Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jjs schreef:Mireille, het antwoord was dan wel niet voor mij bestemd, maar ik was ook nieuwsgierig naar je uitleg. Dit is me echter niet helemaal duidelijk.
Gaat het er dan niet om dat het lichaamsgebruik correct is, en dat is toch niet exclusief voorbehouden aan een gereden piaffe?
Stel dat je paard enkel op het woordje piaffe, spontaan de prachtigste en aller correctst uitgevoerde piaffe ooit laat zien, met een perfecte lichaamsbeheersing en lichamelijk voortreffelijk uitgevoerd. Vind jij het dan een kunstje of vind je het dressuur?
Mireille1970 schreef:jjs schreef:Mireille, het antwoord was dan wel niet voor mij bestemd, maar ik was ook nieuwsgierig naar je uitleg. Dit is me echter niet helemaal duidelijk.
Gaat het er dan niet om dat het lichaamsgebruik correct is, en dat is toch niet exclusief voorbehouden aan een gereden piaffe?
Stel dat je paard enkel op het woordje piaffe, spontaan de prachtigste en aller correctst uitgevoerde piaffe ooit laat zien, met een perfecte lichaamsbeheersing en lichamelijk voortreffelijk uitgevoerd. Vind jij het dan een kunstje of vind je het dressuur?
Dan is het een kunstje... Want als je het dan niet zegt kan je het dan rijtechnisch ook rijden. En uiteraard was het niet mijn bedoeling alleen de piaffe te benoemen, maar gaf een voorbeeldje.
Paardentango schreef:De snelheid, de haast, van de gemiddelde ruiter is ongekend en daarmee gaat de 'natuurlijke' beweging een groot stuk verloren.
Mireille1970 schreef:Mireille1970 schreef:Net als dat ik soms aan mensen vraag HOE ZE hebben gereden en ik dan antwoord krijg in PUNTEN (cijfers)... Bullshit, zegt me niets.
Maar vertel me of je tevreden bent, of je paard happy aanvoelde, lekker los en ongedwongen en makkelijk door de proef ging, en je alles correct op weinig hulp hebt kunnen uitvoeren.
Helemaal mee eens!!
Ik heb nog een vraag aan jou, wat versta jij precies onder circuskunstjes? Ik las dat je datgene wat Nevzorov doet bij ,jouw onder de 'circuskunstjes' valt. Wat is volgens jouw echte dressuur en wanneer valt het bij jouw onder de circuskunsjes?
andafries schreef:Wat kan je dan niet een paard onder het zadel leren , welke oefeningen ?
Don_Marcello schreef:andafries schreef:Wat kan je dan niet een paard onder het zadel leren , welke oefeningen ?
"circuskunsjes" als liggen, zitten, spaanse pas (al is daar discussie over), maar ook het echte klassieke hoge school werk (levade, terre-a terra, schoolsprongen) wordt door veel sportruiters oneerbiedig als circus betiteld.
Zelf denk ik dat er helemaal niks mis met circus. Dat was er eerder om paardendresuur te demonstreren dan de sport! Bovendien vinden veel paarden het leuk deze kunstjes te doen. Baron is altijd helemaal trots als hij een compliment of Spaanse pas mag laten zien.
andafries schreef:Ja Marcel dat weet ik , jammer is dat he dat een sport ruiter weinig begrip heeft voor de klassieke dressuur . Is toch de oorsprong van datgene waar zij mee bezig zijn !!! Het is ook moeilijk te zeggen wanneer het een kunstje is of niet . Neem nou de Spaanse pas , tjaa ik zeg het is geen kunstje .Als je een paard in de vrije natuur ziet lopen zie je hem weleens macho gedrag vertonen door een Spaanse pas . En als je een paard de Spaanse pas correct laat uitvoeren , dat dus de tact van de stap correct blijft . Dan is het zelfs een goede oefening voor het paard . Bij een goede Spaanse pas zal het paard zijn achterhand er goed onderbrengen en krijgt het paard meer schoudervrijheid . Dus niks mis mee zou je zeggen . Maar dan wordt er gezegd van een paard zal nooit een heel eind Spaanse pas doen in de vrije natuur , inderdaad dat is zo . Maar een paard zal ook geen serie wissels om de pas in de vrije natuur doen , dus ook een kunstje ???? Tjaa ik vindt het moeilijk , zolang paard en ruiter plezier in hun werk hebben mag het van mij allemaal . Ik zie graag naar een nette Z proef maar ik zie ook zeker graag naar klassieke dressuur en zelfs naar circus dressuur.
Karl66 schreef:Hogeschool- en wedstrijddressuur zijn gewoon twee verschillende dingen, ook al zijn ze op dezelfde basis (het rijkunstig verbeteren van een paard) gebaseerd. Laat iedereen gewoon doen waar hij of zij zich prettig bij voelt zonder de ander te veroordelen als commercieel of als kunstjes of wat dan ook.
Mireille1970 schreef:Ik denk dat het verschil makkelijker aan te duiden is: als je je paard iets rijtechnisch kan leren door de jaren heen is het dressuur. Als je daarvoor moet afstappen is het een kunstje. En dan bedoel ik dat je het dus niet onder het zadel KAN leren, en niet dat je er naast staat voor de puntjes op de i.
ART_UMA schreef:Mireille1970 schreef:Ik denk dat het verschil makkelijker aan te duiden is: als je je paard iets rijtechnisch kan leren door de jaren heen is het dressuur. Als je daarvoor moet afstappen is het een kunstje. En dan bedoel ik dat je het dus niet onder het zadel KAN leren, en niet dat je er naast staat voor de puntjes op de i.
Hmm, ik denk dat het verschil meer zit in de doelstelling van dressuur, het verbeteren van je paard, waardoor hij mooier, bespierder enz wordt en dat circus meer het 'kunstje' tot doel heeft. De manier van aanleren heeft daar niet zo veel mee te maken, en als je het zadelmak maken meeneemt, en je je paard eerst aan de longe stemhulpen leert, is dat misschien circus, maar wel erg goed bruikbaar voor dressuur. Hetzelfde is te zeggen over de 'moeilijke' oefeningen. Dat aanleren van 'truukjes', zonder verzet is misschien juist wat van circus geleerd zou kunnen worden. Maakt het uit hoe hij het leert, als hij het maar leert? (en dan het liefst goed en snel)
Karl66 schreef:Ik mis nog de zinsnede "met respect"En dat is nou net waar de wedstrijdruiters en A&S in het bijzonder op aangevallen worden.
Karl66 schreef:Wat ik bedoelde te zeggen is omdat andere mensen op een andere manier met hun paard omgaan of hun paard trainen hoeft het nog niet zonder respect te zijn.
Of het nu gaat om LDR, western ruiters met grote wielsporen, natuurlijk bekappen tegenover hoefijzers, 24/7 op het land, gebruik van een bit of noem maar op. Al is het niet jouw ding of vind je het niet mooi, dat wil nog niet zeggen dat het respectloos of mishandeling is.