Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:46

Ik denk niet dat elke vereniging naar alle geboortedatums gaat kijken
Als er veel aanmeldingen binnen komen zijn ze denk ik allang blij het gewoon netjes verwerkt te krijgen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:53

runningkawa schreef:
Voor de KNHS is veel moeilijk
Vaak lopen ze ook nogal achter met aanvragen, zeker als de dan ineens veel aanvragen krijgen.
Die vinden het wel best dat ik vandaan een startkaart vraag voor Zanda en hem in 2009 wel ga starten.

Nee ze trekken niets in.
Ik weet wel toen ik tig jaar geleden nog sprong en de wps voor het M had, maar de leeftijd nog niet dat ik een brief kreeg dat ik moest wachten.
Neem aan dat dat nu nog wel zo is
Doe je dat niet tellen de wps (sorry, kan dat kommatje daarboven niet maken, springt de zoekfuntie aan?) niet mee en kun je zelfs een boete krijgen

Nu is het zo dat als je het maximum aantal wp in een klasse hebt gehaald, maar je paard is nog te jong om over te mogen, dat je dan gewoon in die klasse mag blijven starten.
Ook blijf je gewoon startgerechtigd voor de kampioenschappen.
Je krijgt hier geen brief over. (Ik teminste niet, zat ongeveer 4 maanden geleden al aan de 30 wp)
Je mag zelfs zo vaak op wedstrijd als je wilt, ookal ga je drie keer in de week!!!, dus hoezo bescherming van het paard?
Ze moeten gewoon zeggen: 30 wp?? Dan thuisblijven tot je over mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:56

Dat is idd nooit geweest dat je moet stoppen
Maar ik kreeg toen wel bericht dat ik niet over mocht gezien de leeftijd.

Verder heb je gewoon zelf als ruiter verantwoordelijkheid.
Ik bedoel, moeten er dan echt bij alles een agentje staan, net als voor de kleuterklas

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:57

Bij sommige mensen wel blijkbaar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:58

KLopt, maar dat kunnen we ook zlef doen.
Ik bedoel, ga zelf naar het secretariaat als je zoiets bemerkt
Alles op knhs en de vereniging schuiven zie ik niet zitten.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:23

Nee dat is waar RK, daar heb je gelijk in Lachen

Dus dames en heren: vooral zelf goed opletten Haha!

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:11

Suelza schreef:
Bijna 2,5? Wanneer zijn jullie dan begonnen met zadelmak maken, longeren e.d?

ongeveer 2 maanden voor deze foto is gemaakt.

ik snap niet waar mensen zich druk om maken als er mensen zijn die al vroeg met een paard beginnen. het kan absoluut geen kwaad.

hoe later je ermee begint, des te meer fouten je kunt maken.
het paard gaat dan puberen en dan... dan zit je met een onhandelbaar oningereden paard. als ie al is ingereden kun je dit beter corrigeren.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:13

Vicky_88 schreef:
Suelza schreef:
Bijna 2,5? Wanneer zijn jullie dan begonnen met zadelmak maken, longeren e.d?

ik snap niet waar mensen zich druk om maken als er mensen zijn die al vroeg met een paard beginnen. het kan absoluut geen kwaad.

het paard gaat dan puberen en dan... dan zit je met een onhandelbaar oningereden paard. als ie al is ingereden kun je dit beter corrigeren.

Daar kan ik het niet mee eens zijn helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:14

En ik ook niet

Ik hoor wel vaker de stelling, inrijden want dan zijn ze nog niet zo sterk

imo zegt dat alles over de inrijder, niet meer, niet minder

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:22

tsja, dan zijn daar (net als bij zoveel dingen) de meningen over verdeeld. en je kan elkaar het wel verwijten maar dat heeft toch weinig zin. ik heb er geen problemen mee als paarden op jonge leeftijd worden ingereden, mits het correct en op een diervriendelijke manier gebeurd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:26

Vicky_88 schreef:
tsja, dan zijn daar (net als bij zoveel dingen) de meningen over verdeeld. en je kan elkaar het wel verwijten maar dat heeft toch weinig zin. ik heb er geen problemen mee als paarden op jonge leeftijd worden ingereden, mits het correct en op een diervriendelijke manier gebeurd.

En het lichaamelijk aspect dan, groeiplaten enzo?
daar kan je toch niet negeren.

Dat is geen mening maar simpel een feit

Verder ben ik het met kawa eens Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:35

Vicky_88 schreef:
Afbeelding Wat een ontzettend domme, kortzichtige opmerking. Hier valt werkelijk m'n bek van open. Diverse opmerkingen (met bewijs) over waarom te vroeg (en te veel) gewoon verkeerd is. En jij gaat hier lekker beweren: "Ach, dat kan geen kwaad" Gestoord

Nogmaals, als het paard voor jou te sterk is dan zul je de reden eens bij jezelf moeten zoeken en niet het paard daar de dupe van laten worden. Denk eens na!! Je bent zelf dan niet kundig genoeg en daar ga je toch dat paard niet voor laten verpesten!
Afbeelding

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:50

Sammie; Helemaal mee eens!

Vicky_88; Wat is jou defenitie van diervriendelijk????????????????

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:50

Vicky_88 schreef:

Kijk, dit soort mensen die dit soort onzin maar blijven vertellen, daar reageerde ik iets eerder in dit topic op.
Wat een ongelofelijke domheid! Boos!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 00:55

Het is al-wetendheid(vrij vertaald;ON-wetendheid!!)
Ik was ook Anky op mijn 18e....
Gaat vanzelf weer over,net als pubertijd...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:05

juksz schreef:
Het is al-wetendheid(vrij vertaald;ON-wetendheid!!)
Ik was ook Anky op mijn 18e....
Gaat vanzelf weer over,net als pubertijd...

I hope so.....
Maar om dit soort mensen maakte ik me dus druk eerder in dit topic. En er lopen er naar mijn idee echt iets teveel van rond. Misschien let ik er meer op, omdat ik zelf een jong paardje heb. Zulke domme opmerkingen zeggen inderdaad alles over degene die dit soort onpaardvriendelijke visies heeft. Totaal geen verstand van paarden en grote angst voor de kracht van paarden. Clown
Dan ben je lekker bezig.... Boos!

Ik ben zelf nooit een soort Anky of iets in die trant geweest. Heb altijd hele andere gedachten gehad over hoe met paarden om te gaan. Als ik dit soort domme (onwetend vind ik nog veel te aardig klinken) teksten lees, ben ik weer blij dat mijn paardje bij mij terecht is gekomen en niet bij zo'n achterlijke @#%$!!!!

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 01:18

Ik snap,
Krijg ook de kriebels van dit soort opvattingen!!
(Je ziet,doe mijn best om subtiel te blijven.... Stoom uit je oren )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:43

Hihihi, ik moet wel lachen om dat boze koppie met stoom uit z'n oren Haha! Haha!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:50

Ach.. laten we het hier op houden: Mensen kopen een veulen ( ahh wat schattig.. ohhh die kan ik naar mijn eigen hand zetten ect.)
Veulen wordt 1 jaar.. ( pff duurt lang) Veulen wordt 2 jaar ( jeetje mina wat duurt dat lang) Veulen wordt 2,5.. Ach nu is hij bijna 3 ik begin alvast..
Mensen hebben geen geduld.. Mensen hebben ( zo te zien) weinig verstand en kopen toch een jong ding..
Laat die paarden lekker kind zijn.. Ze moeten hun hele leven werken.. Gun je het die beesten dan niet om teminste 3 jaar op het land te spelen? Mijn paard is pas van het land gegaan toen ze 4 jaar en 2 maanden oud was. Ik vind dat je anders gewoon een 5 jarige moet kopen ofzo.. Als je geen geduld hebt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:54

Ik heb welleens gehoord dat ze op friezen gaan zitten als het veulens zijn en dat ze dan weggaan en als ze 3 zijn weer terugkomen en dan gaan inrijden dan weet het paard al wat het is omdat het beestje het als veulen al heeft meegemaakt en een veulen kon bijna niet tegenstribbelen dit vind ik zielig en renpaarden beginnen ze toch ook oop 1 of 2 jarige leeftijd mee?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:55

Nessah: Ben ik dus totaal niet met je eens, natuurlijk zal het wel eens zo gaan maar echt niet altijd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:02

Karoliena; op mijn stalling lopen dus al twee meisjes rond (van 13!), die van hun ouders te jonge paarden gekregen hebben en ze te vroeg hebben ingereden. Met als gevolg; dominante paardjes, want die meisjes hebben de kennis en ervaring niet om in te rijden, eentje heeft rugproblemen en de ander reageert amper op de hulpen (afgestompt door te hard drijven, te veel trekken aan het bit en zweepgebruik).
Die meiden hebben totaal geen geduld. Hoe vaak ik niet aan moet horen dat 'ze nooit zo lang zouden kunnen wachten als ik doe met mijn paard'. Echt triest. Ze snappen niet dat het niet gaat om hun gemakzucht en pleziertjes, maar dat we het hebben over een dier. Iets wat ik mijn dochter wel goed aanleer als ze straks nog steeds belangstelling voor paarden heeft (als ze groter is).

Ook een stalgenootje van me (ze is nu begin 20) vertelde me van de week, dat als ze meer had geweten over de rug van haar paard, was ze later begonnen met inrijden. Zij is begonnen toen haar paard 3 was en is te snel verder gegaan met hem. Hij had rugproblemen in het begin, maar ze is er mee doorgereden. Het is goed gekomen, al blijft het een zwakke plek. Ik ben allang blij dat ze zich realiseert dat ze het ietsje anders had kunnen doen.

Niet iedereen is ongeduldig, nee, gelukkig niet! Maar een hoop mensen zijn het wel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:07

Ja maar dan kan je niet alles en iedereen weer over een kam scheren, dat word dus steeds gedaan

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:09

wij hebben een Atje op stal, daar gaan we eind dit jaar heel rustig mee aan de gang (ze wordt eerst aangespannen beleerd) en dan volgend jaar rond maart wordt ze zadelmak gemaakt.

antjendjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:09

VValar schreef:
Sannum schreef:
Ik vind het niet kunnen, deze paarden zijn vaak nog zo "baby" in de omgang, en bovendien niet uitgegroeid. Wij longeren ook wel wel met een halster, en ook al wel met een hoofdstel, maar zeker niet bijgezet! Naar mijn idee kun je daar meer kapot mee maken, dan goed maken.

Longeren op zich is best een pittige belasting op zo'n kleine volte. Wanneer ze hun balans vinden kun je misschien beter gelijk een beetje bij gaan zetten zodat ze meer door hun lijf lopen (en ook sneller hun balans vinden) dan wanneer ze met hun hoofd in de lucht blijven loeren, rug wegdrukken en achterhand laten hangen.

ze kunnen ook scheef groeien door steeds het zelfde rondje, niet echt scheef groeien maar wel erge spierpijn in de rug krijgen daar kunnen ze dan nog geen aai verdragen