Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 16:33

Ik zou niet weten waar ik dit op moet beoordelen. Het is een te ver van mijn bed show (heb al moeite met stap verruimen zonder taktverlies) en het lijkt in mijn ogen meer een circuskunstje waar opzich niets mis mee is... ja pronken en opzich wel knap om paard dat op commando te laten doen en misschien heb je op dat niveau ook wel die uitdaging nodig.
Alleen ik als HTK (huis-tuin-keuken) ruiter ik droom hier niet eens van.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:04

Evelijn schreef:
Ik zou niet weten waar ik dit op moet beoordelen. Het is een te ver van mijn bed show (heb al moeite met stap verruimen zonder taktverlies) en het lijkt in mijn ogen meer een circuskunstje waar opzich niets mis mee is... ja pronken en opzich wel knap om paard dat op commando te laten doen en misschien heb je op dat niveau ook wel die uitdaging nodig.
Alleen ik als HTK (huis-tuin-keuken) ruiter ik droom hier niet eens van.

Ik kijk heel graag naar 'working equitation'. Iets wat zeker buiten mijn mogelijkheden ligt, dus ook ver van mijn bed. Dat had ik wel willen doen, net zoals vierspanmennen. Dat vind ik prachtig, mennen überhaupt, maar al de mensen die mij aangeboden hebben om me te helpen over te stappen van het zadel naar de bok, zijn er niet in geslaagd; het trekt mij niet.
Begrijp me goed, Ik respecteer uw mening en,,,,het was echt alleen bedoeld om het gesprek los te maken.
Het is niet zozeer een circuskunstje, ofschoon men dit zeker via die weg kan bereiken. Maar is daar zoveel verschil met de meer conventionele methode van een paard de piaffe in toucheren? Denk het niet.
En u hebt het bij deze beoordeeld, en dat was mijn enige doel.
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 19-10-16 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 18:27

Ik vind het er gespannen en getruct uit zien. Iets wat we juist niet willen. Nee niet iets waar ik van zou dromen om ooit te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:12

Het is grappig om te zien, maar niet hetgeen ik zou willen.

Baucher? Is dat niet waar ons Sjefke zijn rollkur van heeft afgekeken? Of in ieder geval is dat hetgeen de rollkur rijders zeggen; "het is niks nieuws, het is zelfs zeer klassiek, want Baucher deed het al"?

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:14

Dank je Vuono, leuk dat jullie zo positief zijn! Dat doet een mens goed haha.

Working equitation vind ik ook super leuk. Paarden hebben er ook duidelijk plezier in. Ik heb morgen een clinic van Ton Duivenvoord, ben erg benieuwd! :D
Wat vinden jullie van westernpaarden en de aanleuning. Ik vind de paarden vaak wel mooi over de rug lopen, alleen zonder contact dan.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:25

[***] schreef:

Baucher? Is dat niet waar ons Sjefke zijn rollkur van heeft afgekeken?

nee nee, hij heeft zelf tegen mij gezegd dat Ernest van Loon hem op dat idee gebracht had. Hij heeft nooit les van hem gehad, maar meneer van Loon was in die tijd wel de eerste om op de voordelen van het voorwaarts-neerwaarts te wijzen. Hij is een van de mensen die denken dat als je iets veel meer doet dan normaal dan wordt het automatisch ook evenzoveel keer beter.
Het is niet tegen u persoonlijk bedoeld, maar simplisten kijken bij Baucher alleen naar zijn 'eerste methode'[zoals dat in de vakliteratuur wordt genoemd], terwijl hij daarna zijn mening voor een groot deel heeft herzien in de 'tweede methode' en de daarop volgende kleine aanvullingen. Baucher was een man die zich niet schaamde om zijn inzichten bij te stellen. Veel belangrijker zijn de uitkomsten van die laatste periode met de daaruit voortkomende principes. En zelfs de eerste methode lijkt bij grondige bestudering nauwelijks op wat 'ons Sjefke' doet.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:27

Avanti schreef:

Working equitation vind ik ook super leuk. Paarden hebben er ook duidelijk plezier in. Ik heb morgen een clinic van Ton Duivenvoord, ben erg benieuwd! :D
Wat vinden jullie van westernpaarden en de aanleuning. Ik vind de paarden vaak wel mooi over de rug lopen, alleen zonder contact dan.

Aahhh jij geluks****. Ik ben er echt te langzaam voor , te stijf en door het wegvallen van kracht in mijn benen, gewoon bang om te vallen. Maar ik vind het prachtig. Jammer dat dit niet bestond in mijn jeugd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 19:27

Zulke oefeningen streef ik ook niet na (kan ik ook niet), echter zie ik wel de meerwaarde.
Als je op een bepaald niveau bent beland dan wil je niet je paard gaan vervelen met enkel de puntjes op de i zetten. Een paard dat op dusdanig niveau loopt wil doorgaans ook graag leren.
Zulke oefeningen zijn dan voor het paard een nieuwe uitdaging en het kan tegelijkertijd bijdragen aan verdere kracht en balansontwikkeling om de basis dressuurproef verder te verbeteren.

Omdat dit enorme kracht inspanningen zijn (net als hogeschool sprongen) kun je geen visuele ontspanning creeeren wat voor de beoordeling van een dressuurproef verlangt wordt.
Het hoort dus niet in een proef, maar het hoe dan ook interessant.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-16 20:53

_Marinke_ schreef:
Ik vind het er gespannen en getruct uit zien. Iets wat we juist niet willen. Nee niet iets waar ik van zou dromen om ooit te kunnen.

Hier ben ik het niet mee eens, dit is nou wat mij betreft een happy athlete, het paard is een en al souplesse en spierbundel in één, wat een power bij die overgang, nee hoor, ik ben zeker fan! En wat er ook al onderstaat bij het filmpje als commentaar, aan de staart van het paard zie je hoe soepel hij in zijn lijf zit, hij draagt hem voorbeeldig.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 02:54

Sizzle schreef:
Zulke oefeningen streef ik ook niet na (kan ik ook niet), echter zie ik wel de meerwaarde.
Als je op een bepaald niveau bent beland dan wil je niet je paard gaan vervelen met enkel de puntjes op de i zetten. Een paard dat op dusdanig niveau loopt wil doorgaans ook graag leren.
Zulke oefeningen zijn dan voor het paard een nieuwe uitdaging en het kan tegelijkertijd bijdragen aan verdere kracht en balansontwikkeling om de basis dressuurproef verder te verbeteren.

U raakt daar twee interessante punten aan;1 het paard weer een uitdaging geven. 2 een oefening voor krachts- en balansontwikkeling.
Het eerste had ik zelf zo nooit bekeken, zeker een punt om nader te overwegen.
Het tweede was mij al héél lang bekend. Meneer van Loon bracht Medina, mijn eerste paard onder supervisie, zo ertoe te begrijpen dat een passage was gevraagd.

Citaat:
Omdat dit enorme kracht inspanningen zijn (net als hogeschool sprongen) kun je geen visuele ontspanning creeeren wat voor de beoordeling van een dressuurproef verlangt wordt.

Ik zie die spanning eigenlijk niet. Ik zie inspanning. En ja om deze krachttoer uit te voeren, spant een paard zich aan.
Dat neemt niet weg dat o.a. Marinke het nog altijd niet fijn/mooi/aangenaam kunnen vinden en terecht zo.

De belangrijkste reden waarom ik juist deze opname heb laten zien, is om mijn idee duidelijk te maken dat er meer onder de zon is als de conventionele wedstrijdsport . Ik KEUR wedstrijden in het geheel NIET AF !!
Ik denk dat het soms heel nuttig kan zijn om eens 'over de schutting'. Wellicht doet de 'buurman' iets wat men zelf ook gebruiken kan, OF bevestig het juist de reden waarom men dat juist niet wenst toe te passen.

Een discussie waar men het allemaal eens is met elkaar, is wel eens aangenaam, maar brengt in de regel alleen maar meer van hetzelfde. Een discussie waar men echt bereid is naar het standpunt van de anderen te luisteren, zorgt op z'n minst dat men zelf bevestigd wordt waarom men het met 't standpunt van de ander niet eens. Heel vaak blijkt dat verschillen minimaal zijn, of dat het slechts een Babylonische spraakverwarring betreft. En soms komt men tot een verhelderd inzicht. Dat alleen is voor mij de moeite waard.
Vandaar dat ik er ook zo'n waarde aan hecht dat men de ander niet voor incompetent, of erger, voor een dierenbeul uit maakt. Dergelijk afkraken bederft de sfeer en dus het constructief verlopen van een discussie.
dit was de preek van zondag uitgesproken op donderdag

Fransje_70 schreef:
_Marinke_ schreef:

Hier ben ik het niet mee eens, dit is nou wat mij betreft een happy athlete, het paard is een en al souplesse en spierbundel in één, wat een power bij die overgang, nee hoor, ik ben zeker fan! En wat er ook al onderstaat bij het filmpje als commentaar, aan de staart van het paard zie je hoe soepel hij in zijn lijf zit, hij draagt hem voorbeeldig.

Fijn dat u het zo ziet. Ik realiseer mij dat deze beelden controversieel zijn. Ik deze regio's is deze meer 'latijnse' aanpak nauwelijks bekend. Ik pas het zelf toe, bij sommige paarden, meestal niet.
Zoals hierboven al gezegd; het is wel eens nuttig om over de schutting te kijken, het kan ook geen kwaad en men hoeft het er ook niet mee eens te zijn.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-10-16 15:45, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in een korte tijd geplaatst samengevoegd

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:00

Heb het filmpje een aantal keren bekeken en weet nog steeds niet wat er van te vinden! Ver van mijn bed show maar heb er ook geen oordeel over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 06:25

Kadankovitch schreef:
[***] schreef:

Baucher? Is dat niet waar ons Sjefke zijn rollkur van heeft afgekeken?

nee nee, hij heeft zelf tegen mij gezegd dat Ernest van Loon hem op dat idee gebracht had. Hij heeft nooit les van hem gehad, maar meneer van Loon was in die tijd wel de eerste om op de voordelen van het voorwaarts-neerwaarts te wijzen. Hij is een van de mensen die denken dat als je iets veel meer doet dan normaal dan wordt het automatisch ook evenzoveel keer beter.
Het is niet tegen u persoonlijk bedoeld, maar simplisten kijken bij Baucher alleen naar zijn 'eerste methode'[zoals dat in de vakliteratuur wordt genoemd], terwijl hij daarna zijn mening voor een groot deel heeft herzien in de 'tweede methode' en de daarop volgende kleine aanvullingen. Baucher was een man die zich niet schaamde om zijn inzichten bij te stellen. Veel belangrijker zijn de uitkomsten van die laatste periode met de daaruit voortkomende principes. En zelfs de eerste methode lijkt bij grondige bestudering nauwelijks op wat 'ons Sjefke' doet.

Ah, bedankt voor de uitleg.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 17:26

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 08:47

Ik lees nog steeds met zeer veel plezier mee en steek behoorlijk wat op van deze discussies! Zo wordt mijn Duits ook wat bijgeschaafd en mijn woordenschat groter, maar vind ik ook bevestiging terug in de dingen die jullie zeggen. "Ahah!" Momentjes genoeg ;)

Ik ben vooral bezig geweest met lol met je knol. Wij hebben een nieuwe lesgeefster die zelf fan is van Klimke, in opleiding is geweest bij AdB en grote invloeden heeft van de Franse rijmeesters. We hebben crosslessen gevolgd, een massage en mobilisatie cursus gevolgd en een hartslagmeter training gedaan bij Dr Carolien Munsters. En last but not least ons debuut gemaakt in Z1. Stil gezeten hebben wij dus zeker niet!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Spoiler:
heb geprobeerd wat fotootjes toe te voegen, maar heb niet het idee dat ze gelukt zijn..

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 12:28

@Sheenegro, dat zijn hele mooie foto's.
heel in het begin van mijn paardrijden was Eventing, toen noemde men dat nog 'militairy', mijn droom tak van de sport. Mijn ouders hebben nooit geweten dat ik stiekem sprong, ze zouden 100 doden gestorven zijn van angst. O wee als ik een knook gebroken zou hebben. Gelukkig heb ik voor die tijd ingezien dat het niets voor mij was. Ik ben echt niet goed in schatten van afstanden, motorisch onhandig,,, EN ik mijn reactievermogen is tamelijk traag. Ik heb daarom altijd veel ontzag voor ruiters die dit wel kunnen _/-\o_

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 18:40

Gefeliciteerd met je Debuut Sheenegro.
Mooie foto's, paard ziet er super uit!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-16 18:48

Zeer vreemd, maar ik zie mijn foto's namelijk zelf niet, haha :')
Bedankt voor het compliment sizzle, allemaal te danken aan de nieuwe juf! (En het stoere kapsel)

Kav..: springen is ook niets voor mij denk ik, heb er altijd zoveel stress om (zeker op wedstrijd). Verder schakel ik blijkbaar mijn brein uit tijdens zo'n rit en is het enige wat ik denk *oliebol oliebol oliebol* neemt niet weg dat ik het super leuk vind! Maar dat is voor mijn paard net hetzelfde, bloed kruipt waar het niet gaan kan ;)
En mijn moeder vind het vreselijk! Ze wilt niet dat ik cross (iets met te veel doden?), maar ik vind het geweldig!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 19:05

SheeNegro schreef:
Zeer vreemd, maar ik zie mijn foto's namelijk zelf niet, haha :')
Bedankt voor het compliment sizzle, allemaal te danken aan de nieuwe juf! (En het stoere kapsel)

Kav..: springen is ook niets voor mij denk ik, heb er altijd zoveel stress om (zeker op wedstrijd). Verder schakel ik blijkbaar mijn brein uit tijdens zo'n rit en is het enige wat ik denk *oliebol oliebol oliebol* neemt niet weg dat ik het super leuk vind! Maar dat is voor mijn paard net hetzelfde, bloed kruipt waar het niet gaan kan ;)
En mijn moeder vind het vreselijk! Ze wilt niet dat ik cross (iets met te veel doden?), maar ik vind het geweldig!

Maar u springt toch??? of dat nu in de cross is of het springparcour. Ik vind het knap.
Ach "teveel doden". De mens het de plicht om aan iets dood te gaan :D }>

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-16 23:37

Kadankovitch schreef:
Avanti schreef:

Aahhh jij geluks****. Ik ben er echt te langzaam voor , te stijf en door het wegvallen van kracht in mijn benen, gewoon bang om te vallen. Maar ik vind het prachtig. Jammer dat dit niet bestond in mijn jeugd.

Ah ja dat is jammer. Mijn les is helaas niet doorgegaan het was buiten en in de stromende regen is het niet zo leuk. Gelukkig mogen we herkansen. :D

Wat een mooi gespierd paard SheeNegro! Gaaf eventing, zier er echt altijd stoer uit.
Ik heb een nachtdienstje dus duik maar even het rode boekje in. :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 07:19

Gefeliciteerd met je debuut Sheenegro Was het goed gegaan?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 11:55

Avanti schreef:
Ah ja dat is jammer. Mijn les is helaas niet doorgegaan het was buiten en in de stromende regen is het niet zo leuk. Gelukkig mogen we herkansen. :D

Hoe gaat het gezegde? : "It ain't over until the fat lady sings".
Ik ben niet blij met mijn lichamelijke toestand, maar zoals een grote oosterse wijze ooit zei:" Elk nadeel hep sj'n voordeel." Ik heb plezier in het africhten van paarden, en mijn "nadeel" dwingt me conflicten te vermijden. En dat geeft me nu extra lol. Ik kan, ondanks dat ik het zelf niet beoefen zeer van Working equitation en Militaity genieten. Waarbij het eerste iets meer mijn voorkeur heeft. De visie van de dressur komt iets meer overeen met mijn opvatting over hetgeen het zou moeten inhouden. EN bovendien,,,,, het allerbelangrijkste!!!! : Ik hoef dan niet zoveel te lopen. :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-16 13:39

dresjoepie schreef:
Gefeliciteerd met je debuut Sheenegro Was het goed gegaan?

Zeker niet slecht! Nog geen winstpunt, had ik ook niet verwacht. Maar dat komt wel met de nodige goede kilometers en we weten waar we op moeten letten :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 14:28

Z1 is wel lastiger dan M2 idd. Ineens zon grote baan hihi.

Over 2 weken ons eerste wedstrijdje. Heb me expres opgegeven voor de B.

Eens kijken of ik mijn rijtechnisch niveau B kan bevestigen/bevestigd is :')

Over 4 weken een keertje L1 op een geheel onbekende locatie en als dat ook goed gaat gaan we M1 starten denk ik, als ze nog wat spooky blijft gaan we eerst lekker L2 want dan kan ze wat meer kijken en km's maken.

Vandaag met oefenen was ze lekker spooky iig.. heb mezelf wel een schouderklopje gegeven toen ik na die "ieks" momenten direct verder ging met de proef en ze direct ook weer keurig meewerkte/ontspande. "Vroeger" (zeg maar 7 jr terug) werd k boos.. hield ik spanning vast en had ik mn paard zo ver dat ie bij iedere oefening wel kon exploderen als ik er aan kwam met hand of been :')

Hoop geleerd afgelopen jaren van Zyalda wat dat betreft want die werd niet boos maar bang als ik een kwaaie kop had.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:44

Ik heb weer een heel stuk discussie gemist, maar dit vind ik wel zo'n aardige om toch nog op te reageren.

Kadankovitch schreef:

Ik vind het wel dressuur in optima forma. UItgaande van de feitelijke betekenis van het woord dresseren (africhten, kunstjes leren, opleren, opvoeden etc.)
Ik snap ook niet wat men zo erg vinden aan een "kunstje", Alles wat we een paard aanleren is dat toch immers? Ik vind het pas erg om "kunstjes" te zien, op het moment dat een paard er de kracht of souplesse nog niet voor heeft.
Ik vind het in het voorbeeld wel leuk om te zien hoe de ruiter op een bepaald moment het "knopje" indrukt.
De overgang kan mooier en dan heb je niet in de gaten dat het een "knopje" is.
Het zou me niet verbazen als Edward Gal Totilas' draf ook op deze manier heeft aangeleerd. En er dus "niets nieuws onder de zon" is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 15:45

Ik zeg, goed bezig Sheenegro! Je paard ziet er top uit!