Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:14

Dat lijkt er inderdaad wel veel op. Ga morgen nog eens aan de slag met de tips :) Hij reageert al wel beter op de zweep dus misschien dat het morgen ook al beter gaat. Is het beter om de galop pas te doen als hij in stap en draf goed stretcht of moet je dat direct al meenemen?

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:16

Beter eerst stap en draf. Daarna pas galop. Tenminste.. zo doe ik het ;)

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:19

Lijkt mij ook wel fijner. Morgen weer, heb er zin innn :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:31

sanne83 schreef:
Ik denk dat je mijn vraag verkeerd begrijpt. Het gaat niet om het waarom van vwnw, maar waarom zo constant alleen maar in die super diepe vwnw houding, zoals Will Faeber dat doet. Ik zie daar zelf nog steeds het nut niet heel erg van in. Ik wissel liever iets meer van hoogte (uiteraard als het vwnw goed bevestigd is).

In mijn ervaring is vwnw verkrijgen niet moeilijk. Als een paard eenmaal laag loopt met zijn hoofd, dan blijft hij daar vrij makkelijk. Het "naar beneden gaan" is moeilijker. Niet alleen mentaal, maar ook fysiek. Mentaal kan je je voorstellen dat het paard vrij weinig ziet in vwnw positie en dus niet afgeleid is en daarnaast ook endorfine aanmaakt. Fysiek is ook dieper juist makkelijker. Het laten zakken van het hoofd is het zware moment.

Ik wil dus dat het paard in arbeidshouding (voor de duidelijkheid, arbeidshouding is voor mij gewoon de normale houding waarin het paard zelf loopt met de neus vér voor de loodlijn) net zo ontspannen is als in vwnw houding, vandaar dat ik graag afwissel. Ik gebruik het vwnw dus om meer ontspanning te verkrijgen in de normale houding. Ik heb veel paarden gezien met het struisvogel-syndroom :D Die zich alleen nog maar met hoofd laag echt fijn voelen.

Dat "naar beneden gaan" moment is ook het moment wat je uiteindelijk aanleuning gaat geven.

Het vwnw verkrijgen is niet moeilijk, iedereen kan het.
Het meest algemene probleem in de wereld is echter dat omdat het zo gemakkelijk is te verkrijgen en schijnbaar niets oplevert wordt overgeslagen.
Dat kan niet het is DE eerste stap in het dressuurrijden.
De Fysieke bevestiging ervan levert een rustig, kalm, vriendelijk paard dat van hier uit gemakkelijk naar oprichting te rijden is.
Door het vwnw zal het zich namelijk loslaten daar waar het dat moet én aanspannen daar waar het dat moet om daarmee een juiste bewegingsafloop te bevestigen.

Ik veronderstel dat W F er op dezelfde manier als ik zelf zoveel nadruk op legt omdat het in heel korte tijd tot en grote verbetering van het totale gereden worden leidt.
Alles wordt er beter door.

Dat er zoveel aandacht aan besteedt wordt is doordat het merendeel van de mensen er aan voorbij gaat en daardoor in de problemen terecht komt.
Het verhaal is voor al die mensen dus steeds hetzelfde....... :( en er zijn er zoveel dat het net lijkt of dit alles is.
Ik kom net terug van een 5 daags bezoek aan NL, ik heb op 50 paarden er niet één gezien waarbij het bevestigd was.
Iedereen was aan het prutselen en strijden, alles loopt met holle rug boven of onder het tempo, de paarden zijn zuur, de ruiters chagerijnig tot geweldadig, 30% rijdt gewoontegewijze met hulpteugels.
Ik heb geen blijheid gezien.
Kijk nu eens op dit topic....

Het vwnw is de eerste fase van het dressuurrijden, het moet bevestigd worden bij het verkeerd getrainde of ongetrainde paard omdat je hierop gemakkelijk voortbouwd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:39

Mag ik even jullie mening nav onderstaande 2 foto's? Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben wel benieuwd wat jullie van "ons" vinden. We zijn op dit moment met name aan het werk met de activiteit. Het zadel ligt wel iets te ver naar voren op deze foto's, daarvan ben ik me bewust.

Afbeelding

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-15 18:52

Ik denk zomaar eens dat je paard weinig zweefmoment en Schwung heeft.
Als dat zo is dan komt dat doordat het in deze houding geen goed gebruik kan maken van zijn rug.
Zijn oog is redelijk rustig, maar niet zacht, hij doet zijn best voor je maar weet eigenlijk niet hoe dat te doen, hij zoekt een oplossing voor zijn problemen.

Je paard zal er veel baat bij hebben een langere tijd (maanden) in het vwnw te werken.
Het zal daar een betere uitgangshouding door krijgen en Schwungvollere gangen.

Je zadelligging is belangrijk voor jullie gezamelijk evenwicht en die is niet goed zoals je al constateerde.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 18:55

Ik vind de hals/rug er een beetje gespannen uitzien.
Ik denk dat het geen slecht idee is om het actievere te combineren met ontspanning, zodat hij wat schwung gaat creëren :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:17

Milkberry schreef:
Ik wissel ook graag af van houding. Ik begin en eindig in de stretch. En na elke oefening een paar rondjes laag.
Bij Kilian lijkt het wel alsof juist het naar beneden gaan heel makkelijk gaat. Maar daar blijven, een paar passen en dan weer omhoog. Het lijkt voor mij alsof Kilian juist het beneden blijven zwaarder vindt. Of is dit gek?

Nee hoor, het is allemaal veel individueler natuurlijk in de praktijk. Het kan een mentale reden hebben: paard wil het wel proberen, maar gaat constant weer omhoog als het iets hoort/ziet/gespannen wordt. Het kan ook een fysieke reden hebben. Soms "trekt" het paard z'n hals naar beneden om aan het beheerste zakken te ontkomen. Soms zijn de bovenste halsspieren gespannen en pijnlijk en vinden ze het überhaupt niet fijn om daar te blijven.

Biomechanisch is het zo dat het hals ligament het grootste deel van de kracht van de halsspieren overneemt, dat gebeurt geleidelijk tot het paard ongeveer de neus op kniehoogte heeft. Op kniehoogte (in stap) heeft het ligament 50% van de kracht van de halsspieren overgenomen! Halsstrekken is dus daadwerkelijk ontspannend, omdat de spieren minder werk hoeven te verrichten.

Alsnog moeten de bovenhalsspieren 50% werken, dus het kan best zijn dat jouw paard dat alsnog zwaar en/of pijnlijk vind.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 19:38

Murosch schreef:
Mag ik even jullie mening nav onderstaande 2 foto's? Ik lees al een tijdje mee in dit topic en ben wel benieuwd wat jullie van "ons" vinden. We zijn op dit moment met name aan het werk met de activiteit. Het zadel ligt wel iets te ver naar voren op deze foto's, daarvan ben ik me bewust.

[ [url=m/gs78dd.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/5FzzpB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je ziet op deze foto's heel duidelijk dat hij de schoft en de aanzet van de hals naar beneden drukt, je ziet ook een deukje voor de schoft.

Hij lijkt wel mooi mentaal ontspannen op de foto. Vind het moeilijk om zo vanaf de foto in te schatten wat het probleem is bij dit paard. Het kan zeker door het zadel komen, als dat druk geeft op de schoft, dan drukken ze die makkelijk naar beneden.
Daarnaast zou ik mij eerst focussen op soepelheid van hals en schouders (kan je meer vwnw voor gebruiken, wijken van de schouders en meer lengtebuiging), voordat je meer activiteit vraagt. Je activiteit breekt nu af ergens onder het zadel.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:11

Bedankt voor je duidelijke uitleg Sanne! Dan denk ik dat hij het nog een beetje zwaar vindt. Ik reed hem wel altijd met een losse teugel, maar niet zo los. De spieren zullen daar best wel aan moeten wennen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:31

Murosch, ik zou dit paard graag voorwaarts neerwaarts willen zien. Nu drukt het paard zijn rug nog weg, hij stuwt maar draagt niet goed. Kan ie ook niet want het zadel ligt niet fijn. Ik kan me voorstellen dat hij erg onregelmatig is en onrustig is in tempo, balans en hoofdhalshouding. Rust en vertrouwen. De oren zijn niet ontspannen, maar gespannen en de blik is onrustig.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 20:43

Murosch, volgens mij kan jouw paard heel goed en mooi bewegen maar dat komt nog niet volledig tot zijn recht. Ik ga mee met het commentaar wat al gegeven is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:38

sanne83 schreef:
Milkberry schreef:
Ik wissel ook graag af van houding. Ik begin en eindig in de stretch. En na elke oefening een paar rondjes laag.
Bij Kilian lijkt het wel alsof juist het naar beneden gaan heel makkelijk gaat. Maar daar blijven, een paar passen en dan weer omhoog. Het lijkt voor mij alsof Kilian juist het beneden blijven zwaarder vindt. Of is dit gek?

Nee hoor, het is allemaal veel individueler natuurlijk in de praktijk. Het kan een mentale reden hebben: paard wil het wel proberen, maar gaat constant weer omhoog als het iets hoort/ziet/gespannen wordt. Het kan ook een fysieke reden hebben. Soms "trekt" het paard z'n hals naar beneden om aan het beheerste zakken te ontkomen. Soms zijn de bovenste halsspieren gespannen en pijnlijk en vinden ze het überhaupt niet fijn om daar te blijven.

Biomechanisch is het zo dat het hals ligament het grootste deel van de kracht van de halsspieren overneemt, dat gebeurt geleidelijk tot het paard ongeveer de neus op kniehoogte heeft. Op kniehoogte (in stap) heeft het ligament 50% van de kracht van de halsspieren overgenomen! Halsstrekken is dus daadwerkelijk ontspannend, omdat de spieren minder werk hoeven te verrichten.

Alsnog moeten de bovenhalsspieren 50% werken, dus het kan best zijn dat jouw paard dat alsnog zwaar en/of pijnlijk vind.

Dit vind ik 2 fijne posts om te lezen. Sluit erg aan bij mijn paard. Ik merk dat ze af en toe in de werkhouding met de neus ver voor de loodlijn, beter ontspant en tot aanleuning komt dan in de "stretch", het lijkt wel of ze dan iets zekerder van haar zaak is, omdat ik in die houding ook makkelijker contact kan houden :o .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 08:56

Binnen de comfortzone blijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:09

Simpelman schreef:

Nee.

Ik probeer een middenweg te vinden tussen zaken die veel spanning oproepen en zaken waarbij ze ontspant. Dat kan bij mijn paard per dag verschillen.

Want laten we wel wezen; dat is toch steeds hetgeen waar het in dit topic over gaat? Eerst ontspanning? Daar zal ik een weg in moeten vinden. Dat betekent met regelmaat uit de comfortzone gaan, maar proberen om het niet zo spanningsopbouwend te laten zijn, zodat er geen land meer mee te bezeilen is.

"Voelen" wanneer het genoeg is.....

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:51

Ik merk dat dat dagelijks verschilt bij mijn paard. Lijkt me ook wel logisch als je in de op opbouwende fase zit. Ik probeer wel naar de maximale stretch te werken maar als dat niet constant wordt, stel ik iets hoger in (werkhouding). Soms lukt het daarna wel om verder door te stretchen, maar soms ook niet.

Dat is het wel mooie van deze methode, je kan het niet afdwingen :)

__Indigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:16

Hier meldt zich een stille meelezer ;) ik post eigenlijk nooit op Bokt maar toen ik een twee weken geleden toevallig een video op Youtube ontdekte van Will Faerber (en daarna dit topic) ben ik volledig verkocht. Ik was echt al een tijdje aan het worstelen met altijd al die dwang die ik overal zie rondom mij... Zeker nu ik intensiever begin te rijden met mijn 6-jarige merrie, voelde ik gewoon dat het niet meer klopte. Alsof er iets essentieel werd overgeslaan... En nu met die videos te zien (onder ander ook hier van Horseware) waarin alles er zo eenvoudig uitziet, ga ik aan het werk! :)

Ik heb ze nu al een drietal keer gelongeerd zonder hulpteugels (ik probeer ze zoveel mogelijk aan het werk te krijgen maar er heerst hier in de buurt een ware dazenplaag -O- ). Dit ging vrij goed, na een halfuurtje kreeg ik in stap soms al eens een korte stretch te zien met de nodige activiteit bij haar ;) Nu zie ik in zijn videos ook dat hij naast de chambon, gebruik maakt van gewone lange bijzetteugels (en dat heb ik zelf, chambon niet). Zijn er hier nog mensen die dit gebruikt hebben van bij het begin? Of maakt een chambon het toch gemakkelijker voor je paard om de klik te maken?

@Starbreeze, dat is het gene wat mij zo aantrekt, er komt geen dwang of getrek bij kijken. Ik heb nu al zoveel meer zin om elke dag aan de slag te gaan.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 12:28

[***] schreef:
Simpelman schreef:

Nee.

Ik probeer een middenweg te vinden tussen zaken die veel spanning oproepen en zaken waarbij ze ontspant. Dat kan bij mijn paard per dag verschillen.

Want laten we wel wezen; dat is toch steeds hetgeen waar het in dit topic over gaat? Eerst ontspanning? Daar zal ik een weg in moeten vinden. Dat betekent met regelmaat uit de comfortzone gaan, maar proberen om het niet zo spanningsopbouwend te laten zijn, zodat er geen land meer mee te bezeilen is.

"Voelen" wanneer het genoeg is.....

Lang en laag is de meest natuurlijke houding voor een paard.
Stress opbouwen tijdens het lang en laag in onmogelijk omdat je het niet af kunt dwingen.
Lang en laag IS ontspanning.
Ik ben er nog nooit één tegengekomen waarbij het niet in korte tijd een groot verschil gaf in het gaan en het welzijn van het paard.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:31

Is Lang en laag natuurlijk?....lopen ze in de natuur ook zo?Zonder ruiter op een rug dan?

Lang en laag is medisch gezien wel de beste houding met een stoorzender van 70 kilo op je rug(als je geluk hebt als paard,vaak is het meer)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:36

Geerke, observeer eens een hele dag in het land, met actieve paarden.

Je zult versteld staan van hoe ze zich voortbewegen in hun ontspannen ruimte, zelfs tijdens spel.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:46

Wat heeft meer trainingswaarde, in de stretch joggen, een hoger tempo of schakelen?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 13:58

geerke schreef:
Is Lang en laag natuurlijk?....lopen ze in de natuur ook zo?Zonder ruiter op een rug dan?

Lang en laag is medisch gezien wel de beste houding met een stoorzender van 70 kilo op je rug(als je geluk hebt als paard,vaak is het meer)

Afbeelding

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 15:59

Leuk plaatje. Maar als die van mij in de wei draven en galopperen gaat dat niet met de neus over de grond. :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:49

Toch staan en lopen de paarden het meerendeel van de dag met hun neus over de grond. Grazen, stapje, grazen, stapje. Dat hoofd omhoog en draven, is maar voor even.
En als je lang laag gaat, bolt de rug op. Waardoor je paard het gewicht beter kan dragen.

2 jaar geleden een theorie clinic gehad van Tessa Roos. Ze vroeg me op handen en knien te gaan zitten. Ze vroeg me mijn rug bol te maken. En daarna hol.
Haar handen op mijn rug, als zitbeenknobbels. Ze vroeg me een pas te zetten. En ik moest zeggen wat prettiger voelde. Hol of bol. Nou, met een holle rug een pas naar voren, redde ik niet eens ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 17:00

vur schreef:
Leuk plaatje. Maar als die van mij in de wei draven en galopperen gaat dat niet met de neus over de grond. :D

Ongeveer 11 Uur per dag staan paarden in deze houding, de rest van de dag in verschillende andere.
Het is de houding van een paard in veiligheid, in welzijn.