom vinden, dan zou ik het doen voor mijn ouders, broer, familie en vrienden, omdat hun er niet om vragen dat ik op een paard klim zonder cap en dan hersenletsel oploop als het eens mis gaat. Ik vind het gewoon lichtelijk egoïstisch om er geen op te zetten.. doe het dan voor andere als je het niet voor jezelf wilt doen.

Wauw, daar ben ik het echt helemaal mee eens!

Ik zet hem ook altijd op en ben ook niet van plan dit te veranderen!
Ik heb een 6 jarige merrie, goudeerlijk en 100% betrouwbaar.
Ik wéét dat ze mij er nooit expres af zou gooien, maar toch...
Doordat zij een keer schrok, en als reactie er in een wilde galop er vandoor ging
viel ik eraf en liep een hersenschudding op. Ze deed het niet
expres, maar daar gaat het niet om! Ik viel, ik had een cap op, en ik was
hartstikke blij dat ik mijn verhaal thuis na kon vertellen, inplaats van in het ziekenhuis.

Paarden zijn en blijven nou eenmaal levende dieren,
en er kan altijd wat mis gaan!
Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen, en hem gewoon
opzetten, dan achteraf in het ziekenhuis denken "had ik die cap maar op gehad"...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 09:42

idd volledig eens.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:44

Ik doe aan een 'risico' sport dus ben ik egoïstisch? (t.o. m'n naasten?)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:23

xValentina schreef:
idinn schreef:
Even zien:

Ook met die eerste twee alinea's?
Dan hebben jullie een inlevingsvermogen van een betonnen bunker. Verdrietig
Ik hoop voor jullie dat je dan nooit meemaakt dat een naaste verslaafd raakt of aan longkanker komt te overlijden. Het is allemaal wel gemakkelijk gedacht als het je niet raakt, maar het leven is niet zo zwart/wit, er gebeuren wel eens dingen. En soms rij je onder de maximum snelheid nog steeds te hard en raak je een overstekend kind.
Eten bij McDonalds is wel degelijk een risicofactor, want het is vet eten en dat levert verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dus ik hoop dat jij altijd braaf heel gezond eet en nooit een frietje pakt of een roomijsje, want dan hoeven we geen medelijden meer met je te hebben als je hart- en vaatziekten zou krijgen en dan zou je ook niet meer in aanmerking hoeven komen voor een harttransplantatie?
Kom op, zeg, wordt eens wat volwassener, het leven is niet perfect, er gebeuren wel eens dingen en iemand die longkanker of AIDS heeft mag je ALTIJD medelijden mee hebben, want het is bepaald geen pretje!

InHetZadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:50

Waratje schreef:
xValentina schreef:

Ook met die eerste twee alinea's?
Dan hebben jullie een inlevingsvermogen van een betonnen bunker. Verdrietig
Ik hoop voor jullie dat je dan nooit meemaakt dat een naaste verslaafd raakt of aan longkanker komt te overlijden. Het is allemaal wel gemakkelijk gedacht als het je niet raakt, maar het leven is niet zo zwart/wit, er gebeuren wel eens dingen. En soms rij je onder de maximum snelheid nog steeds te hard en raak je een overstekend kind.
Eten bij McDonalds is wel degelijk een risicofactor, want het is vet eten en dat levert verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Dus ik hoop dat jij altijd braaf heel gezond eet en nooit een frietje pakt of een roomijsje, want dan hoeven we geen medelijden meer met je te hebben als je hart- en vaatziekten zou krijgen en dan zou je ook niet meer in aanmerking hoeven komen voor een harttransplantatie?
Kom op, zeg, wordt eens wat volwassener, het leven is niet perfect, er gebeuren wel eens dingen en iemand die longkanker of AIDS heeft mag je ALTIJD medelijden mee hebben, want het is bepaald geen pretje!

Daar ben ik het ook weer mee eens, je hebt inderdaad helemaal gelijk Lachen
Ik bedoelde vooral het laatste stukje van wat ze schreef, hihi Bloos
Sorry, ik denk dat ik dat een beetje verkeerd heb neergezet!
Laatst bijgewerkt door InHetZadel op 24-07-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:52

Ik rijd met cap, maar ik denk dat veel mensen voor de foto de cap afdoen.
Dat ze dat mooier vinden. Lachen

InHetZadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:54

Haha, hele discussies hierzo! Clown

Leonieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:07

Ik rij altijd met. Zederik is pas 4 en ik ga geen onnodige risico's nemen, maar ook als hij ouder wordt zal ik een cap altijd blijven dragen. Ik vind het er ook gewoon eng uitzien als iemand zonder cap rijd. Toen Zederik 2 weken stil had gestaan door een hoefzweer heb ik hem de eerste paar dagen ook nog met een bodyprotector gereden.

Esmee14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:50

Mét cap!
Het is een stuk veiliger! Vingers aflikken

Jarax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:19

Ik rij altijd met cap.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:00