DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jjs

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:37

Mireille, het antwoord was dan wel niet voor mij bestemd, maar ik was ook nieuwsgierig naar je uitleg. Dit is me echter niet helemaal duidelijk.
Gaat het er dan niet om dat het lichaamsgebruik correct is, en dat is toch niet exclusief voorbehouden aan een gereden piaffe?

Stel dat je paard enkel op het woordje piaffe, spontaan de prachtigste en aller correctst uitgevoerde piaffe ooit laat zien, met een perfecte lichaamsbeheersing en lichamelijk voortreffelijk uitgevoerd. Vind jij het dan een kunstje of vind je het dressuur?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:50

jjs schreef:
Mireille, het antwoord was dan wel niet voor mij bestemd, maar ik was ook nieuwsgierig naar je uitleg. Dit is me echter niet helemaal duidelijk.
Gaat het er dan niet om dat het lichaamsgebruik correct is, en dat is toch niet exclusief voorbehouden aan een gereden piaffe?

Stel dat je paard enkel op het woordje piaffe, spontaan de prachtigste en aller correctst uitgevoerde piaffe ooit laat zien, met een perfecte lichaamsbeheersing en lichamelijk voortreffelijk uitgevoerd. Vind jij het dan een kunstje of vind je het dressuur?

Dan is het een kunstje... Want als je het dan niet zegt kan je het dan rijtechnisch ook rijden. En uiteraard was het niet mijn bedoeling alleen de piaffe te benoemen, maar gaf een voorbeeldje.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 01:37

Mireille1970 schreef:
jjs schreef:

Dan is het een kunstje... Want als je het dan niet zegt kan je het dan rijtechnisch ook rijden. En uiteraard was het niet mijn bedoeling alleen de piaffe te benoemen, maar gaf een voorbeeldje.

Het verschil is ook weer niet zwart - wit. Ook dressuur toppers doen het aanleren van bv piaffe niet altijd alleen maar vanuit het zadel. Soms is de grens circus en dressuur zo duidelijk niet.
Volgens zeggen gebruikt Anky een klikje (stemhulp) voor de overgang van piaffe naar passage, is dat circus of slim hulpen gebruiken?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:06

Dat is dan weer anders, om in een overgang de voorwaartse impuls bij te staan door een klikje, wat ook gebruikt wordt bij het gas geven naar een uitgestrekte draf bijvoorbeeld vind ik weer anders.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:40

dat is een stemhulp, dragen de juryleden dan een gehoorapparaat waarvan de batterij leeg is ? Haha! (grapje ....)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:01

Eigenwijs als ik ben, blijf ik erbij dat het plaatje wat ik plaatste in mijn ogen een bijna perfecte piaffe laat zien.
Er vanuit gaande dat een piaffe een graad van verzameling toont, dient te tonen, die optimaal is.
Zoals ik al eerder zei is een corecte piaffe zodanig dat de benen recht onder het lichaam komen en de piaffe de drafbeweging op de plaats dient te laten zien. In de huidige sport is het meestal ook niet meer dan dat. Waarmee ik me afvraag wat de jury leden leren en welke voorbeelden zij te zien krijgen als zijde een correcte oefening.
Inderdaad zijn de voorbenen 'slechts' als ondersteuning waardoor het een verheven gang wordt en het paard de voorbenen nauwelijks schijnt nodig te hebben. Hiermee wordt ook duidelijk hoe de piaffe is aangeleerd, een paard wat voorwaarts is gereden en in een soort dwang terug gehaald wordt, middels de ophoudingen, en zo 'gedwongen' is om een drafbeweging op de plaats uit te voeren is een zichtbaar verkeerde piaffe. Deze paarden voeren de beweging wel uit maar lijken hun gewicht niet te kunnen dragen op de achterhand en hebben de voorbenen nodig voor het gewicht. Inderdaad nep, de bewging is er wel, en voor een leek lijkt het heel wat, maar meer is er niet. Dan heb ik het hier maar niet over het teugelgegruik, op een goed getraind paard kan een ruiter voelen wat er gebeurt, maar dit soort parden zijn zeldzam.
Bij de correcte piaffes die ik gezien heb hangen de teugels bijna los. Arthur Kottas, waar ik zo snel geen plaatje van kan vinden, kon deze 'gang' uitvoeren. Het gevolg is, maar dat is persoonlijk, dat als je naar deze piaffe kijkt ik een emotie voel komen. Bij de vele piaffes die je heden ziet voel ik niks, en dat is nog steds een goede graadmeter.
Ik vind het erg lastig om exact aan te geven waar het technisch precies in zit. Mede omdat ieder paard anders is gebouwd en ik denk ook dat ieder paard naar rato de beweging laat zien.

Ook persoonlijk is het uitgangspunt dat een piaffe op de plaats uitgevoerd dient te worden. Zelf zie ik liever een paard wat licht voorwaarts deint en een uitstekende beweging laat zien dan een paard wat op de plek gehouden wordt. De beweging lijkt me meer van belang, de beweging en de uitvoering ervan. Bovendien zie je ook bij de correcte piaffe een paard wat veelal oortjes naar voren of opzij heeft, als een soort van opperste concentratie.

Het gekke is ook weer dat als een paard goed is gereden en er voorzichtg enkele passen piaffe worden gevraagd dit soort paarden, schaars, een piaffe kunnen laten zien die in eerste aanleg helemaal perfect is. De kunst is om dit zo vast te houden, en hier gaat denk ik in de basis een heleboel mis. De snelheid, de haast, van de gemiddelde ruiter is ongekend en daarmee gaat de 'natuurlijke' beweging een groot stuk verloren. Dat is wat je ziet gebeuren, de paarden worden er als het ware in gegooid en moeten, alsof ze een trein dienen te halen, de bewegingen tonen. Meer is het dan ook niet, een gehuppel op de plaats alsof het paard heel erg nodig moet plassen.

Inderdaad is de kennis en de tijd heel essentieel, alleen durf ik te stellen dat ook een 'leek' kan zien wanneer er een goede piaffe wordt uitgevoerd. Nou weet je, misschien moeten we het hier gewoon bij de draf houden, daar zie je ook heel goed de basis (africhting) van het paard.

Overigens ben ik erg benieuwd Goofy44 naar een plaatje van een juist uitgevoerde piaffe, dat zou het intressant maken. Ondanks dat ik het door mij geplaatste plaatje toch erg correct vind. Knipoog

PS Aanvulling: ik zie nu eigenlijk dat dit verhaal eigenlijk niet op de juste plek staat. Het onderwerp was anders bedoeld van de TS (ik leer het wel)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-07-06 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:58

Paardentango schreef:
De snelheid, de haast, van de gemiddelde ruiter is ongekend en daarmee gaat de 'natuurlijke' beweging een groot stuk verloren.

Het lijkt mij logischer dat een gemiddeld ruiter niet op het niveau komt waar een piaffe gevraagd gaat worden. Een gemiddeld ruiter met enigzins gezond verstand zal dan ook zijn paard niet kwellen met een pogingen tot piaffe. En gemiddelde ruiters die dat wel doen zijn eigenlijk ver onder het gemiddelde ruiters.

Daarbij vind ik het erg makkelijk om altijd elke niet geheel correct uitgevoerde piaffe maar op onkunde/haast en geen gevoel/respect voor het paard op de ruiter af te schuiven.

Natuurlijk kan een leek zien of een piaffe wel of niet correct is. De leek weet alleen niet wat er in de praktijk allemaal aan vooraf gaat om een paard goed te laten piafferen, weet niet hoe het aan moet voelen, hoe je het het beste kunt aanleren, hoe je kunt voelen of een paard er klaar voor is/geschikt is en hoe je problemen kunt oplossen etc. Commentaar en discussies van leken (mensen die zelf nooit op GP niveau hebben gereden) over of het al dan niet correct is, hoe het wel zou moeten, waar het aan zou kunnen liggen en of het al dan niet de schuld is van de ruiter is daarom dan ook volkomen zinloos.

Het enige wat een leek (ongeveer 98% van bokt) zou kunnen constateren is of de piaffe correct is of niet. Al wat zij verder nog aan te merken op hebben slaat verder nergens op. Die 'kennis' kwaken zij of klakkeloos na of hebben het ergens in een boek of tijdschrift gelezen. Maar die komt zeker niet uit hun eigen ervaring of praktijk. En die telt voor mij nog altijd het zwaarst.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:01

De laatste 2 regels van jasmijn78 tellen het zwaarst bij mij.

Tijdens het WK voetbal kende het nederlandse volk ook 80% bondscoaches en "kenners", die met bierbuik en biertje lallend op de bank lagen maar zelf geen pepernoot kunnen hardlopen.

Misschien hadden die wel het boek van Kluivert gelezen of een programma over cruyff gezien bedenk ik mij net hihi

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:11

Mireille1970 schreef:

Mireille1970 schreef:
Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.

Maar vertel me of je tevreden bent, of je paard happy aanvoelde, lekker los en ongedwongen en makkelijk door de proef ging, en je alles correct op weinig hulp hebt kunnen uitvoeren.

Helemaal mee eens!!

Ik heb nog een vraag aan jou, wat versta jij precies onder circuskunstjes? Ik las dat je datgene wat Nevzorov doet bij ,jouw onder de 'circuskunstjes' valt. Wat is volgens jouw echte dressuur en wanneer valt het bij jouw onder de circuskunsjes?

Sorry lees dit nu pas... hada nog niet geantwoord.

Een aangeleerde piaffe is een kunstje, een gereden piaffe is dressuur. (voorbeeld)

Ik heb een 4 jarige hengst gereden uit Portugal om de wissels te leren (dat vond de eigenaar belangrijk en ze hebben een erg natuurlijke aanleg). Dat paard piaffeerde op niets en het zag er leuk uit, maar het was niet "aan elkaar" snap je wat ik bedoel. Het was niet gereden...

(moeilijk uit te leggen zo maar ik hoop dat ik je antwoord heb gegeven)
[/quote]

Ik snap wel wat je bedoel denk ik...
Maar die paarden van Nevzorov daar zie ik ook plaatjes bij waar de paarden een keurig netjes gereden piaff tonen? Tenminste dat vind ik...het is wel een hele andere rijstijl..

En dan nog een 'circiskunstje' de spaanse pas....die kan toch ook keurig netjes gereden worden...achterhand eronder ed...het is een aangeleerd kunstje..maar naarmate de spaanse pas vorderd ook zeker een gereden spaanse pas en dus dressuur?

wat schuin staat vroeg ik Tong uitsteken snap ff die quotes niet Bloos

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:01

Ik denk dat het verschil makkelijker aan te duiden is: als je je paard iets rijtechnisch kan leren door de jaren heen is het dressuur. Als je daarvoor moet afstappen is het een kunstje. En dan bedoel ik dat je het dus niet onder het zadel KAN leren, en niet dat je er naast staat voor de puntjes op de i.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:33

Wat kan je dan niet een paard onder het zadel leren , welke oefeningen ?

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 17:42

andafries schreef:

"circuskunsjes" als liggen, zitten, spaanse pas (al is daar discussie over), maar ook het echte klassieke hoge school werk (levade, terre-a terra, schoolsprongen) wordt door veel sportruiters oneerbiedig als circus betiteld.

Zelf denk ik dat er helemaal niks mis met circus. Dat was er eerder om paardendresuur te demonstreren dan de sport! Bovendien vinden veel paarden het leuk deze kunstjes te doen. Baron is altijd helemaal trots als hij een compliment of Spaanse pas mag laten zien.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:04

Ja Marcel dat weet ik , jammer is dat he dat een sport ruiter weinig begrip heeft voor de klassieke dressuur . Is toch de oorsprong van datgene waar zij mee bezig zijn !!! Het is ook moeilijk te zeggen wanneer het een kunstje is of niet . Neem nou de Spaanse pas , tjaa ik zeg het is geen kunstje .Als je een paard in de vrije natuur ziet lopen zie je hem weleens macho gedrag vertonen door een Spaanse pas . En als je een paard de Spaanse pas correct laat uitvoeren , dat dus de tact van de stap correct blijft . Dan is het zelfs een goede oefening voor het paard . Bij een goede Spaanse pas zal het paard zijn achterhand er goed onderbrengen en krijgt het paard meer schoudervrijheid . Dus niks mis mee zou je zeggen . Maar dan wordt er gezegd van een paard zal nooit een heel eind Spaanse pas doen in de vrije natuur , inderdaad dat is zo . Maar een paard zal ook geen serie wissels om de pas in de vrije natuur doen , dus ook een kunstje ???? Tjaa ik vindt het moeilijk , zolang paard en ruiter plezier in hun werk hebben mag het van mij allemaal . Ik zie graag naar een nette Z proef maar ik zie ook zeker graag naar klassieke dressuur en zelfs naar circus dressuur.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:26

Don_Marcello schreef:
andafries schreef:

"circuskunsjes" als liggen, zitten, spaanse pas (al is daar discussie over), maar ook het echte klassieke hoge school werk (levade, terre-a terra, schoolsprongen) wordt door veel sportruiters oneerbiedig als circus betiteld.

Zelf denk ik dat er helemaal niks mis met circus. Dat was er eerder om paardendresuur te demonstreren dan de sport! Bovendien vinden veel paarden het leuk deze kunstjes te doen. Baron is altijd helemaal trots als hij een compliment of Spaanse pas mag laten zien.

Er is ook niets MIS met die kunstjes...! Dat zeg ik ook niet. Maar als je die kunstjes leuk vind ga dan niet met die kunstjes verkondigen dat je hetzelfde in de ring kan, of dat als je die kunstjes niet kan je niet kan paardrijden, en dat doen er een aantal. Die pakken dit als voorbeeld in een discussie over rijtechnieken in de paardendressuursport.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:29

andafries schreef:
Ja Marcel dat weet ik , jammer is dat he dat een sport ruiter weinig begrip heeft voor de klassieke dressuur . Is toch de oorsprong van datgene waar zij mee bezig zijn !!! Het is ook moeilijk te zeggen wanneer het een kunstje is of niet . Neem nou de Spaanse pas , tjaa ik zeg het is geen kunstje .Als je een paard in de vrije natuur ziet lopen zie je hem weleens macho gedrag vertonen door een Spaanse pas . En als je een paard de Spaanse pas correct laat uitvoeren , dat dus de tact van de stap correct blijft . Dan is het zelfs een goede oefening voor het paard . Bij een goede Spaanse pas zal het paard zijn achterhand er goed onderbrengen en krijgt het paard meer schoudervrijheid . Dus niks mis mee zou je zeggen . Maar dan wordt er gezegd van een paard zal nooit een heel eind Spaanse pas doen in de vrije natuur , inderdaad dat is zo . Maar een paard zal ook geen serie wissels om de pas in de vrije natuur doen , dus ook een kunstje ???? Tjaa ik vindt het moeilijk , zolang paard en ruiter plezier in hun werk hebben mag het van mij allemaal . Ik zie graag naar een nette Z proef maar ik zie ook zeker graag naar klassieke dressuur en zelfs naar circus dressuur.

Een lompe niet, een elastische wel Knipoog Knipoog

Nee even serieus: tuurlijk zie je ze dat doen, laat ze maar een eind rechtuit galopperen vrij, dan changeren ze heeeeel vaak. Alleen kunnen ze of willen ze niet tellen hihi

Het gaat er toch ook niet om wat ze in de wei doen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:41

Hogeschool- en wedstrijddressuur zijn gewoon twee verschillende dingen, ook al zijn ze op dezelfde basis (het rijkunstig verbeteren van een paard) gebaseerd. Laat iedereen gewoon doen waar hij of zij zich prettig bij voelt zonder de ander te veroordelen als commercieel of als kunstjes of wat dan ook.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:44

Karl66 schreef:
Hogeschool- en wedstrijddressuur zijn gewoon twee verschillende dingen, ook al zijn ze op dezelfde basis (het rijkunstig verbeteren van een paard) gebaseerd. Laat iedereen gewoon doen waar hij of zij zich prettig bij voelt zonder de ander te veroordelen als commercieel of als kunstjes of wat dan ook.

Dat ben ik nou helemaal met je eens!!

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:49

Mireille1970 schreef:
Ik denk dat het verschil makkelijker aan te duiden is: als je je paard iets rijtechnisch kan leren door de jaren heen is het dressuur. Als je daarvoor moet afstappen is het een kunstje. En dan bedoel ik dat je het dus niet onder het zadel KAN leren, en niet dat je er naast staat voor de puntjes op de i.

Hmm, ik denk dat het verschil meer zit in de doelstelling van dressuur, het verbeteren van je paard, waardoor hij mooier, bespierder enz wordt en dat circus meer het 'kunstje' tot doel heeft. De manier van aanleren heeft daar niet zo veel mee te maken, en als je het zadelmak maken meeneemt, en je je paard eerst aan de longe stemhulpen leert, is dat misschien circus, maar wel erg goed bruikbaar voor dressuur. Hetzelfde is te zeggen over de 'moeilijke' oefeningen. Dat aanleren van 'truukjes', zonder verzet is misschien juist wat van circus geleerd zou kunnen worden. Maakt het uit hoe hij het leert, als hij het maar leert? (en dan het liefst goed en snel Clown )

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:53

Ik gaf een voorbeeld. Ben het zeker met je eerste stukje eens. Het "maakt het uit hoe" vind ik wel degelijk belangrijk.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:55

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:

Hmm, ik denk dat het verschil meer zit in de doelstelling van dressuur, het verbeteren van je paard, waardoor hij mooier, bespierder enz wordt en dat circus meer het 'kunstje' tot doel heeft. De manier van aanleren heeft daar niet zo veel mee te maken, en als je het zadelmak maken meeneemt, en je je paard eerst aan de longe stemhulpen leert, is dat misschien circus, maar wel erg goed bruikbaar voor dressuur. Hetzelfde is te zeggen over de 'moeilijke' oefeningen. Dat aanleren van 'truukjes', zonder verzet is misschien juist wat van circus geleerd zou kunnen worden. Maakt het uit hoe hij het leert, als hij het maar leert? (en dan het liefst goed en snel Clown )

Ik mis nog de zinsnede "met respect" Bloos En dat is nou net waar de wedstrijdruiters en A&S in het bijzonder op aangevallen worden.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 18:59

Tja, en waarom dat nou is?

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:13

Karl66 schreef:
Ik mis nog de zinsnede "met respect" Bloos En dat is nou net waar de wedstrijdruiters en A&S in het bijzonder op aangevallen worden.

Dat mag er zo bij, maar wat is respect precies? Volgens van dale: eerbied uit hoogachting of angst. Dat laatste zal niet vaak het geval zijn hoop ik. Clown

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:42

Wat ik bedoelde te zeggen is omdat andere mensen op een andere manier met hun paard omgaan of hun paard trainen hoeft het nog niet zonder respect te zijn.

Of het nu gaat om LDR, western ruiters met grote wielsporen, natuurlijk bekappen tegenover hoefijzers, 24/7 op het land, gebruik van een bit of noem maar op. Al is het niet jouw ding of vind je het niet mooi, dat wil nog niet zeggen dat het respectloos of mishandeling is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:39

Karl66 schreef:
Wat ik bedoelde te zeggen is omdat andere mensen op een andere manier met hun paard omgaan of hun paard trainen hoeft het nog niet zonder respect te zijn.

Of het nu gaat om LDR, western ruiters met grote wielsporen, natuurlijk bekappen tegenover hoefijzers, 24/7 op het land, gebruik van een bit of noem maar op. Al is het niet jouw ding of vind je het niet mooi, dat wil nog niet zeggen dat het respectloos of mishandeling is.

Amen! Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:53

Laatst bijgewerkt door Paardentango op 26-07-06 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt