996981 schreef:Wanneer het over achter de loodlijn gaan gaat, ga jij er altijd vanuit dat het paard daar getrokken is. Dat is niet zo.
Het spijt me, ik heb denk ik niet duidelijk genoeg opgeschreven waar het om gaat.
Of, jij hebt gelezen wat je graag zou willen dat ik zeg zodat ik als onbekwaam afgeschreven kan worden.

Nogmaals, dus er bedoelt te staan: paarden gaan achter de loodlijn omdat ze zich onttrekken (dus niet trekken

Het is dus niet zinvol om in die houding te trainen omdat ze dan al trainend versterkt worden in het verkeerd doen.
Ze worden sterker in het zich onttrekken.
Wanneer een paard achter de loodlijn getraind wordt dan ontwikkelen we de tuigpaardgangen van een paard, het wordt een schenkelganger. Dat wil zeggen zonder kanteling van het bekken en zonder buiging in de knieën en de sprongen.
Alleen in losgelatenheid kan het paard de rug loslaten, zijn bekken kantelen en buigen in de knieën.
In losgelatenheid is het paard altijd voor de loodlijn. Als het achter de loodlijn gaat dan moet het daarvoor het voorste deel van de rug aanspannen en het bekken naar onderen trekken.
wanneer het bekken naar beneden wordt getrokken kan er geen oprichting meer zijn.
En ja, ik heb nog maar één paard over, ik heb er 25 jaar lang een stuk of 10 gehad.
Ik ben nu namelijk 74 jaar en in de laatste fase van een leven met paarden.
Ik heb een Arabo Fries gekozen zodat, als de arthrosepijn tijdens het rijden niet meer te verdragen valt, ik door kan gaan met mennen.